De weg naar bevrijding...
die we allen bewandelen.
Inhoud blog
  • Het pad vol verhalen
  • Mix aan gebeurtenissen
  • Nooit tevreden
  • Relationele levenslessen
  • Nutteloos en eindeloos geweld
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    21-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nooit tevreden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Niet tevreden met huidig moment - negativiteit

    Wanneer we niet tevreden zijn betekent dat eigenlijk dat we niet volledig in het nu zijn. We zitten met onze gedachten in het verleden: kunnen bepaalde aspecten er van niet loslaten of willen teruggrijpen naar bepaalde momenten. Ofwel zitten we in de toekomst: hopen op beter, creaties maken, fantasieën...

    We creëren dus als het ware innerlijke problemen met betrekking tot het reizen naar verleden en toekomst. Problemen kunnen we dan ook zien als creaties van ons denkpatroon die we niet kunnen oplossen in het heden, maar zich richten op een nog niet gekende toekomst of een reeds afgespeeld verleden ( niet meer wijzigbaar). 

    We maken zo enorm veel problemen gericht op de toekomst, vaak gepaard gaande met angst. Stel je zelf dan gewoon de vraag: kunnen/moeten deze problemen dan ook nu ogenblikkelijk opgelost worden ?
    Je kent het antwoord nu zelf. Dus volgende keer zeg je gewoon ik maak er geen problemen van want er is geen enkel probleem gericht op het nu, misschien in de toekomst ;-)

    Als we meer aandacht richten op wat we aan het doen zijn dan louter en alleen het resultaat begeven we ons ook in het huidige moment. Gewoon tevreden zijn met wat is. Dit kan resulteren in meer vreugde en rust. Dus spits je meer toe op het 'hoe' dan op het 'wat'!

    Ikzelf als perfectionist streef altijd naar het beste resultaat. Als ik het bereik dan spreek ik over succes, maar ga ik onder mijn 'ingebeelde doelstelling' dan voel ik een vorm van falen. Maar zullen mijn 'successen' en mijn 'falen' iets veranderen aan mijn denk - en gevoelswijze ? Tuurlijk, maar niet als ik bewust word dat geen enkel succes me het ultieme blijvende geluk zal brengen. Het is juist een tijdelijk genot.

    Dus als we in het nu leven dan leren we dat we niet meer afhankelijk hoeven te zijn van onze toekomst voor vervulling en tevredenheid. Er is namelijk geen verlossing of een term als 'er komt alleen beter'. Dus change je mindset en stop de ingebeelde lijdensweg en maak een leidersweg voor jezelf.

    Als we leren om niet meer terug te grijpen naar ons verleden kunnen we gewoon aanvaarden hoe we als mens nu zijn. Er is geen psychische behoefte om anders te worden.

    En wanneer we leren niet meer afhankelijk te zijn van de toekomst vol 'vervulling en tevredenheid' zijn we op goede weg. Er is niets of iemand die je in de toekomst gelukkiger zal maken of completer. Zo realiseer ik me nu ook dat ik nog op zoveel mogelijk plaatsen in de wereld mag komen ze geen invloed gaan hebben op mijn geluk.

    In onze ware innerlijke natuur zijn we al compleet. Als we dat beseffen dan kunnen we onszelf verlossen van het uiterlijke najagen. Moeilijke opdracht misschien, maar wat een verlossend gevoel uiteindelijk.

    We hoeven dus geen doelen als opgejaagd wild door angst, ontevredenheid of de behoefte om iemand ander te worden na te streven.

    Wil wel nog zeggen dat we eveneens niet passief moeten worden en moeten vrezen om te mislukken. Je mag gemotiveerd blijven zolang je geluk er maar niet van hoeft af te hangen.

    Wanneer we deze ingesteldheid begrijpen zal het ego aan kracht verliezen om ergens anders te willen vertoeven dan het heden. 

    We zijn reeds compleet, we zijn geslaagd! Wat wil je nog meer ...?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    21-05-2014, 20:26 geschreven door Michael Stuer  
    19-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Relationele levenslessen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     

    Onverwachtse levenslessen

    Geregeld ga ik in Arugambay gaan eten in restaurant/bar Siams View, alwaar ze een beperkte kaart hebben, maar altijd met heerlijke wisselende Thaise gerechten. De kokkin is van Thaise origine en serveert kwaliteit. 

    Gisteren 18 mei 2014 geniet ik dan ook van een rode curry, om wat later te genieten van een liveband reggae/jam. De leden van de groep zijn reizigers die elkaar hier leerden kennen. Diverse nationaliteiten, verschillende instrumenten, ... Kortom eerlijke muziek met een mix aan klanken en stemmen.

    Geregeld zie ik hier een een westerse man meehelpen in het restaurant. De man was me al geregeld opgevallen gezien zijn 'zenuitstraling'. Wat later op de avond komt de man me vergezellen om een babbeltje te slaan. Al vlug blijk dat de man Nederlandse roots heeft wat het voor mij aangenaam maakt om mijn eigen 'taaltje' te spreken. De man reisde zo goed als zijn hele leven de wereld af en verblijft nu reeds 11 jaar in Sri Lanka, daarvoor leefde hij 9 jaar in India.

    Tijdens het gesprek heb ik al vlug door dat de man wijsheid beschikt in een niet opdringerige nuchtere vorm. We hebben het over werk,relaties, spiritualiteit, ... kortom het leven op zich.

    We blijven daarbij vooral hangen bij het onderwerp 'relatie'. De man brengt me ter kennis dat hij binnen een maand 60 jaar wordt en hier getrouwd is met een Sri lankaanse weduwe met 5 kinderen. Hij had dit alles niet gepland, maar de relatie kent een pure vorm. 

    Hij brengt me ter kennis dat hun werelden zo verschillend zijn. Zo kan zijn vrouw niet lezen en schrijven en kwam zij nooit buiten haar dorp. Eveneens is stromend water een uniek gegeven voor haar.

    De manier hoe hij over haar spreekt is zo mooi en eerlijk. Zo brengt hij ter kennis dat hun relatie jaar na jaar sterker wordt. Ik breng hem ter kennis dat het vaak een omgekeerde vorm kent en ben dan ook geïnteresseerd naar de 'formule'. Hij brengt me al lachend ter kennis 'geen verwachtingen hebben van een relatie'. De woorden dringen in zijn puurheid tot me door en kan hem alleen maar gelijk geven.

    We creëren namelijk altijd verwachtingspatronen hoe onze partner zich moet gedragen en zodra we al die creaties scheppen is het eigenlijk al gedoemd om te mislukken.

    Hij vraagt me wat later: 'weet je wanneer je klaar bent voor een relatie?'. Ik kijk zwijgzaam en geïnteresseerd toe en krijg het antwoord 'als je geen relatie meer nodig hebt en alleen kan zijn'. 'Zo niet leef je als twee invaliden die elkaar leegzuigen met onmogelijke verwachtingen'. 

    Zijn woorden interpreteer ik als pure waarheid. Wanneer je niet tevreden bent met jezelf kan je u ook niet volledig geven in een relatie...



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    19-05-2014, 09:49 geschreven door Michael Stuer  
    Archief per week
  • 09/06-15/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Categorieën

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs