Foto
Inhoud blog
  • Dag 35
  • Dag 32, 33 en 34
  • Dag 31
  • Dag 30
  • De weg van Kälviä naar Kokkola
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Groetjes (simon)
        op Dag 10
  • Hello Bieke! (Leen)
        op Dag 10
  • Joef bieke (papa)
        op Een presentatie over België...
  • Ja man! (papa)
        op Dag 8
  • Feestje (Wim)
        op Feestje...
  • Bieke in Finland
    5 weken stage in Kokkola...
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31
    Vanavond gaan Yaman en Karolina 7 km lopen in de city run in Kokkola.
    Ik ga sportief zijn en supporteren :-p
    Ik ben blij dat ik niet moet lopen, want ik ben bekaf.
    Dat gebeurt hier vaak in Finland :-p. Nuhja, het is een teken dat ik veel doe.
    Vandaag heb ik Yaman een uurtje geholpen, heb ik twee uur Engels gegeven, een uur Frans en een uur drama.
    Ja, een drukbezette agenda alweer :-p
    Gelukkig is het nu weekend. Tijd om uit te rusten. Al moet ik ook nog veel doen, want het is mijn laatste weekend!
    Morgen maak ik waarschijnlijk spaghetti voor Karolina en Yaman. Atleten moeten gevoed worden, nietwaar? ;-)
    Misschien gaan we ook weer volleyballen. Er staat nog niets vast, maar dat is heel normaal hier. Go with the flow ;-)

    Nu, tot later!
    Bieke

    07-05-2010 om 16:31 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30

    De 3 staat vooraan... Nog precies 1 week en ik ben terug thuis!
    Ik begin nu stilaan echt af te tellen. Het Fins avontuur was fantastisch, maar ik verlang ook terug naar België.
    Toch staan er me nog enkele belangrijke zaken te wachten. Volgende week treden we bv op met de drama club... het perfecte einde van deze stage ;-)
    Toch, zo ver zijn we nog niet.
    Eerst moeten er nog enkele gewone lessen gegeven worden.
    Vandaag heb ik 2 uur Frans en 2 uur Engels gegeven. Ik begin goed te worden in het improviseren wanneer er iets anders loopt dan verwacht.
    Doordat ik eerder deze week geen listening comprehension kon geven, had ik vandaag een half uur tijd over. Ik heb hen meteen een discussie laten doen over 'shoppen' en we hebben daarna nog een kleine luisteroefening gedaan.
    Eén van mijn dramameisjes vertelde me eerder deze week dat ze gepest werd op school. Ze zei me dat het nu gelukkig gestopt was, omdat haar klasleerkracht er zich mee bemoeid had.
    Vandaag in klas zag ik dat ze zich nie goed gevoeld. Ik hoorde dat andere mensen bepaalde Finse woorden naar haar toesmeten, maar ik begreep het natuurlijk niet en kon er daarom niet op reageren. Na de les heb ik haar gevraagd wat er scheelde. Ze zei me dat het pesten opnieuw begonnen was. Ik ben van plan om er morgen met de klasleerkracht over te babbelen. Hoe sneller dit ophoudt, hoe beter.

    Morgen staat me er weer een drukke dag te wachten. Ik vind het niet erg, zo lang is bezig ben, is het goed!

    Tot dan!

    Bieke

    06-05-2010 om 18:26 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg van Kälviä naar Kokkola
    Alleen op de bus...













