Foto
Inhoud blog
  • Dag 35
  • Dag 32, 33 en 34
  • Dag 31
  • Dag 30
  • De weg van Kälviä naar Kokkola
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Groetjes (simon)
        op Dag 10
  • Hello Bieke! (Leen)
        op Dag 10
  • Joef bieke (papa)
        op Een presentatie over België...
  • Ja man! (papa)
        op Dag 8
  • Feestje (Wim)
        op Feestje...
  • Bieke in Finland
    5 weken stage in Kokkola...
    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old town of Kokkola








    03-05-2010 om 18:06 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27
    Nog 10 dagen!
    Ik verveel me hier niet, hoor, maar soms is het wel eens leuk om af te tellen
    Vandaag was een rustige dag. Ik heb 2 uur Frans gegeven en daarna een uurtje drama.
    Het toneelstuk begint vorm te krijgen. Ik heb het gevoel dat ik de meisjes echt iets bij kan leren en dat geeft me ontzettend veel voldoening.
    Ze komen los op het 'podium' en beginnen echt goed te acteren. Nu nog enkele pagina's tekst uit het hoofd leren en het komt in orde..
    We gaan het stuk 2 tot 6 keer mogen opvoeren. Ik heb het hen vandaag verteld en ze waren meteen heel enthousiast. Ze begrijpen nu nog beter waarom het heel belangrijk is om goed te oefenen. Maar ik heb er het volste vertrouwen in.
    Sommige leerkrachten vertrekken morgen naar Toulouse, voor een uitwisseling met leerlingen. Ze blijven 2 weken weg, dus komen terug als ik weer in België zit. Het doet wel raar dat ik ze niet meer ga zien. Ze hebben echter wel beloofd om een cadeautje te sturen... Ik ben benieuwd!
    Nog een dikke proficiat aan mijn broertje met zijn verjaardag. Jammer dat ik er niet bij kan zijn... Geniet er maar van!

    Nu, ik ga jullie laten!
    Tot de volgende!
    Bieke

    03-05-2010 om 18:05 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkleed naar school




    03-05-2010 om 18:00 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26
    Hey!

    Zondag vandaag... Ik heb nog niet veel gedaan vandaag, maar dat is niet erg. Zondag is rustdag; nietwaar?
    Ik zit bij Yaman thuis, we zijn wat naar muziek aan het luisteren en wat aan het babbelen.
    Gisteren zijn we naar een disco in de stad gegaan. Ik heb de Finse stijl eens kunnen zien... Blijkbaar kunnen Finse mensen geen plezier maken zonder dronken te zijn. Sommige meisjes konden niet meer op hun voeten staan. Nu, ik weet dat dat overal voorkomt, maar hier is het echt erg. Karolina en Yaman zeiden het ook... Nu, ik heb me toch geamuseerd. Ik heb wel niets gedronken ;-) Een pintje kost hier 4,90 euro... Nu begrijp ik waarom Finse jongeren eerst een homeparty houden en dan pas uitgaan...
    Nuhja, ik ga jullie laten.

    Tot morgen!
    Bieke

    02-05-2010 om 17:03 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25
    Hallo!

    Ik schrijf snel even een berichtje, want ik kan maar even op het internet.
    Vandaag is het 1 mei, wat hier normaalgezien een grote feestdag is, maar veel hebben we er nog niet van ondervonden...
    Het regent ook al de hele dag, waardoor er misschien minder mensen op straat komen...
    Het was een chille dag, ik heb lang uitgeslapen en ben daarna naar de stad geweest.
    Er stonden een paar kraampjes en we kregen ballonnen, maar veel anders was er niets te doen...
    Vanavond hebben we waarschijnlijk nog een feestje, we zien wel wat er van komt!

    Bye!
    Bieke  

    01-05-2010 om 19:00 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 24
    Hey!

    Vandaag was een hele drukke dag. Ik heb eerst wat geholpen in een Franse en Engelse les en heb daarna zelf 2 uur les gegeven.
    Iedereen kwam verkleed naar school. Het was een zotte bende Ik had, zoals gisteren al gezegd, gewoon mijn pyjama aan.
    Dat was wel even grappig toen ik moest lesgeven. Ik moest lesgeven aan de oudere leerlingen (17-18j) en enkel de jongere leerlingen deden mee met de verkleedpartij. Daar stond ik dan, een leerkracht in pyjama voor een bende leerlingen die zich niet verkleed hadden :-p
    Nu zit bij bij Yaman en Ross en ik ben hun internet aan het gebruiken ;-)
    Straks hebben we een feestje. Morgen is het 1 mei en dat is hier een grote feestdag. Iedereen drinkt hier blijkbaar ontzettend veel alcohol op die dag... Dat wordt interessant... Jammergenoeg is er dan geen enkele winkel open. Ik moest dus zorgen dat ik genoeg in huis had.
    Misschien duurt het weer even voor ik iets kan schrijven, want door die 1 mei is het nog moeilijker om aan internet te geraken...

    We zien wel!
    Tot de volgende!
    Bieke

    30-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23
    Hoi!

    Deze dag zit er weer bijna op.
    Het was een dag vol onverwachte dingen.
    Ik heb eerst drie uur lesgegeven. Daarna heb ik de art teacher wat geholpen en heb ik een uurtje drama geveven.
    Ik moest met de bus naar huis en Yaman was zijn kaart vergeten mee te nemen, dus moest ik de volle pot (4,80 euro) betalen... Hiephoi...
    Anniina, een meisje van mijn dramaclub, moest ook mee met de bus. We hebben de hele weg gebabbeld. Het was best gezellig!
    Ze zei me dat ze een repetitie met haar band had en dat ze daarna moest optreden. Omdat ik toch niets anders te doen had, vroeg ik haar of ik eens mocht komen kijken ;-) Dat heb ik dus gedaan. En ik was onder de indruk, ze kan echt goed zingen en heeft geen schrik om voor een publiek te staan. Dat voorspelt dus veel goeds voor mijn optreden met de dramaclub ;-)
    Nu zit ik in de bib om nog een uurtje te chatten. Daarna ga ik wat relaxen op mijn appartement...
    Morgen is het een speciale dag. Iedereen komt verkleed naar school. Omdat ik niets mee heb, ga ik de 'out of bed'-look uitproberen (kan ik gewoon 's morgens mijn pyjama aanhouden :-p )

    Nu, ik ga jullie laten!
    Ciao!
    Bieke

    29-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22
    Hallo allemaal!

    Drie weken geleden kwam ik hier toe... Nu heb ik al een hoop meegemaakt.
    Ook weer vandaag ;-) Het was vandaag colour day. Iedereen moest het kleur 'rood' aanhebben. Sommige leerlingen hadden hun haar zelfs rood gekleurd...
    Het was ook safety day. De 8th graders kregen eerst twee uur uitleg door brandweer, politie en hulpverleners... Daarna was er een simulatie van een ongeluk. Foto's kan je hieronder zien! Het was wel nogal heftig, maar de leerlingen vonden het geweldig. Blijkbaar is er hier in Kokkola (in in Kälviä) niet veel te beleven, want de pers was zelfs aanwezig (enkele journalisten en een cameraploeg voor tv...)
    Ik  heb daarna nog een uurtje bij Engels en een uurtje bij Frans geholpen en heb toen nog 2 uur drama gegeven.
    Mijn dag zat dus weer behoorlijk vol.
    Deze ochtend mocht ik leerlingen ook 'superviseren' terwijl ze een national test voor Engels aan het doen waren. Toen voelde ik me pas echt een leerkracht ;-) Ik herkende al de stress die zij hadden van toen ik examen had... Gelukkig zat ik nu eens aan de andere kant ;-)

    Nuhja, ik ga jullie laten!

    Tot morgen!
    Bieke

    28-04-2010 om 18:15 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Safety day

    Aan de hand van deze simulatie kregen de leerlingen informatie over hetgeen er gebeurt bij een ongeluk...

























    28-04-2010 om 18:09 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21
    Howdie België!

    Vandaag was een gezellige, maar drukke dag.
    Eerst en vooral wil ik iets belangrijks melden: ik heb vandaag mijn eerste kaartjes van het thuisfront gekregen! Eén van mama en papa en één van tante Lily! Hiephoi! En bedankt ;-)
    Deze ochtend heb ik 2 uur Engels gegeven. Daarna ben ik naar een schoolmusical gaan kijken.
    Het was wel in het Fins, maar toch heb ik het meeste ervan begrepen ;-) Het was een mengeling van allemaal sprookjes.
    En je hoeft niet Fins te zijn om te weten dat een jager, 7 dwergen en appel, verwijst naar Sneeuwwitje, stiefzussen en een verloren schoen naar Assepoester en een beest naar Belle en het beest...
    Ik heb me geamuseerd! Blijkbaar kunnen sommige Finse jongeren zich toch openstellen voor wat toneel ;-)
    Daarna heb ik mijn volle aandacht weer gericht op de twee meiden die zich ook openstelden voor toneel, in mijn dramaclub.
    De tweede repetitie zit er op. Er is nog veel werk aan de winkel, maar ik heb goede moed... Het komt allemaal in orde! Ze kenden de eerste pagina toch al uit het hoofd en ze luisteren heel goed naar mijn instructies ;-) We zien wel wat er van komt!

    Nu, ik ga jullie laten!
    Auf wiedersehen!

    Bieke

    27-04-2010 om 17:59 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zondagse voetbalmatch

    Supporters van het lokale team (JARO)
    Met Pirjo en Yaman...













    27-04-2010 om 17:52 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste ijsje...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een koude winter begint het hier eindelijk lente te worden... En daar hoort toch een ijsje bij...

    27-04-2010 om 17:50 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een concert op school...








    27-04-2010 om 17:49 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 19 en 20
    Wat vliegt de tijd! Ik heb dit weekend ontzettend veel gedaan. En toch heb ik ook niet veel gedaan... Je moet het maar kunnen ;-)
    Gisteren heb ik mijn script afgewerkt. Ik heb er uren tijd ingestoken... Nu maar hopen dat het toneelstuk lukt...
    Daarna ben ik naar een voetbalmatch geweest. Ik had rood-wit aan, want dat was de kleur van de thuisploeg (In Pietersaari.... Ik hoop dat ik het juist schrijf... De ploeg heet JARO) We hebben wel verloren met 0-1, maarja, de sfeer zat er goed in, dus dat is het belangrijkste!

    Vandaag begon de werkweek weer. Ik ben eigenlijk wel blij, want dan heb ik weer veel te doen.
    Deze ochtend moest ik de mornig assembly doen. Het is hier de gewoonte dat elke ochtend, bij het eerste lesuur, iemand alle leerlingen toespreekt door een micro. Hun tekst klinkt dan in alle klaslokalen. En omdat er een leerkracht ziek was, moest ik dat vandaag doen. Alleja, mocht ik dat doen :-p Maar ik vond dat helemaal niet erg. Twas eens iets nieuws! Ik heb gezegd dat ik hoopte dat iedereen een goed weekend had gehad en dan heb ik een stukje uit het liedje 'Hero' gezongen. Iedereen vond het goed gedaan, gelukkig maar!
    Ik heb enkele Franse lessen van een zieke leerkracht overgenomen, heb nog eens een presentatie over België gehouden en heb voor de eerste keer mijn dramaclub samengebracht. Het was echt tof, al hoop ik dat de meisjes de tekst zullen kunnen leren... Engels is niet al te gemakkelijk voor hen... We zien wel! Ze zijn wel heel enthousiast, want ze willen vanaf morgen elke dag repeteren... Voor mij geen probleem, dan heb ik iets te doen .-)

    Nu, ik ga jullie laten!
    Tot morgen!
    Bieke

    26-04-2010 om 18:52 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18
    Hei!

    Vandaag heb ik niet zoveel te vertellen, want het is zaterdag en dan heb ik niet zo veel te doen..
    Ik zit al de hele voormiddag in de bibliotheek om te werken aan mijn toneelstuk voor de dramaclub.
    Het gaat over Lola, een meisje dat heel verlegen is. Niemand merkt haar op, tot twee meisje over haar 'struikelen'.
    Die besluiten om haar populair te maken, maar hoe ze dat gaan doen, is natuurlijk nog een raadsel.
    Ze slagen er wel in en Lola is door iedereen geliefd. Tot ergernis van de twee vriendinnen, want niemand ziet hen nog staan...
    Ze proberen Lola dus in een slecht daglicht te stellen. Daar zij haar populair gemaakt hebben, besluiten ze dat ook zij het recht hebben om haar weer naar beneden te halen. Ze slagen erin en alles wordt zoals voorheen. Tot Lola plots ziek wordt...

    Nuhja, een typisch tienerverhaal dus Ik heb de korte inhoud al verteld aan mijn twee actrices (want ik heb nog altijd niemand anders gevonden...) en ze waren heel enthousiast, dus ik hoop dat het in orde komt...

    Nu, ik ga je laten en nog een beetje verder gaan schrijven...

    Slukes!
    Bieke

    24-04-2010 om 13:03 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17
    Hallo allemaal!

    Dag 17... Ik zit in de bibliotheek om nog een uurtje te chatten en daarna ga ik naar huis.
    Ik heb vandaag gewerkt, maar ik heb me ook ontspannen, wat natuurlijk ook eens mag
    Ik ben nog steeds wat ziek, maar nu heb ik een heel weekend om uit te rusten!
    Deze ochtend heb ik een uur geholpen bij de leerlingen met moeilijkheden. Ik heb de leerkracht ook helemaal uitgevraagd over hun systeem van onderwijs hier en specifiek over wat ze doen met leerlingen met moeilijkheden.
    Ik heb nog een presentatie over België gegeven en heb een Franse les begeleid. Dat was best leuk, want we hebben een klein toneeltje opgevoerd en ik moest allemaal Franse werkwoorden uitbeelden, waarbij de leerlingen moesten raden wat ik aan het uitbeelden was. Het waren wel niet zo'n gemakkelijke (chercher des cartes postales,....)
    Daarnaast moest ik ook leerlingen die hier volgend jaar zouden komen, vertellen wie ik was en wat spelletjes met hen doen. Ook dat was wel tof.

    Nuhja, ik ga je laten, even chatten!

    Tot later!
    Bieke

    23-04-2010 om 16:10 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    22-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16
    Hallo allemaal!

    Ik vind het fantastisch om zo veel reacties te krijgen!
    Ik heb ook een forum geopend vandaag, waarop je over vanalles kan discussiëren. Ik zou zeggen, laat je gaan!
    Ik ben een beetje ziekjes aan het worden. Een flinke verkoudheid speelt me parten, maarja, wat wil je ook met zo'n weer...
    Deze ochtend was het gelukkig wel al 2 graden. Bijna al de sneeuw is verdwenen. Nu zie je grote groen/bruine dorre plekken overal...
    Ze zeggen dat dit de slechtste tijd van het jaar is, maar dat de lente er gauw aankomt en dat ik alles zal zien openbloeien.
    Ik ben benieuwd...
    Nog een rariteitje in dit land: Meisjes vanaf de leeftijd van 12-13 beginnen hun haar te kleuren. Bijna geen enkel meisje heeft nog zijn natuurlijke haarkleur. En er zijn daarin ook drie tendensen. Ofwel kleuren ze hun haar heel lichtblond, of pekzwart, of ze maken een mengeling van de twee.
    Ik zal eens proberen om daar een paar foto's van te trekken. Hier op school zijn er ook meisjes die het bruin verven, met mêches... Dus gelukkig zit er daar wat variatie in. Wat vinden jullie daarvan? Laat het weten op het forum ;-)

    Tot later!
    Bieke

    22-04-2010 om 10:30 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 15
    Hey!

    Ïk heb daarjuist de hele school volgehangen met posters om reclame te maken voor mijn dramaclub... Nu kan ik niets meer doen, het is nu aan hen om erop te reageren... Al ben ik bang dat niemand dat zal doen... Nuja, we zien wel!
    Ik heb deze ochtend lesgegeven in de zwakke klas. Ze moesten in het Engels lezen. Nu zitten er in die klas twee jongens die bijna nooit praten. Ik ben er toch in geslaagd om hen wat Engels zinnen te laten zeggen... Gelukkig!
    Nog een rariteit hier in Finland: Ik heb het al elke dag opgemerkt, maar vergat het jullie telkens te zeggen. De Finnen drinken hier melk bij hun middagmaal... Melk! Bij elke warme maaltijd... Dat is toch iets dat wij niet zo snel zouden doen....
    Gelukkig is het geen probleem als je water drinkt.
    Ik moet straks nog een uurtje wiskunde begeleiden en dan zit mijn dag er alweer op.

    Tot de volgende!
    Bieke

    21-04-2010 om 11:15 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ikeataart... alle soorten!
    Speciaal voor mama













    20-04-2010 om 18:08 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kokkola na een sneeuwbui








    20-04-2010 om 18:05 geschreven door bieke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Foto

    Archief per week
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Nog 1 dag en 4 uur
  • hou je klaar
  • Elisabethwedstrijd
  • Elisabeth
  • Elisabeth-wedstrijd

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Het Finse Forum

    Heb je vragen of bedenkingen. Wil je weten wat anderen van jouw bedenkingen vinden? Schrijf ze dan op het forum en discussieer!



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs