Blog van Bert

• Water
  • Uitkijktoren Brakel
  • Bron in Brakelbos
  • Laat de natuur haar werk doen
  • Brakelbos
  • Kiekens oftewel kippen.
  • Bloemen uit en in het Brakelbos

• Moppen (27)

• Telling vanaf 1 mei 2013

free counters

De teksten op dit blog zijn geschreven door Bert en meestal nagezien en gekeurd door Mieke. Mieke is hélaas niet meer. Vroeger veel reisverslagen, nu foto's uit mijn omgeving. Tof dat u even langskomt! Kijk maar even rusti
    27-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans - Nederlands

Nu we pas terug zijn uit Frankrijk heb ik even mijn Emails rustig doorgenomen. In een van deze mails word de vergelijking gemaakt tussen enkele uitdrukkingen die zowel in het Nederlands als in het Frans verschillend zijn.

Als men regelmatig met Franstaligen in contact komt wordt men geconfronteerd met de taaleigenheden van het Nederlands en het Frans.

Feit is dat wij iets uit het hoofd leren . . . terwijl Franstaligen l’apprennent par coeur.

Hoe oud bent u ? Nederlandstaligen zijn 25 jaar, Franstaligen ont 25 ans.

Franstaligen maken van oud brood pain perdu, maar Vlamingen spreken van gewonnen brood !

Wie een beetje in het ootje wordt genomen, gaat groen lachen Franstaligen zien het anders: rire jaune.

Een onervaren iemand is een groentje, voor de Franstaligen echter un bleu.

Een blauw oog daarentegen is un oeil au beurre noir !

Bij zoveel kleur-nuances is het geen wonder dat Van Gogh erop uit trok met een schildersezel, terwijl Gaugain gebruik maakte van un chevalet de peintre.

Van dieren gesproken: er is iets merkwaardigs aan de hand met de kat. De kat - zij, le chat – hij ?

Avoir un chat dans la gorge is een kikker in de keel hebben.

Slapende honden wakker maken vertaal je als éveiller le chat qui dort.

De Nederlandstalige geeft de pijp aan Maarten. De Franstalige daarentegen donne sa langue au chat.

Wie graag een appeltje voor de dorst heeft moet in Walloni garder une poire pour la soif.

Voor één keer mag je appels met peren vergelijken. Maar niet met citroenen natuurlijk !!!

In een restaurant krijg je wel eens een gepeperde rekening. Franstaligen vinden une note salée ???

Veel Geluk ! Bonne Chance !

Met dank aan Marijke Geerkens.

27-06-2014, 23:24 geschreven door bert

26-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autokeuring

Vandaag hebben we terug de gewone draad opgenomen. Het gras moest dringend gemaaid worden. Net voor ons vertrek hadden we wat meststof uitgestrooid. Het resultaat was te merken: donker groen gras van een 10cm hoog. En dan was er ook nog de jaarlijkse autokeuring. Om 11:40 u was ik ter plekke. Maar de wachtrijen waren zeer groot (zie foto). Uiteindelijk ben ik om 14:25 u buiten gereden. Gelukkig is dit slechts eenmaal per jaar. Voor een op rust gestelde zijn er leukere dingen!

26-06-2014, 20:44 geschreven door bert

25-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar huis

Na de mooie dag van gisteren is het een beetje met pijn in ons hart dat we vandaag de terugreis moeten aanvangen. Onder een bewolkte hemel reden we via Dieppe en Abbeville naar Arras. Toen brak de zon erdoor en werd het opnieuw warm. En zo reden we rustig verder richting Rijsel (Lille). Door rijsel rijden is verboden voor doorgaand verkeer. We moeten de pijlen Gent volgen en we worden gestuurd naar Moeskroen. Eens de grens over merken we onmiddellijk dat we in Wallonië zijn. Er zijn meer putten in de weg dan op een doorsnee Vlaamse veldwegel. Na een 20tal km komen we terug in Vlaanderen en plots zijn alle putten verdwenen. Uiteindelijk waren we tegen halfzes terug en veilig thuis. Nu kunnen we terugblikken op een fijne voorjaarsreis in het Bretoense landschap.

25-06-2014, 00:00 geschreven door bert

24-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honfleur

Deze morgen wat vroeger uit de veren dan gewoonlijk want er staat een rit van ongeveer 350 km op ons programma. Het was rond de klok van twaalf dat we de bijna volle parking van Honfleur opreden. Het was alweer vijf jaar geleden dat wij hier verbleven. De onmiddellijke omgeving van de camperplaats is fel veranderd en de parking, die toen al groot was, is ook uitgebreid. In de namiddag zijn we onder een blakende zon naar het centrum gewandeld. Het is er zeer druk. Voor velen is de vakantie al duidelijk begonnen. Honfleur is een oud schilderachtig stadje. Het pitoreske haventje zend nog dagelijks een veertigtal vissersboten uit. De jachthaven charmeert ook, en op regelmatige basis komen er hier ook croisiéres aanmeren. Ook zijn er hier nog twee, uit de 17de eeuw overgebleven zoutzolders. Het zout werd gebruikt om de vis te pekelen. In de rue des lingots kan men aan weerzijden van deze gekasseide straat oude vakwerkhuizen bewonderen. In het centrum vind men ook de grootste houten kerk van Frankrijk, en los van deze kerk is de toren gebouwd. Dit was wegens het brandgevaar. Verder zijn er nog tal van bezienswaardigheden. Vergeten we ook niet de talloze kunstgalerijen en schildersateliers. Bij al deze bezienswaardigheden zou men nog vergeten hoe gezellig het er vertoeven is.

24-06-2014, 22:01 geschreven door bert

23-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We bleven in Josselin

Er is voor vandaag warm weer voorspeld. Dus dan maar vroeg de fiets op zodanig dat de we de warmte een beetje voor zijn. We laten ons zakken tot aan het kanaal Nantes-Brest. Hier fietsen we langs de trekweg. De ondergrond is een asfaltlaag met daarboven een bed van kleine steentjes die een beetje los liggen. Het rijd wel lekker maar grote snelheden zal men, wegens eventueel valgevaar, niet halen. Dus hier zie je geen sportfietsen met fijne bandjes of tubes, wel veel recreanten die fietsen. Dit zou dan ook de betere oplossing zijn voor de trekweg langs de Schelde! Iedereen kan gewoon fietsen en diegenen die snelheid willen maken zoeken dan andere wegen op. Onze rit verliep door een prachtig natuurkader. Talloze kleine sluizen en bruggetjes. Aan iedere sluis staat er een sluiswachtershuisje. Wij waren ook getuige van het versassen van een groep Duitse roeiers. Eens iets anders. Het was ruim na 1 uur toen we terug aan de camper waren. Na het eten was het tijd om een flinke siesta te doen in de lommer van een paar lindebomen. Rond vier uur zijn we dan terug naar Josselin geweest, ditmaal om het kasteel en zijn tuinen te bezoeken. Kasteel en tuinen zijn zeer goed onderhouden. Het is een welkome afwisseling op een toch warme zwoele dag.

23-06-2014, 21:20 geschreven door bert

22-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Josselin

Vanmorgen hebben we onder begeleiding van een lekker zonnetje een verplaatsing van 102 km gedaan. Voor de middag zijn we aangekomen op de camperplaats van Josselin. Dit kleine, maar zeer mooie stadje , is gelegen aan de oevers van de Oust. De geschiedenis van dit stadje is nauw verbonden aan die van het kasteel met vier imposante torens. Het kasteel dateert van 1108 maar de huidige configuratie is van de veertiende eeuw. Naast het kasteel is er ook een basiliek. De wijk Saint Croix, die in 2006 is gerenoveerd, is even oud als het kasteel. Er staan hier nog meerdere vakwerkhuizen waarvan het oudste dateert van 1538! Het was dus de moeite om deze namiddag een wandeling door het stadje te maken. Op de verschillende pleintjes was er animatie. Van overal weerklonk er muziek, gebracht door plaatselijke ensembles. En dan moesten we naar huis, want de rode duivels speelden tegen de Russen. Uiteindelijk konden de Belgen toch scoren en pakten ze de drie punten.

22-06-2014, 22:23 geschreven door bert

21-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quiberon

Twee redenen om er een daguitstap van te maken: er is mooi weer voorspeld en het is de langste dag van het jaar. We rijden richting Quiberon. We nemen niet de korste weg maar volgen de “Voies vertes”. Deze fietspaden slingeren zich door bos en duin. In St Pierre Quiberon stappen we even af voor een terrasje langs het water. Vandaar rijden we de “Cote sauvage” af. De rotsen die het water induiken zijn een streling voor het oog. In Quiberon nemen we een middagmaal. Euro is al een vakantiesfeertje waar te nemen. Op de terugweg moet Marijke toch even pootje baden in de oceaan. Thuis aangekomen hadden we 50km op de teller.

21-06-2014, 23:43 geschreven door bert

20-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plouharnel

Wederom een mooie zomerse dag. In de voormiddag hebben we boodschappen gedaan want belangrijk is dat de innerlijke mens op tijd en stond gespijst moet worden. Na de middag de fiets op, richting Plouharnel. We waren nog maar een kilometer ver toen we een graatmagere koe, vastgeketend aan een ijzeren stek zagen. Ze staarde ons aan zoals alleen een koe dat kan. Verderop kwamen we langs een enorm bebost domein waarop twee abdijen gevestigd zijn. De ene is de abdij van St Anne en de andere deze van St Michel. Het zijn twee bendictijnen abdijen. Bij St Michel logeren de vrouwen en bij St Anne de mannen. Deze abdijen zijn opgetrokken in grijze bretoense granit. In 2007 is een deel van de St Michel abdij volledig afgebrand, maar vandaag is er van deze ramp niets meer te merken. Verder is Plouharnel een dorpje waar nog vele huisjes in grijze graniet bewaard gebleven zijn. Er zijn meerdere oude kapellen en fonteinen ook in grijse granit opgetrokken. Aan de kust zijn er ook een aantal oesterbanken. Bij onze terugkeer heeft Marijke nog een plons gemaakt in het zwembad.

20-06-2014, 23:56 geschreven door bert

19-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnige dag

De zon laat ons voorlopig niet in de steek. Rond acht uur opgestaan en reeds een heldere blauwe hemel. Ideaal om het vandaag wat rustiger aan te doen. Marijke beslist dus om een duik in het zwembad te doen. Ze had het ganse bassin voor haar alleen. Wat een luxe! Op het einde van haar zwempartij is ze in het brubbelhoekje gaan zitten om te genieten van het klotsende water. In de namiddag zijn we gaan fietsen zonder een bepaald doel. We reden richting La Trinité sur mer. En of je het wil of niet, overal komt men menhirs of dolmentafels tegen. We hebben de baan verlaten om via bosweggetjes aan te komen bij de reus (Le géant de Manio); Dit is een zes meter hoge menhir. Het verhaal doet de ronde dat, als men een muntstuk boven op de steen kan gooien, men daarna steenrijk wordt. We reden verder en de temperatuur bleef maar oplopen tot bij de 30°C. Bij de plage aangekomen hebben we vlug een dorstlesser tot ons genomen. Meerdere appartementsgebouwen zijn duidelijk nog van het midden van vorige eeuw. En toch heeft dit wat. Het strand was goed bezaaid met echte zonnekloppers. Daarna terug naar huis om, liggend in onze zetels, nog een paar uurtjes van de zon te genieten.

19-06-2014, 23:23 geschreven door bert

18-06-2014

De zon stond reeds hoog aan de hemel toen wij uit onze bedstee kwamen. Na het ontbijt zijn we naar de markt in Carnac geweest. Qua grootte moet deze niet onderdoen ten opzichte van de markt in Benidorm. Een eigenaardigheid is dat er midden de markt een kerkhof ligt. Marijke was wel in haar element met al die kraampjes met kledij. Een meubelfabrikant stond ook zijn waren aan te prijzen. Er was onder andere een uitschuifbare tafel in masieve eik te zien van 1,20 m diameter. Als de tafel ingetrokken is heeft men een mooie ronde tafel. Ideaal voor een tête à tête. Aan de uitgeschoven tafel kan men 22 personen neerzetten. Verschillende streekproducten hebben ook hun afzetters op de markt. Verder is Carnac een gezellig Bretoens stadje. De 17de eeuwse kerk heeft als patroonheilige St Cornély. Hij zou de beschermheilige zijn van de hoorndragers. We hebben het hier over dieren met hoorns (cornes). De lambrizering van de gewelven zijn ook de moeite waard om te bewonderen. In de namiddag zijn we de menhirs en de dolmen gaan opzoeken. Hiervoor hebben we een kaart met fietsroutes gebruikt. Maar die routes lopen door veld en bos. Om die routes te kunnen volgen moet je een volleerd cyclocrosser zijn. En zonder hulp van buurtbewoners zijn ze niet te vinden. In vele gevallen moet men eerst over privé-eigendom gaan. Sommige afbakeningen van eigendommen dateren nog van in de tijd van toen. Op vele plaatsen vindt men ook de zogenaamde calvaires. Aan het uitzicht zien we dat ze ook gedateerd zijn. Tussen de bossen staan er overal kasten van villa's. Een van de eigenaars wist ons te vertellen dat zijn stulpje op een lapje grond van 12680m² stond. Terug in de stad waren we blij dat er een terrasje op ons wachtte. Het was een aangename zonnige dag geweest.

18-06-2014, 23:31 geschreven door bert

Categorie:Camper
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnac (deel 2)

18-06-2014, 23:23 geschreven door bert

17-06-2014

Wegens het minder goede weer hebben we deze morgen onze biezen gepakt en we zijn vertrokken richting Carnac. Het grootste deel van onze rit verliep onder een bewolkte hemel. Nu en dan ook wat motregen. Maar gelukkig kwam de zon te voorschijn toen wij onze bestemming naderden. Kort na de middag reden we de camping Les Bruyères op. Deze is gelegen op de rand van het dorpje Plouharnel. Een nette verzorgde camping met een overdekt zwembad dat bij warm weer opengeschoven word. Het zwemwater is constant 28°C. Alle plaatsen zijn uitgerust met 10A stroom en ze hebben een oppervlakte van om en bij de 110m². En daarna was het tijd om de rode duivels tegen Algerije te bekijken.

17-06-2014, 00:00 geschreven door bert

16-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cancale

Bewolkt en eerder aan de frisse kant. Ja, we moeten het er maar mee doen. De weerman heeft nu eenmaal geen rekening gehouden met onze bestelling. We laten het echter niet aan ons hart komen en we zijn deze voormiddag naar de supermarkt onze inkopen gaan doen. Aan de overzijde van de kassa even dag gewuifd naar Leo en Els samen met hun vrienden. In de namiddag zijn we dan richting Cancale gefietst. Het ging voortdurend op en neer,met veel tegenwind. Het is dus een fel en soms lastig ritje geworden. Met de regelmaat van een klok hadden we uitzichten op de zee. Bij laag water liggen de haventjes er bij als een slagveld. Uiteindelijk komen we aan in het centrum van Cancale. Het mooie haventje is een streling zowel voor het oog als voor het gehemelte: Cancale, sinds lang beroemd om haar oesters. Deze heerlijkheden die genuttigd kunnen worden, op het kade muurtje zittend, met uitzicht op de schitterende Mont-Saint-Michel, gelegen midden in de baai. Daarna worden de schelpen gewoon over het muurtje op het strand gekieperd. Bij eb wordt het landschap over 336 ha bepaald door de kriskras liggende oesterbedden. De oesters worden ook ter plaatse verkocht op een soort oestermarkt waar de vrouwen van de producteurs geduldig de toeristen opwachten. Op de terugweg zijn we de camping waar Els en Leo geparkeerd staan opgereden en hebben hen een verrassingsbezoekje gebracht. Een goeie gelegenheid om terug even bij te babbelen.

16-06-2014, 00:00 geschreven door bert

15-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gewone zondag

Wakker geworden door het gebrom van meerdere campers die persé vóór acht uur de overvolle camperplaats willen verlaten. Zo hoeven zij die 5,30€ niet te betalen voor de overnachting! Het zonnetje brak al vroeg in de voormiddag door het wolkendek. Door de wind uit het Noorden steeg de temperatuur niet boven de 22°C. Een paar dorpjes hier verderop bezochten wij een rommelmarkt. En het was inderdaad alleen maar rommel dat er aan de man werd gebracht. De baai hier dicht bij komt bij laagwater helemaal droog te liggen. Daardoor kan men honderden meters diep op het strand wandelen. Tussen de bijna vallende boten door stapten wij van de ene plage- toegang naar de andere.

15-06-2014, 22:48 geschreven door bert

14-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de fiets in het achterland

Deze morgen was de temperatuur een paar graden gedaald tegenover de voorbije dagen. Het zeebriesje was duidelijk voelbaar. En toen kregen we een bezoekje van Els en Leo samen met hun vrienden. Zij staan hier een paar km verderop op een camping. Het was aangenaam en leuk om hen terug te zien. In de namiddag hebben wij een fietstocht gedaan in het achterland. Maar de zee was nooit ver weg. Vanaf meerdere plaatsen zagen wij de zon weerspiegelen in het water. Ergens ter velde zijn we gestopt om een terrasje mee te pikken. We waren pas gezeten toen een klein ventje van een drie à vier jaar ons kwam vragen wat we zouden drinken. Met de melding van un vin blanc et un grand café was hij weg. Enkele ogenblikken later kwam hij samen met zijn oudere zus terug. Binnen hadden ze zijn uitleg niet goed begrepen. Wij herhaalden dus onze bestelling waarop de kleine vliegensvlug antwoorde: il n'y en a plus!

14-06-2014, 00:00 geschreven door bert

13-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rothéneuf

We hebben ons vandaag verplaatst richting kust. Na 112 km zijn we aangekomen in Rothéneuf. Dit is een deelgemeente van St Malo gelegen op ongeveer 5 km van het oude stadscentrum. De camperplaats heet: Aire Camping-cars Des Ilots. Op deze camperplaats kunnen 120 campers staan en allen op zeer grote percelen. Iedere camper beschikt over een elektrische aansluiting van 10A. De camperplaats is gelegen op 300 m van de kust. In het dorpje ook op een 300 m hier vandaan is er een bakker, een kapper, een traiteur, een kruidenierszaak, een tabac, een restaurant en …. Een soortgelijke camperplaats, met dit comfort en zo kort bij de kust, zou normaal duur zijn maar hier is het 5,3€ alles in. Het zeezicht is hier zeer varierend. Overal zie je stenen rotsen boven de waterspiegel uitsteken die als het ware kleine eilandjes vormen. In de namiddag zijn we tot in St Malo gefiest om een eerste indruk op te doen. Een dezer dagen gaan we echt St Malo bezoeken.

