Onze ronde van Frankrijk
  • Dag 8 Bourg de Peage- Vaison la Romaine
  • Dag 7 chateau Gaillard - bourg de peage
  • Dag 6 poligny- chateau Gaillard
  • Dag 5 Scey sur Saône - poligny
  • Dag 4 moncel les Lunéville -Scey sur Saône

Met de fiets naar Vaison la Romaine
    01-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 Bourg de Peage- Vaison la Romaine
    De weerberichten voorzagen een snikhete dag. Dus maar op tijd vertrekken. Om kwart voor 7 zaten we al op de juiste route richting Vaison.
    Het begin was zeer licht oplopend en het was nog aangenaam fris . Om 8 uur in Chabeuil aten we een broodje terwijl de marktkramers zich installeerden op het gezellige pleintje. Nu waren we gewapend voor de vele hellingen en cols. Het mooie en groene van de Drome werd duidelijk zichtbaar. In Crest nog een korte tankpauze voor we aan de col pas de Lauzun begonnen. 8 km klimmen 5,7,8% gelukkig zorgden de vele bomen voor voldoende schaduw. Het wegdek dat juist hier en daar wat bijgewerkt was zorgde voor een kleverige boel van plakkerige asfalt en steentjes . Slingerend tussen rotsen kwamen we voldaan boven. Na de lange , snelle afdaling kwamen we in Saou . Een beetje te druk vonden we dus verder om in een gezellig restaurantje in Pont de Barret een ravioli of een stukje eend te nuttigen.
    Klaar voor de volgende klim van een 7 tal km naar Aleyrac . Minder zwaar van percentage maar de brandende zon maakte de klim behoorlijk slopend . Vanaf toen was het vooral dalen langs Taulignan naar Valreas. Daar hebben we de groene weg naar de Middellandse zee verlaten. Via Visan reden we naar Vaison la Romaine . Na 130 km stond ons een geweldig ontvangst te wachten bij "Les amis de Jacqueline". Een met spandoek en vlaggetjes versierde chambre d'hote . Het deed wel wat om na een 1100 km fietsen zo te worden ontvangen. We maakten er een gezellige avond van met het nodige lekkers en kropen voldaan onder de wol. ( niet echt onder de wol want het is hier zeer warm). Nu nog enkele dagen nagenieten vooraleer we met ons Urvannetje terug naar Berlaar vertrekken.

Bart Edwin

01-08-2012, 08:49 Geschreven door De bikers

30-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 chateau Gaillard - bourg de peage
    Net aangekomen . Het was een lange rit van bijna 160 km. Veel op en af . We gaan eerst eten . Straks volgt het verslagje.

Bart en Edwin

We vertrokken weer rond 7 uur . De ochtend was nog fris maar het leek een warme dag te worden . Na een 15 tal km kwamen we in chazey sur Aine . Daar vonden we een gezellig bakkerijtje waar we een broodje aten en een koffietje dronken.
    Al snel begonnen enkele pittige klimmetjes elkaar op te volgen . Alles ging vlot tot we merkten dat we niet meer op het juiste parcours zaten. Enkele hellingen en kilometers om gereden zijn we terug op het juiste pad geraakt. De tocht bleef enig mooi. s'Middags was er een feestje in het kleine dorpje Faramans. Buffet voor de plaatselijke bevolking. Gelukkig mochten we bij aanschuiven en waren onze magen weer bestand om wat kilometers af te malen. Na nog een laatste drankje op een terrasje in Romans sur Isere bereikten we rond 7 uur ons hotelletje in Bourg de peage. De tocht die toch 160 km lang was en gekruid was met heel wat hellingen had ons een aangenaam gevoel gegeven . De benen , rug , hals ... voelden nog steeds goed. Wanneer we ons zitvlak nog eens goed verzorgden , mocht de laatste etappe geen probleem opleveren.

Groetjes, Bart en Edwin

30-07-2012, 00:00 Geschreven door De bikers

29-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6 poligny- chateau Gaillard
    Weerom een fameuze rit vandaag .Om 7 u vanmorgen zijn we vertrokken uit Polygny (Jura) om direct te beginnen met een stijle klim , en't zou niet de laatste zijn vandaag .Dat de Jura mooi en groen was hadden we al gezien , en al vlug wisten we waarom ,de hemelsluizen werden geopend! Het volgende dorpje bood ons echter redding , in een nog niet geopend restaurant (wegens nog vroeg) was de bevallige uitbaatster toch bereid ons te voorzien van voedsel en drank(was ze nu compatieus of hebben wij nu toch zo'n uitstraling) De weergoden waren ons gunstig gezind want na een klein uurtje konden we onze tocht verderzetten.Langzaam maar zeker werden de vochtige nevels door de zon verdreven en toonde de natuur van de haute-Jura zich op z'n mooist.Onze benen voelden goed , 't zitvlak iets minder maar voor wat hoort wat.De groene weg ging verder langs de stuwmeren en Gorges van de Aine om zo uiteindelijk chateau Gaillard te bereiken . D'n Bart had zoals gewoonlijk weer een goed hotelletje voorzien .Na een versterking van den inwendige mens gaan we ons niet al te laat ten ruste leggen.(zou er nog iemand bijkomen op onze kamer ? Er staat nog een derde bed !!??)

edwin

29-07-2012, 21:03 Geschreven door De bikers

28-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5 Scey sur Saône - poligny
    Deze morgen rond 7 uur 30 vertrokken. Vannacht had het geonweerd en heeft er voor gezorgd dat de nacht frisser was. Bij vertrek was er nog lichte regenval. We vertrokken langs het jaagpad van de Saône . Zeer mooi en aangenaam fietsen. Maar dan de eerste lekke band van deze tocht . Natuurlijk met een goede mekanieker bij , zeer vlug hersteld.
    De tocht verliet de Vogezen en bracht ons in de mooie Jura. Rond de middag in een gezellig klein restaurantje een dagschotel geten . Heerlijk stukje kip met rijst en warme groenten. Het smaakte maar het blijft nog steeds moeilijk om grotere hoeveelheden te eten. Dus zoals het moet : dikwijls een klein beetje. De temperatuur bedroeg rond de 30 graden maar de bewolking en het aangename windje zorgde ervoor dat alles draaglijk bleef. Rond 6uur hebben we een hotelletje bereikt en hebben een duik in het zwembad genomen.
    De 130 km die we vandaag aflegden waren mooi en voelden aangenaam aan tot op het einde.
    Morgen zullen we weer vroeg moeten vertrekken want de Jura tocht start met enkele pittige beklimmingen.
    We gaan nu nog eens lekker eten. En dan weer vroeg in bed.

28-07-2012, 19:31 Geschreven door De bikers

27-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 moncel les Lunéville -Scey sur Saône
    Zoals verwacht was het onmogelijk om aan een grote tocht te beginnen zonder de nodige calorieën . Dus hebben we de wijze beslissing genomen om naar het station van Lunéville te rijden en van daaruit met de trein te vertrekken . Via epinal zijn we uiteindelijk in lure aangekomen. Door het regelmatig nuttigen van het nodige voedsel kwamen we terug op krachten om dan toch nog een tocht van 75 km af te werken door de mooie Vogezen . Zo zijn we ook langs Vesoul gepasseerd . Daar hebben we nog een kleinigheid genuttigd om dan rond half7 aan te komen in "la ferme des Viking".
    We zijn hier zeer gastvrij ontvangen. Onze kledij wordt gewassen en krijgen we morgen droog terug. Samen met een Nederlands koppel dat dezelfde weg volgt , hebben we een heerlijke pizza gegeten door de heer des huizes gebakken.
    We voelen ons terug sterker en kijken uit naar morgen om onze tocht tot aan de voet het de Jura verder te zetten.

27-07-2012, 22:31 Geschreven door De bikers

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 Koenigsmacker - moncel les Lunéville
    Wat een tocht ! Om 7 uur vertrokken . Aangenaam langs de moezel . Al snel verlieten we de bewoonde wereld. Het lijkt wel of de tijd is hier blijven stilstaan. Of toch niet want de machines waarmee de graanoogsten binnengehaald worden zijn indrukwekkend. Schilderachtig kleine dorpjes achter de heuvels . Mooi! Er stak echter een groot probleem op toen bleek dat er in geen enkel dorpje eten of drinken te krijgen was. Tot 15 uur hebben we overleefd met onze met warm water gevulde drinkbussen. Een enkele keer zagen we iemand in een dorpje en zo hadden we dan toch eens fris water. Totaal uitgeput konden we iets eten maar was het voor mij te laat! De hitte en uitputting blokkeerde mijn maag. Nog 50 km te gaan! Edwin bleef me aanmoedigen en zorgde ervoor dat ik uitgeteld Lunéville bereikte.
    Ook s'avonds was eten amper mogelijk.
    Deze rit bij deze temperatuur ? Een beetje erover?
    Wat gaan we morgen doen ?
    zullen we voldoende hersteld zijn om alweer een 150km lange tocht aan te vatten?
    We zien wel.

Tot morgen,
    Groetjes,

27-07-2012, 19:59 Geschreven door De bikers

25-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 Houffalize - Koenigsmacker
    Om 7 uur vertrokken tot in het centrum waar we bij een wakkere bakker een lekker chocolade broodje aten !
    Om half acht begon de echte tocht . Wonderwel de spieren wilden mee. Het zitvlak dat ligt eerder gevoelig maar het lukte.
    We moesten eerst naar Bourcy waar we zouden inpikken op de "groene weg naar de Middellandse zee "
    De gps stuurde ons langs de kortste weg . Het begon met een steile klim van 14% daarna een onverhard pad maar na een klein uurtje stonden we in Bourcy.
    Langs mooie groene wegen en schitterend aangelegde fietspaden (uitsluitend voor fietsers en wandelaars) reden we tot Wiltz waar een koffietje ons smaakte. Vandaaruit richting ettelbruck waar we op een gezellig pleintje een heerlijke veel te grote pasta aten.
    Een passage via Luxemburg bracht ons na 155km in Koenigsmacker. Ondertussen was het weer bijna 7 uur!
    de tocht is vlot verlopen maar bijna 12 uur op de fiets is niet te onderschatten . Morgen hopen we beiden dat we eens vroeger kunnen aankomen op onze bestemming om eens een langere rustpauze te hebben

Tot morgen,
    Groetjes,

25-07-2012, 22:00 Geschreven door De bikers

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 Berlaar Houffalize
    Om 6uur stonden we klaar om te vertrekken .
    Na het nodige geknuffel en gezoen zijn we met 3 vertrokken. Jawel , Walter heeft ons het eerste uur vergezeld en ons in Aarschot uitgewuifd.
    Rond 9 uur hebben we een koffietje gedronken op een terrasje in Tienen. Vanwaaruit zijn we golvend verder gefietst tot Huy. Daar hebben we eerst de renners van de ronde van Wallonië van start zien gaan en daarna een lekker broodje gegeten.
    In Huy moest Edwin al een stukje extra energie kwijt en klom met de zwaar beladen fiets de muur van Huy op.
    Daarna tot Bomal waar we reeds 130 km afgelegd hadden.
    We hoopten dat we het zwaarste achter de rug hadden want onze energie begon op te geraken.
    Wat volgde na Bomal was totaal onverwacht! We hebben meer dan 15km geklommen. We wisten niet dat dat in België kon! Blijkbaar wel als je de baraque fraitur passeerd! Vanaf toen was de energie op en begonnen krampen in mijn dijen me te vervelen . Edwin heeft me regelmatig moeten opwachten.
    Uiteindelijk hebben we na 173 km om half 7 s'avonds stik kapot Houffalize bereikt .
    Na een heerlijke douche en een lekkere pasta . Konden we nog even van een goe choufke genieten op een terras.
    Toch maar vroeg onder wol want goe gaat dat lichaam morgenvroeg reageren?

tot morgen,
    Groetjes ,

25-07-2012, 21:37 Geschreven door De bikers

23-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Op dinsdag, 24 juli om 6 uur vertrekken Edwin en Bart met de fiets naar "les amis de Jacqueline" in Vaison la Romaine.
    Op acht dagen hopen we de mooie chambre d'hote te bereiken .
    Onze fietsroute is gebaseerd op "de groene weg naar de middellandse zee".
    De mountainbikes werden voorzien van fietstassen om reservekledij en het nodige fietsgerief te vervoeren.
    Overnachten doen we in budgethotelletjes.
    Via deze weg trachten we jullie mee te laten genieten van de onze tocht .