Nog nooit namen er zoveel carnavalsgroepen en vriendenkringen deel aan het Halse carnaval. Zondag kunnen de chars eindelijk hun hangars verlaten maar ook dit jaar moesten heel wat verenigingen in moeilijke omstandigheden werken. Bertrand Demiddeleer ijvert al jaren voor een grote en uitgeruste hangar.
Heel wat groepen hebben in de laatste rechte lijn nog heel wat werk voor de boeg. Het vroor dat het kraakte deze winter en het werk in polyester liep daardoor vertraging op. De Halse groepen moeten dan ook vaak hun chars bouwen in bouwvallige schuren en hangars die amper een dak boven hun hoofd bieden. Bertrand Demiddeleer van sp.a ijvert al jaren voor een grote gemeenschappelijke hangar maar concreet kwam er niets van in huis. Toch is het schrijnend om te zien hoe sommige groepen moeten werken. De Hallemettekes konden gelukkig nog terecht in een schapenstal, anders konden ze niet eens een char bouwen, aldus Bertrand. Maar ook d egrotere groepen worden niet gespaard. De Mannen van de Met hebben al een nieuwe hangar voor volgend jaar gevonden maar De Maskottes moeten ook op zoek naar een nieuwe werkplaats.
Overlast beperktxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Tijdens hun speeches op zaterdag hebben heel wat prinsen al verwezen naar de problematiek maar concrete plannen kwamen er niet. De partijen die nu aan de macht zijn, namen niets over een hangar in hun programma op. Dat is jammer want het zou alleen maar voordelen hebben. De overlast wordt beperkt tot de hangar , het zou veel veiliger werken zijn en het zou de groepen meer verenigen. Toch is het maar de vraag of er zoveel geld moet gegeven worden aan een hangar, zoals die al in Aalst bestaat. Er zijn heel wat mogelijkheden. De stad kan grond in erfpacht geven zoals bij turncentrum Start 65. De hangar kan met kennis en ervaring van de mensen uit de carnavalswereld gebouwd kunnen worden. Benieuwd of Prins Hans zaterdag ook een allusie zal maken op de hangarproblematiek.
Geschreven door Bart Kerckhoven vor Het Laatste Nieuws
|