Berlijn 6EcMt1
  • Bundestag
  • Boottocht

10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 1

Elke avond kregen we wat tijd om iets te eten, de stad te verkennen en eventueel een drankje te drinken. De eerste avond kregen we vrije tijd in Hackescher Markt vanaf 18u. Hier konden we in een restaurantje ons avondmaal eten en uitrusten na een lange en vermoeiende dag. Daarna was er nog genoeg tijd om met je vrienden iets te gaan drinken zoals een cocktail, een pintje of gewoon een cola.

10-05-2015, 16:32 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Topografie des Terrors

Op de tweede dag van onze GPW bezochten we ‘Topografie des Terrors’. Een museum over de misdaden die de nazi’s hebben gepleegd. Een interessant museum met verschrikkelijke foto’s. Zo herinner ik me vooral de foto van een zigeunerin. Ze moest plaats nemen op een stoel en ondertussen bekeken dokters haar gezicht. Ze vergeleken haar gezicht met dat van een Arisch persoon. Ze keken hoeveel ze afweek van het Arisch ras. Het ergste hieraan vind ik dat ze dit onderzoek zeer serieus namen. De vrouw keek ook starend voor zich uit, zonder enige emotie te vertonen.

Buiten was er een ‘wand’ met krantenartikels over Hitler. Het was in de artikels duidelijk te zien dat Hitler hun levende god was. De titels waren erg groot geschreven met daarnaast steeds een grote foto van ‘hun leider’.

Het is geen toeval dat het museum net daar is. Vroeger waren daar de gruwelijkste nazi-instanties gevestigd. Na de tweede wereldoorlog werden ze neergehaald en in 2010 werd het gebouw geopend dat wij bezochten. Een boeiende ervaring.

Jarne

10-05-2015, 16:28 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht

Dinsdagochtend was het zeer slecht weer, het stopte niet met regenen en het was ijskoud. Iedereen zag er tegenop om te fietsen. Met veel geluk startten we de fietstocht pas om 13uur. Het was eindelijk gestopt met regenen. Onze gids had gelukkig handschoenen en regenjassen voorzien voor heel de groep.

De handschoenen hadden we zeker nodig, maar de regenjassen niet. Alhoewel het op een moment lichtjes begon te regenen, waardoor iedereen de jassen had aangedaan. Op dat moment namen we een tussenstop bij een klein museum aan de muur, daar hebben we een interessante film gezien van hoe de muur ineen zat, waarvoor de kijktorens dienden, waarom er een No Men’s Land was...

Na iets meer dan een half uurtje gefietst te hebben namen we een kleine tussenstop bij een plek waar vroeger de muur stond, tussen de Bernauer Straße en Ackerstraße. Daar waren prachtige muurschilderingen van soldaten en de muur van het begin tot het einde. Daar hebben we een tussenstop gehad omdat er een tunnel gegraven was van oost naar west. We konden nog zien waar de tunnel was dankzij ijzeren plaatjes op de grond.

Na nog enkele andere plaatsen te hebben bezocht en enkele uren gefietst te hebben keerden we terug naar onze startplaats. Heel de klas had zich geamuseerd. We hadden spijt dat het al gedaan was.

Lina & Ruben

10-05-2015, 16:25 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 2

De avond daarna stopten we in het Sony Center nadat we een bezoekje hadden gebracht aan Unterwelten. Hier waren enkele cafés en winkels gevestigd om een gezellige sfeer te creëren. In het midden van het center stonden enkele spotlights die, wanneer het donker was, een verbluffende lichtshow maakten. De meeste mensen hebben hier echter niets gegeten maar wel in restaurantjes rondom het center omdat het veel te duur was.

10-05-2015, 16:16 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alternatieve tour

Naast de geschiedenis en de bezienswaardigheden zagen wij ook de andere kant van Berlijn. Wij zagen namelijk de creatieve kant van deze stad. In de alternatieve tour hebben wij het gehad over graffiti en street-art.  Dit was absoluut de moeite waard! Om jullie een ideetje te geven van wat we allemaal hebben gezien, zullen we een paar werkjes bespreken.

Dit is een werkje van Mister Six. Deze man houdt zich voornamelijk bezig met het tekenen van zessen en zevens. De gids vroeg ons ‘Waarom zou Mister Six dit doen?’. Hier moesten we eventjes over nadenken. Er kwamen mooie en creatieve antwoorden aan bod. Toen de gids ons het echte antwoord zei, keken we wel even raar op. Blijkbaar tekent Mister Six zessen en zevens, omdat hij zegt dat het kan, geen achterliggende reden dus.

In dit werkstuk zie je een dansend meisje. Dit werk is van een man die gewoon naar feestjes in Berlijn gaat. Ondertussen dat hij er feest neemt hij foto’s van dansende mensen. De mooiste hangt hij uit in Berlijn. Dus als je een foto van jezelf al dansend tegenkomt, weet je hoe dit komt.

Hier en daar zie je ook paddenstoelen verschijnen op de muren. De kunstenaar schildert deze werkjes overal. De bedoeling hiervan is de natuur weer te geven langs drukke straten.   De kunstenaar vindt namelijk, dat mensen de natuur een beetje vergeten en verwaarlozen.

Hoe is dit nu mogelijk, zou je jezelf wel eens kunnen afvragen. Deze tag werd door een groep jonge mensen geschilderd. Dit deden ze door aan een touw te hangen. Het moeilijke aan deze opdracht is, dat je het gebouw moet binnen geraken om op het dak te kunnen komen.

Een kunstenaar die Just heet, schrijft zijn naam echt overal. Hoe gekker de plaats hoe beter, je moet er alleen op letten dat je niet betrapt wordt. Just heeft deze tag kunnen maken door verf met water te mengen in een brandweerslag.

Hier zie je een klein beeldje dat een artiest op de straatnaamborden plaatst. Elk beeldje vormt een andere yoga-houding. Dit zijn kleine maar mooie beeldjes.

Als afsluiter van de tour, hebben we Meneer Osman een bezoekje gebracht. Deze man woont sinds de bouw van de Berlijnse muur en de val ervan in een boomhutje. Osman is nu rond de 90 jaar oud en zit elke dag in een stoeltje voor zijn huis. Als je hem voorbij wandelt zwaait hij en lacht hij naar jou.

Dit was een klein overzicht van wat we tijdens de alternatieve tour hebben gezien. Het was heel leuk en we raden dit aan iedereen die van plan is ooit naar Berlijn te gaan aan.

Gloria

10-05-2015, 16:14 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedenkstätte en Sachsenhausen

Sachsenhausen is een in 1936 opgericht concentratiekamp door de SS. Het ontwerp van kamp zou voor de rest van de wereld een beeld moeten geven van de SS-architectuur, maar voor de gevangenen moest het vooral een gevoel van onderwerping aan de absolute macht van het naziregime geven. Het concentratiekamp is vooral bekend voor zijn Dodenmars.

Tussen de periode van 1936 en 1945 hebben er in totaal meer dan 200.000 mensen gevangen gezeten. Velen stierven, vooral door te veel te werken, ziektes, oververmoeidheid en koude. Natuurlijk werden er ook mensen vermoord. Een goed voorbeeld hiervan zijn de 10.000 Russische oorlogsgevangenen die werden vermoord.

Toen het kamp bevrijd werd op 22 april 1945 door de russen waren er ongeveer 3000 overlevenden.

Maxime & Glenn

10-05-2015, 16:14 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 3

Woensdagavond was het tijd voor de verrassingsactiviteit. Na wat te eten en een wandeling kwamen we aan aan ‘The Matrix’, een stijlvolle nachtclub. Hier konden we enkele uurtjes dansen en genieten van een drankje. Om middernacht was het dan tijd om terug naar het hotel te gaan.

10-05-2015, 16:14 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jüdisches Museum

Als keuze onderwerp hebben wij samen gekozen voor het “Jüdische Museum”. We keken ernaar uit om verhalen te horen over het leven van de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wanneer we toekwamen vertelde de gids ons echter dat de rondleiding zou gaan over de architectuur van het gebouw. Wat een tegenslag! Met heel wat minder zin begonnen we dan toch aan de rondleiding doorheen het gebouw. Het gebouw ziet eruit als een lijn die veel scherpe bochten maakt. De lijn zou de levensloop van de joden moeten voorstellen. Elke bocht stelt  een moeilijke periode uit hun leven voor. Vanbinnen liepen zowel de muren als de grond schuin en was het zeer moeilijk om je te oriënteren. Dit kwam doordat alle gangen heel erg op elkaar leken.

In het totaal kan men 3 verschillende gangen onderscheiden. De eerste gang die we inliepen was de emigratiegang. Op de muren van deze gang stonden de namen van een 100-tal verschillende landen geschreven. Naar elk van deze landen, waren in de tijd van de oorlog, joden geëmigreerd. Aan het einde van deze gang kon men de Garden of Exile terugvinden. In deze tuin stonden betonnen blokken. De sfeer die in deze tuin werd gecreëerd, moest de gevoelens van de geëmigreerde joden weergeven. Gedesoriënteerd en bang om niet geaccepteerd te worden.

De tweede gang die we bezochten, was de deportatiegang. In deze gang kon je verhalen van gedeporteerde joden lezen. Aan het einde van deze gang bevond zich een donkere, kille ruimte waarin je claustrofobisch werd. De muren waren zwart, het was er koud en het plafond was metershoog. De sfeer die in deze ruimte werd opgewekt, moest de gevoelens van de gedeporteerde joden weergeven.

De derde en laatste gang die we bezochten, was de overlevingsgang. Deze gang was wit, omdat wit rustgevend is. aan het einde van deze gang bevond zich een trap die eindeloos leek. De trap geeft het rechte pad weer van alle joden die de wereldoorlog overleefd hebben.

Na de rondleiding mochten we vrij rondlopen in het museum. De gids zei dat het zeker eens de moeite waard was de trap op te stappen. Boven bevond zich namelijk een tentoonstelling over de Joodse cultuur. Na een 15-tal minuutjes te hebben rondgewandeld op de tentoonstelling waren we allemaal moe en uitgehongerd. Eens we verzameld hadden, vertrokken we naar de plaats waar we ons middagmaal zouden benuttigen.

Anke & Elle

10-05-2015, 16:14 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naturkundemuseum

Om 9u10 vertrokken we richting het metrostation, om enkele haltes later uit te stappen op het perron 'Naturkundemuseum'. Een kleine tien minuten stappen en we waren aangekomen bij het museum. Nadat de leerkrachten ons enkele instructies en achtergrondinformatie over het museum hadden gegeven, kregen we onze ingangskaarten. We mochten zonder gids rondlopen in het museum van 10u tot 11u30.

Vanaf het eerste moment kregen we iets zeer indrukwekkends te zien. In de eerste zaal bevond zich namelijk dit opgezette skelet van een dinosaurus. We keken met grote ogen naar dit enorme dier. Er waren ook tal van andere dino's te zien.

De tweede zaal die we binnenliepen was ingericht naar het thema “aarde”. Hier hebben we naar een korte video gekeken die ging over het heelal. Gelukkig konden we even zitten na een vermoeiende week!

Na deze video zijn we meteen doorgegaan naar een tijdelijke tentoonstelling en hier keken wij toch wel het meest naar uit. De tentoonstelling ging over panda's. Je kon er een heleboel opgezette panda's, baby panda's, de vacht van een panda en nog veel meer zien.

Na de zaal met de panda’s gingen we door naar de zaal met een heleboel opgezette dieren. Je kon er onder andere vissen, vogels, leeuwen, maki’s, ijsberen, zebra's en nog veel meer zien.

Het meest indrukwekkende aan deze zaal was wel de longvis. Hier hadden we, bij de uitleg van de leerkrachten, ook informatie over gekregen. De leerkrachten deelden ons mee dat het zeker eens de moeite waard was om deze vis te gaan bekijken.

Uiteindelijk kwamen we in de laatste zaal en hier waren we toch even in shock. Een hele zaal met dieren in bokalen. Dit was niet bepaald ons ding. We zijn er dan ook maar enkele minuten binnen gebleven.

We vonden dit een zeer mooi en interessant museum. We houden allebei erg veel van dieren en vonden het dan toch eens interessant om ook dieren van verre landen of dieren die zelfs niet meer bestaan eens van dichtbij te kunnen bekijken. We hebben er erg van genoten en het is ook zeker een aanrader voor andere mensen om dit eens te gaan doen.

Kim & Fien

10-05-2015, 16:13 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Neues Museum

Het Neues Museum was een zeer leuk en interessant museum met veel bezienswaardigheden. De geschiedenis is voelbaar in elke zaal. Je komt er ook veel te weten over de Egyptische cultuur maar ook over de prehistorie en vroege geschiedenis.

Maar eerst een beetje geschiedenis van het museum.
     Dit museum werd gebouwd tussen 1843 en 1855. Door de 2de wereldoorlog werd het gebouw zwaar beschadigd. Hierna  moest het gebouw worden opgeknapt. Hoe? Er werd een competitie gehouden onder verschillende architecten en de winnaar mocht het gebouw opknappen. Chipperfield won de competitie.

Elke verdieping, elke kamer had zijn eigen geschiedenis met zeer leuke bezienswaardigheden en interessante informatie. Wat me ook opviel was dat er mooie muurschilderingen aanwezig waren. Het enige negatieve punt aan het museum vond ik dat er zeer veel potjes en oude vazen aanwezig waren, wat ik niet zo interessant vond.

Het hoogtepunt van het museum vond ik de buste van de Egyptische koningin Nefertiti, de gouden hoed , de zeer oude verhalen (zelf het oudste verhaal dat we hebben kunnen terugvinden) en de schat van Priamus.

Zeker de moeite waard dus!

Arne Vanlaer

10-05-2015, 16:13 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamburger Bahnhof

Hamburger Bahnhof is een voormalig treinstation dat nu gebruikt wordt als museum voor hedendaagse kunst. Het gebouw is gemaakt in neoclassicistische stijl. Op het gebouw hebben ze neonverlichting gehangen om het typische aan een museum te doorbreken. Wij zijn naar tentoonstellingen van Joseph Beuys en Andy Warhol geweest.

Beuys is een kunstenaar die voor zeer moderne kunst gaat. Veel mensen snappen de verhalen achter zijn werken niet onmiddellijk. Zo stonden er allemaal vetblokken naast elkaar, er hing een maatpak in vilt, allemaal bordplaten… er was niet onmiddellijk een duidelijke lijn achter de verhalen.

Bij Andy Warhol waren er veel van zijn kleurrijke schilderijen te zien.

Het was zeker een leuke ervaring om eens kennis te maken met moderne kunst. Het was ook helemaal anders dan we hadden verwacht, we dachten dat het een museum ging zijn met allemaal kleine kunstwerken. We waren echter aangenaam verrast door te merken dat dit niet het geval was.

We hadden een gids gekregen, maar deze was niet altijd even duidelijk. We hadden tijdens het seminarie filosofie al wat uitleg gekregen over Joseph Beuys en Andy Warhol en de achtergrond achter hun werken. Ook typische dingen die in hun werken terug komen kwamen aan bod.  Zonder deze extra uitleg zouden we de kunstwerken niet zo goed begrepen hebben.

De kunstwerken zelf waren zeer leuk, en ze hadden allemaal een speciale betekenis (wat we dankzij Mr. Geeraerts hebben begrepen) wat het toch ook wel tof maakte.

Sarah & Margo

10-05-2015, 16:13 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schloss Charlottenburg

In de voormiddag van de vierde en laatste dag hebben we een bezoek gebracht aan Schloss Charlottenburg. Een kasteel met een mooie franse tuin.
    Eens aangekomen aan het kasteel moesten we een kaart gebruiken om de verschillende leerkrachten ,die over het domein verspreid stonden, te vinden. Bij elke leerkracht kregen we dan een beetje uitleg over een deel van het domein.
    Bij Meneer De Ceuster kregen we uitleg over de stijl waarin het kasteel gebouwd is. Meneer Geeraerts gaf ons uitleg over de tuin en het Schinkel-paviljoen, een soort vakantiehuisje dat naast het paleis staat. Mevrouw Bleys had het over de belvedere (het vroegere theehuis) die achter in het domein staat. En tenslotte gaf Mevrouw Weemaels nog uitleg bij het mausoleum, de begraafplaats van koningin Louise haar man Frederik Willem III van Pruisen.

Sven

10-05-2015, 16:13 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 4

De laatste avond hadden we een paar uurtjes de tijd om op Ku’Damm te shoppen en iets te eten. Daarna moesten we zelf de weg vinden naar de opera waardoor veel mensen verloren waren gelopen. Toen iedereen eindelijk was toegekomen,  konden we naar binnen gaan, onze plaatsen zoeken en om 19u30 begon de opera. De meesten begrepen het verhaal niet echt omdat het in het Duits was. Daarbovenop was iedereen zo moe van een lange gwp dat veel mensen, inclusief enkele leerkrachten, gewoon in slaap waren gevallen. Daarna namen we de bus terug richting Halle.

10-05-2015, 16:12 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar België!!

Toen de bussen arriveerden aan de zaal van de Opera was er een luid applaus te horen. Om 22u30 was het tijd om terug naar België te vertrekken. De 1ste uren van de busrit, was er veel muziek en gelach op de bovenverdieping, maar rond 2 uur ‘s nachts begonnen de meeste oogjes geleidelijk aan dicht te vallen.
    ’s avonds grote jan maar ’s ochtends kleine man ;)