Nee "Donordate" is geen nieuwe inschrijvingstool, maar wel een initiatief van het R+ om nieuwe donors de weg te laten te vinden naar de bloedinzamelingen.
Kort samengevat houd dit in dat je iemand nieuw uit je naaste omgeving overhaalt om samen met jou bloed te komen geven.
De actie loopt vanaf 2 april tot 28 juni en onze collecte van 30 mei valt dus pal in deze periode.
Voor jou als bloedgever, evenals voor de nieuwe donor hangt er een leuke attentie aan vast.
Onze eerste bloedafname van het jaar was onmiddellijk een schot in de roos. Liefst 144 donors, waaronder 6 nieuwe, zakten af naar het Baljuwhuis ondanks het hevige stormweer.
Alle moedigen werden getrakteerd op een of meerdere drankjes en kregen daarenboven een warme Luikse wafel aangeboden om opnieuw op krachten te komen.
Laatste artikel uit de reeks "Huldiging '24" zijn nog een aantal sfeerbeelden die gemaakt werden tijdens het gezellig samenzijn door onze huisfotograaf Femke en door Luc Cromphout.
Christian (onze CEO) in volle actie tijdens zijn speech.
Nog eens aftoetsen met de burgemeester of we in de toekomst ook nog
gratis over de "infrastructuur" kunnen beschikken
Femke, de dochter van ons bestuurslid Paul,
krijgt uit handen van Christian een cadeautje en een smakkerd.
(= zie haar deelname eetfestijn + huisfotograaf op events van onze vereniging)
Erik wordt gehuldigd voor 30 jaar trouwe dienst in het bestuur.
Ook Josiane (echtgenote van Erik) wordt in de bloemen gezet.
Onze superverkoper Agnes (echtgenote van Marc) ontvangt bloemen
omdat ze meer dan 300 kaarten heeft verkocht voor ons eetfestijn.
Haar kleinzoon Liam, die niet kon aanwezig zijn vandaag, maar ons kwam helpen op het
eetfestijn kreeg ook een cadeautje (bioscooptickets).
Ook Pluik was weer van de partij
(samen op de foto met het gemeentebestuur)
En dan was het tijd om te eten.
Eerst was er een koud buffet, dan een warm en dan een desserten buffet.
Aanschuiven maar.
Foto hierboven en hierna
(de sfeer zat er goed in)
En nu op naar volgende editie (afspraak 4de zaterdag van januari).
In een vorig artikel had ik het over de voorbereiding van het huldigingsfeest. In dit artikel worden onze verdienstelijke bloedgevers letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet.
In het totaal hadden wij het afgelopen dienstjaar 6 personen die in aanmerking kwamen om gehuldigd te worden, 4 van hen gingen op onze uitnodiging in.
Katrien Declerck krijgt haar diploma en bloemen voor 50 bloedgiften
uit handen van schepen Patrick Decat
Luc Van Lierde, gehuldigd voor 75 bloedgiften, krijgt zijn
diploma en fles uit handen van schepen Marleen Merckaert
Nadine Van Huychem, gehuldigd voor 125 bloedgiften,
(ze kwam ons samen met haar echtgenoot Claude ook helpen op ons eetfestijn)
kreeg haar diploma en bloemen van schepen Kurt Penninck
André Van Hoof schoot de hoofdvogel af en werd gehuldigd voor 200 bloedgiften.
Hij kreeg zijn diploma en fles van schepen Ludo Van Paepegem.
Voor de burgemeester waren er andere taken weggelegd (zie volgend artikel "Huldiging 2024 - Sfeerbeelden")
De 4 gehuldigden (zie eerste rij met rechts echtgenote van André),
het bestuur en het college van burgemeester en schepenen samen op de foto.
Een huldigingsfeest voor 124 man voorbereiden vergt wel wat werk.
Je hebt o.a.: inschrijvingen noteren, afspraken met zaalverantwoordelijke en traiteur maken, drank bestellen, speech voorbereiden, zaal klaar zetten, enz.
Allee om een verhaal kort te maken, iedereen van het bestuur heeft wel één of meerdere taken die aan hem/haar worden toebedeeld, maar allemaal weten we dat dit voor de goede zaak is
Dit gezellig samenzijn is onze dankbetuiging naar onze bloedgevers toe. Zij geven het beste van zichzelf op de bloedafnames en wij proberen hen gedurende een paar uur te verwennen.
Een lege zaal met enkel stoelen en tafels op elkaar gepakt zegt niets hé!
Dit ziet er al een pak beter uit.
Onze "Koninklijke" vlag mocht zeker niet ontbreken.
Een geheugensteuntje voor onze
voorzitter zijn speech.
Eventjes uitrusten en de cava voorproeven
voor dat het feest losbarst.
ondervoorzitter, voorzitter en penningmeester checken nog een aantal zaken.
Vandaag 23 januari ontvingen wij de vraag van het Rode Kruis Vlaanderen om volgende informatie te delen met onze bloedgevers (zie tekst hierna):
Ieder
jaar opnieuw maken we allemaal heel veel goede voornemens. Dit jaar willen we
onze donoren aanmoedigen en uitdagen door hen "een doneerdoel" te laten
vastleggen.
Wij
zouden jullie willen vragen om de donoren daarbij te ondersteunen en hen aan te
moedigen. Iedereen kan via de website
thankuary.rodekruis.be een engagement aangaan en aangeven hoeveel ze in 2024 willen doneren.
Afgelopen week heeft de postbode mij een kaartje bezorgd van het Rode Kruis. Het bleek een dankkaartje m.b.t. het aantal bloedgiften van afgelopen jaar (zie hierna).
Ja, ik ben mij bewust dat je 4x bloed per jaar mag geven, maar soms is het medisch niet verantwoord en dan moet je eens durven overslaan
Als je zelf wil ontdekken wanneer je beter geen bloed geeft, klik dan hier
Vorig jaar hielden we het nog op een receptie in het Baljuwhuis omdat er nog veel coronabeestjes actief waren.
Nu na 4 jaar (ons laatste grote huldigingsfeest dateert van 2020), organiseren we weer een uitgebreid huldigingsmoment voor onze verdienstelijke bloedgevers.
Dit gezellig samenzijn gaat door in zaal Willem Tell te Tollembeek op zaterdag 27 januari (start om 18h00).
Let wel, enkel bloedgevers, die het afgelopen dienstjaar bloed gaven in onze afdeling kunnen zich gratis inschrijven en dit nog tot 12 januari. Hun inwonende partner en kinderen zijn ook welkom.
Vandaag heb ik een kaartje ontvangen van het Rode Kruis Vlaanderen ter gelegenheid van de Internationale dag van het Vrijwilligerswerk die op 5 december valt.
Lig het aan de Post of aan het Rode Kruis dat ik het pas vandaag op 7 december ontving? Joost mag het weten
Langs deze weg willen we iedereen bedanken die langskwam op ons eetfestijn.
Hopelijk hebben jullie genoten van het eten, drinken en de gezellige sfeer? Wij in ieder geval wel en koning winter heeft ons niet klein gekregen
We laten nu het werk over aan onze penningmeester Marc om de opbrengst van de tweedaagse te berekenen.
Wat gebeurt er met het geld?
Wel eind januari nodigen wij onze verdienstelijke donors van het afgelopen dienstjaar en de vrijwillige helpers van ons eetfestijn uit op een gezellig samenzijn (= gratis etentje) om hen te bedanken voor hun inzet en met de rest van het geld worden onze bloedgevers gedurende het jaar in de watten gelegd tijdens onze bloedafnames.
Zij die langs komen op de bloedinzamelingen weten wel waarover we het hebben
Hierna nog twee sfeerbeelden.
De zaal staat klaar, "let the people in"
van links naar rechts: Emilienne, Cecile, Marianne en Chris
Hierna het aantal ingezamelde bloedzakjes voor het dienstjaar 2023
Datum opkomst
Aantal donoren
Nieuwe
Gekende donoren
23/02/2023
126
7
119
25/05/2023
126
12
114
24/08/2023
135
8
127
23/11/2023
140
11
127
Totalen
527
38
487
5-jaarlijkse grafiek
Deze grafiek toont dus duidelijk aan dat we in een opwaartse spiraal zitten en we een nieuw record hebben van het aantal ingezamelde bloedzakjes, waarvoor dank aan onze trouwe donors en nieuwe donors die ons in de loop van het jaar vervoegden.
Vorig jaar noteerden wij een record van 513 bloedgiften en misschien gaan we er dit jaar los over en beste donor, dit hangt af van jou en onze andere trouwe bloedgevers!
Na drie bloedafnames zitten we op een totaal van 387 bloedzakjes, dus nog 127 te gaan om ons record te breken.
Wil je hieraan meewerken, kom dan op donderdag 23 november langs in het Baljuwhuis tussen 17u00 en 20u30 en breng zeker één of meer nieuwe bloedgever(s) mee!
Inschrijven kan online via het donorportaal van het R+ (zie link hierna) of telefonisch op het gratis nummer 0800/777 00.
We kunnen jullie nu reeds verklappen dat elke donor een ......taart ontvangt en één of meerdere drankje(s) na afloop.
Heb je nog geen kaarten van ons eetfestijn van 2 en 3 december, niet getreurd, je kan nog kaarten bekomen op de afname. En nee, bij ons voel je nog geen inflatie, wij hanteren nog betaalbare prijzen (18 euro voor een volwassen menu - ook kindermenu te bekomen).
Hopelijk zien we jou op 23 november en op 2 en/of 3 december op ons eetfestijn. Hoe meer volk hoe meer vreugd
De opbrengst van ons eetfestijn wordt zoals steeds gebruikt om jou als bloedgever in de watten te leggen tijdens de bloedafnames en voor het huldigingsfeest van onze verdienstelijke bloedgevers. De volgende editie hiervan gaat door op 27 januari 2024.
Iedereen die minstens 18 jaar is, mag bloed geven.
De eerste bloedgift moet wel voor de dag van je 66e verjaardag plaats vinden. Na
je 66ste mag je blijven doneren als je al eerder bloed, plasma of plaatjes hebt
gegeven. En dat niet langer dan 3 jaar geleden.
Verder moet je goedkeuring
hebben van de arts op de bloedinzameling. Er staat dus geen maximumleeftijd
meer op doneren, zo lang je regelmatig doneert.
Deze informatie vind je ook
terug op de website van het Rode Kruis: klik hier
Er zijn wel een aantal risicosituaties die een belangrijke rol spelen in de veiligheid van zowel de donor als de ontvanger.
Wil je dus zeker spelen doe dan eerst de donorzelftest vooraleer je inschrijft.
Met een vorig bericht meldde ik dat Paul onze nieuwe vaandeldrager werd.
Tijdens een vergadering bij twee van onze leden (bij Dirk & Rita) ontving Paul officieel de vlag waarmee hij in de toekomst mag paraderen in naam van onze vereniging en hij genoot zichtbaar (zie volgend beeldverslag).
Van links naar rechts: Christian onze CEO, Marc onze penningmeester
Na lange en intense onderhandelingen tussen de voorzitter, de penningmeester en de secretaris , werd beslist om twee nieuwe functies te creëren binnen onze vereniging.
Bleek nl. dat alleen de mannelijke leden van onze vereniging een officiële functie hadden en omdat wij staan voor diversiteit en emancipatie kregen onze twee vrouwelijke bestuursleden eindelijk ook een waardige functie toebedeeld.
Beide functies werden bekrachtigd tijdens de vergadering van 5 september 2023 ten huize van twee van onze bestuursleden (Dirk & Rita).
Deze nieuwe functies werden genotuleerd in het verslag en een bijlage bij de statuten werd door de betrokken partijen ondertekend.
Cecile zal dus vanaf nu de functie waarnemen van "Public Relations Officer" en Rita deze van "Catering Officer".
Heel het bestuur is ervan overtuigd dat ze deze taak met volle overgave zullen uitvoeren.
Rita, Cecile en André.
Deze laatste was blij dat hij mee op de foto mocht.
En of het in orde was bij Dirk en Rita! Eerst belegde broodjes en daarna (zie hierboven).
Het is ons eindelijk gelukt om een foto te maken van het ganse bestuur.
Tijdens een bloedafname zijn er altijd personen die niet mee op de foto staan om een of andere reden en nu tijdens een vergadering bij Dirk & Rita is het ons eindelijk gelukt om gans de ploeg (zelfs met rode polo) samen op de foto te krijgen.
Bedankt aan Femke, de dochter van Paul om dit te vereeuwigen
Onlangs vroeg het Vlaamse Rode Kruis ons om toe te treden tot hun organisatie want tot nu opereerden wij als onafhankelijke vereniging en waren wij geen officiële medewerkers van het R+.
Na het invullen en opsturen van het nodige papierwerk mogen wij ons vanaf nu "Rode Kruis Vrijwilliger" noemen, maar behouden wij wel onze entiteit als "vrijwillige vriendenkring" en hangen we niet af van een plaatselijke R+ afdeling zoals bijvoorbeeld Halle.
Deze registratie levert ons bestuursleden o.a. volgende voordelen op:
toegang tot de officiële vrijwilligerswebsite;
beschikking hebben over een vrijwilligersmailadres (correspondentie naar privé-mailadres vervalt per 1/9/2023);
identieke behandeling als de andere R+ medewerkers (wij zijn dus ook verzekerd bij officiële events);
enz.
Al onze bestuursleden ontvingen inmiddels een vrijwilligersbadge (zie voorbeeldje hierna).
Gisteren hadden we onze derde bloedafname van het jaar en alhoewel deze plaats vond tijdens volle vakantie was er een zeer goede opkomst, waarvoor een oprechte dank aan al onze trouwe bloedgevers.
In het totaal zakten 135 bloedgevers af naar de inzameling, waaronder 7 nieuwe donoren.
We zitten dus voor dit jaar reeds op een totaal van 387 ingezamelde bloedzakjes en de kans bestaat dus dat we het record van vorig jaar zullen breken met onze laatste afname op 23 november.
Hierna enkele sfeerbeelden genomen tijdens de afname.
Christian in actie en in zijn nopjes
Drie op een rij: Cecile, Agnes en Dirk
Ook drie op een rij: Marc, André en Rita.
Een beetje te veel voorgeproefd?
Alle bloedgevers en de aanwezige kinderen ontvingen een extra verfrissing (frisco of potje hoeve ijs).
Deze werden aangekocht bij een plaatselijk handelaar (de Calogne).
Wij krijgen als bestuur regelmatig van onze bloedgevers te horen dat ze niet meer online kunnen inloggen om een afspraak te boeken om bloed te geven omdat hun paswoord geblokkeerd is of omdat ze dit vergeten zijn.
Wij hebben dus ons licht opgestoken bij het Vlaamse R+ hoe dit kan worden verholpen en we kregen extra aan informatie mee dat er eind juni '23 een update van het donorportaal is uitgevoerd en bij deze update er accounts werden geblokkeerd.
Donors die niet meer kunnen inloggen kunnen ofwel een mailtje sturen naar het mailadres van Donoradministratie (donoradministratie@rodekruis.be) ofwel bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Door het ontslag van Marcel, kwam er een nieuwe functie vrij binnen ons bestuur, nl. deze van vaandeldrager.
Omdat Paul ons al gedepanneerd had toen Marcel niet kon deelnemen (meiboomplanting 2022) en hij dan reeds ons vaandel droeg tijdens de optocht in het centrum van Galmaarden, werd hem tijdens de laatste vergadering gevraagd of hij dit in de toekomst ook (zonder bezoldiging weliswaar) zou willen doen. En we kregen een volmondige "ja" als antwoord.
De statuten zullen dus in die zin ook worden aangepast.
De nieuwe (links) en de oude vaandeldrager samen op de foto.
Op donderdag 24 augustus gaat onze derde bloedafname van dit jaar door.
Voor Dirk, onze ondervoorzitter en tevens cateringmanager (zie foto hieronder), is dit een speciale dag want dat betekent dat hij op zijn verjaardag mag werken. Ik ga evenwel niet verklappen hoe oud hij wordt, dit moeten jullie hem zelf maar vragen
De bloedinzameling zelf gaat door vanaf 17h00 tot 20h30 in het Baljuwhuis in Galmaarden.
Inschrijven gebeurt zoals steeds via het donorportaal van het Vlaamse R+ (zie link) of door te bellen op het nummer 0800/777 00.
Wonder boven wonder hebben we opnieuw een verrassing voor onze donors en hopelijk is het warm weer!
Ik heb toch nog niet te veel verklapt hé?
Breng in elk geval je ID-kaart, een stylo en je goed humeur mee!
Gisteren kwam de vrachtwagen van het Vlaamse Rode Kruis langs in het Baljuwhuis.
Dus dat betekent: opnieuw een bloedafname van onze vereniging, de 2de voor dit jaar.
Het resultaat was meer dan OK.
Er kwamen liefst 126 bloedgevers langs, waaronder 9 nieuwe. Vooral deze 9 nieuwe donors stemmen ons hoopvol!
Ook een aantal mensen die vroeger in Grimminge bloed gaven zakten af naar onze bloedafname omdat er geen collectes meer worden georganiseerd in deze deelgemeente van Geraardsbergen. Natuurlijk begroeten wij hen met open armen: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
Gelet op dit resultaat zijn we dus aardig op weg om opnieuw de kaap van 500 bloedgevers te ronden.
Na hun donatie mochten alle bloedgevers een warme handburger met toespijs tussen een pistolet bij Dirk, onze bakker van dienst, afhalen.
Na x-aantal jaren sticker-verkoop komt het R+ met een nieuw item, nl. de verkoop van een pakje met pleisters.
Ik kan dit enkel maar bejubelen want dit is nu eens een handig en nuttig hebbeding.
Wij hebben het al in huis (zie foto hierna) want we konden er het afgelopen weekend niet onderuit
We deden onze boodschappen in Ninove en zowel aan de in- of uitgang van de Carrefour, het Ninia-winkelcentrum, als de Colruyt werden we aangeklampt door de vrijwilligers van het Vlaamse Rode Kruis om het pakketje met pleisters te kopen.
En wees nu eens eerlijk: voor 10 Euro kun je deze niet zelf maken, toch?
Onlangs gaf de Hoge Gezondheidsraad mee dat bloedgeven na je 65e geen goed idee was. Niet enkel voor zij die je bloed zouden krijgen, maar ook niet voor jezelf.
Het Rode Kruis haastte zich evenwel om deze stelling te ontkrachten.
Vorige week donderdag, 23 februari, op onze eerste afname van het kalenderjaar hebben we Marcel uitgewuifd. Hij verhuist namelijk medio maart naar de regio Aalst naar een appartementje en zal dus niet langer deel uitmaken van ons bestuur.
Marcel was jaren onze vaandeldrager en deed dit steeds met de nodige bravoure, inzet en fierheid.
Marcel en onze CEO Christian
Niet enkel verliezen wij er een gedreven medewerker bij, maar ook de plaatselijke voetbalclub FC Galmaarden blijft in tranen achter.
De eerste bloedinzameling van het nieuwe jaar was een succes. Liefst 126 donors kwamen langs waaronder 5 nieuwe.
Een spijtige vaststelling is evenwel dat 23 donors geweigerd werden om uiteenlopende redenen. Dus reden te meer dat we onze trouwe donors oproepen om in de toekomst eerst online de donorzelftest (zie link) te doorlopen om te vermijden dat ze nodeloos aanschuiven in de wachtrij.
Je hebt het misschien al opgemerkt, onze vereniging staat sinds kort ook op de website van de gemeente Galmaarden samen met de andere erkende verenigingen.
Wil je een kijkje gaan nemen, klik dan op onderstaande link.
De eerste 140 bloedgevers mogen gratis binnen, haast je dus maar
Breng je id-kaart en een balpen mee.
Zoals steeds verwennen wij je na afloop met één of meerdere drankjes en, ik mag het nu al verklappen, want onze voorzitter heeft al voor zijn woord gesproken tijdens zijn speech op de huldiging, met lekkere, warme pannenkoeken.
Gisteren, zondag 5 februari, ging in het Baljuwhuis het huldigingsfeest door voor onze verdienstelijke bloedgevers van de afgelopen 3 jaar." In principe worden onze donors jaarlijks bijeen geroepen voor zulk een "gezellig samenzijn", maar wegens corona, heeft dit event een paar jaar niet plaatsgevonden.
Een kleine honderd personen, waaronder tal van bloedgevers en hun partners, waren aanwezig op deze gratis receptie die door onze vereniging werd georganiseerd.
Hierna, de lijst van de gehuldigden die aanwezig waren.
Vóór hun naam en voornaam vind je het aantal bloedgiften waarvoor ze gehuldigd werden.
25
Heerman
Karine
25
Cochez
Paul
50
Paindavin
Johny
50
Pletinckx
Carine
50
Delobelle
Martine
50
Steenhoudt
Marc
50
Tresignie
Inge
100
Bellemans
Jean
125
De Troch
Patrick
125
Suys
Ronald
125
Dhaeyer
Erik
125
De Meulder
Christian
Hierna een 10-tal sfeerbeelden van de huldiging.
Marcel met vlag en onze ambassadrice Femke (dochter van ons bestuurslid Paul) die iedereen bij aankomst een balpen overhandigde. Achteraf speelde ze ook nog huisfotograaf.
Een zicht op de zaal met rechts infostand. Iedereen was toen nog niet aanwezig.
Dirk was deze keer de speaker van dienst.
Let ook op de knalrode jurk van onze schepen Marleen. En nee, ze is niet van partij veranderd maar had speciaal dit rood ensemble uit haar garderobe gekozen om het Rode Kruis en onze vereniging te steunen.
Roger Van Holder, onze erevoorzitter, overhandigt aan Christian, onze voorzitter, zijn diploma voor 125 giften.
Hij kreeg achteraf natuurlijk ook een fles cadeau van het bestuur.
Gehuldigden en schepencollege samen op de foto.
De gehuldigden met 100 bloedgiften of meer samen op de foto + hun partner die ook in de bloemetjes werd gezet.
Marcel dronk af en toe ook een fruitsapje
Carine met diploma en doos pralines.
Zij was het afgelopen jaar ook onze 500e bloedgever.
Het bestuur samen op de foto (enkel André was er niet bij wegens militaire verplichtingen in Houffalize).
Je moet er ook niets achter zoeken dat Christian en Marcel samen gearmd op de foto staan.
Ik weet wel dat dit niet onmiddellijk met bloed geven te maken heeft, maar dit medium lijkt mij geschikt om deze info te delen:
Dit gaat namelijk over het redden van een mensenleven
met de letters "P.L.A.T."
Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij
hem is dat hij de effecten van een zulk een aanval volledig ongedaan kan maken.
Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat.
Helaas, het resultaat is een ramp. Het slachtoffer kan ernstige
hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstaanders niet in staat zijn om de
symptomen te herkennen. Omstaanders kunnen een infarct
herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:
P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken
L : Lachen; vraag het slachtoffer te lachen
A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken
T : Tong; vraag om de tong uit te steken.
Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan
onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).
Op 4 januari verscheen een artikel op Editiepajot waarin Marc Colpaert, journalist en fotograaf, onze vereniging bewierookt met het resultaat dat we boekten voor het kalenderjaar 2022, nl. meer dan 500 donors.
Als je komt bloedgeven ontvang je van de Rode Kruismedewerker die de inschrijvingen verzorgt o.a. een postdonatiekaart.
Wie, wat, waarom is dit?
Op deze kaart (zie afbeelding hieronder) staan een aantal gegevens en een telefoonnummer vermeld.
Bedoeling is, als je binnen de 48u na je donatie koorts krijgt of verneemt dat je al ziek was op het moment van de donatie, dat je dit meldt aan het gratis nummer vermeld op de kaart.
Dit moet toelaten het R+ te beslissen of je donatie al dan niet voldoet voor transfusie. Op de verso van de kaart vind je jouw persoonlijke gegevens, o.a. het aantal bloedgiften tot op het ogenblik van de donatie, je naam en voornamen, je geboortedatum, je bloedgroep, je donor-ID, enz.
Vooraleer je kan bloed geven wordt bij de inschrijving door de Rode Kruis medewerker gevraagd naar je ID-kaart.
Reden is dat je ID-kaart geldt als unieke identificatie.
Op de chip van jouw kaart die met een kaartlezer wordt ingelezen staan belangrijke gegevens zoals je rijksregisternummer, je naam en voornaam, geslacht, geboortedatum, adres en foto.
Als je nog nooit bloed hebt gegeven heb je wel wat stress als je je eerste keer aanbiedt op een bloedinzameling.
Hierna, om je enigszins op je gemak te stellen, heel kort hoe zo'n een afname verloopt nadat je je vooraf hebt ingeschreven (ofwel online via het donorportaal van het R+ ofwel telefonisch via het gratis nummer 0800/777 00)
Stap 1 - Registratie: je meldt je aan en een R+-medewerker scant je identiteitskaart. Je krijgt een polsbandje, een medische vragenlijst, een postdonatiekaart met je gegevens en een "te-goed-bon" voor een kleine attentie.
Stap 2 - Vragenlijst: in de donorhoek vul je waarheidsgetrouw alle vragen in onderteken je het formulier.
Stap 3 - Medisch onderzoek: met de vragenlijst ga je langs bij de arts die je desgevallend nog bijkomende info vraagt (bijvoorbeeld over de medicatie die je inneemt, enz.) en je bloeddruk en pols checkt.
Stap 4 - Afname: Een verpleegkundige legt een knelverband rond je arm, ontsmet de plaats waar hij/zij gaat prikken en na de prik worden eerst staalbuisjes gevuld die in het laboratorium zullen worden onderzocht. Aan het einde van de afname wordt de wonde verbonden en kan je beschikken.
Stap 5 - Even bij drinken: Na afloop kan je bij de Rode Kruis Vrijwilligers (dus bij ons bestuur) terecht voor een drankje en eventueel een koekje om weer aan te sterken en na een kwartiertje kan je huiswaarts keren. Deze opvang is absoluut nodig om er zeker van te zijn dat je niet duizelig wordt.
Deze bloedafname stond volledig in het teken van het behalen van een nieuw record voor onze afdeling: namelijk beter doen dan het recordjaar 2020 waar 482 bloedgevers de revue passeerden.
Streefdoel was 500 donors halen in één jaar waarin we met brio slaagden.
In het totaal kwamen er voor deze laatste afname 122 donors opdagen waaronder 1 nieuwe.
Elke bloedgever ontving een mattentaart van het bestuur en Carine Pletinckx onze 500e bloedgever ontving een iets grotere mattentaart + een fles met bubbels.
Carine kwam ook voor de 50e keer bloedgeven en viel dus twee keer in de prijzen.
Carine op de foto met het bestuur
Zicht op de zaal
Nee, deze mag nog geen bloed geven, maar poseren mag wel
Op
donderdag 24 november gaat tussen 17u30 en 21u00 de laatste bloedafname van dit dienstjaar door.
Afspraak zoals steeds: Baljuwhuis Galmaarden
Wij hopen op een massale opkomst zodat het
vorige record aan bloedgiften (482 zakjes in 2020) kan worden
verbeterd en we dus zeker 500 ingezamelde zakjes halen.
Ben
je bereid bloed te geven, schrijf je dan vooraf online in via het donorportaal
van het Rode Kruis (zie link hieronder) of bel naar het gratis nummer
0800/777 00.
Wellicht heb je dit niet nodig, maar breng voor alle zekerheid een mondmasker mee, evenals je identiteitskaart
en een balpen.
Zoals
steeds zul je na je bloedgift een leuke "smaakvolle" attentie krijgen. Ra ra ra
Het gemeentebestuur van Galmaarden bood alle verenigingen de kans om de gratis vorming "Reanimeren en defibrilleren" te volgen.
Onze vereniging ging graag in op dat aanbod en stuurde niet één, maar drie bestuursleden naar deze cursus (Dirk, Erik en Paul).
Deze opleiding (theorie en praktijk) ging door op donderdag 20 oktober 2010 tussen 19h00 en 22h00 in 't Kelderken van het Baljuwhuis.
Hierna een aantal sfeerbeelden.
Dia met uitleg over de stabiele zijligging
Dirk en Paul probeerden dit uit. En nee... je moet hier niets achter zoeken.
Volgende dia met praktijkoefening.
Dirk en hierna Paul aan het reanimeren
Er was niemand in de zaal die hen durfde te vertellen dat het voor het slachtoffer al einde verhaal was
Onze drie cursisten moe maar voldaan na 3 uur theorie en praktijk en ook dankbaar t.o.v. het gemeentebestuur dat ons de kans bood om deze vorming te volgen.
P.S.: ondergetekende heeft ook mee gedaan aan de praktijkles, maar er moet wel iemand foto's nemen voor het nageslacht
Kwam je onlangs bloed geven op één van onze collectes in Galmaarden en mocht je geen bloed geven na gesprek met de ondervrager-arts, dan kan je met je vragen terecht bij het Vlaamse Rode Kruis afdeling Gent.
Onze bloedinzameling van 25 augustus was een succes.
T.o.v. de bloedafname van vorig jaar in augustus noteerden we 22 bloedgevers meer. Wellicht heeft de publiciteit die we gevoerd hebben hiertoe bijgedragen.
In het totaal kwamen er met het warme weer toch 122 moedige donors opdagen, waaronder 5 nieuwe.
Elkeen kreeg van ons bestuur na afloop een lekkere Dame Blanche als dank voor het geleverde werk
Wij kochten onze ijskreem bij de Calogne (waar ze ambachtelijk hoeveijs maken) en steunen aldus de lokale middenstand.
Op 25 augustus, vanaf 17u30 tot 21u00, gaat in het
Baljuwhuis onze volgende bloedafname door.
Wil je een goeie daad stellen en het beste van jezelf geven
om je medemens te helpen, dan ben jij de geknipte persoon om je opwachting te
maken op onze inzameling.
Inschrijven kan via het donorportaal van het Vlaamse Rode
Kruis of door te bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Vergeet ook niet je ID-kaart, een mondmasker en balpen mee
te brengen naar de afname.
Gelet op de weersvoorspellingen, word je na
je donatie beloond met een aantal leuke verfrissingen en nee er wordt geen
plonsbad voorzien.
Na twee jaar werd er in het weekend van 16 en 17 juli 2022 opnieuw een familie BBQ van de Dorpsraad van Onkerzele georganiseerd en ons team was ook ter plaatse om te helpen.
Plaats van het gebeuren: "De Doos" in het provinciedomein de Gavers.
Zie beeldverslag hierna:
De zaterdagploeg met in het midden Gene Thomas
Senterfold (voorprogramma)
Dirk aan het tellen, en dat duurde en duurde
Hugo, de voorzitter van de Dorpsraad, Andy en Rita
Gene in actie
Paul en dochter Femke die achteraf goeie commentaren kreeg voor haar inzet.
De zondagploeg van onze afdeling en Andy. Marcel had duidelijk last van zijn oor.
Na twee jaar corona werd er op vrijdag 3 juni opnieuw een meiboomplanting
georganiseerd door Ergoed Galmaarden-Tollembeek-Vollezele.
Ook onze vereniging was opnieuw van de partij met een ruime
delegatie.
Verzamelen werd er in de TRB-zaal met welkomstdrank voor alle deelnemende verenigingen die mee opstapten in de optocht.
En om 20h00 werd het startsein gegeven om twee rondjes rond
het marktplein en de kermiskramen te lopen. Nadien werd overgegaan tot het
planten van de meiboom.
Zie hierna enkele sfeerbeelden van het hele gebeuren.
Onze delegatie met rode polo en drankje op de achter koer van de TRB-zaal
Start optocht (= parking achter gemeentehuis). We gaan er aan beginnen.
De boodschap is duidelijk, toch?
Hij staat er en ... zonder ongelukken.
Mooi koppeltje op het geïmproviseerde podium.
Vendeliersgroep Vredon (zie foto hierboven en hierna)
Omdat Marcel niet kon aanwezig zijn, heeft Paul zich spontaan aangeboden om de vlag van onze vereniging te dragen,
Doelstelling gehaald (resultaat afname 12 mei '22)
We hadden ons tot doel gesteld om in totaal 140 bloedgevers te begroeten op onze bloedafname van 12 mei en ons werk en geduld werden beloond, want er kwamen maar liefst 149 donors opdagen waaronder 12 nieuwe donoren.
We hadden bij het R+ aangedrongen voor meer bedjes zodat we extra donors konden overhalen om af te zakken naar het Baljuwhuis en dankzij het voeren van veel publiciteit (mond-aan-mond reclame, berichten op Facebook, op deze blog en Editiepajot) slaagden wij in onze opzet.
Onze dank gaat in eerste instantie uit naar de talrijk opgekomen donoren, maar ook naar het Vlaamse Rode Kruis die dit mogelijk maakte en de medewerkers van het Baljuwhuis die zorgden dat het podium in de grote zaal voor de helft werd gedemonteerd zodat er meer plaats vrijkwam om bedjes en een extra dokter te stallen.
We hadden geluk met het lenteweer zodat de donors na afloop buiten op de binnenkoer ten volle konden genieten van een frisse pint en een broodje met een warme worst.
Hierna een foto genomen door de huisfotograaf van de twee bakkers met dienst: Dirk en Gerda.
Hierbij ook link klik hier naar het artikel op Editiepajot + foto genomen door Marc Colpaert.
Aan allen van harte dank in naam van het ganse bestuur.
De
coronaregels zijn nog steeds van kracht. Breng dus naast je identiteitskaart
zeker een balpen en je mondmasker mee naar de afname en hou voldoende afstand.
Zoals
steeds voorzien wij een speciale attentie voor de aanwezige
bloedgevers.
Veel
kunnen we nog niet verklappen, maar deze keer is het iets warms tussen een
broodje 😊
Christian en Erik gaven samen al meer dan 250 keer bloed.
Erik was onlangs aan de beurt. Hij haalde op de jongste bloedafname 125 bloedgiften.
Christian behaalde dit aantal al vorig jaar.
Hierna foto van beiden op de bloedafname van 24 februari.
Een blik terug in de tijd leert ons dat ze pakweg 10 jaar geleden samen hun 100e bloedgift vierden samen met Herman, die noodgedwongen om gezondheidsredenen niet meer mag bloedgeven (zie fotootje hierna uit de oude doos).
Op de bloedafname van 24 februari kwamen er in het totaal 120 donors opdagen. Een redelijk succes en vooral te danken aan het extra half uur dat we toegewezen kregen van het Rode Kruis.
Toch bleek al een paar dagen voor de afname dat de inschrijvingstool volgeboekt was.
M.a.w. een aantal potentiële bloedgevers heeft zich wellicht niet kunnen/durven aanbieden. Spijtig!
Tijdens de afname werd door het bestuur besloten om eind dit jaar opnieuw een eetfestijn te organiseren. Hopelijk gooit het coronabeestje geen roet in het eten.
Vandaag hebben we spijtig genoeg afscheid moeten nemen van een vriend: Marc Derdelinckx (zie foto).
Marc was geen bestuurslid van onze vereniging, maar heeft samen met zijn vrouwtje Fabienne ons jaarlijks onbaatzuchtig komen helpen op onze eetfestijnen.
Velen zullen hem nog herinneren als de garçon die zonder verpozen drank liet aanrukken naar hun tafel.
Langs deze weg willen wij Fabienne nogmaals onze innige en oprechte deelneming betuigen.
Het voorbije jaar gingen 171.800 mensen bij Rode Kruis-Vlaanderen langs
voor een donatie van bloed, plasma of bloedplaatjes. Het Rode Kruis zocht naar
50.000 nieuwe donoren om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, die werden
niet gehaald waardoor de bloedvoorraad regelmatig kritiek was. Ook in 2022 zal
Rode Kruis-Vlaanderen via een nieuwe campagne trachten nieuwe donoren te
vinden.
Rode
Kruis-Vlaanderen zorgt al jaren voor de inzameling van bloedproducten, zoals
bloed, plasma en bloedplaatjes. In 2021 kwamen 171.800 donoren langs, goed voor
451.000 opkomsten. Het jaar voordien waren er 454.500 opkomsten, gedaan door
175.000 donoren. Niet alle opkomsten konden worden weerhouden, soms wordt het
bloedproduct uit de keten gehaald, bijvoorbeeld omdat achteraf bleek dat de
donor besmet was met corona of een andere ziekte, of er bij de labotesten een
andere afwijking in het bloedproduct werd vastgesteld. De donor wordt hier
steeds van verwittigd. In totaal konden 415.000 donaties worden weerhouden, het
jaar ervoor waren dit er 417.000.
Bloedvoorraad
kritiek
Rode
Kruis-Vlaanderen voerde een campagne om haar zoektocht naar nieuwe donoren
kracht bij te zetten. Om aan de vraag van ziekenhuizen en zorginstellingen te
kunnen blijven voldoen, moesten in 2021 zoÿn 50.000 nieuwe donoren worden
gevonden. Het aantal nieuwe donoren bleef echter beperkt tot 36.900. In 2020
meldden zich 45.800 nieuwe donoren aan.
De
bloedvoorraad was op verschillende momenten in 2021 kritiek, maar er was nooit
een tekort van een bepaald bloedproduct. Het Rode Kruis monitort en beheert de
bloedvoorraad zeer goed. Voor 2022 worden opnieuw nieuwe donoren gezocht. De
campagne daarvoor wordt later dit jaar gelanceerd.
Donor
worden?
Wie zich
wil aanmelden als bloeddonor, kan steeds een afspraak maken via het
donorportaal van Rode Kruis-Vlaanderen: https://donorportaal.rodekruis.be/.
Onze penningmeester Marc heeft een bedankkaartje van de Rode Neuzen Dag actie in zijn bus gekregen n.a.v. de storting die hij gedaan heeft in naam van ons bestuur (zie eerder bericht over onze deelname aan deze actie).
Tekst op het kaartje:
Beste Rode Neuzen Dag Held,
Vlaanderen kleurde vurig rood van enthousiasme.
Onder meer dankzij jouw fantastische steun.
Een geweldig dikke merci voor je gift, want ...
we're lost without you!
We blijven volop gaan in 2022: dankzij jouw gift kunnen we de Rode Neuzen Academy opbouwen en er samen met alle Sidekick Sam-leerkrachten een succes van maken.
Op een nieuw jaar met veel sterke schouders voor onze jongeren!
2021 was net als 2020 een somber jaar door corona, maar
niemand van ons die vermoedde dat dit ook zo een weerslag zou hebben op het
aantal donors.
We hebben een dieptepunt bereikt qua opkomst.
Vorig jaar noteerden wij het recordcijfer van 482 donors,
dit jaar strandden wij op slechts 435 bloedgevers (zie hierna).
Datum
opkomst
Aantal donoren
Nieuwe
Gekende donoren
25/02/2021
107
3
104
20/05/2021
115
5
110
26/08/2021
100
7
93
25/11/2021
113
6
107
Totalen
435
21
414
De reden dient niet ver gezocht. De bloedafname werd teruggeschroefd met een
half uur evenals het aantal bedjes dit wegens de coronaregels die het Rode
Kruis aanhoudt. Enkel voor onze laatste bloedafname werd ons éénmalig een half
uurtje extra toegekend omdat wij een speciale actie hadden voorzien (zie sponsoring Rode Neuzen Dag).
Het aantal nieuwe bloedgevers dat zich aanbiedt, blijft
ongeveer status-quo, maar uit de statistiek blijkt duidelijk dat een groot aantal
gekende donoren afhaakt gelet op het beperkt aantal beschikbare plaatsen (=
vooraf inschrijving).
Er werd door ons bestuur meermaals aangedrongen bij het R+
maar voorlopig blijft alles bij het oude en moeten we hals reikend uitkijken
naar het einde van de pandemie vooraleer er weer kan versoepeld worden.
Hierna, ter informatie, een statistiek van de laatste 5 jaar.
Om onze laatste bloedafname van dit jaar te doen slagen werd kost nog moeite gespaard om deze aan te kondigen aan het brede publiek. De plaatselijke pers werd ingeschakeld, evenals alle andere mogelijke kanalen.
Er stond een uitgebreid artikel op EditiePajot, in de kranten Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad en ook berichten werden gepost op Hopir (= het buurtnetwerk in Galmaarden), Facebook, enz.
Onze actie (=sponsoring van Rode Neuzen dag) stond ook op de officiële site van RND bij de geplande acties.
En wij hebben woord gehouden.
Er kwamen welgeteld 113 donors opdagen op de bloedafname en er werd door ons bestuur dus 339 euro gestort na afloop van de inzameling op het rekeningnummer van RND.
Wij willen langs deze weg ook alle donors bedanken die in zulk een moeilijke tijd toch de weg naar onze bloedinzamelingen blijven vinden en hun beste beentje voorzetten.
Hierna nog een sfeerbeeldje van op de collecte.
Drie bestuursleden op een rij
Foto Marc Colpaert op EditiePajot
Tot op de volgende bloedafname!
De planning voor volgend jaar vinden jullie door te klikken op volgende link (klik hier).
Op donderdag 25 november gaat de volgende bloedafname door van onze vereniging.
Omdat onze bloedinzameling valt op de vooravond van het slotgala van de Rode Neuzen Dag (RND), zal deze volledig in het teken staan van deze actie.
Wij ondersteunen deze benefietactie omdat elke jongere in de toekomst een potentiële bloedgever kan zijn.
Op het einde van onze bloedafname valt het verdict.
Wij zullen voor elke bloedgift
3 Euro doneren aan deze actie.
Dus hoe meer donors er opdagen op de inzameling
(ook nieuwe donoren zijn van harte welkom), hoe meer geld er door ons bestuur zal
worden gestort.
Wij zien dit als een investering naar de toekomst toe
want nieuwe bloedgevers (lees nieuw bloed) is meer dan
nodig.
Ben je bereid bloed te geven kom dan naar onze bloedafname
die doorgaat in het Baljuwhuis, Kammeersweg 2 te 1570 Galmaarden op donderdag
25 november tussen 17u30 en 21u00. Ja, dus "éénmalig", om de woorden van het Rode Kruis Vlaanderen te gebruiken, een half uurtje langer dan
de andere bloedinzamelingen eerder dit kalenderjaar.
Inschrijven vooraf is verplicht. Dit kan via het
donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis (zie link hierna) of telefonisch op het nummer
0800 777 00.
Info over de geldende coronamaatregelen tijdens de
bloedafname vind je terug op deze weblog of op de website
van het R+.
Uitzonderlijk, indien corona geen roet in het eten gooit, zijn ook niet-bloedgevers (dus o.a. partner of kinderen) toegelaten op de bloedafname.
Heb je bij een vorige actie van de Rode Neuzen Dag (RND) reeds een rode neus gekocht, breng die dan zeker mee (evenals je mondmasker en
stylo). Misschien kan je mee op de foto als de plaatselijke pers langskomt.
De dag na de bloedafname werd bij het Rode Kruis aangedrongen om het aantal beschikbare bedjes in de toekomst op te drijven, ofwel om een half uur extra te voorzien zodat we opnieuw meer bloedgevers zouden kunnen verwelkomen.
Donderdag 26/8 gaat onze volgende bloedafname door in het Baljuwhuis op het Marktplein van Galmaarden en dit tussen 17u30 en 20u30.
De coronamaatregelen zijn nog steeds van toepassing: dus o.a. mondmasker en balpen meebrengen, afstand houden, handen ontsmetten, kom alleen (dus geen kinderen toegelaten), enz.
Omdat we goed weer verwachten zullen wij onze bloedgevers een frisse attentie aanbieden.
Inschrijven kan via het donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis (link)
Marcel met pensioen en resultaat bloedafname mei 2021
Na 40 jaar "zware" arbeid is onze Marcel verdiend op
pensioen vertrokken per 1 mei 2021.
Vele inwoners van Halle denken met weemoed terug naar hun
BV-straatveger die samen met zijn collega vanaf 7u15 op zoek ging
naar zwerfvuil zoals sigarettenpeuken, papiertjes, blikjes, enz. (zie foto
hierna).
Omdat Marcel al jaren trouw deel uitmaakt van onze
vereniging wilden wij dit gebeuren niet zo maar aan ons laten voorbijgaan.
Er werd dus besloten om een taart met gepast opschrift te
laten bakken bij een plaatselijke bakker en hem hiermee te verrassen op het
einde van de bloedafname van 20 mei (zie foto). Let niet op het stuk taart dat ontbreekt op de foto. Als fotograaf moet je enorm vlug zijn en deze keer was ik tweede
Bij het aanschouwen van zoveel moois en lekkers, viel zijn
mond open van goesting en verbazing en de dankbaarheid die hij achteraf toonde naar zijn
collega-bestuursleden toe maakte van deze bloedinzameling een gepast sluitstuk (zie foto's).
Hierna Marcel met een lekker stuk taart en een Fanta. Wat had je anders verwacht?
Hierna foto van een aantal collega-bestuursleden die andere frisdranken nuttigen.
"By the way", liefst 115 bloedgevers kwamen opdagen op de
inzameling, waaronder 5 nieuwe donors.
Zij ontvingen na hun gift als dank een
zakje bokkenpootjes (zie foto hierna).
Op donderdag 20 mei tussen 17u30 en 20u30 kan je bloed doneren
in het Baljuwhuis in Galmaarden.
Je dient je wel vooraf online in te schrijven via het donorportaalof telefonisch op het gratis nummer 0800/777
00.
Ben je benieuwd welk cadeautje je deze keer van het bestuur
van de afdeling Galmaarden moogt in ontvangst nemen (vorige keer kreeg elke
bloedgever een boodschappentas), schrijf je dan zo vlug mogelijk in.
Ben je ondertussen gevaccineerd hou er dan rekening mee dat
je misschien tijdelijk geen bloed mag geven. Breng dus zeker je vaccinatiepas
mee. Hierop staan de datum van je vaccinatie en het soort vaccin dat werd
toegediend vermeld of surf voor meer info naar de site van het Rode Kruis (link
naar het R+).
Noteer ook alvast in jouw kalender de data van de volgende
bloedafnames in het Baljuwhuis: donderdag 26 augustus en donderdag 25 november.
Ook volgende bloedafname zal in het teken staan van corona.
De bloedafname gaat zoals steeds door in het Baljuwhuis op de hoek van het Marktplein in Galmaarden (Kammeersweg 2) en dit op donderdag 25 februari tussen 17u30 en 20u30.
Vooraf inschrijven is weer noodzakelijk en dit via het donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis, zie link hierna.
Omdat de nazorg nog steeds moet worden beperkt, zal elke bloedgever een attentie krijgen van ons bestuur als dank.
Jewel, we hebben een nieuw record, nl. 482 bloedzakjes, maar we hoopten om in het totaal 500 bloedzakjes over het ganse dienstjaar in te zamelen.
Reden hiervoor is corona. Niet dat onze bloedgevers ons in de steek lieten, maar er werden ons beperkingen opgelegd door het R+ en hierdoor werd het beoogde cijfer niet behaald.
In bijlage vind je het overzicht van het aantal ingezamelde bloedzakjes.
Bedankt aan al onze trouwe bloedgevers en aan de nieuwe lichting die ook de stap gewaagd heeft!
Op de bloedinzameling kwamen 111 donors af, waaronder 4 nieuwe.
Ons bestuur had gehoopt om over het ganse jaar 500 bloedzakjes te verzamelen, maar door de beperkingen opgelegd door het Vlaamse R+ (corona) werd het aantal bedjes met vooraf inschrijving beperkt.
Zie foto genomen door Marc Colpaert en zijn artikel op Editiepajot (onderaan de blz).
Na afloop van de bloedafname kreeg elke bloedgever een chocoladen Sint-Niklaas.
Deze werden besteld bij een plaatselijke bakker en de lieve Sint heeft ze daar voor ons bestuur en de brave bloedgevers afgeleverd.
De donors konden kiezen voor ofwel een bruine (melkchocolade) ofwel een zwarte versie (= fondant).
Let vooral op het Rode Kruis op de mijter van de Sint.
Blijkbaar konden vele van onze donoren deze geste van ons bestuur naar waarde appreciëren, getuige hiervan zijn hun vele commentaren op Facebook.
De
bloedafname van 28 mei in het Baljuwhuis in Galmaarden gaat wel degelijk door,
ondanks de corona-crisis.
Om de
verspreiding van het virus af te remmen zijn er wel een aantal aandachtspunten
waarmee je als donor vooraf dient rekening te houden:
·
Heb
je koorts of keelpijn? Ben je verkouden of ziek? Moet je hoesten of heeft er
een gezinslid COVID-19? Dan mag je niet doneren;
·
Vermijd
nauw contact met zieke personen in je omgeving;
·
Wil
je bloed geven dan dien je je vooraf in te schrijven via het donorportaal (https://donorportaal.rodekruis.be/), of bel naar het gratis nummer 0800 777 00;
·
Breng
niet-donoren (bv. kinderen) niet mee
naar de afname.
·
Donoren zonder afspraak zijn ook nog steeds welkom, MAAR
enkel indien er vrije plaatsen beschikbaar zijn en dit
combineerbaar is met de afspraken die al ingeboekt staan.
·
Breng
je eigen balpen mee om de medische vragenlijst in te vullen;
·
Breng
je bevestigingsmail die je ontving mee, deze doet dienst als legitimatie voor
je verplaatsing;
Op de
bloedafname dienen volgende maatregelen te worden gevolgd:
·
Volg
de instructies van de vrijwilligers en van het personeel van het R+ nauwgezet
op;
·
Houdt
minimum 1,5 meter afstand van andere personen;
·
Vermijd
om handen te geven, begroet elkaar met een zwaai;
·
Aan
de ingang wordt er een temperatuurmeting gedaan met een infrarood thermometer.
Als je lichaamstemperatuur 37,6 C of hoger is mag je niet doneren.
·
Op
de afnameplaats volg je de bewegwijzering. Was eerst je handen (zie toiletten
op de vdp -1) en raak bij het opnieuw betreden van het gelijkvloers geen
voorwerpen aan zoals deur(en), balustrade, enz.
·
Er
zullen ook sprayflessen met ontsmettingsmiddel beschikbaar zijn op de collecte;
·
Probeer
erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen;
·
Moet
je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je
ellenboog;
·
Gebruik
papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een vuilbak;
Na de
bloedafname is er een beperkte nazorg voorzien: een drankje en een voorverpakte
koek zodat je vlug opnieuw de nodige suikers kan aanmaken.
Het Rode Kruis meldt ons dat er een aanpassing is in de donorrichtlijn waarbij personen die de
afgelopen 28 dagen in een risicogebied voor Coronavirus verbleven of in contact
zijn geweest met een persoon met een bevestigde besmetting, uitgesteld worden
voor bloeddonatie.
Iedereen die vragen heeft omtrent dit virus kan terecht op de officiële website (zie link)
Op zaterdag 25 januari 2020 werd opnieuw verzamelen geblazen
in de zaal Willem Tell te Tollembeek voor ons jaarlijks huldigingsfeest.
Alle bloedgevers die gedurende het dienstjaar 2019 bloed
hadden gegeven op onze collectes werden uitgenodigd. Liefst 117 man tekenden in
voor het gezellig diner.
Foto van de zaal en de genodigden. Een kleine 120 man is niet mis.
Van de 17 te huldigen bloedgevers gaven er 6 present:
Mevr. Isabelle Desmecht voor 10 bloedgiften
Mevr. Kathleen Depelseneer voor 25 bloedgiften
Mevr. Béa Neukermans, Dhr. Danny Van Eesbeeck en Dhr. Kristof Goovaerts voor 50 bloedgiften
Dhr. Johan Decorte voor 75 bloedgiften
Alle helpers van ons eetfestijn van 30 nov. en 1 dec.
kregen een cadeautje als dank voor hun onbaatzuchtige medewerking en een stevig applaus van het aanwezige publiek.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, ontving een extra
attentie omdat ze maar liefst 400 kaarten had verkocht. Hier op de foto met onze voorzitter en ondervoorzitter.
De kids werden ook niet vergeten. Dit jaar kregen ze een bioscoopticket met volledig arrangement (dus ook pop-corn).
De leden van de Dorpsraad van Onkerzele komen ons ook al een
paar jaar met een aantal man helpen.
Een aantal van hen heeft ook al de weg gevonden naar onze bloedinzamelingen.
Hierna nog enkele sfeerbeelden:
Hierboven een foto van de 6 gehuldigden met achteraan op de tweede rij, alle bestuursleden. Jewel, we zijn met negen.
Aanschuiven voor het voorgerecht.
Het bakken van het vlees en de vis van het hoofdgerecht. Nog effekens wachten, 't is nog niet gereed!
Het overvloedige dessert. De bordjes waren te klein om alles er in één keer op te krijgen, maar dit lukte wonderwel bij een tweede shift
Ook een delegatie van de Pauwelviering mocht niet ontbreken.
Eveneens op de foto onze oud-burgemeester, onze nieuwe burgemeester, één van onze schepenen, een gemeenteraadslid en onze voorzitter.
PLUIK !
Een laat "GRATIS" gastoptreden van de driekoningen.
Na onze passage bij de gouverneur in het Provinciehuis in
Leuven, waar ons het brevet Koninklijke Vereniging werd overhandigd (december
2019), rijpte reeds het idee om eens met het bestuur een bezoek te brengen aan
het parlement.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, organiseerde de
hele daguitstap en op donderdag 16 januari 2020 was het dan zover en spoorden
wij naar Brussel.
Vooreerst was er een gezellige lunch in het restaurant Moniteur (de vroegere drukkerij) gepland waar wij genoten van een
driegangenmenu (zie afbeelding hierna) vergezeld van het nodige mondwater.
Nadien werden we opgewacht door een vrouwelijke gids die ons
veilig en wel doorheen het parlement en haar wandelgangen met schilderijen,
bustes, wandtapijten en andere bezienswaardigheden loodste.
Na een bezoek aan de senaat (zie volgende foto's) mochten wij vanuit de
volkstribunes ook een zitting van de kamer van volksvertegenwoordigers
bijwonen.
Hierboven, poseren op trap die leidt naar de senaat.
Foto hieronder, het voetvolk vooraan op de barricades.
Christian heeft zojuist een geldige nee-stem uitgebracht.
Nadien volgde nog een geleid bezoek aan één van de
commissiezalen.
De dag werd vakkundig afgesloten in een drankgelegenheid
nabij het Centraal Station.
P.S.: in de Kamer, mochten geen foto's worden gemaakt. Kwestie van geen slapende honden wakker te maken.
Eind januari 2019 werd een officiële aanvraag (= een lijvig dossier met tal van bijlagen) ingediend bij de Kabinetschef van de Koning om als Koninklijke Vereniging te worden erkend.
Op 13 maart kregen wij bericht van het Koninklijk Paleis dat op ons verzoek werd ingegaan en dat wij door de gouverneur van Vlaams Brabant zouden worden ontvangen en ons het brevet van Koninklijke Maatschappij zou worden uitgereikt.
Op donderdag 5 december werden wij en nog een aantal andere verenigingen in het Provinciehuis in Leuven ontvangen.
De dagindeling zag er als volgt uit:
10.00 uur:
verwelkoming met koffie en thee
10.30 uur:
rondleiding bestaande uit bedrijfsfilm, toelichting en rondleiding
12.00 uur: plechtige
uitreiking van de brevetten
12.15 uur:
persmoment
12.45 uur:
receptie
Hierna enkele sfeerbeelden:
Een fiere voorzitter en zijn apostels.
De gouverneur en zijn gedeputeerden in de perszaal
(van links naar rechts: Monique Swinnen, Tom Dehaene, Lodewijk De Witte en Ann Schevenels).
Foto genomen in de perszaal.
Plechtige overhandiging van het brevet (zie bijlage hieronder).
De 4 Daltons aan de "wall of fame" (= een fotocorner met duizenden foto's genomen in Vlaams Brabant).
Nog een foto genomen in de perszaal door de aanwezige pers.
Op de foto Tom Dehaene (de zoon van, jawel) en ons bestuur.
Op de foto met de gouverneur Lodewijk De Witte en Tom Dehaene.
Op de terugkeer.
De voorzitter heeft een bloemetje bij voor zijn vrouwtje.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.