• Terug in België en foto's Hong Kong
  • Beloofde foto's
  • Dag 2 en 3 Hong Kong
  • Dag 1 Hong Kong
  • De afgelopen dagen

Reis naar Australië
    Björn & Eefie aan het touren
    15-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in België en foto's Hong Kong
    Hey!

We zijn terug in het grijze België en genieten nog na van onze fantastische reis.

Wie ook van plan is deze schitterende reis te ondernemen kan steeds een e-mail zenden voor tips omtrent de hotels en excursies.

Hieronder volgen nog de laatste foto's van Hong Kong, een echte aanrader!

Iedereen bedankt om onze blog te lezen en bedankt voor de vele reacties.

Vele groeten.

De Skyline van Hong Kong vanop de "Peak", het hoogste punt van Hong Kong.

De typische Sampan-bootjes die trouwens nog steeds gebruikt worden.

De levende verse vis op een van de vele plaatselijke marktjes.

Een prachtig shoppingcenter op Times Square.

Waterbuffels op het strand van Hong Kong.

Het 34m hoge Buddha-beeld, ongelofelijk mooi!

Path of Wisdom, een mooie serene plaats met boedistische teksten gegraveerd op de balken.

Een vissersdorp op palen.

15-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beloofde foto's
    Hey!

Zoals beloofd komen hier de laatste foto's van Australië, namelijk Fraser Island en Surfers Paradise.

75-mile beach, terreinwagens zijn hierop toegelaten en kunnen snelheden halen tot 120 km/u. Men mag weliswaar niet zwemmen in het water door de aanwezigheid van de vele haaien. Op dit eiland is er echter nog water genoeg om in te zwemmen; meren, bronnen en kreekjes.

Een van de vele Dingo's (wilde australische honden) die het eiland bevolken.

The Pinnacles; een veelkleurige zandformatie.

The Maheno; het beroemdste stuk roestend ijzer ter wereld. Het schip is al voor de helft verteerd door de zee.

Regenwoud op zandgrond, uniek!

Het McKenzie zoetwatermeer, waar het water letterlijk de kleur van de lucht overneemt en waar het zand bijna wit is.

Het Miami van Australië; Surfers Paradise aan de Goldcoast. De wolkenkrabbers komen er tot op het strand.

15-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

13-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 en 3 Hong Kong
    Hey!

Hong Kong is een stad vol afwisseling, niet enkel qua entertainment, shopping en stad, maar ook qua natuur. Gisteren bezochten we namelijk het Lantau eiland. Een van de vele eilandjes van Hong Kong.

Lantau-eiland is vooral gekend voor het grote bronzen Buddha-beeld (34m en 250 ton),de bijliggende tempels (waar men opnieuw wierook a volonte brandt), de prachtige baaien en het zeer oude vissersdorpje op palen.

Bij onze aankomst maakten we een wandeling langs een van de prachtige baaien. We zagen er waterbuffels vrij rondlopen en er lagen er zelfs een aantal te zonnen op het strand. Vervolgens bezochten we de tempels en betraden we de talloze trappen naar de Big Buddha. Ook liepen we langs het pad der wijsheid (palen met teksten neergezet in de bergen in de vorm van een 8, wijzend op de oneindigheid). Tijdens ons bezoek kon je door de luidsprekers de monniken hun gebeden horen zingen (dat heeft wel iets speciaals bijna hypnotiserend).

Als laatste vaarden we langs de vele paalhuisjes van het vissersdorpje. We waren blij in het bootje te zitten want zo stabiel leek het ons allemaal niet. Sommige huisjes waren half ingestort en de palen waarop ze staan zijn soms half weggerot. Na de zonsondergang bekeken te hebben vanuit ons bootje, keerden we met de grote ferry terug naar Hong Kong stad. Tijdens die tocht konden we opnieuw de skyline goed zien maar ditmaal vanop het water. Het blijft ons verwonderen door zijn hoeveelheid prachtige en hoge gebouwen.

In de late avond liepen we nog langs enkele bekende straten, marktjes en winkels waarbij men ons telkens nepartikelen kwam aanbieden.
    De meeste winkels zijn hier open tot middernacht.

Vandaag startten we met een wandeling op de goldfish markt gevolgd door de bloemenmarkt en de vogeltjesmarkt. De vissen hangen gewoon in grote hoeveelheden, reeds klaar verpakt in plastiekzakjes (dat vonden we wel sneu voor de visjes). Het zijn vissen zoals je bij ons niet kunt krijgen. Ook hingen de vogeltjes in zeer mooie typische chinese kooitjes boven de kraampjes. Sommige eigenaars gaan met hun vogel naar dit park om hen daar 'uit te laten', zonder ze weliswaar effectief uit de kooi te halen. Beiden markten zijn zeer populair want bij aankoop van het juiste vogeltje of visje zal je een voorspoedig leven leiden (veel geld met andere woorden). De populariteit blijkt uit het aantal winkeltjes en kraampjes met hun talloze zakjes met vissen en kooitjes met vogeltjes.

Nu we toch in de sfeer van de markten zaten, gingen we eveneens naar de 'jade markt'. Een licht tot donkergroene edelsteen. Op de markt kon je ze in alle variaties terugvinden: verwerkt als ring, als oorbellen, kettingen en beeldjes...

Vlak daarnaast lag opnieuw een lokaal voedingswarenmarktje in openlucht waar we op liepen. Per toeval  kwamen we terecht in een typisch Hong Kongs eethuisje. Het is hier zeer gekend, zeer goedkoop en heel lekker (2 euro voor 2 personen). Ze spraken enkel kantonees dus brachten ze ons naar een tafeltje waar een vrouw zat die engels kon ( het bleek een vroegere lerares te zijn ), zij hielp ons met de bestelling maar vroeg ons hoe we er terecht gekomen waren want dit was enkel zeer bekend bij de lokale mensen. Per toeval dus.

Vanmiddag plannen we nog wat shoppen en gaan we vanavond naar de avenue of stars om de grootste licht en lasershow te bekijken op de gebouwen van de stad.

Morgen is het einde van onze reis..  Tijd gaat zo snel voorbij.. Spijtig want het was ongelofelijk!  We hebben van iedere minuut met volle teugen genoten!
    We zullen wel blij zijn om iedereen terug te zien

Foto's volgen ofwel morgen op de luchthaven en anders zullen we ze nog posten vanuit Belgie. Beloofd.

13-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 Hong Kong

Hey!

Gisteren was echt een mega toffe dag, eerst had we een halve dag een geleide tour naar de highlights.

We bezochten een typische tempel waar meerdere goden aanbeden worden en dat je letterlijk uitgewierookt wordt. Het is gezelliger dan onze kerken maar met minder pracht en praal. We zagen er lokale mensen hun wens uitbrengen voornamelijk gaat dit om geld. Meer specifiek, vanavond zijn het de paardenrennen (we zullen er ook een gokje op wagen maar voor wat minder geld want vorig jaar vergokte men per kop voor ongeveer 1100 euro).

Vervolgens gingen we naar het hoogste punt in Hong Kong voor een spectaculair uitzicht over de skyline. We hadden geluk want het was een zeer heldere en zonnige dag. We gingen naar de top met een kabeltram wat al een belevenis op zich was ( stijging van 40 procent ).

Daarna maakten we een boottochtje in de vissershaven waar de typische woonboten en vissersboten (Sampan) lagen. Zelf zaten we ook in zo'n Sampan. In die haven zagen we ook het grootste vlottende restaurant ter wereld, ze kunnen namelijk 2000 couverts tegelijk aan.

Ook bezochten we via de tour een juwelenfabriek maar uiteindelijk zagen we 2 mensen aan het werk en was de rest een toonzaal waar men ons probeerde de juwelen te verkopen. Echt platte commerce, gelukkig waren de andere dingen van de tour veel kwalitatiever.

Als laatste bezochten we 'stanleys market', een openlucht markt vol prullaria maar wel tof om door te lopen, vooral omdat het typische aziatische producten zijn die ze verkopen.

In de namiddag maakten we plannen om nog een aantal zaken te bezoeken maar zoals reeds gezegd is het hier een waar shoppingparadijs en geraakten we niet veel verder. Het was wel enorm plezant! We hebben zelfs een grotere valies gekocht om de extra's mee te brengen. Ook kwamen we terecht bij een lokaal vis-en groentenmarktje wat een plezier was om te zien maar ook een beetje freaky want levende vers is hier ook levende vers, je zag de vissen en garnalen nog spartelen voor lucht.

In de avond, want het was al laat, gingen we terug naar het hoogste punt om nu de skyline bij nacht te zien. Het was zo mogelijk nog indrukwekkender. Op dat punt hadden ze een restaurant waarvan de prijzen naar europese normen goed meevielen (het is hier echt wel goedkoop voor veel zaken). We besloten er te eten en wat een avond werd dit. We kregen niet alleen ongelofelijke service maar ook een prachtig zicht op de skyline. Ons tafeltje was vlak aan het venster. Voor mij kwamen ze zelfs mijn vlees aan tafel klaarmaken en flamberen, en Bjorn kon eindelijk genieten van zijn lang gewenste King Crab.

Groetjes!

Ps foto's volgen nog, beloofd!

12-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

11-11-2008
    Hey!

Het is ondertussen een aantal dagen geleden maar we konden niet over internet beschikken. Het is eigenlijk per toeval dat we net in het metrostation internet ontdekten.

We zitten ondertussen in Hong Kong en het is hier fantastisch! Een waar shoppingparadijs.

Eerst nog iets over Australie: De laatste dag zijn we eerder van Fraser Island vertrokken om nog "Surfers Paradise" te kunnen bezoeken. Men noemt het 'Australisch Miami" en toen we aankwamen daar zagen we direct wat men hiermee bedoelde want vlak naast het strand stonden torenhoge gebouwen. Het werd nog een toffe dag en gezellige avond.

De volgende dag vertrokken we met pijn in het hart vanuit Australie, het was een fantastische en unieke reis! Als we kunnen komen we zeker terug.

Toen we geland waren in Hong Kong overviel het zicht van de skyline ons meteen. Vandaag was ongelofelijk tof. Onze tijd op internet is beperkt maar van zodra we kunnen, posten we een nieuw berichtje met meer uitleg en foto's want we hebben nog veel te vertellen.

Groetjes! En bedankt iedereen voor jullie mailtjes.

11-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

08-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fraser Island
    Hey!

Gisteren vertrokken we met de wagen richting Hervey Bay, waar we de ferry namen naar Fraser Island. Eens aangekomen wisten we niet onmiddellijk wat gedaan omdat je onmiddellijk een 4WD - voertuig nodig hebt om het eiland te verkennen. We besloten om eerst het resort en de mogelijkheden te verkennen, met andere woorden: we gingen met een drankje in onze handen op ons lui gat aan het zwembad liggen.
    's Avonds kwamen we oude bekenden tegen, namelijk het Iers koppel waarmee we een gezellige avond beleefden tijdens het dinner 'sounds of silence', het werd een blij weerzien.

Vandaag was iets drukker qua planning. Om 8u werden we opgepikt voor een dagtour rond het eiland. In de ochtend reden we met een 4WD-bus op het 75 mile beach ( je mag er tot 100 km/u maar dat is niet altijd mogelijk door de hellingen in het zand op sommige dagen), brachten we een bezoek aan de Pinnacles (kleurige zandformaties) en niet te vergeten het gestrande schip (het beroemdste stuk roestend ijzer ter wereld, zoals ze hier zeggen). Onderweg zagen we ook nog een Dingo op het strand ( het eiland zit er hier dan ook vol van ). Ook kregen we de kans om in een 'creek' te waden (er loopt daar per uur 4,2 miljoen vers, drinkbaar water door de zandlaag naar de zee).

Na de middag stond een toffe wandeling door het regenwoud op de planning. Het was hier iets anders dan in Daintree, eerst en vooral door de aanwezigheid van een zandbodem en daarnaast was er veel meer bronwater aanwezig (het gevecht voor water was hier minder aanwezig). Het was een mooie wandeling. Daarna konden we wel wat verfrissing gebruiken en stopten we bij het beroemde 'lake Mckenzie' voor een frisse duik. Het zand was witter dan wit en daarnaast bestond het meer enkel uit regenwater, geen bron of stroom. Het water was zalig en glashelder overgaand in donkerblauw naarmate je meer naar het midden ging. In de bus zeiden ze dat we zouden terug keren met 'fluffy' haar en er 10 jaar jonger zouden uitzien. Wat het 'fluffy' haar betreft, kunnen we dit alvast bevestigen, het water voelde zeer zacht aan. Al bij al heeft het gewoon te maken met de lage zuurtegraad van het water, bijna alle water op het eiland is dan ook drinkbaar, enkel het zeewater niet.

Ps De foto's van vandaag en gisteren heb je nog te goed maar hier hebben we geen usb-connectie, vandaar. Misschien lukt het ons morgen.

Ps Op het nieuws is het inderdaad vaak over de nieuwe president maar men is er relatief rustig onder. We hoorden wel op de radio dat ze vinden dat Obama de 'thunder' gestolen heeft van de verkiezingen in Nieuw Zeeland. Daar waren ook verkiezingen en men was aan het lachen dat daar nu waarschijnlijk een strobal moet rollen voor de tribune 'nobody cares'. Zelf hechten we er momenteel niet te veel belang aan, we genieten gewoon volop van onze vakantie en de romantiek er rond.

08-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brisbane - Noosa
    G'day!

Eergisteren vertrokken we met pijn in het hart vanuit Magnetic Island richting Brisbane, het was een erg slechte vlucht met veel turbulentie gevolgd door een helse taxirit naar ons hotel.

In Brisbane zijn er niet zoveel dingen te zien dus besloten we er een dagje shoppen van te maken. Buiten de zeer toffe surfwinkels, waar we onze bankkaart moesten verstoppen voor onszelf, was het anders niet veel soeps in vergelijking met Europa. Wat ons opviel is dat de winkelstraat bestaat uit een aanschakeling van shoppingscentra ipv winkel naast winkel zoals bij ons.

's Avonds liepen we langs de rivier die door Brisbane loopt ( voormalige expo 88 site ). Ze hebben  er: een reuzenrad zoals de London Eye, maar kleiner en minder spectaculair; een schitterend stadspark en een heus stadsstrand. Dit ziet er trouwens zeer leuk uit. Toen we passeerden zwommen er nog altijd mensen in de kunstmatig aangelegde zee en namen anderen aan een jogales in de open lucht deel ( waarvan ik trouwens Bjorn moest tegenhouden).  Verder was er niet al te veel te doen, daarom keerden we terug naar ons hotel en hadden we ook gelukkig vooraf beslist om ook maar een nacht te boeken.

Gisteren pikten we onze huurwagen op, een Toyota Corolla Sedan, terug een deftige wagen en reden we via de 'Tourist Drive' richting 'Sunshine Coast' - Noosa. Het weer was die dag allesbehalve wat de naam doet vermoeden, voor het eerst sinds Sydney hadden we regen. Onderweg stopten we bij een typische Australische 'Diner', waar ze speciaal voor ons verse pompoensoep maakten en ons aanspraken met 'Dear' of  'Love'. Het was zoals in de filmpjes, authentiek, gezellig en gepaard met de typische gezellige lokale verhaaltjes. Eens in Noosa zagen we een levendig kuststadje met gezellige winkeltjes, bars en restaurants.

Vandaag was het weer terug op zijn best en konden we genieten van het stralend zonnetje. In de ochtend gingen we zeekayakken. Een golf pakken was erg leuk, ook al liet het ons de eerste keer omkantelen in de o-zo-zalige-zee. We hadden trouwens een prive-tour door het ontbreken van andere enthousiastelingen, wat wij zeer op prijs stelden, .

Achteraf gingen we wat gaan liggen bakken op het schitterende strand, en doken we af en toe ter afkoeling de zee in. Beiden wilden we wel een surfles nemen maar het leek ons toch wat te duur. We hebben onszelf wel voorgenomen om zeker enkele lessen te nemen in Belgie want o ja we willen hier zeker eens terugkeren. Dus al wie wil samen met ons eens een les nemen, is hier bij uitgenodigd. Ps Nicolas we rekenen alvast op jou . Voor de rest, wat denk je van een authentieke beach party? Wij hebben alvast het fijne ervan mogen proeven.

Vele groetjes vanuit het verre zalige Australie.

06-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

03-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste dag Magnetic Island
    Hey!

"Chilling out" was het codewoord voor vandaag dus ook op onze blog zal het wat kalmer zijn qua tekst.

Op de middag trokken we naar de andere kant van het eiland om daar te genieten van een 'picnic' in picnic bay. Een klein strandje met een authentieke pier van waarop je kon kijken tot aan Townsville.

Na de middag besloten we om de 'Forts Walk' te doen. We ontdekten al snel waarom het hier 'koalaeiland' genoemd wordt want we mochten maar liefst 3 koala's in het wild spotten op onze wandeling. Echt schattig. Eefie knuffelde bijna vertederend de boom waarin een kleintje zat.
    We ontdekten ook al snel waarom men er hier op hamert om altijd water bij je te hebben, we droogden bijna uit maar dit brandje konden we gelukkig blussen bij het eerste dichtstbijzijnde cafe.

Vanavond voor de verandering een barbecue  vergezeld van een australisch wijntje en dan morgen richting Brisbane.

03-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

02-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De afgelopen dagen: Mission Beach - Magnetic Island
    G'day to y'all!

Eergisteren begonnen we de dag met het ophalen van onze huurwagen. Dat was een enorme meevaller, voor de kenners, het was een Holden Epica. Een zeer ruime en comfortabele wagen met automatische versnelling. Dat maakte het gemakkelijker want ik reed nog nooit aan de 'verkeerde' kant van de weg. Het was serieus aanpassen.

Op ons dooie gemak cruisden we als 2 echte naar Mission Beach aan max 100 km/u ( je mag hier niet sneller ). Af en toe zagen we kleine brandhaarden door de hitte en droogte. We vonden het raar om niet te moeten reageren, hier is men dat gewoon en kent men goed het verschil tussen een gecontroleerde en een normale bosbrand.

We waren wat te vroeg ter plaatse, we zagen een brochure over 'skydiven' en dachten waarom niet? Die skydive zou trouwens op het strand eindigen vlak voor ons hotel. Het was fantastisch, beiden maakten we een duosprong van op 14000 ft ( ong. 4,4 km ). Tijdens onze vrije val van maar liefst 60 seconden konden we de ronding van de aarde zien, we waren een heel stuk boven de wolken. We moeten er dan waarschijnlijk niet bij vertellen dat het uitzicht over Mission Beach en Dunk Island fenomenaal was. We hebben er allebei enorm van genoten. Eefie was zowel voor als tijdens de sprong de kalmte zelf. Ik had wat meer spanning tot op het moment dat ik het vliegtuig verliet, toen was het genieten. Eefie haar instructeur had haar gevraagd of hij een speciaaltje mocht doen, dus zijn ze op hun rug uit het vliegtuig gesprongen en maakten ze vervolgens enkele salto's. Op het einde van de vrije val haalden we snelheden tot 240 km/u, tot de parachute dit serieus afremde. Daarna was het nog 5 minuten van het uitzicht genieten. Met ons sprongen oa 2 fotografen mee waardoor we prachtige foto's ter herinnering hebben van onze sprong. We kunnen ze jammergenoeg niet posten, de foto's hebben een te hoge resolutie.

Na onze landing besloten we nog te gaan zwemmen in de zee (watertemperatuur 26 graden) en maakten we een wandeling op het opnieuw idyllische strand, waarop we zicht hadden van onze hotelkamer/terras.

De volgende dag cruisden we verder richting Townsville om de ferry te nemen naar onze volgende bestemming: Magnetic Island. Het eerste wat we deden toen we arriveerden was een toffe 'Moke' huren (zie foto). Dit is echt een ideale manier om het eiland te verkennen.

Toen we incheckten geloofden we onze ogen niet, we beschikken namelijk over een appartement met oceaanzicht met een schitterend terras. Het ontbreekt je er aan niets. Onze beslissing was dan ook snel gemaakt om die avond in het appartement te blijven en zelf ons potje te koken. Dus al snel scheurden we met onze gehuurde 'Moke' naar de lokale supermarkt en wijnhandelaar. Het werd een zeer gezellige avond met het gezelschap van wilde rotskangoeroes vlak voor ons terras. Dit is vakantie!

Vandaag was opnieuw relaxen. Uitslapen, rustig ontbijten op ons terras en met onze buggy cruisen naar de verschillende baaien. Het eiland is gekend voor zijn wildlife waaronder zijn koala's, het is het koalaeiland bij uitstek. Tijdens onze rit stopten we bij een wildlifecenter waar je de gelegenheid kreeg om er eentje te knuffelen. Terwijl ik een krokodil, slang en papegaai vast had ( niet allemaal tegelijk natuurlijk ), knuffelde Eefie de zolang verhoopte koala en ze genoot ervan.

Daarna zetten we onze tocht verder langs de vele prachtige baaien.

Ps Door problemen met de server van onze blog konden we de afgelopen dagen geen berichten posten noch ontvangen. Enkele van de mailtjes zijn hierdoor verloren gegaan alvorens we ze konden lezen.

02-11-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

30-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daintree National park
    Hey!

Vanmorgen vertrokken we met een jeep richting het Daintree National Park. Onze eerste stop was aan de Daintree rivier, waar we een boottocht op maakten. Op die manier krijg je het regenwoud vanuit een ander perspectief te zien. Het doel van de boottocht was om de mangroves en de krokodillen langs de waterkant te zien. We hadden geluk, we hebben een krokodil van ongeveer 70 jaar en 4,5 meter lang gezien. We hebben met de boot tot op enkele meters kunnen naderen.

Na onze boottocht volgde een geleide wandeling door het regenwoud. Daar kregen we uitleg over zijn bewoners. Wat opvalt dat het er een 'struggle voor life' is voor zowel planten als dieren. We hebben daar planten gezien van wel 700 jaar oud, namelijk de Koningsvarens die maar 1 meter per 100 jaar groeien. Wat ook opviel is dat het er allesbehalve stil is, de insekten zorgen voor een constant en doordringend gestjirp, net zoals de vogels die hier waarschijnlijk een antwoord op gaven.

Over de middag hielden we een barbecue, het was het ideale weer ervoor ( > 30 graden ). Vooraf kregen we even de tijd om revaliderende kangoeroes te voederen en te knuffelen. Kleine 'Ninja' heeft ons hart gestolen. Hij is op eigen kracht ontsnapt aan een Constrictor die zijn heupen vermorzelde tijdens zijn wat minder liefdevolle knuffel.

Na de middag kregen we door het aangename weer de kans om in een 'Creek' te midden van het regenwoud te zwemmen. Men garandeerde dat de enige wilde dieren op dat moment de vissen waren. Daar mochten we ook proeven van enkele typische streekgebonden 'exotische' vruchten en thee. Nog nooit hebben we zo'n lekkere ananas en bananen gegeten.

Daarna trokken we nog verder in het park naar 'Cape Tribulation', waar het strand het regenwoud ontmoet. Woorden schieten opnieuw tekort, een echt 'Bounty Beach'. Jammer wel dat je hier niet mag zwemmen in het o zo uitnodigende water, door het gevaar voor krokodillen en giftige kwallen met tentakels van meters lang.

We sloten de fijne trip af, met een door iedereen geapprecieerde stop, bij een ijsboer met een eigen kweek fruitbomen voor het maken van ijs. We proefden de smaken: Wattleseed, Mango, Sour sop en bosvruchten.

Vanavond was onze laatste avond in Port Douglas. Na een mexicaans etentje en een korte strandwandeling keerden we moe maar nog nadromend terug naar ons resort.

A g'day to y'all.

30-10-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

29-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snorkelen in het Great Barrier Reef
    G'day again!

De catamaran Quicksilver bracht ons gisteren 25 mijl diep in zee naar het buitenste rif van het Great Barrier Reef, waar we de dag al snorkelend doorbrachten. We hadden beiden quasi niets van ervaring met snorkelen maar een marinebioloog overtuigde ons toch om de zeer mooie tocht voor ervaren snorkelaars te nemen. Tijdens zijn verkoopspraatje overtuigde hij niet enkel ons, maar ook anderen, die geweigerd werden tot onze grote verbazing. Uiteindelijk mochten er maar 10 personen van de ganse boot aan deze ervaring deelnemen. 's Morgens hadden we nog wat tijd om te oefenen en in de namiddag was le moment supreme aangebroken. Het was uniek, de vissen kwamen tot op enkele cm's van ons zwemmen en de riffen waren zeer kleurrijk. Via deze tour kwamen we zo dicht bij de koraalriffen dat we het gevoel kregen dat als we onze buik niet introkken, we zeker aan de scherpe koralen zouden blijven hangen. Ook zagen we onderweg veel zeesterren, anemonen en schelpen die zich openden naarmate je dichterbij kwam. Heel uitzonderlijk zeiden ze, hebben we ook Nemo (Het clownvisje), in levende lijve tegengekomen. Het was weeral een ervaring om niet te vergeten.

Daar hoorde volgende ons een lekker uitgebreid etentje bij die avond. We kwamen terecht in de Watergate, een hippe en trendy loungebar/restaurant. Hier bekend voor zijn fusioncooking, zijn uitzonderlijke cocktails en voortreffelijke wijnkaart. We hebben het dan ook maar allemaal geprobeerd. Wat zeer opmerkelijk was bij de cocktails was het voorproeven door de barman. Hij testte telkens of er geen extra ingredienten nodig waren. Dit resulteerde in een van de beste cocktails dat we ooit gedronken hebben.

Vandaag hebben we het zeer rustig gehouden, even gelegen en gewandeld op het bekende 4-mile Beach (zie foto's). De schaduw van de palm-en kokosbomen waren een aangename afwisseling met de zon. Door de inhammen is het alsof ieder een privestrand heeft. Het was net expeditie Robinson maar dan met Eefie en Bjorn en zonder de ontbering.

Na de middag ruilden we het strand voor een frisse duik in het zwembad in de prachtig aangelegde tuin van ons hotel. Het lijkt een waar paradijs in het regenwoud (opnieuw zie foto - en internet: mantra treetops, Port Douglas). Het zit hier ook vol van de vlinders die je normaal alleen maar in de vlindertuin van het Zwin tegenkomt.

Straks bezoeken we nogmaals het stadje. Vandaag was het al relaxen wat de klok sloeg.

Ps Sorry maar we kunnen geen foto's posten van het Great Barrier Reef aangezien we niet over digitale versies beschikken.

29-10-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

27-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sounds of Silence Dinner
    G' day!

We hebben echt een fantastische avond achter de rug. Het leek wel magisch! Eentje om nooit meer te vergeten, maar we betrappen ons erop dat we dit hier al vaak gezegd hebben.

Gisteren hadden we als afsluiter van ons verblijf hier het 'Sounds of Silence dinner' (etentje midden in de woestijn onder de blote sterrenhemel). Toen de bus ons naar de bestemming bracht, waren we al iets minder enthousiast. We kregen te horen dat je per acht aan een tafel zat en afgaand op de mensen naast ons, leek het niet direct onze cup of tea. De locatie bleek ideaal voor een prachtig zicht op Uluru en de Olga's. De champagne en de hapjes a volonte bij zonsondergang bracht de sfeer er al goed in en verzachtte onmiddellijk het voorafgaande.

Wat toen gebeurde was buiten onze verwachting ( het leek wel magie) mensen met hetzelfde gedacht als ons en blijkbaar gearriveerd met een andere bus, kwamen spontaan bij ons terecht. Onze tafel was vol amusement, we zaten samen met een Tasmaans, een Deens en een Iers koppel. Het lijkt het begin van een flauwe mop maar het was echt zo. De leute zat er echt in, we kregen zelfs extra aandacht van het bedienend personeel ( extra drank en muziek speciaal voor onze tafel), waardoor het verschil met de andere tafels groot leek. Ook de anderen aan tafel hadden hetzelfde gevoel, we hebben dan ook elkaars e-mailadressen uitgewisseld.

Op het laatste kreeg Eefie nog een jobaanbieding in Tasmanie bij Deloitte. Maar; "mama, papa, ik kom terug hoor!". Ze probeerden haar nog te overhalen met het feit dat Tasmanie alles heeft: strand, woestijn, regenwoud en een leuke stad, lekker eten en lekkere wijn maar ze zal zich houden aan haar belofte om terug te keren

Op het einde kregen we nog uitleg over de sterren. Nog nooit in ons leven zagen we zoveel sterren, we konden met het blote oog de melkwegstelsels zien in de vorm van wolken. Vervolgens kon je met een verrekijker 'Jupiter en Venus' van dichtbij bekijken. Over een mooie afsluiter gesproken!

We checkten net uit en vertrekken straks naar Cairns - Port Douglas. Ze vroegen ons hier om een enquete in te vullen over het resort/verblijf, maar straks denken ze nog dat iemand van het eigen personeel het heeft ingevuld. We konden enkel maar 'excellent' aanvinken.

Ps Ik heb gelezen dat Cercle een fantastische eerste 30 minuten gespeeld heeft en daarna ineenzakte. Tegen dat ik thuiskom verwacht ik toch wel 6 punten extra op de teller. Ik probeer het zo goed mogelijk te volgen zoals het een echte fan moet doen!

27-10-2008 om 03:55 geschreven door Björn & Eefie

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele van de beloofde foto's

Hey!

We hebben niet zoveel tijd maar wilden toch laten weten dat we goed aangekomen zijn in Port Douglas.
    Wederom een schitterend hotel!

Hieronder kun je enkele van onze beloofde foto's terugvinden.

27-10-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schitterende momenten in de Red Center
    Hey!

Gisteren zijn we de dag rustig begonnen. Als echte toeristen bezochten we het stadsplein van het resort, met de verplichte souvenierswinkeltjes. Het is niet echt de moeite tenzij iemand geinteresseerd is in een rugkrabber, onderleggers van de jaren stilletjes, enz..  Na de middag 'sletsten' we naar het zwembad (wat een decadentie in de woestijn) en probeerden we wat in de zon te liggen (maar dit moesten we opgeven om niet in kreeften te veranderen). Eefie heeft daar voor de nodige entertainment gezorgd. Ze deed iedereen opschrikken na een luide gil vanuit het zwembad, ze dacht namelijk dat er weer een of ander vies beest haar probeerde aan te vallen. Het bleek een onschuldig waterzuiveringspompje te zijn. Groot amusement rondom het zwembad.

In de vroege avond stond er een tour van de Olga's bij zonsondergang op onze planning die wederom ons prachtige en unieke momenten bezorgde. Hier valt er weinig bij te zeggen, je moet het zelf gezien hebben. Al onze woorden zouden in het niets vervallen met de werkelijkheid, zelfs foto's zijn niet sprekend genoeg.  Het was schitterend om 'Homer' nu eens van dichtbij te zien.

Na de mooie wandeling kregen we bij de zeer lekkere Australische Champagne en typische hapjes een uiteenzetting over de wapens en werktuigen van de Aboriginals (vb Boemerangs en grappige schildjes van nog geen 15 cm breed - 'Jeannetteschildjes zoals Bjorn zou zeggen'). Dit alles terwijl de zon onderging en het landschap prachtig kleurde.

Vandaag waren we er al vroeg bij om nu de tour rond de Uluru bij zonsopgang mee te maken. Opnieuw kwamen enkel en alleen maar superlatieven in onze gedachten op. We proberen het allemaal zo goed mogelijk in ons op te nemen om deze mooie gezichten later opnieuw voor de geest te kunnen halen. Het komt er in feite op neer dat we helemaal rondom Uluru zijn gewandeld, we begonnen om 5u30 en waren om 10u helemaal rond. Vanuit de verte lijkt Uluru een groot massief blok maar van dichtbij zie je heel veel verschillende rotsformaties die de wandeling meer dan de moeite waard maakte. Zoals later op de foto's zal blijken kan Uluru echt wel dieprood zijn.

Het moet gezegd, de tours waaraan we deelnamen zijn zeer kwalitatief, goed georganiseerd en ongeforceerd. De gidsen staan steeds ter beschikking, staan open voor vragen en drammen niet zomaar een voorgekauwd tekstje af.

Dit was onze laatste tour in de Red Center (morgen vertrekken we naar Cairns- Port Douglas) maar vanavond hebben we nog een dinner onder de prachtige donkere sterrenhemel tegoed.

Vele groetjes!

Ps Nogmaals bedankt voor de reacties en jullie mailtjes, als we niet direct antwoorden, is dit gewoon door tijdsgebrek. We willen jullie wel laten weten dat we ieder berichtje van jullie appricieren.

26-10-2008 om 05:31 geschreven door Björn & Eefie

25-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Outback / Red Center
    Hey!

Na een vlekkeloze vlucht kwamen we toe in het 36 graden warme Ayers Rock of Uluru. We checkten in, in een zeer gezellig en ruim hotel, we hadden eerst wat schrik dat dit een van onze minste hotels zou zijn, maar integendeel. Je belandt hier echt in een sfeer van 'no worries' (We beginnen de Australische taal al onder de knie te hebben).

Na het resort wat te verkennen, boekten we een Camel tour bij zonsondergang. Het was een ingeving van het moment. Het is een zeer leuke ervaring geworden om nooit meer te vergeten! Na een korte introductie over het kamelenbestand in Australia mochten we erop. Door de duinen in de woestijn liepen de kamelen tussen Ayers Rock en de Olga's de zonsondergang tegemoet. De kleurovergangen in het landschap naarmate de zon onderging gingen van dieprood afstekend tegen een azuurblauwe lucht tot bordeaux met een paarse lucht, naar groen-geel toen de zon net onderging. Van een bepaalde hoek lijken de Olga's op een neerliggende 'Homer Simpson', de gelijkenis is treffend. Homer has no worries zoals de Aussies zeggen.

Direct na de zonsondergang reden we relatief snel terug naar de 'Camel farm' ( eigenlijk dromedarissen want ze hadden maar 1 bult ), want het is niet aan te raden om daarna nog in de woestijn te vertoeven aangezien de meeste diersoorten dan pas actief worden. Tijdens onze rit konden we sporen zien van Dingo's, vossen, hagedissen, slangen en giftige duizendpoten.

Eefie heeft zich flink gehouden tijdens de rit, maar toen het knuffelmoment met de kamelen aangebroken was, bleek ze plots minder stoer. Nochtans zijn het zeer lieve beesten.

Misschien zal het volgende wat sadistisch klinken, na onze kamelentoer hebben we als aperitief een glaasje rode wijn met wat kamelenvlees genoten.

's Avonds werd er in het hotel een barbecue (Barbie in het Australisch) georganiseerd waar iedereen eerst zijn vlees kon kopen en vervolgens op een van de vele barbecues het zelf moest klaarmaken. Op ons menu stond kangoeroe, emoe, krokodil en biefstuk. Na al deze mooie dieren gezien te hebben, hebben we ze nu ook geproefd. We moeten toegeven, alles met uitzondering van de emoe was uitzonderlijk lekker. Eefie had wat meer moeite om zich over het gedacht van de exotische diersoorten te zetten, maar vanaf nu is er geen een meer veilig!

Kortom het was een zalige eerste kennismaking met de Outback.
    By the way: voor diegene die Outback Luke kennen van op tv, awel die zat toch wel naast ons zeker in de luchthaven. Eefie wou hem nog vragen of hij nog steeds samen was met die Belgische maar durfde niet en ik wou me niet belachelijk maken.

Voor de liefhebbers van de foto's, spijtig genoeg kunnen we er vanaf hier geen posten maar jullie hebben ze nog zeker tegoed.

Vele groetjes!

Ps Doordat we geen toets vinden voor een deelteken te plaatsen, spreken we van Australia ipv Australie en Bjorn ipv bj..rn.

25-10-2008 om 07:59 geschreven door Björn & Eefie

23-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blue Mountains en laatste dag Sydney
    Hey,

Gisteren zijn we op uitstap geweest naar de Blue Mountains. Het was echt prachtig en uniek om te zien. Vooral de blauwe waas en de geur van de eucalyptusbomen maakten indruk.
    Wat eveneens opviel waren de vele zwarte boomschorsen (door de bosbranden) maar toch hadden ze groene bladeren en sommige zelfs speciale bloemen. Hier zagen we voor het eerst in het wild levende kangoeroe's, kaketoe's en papegaaien waarvan deze laatste enorm luidruchtig en bemoeiziek waren tijdens de 'morning tea'. Ze zijn zeker niet mensenschuw, integendeel we konden de kangoeroe's tot op een meter benaderen zolang je maar allemaal aan dezelfde kant hen benaderde.

En geloof het of niet maar qua weer was het de koudste dag in 45 jaar tijd (enfin dat werd toch zo op het nieuws vermeld). Het had 's morgens zelfs gesneeuwd in de Blue Mountains. Brr.. brr.. was dan ook af en toe onze reactie. De lunch in de chalet met haardvuur was dan ook een aangename afwisseling (waar we trouwens met toffe New Yorkers samen zaten die op hun huwelijksreis waren).

Vandaag was het weer terug zeer koud (max 14 graden). We zijn waarschijnlijk een van de weinigen die kunnen zeggen dat ze Bondi Beach helemaal verlaten gezien hebben, er liepen maar 2 zotten, wij! We bezochten eveneens Manly Beach waar het vol van de Surfers zat. We konden er les nemen om te surfen maar we hebben gepast deze keer . We moeten wel zeggen dat de stranden prachtig zijn met schitterende kliffen van waaruit je mooie vergezichten hebt.

Vanavond bezochten we nog het hoogste punt van Sydney, namelijk de Sydney Tower (306 meter). Het gaf ons prachtige zichten over de verlichte stad. Het is evenhoog als de Eifeltoren maar toch heb je minder dat gevoel doordat het omgeven is van wolkenkrabbers, het is pas wanneer je recht naar beneden kijkt dat je dezelfde indruk krijgt.

Als laatste zijn we nog iets gaan eten in een gezellige bar om onze laatste avond hier in Sydney af te sluiten.
    Biefstuk friet ;-). Bjorn heeft trouwens ondertussen wel door wat Australisch bier is en wat niet.

Sydney is een leuke stad maar vooral door de uitstappen. Het is een stad die zon en warmte nodig heeft door de vele water-en buitenactiviteiten. Het is vooral de aanwezigheid van de haven die de stad bijzonder maakt. Sydney toont vele gelijkenissen met een Europese stad ook qua eten en drinken. Hoewel men zeer strikt is in het alcohol gebruik, we hebben zelfs ons paspoort moeten laten zien om binnen te mogen in de bars (die allemaal wel zeer tof en lounge-achtig ingericht zijn). Qua shoppen (kleding en design) lopen ze wel een serieus stuk achter op Europa. Wat me trouwens verbaasd is dat men hier zelfs in slecht weer met slippers en shorts loopt. Bjorn vindt de wagens hier ook maar niks om maar niet te zeggen 'spuuglelijk'.

PS Gisteren waren we getuige van wat men ons eerder vertelde over de fietsers als 'roadkill'. Geloof het of niet maar op een autosnelweg is wat bij ons de pechtstrook is, hier het fietspad. Ongelofelijk gevaarlijk, je ziet dan ook vaak langs de weg kleine monumentjes ter nagedachtenis.

Bedankt voor de reacties en mailtjes, tof om te lezen en te weten dat jullie onze reis meevolgen. Trouwens voor diegene die onze dagplanning niet meer terugvinden, je kan het via het archief in de rechterbalk vinden bij week 10/3 tot 16/3. Het zou wel kunnen dat we de komende drie dagen geen internet ter beschikking zullen hebben. Morgen vertrekken we namelijk naar de Outback waar het normaal veel warmer zou moeten zijn (waarschijnlijk het dubbele van nu of zelfs meer).

23-10-2008 om 14:48 geschreven door Björn & Eefie

21-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sydney: dag 2

Hey!

De jetlag zorgde er vandaag weer voor dat we zeer vroeg wakker werden. Bij het ontbijt, pancakes met maple syrop, kwamen we niet verder dan wat gestaar naar elkaar. Een enorm straffe koffie heeft toch wat beterschap kunnen brengen, black is echt wel black hier.

Het weer vandaag was niet zo goed als gisteren, maar gelukkig zijn we gespaard gebleven van de voorspelde regen. Daarom besloten we vandaag naar de Taronga Zoo te gaan. Volgens insiders de beste zoo van Australia en een 'must see'. De meeste onder jullie weten dat dit normaal niet in ons zou opkomen om op reis een zoo te bezoeken. We hebben het ons zeker niet beklaagd want de boottrip er naar toe was al de moeite, ongelofelijke stadsgezichten en leuke weetjes over de villa's langs de kustlijn (waaronder de villa van Nicole Kidman en de penthouse van Russel Crowe). Ook het zicht vanuit de zoo was prachtig, de zoo wordt niet voor niets ' The Zoo with a view' genoemd. Daarnaast was het heel tof om echt vrij tussen de kangeroes en koala's te kunnen lopen.

Na de middag hebben we Darling Harbour en omgeving bezocht, waar we dan ook uitgebreid gegeten hebben met een lekker flesje Australische wijn. Tussendoor pikten we een filmpje mee in de Imax Cinema met het grootste scherm ter wereld en prachtige 3D effecten.

Vanavond plannen we nog enkele bars en Sydney by night.

Ps Ik ben hier de lokale bieren aan het uittesten en heb dan nog per ongeluk een japans bier in de plaats gevraagd. Het klonk nochtans Australisch! 'Kirin'.

21-10-2008 om 12:56 geschreven door Björn & Eefie

20-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste indrukken Sydney
    Hey iedereen,

Gisterenavond zijn we nog iets gaan eten in een gezellig restaurant/wijnbar dichtbij het hotel. Toen we buitenkwamen, zijn we zeer veel limousines en feestende mensen tegengekomen en dit voor een zondag! The Australian way of life? I like it...

Ons hotel is zeer centraal gelegen en dus een ideale uitvalsbasis voor de vele bezienswaardigheden. Het ligt midden in het zakenkwartier tussen de talrijke wolkenkrabbers.

Onze eerste uitstap was naar 'The Rocks'. Dit is een authentieke wijk waar het voor Sydney en Australia begon. De gedetineerden en de kolonisten kwamen hier toe. Het voelde raar en onecht aan, het was net alsof we door een pretpark liepen, door de combinatie van de oude koloniale gebouwen en winkeltjes en op de achtergrond de hypermoderne wolkenkrabbers.

Na een wandeling door 'The Rocks' hebben langs de kaaien rondom Circular Quay gewandeld, waar je een fantastisch uitzicht hebt op zowel de Harbour Bridge, The Opera House en het zeer Amerikaans aandoend Lunapark. Onderweg moesten we wel lachen toen we kindjes van een Public School op een uitstap tegenkwamen, ze droegen net zoals in de typische Australische series effectief een zeer ouderwets schooluniform met zelfs een hoedje en een blauw vestje.

Na de middag hebben we met een geleide tour het Opera House bezocht, het is prachtig zowel vanbuiten als vanbinnen. Het was een toffe tour, niet te lang, geen gezever, en geanimeerd.
    Toffe weetjes:
    - Het ontwerp was slechts een schets, ze wisten niet hoe ze het moesten bouwen. Bovendien kwam het uit een stapel afgewezen ontwerpen.
    - Het project heeft 100x meer gekost en 3x zo lang geduurd als geraamd.
    - De architect nam op het laatste 'gedwongen' ontslag, keerde terug naar Denemarken en heeft het afgewerkt gebouw nog nooit gezien en weigert dit tot op heden.

Genietend van de zon, kuierden we vervolgens door de winkelstraten en bezochten we de magnifieke chinese tuinen.

Onderweg naar het hotel stopten we nog even voor een ritje met de befaamde monorail. Het is eens een andere en originele manier om de stad te zien.

Deze avond houden we het rustig, de jetlag speelt ons nog wat parten. We waren dan ook al vroeg wakker deze morgen.

Ps: de Aussies zijn enorm vriendelijke en open mensen. En als je Belgie zegt, denken ze meteen aan Tom Boonen. Fietsers worden hier beschouwd als 'roadkill', het is levensgevaarlijk wist de wielerfan ons te vertellen.

20-10-2008 om 00:00 geschreven door Björn & Eefie

19-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed geland

Hey,

We hebben nog niet zoveel gezien met uitzondering van de luchthavens: Brussel, Londen, Singapore en Sydney maar we wilden alvast laten weten dat we goed aangekomen zijn.

De vlucht is probleemloos verlopen en we zijn zelfs te vroeg aangekomen. Het is veel vlotter en sneller verlopen dan we gedacht hadden.
    De beenruimte viel erg tegen maar het entertainment, eten en gezelschap (buurman) daarentegen maakte dit meer dan goed.

Onze buurman woont in Sydney en gaf ons nog wat nuttige en toffe adresjes mee.

Ps De douane was bijlange niet zo streng als op tv, integendeel in een kwartier hadden we onze valiezen en stonden we reeds buiten te wachten op een taxi die ook zij vriendelijk voor ons regelden.

G`day!

19-10-2008 om 14:14 geschreven door Björn & Eefie

03-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feitenfestival Hong Kong

Hong Kong

- Hong Kong betekent 'geurige haven' en bestaat uit Hong Kong-eiland, het Kowloon-schiereiland en de 'New Territories'. Hong Kong telt meer dan 7 miljoen inwoners verpreid over de 245 eilanden.

- Hong Kong maakte nog niet zo lang geleden deel uit van Groot-Brittanië, nu heeft Hong Kong nog steeds een speciaal statuut.

- Hong Kong is een stad van superlatieven: de hoogste wolkenkrabbers, de snelste metro, de langste roltrap en het grootste schilderij van de wereld.

- De Star Ferry is een legendarische overzetdienst van Kowloon naar Hong Kong-eiland. Vanop deze ferry kan je dagelijkse een spectaculaire multimedia-show ervaren. Het is de grootste permanente lichtshow in de wereld waarbij er 30 wolkenkrabbers letterlijk in het licht gezet worden op de Victoria dokken.

- Vanaf de 'Peak' een heuvel die 800m uittorent boven de stad, krijg je een magnifiek zicht over de ganse stad.

- Bekend zijn de 'Goldfish-market en de bird-garden', beiden liggen in Mong Kok. Daar hangen de winkels vol met plastiek zakjes vol glinsterende visjes, en in het park van de vogeltjesmarkt staan hoge stapels van bamboekooitjes met kleine zangvogeltjes klaar om van eigenaar te veranderen. Deze beestjes moeten zorgen voor meer geluk in de liefde, de paardenraces of bij financiële ondernemingen. Zo worden daarom ook met enorm veel zorg en aandacht uitgekozen en krijgen een keizerlijke behandeling.

- Paardenraces zijn een favoriete bezigheid van Hongkongers.