Inhoud blog
  • Laatste berichtjes!
  • Kookles!
  • Zwemuitstap
  • De laatste weken komen eraan!
  • De grote officiële opening van het nieuwe gebouw van cepia!
    Stage in Costa-Rica !

    28-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CEPIA event
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Hola, 

    Om de werking van CEPIA in de kijker te zetten, wordt er af en toe een event georganiseerd waar CEPIA en andere non- profit organisaties zichzelf kunnen voorstellen aan het publiek. Er wordt dan een standje neergezet met informatie over CEPIA en er wordt uitleg gegeven aan de mensen met als doel dat CEPIA donaties zou ontvangen en extra vrijwilligers kan aanwerven. Vorige week was er zo een event waar ik mee naartoe ben gegaan.




    28-10-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstapjes Krokodillentoer, Canas, Liberia & Rincon de la vieja !
     Hola, 

    Ik heb ondertussen al weer wat uitstapjes achter de rug, Beetje bij beetje leer ik elk deeltje van Costa Rica kennen! :D

    Krokodillentoer
    In Tamarindo is er een rivier die in de zee uitkomt, in deze rivier zitten ontzettend veel krokodillen en apen tussen de mangrove! 
    met een bootje zijn we tussen de mangrove gaan varen om krokodillen te spotten, met veel succes!! En ook apen zijn er te bezichtigen, Ik was er enorm van verbaasd dat Tamarindo zo een toeristisch gebied is, en zonder het te beseffen ligt er net naast het dorp een rivier vol krokodillen!



    Canas en Liberia
    Samen met mijn gastgezin heb ik een daguitstapje gemaakt naar Canas en Liberia, In canas is er een resort waar wilde dieren die gewond zijn geraakt of mishandeld werden door de mensen opgevangen worden,, Wanneer de dieren er klaar voor zijn worden ze opnieuw vrij gelaten! Hier heb ik apen, papegaaien, poema's, tijgers,,, gezien, Schrijnend om te vernemen hoe aapjes als huisdieren gehouden werden als ze klein zijn en wanneer ze te groot werden aan een ketting worden achtergelaten! 
    Na Canas zijn we naar Liberia gegaan, de hoofdstad van de provincie Guanacaste, Daar valt niet veel te beleven, kale straten, weinig leven,,, Enkel een aantal winkels, maar niet veel zaaks!


        

    Rincon de la vieja
    Samen met een meisje dat ook in mijn gastgezin verblijft en pia waarmee ik werk op Cepia, ben ik naar Rincon de la vieja gegaan! Dit is een van nationale arken van Costa Rica! Deze uitstap is zeker de moeite waard! Eerst begonnen we met een canopy /zipline over rivieren en watervallen, prachtig! Vervolgens maakte we een tocht met paarden naar een rivier waar we 'tubbing' gingen doen, ongeveer zoals raften maar dan zit je individueel in een band in plaats van samen in een boot, Echt geweldig, stroomversnellingen, kleine watervallen waar je afgleed… We eindigden met hot springs midden in de natuur in de bergen en een modderkuur! Een fantastische uitstap!


      

    28-10-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update projecten!
    Hola, 

    Stageweek 7 is ingegaan, en dat wilt ook zeggen tussentijdse evaluatie. Ik zit bijna in de helft van mijn stage en de tijd is voorbij gevlogen! 

    Een update van al mijn projecten: 

    1. Ik vond dat de huisbezoeken nogal stroef verliepen met twee, dus heb ik voorgesteld om alleen op huisbezoek te gaan! mijn eerste huisbezoek alleen is dan ook achter de rug, en ik voel er mij veel beter bij. Het helpt mijn Spaans aangezien ik geen hulp kan vragen, en ik heb het gevoel dat ik veel dichter bij de gezinnen sta en op een minder formele manier met hen kan omgaan. Dit was dus zeker een goed initiatief van mij! 

    2. morgen geef ik de laatste training voor de vrouwen die in de tweedehandswinkel gaan werken! Ze zijn bijna klaargestoomd om te beginnen werken. Dan moeten ze nog een praktijkexamen afleggen bij mij en dan zal ik beoordelen wie kan starten in de winkel en wie er niet klaar voor is. Veel verantwoordelijkheden, maar daar hou ik wel van! 
    Ook hebben we ondertussen een naam voor de winkel bedacht: "mini tienda CEPIA" met als slogan: 'buena bonita barata' wat goed, mooi en goedkoop betekent. 
    Dit is hoe de winkel er nu uitziet:



    3. Over de Engelse lessen niets nieuws, er worden meer lessen afgelast dan dat er doorgaan. Het gebeurt zeer regelmatig dat ik op de school aankom en er uiteindelijk geen les is. Ik moet hier zeer flexibel zijn! Wat wel lastig is, is dat de Engelse les om 7u 's ochtends plaatsvindt, dus dan sta ik vaak op voor niets! De Engelse les is het project dat ik het minst graag doe, maar ja.. dat nemen we er maar bij!

    4. Er gaan grote veranderingen plaatsvinden binnen de turnlessen. Deze worden stopgezet omdat we een te klein publiek bereiken en omdat de les veel te vroeg was waardoor ouders hun kinderen niet wilden brengen. mijn turnles wordt vanaf nu een selectiegroep om begin volgend jaar te starten met een wedstrijd gymnastiek/ acrobatie/ circus groep. Ik zal dus gedurende 1 maand kinderen van 6-9 jaar turnles geven en beoordelen welke kinderen geschikt zijn voor de wedstrijdgroep, en de volgende maand kinderen van 9-12 jaar beoordelen en een goede groep samenstellen en voorbereiden. Een groter publiek, verschillende leeftijden, een grotere uitdaging! Ik denk dat dit meer zal aanslaan bij de kinderen! 

    5. Ten slotte is er nog de individuele begeleiding! Deze verloopt zeer goed! Ik heb het gevoel dat de jongen zich echt op zijn gemak voelt bij mij. Hij is vrolijk tijdens onze sessies en vertrouwt mij meer en meer. Het geeft mij een goed en voldaan gevoel wanneer ik merk dat er een duidelijke voortgang is binnen onze relatie! 

    Om jullie een idee te geven hoe de plaatselijke huisjes er hier uitzien! Dit is de binnenkant van het huisje van mijn gastgezin!

     

    Hasta Luego!

    21-10-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vijfde week is ingegaan!
    Hola, 

    Ik ben ondertussen aan mijn 5de stageweek bezig, en al mijn projecten beginnen vorm te krijgen: 
    - Deze week begin ik met de training voor de vrouwen die in de tweedehandswinkel gaan werken! 
    Vind ik wel heel erg spannend aangezien alles in het Spaans moet gebeuren. Wanneer ik met kinderen werk maakt het niet zoveel uit of ik fouten maak, maar nu met volwassenen heb ik toch gezonde stress om een hele uitleg in het Spaans te geven! :) 

    - De individuele begeleiding verloopt zeer goed. Het jongetje begint mij beter te kennen en voelt zich duidelijk beter op zijn gemak bij mij. 
    Aangezien hij een ontwikkelingsachterstand heeft, en hij zeer actief is, is het moeilijk om met hem aan de slag te gaan! Creatief zijn is dus een must! Ik verzin elke les een leuk spel om hem iets nieuws aan te leren. Zoals je op de foto ziet heb ik met een autoparcour de begrippen links, rechts, boven en beneden leren kennen. 
       

    - Hieronder vind je enkele foto's van CEPIA ! 

       





    07-10-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's van uitstapje naar La Fortuna en Monteverde!
    Enkele foto's over mijn eerste weekendje op uitstap: 

    De Toekan, zeer bekend in Costa-Rica

    De watervallen in La Fortuna

    De hot springs: Zwembaden die op natuurlijke wijze verwarmd worden door een vulkaan! 

    De hangbruggen in het tropisch woud

    De langste zipline in Centraal-Amerika (1.5 km) aan een snelheid van 30-60km/uur

    Een feestje meepikken! (Met de Belgische neef die ik tegenkwam in Costa-Rica)

    21-09-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstapjes naar La Fortuna en Monteverde !!!
    Wat doe je hier nu in het weekend wanneer je niet nar de stageplaats moet? 

    Uitgaan en op uitstap gaan natuurlijk! :) 

    Het eerste weekend heb ik voornamelijk op verschillende stranden doorgebracht! Er zijn er hier vele in de buurt, maar playa Tamarindo is het dichtste bij en er zijn veel surfgelegenheden en toffe bars en restos om iets te eten! 
    Ook 's avonds is het de perfecte plaats om uit te gaan en Latijns-Amerikaanse dansen te leren, zoals de salsa, merenge,.. met de locals. 

    Vorig weekend ben ik met een Holland meisje dat heel even in mijn gastgezin verblijft en een andere vrijwilligster van op CEPIA op uitstap gedaan. 
    De eerste dag zijn we naar La Fortuna gegaan! Daar hebben we een watervak bezocht, echt indrukwekkend! En zijn we naar 'hot springs' gegaan. Dit zijn verschillende zwembaden die op natuurlijke wijze door een vulkaan verwarmd worden! De zwembaden gaan van 20°C tot 40-50°C! Ik had nooit gedacht dat zoiets kon, water dat door de lava onder de grond opgewarmd wordt! Er was ook een natuurlijke sauna want ontzettend warm water omgeven door rotsen wat maakt dat je precies in een sauna zit en 3 blijbanen! 
    Echt een aanrader! 

    De volgende dag zijn we naar Monteverde gegaan! 
    Daar hebben we eerst een tocht gemaakt in het tropisch woud langs hangbruggen hoog tussen de bomen. En vervolgens hebben we een avontuurlijk parcour afgelegd via ziplining (canopy)! In Monteverde is de langste zipline van Centraal-Amerika, 1.5 km lang! En als afsluiter een Tarzan-swing, waar je op 40m hoogte van een platform springt, een vrije val van 32m en vervolgens in het rond slingert! 
    Geweldig, maar zo beangstigend! 

    Hopelijk komen er nog vele van deze fantastische uitstapjes! 

    xxxx 

    20-09-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    19-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe verlopen mijn projecten ?
    Hola, 

    Ik heb ondertussen al een Engelse les gegeven in een lokaal schooltje. Dit is zeer goed verlopen, de kinderen luisterden goed en deze les is een goede oefening voor mijn Spaans aangezien ik alles in het Spaans moet uitleggen. De les ging over de kleuren en 'My name is'. 

    Ik heb ook al 2 turnlessen gegeven. De eerste verliep nogal chaotisch, de kinderen deden maar wat en luisterden niet echt. Maar de tweede les had ik enkele Spaanse zinnetjes geleerd om hen in toom te houden, en dat is gelukt! 

    Ook heb ik ondertussen 2x een jongetje individueel begeleid. Hij is 9 jaar maar kan niet lezen, niet schrijven, niet tellen, kent de dagen van de week niet.. Veel werk aan de winkel! Maar ik heb besloten niet te theoretisch te gaan met hem, maar eerder een goede relatie op te bouwen en op een spelende manier hem zaken bij te leren. 

    Het eerste huisbezoek is een feit! Dat is altijd een heel avontuur aangezien de straten hier geen straatnamen hebben en ik dus op pad moest met enkel een naam. Vind de mensen dan maar eens.. Na 45 min op zoek te zijn geweest, had ik het gezin dan toch gevonden. Ik stelde enkele vragen over hun inkomen, hun gezondheid, de middelen die ze hebben, waar ze hulp zouden willen krijgen,.. En nu moeten we beslissen of deze mensen arm genoeg zijn om hulp te krijgen van Cepia. 

    Er komt ook meer schot in de tweedehandswinkel! Hij is bijna klaar. Momenteel ben ik bezig met een opleiding voor te bereiden die ik ga geven aan de vrouwen die in armoede leven om hen te leren hoe ze deze winkel kunnen runnen! Dit gaat een van de moeilijkste zaken worden gedurende mijn stage! Dit is een heel groot project en voorlopig ben ik er alleen mee bezig. Hopelijk gaat de winkel ook effectief klanten lokken eens ze open is! :) 

    Ziezo, een eerste update over mijn projecten! 

    Hasta pronto! 

    19-09-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele foto's
    Hier enkele foto's van mijn eerste daagjes in Costa- Rica. 
    De rest volgt! :D

    Mijn eerste surfles op strand Tamarindo!

    Mijn nieuwe thuis, de Costa-Ricaanse vader van het gezin en huisdiertjes! 

    Hetgeen een tweedehandswinkel zou moeten worden, na heel veel opruim- en sorteerwerk! 

    De typische Costa-Ricaanse papegaaien! 





    12-09-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Al 2 weken in Costa-Rica en de eerste week stage zit er bijna op !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bijna twee weken geleden ben ik aangekomen in Costa Rica. En natuurlijk heb ik de eerste week al onmiddellijk een weekje vakantie genomen om mijn Spaans nog wat bij te schaven, het gastgezin waar ik verblijf te leren kennen en te genieten van de vele stranden hier in de buurt. 

    De officiële taal hier is Spaans en het is echt wel nodig dat je een zekere basis hebt om je verstaanbaar te maken! Ik heb er nog veel problemen mee, maar hopelijk zal mijn Spaans steeds beter en beter worden. 

    Ik woon in Villarreal, een dorpje in het Noord-westen van Costa Rica, dichtbij Tamarindo een toeristisch dorpje. 
    Ik voel me al helemaal thuis in het gastgezin! Een super lief, sympathiek, behulpzaam en vrolijk koppel. 
    De eerste week ben ik voornamelijk naar verschillende stranden gegaan om een Costa Ricaans kleurtje op te doen, en mijn eerste surfles is een feit! Surfen en aan het strand rondhangen is hier zeer populair!

    Ondanks het hier momenteel regenseizoen is, is het ontzettend warm, zeker in de voormiddag. Vanaf de namiddag kan het beginnen regenen wat wel vaak gebeurt, en dan spreek ik over serieuze regenbuien met veel donder en bliksem. 

    Begin deze week ben ik gestart met mijn stage bij CEPIA (Culture, Education, and Psychology for Infants and Adolescents). CEPIA wil de levenskwaliteit van kinderen en jongeren en hun families in armoede verbeteren door hun culturele ontwikkeling, educatieve en werkmogelijkheden aan te bieden, voor fysieke en mentale gezondheid te zorgen en sociale participatie in de samenleving. 

    Mijn eerste week is al goed verlopen, ook al gaat alles hier op zijn Costa Ricaans: Traag, met veel geduld, en mensen die te laat komen of afspraken die afgezegd worden! Dit is de normale gang van zaken! 

    De projecten waar ik momenteel mee gestart ben: 
    1. Ik geef 1x per week individuele begeleiding aan een 9-jarig jongetje aangezien hij veel moeilijkheden heeft op school en achterstaat heeft op zijn leeftijdsgenoten. 
    2. Ik werk aan het after-school program door turnles te geven. Aangezien ik turntrainster ben ik België heb ik besloten om ook hier een turnles te introduceren. 
    Kinderen gaan hier maar een halve dag naar school, om te voorkomen dat deze kinderen in hun vele vrije tijd zich met verkeerde zaken gaan bezig houden of in een verkeerde vriendenkring terechtkomen organiseert CEPIA in het after-school program activiteiten voor de kinderen (oa computerles, artclass, mijn turnles,..) 
    3. Ik geef 1x per week Engelse les in een lokaal schooltje aan kinderen tussen 5-7 jaar. 
    4. Door vele donaties heeft CEPIA een heel lokaal vol kleren, van dit lokaal ben ik een secondhand shop aan het maken. De bedoeling is dat ik vrouwen in extreme armoede leer om deze winkel te openen en te runnen zodat zij een inkomen krijgen door te werken in de secondhand store. 
    5. Binnenkort start ik met huisbezoeken bij gezinnen die om hulp vragen aan CEPIA. Ik ga dan nagaan in welke omstandigheden zij leven en of zij verdere hulp zullen krijgen van CEPIA of niet. 

    Foto's volgen later of kan je vinden op Facebook. 

    Al veel projecten om mee te starten! 
    Volgende keer lees je meer over hoe deze projecten verlopen! 

    Hasta luego! 


    11-09-2014 om 00:00 geschreven door Birgit Hahn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs