• Acquoy/Nederland

Baltische Staten
    onze reis naar St. Petersburg
    18-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Acquoy/Nederland
    We zijn weer thuis! Vanmorgen hebben we eerst in Ootmarsum boodschappen gedaan, helaas ging het nieuwe museum van Ton Schulten pas om 11.00 uur open. Dat werd te laat voor ons. Tussen de middag nog lekker onderweg geluncht in de caravan en om 14.00 uur waren we thuis. Er stonden bloemen, in de koelkast lagen aardbeien en kersen en een zelfgebakken cake van de buurtjes, dat is leuk thuiskomen. Tamara met Jippe kwamen uit zwemles langs, want nu stond de caravan van opa en oma wel voor de deur!
    We hebben nog fijne dagen gehad op de camping in Weerselo. Maandag lekker in het zonnetje en genieten van de konijntjes die vlak voor je deur rondhuppelen. Dinsdagmorgen naar de sauna, prachtig weertje en relaxen.
    Een heerlijke dag gehad, ' s avonds daar lekker gegeten en  daarna de luifel en stoelen opgeruimd, onze laatste nacht in de Cabby!
    Nu is het dan echt voorbij, de enquete mbt. onze ACSI reis is ingevuld en de eerste dokterafspraken zijn morgen.
    We kijken terug op een geweldig fijne en heel veel "gezienvakantie" en nu moet alles indalen. Ons hoofd is nog zo vol van alle indrukken........
    Nu draait de wasmachine en ligt de inhoud van de caravan op diverse plekken in Huize Pol, morgen weer een dag. Lekker op de bank voetbal gekeken met een pizza op ons bord, wijntje erbij.......genieten!
    Het is ook weer fijn om thuis te zijn!
    de laatste mail van de genieters Bert en Carla

18-06-2014 om 23:35 geschreven door Pollen

09-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Torun/Polen
    Wij zijn nu weer in Polen met dezelfde tijd  als in Nederland. We zijn van 2 uur verder in Rusland weer op normale tijd aangekomen in Polen. In Kaunas hebben we na die enorme buien en windhoos prima weer gehad. De stadswandeling  was in de hitte en dan ben je blij met dikke bomen om onder te lopen. Maar we mopperen niet, veel fijner dan regen! Op zaterdag trouwen heel veel mensen en dat was goed te merken. Dikke en lange Humbers, waar hele families in kunnen stonden met grote strikken op het kerkplein en de bruidsparen en gevolg in vol ornaat en dan bedoel ik ook echt VOL. Ik heb nog nooit zulke hoge hakken, weelderige boezems en korte rokken gezien! En de familie was ook in het lang van dik tot dun. Er zijn lange wachttijden voor de kerk en iedereen zit in de schaduw en de bruidsmeisjes worden huilerig natuurlijk. Prachtig om dit te zien. Wij zijn naar het Duivelsmuseum geweest, een hobby van een particulier en het grote museum van Ciurlionis. We konden het niet vinden, overal vragen tot een Duits sprekende mevrouw ons hoorde en die heeft ons helemaal maar het museum gebracht, aardig! De volgende dag vertrokken we naar een camping waar we op de heenweg ook waren geweest en hebben onderweg Wolfschanz bekeken, waar een mislukte aanslag op de Fuhrer is gepleegd. Een enorme stad gebouwd van betonnen bunkers diep onder de grond. Alles is door de Duitsers vernietigd in 1944, voordat de Russen kwamen. De restanten liggen er nog net zo, enorm groot en hoog!
    Vanmorgen vertrokken met regen maar al snel kwam de zon door en nu zitten we op onze laatste camping midden in een muggenplaag.  Morgen excursie door Torun en morgenavond ons afscheidsdiner. Woensdag vertrekt iedereen en gaat zijns weegs. Wij hebben nog een week en gaan nu rustig terug. Wat langer op een camping staan en niet te veel meer bezichtigen ( is het plan!!!!!)
    Woensdag 18 juni komen we thuis, dat is onze planning. We hebben een geweldige vakantie en zoveel gezien, niet te geloven. Polen vinden wij een geweldig vakantieland, diverse mogelijkheden en prachtige natuur. Zeker een aanrader.
    Misschien komt er nog een op weg naar blog.......maar anders laat ik het hierbij.
    Allemaal hartelijk bedankt voor de leuke reacties en tot in Acquoy.
    lieve groet van de genieters Bert en Carla

09-06-2014 om 17:01 geschreven door Pollen

06-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaunas/Litouwen
    We zijn nu in de laatste Baltische Staat, Litouwen aangekomen. We staan op een camping bij Kaunas, waar we morgen een stadswandeling gaan maken. Zondag vertrekken we naar Mragowo in Polen en dan komen we maandag in Torun aan ook Polen voor de  laatste en 17e camping van deze gezamenlijke reis. Woensdag vertrekt iedereen richting huis, dan is onze geweldige reis helaas voorbij. Maar nu nog even niet! De dagen in Haapsalu waren heerlijk. Er waren festiviteiten en in de kasteeltuinen was van alles te doen speciaal voor de kinderen. We konden de toren beklimmen en de kerkers in, normaal kan dit niet. Er is in dat plaatsje een lange promenade langs de Finse Golf en ook nog een groot meer met wandelmogelijkheden. Wij hebben in de Kuurzaal heerlijk geluncht, de serveersters liepen daar in ouderwetse kleding, zoals in de tijden van de Tsaar. Die kwam met zijn gevolg per trein tot aan zee om te kuren, het stationnetje is er nog.

We worden nu overvallen door een enorme windhoos en de lucht is pikzwart.....ER KOMT EEN BUI AAN!!!!!!!!

Daarna zijn we vertrokken naar Haademeeste in Estland, pal aan zee. Helaas heel ondiep maar de zonsondergang was prachtig. Als je uit de douche kwam keek je zo over de zee! De campings zijn sober, soms maar 2 douches en toiletten, maar alles lost zich vanzelf op. Wij gaan meestal ,'s avonds laat, dan wacht er niemand op je. Gistermorgen door naar Berzini in Letland, de caravan gestald en door Rundale een prachtig paleis en we hebben er al zoveel gezien!!!!!!Gek, maar het verveelt nooit het is iedere keer weer anders. Daar was een bruiloft, poepie sjiek, iedereen in het lang. Het bruidspaar kreeg rozen, rozen en rozen, een enveloppe hebben wij niet gezien?!!!

Vanmorgen met stralend weer vertrokken naar deze camping, waar het nu hoost, we staan aan een rivier en alle zwemmers zijn gevlucht voor het onweer en regen. Allemaal fijne Pinksterdagen en heel veel groeten van de genieters Bert en Carla

06-06-2014 om 13:39 geschreven door Pollen

01-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haapsalu/estland
    Wij zijn in Haapsalu aangekomen, vlakbij Tallinn. Na vier fantastische en vermoeiende dagen die we niet hadden willen missen in St. Petersburg. De grensovergang terug duurde veel langer dan de heenweg en na talloze controles, lange wachttijden, speurhonden, spiegels onder de bus mochten we eindelijk door. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. Op de camping stond alles nog zoals we het hadden achtergelaten. Van te voren waren de controles op schade en andere zaken geweest door de bewaking, zodat na terugkomst alles goed te controleren was. Niets aan het handje. De auto,'s werden van de deuren afgereden en we konden naar binnen. Alles opgeruimd en lekker weer genieten van onze Cabby. Wat is kamperen toch heerlijk, hotels zijn super maar geef ons maar de natuur en de vogelgeluiden als je wakker wordt!
    De volgende morgen moest de kring van caravans worden ontsloten, we stonden nl. allemaal in een kring, de campers in het midden. De eerste vertrok en toen kon de rest afreizen. Binnen een half uur was iedereen weg. Prima geregeld. Na een mooie alternatieve rit, langs zee en leuke dorpjes kwamen we om 16.30 uur hier op de camping aan. Onderweg hebben mensen uit onze groep zoveel schade opgelopen dat de caravan terug naar Nederland wordt vervoerd. Zij slapen nu hier in een huisje en vertrekken dinsdag terug naar huis. De opvang is fantastisch en ook iedereen uit de groep komt hulp bieden. Omdat politie e.a. totaal geen andere taal spreken is contact krijgen heel moeilijk en in dit geval bijzonder lastig. We vertrekken hier woensdag, dan 3 reisdagen achter elkaar, 1 dag rust, 2 reisdagen en dan zijn we op onze laatste camping Torun in Polen. Maar zover is het nog niet, maar nu gaat het snel!
    Het zonnetje komt net door, wat het weer betreft hebben we niet veel geluk gehad tot nu toe. Vooral in St. Petersburg was dat bijzonder jammer, we hebben een dvd. gekocht en dan zie je al die prachtige gebouwen in de zon, wat een verschil!!!!!
    We gaan de omgeving verkennen en morgen excursiedag naar Tallinn, ook weer een plaatjesstad. Als we thuiskomen is ons hoofd vol van alles wat we gebben gezien en meegemaakt denk ik.
    lieve groet van de genieters Bert en Carla

01-06-2014 om 11:07 geschreven door Pollen

29-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St.Petersburg/ Rusland
    Het hoogtepunt van onze reis.......we zijn er! Na een voorspoedige grensovergang kwamen we in Rusland aan. Erg arm en een trieste aanblik. De voorsteden van St. Petersburg waren niet veel beter. In de stad zelf is het superdruk, rijen auto,'s dit gaat de hele dag en nacht door. Opstoppingen bij de vleet, niemand maakt zich druk.....ziekenwagens doen hun sirenes uit of rijden om en mensen gaan het verkeer regelen. Over een stukje van 3,5 km. doen we met de bus een uur. Daarom is de metro hier zo in trek. Wij hebben een kamer met uitzicht op de rivier Neva, die de stad doorkruist. Om 01.00 uur gaat een gedeelte van de brug open voor de cruiseschepen en dan wordt het rustiger. Alles is hier verlicht een plaatje om te zien en dan dat gat van de open brug. We hebben enorm veel gezien en het is niet te bevatten wat een rijkdom!!!!!!! Overal goud en marmer, de kerken en paleizen zijn ontelbaar en je komt van de ene verbazing in de andere. Maar de Hermitage, waar we gisteren waren, was het hoogtepunt!!!!!! Niet te beschrijven, dat moet je zien. Per dag komen hier 70.000 mensen!!!!
    We hebben een Russische gids die goed Hollands spreekt en heel erg veel weet. We hadden oortjes in zodat we haar goed konden horen. Vandaag in het Catharinepaleis, 25 km. vanaf St. Petersburg, hadden we 2 gidsen, dat is verplicht als de groepen te groot zijn. Gisteravond hebben we een Russische avond bezocht, een geweldig koor met schitterende stemmen en geweldige dansers. Vanavond hebben we kaartjes voor het Zwanenmeer, we gaan op sjiek daar naar toe. Morgen onze laatste excursie, lunchen en dan vertrekken we weer naar Estland en gaan we langzaam aan terug op huis aan. Maar dat kost nog de nodige kilometers. De overgang van het weer was triest, van 30 graden naar 7 graden met hevige wind en regen. Het regent aan een stuk door, dat is zo jammer! Op het laatst is alles nat, vooral je schoenen is een naar gevoel. Morgen wordt het ook niet veel beter, maar niets aan te doen. In de hitte hier lopen is ook niet top! We gaan nog even heerlijk genieten vanavond en morgen en dan......op naar Estland, waar onze caravan is achtergebleven met bewaking. De auto staat pal tegen de deur, zodat niemand er in of uit kan. De organisatie is geweldig, we zijn erg tevreden. Allemaal een fijne Hemelvaart en tot mails!

