Vogels van Bjorn Blondeel
Inhoud blog
  • Roodrugparkieten
  • Barrabandparkieten
  • Aymaraparkieten
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • bloggen.be
  • Forpus international
  • Juwelier Blondeel
  • Hannelore fashion
  • Burn Unit
  • kweken met parkieten
    Ik kweek met 11 koppels aymaraparkieten, 2 koppels roodrugparkieten, 1 koppel barrabandparkieten, 1 koppel red vented blue bonnetparkieten en 1 koppel goudmantelprachtrosella.
    17-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barrabandparkieten
    Het kweekjaar 2014 zal ik ook met barrabandparkieten kweken.
    Hierin heb ik nog geen ervaringen, dus afwachten.
    Indien er me iemand tips kan geven ivm het kweken van barrabands, mail me gerust.

    17-02-2014, 14:24 Geschreven door Bjorn Blondeel  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aymaraparkieten
    Ik kweek al 8 jaar aymaraparkieten. Ik ben begonnen met 2 koppeltjes en had geen ervaring ermee. De koppels plaatste ik in een kweekkooi van 80x40x30. Het ene koppel begon direct met eieren te leggen, na enige tijd waren dit er 8, waarvan 7 bevrucht. Na 28 dagen broeden kwamen de eerste jongen uit, een week later had ik 7 jongen.  Het andere koppel had nog steeds niets gedaan. Na 10 dagen (wanneer ze goed in hun grijze dons zaten) kon ik beginnen met mijn eerste jongen te ringen. Na 2 maanden vlogen al mijn jongen uit. Mijn tweede koppel begon daarna ook met eieren te leggen, maar na het 2de ei bleef het 3de ei bij de pop zitten en stierf de pop (jammer).
    Bij de jongen van mijn eerste koppel kon ik heel moeilijk de mannen uit de poppen herkennen. Ik had nog geen ervaring daar in. Bij mijn weten had ik 4 poppen en 3 mannen. 1 pop had ik zelf gehouden om bij mijn man te plaatsen waarvan de pop overleden was. De rest nam ik mee naar de verkoopbeurs in Roeselare. Ze verkochten als zoete broodjes. 2 Franstaligen kwamen bij me en konden mij een uitleg geven hoe ik mannen en poppen kon onderscheiden. Nu lukt het me probleemloos om ze  te onderscheiden.
    Het jaar nadien was een beetje rampzalig. Mijn eerste koppel waarvan ik het 1ste jaar 7 jongen van had gekregen deden niets. Het tweede koppel begon pas op het einde van het seizoen. Ze legden 3 eieren waarvan 2 bevrucht. Het eerste jong kreeg geen eten, kwam dus te overlijden, en het tweede jong werd na 2 weken uit het nest gesmeten. Het jong overleefde door met de hand verder op te brengen, maar was de helft van zijn bovenste bek kwijt.

    De jaren nadien kweekte ik met 1 koppel en kreeg ik af en toe een jong. Ik kon niet van deze prachtige en rustige vogel scheiden.
    In 2012 kweekte ik met grasparkieten en ik stak in de vlucht mijn aymarakoppel erbij. Het koppel had al 2 jaar niks gedaan. Na enige tijd ging de pop ook in het nest. Ze legden 6 eieren waarvan 5 bevrucht. Na 10 dagen wou ik ringen, ik deed de kweekblok open en ik zag geen enkel jong meer, daar lagen ze, alle 5 dood in de grond. De grasparkieten hadden hun gemoeid en de jongen eruit gesmeten.
    Eind 2012 kon ik bij iemand topvogels kopen. Tijdens de winter selecteerde ik de vogels en had ik (door de koude) maar 3 koppels meer over.

    2013 besloot ik in kolonie te kweken. In één vlucht stak ik 3 koppels bijeen en gaf ik hun 4 kweekblokken (30x15x15). Na een paar weken zag ik dat ze elk hun partner gevonden hadden en begonnen ze met eieren te leggen. Het eerste (oud)koppel begon met 5 eieren, maar er moet 's nachts of in de vooravond iets of iemand bij mijn voliere geweest zijn, want ze had het nest verlaten waardoor de jongen dood in het ei zaten. Het tweede koppel begon iets later, ze legden 6 eieren waarvan 4 bevrucht. Na 28 dagen kwamen de jongen uit het ei. Het derde koppel begon met eieren te leggen wanneer ik van het tweede koppel de jongen mocht ringen. Ook begon mijn oud koppel opnieuw. Zo lag ik plots met 10 jongen in 3 nesten. Na 3 maanden kon ik mijn eerste prachtige jongen van bij de ouders weghalen. Het tweede koppel begon onmiddellijk met een tweede ronde, waarvan ik terug 4 jongen kreeg. De andere 2 koppels deden niets meer.
    Het kweken in kolonie seizoen 2013 kon ik als geslaagd  bezien. 14 jongen, waarvan 9 mannen en 5 poppen.
    Eind november deed ik mee op de tentoonstelling van De pestvogel Westrand. Ik nam 8 aymaramannen mee en behaalde in stam 360 punten en 3 ereprijzen. Mijn eerste TT on ik ook als geslaagd bezien. Ik kreeg enkele tips van ervaren kwekers en trok de week nadien naar de grote tentoonstellig in Roeselare, De Gouden Ringshow. Ik nam dezelfde vogels mee. In stam won ik goud tegen een stam citroenparkieten van Rene Acke, in enkel won ik goud en brons.

    2014: Ik heb mijn stam zelf gehouden en de poppen (zussen van mijn goud en bronzen mannen) en geselecteerd. Bij Rene Acke haalde ik een pop, iemand bracht mij een man van Jean Hens (WK 2012 Hasselt) en ik ging bij Johan Thienpondt nog een pop halen. Zo heb ik voor het kweekseizoen 2014 8 koppels aymaraparkieten. Dit jaar kweek ik verder in kolonie met mijn 3 oudere koppels en kweek ik met mijn andere 5 koppels in mijn tuinhuis in een soort 'kolonie'. Ik kweek met deze vogels apart in kleinere kooien, maar toch kunnen ze elkaar zien en bijna raken. Zo hebben ze het gevoel in kolonie te zitten. Hopelijk brengt dit evenveel op al 2013.

    17-02-2014, 13:38 Geschreven door Bjorn Blondeel  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (20 Stemmen)
    Archief per week
  • 17/02-23/02 2014

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    mail mij

    Hebt u vragen ivm het kweken van parkieten, mail mij.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs