Judit Bardolet, viool Vic Catalunya, piano Componist: Eduard Toldra nr. Soneti de la Rosada
20-06-2008
Christian Ferras plays Faure
Berceuse
03-03-2008
Raffaelle Mani plays F. Mompou - Suburbis
Mompou
28-12-2007
Mompou
Mompou
27-12-2007
Mompou
Mompou
02-12-2007
Ara no se si et veig encar van Mompou
Mac Mclure, piano en Marisa Martins, sopraan, opgenomen in Barcelona
Damunt de tu nomes les fleurs van Mompou
Mac McLure, piano en Marisa Martins, sopraan opgenomen in Barcelona
Drie Comptines van Mompou door Mac McClure en Marisa Martins
Mompou
Cantar del Alma van Mompou door Mac McClure en Marisa Martins
Mompou
Carmen Mompou asked us to perform this at the inauguration of the Mompou Foundation, she started to cry as we performed and we all sort of got chocked up, . . a very emotional moment. Cantar del alma means Song of the Soul. (Mac McClure)
Victor Manuel Morales speelt 'Cants Mágics' van Mompou
Mompou
25-11-2007
Irene Maessen en Marcel Worms in Rosmalen met liederen van Mompou, Nin-Culmell en Poulenc
Gisterenavond weer een prachtig concert bijgewoond van Irene Maessen en Marcel Worms in het Kunsthuis in Rosmalen. Op het programma stond liederen van Federico Mompou en Joaquim Nin-Culmell en Francis Poulenc. Evenals in o.a. de Noorderkerk in Amsterdam tijdens het Mompou-festival werd het programma begonnen met het prachtige lied: Damunt de tu només les flors (dat ook als toegift aan het eind nogmaals werd uitgevoerd.) Heel bijzonder vond ik de combinatie in het programma tussen de Cancons van Nin-Culmell afgewisseld met de Cancons van Mompou waarin soms het zelfde wijsje viel te herkennen. Het was weer genieten van de mooie muziek. Het Kunsthuis zat bomvol (het was uitverkocht), er zaten zelfs mensen in de gang te luisteren. Kunstenares Cecile Potjes heeft hiermee voor de tweede keer dit jaar Marcel Worms naar Rosmalen weten te halen met muziek van Federico Mompou. Hopelijk krijgt dit prachtige initiatief nog weer een vervolg. Marcel, Irene en Cecile bedankt!
11-11-2007
Mompou festival in Amsterdam
Dit weekend heb ik heel veel prachtige muziek gehoord van Federico Mompou tijdens het Mompou Festival, gehouden in het Bethaniënklooster en de Noorderkerk in Amsterdam 9, 10 en 11 November. Enorm genoten van de pianomuziek zeer goed uitgevoerd door pianist Marcel Worms en ook de kamermuziek en liederen met het ensemble bestaande uit: Irene Maessen - sopraan, Marijke van Kooten - viool, Daniël Esser - cello, Martin Kaaij - gitaar, Marcel Worms - piano met als speciale gast: Oleg Fateev (Moldavië) - bayan Voor informatie over het programma van het Mompoufestival, ga naar: http://www.tiaschutrups.nl/TSPRPPK/Projecten/Artikelen/2007/11/9_Mompou_Festival.html
Alles was zeer indrukwekkend. Mijn dank is groot aan de uitvoerende musici die de muziek van Federico Mompou opnieuw onder de aandacht hebben gebracht en de muziek van Mompou recht hebben gedaan in het bijzonder de pianist Marcel Worms, zonder hem was dit festival er natuurlijk nooit geweest en de piano had ook de grootste rol in het geheel. Er is te veel om op te noemen wat allemaal zo goed was, toch wil ik een paar persoonlijke dingen noemen die me zeer geraakt hebben. Op vrijdagavond in het Bethaniënklooster schitterde violiste Marijke van Kooten en Marcel Worms in het stuk Altitud voor viool en piano (1928) (om niet te zeggen werd ik enorm geraakt door het spel) en werd ik aangenaam verrast door het stuk van Elisenda Fábregas (Hommage aan Mompou geschreven voor Marcel Worms). Op zaterdagmiddag in de Noorderkerk was het wederom genieten, al meteen met het eerste stuk: Combat del Somni voor sopraan en piano, waarbij de stem van Irene Maessen me direct heel diep raakte. En waar ik al bang voor was gebeurde nu ook weer (evenals in Mei in Utrecht in Vredenburg) toen ook het concert werd afgesloten met het zelfde lied uit Combat del Somni namelijk Damunt de tu només les flors in de ensemble versie (arrangement Martin Kaaij). Bij het horen van dat stuk kon ik m'n ogen weer niet droog houden. Pure schoonheid en grote klasse van de uitvoerenden! Alles kwam wederom zeer goed tot z'n recht, opnieuw werd Mompou een eer bewezen. De ensemble-versie is zo mooi ragfijn in elkaar gezet dat ieder instrument heel mooi tot z'n recht komt en een deeltje krijgt in het stuk met telkens een ander samenspel. Nou ja, Cant Magics, Charmes en Evocation etc. het is veel te veel om allemaal te noemen maar alles was heel erg mooi! De zaterdagavond de Cancion y danza's compleet, Marcel 'vloog bijna uit de bocht' met de Cancion y danza nr. 6, wat een passie ! en een enorme snelheid en tempowisseling bij het snelle danza-gedeelte. Zeer verassend was dat Cancion y danza nr. 1 ook nog werd uitgevoerd door Oleg Fateev op bayan (een soort accordeon) samen met Marcel op piano. Het nummer kreeg daardoor een heel andere sfeer, alsof je het op straat hoorde, heel erg mooi! (Gewoon rillingen.) Van Suburbis ook erg genoten en de avond werd prachtig afgesloten met Comptines voor sopraan en piano.
En terwijl ik dit schrijf zit waarschijnlijk de Musica Callada van zondag er op en zitten ze aan het lekkere eten. (Tja ik kon niet alles meemaken maar wel 3 van de 4 concerten met heel veel mooie muziek en erg genoten) Ondanks dat er al zo veel van Mompou uitgevoerd is op dit festival, had ik bijv. Pessebres ook heel graag gehoord met het fraaie El Pastor, ach ja als liefhebber van deze wonderlijke muziek is het ook nooit genoeg Ik geloof dat ik thuis voorlopig geen Mompou meer mag opzetten, ze willen de naam Mompou niet meer horen! "Nee niet weer over Mompou" praten klaagden m'n dochters, toen ik vandaag met m'n zus weer iets te enthousiast napraatte over dit schitterende weekend vol met magische klanken van Mompou dat het moeilijk was om er over op te houden. Ik schrijf dit terwijl ik nog steeds in een soort roes zit (na zo'n intensief weekend luisteren en genieten). Ik kan het ook niet omschrijven wat het allemaal zo bijzonder maakt maar voor mij werd wel duidelijk dat met name in de Noorderkerk de muziek rechtstreeks bij me binnen kwam. Cants magics voor piano (uit 1919) was of werd ook daadwerkelijk magisch! Als je je zo verheugd op een Festival als dit kan het in de regel alleen maar tegenvallen zou je zeggen. Nou niets was minder waar! Het overtrof zelfs m'n hooggespannen verwachtingen. De muziek was magisch, het spel van het ensemble getuigde van zo veel liefde voor die muziek van Mompou, dat was gewoon duidelijk hoorbaar en het pianospel van Marcel Worms was gewoon steengoed! Heel erg mooi dat zoiets door puur enthousiasme voor dat specifieke in de muziek van Mompou tot stand gekomen is. Zij die niet geweest zijn hebben heel veel gemist, een volstrekt unieke ervaring, zo veel fraais gecomprimeerd in één weekend!
In het Bethaniënklooster was in de pauze en na afloop een fraaie documentaire van de Franse tv uit 1970 te zien met Federico Mompou zelf aan de piano, de 'meester' aan het woord en prachtige beelden van Mompou en Barcelona, een aandoenlijk filmpje van mooie Spaanse meisjes die duidelijk wat geforceerd z.g onbekommerd wandelden in een prachtige tuin, ondersteund door het pianostuk Jeunes filles au jardin uit Scenes dénfants voor piano (1915-1921), spelende kinderen die een Spaans aftelrijmpje zingen, dat vrij letterlijk terug kwam in Pito, pito, colorito (1943) waarmee het zaterdagavondconcert werd besloten.