29-05-2014 om 16:06 geschreven door Pollen

24-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elva/Estland
    3 keer is scheepsrecht..........ik hoop dat het nu wel lukt!!!!!
    Gisteren zijn wij in Estland aangekomen een korte rit van 225km. We blijven tot maandag dan vertrekken we naar Tolstai, waar de caravans achterblijven en we vanaf dinsdag met de bus naar Rusland gaan. Vandaag bespreking gehad en we moeten rekening houden met een lange wachttijd bij de grens. Kan zomaar 4 of 5 uur gaan duren........en je neutraal opstellen, niet opvallen of opmerkingen maken. Het is geen land om gekkigheid mee uit te halen op dit moment, dus we houden ons gedeisd!!!!!!!
    Vandaag en morgen rustdagen en dat is heerlijk. Lekker uitslapen en op je gemakje dingen doen. Bert en ik zijn naar Tartu geweest, een universiteitsstad en hebben het nodige bekeken daar. Ook het KGB museum bezocht..........indrukwekkend. Een gezellige sfeer en ondanks de hitte was het heerlijk lopen onder de oude bomen daar. Maar Riga was nog mooier, wat hebben we genoten van die stad. We zijn lopend naar de oude stad gegaan en hebben zoveel moois gezien. O.a. Een concert bijgewoond en met een panoramalift naar de 27ste verdieping van een hotel, geweldig uitzicht!!!! Gistermorgen in de spits met rijen dikke auto,'s de stad uit, Bert gaf geen krimp, maar ik zat met zwetende oksels naast hem. Al die bussen, vrachtauto's, pal naast je......maar het ging prima! Tot we bij de kasseienroute kwamen, dat gaf de doorslag na alle slechte wegen voor onze Cabby. Alle laden eruit....als er eentje gaat, gaat de rest waarschijnlijk ook. Wij vinden deze zware reis meer geschikt voor campers dan caravans, wat heeft het materiaal veel te lijden! Maar de reis zelf is toppie we hadden dit niet willen missen. Nu zitten we heerlijk met een kop koffie buiten, het is hier een uur later dan bij jullie en straks in Rusland gaan we nog een uur vooruit. Lange avonden, heerlijk is dat! In de winkels is alles te koop, geen probleem. De prijzen in Estland zijn gelijk maar Polen, Litouwen en Letland was goedkoper. De wegen zijn hier ook prima, in tegenstelling tot de andere landen. Heel veel groetjes van de genieters Bert en Carla

24-05-2014 om 19:51 geschreven door Pollen

21-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foutje.......
    In het vorige, vorige bericht heb ik Nadia geschreven, maar dat moet Nida zijn!!!!!!

21-05-2014 om 18:50 geschreven door Pollen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga in Letland
    Na een heerlijke 3 dagen op een paradijsje als camping zijn we weer vertrokken naar Riga, een stadscamping. We wilden eigenlijk niet weg uit Nida. We hebben daar fietsen gehuurd en over het eiland gefietst. Met een boot mee over de Oostzee en dan die heerlijke zon en prachtige hoge duinen.....genieten. Maar ja, de reis gaat verder en gistermorgen hadden we de Ferry om 9.30 uur en na een lange, vermoeiende rit kwamen we om 16.30 uur op onze nieuwe camping in Riga aan. Sinds de grensovergang in Letland veranderde alles........Grote groene velden, slechte wegen, gaten en gaten en veel werk in uitvoering met stoplichten. Omdat sommige werkzaamheden wel 5 km. lang waren, duurde dat heeeeeel ergggggg langgggg! En dan schudden en schudden en schudden, het was voor ons een raadsel dat alles nog functioneerde, wat moeten auto,'s en caravans sterk zijn. Zelfs binnen was er niets gebeurd, maar ja dat is een kwestie van goed inpakken (eigendunk)
    toen we hier net waren brak er noodweer los, onweer en hevige regen, alles stond blank. Toen vond ik het voor het eerst niet mee zo leuk om zo ver van huis te zijn en nog zover te moeten gaan. We zijn lekker vroeg naar bed gegaan en vanmorgen zag de wereld er weer anders uit.
    Met de bus naar Riga, wat een prachtige stad is dat.  Riga is de culturele hoofdstad van Europa in 2014 en dat is zeer terecht. Na de excursie en lunch zijn we zelf op pad gegaan, oa. naar  het ghetto's museum (indrukwekkend) en de centrale markt, die in Zeppelin hangars zitten, de houten huisjes bekeken, de Jugendstil gebouwen (prachtig) morgen hebben we de hele dag vrij en dan gaan we lopend naar het centrum en dan een keuze maken uit al dat moois hier. Nu schijnt de zo'n vanaf vanmiddag en de voorspellingen zijn prima voor morgen. Vrijdag vertrekken we naar Elva en dan bijna naar St. Petersburg, daar verheugt iedereen zich op.
    heel veel groeten van de genieters Bert en Carla

21-05-2014 om 18:43 geschreven door Pollen

18-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nadia
    We zijn nu op het mooiste schiereiland van Litouwen, de andere kant zit aan Rusland vast. Gisteren zijn we via een alternatieve route, langs een rivier die grenst aan Rusland, gereden. Een prachtige route, wel meer kilometers maar de moeite waard. De wegen zijn overal het algemeen goed, maar als het minder wordt, is het echt mis!!!! Het kan zomaar gebeuren dat het asfalt overgaat in stenen, vaak met een flink hoogteverschil. Met de ferry over, dat geeft echt een vakantiegevoel, in de verte de duinen en dan een kaartje kopen en het natuurgebied in. Dan 45 km. door de bossen en duinen tot aan onze camping. We hebben een heerlijk open plek midden in de bossen met gisteren de hele dag ZON!!!! Vandaag willen we fietsen huren, maar werden wakker met de regen op het dak, balen. Nu is het droog en ik zit bij de receptie het blog te schrijven, ivm. ontvangst WiFi. Bij de buren wordt nu een nieuw wiel onder de caravan gezet, omdat de velg was gescheurd door de slechte weg. Onze technische man Willem en Geert zijn druk in de weer, het zijn fantastische mensen. Gisteravond hebben we met elkaar jeu de boules gespeeld.
    We blijven hier tot dinsdag en dan vertrekken we naar Riga in Letland, de volgende Baltische Staat.
    De campings zijn goed, maar het sanitair is pover. Douchedeurtjes ontbreken vaak en papier moet je in de prullenbakken gooien, niet doorspoelen. Je kleed je uit buiten het hokje en dan douchen, maar alles went. In de winkels zijn de mensen niet zo aardig. Ze kijken nors en als je groet komt er geen reactie, ook bij de jongeren niet. Maar ze hebben natuurlijk een behoorlijk intensieve geschiedenis van onderdrukking achter de rug, dat vraagt aanpassing en tijd. Maar de reis doet hier niets aan af, wat een mooie steden en natuur. Het is een omgeving die zo anders is dan wij gewend zijn. En dan hebben we nog Rusland tegoed!!!!!!!
    Voor allemaal heel veel groeten van de genieters
    Bert en Carla

18-05-2014 om 09:32 geschreven door Pollen

15-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trakai Litouwen
    Sinds gisteren zijn we in Trakai aangekomen, een korte route dit keer. Een prachtcamping op een schiereiland en na aankomst zijn we met de boot naar de Waterburcht gevaren met een kasteelmuseum. Via een lange houten loopbrug naar het dorp met de karakteristieke houten huisjes. De bevolking daar is voor een deel van Joods Turkse afkomst. De kleding en gerechten zijn daardoor ook anders. ,'s Avondshow zijn we op de camping uit eten geweest, erg lekker. Vanmorgen de excursie met bus naar Vilnius, staat op de Unesco Erfgoedlijst, zeer terecht. Veel imposante gebouwen, lijkt een beetje op Parijs. Daar zagen we de aankondiging dat André Rieu hier binnenkort komt optreden!
    We hebben de Zwarte Madonna, de Universiteit en kathedraal bezocht en na de lunch hadden we tijd om zelf op stap te gaan, erg leuk!
    onze gids sprak goed Nederlands en heeft verteld over de periode van de onafhankelijksstrijd hier. Bert en ik hebben een fototentoonstelling gezien, die hier ok over ging, interessant. Morgen hebben we een dag om zelf in te vullen en zaterdag vertrekken we naar Nida in een natuurpark gelegen. Vanmorgen hebben 2 mensen onze groep verlaten ivm gezondheidsproblemen. Erg triest is dat, maar verder gaan had geen zin.
    De groep is prima, veel plezier met elkaar en niemand dringt zich op. Als je wilt zoek je aansluiting en zo niet.....geen punt. Daar zijn we erg blij om, schijnt altijd zo te gaan. Maar we hebben een super stel leuke ondernemender mensen als begeleiding, kan niet beter. En dat is heel erg belangrijk.