Tijdens één van de opdrachten op het Belgisch kampioenschap voor Bellemannen in Londerzeel gebeurde iets wat je enkel bij Mr. Bean zou verwachten. ‘Ik was volop bezig met mijn tekst over Koksijde toen ik plots mijn valse tanden verloor', vertelt Marc Reybrouck. ‘Ik schrok mij een bult. Niet alleen mijn tanden was ik kwijt, ook mijn stem hoorde je nauwelijks nog. Ik stak vlug mijn tanden op hun plaats terug maar dan gebeurde het nog eens. Schrijf het maar toe aan een gebrek aan ervaring.'

‘Die Bellemannen zijn allemaal mensen van een stuk in de zestig met valse tanden. Ze vroegen me achteraf : ‘heb jij dan je lijm niet mee? Wij hebben die altijd op zak.' Een Belleman moet luid spreken en bij zo'n inspanning komen die valse tanden vlugger los. Ik eindigde tiende op tien maar dat kwam niet alleen door die tandenhistorie. Ik had mijn tekst over Koksijde vooraf bij de burgemeester van Londerzeel ingediend, zoals het reglement voorschrijft, maar had een lichtjes andere versie afgelezen en dat mocht blijkbaar niet. Dat leverde mij allemaal tien strafpunten op. Het kostte mij meteen ook een plaats in de eerste vijf. 's Namiddags heb ik nochtans goed gepresteerd met een tekst van Gerard Walschap.'

BK in Koksijde

Marc Reybrouck (66), alias ‘Marc de Visboer' of ‘Marc Vis', is de eerste Belleman van Koksijde. Hij bood zich spontaan bij het gemeentebestuur aan en trad eind 2010 in dienst. Daar zijn ze niet kwaad om de tiende plaats van hun Belleman. Integendeel. ‘Burgemeester Marc Vanden Bussche en schepen Dirk Dawyndt (Open VLD) beloofden mij dat zij over enkele jaren het BK naar Koksijde halen. Speciaal voor mij', aldus Marc Reybrouck.