De concertzender heeft het festival integraal opgenomen en het plan dit vanaf 2 Januari 2008 te gaan uitzenden zie: http://www.concertzender.nl/index.php?id=322 Dus voor degene die geweest zijn nog een soort herbeleving van dit wel zeer bijzondere weekend en voor degene die niet zijn geweest een kans kennis te maken met deze prachtige muziek. Marcel en het ensemble, heel erg bedankt!
10-11-2007
Marcel Worms speelde Mompou in CBK Amsterdam
Marcel Worms speelde pianowerken van Federico Mompou in het CBK Amsterdam-Oost. Het concert dat op zondag 4 November 2007 plaats vond was gecombineerd met een kleine tentoonstelling van schilderijen van Raymond Boekelder, die geinspireerd waren op de muziek van Mompou.
16-09-2007
Marcel Worms op bezoek bij de weduwe Mompou, Carmen Bravo
Pianist Marcel Worms ging in Spanje op bezoek bij twee hoogbejaarde pianistes. Hij wilde leren hoe hij de muziek van de Catalaanse componist Federico Mompou(1893-1987) dient te spelen. Worms vroeg Mompous weduwe Carmen Bravo en Alicia de Larrocha naar zijn persoonlijkheid: "La Música Callada es el!" was het bondige antwoord van senora de Larrocha. Marcel kreeg ècht les van de dames. Mas piano, mas piano!!! En dat terwijl wij op een opname horen hoe de meester zelf tamelijk forte speelt! Of was zijn gehoor niet meer zo best toen hij boven de tachtig was? Dankzij deze studiereis vallen componist en muziek nu samen als Marcel zijn werken speelt. Een verslag van zijn bezoek aan Carmen Bravo en Alicia de Larrocha heeft Marcel geschreven in 'Mens en melodie' tijdschrift voor muziek jaargang 62 nummer 1 (2007). Op zoek naar de geest van Mompou. Artikel: 'Twee pelgrimages naar Barcelona' De geest van Federico Mompou uit handen van Carmen Bravo en Alicia de Larrocha. Onderstaand filmpje is uit een serie van 5 korte fragmenten waarop te zien is hoe Marcel Worms aanwijzingen krijgt van Carmen Bravo.
Marcel Worms speelt pianowerken van Mompou in CBK Oost te Amsterdam
Zondag 4 November, 2007 aanvang 11.30 u. in Amsterdam, Centrum Beeldende kunst Oost-Watergraafsmeer, 3de Oosterparkstraat 201
Marcel Worms speelt een selectie uit de pianowerken van Federico Mompou:
- Preludes (selectie) - Paisajes - Cant magics - Charmes - Suburbis - Cancion y Danza nr. VI
Reserveren: zie: http://www.cbkamsterdam.nl/index.php?secID=5&artID=35 Tijdens het concert is er in het CBK een expositie van schilderijen van Raymond Boekelder, geinspireerd door de muziek van Federico Mompou. De expositie bestaat uit 5 schilderijen van kleiner formaat dan doorgaans en is alleen op zondag 4 November te zien in combinatie met het pianoconcert van Marcel Worms. Entree 6 Euro, zaal open 11.15 u. Voor agenda website Marcel Worms zie: http://www.marcelworms.com/agenda.php
10-09-2007
Musica Callada
'Música Callada' van Federico Mompou: een muzikale wereld van magie en verstilling
Federico Mompou (1893-1987) is een van die componisten, die zich tamelijk onopvallend beweegt in de marge van de grote stromingen in de twintigste-eeuwse muziek. Hij heeft geen school gemaakt en heeft zich nauwelijks ingespannen om zijn uiterst persoonlijke en herkenbare muziek een bredere bekendheid te geven. Met een minimum aan middelen wist Mompou een maximum aan expressie te bereiken, waarbij hij geen muzikaal systeem volgde maar volledig op zijn intuïtie vertrouwde. Zijn opus magnum is zonder meer de 'Música Callada', een cyclus, bestaande uit 4 boeken en 28 deeltjes, gecomponeerd tussen 1959 en 1967, met een lengte van ongeveer een uur. Aan dit werk ligt een gedicht ten grondslag van de Spaanse mysticus San Juan de la Cruz. Aan een strofe daaruit ontleent het zijn titel: 'La música callada, la soledad sonora'. Maar er is meer in 'Música Callada' te horen dan 'klinkende eenzaamheid': ook de klokken uit de gieterij van zijn grootvader, die Mompou als kleine jongen hoorde, komen tot klinken evenals de Catalaanse volksmuziek en de religieuze muziek van deze regio. Het resultaat is een indrukwekkend opus, dat welhaast een Spaanse tegenhanger genoemd kan worden van Messiaens 'Vingt regards'. Pianist Marcel Worms nam 'Música Callada' op CD op na uitvoerige consultatie in Barcelona van Mompou's weduwe, de onlangs overleden pianiste Carmen Bravo, en van Alicia de Larrocha, aan wie het vierde boek van 'Música Callada' is opgedragen.
Dit jaar is het 20 jaar geleden, dat Mompou in Barcelona overleed en in dat verband voert Marcel Worms in deze periode diens muziek veelvuldig uit. Hoogtepunt zal een driedaags Mompou Festival zijn, dat op 9, 10 en 11 november 2007 in het Bethaniënklooster en de Noorderkerk in Amsterdam zal plaatsvinden. Marcel Worms zal zijn verhaal uiteraard ook illustreren met een aantal delen uit 'Música Callada', die voor gevorderde amateurs zeker speelbaar zijn. Dat geldt overigens voor veel van de overige pianomuziek van Mompou, die eveneens kort de revue zal passeren.
Carmen Bravo, weduwe Mompou
Carmen Bravo, 1993
15-04-2007
Muziek van Federico Mompou in Vredenburg Utrecht
In muziekcentrum Vredenburg een erg mooi concert bijgewoond van kamermuziek van Federico Mompou, uitgevoerd door Marcel Worms en het ensemble. Het programma was overeenkomstig met de stukken zoals die op cd zijn vastgelegd. Ik kan de cd: Chambermusic, El Pont van Federico Mompou door Marcel Worms en het ensemble bij iedereen van harte aanbevelen o.a. te bestellen op de website van Marcel Worms zie: http://www.marcelworms.com/discografie.html Over de avond in Vredenburg vond ik nog een artikel op het weblog van Bert Overbeek over betweterig publiek, zie: http://www.pitchersupport.nl/blog/pivot/entry.php?id=352#body
Frederic Mompou is een van de grote Spaanse componisten van de twintigste eeuw. Música Callada vormt het hoogtepunt van zijn oeuvre. Pianist Marcel Worms voert het vanavond uit, voorafgegaan door een lezing van de Spaanse dichteres, romancière, essayiste en vertaalster Clara Janés. Haar poëzie werd in meer dan twintig talen vertaald. Bovendien is ze de auteur van de biografie Het stille leven van Frederic Mompou. De voertaal is Spaans, met simultaanvertaling in het Nederlands.
Datum: woensdag 6 juni. Tijd: 19:00. Locatie: Instituto Cervantes, Domplein 3, Utrecht. Entree: 5/3 met korting.
Die warme avond begon met een uitgebreide lezing van Clara Janés gevolgd door de gehele Música Callada uitgevoerd door Marcel Worms. De openstaande grote ramen vanwege de warmte in het Instituto Cervantes in Utrecht, zorgden ervoor dat stadsgeluiden en fluitende vogels zich vermengden met de pianoklanken van de Musica Callada. Precies aan het einde van de Música Callada klonken kerkklokken. Wel heel erg toevallig, als je bedenkt dat Mompou zich o.a. liet inspireren door geluiden uit z'n omgeving en z'n vader klokkenmaker was.