    05-05-2010 om 17:46 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klas 8D
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-05-2010 om 17:42 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lola
    Het toneelstuk van de dramaclub... Enkele sfeerbeelden

















    05-05-2010 om 17:37 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29
    Ik sta versteld... Daarnet stopte er een auto om me over het zebradpad te laten gaan... En dat in Finland...
    Nee, echt. Dat is hier heel zeldzaam :-p
    Ik heb er een leuke dag op zitten. Hij is nog niet helemaal voorbij, want ik moet nog een flyer maken voor ons toneelstuk.
    Ik heb vandaag allerlei foto's getrokken zodat ik een flyer kan maken van een van die foto's.
    We hebben het stuk vandaag voor de eerst keer helemaal zonder script gespeeld. Ik ben zo blij
    Ze kunnen hun tekst en doen echt hun best om het te acteren. Ik kan niet wachten om het aan andere mensen te laten zien :-p Ik wil hun reacties horen.
    Ik heb nog twee uurtjes geholpen in de special class en heb ook Yaman geholpen met zijn les.
    We hebben de leerlingen in die les het dansje aangeleerd op het 't Smidje van Laïs. Het was echt tof om buiten met een hele klas rond te dansen ;-)
    Ik heb nog een foto van die klas getrokken. Ik zet hem straks nog op mijn blog.

    Tot morgen!
    Bieke

    05-05-2010 om 00:00 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28
    Hallo allemaal!

    Ik ben moe... Het is dan ook een drukke dag geweest.
    Ik heb 4 uur Engels gegeven, een uur Frans en een uur drama... Het was meer dan genoeg :-p
    Ik ben wel blij dat ik zoveel te doen heb, want zo verveel ik me helemaal niet en denk ik niet te veel aan het terugkeren naar huis
    Het komt altijd maar dichterbij, het vertrek en de thuiskomst. Ik ben blij dat het bijna gedaan is. Ik heb me geamuseerd, maar het is ook lang genoeg geweest. Ik mis het Belgische eten :-p, het tv kijken, de vrienden en familie. Ja, het is goed geweest
    Toch, ik ben van plan om me de laatste dagen nog voliut te geven. Ik wil er nog van genieten nu ik nog kan.
    Vanavond gaan we uit, omdat het Ross zijn laatste avond is. Hij gaat terug naar Engeland. Waar we naartoe gaan, weet'k nog niet. Misschien naar de English pub ;-)

    Nu, ik ga nog wat chatten met mama!

    Ciao!
    Bieke

    04-05-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old town of Kokkola








    03-05-2010 om 18:06 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27
    Nog 10 dagen!
    Ik verveel me hier niet, hoor, maar soms is het wel eens leuk om af te tellen
    Vandaag was een rustige dag. Ik heb 2 uur Frans gegeven en daarna een uurtje drama.
    Het toneelstuk begint vorm te krijgen. Ik heb het gevoel dat ik de meisjes echt iets bij kan leren en dat geeft me ontzettend veel voldoening.
    Ze komen los op het 'podium' en beginnen echt goed te acteren. Nu nog enkele pagina's tekst uit het hoofd leren en het komt in orde..
    We gaan het stuk 2 tot 6 keer mogen opvoeren. Ik heb het hen vandaag verteld en ze waren meteen heel enthousiast. Ze begrijpen nu nog beter waarom het heel belangrijk is om goed te oefenen. Maar ik heb er het volste vertrouwen in.
    Sommige leerkrachten vertrekken morgen naar Toulouse, voor een uitwisseling met leerlingen. Ze blijven 2 weken weg, dus komen terug als ik weer in België zit. Het doet wel raar dat ik ze niet meer ga zien. Ze hebben echter wel beloofd om een cadeautje te sturen... Ik ben benieuwd!
    Nog een dikke proficiat aan mijn broertje met zijn verjaardag. Jammer dat ik er niet bij kan zijn... Geniet er maar van!

    Nu, ik ga jullie laten!
    Tot de volgende!
    Bieke

    03-05-2010 om 18:05 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkleed naar school




    03-05-2010 om 18:00 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26
    Hey!

    Zondag vandaag... Ik heb nog niet veel gedaan vandaag, maar dat is niet erg. Zondag is rustdag; nietwaar?
    Ik zit bij Yaman thuis, we zijn wat naar muziek aan het luisteren en wat aan het babbelen.
    Gisteren zijn we naar een disco in de stad gegaan. Ik heb de Finse stijl eens kunnen zien... Blijkbaar kunnen Finse mensen geen plezier maken zonder dronken te zijn. Sommige meisjes konden niet meer op hun voeten staan. Nu, ik weet dat dat overal voorkomt, maar hier is het echt erg. Karolina en Yaman zeiden het ook... Nu, ik heb me toch geamuseerd. Ik heb wel niets gedronken ;-) Een pintje kost hier 4,90 euro... Nu begrijp ik waarom Finse jongeren eerst een homeparty houden en dan pas uitgaan...
    Nuhja, ik ga jullie laten.

    Tot morgen!
    Bieke

    02-05-2010 om 17:03 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25
    Hallo!

    Ik schrijf snel even een berichtje, want ik kan maar even op het internet.
    Vandaag is het 1 mei, wat hier normaalgezien een grote feestdag is, maar veel hebben we er nog niet van ondervonden...
    Het regent ook al de hele dag, waardoor er misschien minder mensen op straat komen...
    Het was een chille dag, ik heb lang uitgeslapen en ben daarna naar de stad geweest.
    Er stonden een paar kraampjes en we kregen ballonnen, maar veel anders was er niets te doen...
    Vanavond hebben we waarschijnlijk nog een feestje, we zien wel wat er van komt!

    Bye!
    Bieke  

    01-05-2010 om 19:00 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 24
    Hey!

    Vandaag was een hele drukke dag. Ik heb eerst wat geholpen in een Franse en Engelse les en heb daarna zelf 2 uur les gegeven.
    Iedereen kwam verkleed naar school. Het was een zotte bende Ik had, zoals gisteren al gezegd, gewoon mijn pyjama aan.
    Dat was wel even grappig toen ik moest lesgeven. Ik moest lesgeven aan de oudere leerlingen (17-18j) en enkel de jongere leerlingen deden mee met de verkleedpartij. Daar stond ik dan, een leerkracht in pyjama voor een bende leerlingen die zich niet verkleed hadden :-p
    Nu zit bij bij Yaman en Ross en ik ben hun internet aan het gebruiken ;-)
    Straks hebben we een feestje. Morgen is het 1 mei en dat is hier een grote feestdag. Iedereen drinkt hier blijkbaar ontzettend veel alcohol op die dag... Dat wordt interessant... Jammergenoeg is er dan geen enkele winkel open. Ik moest dus zorgen dat ik genoeg in huis had.
    Misschien duurt het weer even voor ik iets kan schrijven, want door die 1 mei is het nog moeilijker om aan internet te geraken...

    We zien wel!
    Tot de volgende!
    Bieke

    30-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23
    Hoi!

    Deze dag zit er weer bijna op.
    Het was een dag vol onverwachte dingen.
    Ik heb eerst drie uur lesgegeven. Daarna heb ik de art teacher wat geholpen en heb ik een uurtje drama geveven.
    Ik moest met de bus naar huis en Yaman was zijn kaart vergeten mee te nemen, dus moest ik de volle pot (4,80 euro) betalen... Hiephoi...
    Anniina, een meisje van mijn dramaclub, moest ook mee met de bus. We hebben de hele weg gebabbeld. Het was best gezellig!
    Ze zei me dat ze een repetitie met haar band had en dat ze daarna moest optreden. Omdat ik toch niets anders te doen had, vroeg ik haar of ik eens mocht komen kijken ;-) Dat heb ik dus gedaan. En ik was onder de indruk, ze kan echt goed zingen en heeft geen schrik om voor een publiek te staan. Dat voorspelt dus veel goeds voor mijn optreden met de dramaclub ;-)
    Nu zit ik in de bib om nog een uurtje te chatten. Daarna ga ik wat relaxen op mijn appartement...
    Morgen is het een speciale dag. Iedereen komt verkleed naar school. Omdat ik niets mee heb, ga ik de 'out of bed'-look uitproberen (kan ik gewoon 's morgens mijn pyjama aanhouden :-p )

    Nu, ik ga jullie laten!
    Ciao!
    Bieke

    29-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22
    Hallo allemaal!

