·Bijdragen
van verschillende kinderen wordt gewaardeerd
·Voldoende
spreektijd
·Reageer
zelf niet te snel
·Tolereer
korte pauzes
Eenmaal de sfeer er is, kan
taalruimte beginnen.
·Leerlingen
zoveel mogelijk de gelegenheid tot praten geven en je laat ze ook op
inhoudelijk vlak het gesprek beïnvloeden.
Leerkracht komt weinig aanbod
2 aandachtspunten: beurtruimte en
onderwerpsruimte
Beurtruimte
·Elke
deelnemer komt krijgt een spreekmoment
·Wie
een spreekbeurt wil overnemen,maakt dat kenbaar:
oNon-verbaal
oSpreker
bij vallen
oEven
onderbreken
ðGesprek met meerdere personen nog
moeilijk om tussen te komen.
Verschillende factoren mogelijk:
·Minder
afweten van gespreksonderwerp
·Je
voelt je niet thuis in het gezelschap
·Niet
vertrouwt met de setting (bv. Formele vergadering)
·Je
kent vakjargon van groep niet helemaal (onbekende afkortingen voor jouw)
Hierbij zul je je spreekschroom niet
overwinnen.
Het overnemen van een spreekbeurt is
moeilijker dan 2 gesprekken. Het is minder subtiel en er moet veel meer daad
gesteld worden. Stille en minder
taalvaardige leerlingen zullen dan niet gauw beurtinitiatief nemen.
Leerkrachten geven onbewust snel het
woord door aan de betere leerlingen van de klas
èLogische keuze: betere leerlingen
verwoorden vaak zo keurig wat de leerkrachten willen horen. Je mag een gesprek
met leerlingen niet zo maar op zn beloop laten gaan, je moet alert zijn op je
eigen beurtinitiatief en ook op dat van de praatgrage leerlingen.
Actiepunten betrekking tot
beurtruimte:
·Stimuleer
en honoreer beurtinitiatief bij stille leerlingen
·Bewaak
spreekbeurten
·Ondersteun
spreekbeurten
·Beperk
je in je eigen beurtinitiatief
Stimuleer en honoreer beurtinitiatief
bij stille leerlingen
Taak leerkracht : spreekbeurten
optimaal spreiden en met name de stille leerlingen aanmoedigen om het woord
te nemen. Meestal worden dezelfde leerlingen overschaduwtdoor de vlugge, praatgrage leerlingen tijdens
een spreekbeurt.
De leerkracht moet tegengewicht
bieden.
Beurtinitiatief stimuleer je door
non-verbale communicatie:
·Oogcontact
·Uitnodigende
blik richting stille leerlingen
è Geef deze leerlingen het gevoel dat ze erbij horen.
Om stille leerlingen te stimuleren
tot beurtinitiatief: neem de gulden middenweg.
Je mag ze stimuleren maar niet
dwingen het woord te nemen.
Variatie: stille kinderen: iets laten
voordoen of laten aanwijzen, zo krijgt hij zelfvertrouwen en het gevoel dat hij
iets verstaat.
Bewaak spreekbeurten
Als stil kind het woord neemt, is het
zaak dat het woord behoudt.
Bewaak spreekbeurten door weinig te onderbreken en andere kinderen
die willen onderbreken het zwijgen toe te leggen.
Ondersteun spreekbeurten
Het middel om een spreekbeurt te
ondersteunen is de instemmende reactie.
èZo voorkom je dat jij of een leerling
een spreekbeurt onderbreekt. Positieve verbale reactie om verder te gaan en de spreekbeurt vast te
houden.
Beperk eigen beurtinitiatief
Om iedereen aan het woord te laten
van je groep is het nodig zelf zo weinig mogelijk het woord te nemen. Er kunnen
geen 2 personen tegelijk praten. Uit onderzoek blijkt dat de leerkracht de
meeste spreektijd inpalmt. De rest van de tijd gaat voor een groot deel naar de
taalvaardige kinderen. Neem dus zo weinig mogelijk beurtinitiatief zodat
iedereen aan beurt komt. Als kinderen aan het woord zijn is het best dat ze een
paar kleine, natuurlijke pauzes houden.
