Categorieën
  • Doop: voor wie wel en wie niet nodig (4)
  • eeuwigheid of aion? (3)
  • ex-getuigen van Jehovah (3)
  • Paulus anders (1)
  • Inhoud blog
  • De eindtijd in nog NIET begonnen
  • De eindtijd in nog NIET begonnen
  • aan ex-getuigen en andere bijbelvorsers
  • doop 4
  • doop 3
  • Doop 2
  • Doop 1
  • twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • eeuwigheid of aion?
  • eeuwigheid of aion?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Einde van de periode onder de Torah? (Marc P.)
        op Doop 2
  • Evangelie van besnijdenis? (Marc P.)
        op twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • Context? (Marc P.)
        op twee verschillende evangeliën door Paulus?
  • De Bijbel herontdekken

    Via de concordante vertaling bespreken van Bijbelteksten en onderwerpen.
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    09-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eindtijd in nog NIET begonnen

    Waarom beweren we dat de EINDTIJD nog NIET begonnen is?

    Als we de volgende vragen kunnen beantwoorden dan zien we vanzelf de reden naar voor komen.
    -Hoe en wanneer worden mensen naar de hemel geroepen?


    In het bijbelboek in het NT in 1 Thessalonicenzen hfd 4 krijgen we het volledige antwoord hoe alles in zijn werk zal gaan.
    In 1Thess. 4:15 -17 lezen we:

    15 "Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan."  16 want de Heer Zelf zal afdalen van de hemel, met een bevelsroep, met de stem van de aartsengel en met de trompet van God, en de doden in Christus zullen eerst opstaan. 17 Daarna zullen wij, die leven, die overblijven, tegelijkertijd, samen met hen, weggegrist worden, in wolken, in een treffen met de Heer in de lucht. En zo zullen wij altijd samen met de Heer zijn."

    Wanneer
    worden mensen naar de hemel gebracht?
    Als Christus Jezus zelf naar de aarde komt om zijn gekozenen tot zich te roepen(vers 16).
    En hoe doet hij dit?
    Wel neem ook eens de hieronderstaande tekst door en dan zie je dat geroepen dode christenen eerst opstaan, om vervolgens tesamen met de nog levende geroepen christenen vlug weg gerist worden naar de hemelse gewesten om dan vervolgens een totaal nieuw lichaam te krijgen. Een hemels lichaam die onsterfelijk zal zijn.

    1Kor. 15 :51 Zie, ik zeg u een geheim! Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 52 in een ogenblik, in het knipperen van het oog, in de laatste trompetstoot. Want Hij zal de trompet blazen en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

    54 En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid zal hebben aangedaan, en dit stervende onsterfelijkheid zal hebben aangedaan, dan zal het woord waar worden dat werd geschreven: "De dood werd verzwolgen in de overwinning."

    In één oogwenk, in één en hetzelfde moment zoals je kan zien, zo zal de opneming ten hemel gebeuren. 
    Heb je bemerkt dat dit "een geheim" is die de Bijbel openbaart?
    Dat dit allemaal zo snel en zo dringend gaat gebeuren heeft een reden waarover later meer.

    Wel kunnen we via het raadplegen van de geschiedenis opmaken dat we dus nog NIET in de EINDTIJD zijn.
    De gestorven geroepenen zijn nog niet opgestaan en tesamen met de nog levende geroepenen weggegrist naar de hemelse gewesten, anders zouden we daar zeker al over meer vernomen hebben.
    Zo is het duidelijk dat er dus nog GEEN EINDTIJD

    09-09-2013 om 13:10 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ex-getuigen van Jehovah
    Tags:Eindtijd, GEEN eindtijd, reden eindtijd nog niet begonnen,
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eindtijd in nog NIET begonnen

    Waarom beweren we dat de EINDTIJD nog NIET begonnen is?

    Als we de volgende vragen kunnen beantwoorden dan zien we vanzelf de reden naar voor komen.
    -Hoe en wanneer worden mensen naar de hemel geroepen?


    In het bijbelboek in het NT in 1 Thessalonicenzen hfd 4 krijgen we het volledige antwoord hoe alles in zijn werk zal gaan.
    In 1Thess. 4:15 -17 lezen we:

    15 "Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan."  16 want de Heer Zelf zal afdalen van de hemel, met een bevelsroep, met de stem van de aartsengel en met de trompet van God, en de doden in Christus zullen eerst opstaan. 17 Daarna zullen wij, die leven, die overblijven, tegelijkertijd, samen met hen, weggegrist worden, in wolken, in een treffen met de Heer in de lucht. En zo zullen wij altijd samen met de Heer zijn."

    Wanneer
    worden mensen naar de hemel gebracht?
    Als Christus Jezus zelf naar de aarde komt om zijn gekozenen tot zich te roepen(vers 16).
    En hoe doet hij dit?
    Wel neem ook eens de hieronderstaande tekst door en dan zie je dat geroepen dode christenen eerst opstaan, om vervolgens tesamen met de nog levende geroepen christenen vlug weg gerist worden naar de hemelse gewesten om dan vervolgens een totaal nieuw lichaam te krijgen. Een hemels lichaam die onsterfelijk zal zijn.

    1Kor. 15 :51 Zie, ik zeg u een geheim! Wij zullen niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, 52 in een ogenblik, in het knipperen van het oog, in de laatste trompetstoot. Want Hij zal de trompet blazen en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt, en wij zullen veranderd worden. 53 Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

    54 En zodra dit vergankelijke onvergankelijkheid zal hebben aangedaan, en dit stervende onsterfelijkheid zal hebben aangedaan, dan zal het woord waar worden dat werd geschreven: "De dood werd verzwolgen in de overwinning."

    In één oogwenk, in één en hetzelfde moment zoals je kan zien, zo zal de opneming ten hemel gebeuren. 
    Heb je bemerkt dat dit "een geheim" is die de Bijbel openbaart?
    Dat dit allemaal zo snel en zo dringend gaat gebeuren heeft een reden waarover later meer.

    Wel kunnen we via het raadplegen van de geschiedenis opmaken dat we dus nog NIET in de EINDTIJD zijn.
    De gestorven geroepenen zijn nog niet opgestaan en tesamen met de nog levende geroepenen weggegrist naar de hemelse gewesten, anders zouden we daar zeker al over meer vernomen hebben.
    Zo is het duidelijk dat er dus nog GEEN EINDTIJD aangebroken is.

    09-09-2013 om 12:24 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ex-getuigen van Jehovah
    Tags:Eindtijd, GEEN eindtijd, reden eindtijd nog niet begonnen,
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    04-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aan ex-getuigen en andere bijbelvorsers

    Geachte en geliefde broeders en zusters;

    Is uw geweten, net als van ons, door de organisatie van Jehovah Getuigen geweld aangedaan?
    Is door hun toedoen uw rust en rede verstoort geraakt en hebben zij u verjaagd?
    Heeft u deze verschrikking doorstaan zonder hulp van uw vroegere geloofsgeloten en zogezegde vrienden?

    Is niet tegen staande deze verschrikkelijke ervaring uw geloof in God staande gebleven?
    Heeft u behoefte om uw geloof terug verder op te bouwen en te versterken?

    Hoewel veel van de leringen van bij de Getuigen correct zijn, hebben wij ook ontdekt dat Zij van veel nog niet op de hoogte zijn.
    Van andere punten blijven ze af omdat anders hun toekomst zienswijzen in duigen zouden kunnen vallen, bvb over de 144.000.
    Wij willen U daarom uitnodigen om met ons verder de schriften te onderzoeken om aldus tot de ware God te naderen.
    Enkel punten die wij hebben ontdekt, zijn al in deze blog behandeld , maar andere staan nog in de stijgers.

    Uw reaktie zal met discretie behandeld worden.

    Lees ook het vervolg: bewijzen eindtijd NIET begonnen.

    Met broederlijke genegenheid

    04-06-2013 om 00:00 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:ex-getuigen van Jehovah
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doop 4

    De doop – 4 De doop in de voorbereidende brieven van Paulus

    Paulus schreef aan zeven gemeenten in totaal negen brieven. De brieven aan de Tessalonicenzen schreef hij eerst, zij spreken over de toekomstige heerlijkheid. Daarin heeft de doop in water geen enkele plaats. Alles is dan in de geest, geestelijk. Daarom wordt in deze brieven niets gezegd over de doop in water.

    In Galaten 3:25-28. ‘Want jullie zijn allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus’ (vers 26). Hier staat, dat de positie (in Christus Jezus) van de gelovige zijn of haar deel wordt door geloof (dus zonder werken , zoals de doop in water). Vervolgens blijkt, dat Paulus een vroegere brief schrijft: ‘want zovelen er van jullie gedoopt zijn, doen Christus aan’ (vers 27). Zij, die al eerder naar binnen in Christus gedoopt waren (onder de koninkrijksbediening), bleken in feite al in Christus Jezus te zijn door geloof! Zij waren door geloof in die positie gekomen, door Gods geest. Juist die geest zorgde ervoor, dat zij ‘in Christus Jezus’ waren. Dan verdwijnen alle vleselijke verschillen. ‘Want jullie zijn allen één in Christus Jezus’ (vers 28). Dat is een zuiver geestelijke zaak. Waterdoop doet er niet toe, hoewel er onder de Galaten waren, die wel in water gedoopt waren, zoals we daarnet zagen.

    In 1 Corinthiërs komt ‘dopen’ verschillende keren ter sprake: ‘Ik ben dankbaar, dat ik niemand uwer gedoopt heb dan Crispus en Gajus; zodat niemand kan zeggen, dat jullie in mijn naam gedoopt zijn. Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen…’ 1 Corinthiërs 1:14-16 Hier spreekt hij over de waterdoop, dat gebeurde in de tijd, waarin Israël nog niet tijdelijk terzijde was gesteld. We zien, dat hij naar de geestelijke dingen (verkondiging van het evan-gelie) wijst, weg van het vleselijke (waterdoop). ‘Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen onder de wolk waren, allen door de zee heengingen, allen zich naar binnen in Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee… 1 Corinthiërs 10:1-3 Hier illustreert hij de waarheden, die met de doop verbonden zijn: reiniging en eenheid. Zij werden afgescheiden van de Egyptenaren en met Mozes verenigd door de doop. Zij werden in de wolk en in de zee (twee elementen) naar binnen Mozes in gedoopt. ‘Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; want in één geest zijn wij allen naar binnen in één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één geest gedrenkt’. 1 Corinthiërs 12:12,13 Dit is de fundamentele waarheid voor alle leden van het lichaam van Christus. Het element waarin gedoopt wordt, is geest. Het resultaat is, dat de gelovige in het lichaam van Christus is opgenomen; er staat immers ‘naar binnen in’ (Grieks: eis). Het ‘in Christus Jezus zijn’ van de gelovige, is hetzelfde als lid zijn van Zijn lichaam. 2

    In Romeinen 6:2-4 spreekt Paulus ervan: ‘Of weet gij niet, dat allen, die naar binnen in Christus Jezus gedoopt zijn, naar binnen in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop naar binnen in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit van de Vaders, zo ook wij in nieuwheid van leven zouden wandelen’ Het resultaat van de doop in de geest (op het moment van tot geloof komen; géén aparte ervaring daarna!) is, dat de gelovige ‘in Christus Jezus’ is. Hij wordt gedoopt naar binnen in Hem en ontvangt daarmee de geestelijke zegen: deel hebben aan Zijn dood, begrafenis, opwekking en nieuwe leven. De waterdoop illustreerde dit slechts. Het draait om de doop in de geest; dat maakt ons één met Zijn dood, begrafenis en opwekking. Nadat Hij in water gedoopt was door Johannes, sprak Hij van een doop, die Hij nog moest ondergaan (Lucas 12:50): ’Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is’ Elke doop tot hiertoe was slechts een schaduw geweest van deze doop. Alleen deze doop wast alle zonde weg. Alleen de dood van Christus. Dát was de doop waar Hij van sprak. Voor ons, en voor de hele schepping, nam Hij de totale zonde(n) op zich. Toen was reiniging nodig en toen was doop nodig. Letterlijk water of vuur konden deze reiniging niet geven. Niets minder dan Gods verontwaardiging, dát vuur, kon de zonde verteren. Alleen Hij kon Hem daarvan reinigen. Als gevolg daarvan weten wij, dat alleen Zijn doop werkelijk reinigt en zuivert. Het draait daarbij om het kruis van de Christus van God. Aanvullende opmerkingen: Tot de dood en opstanding van Christus was er sprake van één doop: die in water. Denk aan de doop van Johannes, en vóór Johannes het mikveh bij de Joden al in gebruik als een ritueel reinigingsbad. In de tijd van Handelingen was er sprake van twee dopen: die in water (Handelingen 2 en 8) én die in geest (Handelingen 10). De volgorde is na Handelingen 8 omgedraaid. Daarna, ná Handelingen 28, geldt één doop (Efeziërs 4:5): die in geest.

    Let ook steeds op het element waarin gedoopt wordt: wolk, zee, water, vuur, geest. Het gevolg of resultaat van een doop is steeds: reiniging (of afscheiding) en eenheid. Bij Israël gaat dat meestal om iets vleselijks, bijvoorbeeld afscheiding van andere mensen (zoals Egyptenaren) en eenheid met Mozes. Bij de gemeente, het lichaam van Christus, is dat puur geestelijk: reiniging van de zonde(n) en eenheid met Christus.

     

    genade, dan moet de Efezebrief deze noemen. Efeziërs is de naast Romeinen de grote leerbrief voor deze tijd van genade voor de gemeente, die het lichaam van Christus is. In de brief aan de Romeinen vind je geen aanwijzing, dat er in water gedoopt moet worden. In Romeinen 6:1-6 gaat het om de gevolgen van de doop in de geest: reiniging van de zonde en eenheid met Christus. We vinden in deze grote, onderwijzende brief géén instructie om in water te dopen. In Efeziërs 4:5 staat: ‘één Heer, één geloof, één doop’. De vraag is: gaat het hier om de doop in water, of die in geest? De bediening van Johannes en van de Heer zelf liet één doop zien: in water. Johannes zei van de Heer: ‘Hij is het, die jullie zal dopen in heilige geest en in vuur’. (Matteüs 3:11) Maar dat was toen nog toekomst. De Heer zei na Zijn opstanding: ‘Johannes doopte inderdaad in water, maar jullie zullen in heilige geest gedoopt worden, niet veel dagen na deze’ (Handelingen 1:5). We zien na pinksteren twee dopen: in water en in heilige geest. Later is er volgens Efeziërs 4:5 (een terugkeer naar) één doop. Water of geest? Efeziërs laat zien, dat alle zegeningen geestelijk zijn, de gelovige is in Christus gezegend met iedere geestelijke zegen (1:3). De gelovigen zijn verzegeld met de geest van de belofte, de heilige (1:13), het draait daarbij om geloof. Door deze heilige geest hebben wij allen toegang tot God, de Vader. Wij zijn door die geest verenigd met elkaar. Deze eenheid van de geest is een van de bepalende waarheden voor dit beheer van het geheimenis (3:9; 4:3). We lezen in Efeziërs niets over water; alles is geestelijk: de zegeningen, de eenheid, het geloof, het lichaam. Dan moet die ene doop die in heilige geest (1 Corinthiërs 12:13) zijn. Daarbij komt, dat er geen aardse zegeningen zijn, maar uitsluitend hemelse. Eén uitdrukking komt maar liefst vijf keer voor: te midden van de hemelingen; die zijn niet op aarde. De vraag is: water of geest? Deze vraag kan nu heel gemakkelijk beantwoord worden: geest! De doop in water heeft geen plaats in dit beheer, deze tijd van genade. In Filippenzen 3:2,3 staat: ‘Let op de honden, let op de slechte arbeiders, let op de versnijdenis! Want wíj zijn de besnijdenis, die in de geest van God dienen, die in Christus Jezus roemen en niet op vlees vertrouwen’. Verder in dat hoofdstuk zegt hij wenend, dat er veel gelovigen zijn, die vijanden van het kruis van Christus zijn: zij zijn op aardse dingen gericht (3:18,19). De doop in water kun je niet van deze aardse dingen uitsluiten. Kolossenzen 2:11-13 worden doop en besnijdenis samen genoemd. In de tijd van het oude verbond kon de onbesnedene Jahweh helemaal niet naderen. De besnedene kon wel verder naderen dan de gojim (heidenen). Toch kon iemand van het volk Israël niet bij het wasvat komen. Een besneden priester moest zich eerst in het water van het wasvat wassen (dopen); daarna kon hij verder de tabernakel/tempel in. Dus bestond de weg van naderen tot Jahweh uit besnijdenis en doop. Deze twee (besnijdenis en doop) zijn nog steeds wezenlijk. De mens moet eerst besnijdenis en doop ondergaan, voordat er omgang met God kan zijn. ‘In Hem ook werden jullie besneden met een besnijdenis niet met handen verricht, in het afstropen van het lichaam van het vlees in de besnijdenis van Christus’ Kolossenzen 2:11 Dit is de wáre besnijdenis. Hier komt dan ook geen enkele menselijke inspanning bij kijken. Er staat: ‘niet met handen verricht’. En het gaat om ‘het afstropen van het lichaam van het vlees’. Hier was de besnijdenis van de Joodse jongens een prachtig type van. De werkelijke besnijdenis is die van Christus (niet: Jezus). Aan het kruis. De zonen van Jakob waren niet in deze zin besneden. Hier gaat het om de werkelijke besnijdenis. Het einde van het vlees is aan het kruis tot stand gekomen. Deze besnijdenis haalt een streep door het menselijke werken (dus ook de letterlijke besnijdenis). Het is één kant van de geweldige waarheid, die Paulus hier laat zien. Deze besnijdenis laat Hem gestorven aan het kruis. Maar er is meer! ‘..gezamenlijk met Hem begraven zijnd in de doop. In Hem ook werden jullie gezamenlijk opgewekt door het geloof in de werkzaamheid van God, die Hem opwekte uit de doden’ Kolossenzen 2:12 Christus is opgewekt, en wij met Hem! Hier blijkt onze reiniging, het effect, het gevolg van onze doop in en met Hem! In Hem en met Hem werden wij begraven en opgewekt. Dit is de ware doop (zie Lucas 12:50)! Wij rekenen ermee, dat Zijn besnijdenis aan het kruis, én Zijn doop, ook de onze zijn. Dit is geen werk van mensenhanden (Kolossenzen 2:11), maar de werkzaamheid van God (Kolossenzen 2:12)! Onze toegang tot God, onze Vader, ligt in Christus. Geen ritueel (zoals de letterlijke, vleselijke besnijdenis en doop in water) of filosofie (uitgedrukt in de grondregels van deze wereld, zoals wetten en regels) kan ons dat geven. Alleen Hij! Kolossenzen 2:9,10 zegt: ‘…want in Hem woont het hele complement van de godheid lichamelijk, en jullie zijn compleet gemaakt in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht’ 3

    Wij zijn compleet gemaakt in Hem! De reiniging ligt achter ons, door heilige geest gedaan. Als wij in Hem compleet zijn, kunnen wij er geen doop in water aan toevoegen. Als wij dat wel doen, dan ontkennen wij, dat Zijn werk volkomen was. Want wij willen er iets aan toedoen. Dat kan niet. Het is en blijft Zijn werk, Zijn genade, Zijn reiniging, Zijn doop. Bedenk de indringende woorden van de apostel: ‘Ziet toe, dat er niemand zal zijn, die jullie meesleept door filosofie en lege misleiding, in overeenstemming met de overlevering van de mensen, in overeenstemming met de grondregels van de wereld, en niet in overeenstemming met ChristusKolossenzen 2:8

    02-06-2013 om 13:25 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Doop: voor wie wel en wie niet nodig
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.doop 3

    De doop – 3 De doop in Handelingen

    In Handelingen lees je hoe het de 12 apostelen (inclusief Mattias) ging, terwijl Saulus later geroepen werd en afzonderlijk van de anderen verder ging vanaf Handelingen 13:1-8.

    In Handelingen 2:38 wordt de doop één van de voorwaarden om deel te hebben aan de gemeente, die naar het koninkrijk der hemelen op aarde toeleefde.

    En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en jullie zullen de gave van de heilige geest ontvangen’.

    Hier lees je twee voorwaarden: ‘bekeert u’ en ‘u late zich dopen’; dit is ‘tot vergeving van uw zonden en jullie zullen de gave van de heilige geest ontvangen’. Dus het gevolg van het voldoen aan de twee gestelde voorwaarden levert twee gevolgen op: vergeving van zonden en ontvangst van de gave van de heilige geest. Hier is de doop in water dus een voorwaarde. Het leidt tot het ontvangen van de gave van de heilige geest.

    Bij Cornelius zien we een andere volgorde:

    ‘Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige geest op allen, die het woord hoorden. En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren meegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige geest ook over de heidenen was uitgestort, want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige geest hebben ontvangen? En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Toen verzochten zij hem nog enige dagen te blijven’ (Handelingen 10:44-47)

    Op het spreken van Petrus viel de heilige geest op Cornelius en de andere aanwezigen. Pas daarna spreekt Petrus van de doop in water en werden zij gedoopt. Dus bij deze heiden Cornelius is de volgorde omgedraaid. Dit is een teken van de veranderingen, die plaatsvonden.

    Van Saulus lezen we, dat hij tot ommekeer kwam en de Heer leerde kennen in Handelingen 9, en later, in Handelingen 22:16 wordt duidelijk, dat hij zich doopte direct na die ommekeer.

    In Handelingen 13 wordt de naam Saulus in Paulus veranderd bij zijn afzondering van de anderen. Dit tekent de andere bediening, die hij kreeg: naar de heidenen, rechtstreeks, zonder tussenkomst van het volk Israël. Na zijn reis met Barnabas blijkt, dat er een deur van geloof voor de heidenen geopend was door God (Handelingen 14:27). Je leest niets over dopen in water door Paulus. Dat hij dat incidenteel wel deed, blijkt uit 1 Corinthiërs 1:14-16. Maar de nadruk ligt op spreken van het woord, geloven en de gevolgen ervan; geestelijke activiteiten staan op de voorgrond.

    Bij Israël

    en de twaalf apostelen werden allen in water gedoopt, maar niet allen werden in de geest gedoopt; zij, die de doop van Johannes ondergingen, hadden niet eens van de heilige geest gehoord! (Handelingen 19:1-6). In Handelingen zien we een omkering hiervan; allen werden in de geest gedoopt, maar niet allen werden in water gedoopt (Handelingen 10:44-47; 1 Corinthiërs 1:14-16).

    02-06-2013 om 13:24 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Doop: voor wie wel en wie niet nodig
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doop 2

    De doop – 2 De doop en het koninkrijk

    Israëls periode onder de Torah eindigde met de komst van Johannes de doper als voorloper voor de Heer Jezus.
    Johannes de doper doopte in de Jordaan. Dit deed hij in verband met het koninkrijk van de hemelen, dat heel dichtbij was gekomen.
    Zoals Israël gedoopt werd tot Mozes, in de wolk en in de zee, zo werden de Israëlieten nu gedoopt tot de Heer Jezus (de ware Mozes), Mattheüs 3:6. Het was een doop van bekering (Handelingen 19:4,5), het was een belijdenis: zij moesten gewassen worden, ofwel (ceremonieel) gereinigd. Zij beleden hun zonden (Mattheüs 3:6). Deze bekering en belijdenis van zonden was voorwaarde voor Israël om zegen te ontvangen van Jahweh; door hun ongehoorzaamheid was de vloek van de Torah (Deuteronomium 28) op hen gekomen. Johannes doopte niet in zijn eigen naam; hij doopte tot de Heer Jezus, de grote profeet, die na hem zou komen. Door deze doop van Johannes werden zij gereinigd (zij beleden hun zonden) en verenigd met de Heer Jezus. Dat is ook de reden, dat de Heer Jezus zelf gedoopt werd door Johannes; op deze wijze werd Hij één met hen, verenigd met hen, die al in Zijn naam gedoopt waren. Bij Hem was het geen reiniging; dat had Hij vanzelfsprekend niet nodig! Bij de doop van de Heer Jezus zien wij dezelfde dingen als bij het volk, dat uit Egypte kwam: een wolk en water. De duif daalde neer op Hem, deze duif stelt de geest van God voor, die écht reinigt en heiligt, en overvloedig leven schenkt! (Mattheüs 3:16). De Heer Jezus, Híj zou gaan dopen met de geest en met vuur (Mattheüs 3:11). Wij zien hier duidelijker worden, wat onder de tijd van het oude verbond nog niet zichtbaar werd en waarover niets onderwezen werd. Tijdens die periode ging het uitsluitend om water, waarin gewassen werd, de letterlijke reiniging van het vlees (lichaam) was een symbool of een type van de ware reiniging: die door de geest van God. Op de drempel van de komst van het koninkrijk van de hemelen komt deze geest (in het symbool van een duif), waardoor een verandering duidelijk wordt gemaakt.

    De eenheid van hen, die door de doop van Johannes gedoopt waren, en hun afscheiding van de rest van de Joden werd duidelijk in Johannes 3:25. Er kwam een vraag naar voren over de reiniging, een verschil van mening tussen de discipelen van Johannes en de Joden. Zij gaan naar Johannes toe en vertellen hem van de Heer, hoe Hij (of Zijn discipelen) doopt, en allen komen tot Hem. Dit voorval laat zien, hoe de bediening van Johannes overging in die van de Heer Jezus, en hoe de discipelen van Johannes de kern vormden van de navolgers van de Heer. Deze zijn nu afgescheiden van de Joden door het vleselijke ritueel van de doop, hoewel zij daarvoor met die Joden één waren door het vleselijke ritueel van de besnijdenis.

    02-06-2013 om 13:23 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Doop: voor wie wel en wie niet nodig
    >> Reageer (1)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doop 1

    De doop – 1

    de twee aspecten: reiniging en eenheid  zijn belangrijk

     

    heel verrassend. Het volk Israël doopte zich tot Mozes in de wolk en in de zee (1 Corinthiërs 10:1-3). Wat betekende dat? Het volk werd door deze doop afgescheiden van de Egyptenaren en vormde zo een eenheid met Mozes. Het wonderlijke is, dat zij niet nat werden. En toch was het een doop. Let op, dat dit vóór het geven van de Torah op Sinaï was.

    Daarna volgt de periode onder de Torah, die door God via Mozes op Sinaï aan het volk gegeven werd. Mozes wijdde Aäron en zijn zonen in (Exodus 29:4; Leviticus 8:6) in de eredienst door middel van wassing (reiniging). Dit was een duidelijke voorwaarde om toegang te krijgen tot de dienst in en bij de Tabernakel (Exodus 30:20). Daarna werd al het dopen gedaan door de persoon zelf. De priester waste zichzelf bij het wasvat (Exodus 40:31). De smerige kleding werd door de man in kwestie zelf gewassen (dus gereinigd! Leviticus 11:40). Door het Nieuwe Testament weten wij, dat ook voor het woord ‘wassen’ de Griekse woorden baptizo (Marcus 7:4 en Lucas 11:38) en baptismos (Marcus 7:4,8 en Hebreeën 9:10) gebruikt werden.

    Dat betekent, dat de ‘wassingen’ bij de eredienst van de Tabernakel óók vormen van doop zijn (zie Exodus 29:4; 30:18,19,20,21; Leviticus 8:6; 11:25,40; 17:15,16; 14:8; 15:8, 13,16,17, 21,31). In één van deze teksten is het ‘wassen’ (Leviticus 11:25) in de Griekse vertaling (Septuaginta) met baptizo vertaald.

    Dit alles betekent, dat bij dopen de grondgedachte (af)wassen is!

    Het gaat onder de wet (Torah) om het (af)wassen van lichamelijke onreinheid. Omdat het voorwaarde bij de dienst in de Tabernakel was, en bijvoorbeeld ook na contact met een dode (Leviticus 11:25) moest gebeuren, heeft het ook een geestelijke betekenis. Maar dat was in de tijd van het oude verbond voor Israël in schaduwbeeld.
     De werkelijke, diepe geestelijke betekenis werd toen nog niet duidelijk.

    02-06-2013 om 13:20 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Doop: voor wie wel en wie niet nodig
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.twee verschillende evangeliën door Paulus?

     Paulus heeft een totaal nieuwe leer in tegenstelling van alle voorgaande leerstellingen.
    Zie de tabel hieronder voor enkele voorbeelden.
     

