Berlijn 6EcMt1
  • Bundestag
  • Boottocht

10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op onze blog!

GWP Berlijn: 6EcMt 1

Van zondag 26 april tot vrijdag 1 mei reisden alle 6ejaars van het Koninklijk Atheneum te Halle af naar de hoofdstad van Duitsland, Berlijn voor onze laatstejaars-reis. Na een woelige heenreis (de bus is altijd een beetje chaotisch en luidruchtig ;-) ..) kwamen we aan in Berlijn aan ons Hotel. Toen begon ons avontuur.  Het was een reis om niet te vergeten… Hiervoor besloten we een klasblog te maken zodat iedereen kan genieten van onze reis en van deze mooie stad …. Enjoy J

10-05-2015, 16:51 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Busrit naar Berlijn

21u aankomst van de 6de jaars op Stroppen, maar nog geen bussen te zien!
    21u30 de bussen arriveren.
    21u45 eindelijk klaar voor het vertrek!

Na ons vertrek in Halle zijn we 3 keer gestopt.
    1 keer van 00u15 tot 00u45,
    daarna nog een keer van 4u tot 4u45
    en als laatste keer van 7u tot 8u voor ons ontbijt
    Om 10u30 zijn we aangekomen aan het hotel (Ibis budget Hotel op Potzdamer Platz).
    Van slapen is er op de bus niet veel in huis gekomen.

Shauni

10-05-2015, 16:49 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stadsrondleiding door de leerlingen

Voor we vertrokken naar Berlijn kregen we te horen dat we voor de eerste dag in Berlijn een opdracht moesten voorbereiden.  Dit was het bespreken van een monument, gebouw of iets anders dat bekend is in Berlijn.

Eenmaal aangekomen in Berlijn hebben we onze valiezen afgezet en begonnen we daarna meteen met de rondleiding door de stad.  Bij alle bekende Berlijnse zaken zoals gebouwen, pleinen en monumenten bleven we even staan en gaf 1 iemand een interessante uitleg en eventueel enkele weetjes.

Dit was een toffe en interessante activiteit. We leerden van elkaar en leerden vooral Berlijn kennen, en dit al op de eerste dag. Omdat er zoveel te zien is in Berlijn moesten we de rondleiding door de leerlingen zelfs nog verderzetten op de tweede dag! Het was ook tof omdat iedereen de uitleg geeft op zijn of haar eigen manier. Het gaf ook een gevoel van groepssfeer omdat we rond de persoon die de uitleg gaf stonden of zaten.

Eén van de monumenten dat de leerlingen het meest konden appreciëren was het Holocaust Denkmal. Hier mochten we na de uitleg even door wandelen.

Tijdens de middag kregen we even vrije tijd om iets te gaan eten. Na het eten spraken we af aan het Reichstaggebouw, waar we binnen gingen. We stapten helemaal tot boven. Dit was een glazen koepel waar we uitleg kregen via een hoofdtelefoon. Je had hier een mooi zicht over heel Berlijn.

Ik denk dat ik mag concluderen dat de meeste leerlingen dit een leuke rondleiding vonden. Dit komt vooral doordat we het zelf deden en niet moesten luisteren naar een gids. Ten slotte wil ik de stadsgidsen, Ruben Osselaer en Glenn Plees, nog een compliment geven voor hun werk. Ze deden dit uitstekend!

Bryan

10-05-2015, 16:46 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bundestag

Voor we de koepel van het Bundestaggebouw mochten betreden, werden we eerst zeer streng gecontroleerd. Na de controle mochten we naar binnen gaan. De koepel was redelijk hoog, dus was het een eindje stappen tot boven. Naargelang we de koepel steeds verder beklommen, kregen we telkens een woordje uitleg door het oortje dat we aan de ingang kregen. Onderweg had je al een zeer mooi uitzicht. Toen we boven aankwamen was het zicht op Berlijn echter adembenemend. Je kon er al zittend genieten van het uitzicht. De koepel was zowel van binnen als van buiten prachtig. De spiegels vanbinnen gaven een grappig beeld. Zoveel glas in een gebouw hadden we nog nooit gezien! De koepel was een zeer mooie bezienswaardigheid in Berlijn, zeker de moeite waard om eens te gaan bezoeken.

Amina

10-05-2015, 16:43 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boottocht

Na een hele dag rond te stappen in Berlijn en de koepel te besteigen, gingen we dan maar iets rustigers doen: Even uitblazen op de boottocht.

Het was een leuke boottocht, iedereen kon binnen zitten en een drankje bestellen. Je kon ook naar boven op het dek gaan, maar dat deden niet veel mensen aangezien het koud was en er veel wind stond. Ondanks die wind besloten een paar mensen om toch eens een kijkje te gaan nemen. Het was heel rustgevend en stil, tegenover de luidruchtige zaal die er beneden in de boot was. Als je rond je keek zag je nog eens een deel van de mooie gebouwen en monumenten die we voordien waren gaan bezichtigen, ook waren er veel mooie muurschilderingen waarvan je je toch afvraagt hoe ze zoiets aanbrengen langs een rivier.
    Terwijl de boottocht verder ging en de meesten beneden besloten een dutje te doen, maakten we rechtsomkeer, om de dingen die in het eerste deel te ver waren om te zien nu ook te kunnen zien.

Toen zat de boottocht erop. Het was een mooie en interessante boottocht, en heel rustgevend voor de mensen die op het bovendek waren gaan zitten. Erna maakten we een wandeling naar de plek waar we konden eten. Het was een perfecte afsluiter van een mooie eerste dag in Berlijn!

Arne De Vroede

10-05-2015, 16:42 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 1

Elke avond kregen we wat tijd om iets te eten, de stad te verkennen en eventueel een drankje te drinken. De eerste avond kregen we vrije tijd in Hackescher Markt vanaf 18u. Hier konden we in een restaurantje ons avondmaal eten en uitrusten na een lange en vermoeiende dag. Daarna was er nog genoeg tijd om met je vrienden iets te gaan drinken zoals een cocktail, een pintje of gewoon een cola.

Niki

10-05-2015, 16:32 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Topografie des Terrors

Op de tweede dag van onze GPW bezochten we ‘Topografie des Terrors’. Een museum over de misdaden die de nazi’s hebben gepleegd. Een interessant museum met verschrikkelijke foto’s. Zo herinner ik me vooral de foto van een zigeunerin. Ze moest plaats nemen op een stoel en ondertussen bekeken dokters haar gezicht. Ze vergeleken haar gezicht met dat van een Arisch persoon. Ze keken hoeveel ze afweek van het Arisch ras. Het ergste hieraan vind ik dat ze dit onderzoek zeer serieus namen. De vrouw keek ook starend voor zich uit, zonder enige emotie te vertonen.

Buiten was er een ‘wand’ met krantenartikels over Hitler. Het was in de artikels duidelijk te zien dat Hitler hun levende god was. De titels waren erg groot geschreven met daarnaast steeds een grote foto van ‘hun leider’.

Het is geen toeval dat het museum net daar is. Vroeger waren daar de gruwelijkste nazi-instanties gevestigd. Na de tweede wereldoorlog werden ze neergehaald en in 2010 werd het gebouw geopend dat wij bezochten. Een boeiende ervaring.

Jarne

10-05-2015, 16:28 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht

Dinsdagochtend was het zeer slecht weer, het stopte niet met regenen en het was ijskoud. Iedereen zag er tegenop om te fietsen. Met veel geluk startten we de fietstocht pas om 13uur. Het was eindelijk gestopt met regenen. Onze gids had gelukkig handschoenen en regenjassen voorzien voor heel de groep.

De handschoenen hadden we zeker nodig, maar de regenjassen niet. Alhoewel het op een moment lichtjes begon te regenen, waardoor iedereen de jassen had aangedaan. Op dat moment namen we een tussenstop bij een klein museum aan de muur, daar hebben we een interessante film gezien van hoe de muur ineen zat, waarvoor de kijktorens dienden, waarom er een No Men’s Land was...

Na iets meer dan een half uurtje gefietst te hebben namen we een kleine tussenstop bij een plek waar vroeger de muur stond, tussen de Bernauer Straße en Ackerstraße. Daar waren prachtige muurschilderingen van soldaten en de muur van het begin tot het einde. Daar hebben we een tussenstop gehad omdat er een tunnel gegraven was van oost naar west. We konden nog zien waar de tunnel was dankzij ijzeren plaatjes op de grond.

Na nog enkele andere plaatsen te hebben bezocht en enkele uren gefietst te hebben keerden we terug naar onze startplaats. Heel de klas had zich geamuseerd. We hadden spijt dat het al gedaan was.

Lina & Ruben

10-05-2015, 16:25 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berlin by night: einde dag 2

De avond daarna stopten we in het Sony Center nadat we een bezoekje hadden gebracht aan Unterwelten. Hier waren enkele cafés en winkels gevestigd om een gezellige sfeer te creëren. In het midden van het center stonden enkele spotlights die, wanneer het donker was, een verbluffende lichtshow maakten. De meeste mensen hebben hier echter niets gegeten maar wel in restaurantjes rondom het center omdat het veel te duur was.

Niki

10-05-2015, 16:16 Geschreven door 6EcMt1

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alternatieve tour

Naast de geschiedenis en de bezienswaardigheden zagen wij ook de andere kant van Berlijn. Wij zagen namelijk de creatieve kant van deze stad. In de alternatieve tour hebben wij het gehad over graffiti en street-art.  Dit was absoluut de moeite waard! Om jullie een ideetje te geven van wat we allemaal hebben gezien, zullen we een paar werkjes bespreken.

Dit is een werkje van Mister Six. Deze man houdt zich voornamelijk bezig met het tekenen van zessen en zevens. De gids vroeg ons ‘Waarom zou Mister Six dit doen?’. Hier moesten we eventjes over nadenken. Er kwamen mooie en creatieve antwoorden aan bod. Toen de gids ons het echte antwoord zei, keken we wel even raar op. Blijkbaar tekent Mister Six zessen en zevens, omdat hij zegt dat het kan, geen achterliggende reden dus.

In dit werkstuk zie je een dansend meisje. Dit werk is van een man die gewoon naar feestjes in Berlijn gaat. Ondertussen dat hij er feest neemt hij foto’s van dansende mensen. De mooiste hangt hij uit in Berlijn. Dus als je een foto van jezelf al dansend tegenkomt, weet je hoe dit komt.

Hier en daar zie je ook paddenstoelen verschijnen op de muren. De kunstenaar schildert deze werkjes overal. De bedoeling hiervan is de natuur weer te geven langs drukke straten.   De kunstenaar vindt namelijk, dat mensen de natuur een beetje vergeten en verwaarlozen.

Hoe is dit nu mogelijk, zou je jezelf wel eens kunnen afvragen. Deze tag werd door een groep jonge mensen geschilderd. Dit deden ze door aan een touw te hangen. Het moeilijke aan deze opdracht is, dat je het gebouw moet binnen geraken om op het dak te kunnen komen.

Een kunstenaar die Just heet, schrijft zijn naam echt overal. Hoe gekker de plaats hoe beter, je moet er alleen op letten dat je niet betrapt wordt. Just heeft deze tag kunnen maken door verf met water te mengen in een brandweerslag.

Hier zie je een klein beeldje dat een artiest op de straatnaamborden plaatst. Elk beeldje vormt een andere yoga-houding. Dit zijn kleine maar mooie beeldjes.

Als afsluiter van de tour, hebben we Meneer Osman een bezoekje gebracht. Deze man woont sinds de bouw van de Berlijnse muur en de val ervan in een boomhutje. Osman is nu rond de 90 jaar oud en zit elke dag in een stoeltje voor zijn huis. Als je hem voorbij wandelt zwaait hij en lacht hij naar jou.

Dit was een klein overzicht van wat we tijdens de alternatieve tour hebben gezien. Het was heel leuk en we raden dit aan iedereen die van plan is ooit naar Berlijn te gaan aan.