·Taalvaardige
kinderen è Enkele seconden pauze
·Minder
taalvaardige kinderen è
Hebben extra tijd nodig om na
te denken wat ze zullen zeggen
Het chronischevermoeidheidssyndroom werdeind jaren 80 geïntroduceerd. CVS is een
syndroom en heeft geen oorzaak, menspreekt dus van CVS wanneer de vermoeidheid geen aanwijsbare oorzaak
heeft. Naar schatting zou ongeveer 2% van de Belgische bevolking aan het
syndroom lijden. Bij de meeste mensen wordt CVS veroorzaakt door psychiatrische
aandoeningen zoals depressie, angsten etc.Tevens zijn de meeste patiënten tussen de 20 en 50 jaar oud maar dit sluit
niet uit dat ook kinderen aan de ziekte kunnen lijden, er wordt ook geen
onderscheid gemaakt tussen de bevolkingsgroepen en komt dus voor in alle lagen
van de bevolking.
1.Omschrijving
van de doelgroep
Door de
naam 'chronisch vermoeidheidssyndroom' wordt de ziekte vaak ten onrechte
geminimaliseerd. CVS-patiënten lijden echter onder een slopende vermoeidheid die maanden of zelfs jaren kan aanslepen en
niet overgaat met rust. Deze vermoeidheid is bovendien slechts een onderdeel
van CVS. Deze ziekte kan het best opgevat worden als een signaal van het
lichaam dat bepaalde grenzen overschreden zijn. CVS-patiënten moeten er
rekening mee houden dat ze kwetsbaar zijn bij het overschrijden van deze grenzen.
Een levensstijl zoals voorheen is meestal niet langer haalbaar of wenselijk.
Een andere manier van leven
dringt zich op.
2.Voordelen
van beweging voor deze doelgroep
Voor de studie werd 16 vrijwilligers gevraagd om op een hometrainer te
fietsen, de ene keer met een frisse geest, de andere keer na een 90 minuten
durende mentale oefening. De testpersonen staakten hun sportactiviteiten
gemiddeld 15 procent vroeger wanneer ze zich mentaal vermoeid voelden.
Mensen die niet helemaal fit in hun hoofd zijn ervaren fysieke arbeid
dus als lastiger, terwijl de studie aantoont dat hun spieren normaal reageren
tijdens het bewegen. Hersenonderzoek moet daarover meer duidelijkheid
verschaffen. Mogelijk kunnen de resultaten tot een behandeling leiden van het
Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS).
Patiënten met CVS wordt vaak aangeraden om te gaan sporten met een
frequentie van 2-3x per week. In het onderzoek, dat werd uitgevoerd door de
Nederlandse arts Van Der Meer, blijkt dat mensen die consequent gaan sporten
onder professionele begeleiding na een bepaalde periode minder
gezondheidsklachten hebben dan de groep die minder consequent ging sporten.
Uiteraard kan dit resultaat niet gegarandeerd worden bij iedere persoon die CVS
heeft.
3.Gevaren bij
het sporten, waar moet een trainer/coach rekening mee houden?
Bij personen met CVS treden snel
uitputtingsverschijnselen op die na 24-48 uur nog niet gedaan zijn. Het is
aangeraden dat de patiënt, in samenspraak met de trainer/coach, op regelmatige
tijdstippen naar de huisdokter gaat voor een check-up van hun fructose en
lactose niveau, hierna volgt meestal een inspanningstest om na te gaan of de
toestand van de patiënt niet achteruit gegaan is en aan die resultaten kan de
trainer/coach de klant zijn programma aanpassen.
4 Richtlijnen en enkele
oefeningen
·Hou de klant (in het begin) altijd in
het oog
·Ga regelmatig eens naar de klant om
te vragen of alles goed lukt
·Kom op regelmatige tijdstippen samen
om het trainingsprogramma te evalueren en aan te passen in positieve/negatieve
zin.
In principe kan een klant met CVS een gewoon standaard
trainingsprogramma volgen maar bij bv. lopen kan vervangen worden door wandelen
op de loopband met hellingen. Voor de rest wordt aangeraden om in het begin van
de training hoofdzakelijk korte oefeningen (5-6min) te doen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!