Inhoud blog
  • Taal - Taalruimte en Beurtruimte
  • BWR: Health and Fitness - Opdracht doelgroepen
  • Proficiat!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Bloggen op school

    14-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-01-2010 om 10:19 geschreven door Stancke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:School
    Tags:Logo
    13-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal - Taalruimte en Beurtruimte

    Leerlingen open en spontaan laten praten ?

    ·         Veilige en prettige sfeer

    ·         Bijdragen van verschillende kinderen wordt gewaardeerd

    ·         Voldoende spreektijd

    ·         Reageer zelf niet te snel

    ·         Tolereer korte pauzes

    Eenmaal de sfeer er is, kan taalruimte beginnen.

    ·         Leerlingen zoveel mogelijk de gelegenheid tot praten geven en je laat ze ook op inhoudelijk vlak het gesprek beïnvloeden.

     Leerkracht komt weinig aanbod

    2 aandachtspunten: beurtruimte en onderwerpsruimte 

    Beurtruimte

     

    ·         Elke deelnemer komt krijgt een spreekmoment

    ·         Wie een spreekbeurt wil overnemen,maakt dat kenbaar:

    o   Non-verbaal

    o   Spreker bij vallen

    o   Even onderbreken 

    ð  Gesprek met meerdere personen nog moeilijk om tussen te komen.

    Verschillende factoren mogelijk:

    ·         Minder afweten van gespreksonderwerp

    ·         Je voelt je niet thuis in het gezelschap

    ·         Niet vertrouwt met de setting (bv. Formele vergadering)

    ·         Je kent vakjargon van groep niet helemaal (onbekende afkortingen voor jouw)

     Hierbij zul je je spreekschroom niet overwinnen. 

    Het overnemen van een spreekbeurt is moeilijker dan 2 gesprekken. Het is minder subtiel en er moet veel meer daad gesteld worden. Stille  en minder taalvaardige leerlingen zullen dan niet gauw beurtinitiatief nemen.

    Leerkrachten geven onbewust snel het woord door aan de betere leerlingen van de klas

     

    èLogische keuze: betere leerlingen verwoorden vaak zo keurig wat de leerkrachten willen horen. Je mag een gesprek met leerlingen niet zo maar op z’n beloop laten gaan, je moet alert zijn op je eigen beurtinitiatief en ook op dat van de praatgrage leerlingen.

     

    Actiepunten betrekking tot beurtruimte:

    ·         Stimuleer en honoreer beurtinitiatief bij stille leerlingen

    ·         Bewaak spreekbeurten

    ·         Ondersteun spreekbeurten

    ·         Beperk je in je eigen beurtinitiatief

     

    Stimuleer en honoreer beurtinitiatief bij stille leerlingen

    Taak leerkracht : spreekbeurten optimaal spreiden en met name de ‘stille’ leerlingen aanmoedigen om het woord te nemen. Meestal worden dezelfde leerlingen overschaduwt  door de vlugge, praatgrage leerlingen tijdens een spreekbeurt.

    De leerkracht moet tegengewicht bieden. 

    Beurtinitiatief stimuleer je door non-verbale communicatie:

    ·         Oogcontact

    ·         Uitnodigende blik richting stille leerlingen

    è Geef deze leerlingen het gevoel dat ze erbij horen. 

    Om stille leerlingen te stimuleren tot beurtinitiatief: neem de gulden middenweg.

    Je mag ze stimuleren maar niet dwingen het woord te nemen.

    Variatie: stille kinderen: iets laten voordoen of laten aanwijzen, zo krijgt hij zelfvertrouwen en het gevoel dat hij iets verstaat.

     

    Bewaak spreekbeurten

    Als stil kind het woord neemt, is het zaak dat het woord behoudt.

    Bewaak spreekbeurten  door weinig te onderbreken en andere kinderen die willen onderbreken het zwijgen toe te leggen.

     

    Ondersteun spreekbeurten

    Het middel om een spreekbeurt te ondersteunen is de instemmende reactie.

    èZo voorkom je dat jij of een leerling een spreekbeurt onderbreekt. Positieve verbale reactie  om verder te gaan en de spreekbeurt vast te houden. 

    Beperk eigen beurtinitiatief

    Om iedereen aan het woord te laten van je groep is het nodig zelf zo weinig mogelijk het woord te nemen. Er kunnen geen 2 personen tegelijk praten. Uit onderzoek blijkt dat de leerkracht de meeste spreektijd inpalmt. De rest van de tijd gaat voor een groot deel naar de taalvaardige kinderen. Neem dus zo weinig mogelijk beurtinitiatief zodat iedereen aan beurt komt. Als kinderen aan het woord zijn is het best dat ze een paar kleine, natuurlijke pauzes houden.

    ·         Taalvaardige kinderen è Enkele seconden pauze

    ·         Minder taalvaardige kinderen è Hebben extra tijd nodig om na te denken wat ze zullen zeggen

    13-01-2010 om 21:41 geschreven door Stancke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. BWR: Health and Fitness - Opdracht doelgroepen

    0.     Inleiding:

     

    Het “chronischevermoeidheidssyndroom” werd  eind jaren ’80 geïntroduceerd. CVS is een syndroom en heeft geen oorzaak, men  spreekt dus van CVS wanneer de vermoeidheid geen aanwijsbare oorzaak heeft. Naar schatting zou ongeveer 2% van de Belgische bevolking aan het syndroom lijden. Bij de meeste mensen wordt CVS veroorzaakt door psychiatrische aandoeningen zoals depressie, angsten etc.  Tevens zijn de meeste patiënten tussen de 20 en 50 jaar oud maar dit sluit niet uit dat ook kinderen aan de ziekte kunnen lijden, er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen de bevolkingsgroepen en komt dus voor in alle lagen van de bevolking.

    1.     Omschrijving van de doelgroep

    Door de naam 'chronisch vermoeidheidssyndroom' wordt de ziekte vaak ten onrechte geminimaliseerd. CVS-patiënten lijden echter onder een slopende vermoeidheid die maanden of zelfs jaren kan aanslepen en niet overgaat met rust. Deze vermoeidheid is bovendien slechts een onderdeel van CVS. Deze ziekte kan het best opgevat worden als een signaal van het lichaam dat bepaalde grenzen overschreden zijn. CVS-patiënten moeten er rekening mee houden dat ze kwetsbaar zijn bij het overschrijden van deze grenzen. Een levensstijl zoals voorheen is meestal niet langer haalbaar of wenselijk. Een andere manier van leven dringt zich op.

    2.      Voordelen van beweging voor deze doelgroep

     

    Voor de studie werd 16 vrijwilligers gevraagd om op een hometrainer te fietsen, de ene keer met een frisse geest, de andere keer na een 90 minuten durende mentale oefening. De testpersonen staakten hun sportactiviteiten gemiddeld 15 procent vroeger wanneer ze zich mentaal vermoeid voelden.

    Mensen die niet helemaal fit in hun hoofd zijn ervaren fysieke arbeid dus als “lastiger”, terwijl de studie aantoont dat hun spieren normaal reageren tijdens het bewegen. Hersenonderzoek moet daarover meer duidelijkheid verschaffen. Mogelijk kunnen de resultaten tot een behandeling leiden van het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS).

    Patiënten met CVS wordt vaak aangeraden om te gaan sporten met een frequentie van 2-3x per week. In het onderzoek, dat werd uitgevoerd door de Nederlandse arts Van Der Meer, blijkt dat mensen die consequent gaan sporten onder professionele begeleiding na een bepaalde periode minder gezondheidsklachten hebben dan de groep die minder consequent ging sporten. Uiteraard kan dit resultaat niet gegarandeerd worden bij iedere persoon die CVS heeft.

    3.      Gevaren bij het sporten, waar moet een trainer/coach rekening mee houden?

     

    Bij personen met CVS  treden snel uitputtingsverschijnselen op die na 24-48 uur nog niet gedaan zijn. Het is aangeraden dat de patiënt, in samenspraak met de trainer/coach, op regelmatige tijdstippen naar de huisdokter gaat voor een check-up van hun fructose en lactose niveau, hierna volgt meestal een inspanningstest om na te gaan of de toestand van de patiënt niet achteruit gegaan is en aan die resultaten kan de trainer/coach de klant zijn programma aanpassen.

    4 Richtlijnen en enkele oefeningen

     

    ·        Hou de klant (in het begin) altijd in het oog

    ·        Ga regelmatig eens naar de klant om te vragen of alles goed lukt

    ·        Kom op regelmatige tijdstippen samen om het trainingsprogramma te evalueren en aan te passen in positieve/negatieve zin.

    In principe kan een klant met CVS een gewoon standaard trainingsprogramma volgen maar bij bv. lopen kan vervangen worden door wandelen op de loopband met hellingen. Voor de rest wordt aangeraden om in het begin van de training hoofdzakelijk korte oefeningen (5-6min) te doen.

    13-01-2010 om 18:01 geschreven door Stancke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:CVS
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/bloggenopschool

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    13-01-2010 om 17:46 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)

    Archief per week
  • 11/01-17/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tascha456
    www.bloggen.be/tascha4

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs