Bierproevers
Inhoud blog
  • Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
  • Het grote moment
  • The start of a journey
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    06-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
    De titel spreekt voor zich. Geniet mee van de eerste foto's van vrijdag 29 augustus 2008.






















    06-09-2008, 20:01 Geschreven door Biervriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het grote moment


    He was a wise man who invented beer

                              ---Plato---

    Vrijdagavond 29 augustus 2007, het is zover! Eindelijk kunnen we aan de eerste etappe van onze Tour de Flandre. Om eerlijk te zijn begon de dag al direct met een domper. Dolf, de eeuwige vierde man, had namelijk (waarschijnlijk onder lichte druk van externe partijen) besloten een dagje zee te organiseren. Zo kon hij onmogelijk aanwezig zijn om het startschot van onze campagne te geven. Al een geluk dat we niet allemaal opgevers zijn dus om 10u30 werd er afgesproken in cafe de ploeg.

    Vervolgens moest er beslist worden welk bier er als eerste voor de bijl zou gaan. De eerste blijft toch iets speciaals, want iedereen onthoudt altijd de eerste plaats in een wedstrijd, een eerste keer in de koffer of een eerste biertje van de 750. Omdat er enkele knappe dames aanwezig waren en ons vlees uitermate zwak is, hebben we deze belangrijke keuze uitbesteed aan Jasmine op voorwaarde dat zij hem ging trakteren.

    Het eerste bier dat voor onze neus kwam te staan was Kriek Lindemans. Dit is een fruitbiertje op basis van lambiek die gebrouwen wordt in de brouwerij Lindemans te Vlezenbeek. Om eerlijk te zijn vond ik deze keuze ECHT NIKS. Ik houd al niet van zoet bier, laat staan Kriek. Gelukkig haalde Jasmine haar betoverende glimlach boven want anders had ik het al na een kwartier afgetrapt. Zoals ik op voorhand verwachtte, lag dit biertje niet echt in mijn smaak. Het is echt wel iets voor zoetebekjes.
     
    Een half uurtje later dacht ik dat we eindelijk konden we beginnen aan het echte werk. Helaas waren we niet in het gezelschap van één meisje, maar van twee. Nog voor ik er iets aan kon doen, werd zij lichtelijk gepusht om ons het tweede biertje voor te schotelen. Helse taferelen gingen al door mijn gedachten, maar gelukkig kon ik er nog een stokje voor steken. Liesbeth is dan ook lekker beïnvloedbaar, maar ssst dit blijft tussen ons. Gezamenlijk hebben we gekozen voor een Grimbergen, Cuvée de l'Ermitage. Dit is een abdijbier en wordt gebrouwen in de brouwerij van Alken Maes te Alken. Helaas kon dit biertje me niet helemaal bekoren. De bittere nasmaak ervan vond ik niet geweldig in tegenstelling tot mijn twee kameraden. Nu ja smaken verschillen en ik ben er zeker van dat we nog ergere dingen zullen tegenkomen op onze queeste.

    Een klein half uur later was het dan eindelijk zover! Nu kon het voor mij echt beginnen. Vlotjes gingen de heren uit het gezelschap voor het stevigste biertje (10%) van de kaart. De Grimbergen Optimo Bruno, het tweede dus uit de Grimbergen reeks, werd besteld en werd gesmaakt. Dit biertje was toch iets meer mijn ding, zeker tijdens de eerste slokken. Iets steviger, maar tegelijkertijd ook iets minder bitter dan de eerste Grimbergen. Geleidelijk aan begon te alcohol wel iets door te wegen, waardoor ik ergens onderweg mijn nuchterheid ben verloren. Al een geluk dat ik met de fiets naar huis kon zwalpen.

    Om optimaal te kunnen proeven mag er natuurlijk geen sprake zijn van enige dronkenschap. Dit gezegd zijnde nuttigden we even één spuitwater. Het vierde bier dat we dronken was een pils, namelijk Maes pils. Dit was reeds het derde biertje geproduceerd door Alken Maes! Je zou beginnen denken dat dit geen toeval meer kan zijn, maar niets is minder waar. Anyway, het algemene oordeel was niet slecht, maar toch geen toppils.

    Dit tussendoortje leidde ons naar het volgende biertje van de avond. De Leffe 9°, ook bekent als de Leffe Blauw. Jan, de barman van De Ploeg, verblijde ons al gauw met de leuze 'Beter Leffe Blauw..., dan je vrouw ontrouw'. En dit gezegd zijnde lieten we het ons smaken! Leffe Blauw is een erkend abdijbier dat gebrouwen wordt door Inbev in Leuven. We zijn alledrie eigenlijk wel geboren Leffe-drinkers, dus dit was toch een van de topmomenten van deze avond. De Leffe Blauw is iets straffer dan de modale Leffe Blond, maar het is best wel een aanrader voor de bierliefhebbers onder jullie.

    Het laatste biertje van de avond was Rodenbach. Dit bier wordt gebrouwen in de Palm Breweries (site Rodenbach) te Roeselaere. Dit biertje is niet één van mijn favorieten, maar toch kon het mij smaken. Na een kijk in het boek der bieren vernamen we zelfs een aantal speciale dingen. Namelijk, het speciale aan dit bier is dat het een mengeling is van 1/4 jong bier en 3/4 bier dat 24 maanden rijpt in eikenhouten vaten. Deze vaten zijn te bewonderen in de brouwerij te Roeselare. Dit moeten we onthouden voor als we eens zin hebben om een brouwerij-tje te bezoeken!
     
    Rond 02u30 vonden we dat het welletjes geweest was. We trokken allemaal huiswaarts, waar een goede nachtrust ons te wachten stond.

    Bij deze willen wij nog een dankwoord richten aan Danny & Jan van café De Ploeg. Zij hebben ons met plezier en met een glimlach bediend van de nodige geestrijke dranken.
    Ook nogmaals een dankwoord aan Jasmine & Liesbeth omdat zij ons, in tegenstelling tot DOLF wel bijstonden gedurende deze vermoeiende degustatie.

    Tot het volgende verhaal,

    Uw verkenner der Belgische bieren,
    Tomas

    03-09-2008, 00:00 Geschreven door Biervriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The start of a journey


    Gift'n nen beker gerstenat, ut de flaske of van 't vat
    een pintje bier, een pintje bier
    med een glas ip tid en stond, bleuf studeren toch gezond
    een pintje bier, een pintje bier
    en het bringt soms goeie road ip nen dag dat minder goat
    een pintje bier, een pintje bier
    es 't in Leuven of in Gent, 't es het brood van de student
    een pintje bier, een pintje bier

           --- Johny Turbo ---

    Vanavond is het zo ver. Na ettelijke jaren zuipen zonder doel gedurende onze studententijd hebben wij, 4 studiegenoten TEW in Gent, besloten om het zuipen naar een hoger niveau te brengen. 

    Op een verlichte zomeravond hebben Pierre, Dolf, Tomas en ik een geniaal plan bedacht. Dit plan bestaat eruit dat we het boek 'Alle Belgische Bieren' aanschaffen en vervolgens het eerste tot het laatste bier gaan degusteren. Op dit moment zijn we ons echter nog niet bewust van de grootsheid van ons project. Maar laat ons eerlijk zijn, het is toch de droom van iedere Belgische vent om ieder Belgisch biertje éénmaal in zijn leven tot zich genomen te hebben.

    Dit gezegd zijnde, gaan we ons beginnen klaarmaken voor het startschot van onze queeste.

    Hopelijk was dit niet het enige bezoekje dat je aan onze blog gebracht hebt. Het is onze bedoeling om onze blog wekelijkse up-to-date te houden en deze te doorspekken met prachtig fotomateriaal.

    Uw dienaar,
    Kirk

    29-08-2008, 17:22 Geschreven door Biervriend  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs