Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden.. Plaats Uw Profiel /bedrijf>>
Laatste commentaren
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Categorie:Bol Com Nieuws Tags:Bol Com WEb Log Nieuws
2ehands artikelen kopen en verkopen bij bol.com
Bol.com verkoopt nu ook 2ehands cd's, dvd's, Blu-rays, consolegames, vinyl en boeken. Dit betekent dat je toegang hebt tot een nog breder assortiment en scherpere prijzen.
Vanaf nu kun je, naast je 2ehands boeken, ook aan je 2ehands cd’s, dvd’s, Blu-rays, consolegames en vinyl gemakkelijk geld verdienen. Je verkoopt ze gewoon via bol.com. Hoe? Dat wordt hiernaast uitgelegd. Snel en eenvoudig in drie stappen:
Verkoop je 2ehands artikelen via bol.com en profiteer van alle voordelen die bol.com je biedt!
Groot bereik Bol.com heeft het grootste klantenbestand van Nederland. Je artikel is geïntegreerd in het assortiment en kan maandelijks door miljoenen bezoekers worden bekeken.
Simpel Selecteer het artikel uit onze database, vul de prijs en conditie in en de rest van de informatie wordt automatisch toegevoegd. Je ontvangt een email van een bestelling en verzendt het artikel naar de klant.
Veilig Geen zorgen over de financiële afhandeling. Bestelling, facturatie en betaling worden afgehandeld door bol.com
Bepaal zelf de prijs Bij bol.com bepaal je zelf de prijs van het 2ehands artikel. Je hebt daarmee volledige controle over je marge. Je wordt binnen 3 tot 4 weken betaald door bol.com.
Goede dienstverlening wordt beloond Je klanten kunnen je dienstverlening beoordelen. Die resultaten bepalen je reputatie als verkoper.
Anne Frank is zonder twijfel het bekendste slachtoffer van de Holocaust. Zes miljoen Joodse slachtoffers van de naziterreur gesymboliseerd in één persoon, een meisje van 14 jaar. Wie was zij eigenlijk, dit vroegwijze meisje, deze recalcitrante puber, deze Jodin die in haar prachtige dagboek al over vergassing van Joden spreekt? Anne Frank is door de jaren heen een cultfiguur geworden. Wie kent Anne Frank niet?
Wie was Anne Frank? geeft een helder overzicht van haar leven en dat van de andere zeven schuilers in het Achterhuis. Wie was de verrader van de ondergedoken Joden? Veel aandacht is er ook voor Otto Frank, die hemel en aarde moest bewegen om het dagboek uitgegeven te krijgen. Deze korte biografie voor jong en oud is gebaseerd op de meest recente onderzoeksresultaten.
Historiek Boeken Nieuws Boeken Historiek houdt bezoekers op de hoogte van het laatste geschiedenisnieuws. Op Historiek vind je nieuws over geschiedenis, archeologie, de Tweede Wereldoorlog, dinosauriërs en nog veel meer.
We hope to help you
deal with those health issues that are difficult to talk about with
anyone or that concern the most common lifestyle issues.
.
SEXUALITY
We hope to
help you
deal with those Sexuality issues that are difficult to talk about with
anyone.
Beauty
Care
Understanding the nature and meaning of beauty is
one of the key themes in the philosophical discipline known as
aesthetics.
In this category you will find medicine and products that will help you
maintain your beauty. Medicine such as ance treatments, medicine that
inhibits hair growth, or anti wrinkle products, skin infections medicine
and more.
.
LIFESTYLE
Within the category Lifestyle, we offer medicine and
OTC products that can help improve your health lifesytle, or that may
help you solve health related issues.
De website Medieval Manuscripts in Dutch Collections bevat beschrijvingen van handschriften tot 1550 in Nederlandse instellingen.
About this website
This database contains descriptions of all medieval western manuscripts up to c. 1550 written in Latin script and preserved in public and semi-public collections in the Netherlands. These include the collections of libraries, museums, archives, collections of monastic orders and some private institutions open to researchers.
There are two main ways to search for a manuscript. Either search for a keyword in any of the fields or use (one or more) specific field(s) which should lead you to indexes.
No more than 800 of the 2000 or so fifteenth-century editions printed on paper in the Low Countries are dated. Alongside type and other bibliographical evidence, paper research is a method of arriving at a dating within a range of years rather than decades. Identification of paper stocks has long been hindered by inadequate reproduction of the watermarks used in them. But ways of reproducing them other than by tracing were developed in the second half of the twentieth century, methods such as photography, beta radiography, Dylux, low-voltage Röntgen radiation (as in WM I 00152), rubbings (as in WM I 00259) and electron radiography.
The two methods here used for the Low Countries incunables are rubbings and electron radiography. Making rubbings is cheap and quick and does not damage the books. It can also be done everywhere, an essential advantage when almost 600 editions are found in unique copies in libraries across the world. Of the 2000 editions - with the exception of some 30 books, mostly short - there have been made more than 18,000 rubbings of watermarks in one or more copies of each.
The best images of watermarks are made by beta radiography and electron radiography. Because of the slowness of beta radiography - a single image can take hours to capture - electron radiography is preferable. This method was developed almost twenty years ago by Schnitger, Ziesche and Mundry in Berlin and has been adopted in The Hague in cooperation with the Röntgen Technische Dienst (RTD) in Rotterdam. It is now possible to make 250 to 300 Röntgen negatives of watermarks from forty incunables in four hours in the basement of the Koninklijke Bibliotheek.
The first electron radiographs of watermarks in Low Countries incunables were taken from more than 100 dated folio editions in the collection of the Koninklijke Bibliotheek (the total of dated incunables from the Low Countries in folio format is less than 200). To these have been added 22 dated and undated editions from the Museum Meermanno-Westreenianum in The Hague, one from the Koninklijk Huisarchief also in The Hague, one from the Librije in Zutphen and one from the Museum Catharijneconvent in Utrecht. There are also a few images of watermarks found in quartos by the Printer of the Freeska Landriucht (e.g., WM I 00081 - 00098); a disadvantage with quartos is that the watermark is in the fold of the sheet, so that part of the image, placed as it is on two leaves, is lost in the gutter of a bound volume. There are also some images of the watermarks in the two blockbooks (Apocalyps and Biblia pauperum) in the KB collection. The total of records is more than 16.000, almost all accompanied by images.
Although the Access watermark database is still under construction and not all the different marks of the selected incunables are as yet in the database, it was decided to put them on the Internet as they stand at present since the material is already extensive and enables comment and suggestions on this Website and comparison with others.
This presentation is also a plea for separate databases for watermarks of different periods, different areas and different materials: manuscripts, printed books, drawings, etchings, prints and maps. A unified worldwide database for all watermarks is a project for the future.
In the production of fifteenth-century paper two moulds were used, each with a similar but not identical watermark. Every paper stock is identified by a pair of watermarks, or "twins". The twin watermarks in the two moulds are usually in opposite halves of the moulds. The side of a sheet of paper that was in direct contact with the mould (and so with the wires and the watermarks) shows more relief than the other side (the "felt" side) of the sheet. For making rubbings the relief or "mould" side is better and for the same reason the electron radiographs show the mould side of the sheet. Looking at the mould side and placing the watermark in an upright position (only symmetrical watermarks such as star and sun cause problems here) it is possible to describe one of a pair as mark left, the watermark closest to the left short outer side of the sheet, or mark right, the watermark closest to the right short outer side of the sheet. By reproducing the mould side, it is possible with many types of watermarks to reduce the search results by three quarters; for instance, watermark letter p can be split into two groups by its position in the two moulds, mark left and mark right, and these two groups can again be split into mL p to right (reading direction), mL p to left (inverse) and mR p to right (reading direction) and mR p to left (inverse). For identification of watermarks and paper stocks four groups of 25 watermarks will be easier to handle than one of 100.
The main descriptions or names of the watermarks are as in the English Typological Index in the 1968 edition of Briquet, the exception being that lily is preferred to fleur-de-lis. The 39 group names (from acorn to wheel, ending with a miscellaneous group) are to be found under Browse by main group, an arrangement easier to take in at a glance than the 200 or so main entries in the Briquet Index. The subgroups follow partly their own system: the larger the main group, the more subgroups will branch from it. The large main groups are bull, dog, hand, pot and the two main groups with the most records letter p and shield. In the last no heraldic terms have been used with the exception of bends, the direction of the bends being indicated by / or to differentiate further between subgroups. With the attached images the names given to the subgroups should be readily comprehensible. Some of the main groups hold now just as few records as the subgroups in miscellaneous, but from the existing documentation of the rubbings it is clear that there will be growth in these main groups but not in the miscellaneous subgroups. By passing with the mouse over the description of the subgroups images will pop up.
Chainlines: the two digits denote the chainlines (counted from the outside of the sheet) between which the watermark is found. Tranchefiles and chainlines may have been cropped by the binder. The height of the watermarks is measured only in folio editions. The density of laid lines has been added since October 2003 as an extra parameter. Irregularities of the paper sheets and differences in thickness of the chainlines, the lines of the watermark itself and the density of laid lines render exact measurement of the distance between chainlines and height WM difficult. Searching with a margin of 1 mm on either side is recommended; this may be done by using between xx and xx.
Mainclass IPH (International Association of Paper Historians). Notice has been taken of the International Standard for the registration of papers with or without watermarks, Typological Index, Version 2.0 (1997). Only the letters of IPH's main classes have been given. Its subclasses are inadequate for the differentiation of WILC's subgroups; for instance, IPH bull, 3 subclasses, WILC 23 subgroups, IPH dog, no subclass, WILC 18 subgroups, IPH letter p, 3 subclasses, WILC 52 subgroups.
The main classes of IPH are:
A
Human figures; men; parts of the human body
B
Women
C
Mammals
D
Birds
E
Fish, reptiles, insects, molluscs
F
Mythical figures
G
Plants (general); flowers; grass
H
Trees; shrubs; creepers
J
Sky, earth, water
K
Buildings, parts of buildings
L
Transport, vehicles
M
Defence and arms
N
Tools, equipment, clothing
O
Musical instruments
P
Containers
Q
Miscellaneous objects
R
Insignia of rank, sceptre, mace, jewellery
S
Religious or magic symbols and signs
T
Heraldry, coats of arms, mason's marks, trademarks
The recording of Twins clearly shows the 'under construction' nature of the database. So far 1864 images register a twin, 932 pairs of marks. This website is not intended as a gallery of unique watermark images but as a tool for the better dating of incunables. For that reason images of the same watermark in different editions are often given. These are called equivalents and are brought together in equivalents groups.
All places of printing and printers of the Low Countries are in the Indexes
With the incunables drawn upon for the watermarks, a distinction is made between a date of printing in the book itself, and a deduced date based on type, woodcut or paper evidence.
Under paper size the standard is Chancery, but there are also some watermarks from incunables printed on two other sheet sizes of the fifteenth century: Median and Royal; Imperial paper is not represented. The dimensions for these four sizes are: Imperial ca. 49 x 74 cm, Royal ca. 43 x 62 cm, Median ca. 35 x 51 cm and Chancery ca. 32 x 45 cm.
To identify the incunables, the imprint - place, printer, date - is given, and also the institution and the shelfmark of the copy used, followed by two bibliographical references: Incunabula printed in the Low Countries (ILC) and Campbell's Annales (CA, Camp), but there are no author/titles. There are many ways to find these: besides the printed reference books ILC and CA, there are ISTC (Incunabula Short Title Catalogue, the British Library database also available on CD-ROM as The Illustrated ISTC), by searching on the Campbell number, and the KB website: KB Catalogue Special collections, with a search on shelfmark.
The number of images has increased to more than 16.000. The electron radiographs and rubbings are taken not only from dated books in folio format but also from smaller format incunables and from copies in more than 200 collections other than the Koninklijke Bibliotheek. Thanks to Vlad Atanasiu an extra parameter could be added: the Density of laid lines. See: http://mywebpage.netscape.com/atanasiuvlad/ad751/
The watermark database was constructed with Microsoft Access 97. The connection between database and website is made with Active Server Pages (ASP). The website is run on Microsoft's Internet Information Server.
The electron radiographs of the watermarks were scanned at 600 dpi and saved in jpg format for the master images. The jpg images on de website have been compressed to 150 dpi.
C.M. Briquet, Les filigranes. The new Briquet-Jubilee edition, edited by Allan Stevenson. Amsterdam 1968, 4 vols.
Gerhard Piccard, Die Wasserzeichenkartei Piccard im Hauptstaatsarchiv Stuttgart. Stuttgart 1961-1997, Findbuch I-XVII, 25 Bnde.
Articles on watermarks in Low Countries incunabula
Gerard van Thienen, Die Datierung der Werke des 'Druckers mit dem Monogramm' (Utrecht 1479-1480) nach dem Papierverbrauch, in: Johannes Gutenberg - Regionale Aspekte des frühen Buchdrucks. Berlin 1993, pp. 193-202.
Gerard van Thienen, Papieronderzoek van de in de Nederlanden gedrukte incunabelen , in : Anton Gerits (ed.), For Bob de Graaf, antiquarian bookseller, publisher, bibliographer. Amsterdam 1992, pp. 160-173 (With references to the earlier literature on paper and watermark research of Low Countries incunables). Full version see: http://www.bibliopolis.nl
Gerard van Thienen, Boeken van papier en hun watermerken, in: Jos. M.M. Hermans and Klaas van der Hoek (ed.), Boeken in de late Middeleeuwen. Groningen 1992, pp. 167-182.
Gerard van Thienen, A date for the Freeska Landriucht press (1484-7) from paper evidence with a note on the Codex Roorda, in: Martin Davies (ed.), Incunabula, studies in fifteenth-century printed books presented to Lotte Hellinga. London 1999, pp. 141-167.
Elly Cockx-Indestege, Gerard van Thienen and Jean Gustin, Le Missale leodiense imprimé par Jean de Westphalie, in: Bulletin de la Société des Bibliophiles liégeois 23 Liège 1997, pp. 19-85.
Gerard van Thienen, Papieronderzoek en de drukpers van de Broeders des gemenen levens in Brussel (1475-1485), in: E Codicibus Impressisque, Opstellen voor Elly Cockx-Indestege. Leuven 2004, I, pp.431-454.
Gerard van Thienen, Papieronderzoek van de in de Nederlanden gedrukte incunabelen, zie www.kb.nl/watermark, in: Boek & letter, Boekwetenschappelijke bijdragen t.g.v. het afscheid van prof.dr. Frans A. Janssen als hoogleraar in de Boek-en bibliotheekgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, red. Jos Biemans, Lisa Kuitert & Piet Verkruijsse. Amsterdam 2004, pp. 31-46.
Gerard van Thienen und Martine Veldhuizen, Watermarks in Incunabula printed in the Low Countries (WILC), An online illustrated database, in: Piccard-Online, Digitale Präsentationen von Wasserzeichen und ihre Nutzung. Hrsg. Peter Rückert, Jeannette Godeau, Gerald Maier. Stuttgart 2007, pp.65-69.
Paul Needham, IDL, ILC, WILC: Gerard van Thienen's contributions to the study of incunabula, in: Quaerendo 36,2006,pp.3-24. (With an extensive evaluation of WILC).
Other publications on watermarks
Dierk Schnitger, Eva Ziesche and Eberhard Mundry, Elektronenradiographie als Hilfsmittel für die Identifizierung schwer oder nicht erkennbarer Wasserzeichen, in: Gutenberg Jahrbuch 58.Mainz 1983, pp. 49-67.
Stephen Spector (ed.), Essays in Paper Analysis. Washington 1987.
Monique Zerdoun Bat-Yehouda avec la collaboration de Georges Korobelnik, Les papiers filigranés médiévaux. Essai de méthodologie descriptive. Vols I and II. Turnhout 1989, Bibliologia 7, 8.
Theo Laurentius, Harry M.M. van Hugten, Erik Hinterding and Jan Piet Filedt Kok, Het Amsterdamse onderzoek naar Rembrandts papier: radiografie van de watermerken in de etsen van Rembrandt, in: Bulletin van het Rijksmuseum, veertigste jaargang. Amsterdam 1992, pp. 353-384.
Paul Needham, Allan H. Stevenson and the Bibliographical Uses of Paper, in: David L. Vander Meulen (ed.), Studies in Bibliography, Volume Forty-Seven. Virginia 1994, pp. 23-64.
Paul Needham, Res papirea: Sizes and Formats of the Late Medieval Book, in: Peter Rück (ed.), Rationalisierung der Buchherstellung im Mittelater und in der frühen Neuzeit, Ergebnisse eines buchgeschichtlichen Seminars Wolfenbüttel 12. - 14. November 1990. Marburg an der Lahn 1994, pp. 123-145.
Puzzles in Paper, Concepts in historical watermarks, ed. by Daniel W. Mosser, Michael Saffle & Ernest W. Sullivan. New Castle, USA/London, 2000.
Martin Wittek, Inventaire des manuscrits de papier du XVe siècle conservés à la Bibliothèque royale de Belgique et de leurs filigranes. Tome III: Manuscrits datés (1461-1480). Préf. Raphaël de Smedt. Bruxelles 2005, 2 T. Wittek: Tome IV (1481-1500). Bruxelles 2006.
Bibliographical reference works
Gerard van Thienen & John Goldfinch, Incunabula printed in the Low Countries. A Census. Nieuwkoop 1999.
M.F.A.G. Campbell, Annales de la typographie Néerlandaise au XVe siècle. La Haye 1874, suppléments I-IV 1878-1890.
C.H.Kok, De houtsneden in de incunabelen van de lage landen, 1475-1500. Amsterdam 1994. 2 Vols.
Paper and watermark research: Gerard van Thienen, former curator of incunabula, KB Den Haag Marjolein van Herten, Universiteit Nijmegen Astrid Enderman, Universiteit Nijmegen Aukje Eggenhuizen, Universiteit Nijmegen Martine Veldhuizen, Universiteit Utrecht Karin Bout, Universiteit Utrecht Annette Gutjahr, Open Universiteit, Den Haag Erik Jan Bleeker Hans Punt, Universiteit Leiden
Production electronradiographs: Röntgen Technische Dienst, Rotterdam: Aad Kuiper Guus Peeters
Scanning: Department of optical technology, Koninklijke Bibliotheek, Den Haag: Wim Smit Jaap van Dongen Robert Gillesse Thom Thijs Peter Beugelsdijk Francis Frionnet
Database construction: Janneke van Kersen, Universiteit Leiden Gerdien Schriek, Universiteit Leiden Michel Koppelaar, Universiteit Leiden Fons Reijsbergen, Koninklijke Bibliotheek, Den Haag
Website: Hennie Dolfsma, Universiteit Leiden Fons Reijsbergen, Koninklijke Bibliotheek, Den Haag Marco de Niet, Koninklijke Bibliotheek, Den Haag
With cooperation of: Museum Meermanno-Westreenianum, Den Haag Museum Catharijneconvent, Utrecht Stichting Librije Walburgskerk, Zutphen Koninklijk Huisarchief, Den Haag
Travel grants: 1997, 1998, 1999 Netherlands Organization for Scientific Research (NWO)
Sponsors: SNS Reaal Fonds, Amsterdam Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken (VNP) Crown Van Gelder Papierfabrieken (CVG) Norske Skog Parenco Sappi Maastricht
INTAS Project: Partner in a project for A Distributed Database and Processing System for Watermarks, with Academies of Science of Vienna, Moscow and St Petersburg and the State Historical Museum, Moscow. 2001- June 2004, supported by INTAS.
Bernstein Project: Partner in the Bernstein project, in which an integrated European digital environment for the expertise and history of paper is created. This project is coordinated by the Austrian Academy of Sciences, Vienna; partners come from Paris, Leipzig, Stuttgart, Delft, Florence, Graz and Liverpool.
The Early Modern Pamphlets Online (TEMPO) bevat de collectie pamfletten van de 15e tot de 19e eeuw die aanwezig zijn in de KB. Alleen toegankelijk voor KB-pashouders.
De Short-Title Catalogue Netherlands (STCN) is de Nederlandse retrospectieve bibliografie voor de periode 1540-1800.
Short Title Catalogue Netherlands (STCN)
De Short-Title Catalogue, Netherlands (STCN) is de Nederlandse retrospectieve bibliografie 1540-1800. Het bestand staat als wetenschappelijk zoekinstrument aan iedereen ter beschikking. Uiteindelijk zal de STCN beschrijvingen bevatten van alle boeken die tot 1800 in Nederland zijn verschenen, en van alle boeken die buiten Nederland in de Nederlandse taal zijn gepubliceerd. De STCN wordt gemaakt op basis van de collecties van bibliotheken in en buiten Nederland, en zal in 2009 voltooid zijn.
Opgenomen dan wel in bewerking zijn de volgende collecties:
Alkmaar, Regionaal Archief (geheel verwerkt) Amsterdam, Bibliotheca Philosophica Hermetica (geheel verwerkt) Amsterdam, Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (geheel verwerkt) Amsterdam, Bibliotheek Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (geheel verwerkt) Amsterdam, Universiteitsbibliotheek (tot 1700 geheel verwerkt, 18e eeuw in bewerking) Amsterdam, Bibliotheek van de Vrije Universiteit (geheel verwerkt) Cambridge, University Library (in bewerking) Delft, Universiteitsbibliotheek (geheel verwerkt) Den Haag, Gemeente-archief (geheel verwerkt) Den Haag, Koninklijke Bibliotheek (geheel verwerkt) Den Haag, Museum Meermanno (geheel verwerkt) Den Haag, Nederlands Muziek Instituut (geheel verwerkt) Deventer, Athenaeumbibliotheek (Deventer drukken verwerkt) Gouda, Streekarchief Midden Holland (geheel verwerkt) Groningen, Universiteitsbibliotheek (Groningse drukken verwerkt) Haarlem, Museum Enschedé (geheel verwerkt) Haarlem, Stadsbibliotheek (geheel verwerkt) Leeuwarden, Tresoar (Friese drukken verwerkt) Leiden, Universiteitsbibliotheek (geheel verwerkt) Londen, British Library (geheel verwerkt) Londen, University of London (Elsevier-collectie verwerkt) Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek (Zeeuwse drukken verwerkt) Nijmegen, Universiteitsbibliotheek (geheel verwerkt) Rotterdam, Gemeentebibliotheek (geheel verwerkt) St. Petersburg, National Library of Russia (unica Elsevier-collectie verwerkt) Utrecht, Universiteitsbibliotheek (geheel verwerkt)
De omvang van het bestand is thans ruim 170.000 titels in 420.000 exemplaren.
De STCN wordt samengesteld en uitgegeven door: Koninklijke Bibliotheek Postbus 90407 2509 LK DEN HAAG E-mail: stcn@kb.nl www.kb.nl/stcn
Nederland heeft een deel van zijn jeugd verloren. En dat door het overlijden van een bejaarde. Simon Vinkenoog overleed in de nacht van 11 op 12 juli 2009, tachtig jaar oud, aan een hersenbloeding. Een maand eerder was bij hem een deel van zijn rechterbeen geamputeerd. Maar zelfs dat deed hem zijn moed en uitbundige optimisme niet verliezen: op zijn website (zie onderaan bij de links) is hij op 7 juli nog stralend te zien in een ziekenhuisbed.
Dichter en performer
Bij velen is Vinkenoog bekend als prototype van hippie, hasjroker en dichter. Weinigen zullen een regel van hem kunnen citeren. Geen van zijn gedichten werd echt bekend, laat staan klassiek of ‘tijdloos’. Of dit erg is of niet is misschien niet eens zozeer de vraag. Het onderstreept alleen maar Vinkenoogs onmiskenbare kwaliteiten als performer, als persoonlijkheid, als gangmaker, stimulator en initiatiefnemer. Dat was hij namelijk vanaf het prille begin van zijn carrière en hij is dat tot op het laatst gebleven.
In Parijs van 1948-1956
Simon Vinkenoog werd geboren in 1928. Hij was van eenvoudige komaf, zijn jeugd was armoedig en chaotisch, ook al omdat Simons ouders uit elkaar gingen toen hij nog heel jong was. In 1944 rondde hij de MULO af, waarna hij twee jaar werkte bij uitgeverij Querido. In 1948 vetrok hij naar Parijs, waar hij een baantje vond als documentalist bij de UNESCO. Samen met Rudy Kousbroek, Remco Campert, Lucebert, Karel Appel, Hugo Claus en nog enkele passanten vormde hij in Parijs een Nederlandse poëtische enclave met een grote reputatie. Verschillende schrijvers, onder wie Vinkenoog, hebben hun herinneringen aan die tijd vastgelegd en gepubliceerd.
Atonaal uit 1951
Van groot belang voor de dichtersgroep ‘de Vijftigers’ was de publicatie van de door Simon Vinkenoog samengestelde bloemlezing Atonaal. Hierin werd een soort tableau delatroupe gepresenteerd van moderne Nederlandse dichters, die qua woordkeus, versvorm en thematiek verwant waren. Het waren niet alleen jongeren - denk aan Hanlo (1912-1969) - en iemand als Lodeizen (1924-1950) was toen zelfs al overleden. Voor veel lezers was de kennismaking met Atonaal een schok, maar het bezorgde de Vijftigers een plaats in het literaire landschap. Vooral bij jeugdige poëzieliefhebbers sloeg Atonaal aan. Het betekende bovendien een nieuw geluid, na de meer traditionele poëzie waarmee jongeren op school nog werden geconfronteerd, zoals van Kloos, Marsman en Roland Holst.
Vrijheid blijheid
In de loop der jaren publiceerde Vinkenoog tientallen boeken: poëzie, proza, essays, vertalingen en overzichtswerken. Hij ontpopte zich in de jaren zestig tot goeroe van het verrukte levensgevoel. Onder invloed van oosterse filosofen en vooral marihuana verkondigde Vinkenoog zijn poëtische boodschap van kosmische samenhang, bewustwording en bevrijding. Als gevolg hiervan werd hij als schrijver allengs minder serieus genomen, zonder dat Vinkenoog daar merkbaar last van had, overigens. Ter gelegenheid van Vinkenoogs tachtigste verjaardag verscheen in 2008 zijn Verzameldegedichten, meer dan 1200 pagina’s dik.
Literair personage
Vinkenoogs opvallende persoonlijkheid werd ook zelf enkele keren literair vereeuwigd. In IkJanCremer figureert Vinkenoog meermalen, steevast smalend aangeduid als ‘ongebakken deegsliert’. Even onvergetelijk, maar heel wat aansprekender, is Vinkenoogs optreden in het verhaal ‘Alledagen feest’, van Remco Campert. Daarin figureert Simon Vinkenoog onder de naam Otto Ombach: “… een lange, nerveuze blonde jongeman, hij was er beroemd om, dat hij achter elkaar alle door de wereldorganisatie benoemde commissies op kon noemen. Het waren er meer dan 900 …”.
Oprechtheid van een stem
In 1963 verscheen, mede onder redactie van Simon Vinkenoog, een overzicht van 26 Nederlandse en Vlaamse schrijvers onder de titel Boekjeopen. Daarin wordt Vinkenoog gekarakteriseerd als “een onhandige, vitale, meelevende en mee-delende persoonlijkheid, die probeert één ding voorop te stellen: de eerlijkheid van een stem, die kan óverslaan en stamelen, maar aan de oprechtheid waarvan niemand zal kunnen twijfelen.” Bijna vijftig jaar later hebben deze woorden niets van hun betekenis verloren. Alleen die stem is voorgoed tot zwijgen gekomen.
Simon Vinkenoog debuteerde met de bundel Wondkoorts in 1950 op 22-jarige leeftijd. De bundel was geschreven onder invloed van zijn turbulent leven in Parijs en zijn ontmoetingen met beeldhouwers en diverse schilders. Vinkenoog verzette zich tegen het moralisme en het conformisme dat Nederland destijds tekende. De motto's van de bundel werden ontleend aan Paul Eluard ('Si je m'endors, c'est pour ne plus rêver') en van Georges Bataille ('La nudité n'est que la mort et les plus tendres baisers ont un arrière-goût de rat'). De bundel werd opgedragen aan Judic en Barabbas en het eerste gedicht ('Judic') begint als volgt:
god neem uit mijn hoofd deze duizeling weg wanneer ik aan haar denk want wat is mij de liefde waard en wat is het leven zonder haat?
mijn god die deze stad hebt vergeten tracht niet anders aan mij te denken dan hatend (p. 5)
Steeds komt haat boven. Vooral als wordt gesproken over Amsterdam in relatie tot Parijs, in Nederland, vooral in verband met Amsterdam zijn haat en dood als thema's sterk aanwezig.
waar ik geboren ben waar ik mijn vlag heb hangen daar is het leven dood (p. 8)
Zelfs in de liefde is de haat present, aangevuld met pijn: 'de pijn van de vrijheid'.
de dood is de man die naast je ligt je lippen kust en huivert dood is je adem de kleur van je haar waardoor mijn hand dit gif heeft gewreven:
liefde slavernij het haten (p. 14)
In deze eerste bundel zijn dood, bloed, pijn, eenzaamheid, angst en schrik prominent aanwezig. En ook vuur, brand, brandend water, donder, bliksem, wraak, schaduwen. Er wordt gestorven in huizen, in tuinen, in dromen en op een aanloopplank. Het gedicht 'Ticino' begint als volgt:
ik heb mijn haat in de lente ontdekt de hartebloesems van mijn bloed - mijn gevoelens - zijn door haat bevlekt slijm sperma gal: het is zo zoet als een rat in de val gedreven dit ongewijde bloed te spuwen (p. 25)
In het gedicht 'Georges Braque' worden de doden opgeroepen. Zij omringen ons, zegt Vinkenoog, maar tevergeefs, ze gaan schoorvoetend langs en laten hun kleur na: grijs en grijstinten:
o vormen die een mens moet haten o grijze daden in een vreemd beheer - (p. 30)
In het gedicht 'Joan Miró' komen de fellere kleuren uit het werk van deze Spaanse schilder aan de orde:
het vergeten borstenpaar dat aan de lijsten rukt verandert kleur: geel grijs geel zwart hoe rood is het hart en hoe miró (p. 31)
Over zijn poëzie-opvatting doet Vinkenoog zijn zegje in het laatste gedicht uit deze bundel:
ik kan in mijn verzen andreus niet dulden noch de adem van lodeizen
ik eis voor eigen spraakgebrek een eigen keuze een eigen god: haat (p. 36)
Enkele jaren later (in 1955) zou Vinkenoog met Hans Andreus samen de bundel Tweespraak uitgeven, een dialoog in versvorm: gedichten van Vinkenoog op de linkerpagina en rechts die van Andreus.
In de daarop volgende bundels werd het thema haat minder belangrijk. Wel waren er nog veel ongenoegens over de wereld en de geschiedenis. In de bundel Heren Zeventien (1953) reageerde Vinkenoog bijvoorbeeld verontrust op de inpolderingsdrang van de minister van Verkeer en Waterstaat en op de vroegere kolonisering door de VOC, waarnaar de titel van de bundel verwees.
Zwarten in naakte lagen op het dek opeengetast, met kruit en speelgoed van karton vanuit het land Tevoorschijn getrokken geboeid en tussen de behoeften van de overtocht en eten, drinken en liggen liggend (p. 16)
En:
In een dauwen morgen op een revolutiebed van vliegmachines op te staan met de hese kreet van kolonialen en het laden der automatische geweren
om het einde van een beschaving die een god met vergiffenis bracht,
de britse kruidnagelgongslag verloren gegaan (p. 19)
De gedichten waren nu meer gericht op universele menselijke angsten dan op de particuliere angst van de schrijver.
De angst die regelmatig in termijnen werd betaald en nooit werd verworven. (p. 37)
De bundel Lessen uit de nieuwe school van taboes en andere gedichten (1955) nam als thema het doorbreken, of beter, aan de orde stellen van tabloes. Het was een zoektocht, onder andere naar identiteit. Conformisme werd aan de kaak gesteld. De gedichten van Vinkenoog lagen dicht tegen de dagelijkse realiteit aan. Hij beschreef herkenbare ontmoetingen met bekende personen, refereerde aan gesprekken, hield redevoeringen:
Ik geef gedachten prijs zoetvloeiend als bloed daarboven Grijs de handen die mij niet meer toebehoren grijs het huis dat in mij huishoudt (p. 7)
Het dichterschap en het leven zijn aanleiding tot twijfel:
Het heeft lang geduurd Nu is het zover Ik ben vijfentwintig jaar Anderen stierven van verdriet Nog anderen léven, vrienden die jonger zijn dan ik, of ouder, met zoons die heten: Brecht Ezra Gommert.
Ook ik ontwikkel beelden in het duister ik noem ze Robert-die-niet-rijdt-op-mijn-schouder (p. 9)
De zoon uit het eerste huwelijk van Vinkenoog heette Robert en woonde destijds bij zijn moeder. De scheiding van zijn eerste vrouw speelde ook op andere plaatsen in de bundel een rol:
Opgehoopt gescheiden en elkander zijn met huizen straten en mensen ertussen en alles tezelfdertijd gezegd (p. 17)
In 'Triptiek' komt het weifelen naar voren.
Als ik zou leven zonder ledematen, zou dan muziek mij bij de haren tillen, hoog boven de wereld uit, een gestadige toename van geluid? (p. 32)
Het gedicht gaat over vrouwen, zaad, kinderen en de schuldvraag.
Ook gij? Ik volg verhalen met het bloedend mes onzekerheid, ik tuimelwaarts en luchtig kussend (p. 34)
De lezer dient iets van de dichter te vinden, hem desnoods te vervloeken, als er maar een reactie komt:
- Twijfel aan de waarheid van de dichter Roem of vloek hem Maar bézig hem. Doe hem haten om de haat Maaar veroorzaak hem die ontrafelt de draad en adem blaast in de daad - (p. 41)
In Enkele reis Nederland (1957) zijn slechts enkele gedichten opgenomen, die veelal handelen over bloed, vlees, schuld en straf. De haat is nu helemaal uit het vizier verdwenen.
Geld zou helpen, om reizen te maken, vrouwen te beminnen, autoos of boten of een eiland te kopen, lessen te nemen ontbering ontberen om bloedwraak te zweren - poëtische pleisters op poëtische wonden -
Maar geld en weerzin, haat en helderheid ontbreken. (p. 8)
1975-heden: "Ik leg een knoop in mijn oor"
Voor de bundel Mij best: gedichten 1971-1975 uit 1976 (opgedragen aan Barbara, 'deelgenote') selecteerde Vinkenoog verschillende motto's, ontleend aan Alexander Pope, Nikos Kanzantzakis en Herbert Marcuse. Het gedicht 'Waterpaswoorden en zegenend vuur' kreeg een motto mee van Swami Vivekananda: 'mens, o mens, indien gij God zoekt, zal de mensheid behouden blijven; indien gij God vergeet, zal de mensheid ten onder gaan'. In deze periode hield Vinkenoog zich bezig met spirituele zaken. Zijn poëzie veranderde van toon. Vinkenoog probeerde het goddelijke te verwoorden: ademhalen, dansen en zingen. De schepping werd beschreven: hoe het was in den beginne.
Voor het licht werd. Voor de schaduwen vielen. Voor het geraaskal begon. Toen de taal nog een mens was. (p. 60)
De gedichten werden bezwerender van aard en richtten zich steeds meer op gevoel en bewustwording. Ook werden ze langer. Een typerend gedicht is bijvoorbeeld 'De kunst van het sterven', dat zes pagina's in beslag nam.
Nu wacht je af, let op: laat die stemmen verstommen, de bezige gedachten, de waaiende wensen, de buitenste stromen.
Nu stroom je naar binnen toe open. Open, niet sluiten - voorzichtig: bij elke stap (p. 57)
Het kleine boek Made in Limburg (1978) bevat één lang gedicht geschreven voor de opening van de tentoonstelling van twee kunstenaars. Er staan een aantal strofen in die illustratief zijn voor het steeds opnieuw beginnen van de kunstenaar/dichter.
Ik leg een knoop in mijn oor en vergeet wat ik weet: een onbeschreven blad waar de tijd geen vat op heeft. (p. 5)
Daarnaast komt de eeuwige zoektocht naar voren.
vanaf het begin opnieuw te ontsluiten
openbreken openhouwen openbaren (p. 7)
De uitgave Jack Kerouac in AM*DAM (1979) is een acrostichon of naamdicht. De beginletters van de strofen vormen samen de naam Jack Kerouac. Het gedicht is in 1979 voorgedragen door Vinkenoog in de Melkweg te Amsterdam tijdens het festival 'One World Poetry P'79'. Jack Kerouac (1922-1969) is de Amerikaanse schrijver van het boek On the road (1957) dat door de beat- en hippiegeneratie werd beschouwd als een soort bijbel met richtlijnen voor het moderne leven. Vrijheid en de zoektocht naar het eigene, soms te vinden in andere culturen, stonden daarbij centraal.
Poolshoogte: 1978-1980 uit 1981 was een tweetalige bundel: de Nederlandse gedichten gingen vergezeld van Engelse vertalingen.
Druk werk. Licht valt. Open baar.
Printed matter. Light gives. Openly. (p. 5)
De Maandagavondgedichten (1985) werden in keerdruk uitgegeven met gedichten van Hans Dankers. Vinkenoog publiceerde daarin een nieuwe reeks gedichten die deden wat hij van gedichten verlangde: ze zuchtten hardop, gilden, huilden, fluisterden en deden soms alsof alles verkeerd was.
Hij weet. Van niets. Hij zegt, denkt, hoeft niets, ga maar, beweegt hij, doordring maar probeer maar a en o en e iedereen mee (p. 14)
De dichter blijft zichzelf serieus nemen.
Luisterend naar mezelf en de stemmen van anderen geheel mijzelf alleen in een spiegel zo diep als elk ander oppervlak
Verrukt van woorden onder druk van woorden (p. 27)
Op het eerste gehoor (1988) verscheen bij uitgeverij De Beuk. Deze bundel benadrukte opnieuw het orale karakter van poëzie. Er stond onder andere een ode in aan jazzpianist Keith Jarret. Met name het Köln-concert, een opname van diens concert in Keulen die iedere zichzelf respecterende jazz- en popliefhebber in die tijd kende, werd door Vinkenoog naar voren gehaald.
Parelend op de rand van stilte ligt de wereld gebed in muziek, verrast door onverwacht ontmoeten, zoekend zich een weg. (p. 26)
Volgens de dichter werd er geen prijs gesteld op 'ware woorden', hij kon niets anders dan gedichten vinden:
Winkelend naar ware woorden vond ik niets dan gedichten.
Hebt u geen andere, zei ik, teleurgesteld. (p. 27)
De bundel Het hoogste woord kwam uit in 1996 en werd samengesteld en ingeleid door Coen de Jonge. Het was een bloemlezing uit het werk van Vinkenoog, maar de meeste gedichten werden niet eerder gepubliceerd. Wel waren ze al vaak op het podium uitgesproken door de dichter zelf. In het gedicht Amsterdam riep Vinkenoog op tot genieten. Hij citeerde daarbij een compositie van Henri Purcell:
Geniet, geniet, geniet. Rejoyce, rejoyce, rejoyce. Jouir: genieten en klaarkomen, klaar met je leven (p. 73)
Uit 'Nieuws 1990':
Nog nooit is het nieuws zozeer jouw nieuws geweest, jouw bloedeigen leven op deze planeet, te weten wat je doet - aan al wat leeft een oprechte groet. (p. 83)
In 1998 verscheen Vreugdevuur, een combinatie van tekeningen en gedichten van Vinkenoog, samengesteld door Coen de Jonge. Muziek en ritme speelden vaak een rol in de gedichten van Vinkenoog, zo ook in het gedicht 'Impromptu'.
Weerloos van de muziek liet ik mij strelen het eerste lucide orgasme (p. 17)
Zijn idolen bezong hij uit volle borst. De fans kwamen ook aan bod deze keer, in de winter nog wel:
Blauwbekkend koukleumend staan ze voor het Amstelhotel
de fans en groupies stampvoetend verjagen ze de kou
wachtend op een oogopslag (p. 27)
Er is niet alleen gejuich, er is ook afscheid, zoals in het gedicht 'Groet'
In de pijnkamer van onthechting overgave deint en dreint (p. 41)
De bundel De ware Adam (2000) droeg als ondertitel 'gedichten rond de eeuwwisseling' en werd opnieuw samengesteld door Coen de Jonge. Het betreft niet eerder gepubliceerde gedichten die werden gemaakt ter gelegenheid van tentoonstellingen, als eerbetoon of voor een speciale gelegenheid. De bundel opende met een terugblik op de eeuw.
dichter van de afscheidsgroet dichter van de levende adem uitje voor scholieren gesprekspartner voor verslaafden en gedetineerden (p. 9)
Werd Amsterdam in de eerste bundel van Vinkenoog nog afgeschilderd als een vreselijke plek, een oord voor de dood, aan het einde van de twintigste eeuw bezag hij de stad met meer genade:
Soms hangt alles zo roerloos en bloot zichzelf te wezen, dat je erbij moet zijn geweest om er meer van te willen weten. (p. 13)
Vinkenoog sprak zich krachtig uit over de met sluiting bedreigde kunstenaarskolonie in de omgeving van Amsterdam, Ruigoord:
Het oordeelt niet. Het ziet. Het wordt uit de lucht gegrepen, om ooit weer ter aarde worden besteld. Het vuur heeft het nakijken, en het water is al eeuwen geleden bedwongen (p. 15)
In het gedicht 'Café Eylders, juli 1950', een café gesitueerd nabij het Leidse Plein in Amsterdam, spreekt hij over collega schrijver Remco Campert.
Hij stelde me aan zijn vriend Rudy voor: ze droegen beiden identieke rode jasjes
Rudy is generatiegenoot en collega schrijver Rudy Kousbroek.
Later schreef hij hilarisch over mijn werk bij de Unesco en gaf me een rol in Tjeempie (p. 21)
Tjeempie was de titel van een vrijmoedige persiflage op het kunstenaarsbestaan waarin Campert de seksuele escapades van een meisje met allerlei auteurs beschreef. Vinkenoog besteedde in deze gedichten ook aandacht aan andere collega's: hij schreef over De Duivelsverzen van Salmon Rushdie en over schrijver Adriaan Morriën. Langzaam sloop er meer stilte en rust in Vinkenoogs poëzie, alsof na het de strijd een moment van terugblikken is aangebroken:
Vogelvlucht leven. Geen zout meer op mijn staart. (p. 37)
Toegang via de Digitale Bibliotheek tot een aantal databases op het gebied van boekwetenwetenschap. Zoek met alleen de aangevinkte optie zoals hiernaast is aangegeven.
Externe bestanden
De volgende externe bestanden zijn tevens relevant:
Heritage of the Printed Book - gedrukte werken in Europese bibliotheken tot 1800 (alleen toegankelijk voor houders van een KB-jaarpas)
Book History Online (BHO) is designed, managed, maintained and published by the Koninklijke Bibliotheek, National Library of the Netherlands, in co-operation with national committees in countries all over the world.
Number of visits (from May 2001 to December 2005): 88.470
BHO is a database in English on the history of the printed book and libraries. It contains titles of books and articles on the history of the printed book worldwide. It is based on ABHB, the Annual Bibliography of the History of the printed Book and Libraries. This annual book publication (published under the auspices of the Committee on Rare Books and Manuscripts of the International Federation of Library Associations and Institutions) is produced in collaboration with editors in more than 30 countries. Since 1989, the Department of Special Collections of the KB has formed the editorial board and maintained a cumulative database. The database contains 33.682 records. The files can be searched by names of authors, editors, title words (including periodicals), classification, geographical keywords, names of persons (printers, publishers etc.), firms and institutions, and by subjects and words in annotations.
Subjects covered by BHO correspond with those of ABHB: all scholarly valuable books and articles relating to the history of the printed book and libraries, and to book production, distribution, conservation, description and analysis. Also included are articles referring to the history of the arts, crafts, techniques, and equipment in relation to books, and to the book and library in their economic, social and cultural environment.
BHO contains all ABHB entries from 1990 onwards. For ABHB volume 1 (1970) to volume 17 (1986) a cumulative subject index was published in 1989 as volume 17A. There is no cumulative index for volume 18 (1987) to volume 20 (1989). Volume 21 (1990) to volume 31 (2000) are covered in BHO.
The classification is based on Bibliography in Britain
Christine Shepherd, Michael A.M. Smallman, Huw Walters
Hungary
Zoltán Czövek, János Heltai, Péter Perger
Iceland
Steingrímur Jónsson
Ireland
Charles Benson
Israel
Nira Ilsar
Italy
Luigi Balsamo, Anna Manfron
Japan
Amadio Arboleda, Hiroyuki Taya
Latin America
Ruby Meraz Gutierrez, Orchid Mazurkiewicz
Latvia
Lilija Limane
Lithuania
Osvaldas Janonis, Ausra Navickiene
Luxembourg
Emile Thoma
Mexico
Judith Licea de Arenas, Hugo A. Figueroa-Alcántara, Rosario Rodriguez
Moldova
Alexe Rau
Mongolia
G. Gansukh
Netherlands
Paul van Capelleveen, Ellen van Oers, Wilco van den Brink
Norway
Edgar Ytteborg
Philippines
Vernon Totanes
Poland
Maria Zychowicz
Portugal
Fernanda Maria Guedes de Campos, Manuela D. Domingos
Romania
Emanuel Actarian
Russian Federation
Olga Gračëva, Ludmila Kozlova, Natalia Romasheva
Slovakia
Klára Komarová
South Africa
Elmare Broodryk
Spain
Eulalia Iglesias Matas, Concha Lois
Sri Lanka
Upali Amarasiri
Sweden
Wolfgang Undorf
Switzerland
Pierre Surchat
Thailand
Orapin Limskul, Prachark Wattananusit
Turkey
Geoffrey Roper
Ukraine
Ludmila Gorogockaja
USA
Hermina G.B. Anghelescu, Donald G. Davis, Ed Goedeken
Further information
Koninklijke Bibliotheek Special Collections Department Drs M.T.G.E. van Delft PO Box 90407 2509 LK The Hague, The Netherlands Telephone +31 70 3140 329 Fax +31 70 3140 655 E-mail marieke.vandelftkb.nl
News
Volume 31 covering 2000 has appeared in December 2005. The volume contains 5660 records on lvi, 696 pages. All entries for this volume are already available in BHO.
14 new contributors! We are very glad with the fact that since May 2004 14 new contributors have let us know that they are willing to cooperate and make BHO an even more valuable tool for everyone who is interested in the history of books and libraries. The new contributors are: Azerbaijan - Ms Leyla Gafurova China -Mr Ben Gu Cuba - Ms Araceli Garcia Carranza Cyprus - Mr Antonis Maratheftis Czech Republic - Ms Marketa Bilinova, Ms Jindriska Pospisilova Denmark - Ms Karen Skovgaard-Petersen Georgia - Ms Nino Khvedelidze, Ms Tsiury Kochlashvili Israel - Ms Nira Ilsar Japan - Mr Amadio Arboleda, Mr Hiroyuki Taya Moldova - Ms Alexe Rau Mongolia - Mr G. Gansukh Philippines - Mr V. Totanes Sri Lanka - Mr Upali Amarasiri Thailand - Ms Orapin Limskul, Mr Prachark Wattananusit
In June 2004 we welcomed new members to the editorial board of ABHB/BHO: Mr Ben Gu will contribute on behalf of China, Mr Antonis Maratheftis on behalf of Cyprus, Mr G. Gansukh of behalf of Mongolia and Mr Upali Amarasiri on behalf of Sri Lanka. We thank them for their great enthusiasm and look forward to a pleasant cooperation! In the nearby future we also hope to welcome contributors on behalf of Moldova, Israel and Japan.
Volume 30 covering 1999 has appeared in December 2003. The volume contains 4929 records on xxxviii, 615 pages. All entries for this volume are already available in BHO.
In December 2002 - more than 700 - new records contributed by the national committees of Croatia, Portugal, Spain, Sweden, and Switserland, and covering 1999 and 2000 have been added to BHO.
The complete list of periodicals consulted for BHO will become available on this page in the near future.
On Friday 12 July 2002 (during the SHARP 2002 conference in London) BHO held a panel session on the future of Book History Online. A pilot of BHO was demonstrated earlier, at the 8th annual SHARPconference in Mainz in 2000, when it became clear that there was an urgent need to realize an up to date electronic bibliography on book history. Simon Eliot and Jonathan Rose, among others, argued the need of a global on-line bibliography on the SHARP-discussion list. The president of SHARP, James L.W. West III, in his speech at the Annual General Meeting spoke in favour of BHO and of a close cooperation of BHO and SHARP. Links between the sites of SHARP and BHO will be established shortly. In the next issue of SHARPnews BHO was very pleased to meet personally some of the contributors of ABHB and BHO: Lucile Trunel, (Bibliothèque nationale de France) and Bertrum H. MacDonald (Dalhousie University/History of the Book in Canada). Contacts were made with new contributors from Japan and Germany. Discussion focussed on the inclusion of the ABHB volumes prior to 1990, the possible use of keywords, and on the necessity to become more up-to-date. BHO encourages individual scholars and students to submit relevant titles for inclusion in BHO. Please use the Add a record form on the Contact-page. an article on BHO will be published.
On 20 March 2002 volume 29 of ABHB, Annual Bibliography of the History of the Printed Book and Libraries was published. This volume contains publications of 1998 and additions from the preceding years. Publisher is Kluwer Academic Publishers (Dordrecht/Boston/London). The book of 659 pages with 5341 classified entries also contains indices on author's names, anonyms, geographical and personal names.
Dit wetenschappelijke, interactieve informatiesysteem is de elektronische nationale geschiedenis van het gedrukte boek in Nederland.
Bibliopolis is de elektronische nationale geschiedenis van het gedrukte boek in Nederland. Het is een wetenschappelijk, interactief informatiesysteem waarmee de onderzoeker zicht krijgt op de stand van het boekwetenschappelijk onderzoek en tevens toegang heeft tot documentatiemateriaal.
Inhoud Bibliopolis biedt de onderzoeker geïntegreerde toegang tot diverse informatiebronnen: - Handboek: overzicht van de geschiedenis van het gedrukte boek in Nederland, in 158 lemma's geschreven door 42 vooraanstaande boekwetenschappers; - Beeldbank: afbeeldingen over de geschiedenis van het gedrukte boek in Nederland, een selectie van hoogtepunten uit de Nederlandse boekdrukkunst, portretten van drukkers en uitgevers, lettertypen, drukkersmerken, watermerken enz.; - Naslagapparaat: uitgebreide zoekmogelijkheden naar biografische gegevens, bibliografische bestanden, informatie over boekenveilingen, wegwijzer naar boekhistorische websites en naar bijzondere collecties in Nederlandse wetenschappelijke bibliotheken; - Secundaire literatuur als full text: gedigitaliseerde veelgebruikte boekhistorische studies; - Retrospectieve bibliografie: verwijzingen naar on line catalogi in binnen- en buitenland die het gedrukte boek registreren en ontsluiten.
Uitgebreide informatie over deze bronnen vindt u in de hulpschermen (op te vragen via de knop "Help" in de bovenste menubalk). Daar vindt u ook meer informatie over de diverse zoekmogelijkheden die het systeem biedt.
Bibliopolis is ontwikkeld door de Koninklijke Bibliotheek in samenwerking met de universiteiten van Amsterdam, Leiden, Nijmegen en Utrecht en de Nederlandse Boekhistorische Vereniging. Het systeem, inclusief de onderliggende database en de bijbehorende zoekfaciliteiten, wordt onderhouden door de Koninklijke Bibliotheek.
Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden.. Plaats GRATIS Uw Profiel /bedrijf>>
'Het verlangen om medicijnen in te nemen is misschien het belangrijkste verschilpunt tussen de mens en het dier.' (Sir William Osler (1849-1919))
Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl. Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!
klik Gratis Kim Holland Film en vul jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!
Free Business Social Network where people get paid to come together to share their business. Bring your online business to life by building your own business social network, business website and much
About
Freelance.nl deze blog is de marktplaats van Nederland! Met meer dan 235.000 gebruikers en 17.000 (en groeiend aantal) bezoeken per dag de grootste website voor zelfstandige ZZP-ers/ondernemers en werkzoekenden..