• Acquoy/Nederland

Baltische Staten
    onze reis naar St. Petersburg
    06-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaunas/Litouwen
    We zijn nu in de laatste Baltische Staat, Litouwen aangekomen. We staan op een camping bij Kaunas, waar we morgen een stadswandeling gaan maken. Zondag vertrekken we naar Mragowo in Polen en dan komen we maandag in Torun aan ook Polen voor de  laatste en 17e camping van deze gezamenlijke reis. Woensdag vertrekt iedereen richting huis, dan is onze geweldige reis helaas voorbij. Maar nu nog even niet! De dagen in Haapsalu waren heerlijk. Er waren festiviteiten en in de kasteeltuinen was van alles te doen speciaal voor de kinderen. We konden de toren beklimmen en de kerkers in, normaal kan dit niet. Er is in dat plaatsje een lange promenade langs de Finse Golf en ook nog een groot meer met wandelmogelijkheden. Wij hebben in de Kuurzaal heerlijk geluncht, de serveersters liepen daar in ouderwetse kleding, zoals in de tijden van de Tsaar. Die kwam met zijn gevolg per trein tot aan zee om te kuren, het stationnetje is er nog.

We worden nu overvallen door een enorme windhoos en de lucht is pikzwart.....ER KOMT EEN BUI AAN!!!!!!!!

Daarna zijn we vertrokken naar Haademeeste in Estland, pal aan zee. Helaas heel ondiep maar de zonsondergang was prachtig. Als je uit de douche kwam keek je zo over de zee! De campings zijn sober, soms maar 2 douches en toiletten, maar alles lost zich vanzelf op. Wij gaan meestal ,'s avonds laat, dan wacht er niemand op je. Gistermorgen door naar Berzini in Letland, de caravan gestald en door Rundale een prachtig paleis en we hebben er al zoveel gezien!!!!!!Gek, maar het verveelt nooit het is iedere keer weer anders. Daar was een bruiloft, poepie sjiek, iedereen in het lang. Het bruidspaar kreeg rozen, rozen en rozen, een enveloppe hebben wij niet gezien?!!!

Vanmorgen met stralend weer vertrokken naar deze camping, waar het nu hoost, we staan aan een rivier en alle zwemmers zijn gevlucht voor het onweer en regen. Allemaal fijne Pinksterdagen en heel veel groeten van de genieters Bert en Carla

06-06-2014 om 13:39 geschreven door Pollen

01-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haapsalu/estland
    Wij zijn in Haapsalu aangekomen, vlakbij Tallinn. Na vier fantastische en vermoeiende dagen die we niet hadden willen missen in St. Petersburg. De grensovergang terug duurde veel langer dan de heenweg en na talloze controles, lange wachttijden, speurhonden, spiegels onder de bus mochten we eindelijk door. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. Op de camping stond alles nog zoals we het hadden achtergelaten. Van te voren waren de controles op schade en andere zaken geweest door de bewaking, zodat na terugkomst alles goed te controleren was. Niets aan het handje. De auto,'s werden van de deuren afgereden en we konden naar binnen. Alles opgeruimd en lekker weer genieten van onze Cabby. Wat is kamperen toch heerlijk, hotels zijn super maar geef ons maar de natuur en de vogelgeluiden als je wakker wordt!
    De volgende morgen moest de kring van caravans worden ontsloten, we stonden nl. allemaal in een kring, de campers in het midden. De eerste vertrok en toen kon de rest afreizen. Binnen een half uur was iedereen weg. Prima geregeld. Na een mooie alternatieve rit, langs zee en leuke dorpjes kwamen we om 16.30 uur hier op de camping aan. Onderweg hebben mensen uit onze groep zoveel schade opgelopen dat de caravan terug naar Nederland wordt vervoerd. Zij slapen nu hier in een huisje en vertrekken dinsdag terug naar huis. De opvang is fantastisch en ook iedereen uit de groep komt hulp bieden. Omdat politie e.a. totaal geen andere taal spreken is contact krijgen heel moeilijk en in dit geval bijzonder lastig. We vertrekken hier woensdag, dan 3 reisdagen achter elkaar, 1 dag rust, 2 reisdagen en dan zijn we op onze laatste camping Torun in Polen. Maar zover is het nog niet, maar nu gaat het snel!
    Het zonnetje komt net door, wat het weer betreft hebben we niet veel geluk gehad tot nu toe. Vooral in St. Petersburg was dat bijzonder jammer, we hebben een dvd. gekocht en dan zie je al die prachtige gebouwen in de zon, wat een verschil!!!!!
    We gaan de omgeving verkennen en morgen excursiedag naar Tallinn, ook weer een plaatjesstad. Als we thuiskomen is ons hoofd vol van alles wat we gebben gezien en meegemaakt denk ik.