    Drie weken geleden kwam ik hier toe... Nu heb ik al een hoop meegemaakt.
    Ook weer vandaag ;-) Het was vandaag colour day. Iedereen moest het kleur 'rood' aanhebben. Sommige leerlingen hadden hun haar zelfs rood gekleurd...
    Het was ook safety day. De 8th graders kregen eerst twee uur uitleg door brandweer, politie en hulpverleners... Daarna was er een simulatie van een ongeluk. Foto's kan je hieronder zien! Het was wel nogal heftig, maar de leerlingen vonden het geweldig. Blijkbaar is er hier in Kokkola (in in Kälviä) niet veel te beleven, want de pers was zelfs aanwezig (enkele journalisten en een cameraploeg voor tv...)
    Ik  heb daarna nog een uurtje bij Engels en een uurtje bij Frans geholpen en heb toen nog 2 uur drama gegeven.
    Mijn dag zat dus weer behoorlijk vol.
    Deze ochtend mocht ik leerlingen ook 'superviseren' terwijl ze een national test voor Engels aan het doen waren. Toen voelde ik me pas echt een leerkracht ;-) Ik herkende al de stress die zij hadden van toen ik examen had... Gelukkig zat ik nu eens aan de andere kant ;-)

    Nuhja, ik ga jullie laten!

    Tot morgen!
    Bieke

    28-04-2010 om 18:15 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Safety day

    Aan de hand van deze simulatie kregen de leerlingen informatie over hetgeen er gebeurt bij een ongeluk...

























    28-04-2010 om 18:09 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21
    Howdie België!

    Vandaag was een gezellige, maar drukke dag.
    Eerst en vooral wil ik iets belangrijks melden: ik heb vandaag mijn eerste kaartjes van het thuisfront gekregen! Eén van mama en papa en één van tante Lily! Hiephoi! En bedankt ;-)
    Deze ochtend heb ik 2 uur Engels gegeven. Daarna ben ik naar een schoolmusical gaan kijken.
    Het was wel in het Fins, maar toch heb ik het meeste ervan begrepen ;-) Het was een mengeling van allemaal sprookjes.
    En je hoeft niet Fins te zijn om te weten dat een jager, 7 dwergen en appel, verwijst naar Sneeuwwitje, stiefzussen en een verloren schoen naar Assepoester en een beest naar Belle en het beest...
    Ik heb me geamuseerd! Blijkbaar kunnen sommige Finse jongeren zich toch openstellen voor wat toneel ;-)
    Daarna heb ik mijn volle aandacht weer gericht op de twee meiden die zich ook openstelden voor toneel, in mijn dramaclub.
    De tweede repetitie zit er op. Er is nog veel werk aan de winkel, maar ik heb goede moed... Het komt allemaal in orde! Ze kenden de eerste pagina toch al uit het hoofd en ze luisteren heel goed naar mijn instructies ;-) We zien wel wat er van komt!

    Nu, ik ga jullie laten!
    Auf wiedersehen!

    Bieke

    27-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zondagse voetbalmatch

    Supporters van het lokale team (JARO)
    Met Pirjo en Yaman...













    27-04-2010 om 17:52 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste ijsje...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een koude winter begint het hier eindelijk lente te worden... En daar hoort toch een ijsje bij...

    27-04-2010 om 17:50 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een concert op school...








    27-04-2010 om 17:49 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Foto

    Archief per week
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Nog 1 dag en 4 uur
  • hou je klaar
  • Elisabethwedstrijd
  • Elisabeth
  • Elisabeth-wedstrijd

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Het Finse Forum

    Heb je vragen of bedenkingen. Wil je weten wat anderen van jouw bedenkingen vinden? Schrijf ze dan op het forum en discussieer!



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs