• dag 108... Lungri casa
  • Dag 107... Myall lakes N.P - Lungri Casa
  • Dag 106... Foster - Myall Lakes N.P.
  • Dag 105...Port Macquarie - Crowdy Bay N.P.
  • Dag 104... Coff's Harbour - Dorrigo N.P.

roadtrip Australia

28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45... Portland
    Een kleine wijziging in de planning. In plaats van Mount Gambier te bezichtigen, bleven we vandaag in Portland. Een klein havenstadje, een beetje voor Mount Gambier. We moesten dus de tent niet afbreken, en plots leek de dag veel langer, zonder die dagelijkse verhuis. Zo kwamen we al tegen half tien aan in de Blow Holes, een natuurfenomeen waar je uzelf een beetje op de maan waant. Het is er best wel speciaal, het ruige maanlandschap, met de nog steeds ruige zee. Daar maakten we een kleine wandeling langs een paar look-out's.
    Erna was het tijd om het stadje wat te verkennen. Via een paar boekenwinkels (Shanna wou wat boeken wisselen), werd de zoektocht gestart naar de lunch. Daar kon je goeie slagen doen, en een grote pizza eten voor nog geen zes dollar. Goed gezind, na de lekkere pizza, vertrokken Brecht en ik nog voor een wandeling, terwijl de dames wat zouden shoppen.
    De eerste wandeling was een nature cliff walk, op een kwartiertje rijden. We zijn misschien te verwend geweest, de voorbije weken, maar die wandeling gaf ons zeker geen 'waauw' gevoel. Het was zeker mooi, maar we hadden al veel mooiere dingen gezien. Na een klein uur waren we dan ook blij dat we aan de auto waren. Zo kwamen we via twee look-out's (die ook niet echt de moeite waren), aan de tweede wandeling van de dag. Ook een wandeling van een klein uur, door het regenwoud. Het was zeker niet ons eerste regenwoud, maar het blijft steeds wonderlijk mooi, zeker aan zee. Die wandeling kon ons zeker meer bekoren.
    De avond was zeker een rustige avond, de dames waren goed gezind na het shoppen, en wij hielden ons wat bezig op de wifi. Iedereen heeft wel het gevoel dat we hier alles gezien hebben, dus morgen rijden we in één stuk door naar Adeleide...

28-02-2014 om 08:43 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44... Great Ocean Road
    We waren vandaag al vroeg bij de pinken. Shanna had het prachtige idee de zonsopgang te trekken, s' morgens om zes uur. Jammer genoeg kwam de zon niet op, vanuit de zee. Dus dat leverde nu niet zo een mooie foto's op. Het weer zag er gelukkig wel goed uit, en dit was heel belangrijk vandaag. Het was namens de mooiste dag van de Great Ocean Road, met de 12 ( eigenlijk 11) apostels, de London Bridge, enzovoort op het menu.
    Al gauw zaten we in de auto, richting Warrambool, de eindbestemming van de Great Ocean Road. Na niet zo lang rijden kwamen we al langs de eerste look-out, twee massieve rotsblokken in de zee, de eerste twee van de 12 apostels. Daar konden we ook langs de klif naar beneden, naar het strand. Daar had je een spectaculair zicht op deze prachtige rotsen, waar de golven steeds opnieuw op insloegen.
    Toen we een klein beetje verder reden kwamen we aan de 12 apostels info, waar de wandeling begon naar dit prachtige natuurfenomeen. Daar had je ook de mogelijkheid om met een helicopter er naar toe te vliegen, al leek me dat net iets te duur. Na een korte wandeling kwamen we dan ook op verschillende look- out's, waar je steeds versteld stond van dit prachtig natuurfenomeen. Dat wordt echt de mooiste dag van de Great Ocean Road. Het schema was heel druk vandaag, dus reden we vrij snel verder naar het volgende. Via nog een paar andere Look-out's, die steeds bleven verbazen, kwamen we dan aan in Port Cambell. Daar was het hoog tijd voor de lunch, en vonden we goedkoop fish and ships, wat echt een Australisch gerecht kan genoemd worden. Daar besloten we ook, om vanavond door te rijden tot Portland, aangezien dit echt een gezellig stadje bleek te zijn. Natuurlijk hadden we nog verschillende dingen te zien, dus speelden we nog wat 'supertoerist'!!
    Zo kwamen we aan in Cave Beach , een prachtig strand, verborgen tussen de kliffen. Daar zag je ook achteraan, tegen de kliffen stalagmieten, ze hadden nu niet direct de mooiste kleuren, maar het was toch heel bijzonder dat te zien op het strand. Na daar even rond te lopen, reden we verder naar de Londen Bridge. Een rotsformatie, die tot 15 januari 1990 in verbinding stond met het vaste land. Dan is hij een stuk ingestort, zodanig dat het nu een klein eilandje is. Na nog een beetje te rijden kwamen we dan aan de Cave, een soort grot aan het strand. Wat me opviel is dat de zee er steeds heel wild is, maar eens je beneden bent aan het strand, dan hoor je ze niet meer. Echt een prachtige plaats!!
    Zo kom je nog via verschillende kleine rotseilandjes aan Warrembool, het eindpunt van de Great Ocean Road. Een prachtige tocht, met als hoogtepunt de laatste dag. Via de Hungry Jack's, belandden we dan in Portland, net voor zonsondergang. Snel werd de tent opgezet, en wat bleek, er was wifi!! Dus de blog kan even bijgewerkt worden!!

28-02-2014 om 08:29 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43... Great Ocean Road

Het was er duidelijk aan te zien dat we wat kampten met slaap tekort. Om half negen werden we maar wakker, wat hier echt laat is. De tent werd snel afgebroken, en we reden terug een stuk naar beneden, naar de kust voor het ontbijt. Daar werd ik een beetje gek gemaakt door een koppel met kinderen van West Australië, de westkust is nu officieel op m'n verlanglijstje gekomen!!

Na het ontbijt trokken we direct naar Grey River Road, waar je koala's kan spotten in de bomen. Wanneer we er aankwamen, was het duidelijk dat we juist waren. Verschillende mensen stonden al in de bomen te staren, met fototoestellen en verrekijkers. Al gauw zagen we ook verschillende koala's, al houden ze niet altijd even veel van foto's. Verschillende kropen snel naar boven, naar veiligere oorden. Zo werd onze aandacht al snel afgeleid door de papegaaien, die er ook aanwezig waren. Shanna kreeg al snel het idee wat nootjes in onze handen te leggen, en direct kwamen ze allemaal uit de hand eten. Natuurlijk werden we direct gekopieerd door de chinezen, die net toegekomen waren met een hele bus. Zo werd het al gauw wat te druk, en reden we verder. We kwamen dan aan in Appolo Bay, waar we gingen lunchen. Een heel stokbrood met een dikke worst, de plaatselijke bevolking verschoot toch wel even van m'n eetgewoonte ;-).
    In de middag kwamen we aan in een regenwoud, voor een wandeling van een klein uurtje. Het is zeker niet het eerste regenwoud dat we hier zien, maar het blijft toch altijd wonderlijk mooi wanneer je er door loopt!! Dan begon het lichtjes te regenen, en besloten we door te rijden naar onze derde gratis kamping op een rij. Die lag vlak aan het strand, en wanneer de zon er terug wat doorkwam, maakten we nog een wandeling op het strand. De zee was er ongelooflijk wild, en echt niet aan te raden om er te zwemmen. We hielden het dus bij een wandeling.
    Hier op de Great Ocean Road, zien we heel veel, maar het is op een rustige manier. We hebben meer dan tijd genoeg om de 280 kilometer af te leggen. Dus sloten we onze dag af met zelfgemaakte pasta ( allé, de dames hebben dat toch gemaakt).

28-02-2014 om 07:52 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42... Great Ocean Road

We hadden een vervelende nacht achter de rug, de dames hun dubbele luchtmatras was lek geslagen in de nacht. Dus liepen we er allemaal verschrikkelijk moe bij. Zo besloten we een extra rustdag in te lassen. De dames konden dan wat bekomen op het strand van al de nachtproblemen. En Brecht en ik, ja wij kunnen iets moeilijker stil liggen. We trokken dan maar op zoektocht naar een duikbril en een snorkel (tot onze grote verbazing hadden we die alle twee vergeten!!). Er was gelukkig één winkel die ons dat verkocht, en we zochten dan maar een mooie plaats om te gaan snorkelen, tenslotte zijn we duikers nu é ;-). Wel het snorkelen was toch een ontgoocheling, met een zichtbaarheid van enkele meters, en helemaal niets te zien. Goed, we houden ons altijd bezig, dus we mogen niet klagen. We gingen dan maar terug naar de dames, en vielen dan zelf in slaap op het strand. Na onze 'schoonheidslaap', reden we via Teddy's Lookout (waar je een prachtig zicht hebt over de zee), verder naar onze volgende gratis kamping. Best goed voor het budget, die gratis kamping's. Daar waren we maar al te blij wanneer we in ons bed lagen. Na nog een uurtje wakker te hebben gelegen (vreemde beesten daar), viel ik dan eindelijk in slaap!!

28-02-2014 om 07:49 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 … Van Melbourne naar The Great Ocean Road

We moesten vandaag uit-chekken om 10u, daar hebben we dan ook gebruik van gemaakt om ons eens goed uit te slapen. We hadden ook niet de grootste tocht voor de boeg, een tocht van maar ongeveer 120 kilometer. Het ontbijd van de jeugdherberg hebben we toch nog eens over geslaan. Van 7u tot 9u, was toch wel een beetje vroeg, en het ontbijt was nu ook niet echt groot. Dus trokken we na het uit-chekken naar onze favoriete winkel, the Coles.

Helemaal voldaan vertrokken we dan naar The Great Ocean Road. Een weg van ongeveer 280 kilometer, langs de zuidkust van Australië. Langs die baan vind je ook verschillende kamping's, nationale parken, prachtige stranden en zoveel meer.
    Wanneer we van de toeristische dienst kwamen, aan de start van de trip (dat wordt een dagelijkse gewoonte, die toeristische diensten), werden we terug overladen door verschillende dingen die we zeker moesten zien.
    Zo kwamen we eerst aan Bell's Beach, een paradijs voor surfers. Je zag het ook onmiddellijk wanneer we er aan kwamen. Verschillende mensen waren aan het leren surfen, de golven waren er ook ideaal voor. Daar had je ook een mooie 'lookout', die je een perfect beeld gaf van de woeste kustlijn, vol met kliffen. Zo reden we verder naar White Lady Lighthouse, een vuurtoren, op de kliffen aan de kust. Er waren daar ook prachtige stranden, en er lag terug een meer vlak aan de kust. Via een kleine wandeling geraakten we aan de vuurtoren, met de zee als achtergrond.
    Zo werd het al snel avond, en reden we door naar Lorne. Een stadje langs de Great Ocean Road. Daar hadden we de mogelijkheid om gratis te kamperen, op een kamping een beetje hoger in de bossen. Via een aardeweg geraakten we daar, en de tent werd snel opgezet. We zaten daar echt helemaal afgelegen, wat toch een speciaal gevoel gaf. Van dieren hadden we daar wel niet veel last, al waren we misschien allemaal wat vermoeid. Best lastig die roadtrip... en de rest van de rum-cola ;-).

28-02-2014 om 07:47 geschreven door Bjorn

23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40... Melbourne

Mmmm, kleine kater vandaag, nadat de dag maar begon tegen een uur of 11. Met kleine ogen en hoofdpijn trokken we dan de stad in. We trokken naar South Marked, een bekende markt waar dagelijks een hele boel volk naar toe trekt. Die markt was nu niet echt speciaal vond ik persoonlijk, al was het wel heel groot. Zo kwamen we via het park, maar terug naar de jeugdherberg. Waar we op z'n zondags maar aan de bbq voor de avond begonnen. Het weer was wel terug in orde, dus stilletjes aan werd onze energie opgeladen. Zo werd het snel avond, een korte dag, maar morgen zijn we er terug door!!

23-02-2014 om 22:55 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39... Melbourne
    Eigenlijk hadden veel geluk dat we juist vandaag in Melbourne waren. Het was er namelijk net vanavond het grootste gratis festival van de stad, White Night. Een soort lichtfestival, met muziek waar ongeveer 400 000 mensen naar toe komen. Natuurlijk wouden, en konden we dat niet missen, dus alles werd mooi gepland, wat we zeker wouden zien.
    Zo kwamen we al snel in het centrum van de stad, en moesten we toch een drastische beslissing nemen. Aangezien dat weer niet echt beterde, moest ik een lange broek gaan kopen, Shanna moest een dikkere trui hebben, en m'n zus kon echt niet blijven rondhuppelen met haar teensletsen. Dus trokken we naar een outletstore, hier in Melbourne. Mijn broek had ik gevonden na 20 minuten (ook dankzij het opzoekwerk van Shanna), over de dames geef ik geen commentaar daar omtrent ;-).
    Hier in Melbourne heb je de mogelijkheid een gratis stadstram te nemen, die je met een beetje uitleg langs de mooiste plekken van de stad brengt. Daar hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt, zo kwamen we in de hippe havenbuurt, leuke speeltuin (iets uniek), het grote stadion hier, enz. Een leuke manier om snel de stad te verkennen.
    In de avond hadden we ons voorgenomen om toch nog eens een poging te ondernemen voor een 'all you can eat', Shanna had toch één gevonden op het internet. Toen we er waren, werd het duidelijk dat internet zeker niet altijd te vertrouwen is. Ze doen dat enkel in de middag, en niet s'avonds zoals het op internet stond. Wat mis ik China Town van pakweg New York ofzo!! Zo belandden we in een pita, waar ik eerlijk moet bekennen dat me dat zeker smaakte!!
    Om zeven uur begon dan het lichtfestival, waar we een hele lijst van activiteiten voor de boeg hadden. Gelukkig hadden we genoeg rum-cola voor een heel leger. Dus vol goede moed begonnen we er ook aan. Al snel werden we met de voetjes op de grond gezet, wanneer er bij onze eerste activiteit een rij stond van wel twee uur. De tweede was al even erg, dus staken we bij de derde maar lekker voor ;-), en waren we binnen na tien minuten :-p.
    De avond verliep heel snel op die manier, tussen het drinken en de activiteiten door hadden we ook nog tijd om op het hoogste gebouw te gaan. 88 Verdiepingen hoog, wat natuurlijk een mooi uitzicht gaf. Zo trokken we het nog tot een uur of vijf, en bleef de stad ons aangenaam verrassen. Natuurlijk wisten we het al, morgen een kater ;-)...

23-02-2014 om 13:28 geschreven door Bjorn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38... Van Wilson Promotory naar Melbourne
    Vandaag geen tent afbreken!! Het grote voordeel van de storm. Geen enkele tijdsdruk ook, aangezien we maar om 15u in de jeugdherberg mochten in Melbourne. Daarom dachten we een activiteit te doen in de buurt, naar een oude steenkoolmijn. Maar je raadt het al, het was een buiten activiteit, en het weer liet dat helemaal niet toe. Dus de tijdsdruk was nu helemaal weg, en helemaal 'alaise' vertrokken we dan al naar Melbourne.
    Daar waren we natuurlijk wat te vroeg, maar gelukkig mochten we een uur vroeger inchekken. Het was er duidelijk aan te zien dat de jeugdherberg verschillende prijzen gewonnen had. De eerste indrukken waren zeker positief, en het zag er allemaal heel mooi en gezellig uit. Ook kregen we een aparte kamer voor ons vier, wat we zeker konden appreciëren.
    Nadat alles op z'n plaats lag, konden we dan de stad intrekken. Met de tram -niet ideaal, aangezien je een soort bankkaart daarvoor moet kopen van zes euro- stonden we in de stad na een minuut of 20. Het eerste wat me direct opviel, was dat ze hier in Melbourne houden van kleur, elk groot gebouw hier heeft zo ongeveer z'n eigen kleur, wat de stad een hele frisse uitstraling geeft.
    Rustig slenterden we wat rond, zonder echt te weten waar we naartoe konden, of moesten. Natuurlijk werden we overladen door winkels, wat zeker de dames konden appreciëren.
    In de avond trokken we China Town in, op zoek naar een 'all you can eat' restaurant, wat blijkbaar een heel moeilijke opdracht was. Na een uur hebben we het ook opgegeven, en zijn we dan maar terug naar Hungry Jacks gaan eten ;-).
    Hier in de jeugdherberg is het in de avond ook gezellig zitten beneden, waar Shanna en ik al plannen aan het maken waren voor de volgende dag. Kwestie van zeker alles te zien, in het op het eerste zicht mooie Melbourne...