    Evangelie van de besnijdenis

      Evangelie van de onbesnedenen

    ISRAEL

      LICHAAM VAN CHRISTUS

     Petrus geroepen in Israël (Mt. 4:18) Paulus geroepen buiten het land (Ha.9:3)
      Verkondigd onder Israëlieten (1 Petr.1:1,Jak.1:1) Verkondigd onder de natiën (Ef.3:8)
      Redding vanwege Israël (Ha.10:30-32) Redding: ondanks Israël (Ro.11:15)
      Heiligen: bruid van het Lam (Joh.3:29) Heiligen: lichaam van Christus (Ef.5:30)
      Aardse heerlijkheid (1 Cor.15:40; Joh.3:12) Hemelse heerlijkheid (1 Cor.15:40)
      Verschil Israël-volkeren (Mt.19:28, Op.21:12) Verschil valt weg (1 Cor.12:13; Gal.3:28)
      Gekend: vanaf de nederwerping (Op.17:8) Gekozen: voor de nederwerping (Ef.1:4)
      Eerst roeping dan uitkiezen (Mt.22:14) Eerst uitkiezen, dan roeping (Rom.8:30)
      Zal de Thora houden (Micha 4:2) Niet onder (de) Thora (Rom.6:14,15)
      Waterdoop noodzakelijk (Ha.2:38) Waterdoop niet nodig (1 Cor.12:13)
      Wedergeboorte nodig (Joh.3:3,7) Nieuwe schepping in Christus (2 Cor.5:17)
      Kwijtschelden van schuld (vergeving, Luc.11:44) Geen schuld (gerechtvaardigd, Rom.5:1)
      De goddelozen veroordeeld (2 Petr.2:5,6) Goddelozen gerechtvaardigd (Rom.4:5)
      Moeten werken, anders dood geloof (Jak.2:20) Geen werken, alleen geloof (Rom.4:5)
      Moet overwinnaar zijn, anders 2e dood (Op.2:11) Gered van 2e dood, genade alleen (Ef.2:8,9)
      Eerst anderen vergeven, dan geeft God het (Mt.6:15) God schenkt genade, daarna wij (Ef.4:32)
      Verwachten genade (1 Petr.1:13)  Staan in genade (Rom.5:2)
      Nog niet geopenbaard wat zij zullen zijn (1 Joh.3:2) Gods heerlijkheid weerspiegeld (2Cor.3:18)
      Zijn openbaring is hun verandering (1 Joh.3:2) Zijn openbaring is die van hen (Kol.3:4)
      Aansporing zorgen op Hem te werpen (1 Petr.5:7) Aansporing om niet te zorgen (Fil.4:6)
      Aansporing om in Hem te blijven (1 Joh.2:28) Met Hem gestorven, Hij kan zichzelf niet
    verloochenen (2 Tim.2:11-13)
      Men kan Paulus niet goed begrijpen (2 Petr.3:16) Beide evangeliën te begrijpen(2Cor.12:11)
      Moeten waken (Luc.12:37; Hebr.9:28) Waken of slapen (1 Thess.5:9,10)
      Kan beschaamd staan in Zijn komst (1 Joh.2:28) Veranderd bij Zijn komst(1Tes.4:17;1C.15)
      Gaan door de dag van toorn (Op.7:1-17) Niet gesteld tot toorn (1 Tes.1:10;5:9-11)
      Christus op aarde ontmoeten (Zach.14:4;Ha.1:11,12) Ontmoeten Christus in de lucht (1Tes.4:17)
      Geredden blijven, anderen weg (Mt.24:38-41) Anderen blijven,  geredden weg (1Tes.4:17)
      Koninklijk priesterschap over de natiën (Jes.61:6) Lotsdeel onder de hemelingen (Ef.2:6,7)
      Zal aarde vullen met kennis van Gods eer (Hb.2:14) Aan hemelsen Gods wijsheid tonen(Ef.3:10)
      Twaalf stammen van Israël richten (Mt.19:28) Boodschappers richten (1 Cor.6:3)
      Toegang tot voorhoven Tempel (Op.7:15)  Toegang tot de Vader zelf (Ef.2:18)


    Hoe komt het dat Paulus blijkbaar alles verandert en wat zijn de gevolgen voor Israël en ons?

    02-06-2013 om 12:56 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Paulus anders
    >> Reageer (2)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eeuwigheid of aion?

    Er was een tijd voor de aions (I Kor. 2:7, "BEFORE the eons", SV vertaald hier aion met "wereld"). Daarom, niet eeuwig .
    • God heeft de aions gemaakt (Hebr. 1:2, "MAKES the eons" SV vertaald hier aion met wereld). Daarom, niet eeuwig.
    • Er waren aions in het verleden (Col. 1:26, "hid FROM eons" SV vertaald hier aion met eeuwen). Daarom, niet eeuwig.
    • Deze tegenwoordige tijd word een aion genoemd (Gal. 1:4, "the PRESENT wicked eon" SV vertaald dit met "tegenwoordige boze wereld). Daarom, niet eeuwig.
    • Dit huidige tijdperk zal tot een einde komen (Matth. 24:3, "The END [or conclusion] of the eon" SV vertaald hier aion met wereld). Daarom, niet eeuwig
    • Er komt een aion na deze huidige aion (Lukas18:30, "the eon TO COME" SV vertaald hier aion met "toekomende eeuw"). Daarom, niet eeuwig.
    • Er komen, in feite, meerdere toekomstige aionen (Efeze. 2:7, "the ONCOMING AIONS. SV vertaald hier aion met "toekomende eeuwen). Daarom, niet eeuwig.
    • Aionen staan in contrast met andere aionen (Eph. 3:21, "the eon OF the eons" SV vertaald hier aion met eeuwigheid). Daarom, niet eeuwig.
    • Alle aionen zullen tot een eind komen (I Kor. 10:11, "the CONSUMMATIONS [plural] of the eons [plural]." ( SV vertaald hier aion met "einden (meervoud) der eeuwen (meervoud) ) Daarom, duidelijk onmogelijk dat het eeuwig, eeuwigheid of eeuwigheid der eeuwigheden (de vertaling naar meervoudige eeuwigheden slaat werkelijk helemaal nergens op) betekend.

    De concodante vertaling kan u vinden op de volgende site: http://www.schriftwoord.nl/


    02-06-2013 om 10:26 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:eeuwigheid of aion?
    >> Reageer (0)
    Wij zijn Christenen die door middel van de concordante vertaling de Bijbel herontdekken. zie Deze link
    Zo zijn we onlangs gestart met De Bijbelstudie uit de Romeinenbrief aan de hand van de Concordante vertaling.
    De studie omvat per hoofdstuk, een vers voor vers verhandeling met daarna bespreking door de aanwezigen.
    Iedereen is welkom indien er repect getoond wordt voor de concordante vertaling van Gods woord en voor de andere deelnemers.
    U kan ons bereiken door via e-mail hiernaast contact op te nemen.
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eeuwigheid of aion?

    Een van de meest bekende passages in het Nieuwe Testament waarbij aion refereert aan een tijdperk kunnen we vinden in Matteüs 13, waar Jezus zijn eigen gelijkenissen interpreteert. Om het contrast te tonen tussen aion en kosmos bekijken we vers 38.

    38 de akker is de wereld (kosmos), het goede zaad dat zijn de kinderen van het koninkrijk; het onkruid dat zijn de kinderen van het kwaad, 39 de vijand die het zaait is de duivel, de oogst staat voor de voltooiing van deze wereld (aion) en de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals het onkruid bijeengebonden wordt en in het vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld (aion).

    Tijdperken hebben zowel een begin als een einde. Hebreeërs 11:3 beschrijft dat tijdperken een beginpunt hebben:

    3 Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld (aionas, ' tijdperken') door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet-zichtbare.

    Het beschrijft dat God de tijdperken heeft ‘ontworpen'; daarom hebben tijdperken een begin. Dit wordt eveneens ondersteund door Hebreeërs 1:2.

    2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld (aionas, ' tijdperken') heeft geschapen.

    We weten dat Jezus Christus (de Logos uit Joh. 1:1) inderdaad de wereld heeft geschapen, maar dit is niet hetzelfde als wat de auteur van de Hebreeërs ons vertelt. Hij vertelt ons dat Jezus de tijdperken heeft gecreëerd. Deze bestonden simpelweg nog niet voor de schepping. Dit is een geschapen ‘iets', net zoals de ruimte. Dus met een begin.

     Paulus haalt zelfs nog een belofte van God aan, die Hij al had gemaakt VOORDAT de tijd begon. We kunnen dit vinden in Titus 1:2
        We hebben enkele plaatsen geciteerd waar de woorden aion en aionisch voorkomen in het Nieuwe Testament. Er blijft nog één passage over die niet besproken is. Ze bevat de zinsnede "de einden van de aionen" of, zoals wij het liever weergeven "de voleindingen van de aionen"(1Kor. 10:11),
    want ze komen niet alleen tot een einde, maar lopen uit op het bereiken van het doel(Efe. 3:11) waarvoor ze gemaakt werden(Hebr. 1:2).

    Dit Schriftdeel maakt ons bekend dat alles tot stand kwam door de Logos, en buiten die om er niets tot stand kwam dat tot stand gekomen is, en daarom zijn we er van verzekerd dat de aionen door het Woord werden gemaakt. Aan de Hebreeën onthult God hoe de aionen begonnen, zeggend ...

    "In vele delen en op vele manieren spreekt God, vanouds sprekend tot de vaders in de profeten, in deze laatste van de dagen tot ons in de Zoon, Die Hij stelt tot lotdeelgenieter van alle dingen, door Wie ook Hij de aionen maakt"
    Hebr. 1:1,2;SW)

    En in die grootse Efezebrief zegt Paulus ...

    "Aan mij, de minder dan de minste van alle heiligen, werd de genade gegeven dit aan de natiën te evangeliseren: de onnaspeurlijke rijkdom van Christus, en allen opheldering te geven over wat de bediening van het geheim inhoudt, dat verborgen was in de aionen in God, Die het al schept, dat nu bekend zou worden aan de overheden en de gezaghebbers te midden van de hemelingen, door de ecclesia, de veelkleurige wijsheid van God. naar het doel van de aionen dat Hij maakt in Christus Jezus, onze Heer"
    (Efe. 3:8-11;SW)

    Deze Schriftdelen onthullen beslist en ondubbelzinnig dat de aionen hun begin hadden in Christus Jezus, onze Heer.

    De concodante vertaling kan u vinden op de volgende site: http://www.schriftwoord.nl/

    Wat de concordante vertaling ons openbaart is werkelijk waar!

    02-06-2013 om 00:00 geschreven door concordant  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:eeuwigheid of aion?
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 09/09-15/09 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!