13-06-2014, 00:00 geschreven door bert

12-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In en om Fougères

Opnieuw een zeer rustige nacht doorgebracht en daarbij aansluitend lekker lang uitgeslapen. In de voormiddag zijn we gaan wandelen rond een met water gevulde oude granietsteengroeve, de Carière du Rocher Coupé. Door de jaren heen heeft er zich als het ware een natuurpark gevormd rondom deze groeve. Het is een pracht wandeling geworden met af en toe ferme klimmetjes. Gelukkig zijn er hier en daar banken van waaruit mooie panorama's te bezichtigen zijn. Tijdens deze wandeling ook even mijn mobile wifi uitgetest en meteen een twitter met foto van de omgeving de wereld ingestuurd. Super resultaat! Na de middag hebben we een fietstocht gemaakt van 32km. Het grootste deel van deze tocht ging over een oude spoorwegbedding. Hier en daar komt men nog een oud bareelwachtershuisje  tegen. Het voortdurend wisselen van zon en schaduw was een welkome afwisseling want de ganse tocht in de zon zou moordend geweest zijn. Bij onze terugkeer deden we een welverdiend terrasje met zicht op het kasteel. En of de frisse pintjes deugd deden !

12-06-2014, 23:41 geschreven door bert

11-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fougères

Een ietsje langer geslapen dan gewoonlijk en dus ook later aan de ontbijttafel. Geen probleem want vandaag staat er slechts een rit van 201km op het programma. Onder een stralende zon bij een temperatuur van 25°C zijn we rond 14:00u aangekomen op de camperplaats van Fougères. Er was gelukkig nog een plaatsje vrij. Ondertussen zijn hier zeer veel campers aangekomen, maar helaas onverrichter zake moeten verder rijden. Na ons te hebben geïnstalleerd zijn we de stad ingetrokken. Naast zijn imposant kasteel heeft Fougères een middeleeuws stadscentrum met zijn typische huizen en de daarbij horende “Ruelles” of smalle kleine straatjes. De oude stadsmuren die indertijd de inwoners en hun goederen beschermden zijn bijna ongeschonden bewaard gebleven. La Porte de Notre-Dame is de enige van de vier stadspoorten die nog bestaat. Ook beschikte het kasteel over een watermolen met vier imposante wielen. Er zijn ook nog verschillende vakwerkhuizen daterend uit de middeleeuwen die nog zeer goed bewaard zijn gebleven. Ook zijn er nog het belfort en verscheidene kerken die deel uitmaken van het patrimonium van de stad. Binnen de stadsmuren wandelt men door zeer mooie parken , van de ene verrassing naar de andere.

11-06-2014, 00:00 geschreven door bert

10-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lisieux

Beiden vonden we dat we er nog maar eens moesten op uittrekken. Dus zijn we deze morgen rond de klok van acht vertrokken richting Normandië – Bretagne. We reden de ganse voormiddag onder een nogal zwaar wolkendek maar het bleef gelukkig droog. Onze rit verliep heel vlot tot na de middag. Eerst zaten we meer dan 30 km achter een “convoi exeptionel” die nooit boven de 25km/u uitkwam. En in Rouen is de brug over de Seine onderbroken. En probeer dan maar de rivier over te steken! Iets na vier uur kwamen we dan aan op de camperplaats van Lisieux. Deze is juist naast de basiliek gelegen. En op slechts een km van de Orange boutique. Mijn internetkaartje moest dringend aan de klap gebracht worden. De terrasjes in de stad worden druk bezocht want het zonnetje is weer van de partij. Bij onze terugkeer op de kamperplaats besluiten we toch hier niet te blijven: veel te schuin en naast een drukke weg. Momenteel staan we vier km verder op de camping municipal: “Camping de La Vallée”.

10-06-2014, 23:50 geschreven door bert

• Innige deelneming!
  • prachtig!
  • Mooi en moedig

Druk op onderstaande knop om ons een berichtje achter te laten in ons gastenboek