Inhoud blog
  • Bart de Wever's toespraak - klasgesprek
  • De abrahamcyclus
  • Erik Oger: Is minder meer?
  • Paradoxen in het leven
  • Welkomstbericht
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    webblog
    Birgit
    09-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erik Oger: Is minder meer?
    Erik Oger zegt in het filmpje dat minder soms meer kan zijn. Dit wordt geïllustreerd met een voorbeeld van een film, in die film staat een vrachtwagen in panne in de woestijn en vreest men dat ze zullen omkomen van de dorst. Uiteindelijk wordt de vrachtwagen terug gemaakt en kan men weer vertrekken. Van blijdschap gaan de mannen een pintje drinken in een café, het eerste smaakt natuurlijk fantastisch omdat men zoveel dorst had. Maar hoe meer glazen men zal drinken hoe minder "genot" men van zo'n pintje zal hebben. Het is dus eigenlijk een paradox omdat het zeer vreemd is dat minder tegelijkertijd meer kan zijn in bepaalde situaties.
    Ik ga ook wel akkoord met dit filmpje, want wanneer je te veel van iets krijgt of hebt wordt je het in sommige gevallen ook beu. Een extra voorbeeld: Wanneer je iets heel graag eet (zoals pizza), en je eet dat elke dag dan is de kans groot dat je na een week geen pizza meer kan zien. Maar wanneer je maar één keer in de maand pizza eet, zal je hier keer op keer van kunnen blijven genieten. Ook in het dagelijkse leven is het dus ook niet goed om te veel van iets te hebben.  

    Bijlagen:
    http://http://www.youtube.com/watch?v=z_cuC9x-3go   

    09-10-2012 om 13:39 geschreven door birgit  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paradoxen in het leven
    Een contradictie is een tegenstelling en wordt gebruikt in de wetenschappelijke taal, dit betekent dus dat het nooit tegelijkertijd waar kan zijn. Een voorbeeld van een contradictie is: "Het regent en het regent niet". Een paradox is dan weer een schijnbare tegenstelling,dit is dus geen wetenschappelijke taal en deze kunnen dus wél allebei waar zijn. Bijvoorbeeld: de dood, mensen leven alsof de dood niet bestaat maar zijn zicht tegelijkertijd bewust van de dood. Ook in het liedje "love the way you lie" van Rihanna komen verschillende paradoxen voor. Als we enkel naar de titel kijken zie je al meteen dat dat ook een paradox is want mensen houden er niet van als ze belogen worden door een geliefde of door een vriend, maar tegelijkertijd houden ze ervan belogen te worden (als we kijken naar reclamespotjes).
    Paradoxen zijn ook essentieel om het joods-christelijk denken over God te begrijpen zoals in het verhaal van Elia. Elia moet ervoor zorgen dat Israël voor JHWH kiest maar deze opdracht is natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Maar God is altijd aanwezig om ons te helpen ook al merken we dat niet. Dit bedoelt men ook met afwezige aanwezigheid, we kunnen God niet zien of horen maar hij is er wel altijd.Natuurlijk komen paradoxen niet enkel voor in het verhaal van Elia. Maar ook in vele andere evangelies. 

    Bron: Verbeeck,Wim, 'Rihanna: een hype of cultuurfenomeen'; cursus godsdienst zesde jaar secundair onderwijs, olvi-boom,2012

    25-09-2012 om 00:00 geschreven door birgit  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkomstbericht

    Ik ben Birgit. Ik ben geboren op 21 november 1995, dat wil dus zeggen dat ik op dit moment 17 ben.
    De naam van de school waar ik naartoe ga is olvi. Ik zit in TSO en volg de richting handel.
    Hobby's heb ik niet, in de zin dat ik niet aan een sport doe of naar een muziekschool of jeugdbeweging ga.
    In mijn vrije tijd spreek ik af met mijn vriendje of met mijn beste vrienden.

     

     

     

     

     

    25-09-2012 om 00:00 geschreven door birgit  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hypothese over godsdienst

    Een hypothese die wij stellen is dat religie voorkomt in alle domeinen van het mens zijn.
    In de clip van Rihanna zitten vele symbolen.
    Als we bijvoorbeeld kijken naar de clip van "Love the way you lie" zien we meteen dat 'het vuur dat niet verbrand' aan bod komt. Dit verwijst naar verschillende verhalen uit de bijbel. Of de open vlakte waar Eminem in staat te rappen die verwijst naar de woestijn en de bergen. Ook wordt duidelijk gemaakt dat liefde en geweld zeer dicht bij elkaar liggen.

    Bron: google afbeeldingen.

    13-09-2012 om 19:53 geschreven door birgit  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/02-10/02 2013
  • 08/10-14/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 10/09-16/09 2012

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • w (wlp)
        op Hypothese over godsdienst
  • www (wlp)
        op Hypothese over godsdienst
  • Taak (Wim Verbeeck)
        op Paradoxen in het leven
  • Reactie (Wim Verbeeck)
        op Hypothese over godsdienst
  • Over mijzelf
    Ik ben Birgit
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is Student.
    Ik ben geboren op 21/11/1995 en ben nu dus 28 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: lezen/ muziek / afspreken met vrienden.
    Ik heb deze blog opgestart voor school. Ik volg Handel en zit op Olvi.
    Foto



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs