Inhoud blog
  • The End
  • Terug in Odense
  • Nyköping
  • 3e dag wk sledehonderennen
  • 2e dag wk sledehonderennen
    Beeldverhaal

    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orsa Grönklitt

    Orsa Grönklitt is een skigebied, annex dierenpark. Uiteraard ging ik niet om te skieën, maar om diertjes te bekijken. Och ja, Orsa ligt heel wat noordelijker dan Karlstad ; sneeuw verzekerd dus.

    In deze streek (Dalarna) heb je nogal wat mooie uitzichten op de vele meren die Zweden rijk is. Jammer is er naast de weg geen plaats om even snel te parkeren en wat kiekjes te schieten. Mocht je het toch proberen, mag je onmiddellijk een takeldienst bellen om je ofwel uit een gracht ofwel uit een sneeuwmuur te halen. Wel opmerkelijk is dat er vele korte inhammen zijn om kort te parkeren, maar deze liggen (strategisch of niet) telkens op een plaats waar je niets kan fotograferen (veel bomen in de weg). De wegen zelf waren totaal vrij van sneeuw en zeer vlot berijdbaar.

    Het skigebied en dierenpark liggen nog een twaalftal kilometer verwijderd van het centrum van Orsa. Die wegen waren daarentegen totaal niet sneeuwvrij. Even de gelegenheid dus om mijn sneeuwbanden uitvoerig te testen. Resultaat: "da bolt geweldig". Zie foto hieronder voor een impressie van die wegen.

    Het dierenpark was een tegenvaller. Op bepaalde plaatsen zou het mogelijk geweest zijn de vossen, wolven, lynxen te fotograferen op zo'n manier dat je zou denken dat het 'real wildlife' was, maar ..... de beestjes lieten zich daar niet zien ; ze bleven liever gewillig poseren tegen de afsluitingen.

    Het tweede beeld is van een uitzicht dat ik had in het dierenpark.

    Op terugweg heb ik wel wat bevroren meer kunnen fotograferen ; zie derde foto. En nog meer .... Ik was aan een gezapige 100 km/h aan het rijden toen een tegenligger nogal wat vreemd deed (iets naar het midden toe rijden en zo wat 'tikken' met zijn grootlichten). Eventjes verderop zag ik het dan ........... een eland langs de kant van de weg. Ik reed er op zo'n 10 tot 20 meter langs. Een imposant beest .... Jammer maar helaas kon ik op die plaats onmogelijk stoppen (snif snif).

    Ik geloof nu best dat je enorm goed moet opletten als je bij schemerdonker in deze streek rondtoert.

    En een aantal kilometer verderop dan nog ... plots zie ik daar een ree de weg over rennen ; ik heb afgeremd, maar k denk dat het niet nodig was omdat het beestje nogal snel de baan over was. Blijven opletten dus .....

    Morgen heb ik de trip naar Gilhov voor de boeg; dat wordt mijn verblijfplaats tijdens het WK, dé reden waarom ik naar hier gekomen ben. Helaas heb ik in mijn verblijfplaats geen wifi en aldus (wellicht) voor enkele dagen geen update van deze blog ....

    Allé, k laat het hier nu ; nog even champions league bekijken op tv en dan t beddeke in.







    05-03-2008 om 22:27 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glaskogens naturreservat

    Vandaag een uitstap gedaan naar het Glaskogen natuurreservaat; dat is richting Noorse grens.

    Mijn GPS eerst ingesteld op Arvika en daar aangekomen, zocht ik dan het plaatsje Glava. Helaas ... "madam" kende dat niet. Maar, onder de optie "bezienswaardigheden" kende die dat dan wel; begrijpe wie kan .... Soit, k ben er zonder problemen geraakt dus mag "madam" nog in functie blijven.

    Na Glava had ik borden gezien met pijlen naar Glaskogen ; begrijpelijk dat ik die volgde ... tot ik toch maar eens een zijweg insloeg. Gedaan met stoffige betonweg, nu was het nog meer stoffige grindweg. Manmanman, mijn auto ziet er nog properder dan anders uit .... Als ik thuiskom mag ik hem nu zéker wassen ; zie maar naar de eerste foto (hoewel het op beeld toch minder opvalt dan in het echt).

    Op één van die stofwegen (met een breedte van anderhalve wagen) zag ik plots een parking; signaal om eens uit te stappen dus. Die was gelegen net naast de Stora Gla; het grootste meer in Glaskogen (zie 2e beeld voor een vijfde van het breedtezicht dat ik daar had).

    Van die plaats had ik ook bordjes gezien voor wandelpaden. Gezien het mijn bedoeling was daar ook wat rond te wandelen, begon ik een pad te volgen. Het pad viel nog redelijk mee en was goed te begaan met gewone schoenen. Ik had geen enkele topografische kaart (noch kompas of andere) bij, dus moest ik me beperken tot het zo weinig mogelijk afsplitsingen nemen. Na een stuk doorgewandeld te hebben, maakte ik dan gewoon rechtsomkeer (en vond uiteraard gemakkelijk mijn weg terug).

    Dan terug de auto in richting Lenungshammar. Ik had immers gelezen dat daar de beste plaats is om een wandeling te beginnen. En dat je daar een Glaskogskortet kon kopen (voor 30 kr. / 24h). Daar aangekomen vond ik echter geen enkele bemand info-huisje. Dan maar zonder die kaart ....

    Ook hier hetzelfde principe : zoveel mogelijk rechtdoor en soms eens even een zijwegje om het bos écht in te gaan (om dan na x-aantal tijd wel terug te keren en hetzelfde iets verder nog eens doen). Hieronder vind je dan ook nog 2 beelden van de paden die ik kon volgen. Een eerste is langs de rand van een dicht bos (maar je kan het eigenlijk niet de rand van het bos zelf noemen) een ander is van in het bos. Och ja, ze spreken van een woud en niet van een bos (mijn excuses).

    Dus, veel gewandeld vandaag ; op een gemoedelijk tempo (lopen zat er toch niet in of k zou wel genoeg gestruikeld hebben ...)

    Maar geen elanden tegengekomen ; helaas, maar denk dat die nog dieper in het woud zaten (en t was daar toch iets te donker om te fotograferen)

    Och ja, de temperatuur varieerde tussen de 0 en -5 ; da was goed te doen omdat ik toch in beweging was. Zelfs hier en daar nog wat restsneeuw zien liggen (en veel gekraak onder mijn voeten)









    04-03-2008 om 22:39 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frändefors
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eer ik gisteren in Karlstad aankwam, ben ik toch maar eens gestopt om mijn fototoestel eens uit te halen.

    De meeste (zowat alle dus) gebouwen zijn omringd door bomen. Dit is dus zeer moeilijk om een treffelijke foto van die gebouwen te nemen. Ofwel gebruik je zo'n groothoek dat het gebouw zelf minuscuul klein wordt, ofwel "kap" je de toppen van die bomen af. Geen enkele van beide is dus interessant ...

    Ik weet niet of dit in gans Zweden het geval is, maar de streek waardoor ik reed, had het toch.

    Plots zag ik aan mijn linkerkant nog maar eens een kerkje, maar deze keer misschien geen bomen in de weg .... In mijn rechterooghoek zag ik een zijstraatje, stampte op de remmen en draaide af. Gelieve niet te vergelijken met die autostunts in die amerikaanse politieseries ; zo was t echt niet.

    Blijkbaar is het een gemeente van 627 inwoners (in 2000) en behoort het tot de hoofdgemeente (kommun) Vänerborg. Tot zover de kennis vanuit Wikipedia ...

    Ik kan er dus helaas niets meer over vertellen ; enkel dat het kerkje omringd was door graven.

    04-03-2008 om 18:43 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting Karlstad

    Vanochtend tijdig opgestaan om nog eens een autoritje af te haspelen; nu wel slechts 730 km.

    Toen ik uit het hotel kwam en de eerste kilometers door t stad reed, kreeg ik wel een ander Odense voor ogen. t Leek wel wat mooier dan gisterenavond. Ook viel het groot aantal fietsers op ; nu ja, in Leuven en Gent heb je dat ook wel. Maar hier in Odense krijgen de fietsers mooie baanvakken voor zich.

    Het was ook wel wat drukker op de weg dan een "doordeweekse" zondag (??) zoals gisteren. Maar toch kreeg ik geen last van een gefrustreerde, overhaaste chauffeur.

    Vandaag stonden ook 2 indrukwekkende bouwwerken op het programma: de Grote Beltbrug tussen Funen en Seeland (beide grondgebied Denemarken) en de Öresundsbrug (tussen Denemarken en Zweden). k Heb helaas niet kunnen stoppen om een beeldje ervan te schieten. Op terugreis zal ik wel even uitkijken of ik nergens mijn wagen langs de kant kan "schieten".

    Daarna een lange snelweg tot in Götheborg ; meestal aan 110 km/h, soms eens 120.

    Vanuit Götheborg was het dan eerder een gewone weg tot in Karlstad ; met gevarieerde maximum snelheden van 70 en 90 km/h.

    Hieronder nog eens 2 van die nep-hdr foto's zoals die van gisteren; ook een beeldje dat niet zo bewerkt is (maar er scheelt iets aan de kleuren, vrees ik ; tja, t juiste materiaal niet bij om alles correct te doen ...)







    03-03-2008 om 22:27 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Odense 2
    Gisteren was er blijkbaar over t gans hotel een probleem met de wifi ; toen ik terugkwam van een korte wandeling, maakte de receptioniste mij dat toch wijs ...
    Eigenlijk was t daar niet zo proper in de (winkel)straten van Odense. Nu ja, k heb wellicht slechts 1% van de stad gezien. Maar wat ik dan zag, waren nogal veel mc donalds bekertjes op stenen.
    Hih, wat me ook opviel, was dat je daar tellers op de verkeerslichten hebt. Enkel voor de voetgangers uiteraard : 10 seconden om over te steken of ... 37 seconden wachten. Eigenlijk een nutteloos fantasietje, maar ja, als die denen het maar leuk vinden ...

    Hierbij dan ook enkele beeldjes van onderweg ; eer ik aankwam in Odense. De beeldekes zijn genomen met de Nikon Coolpix (jaja, lach maar allen es goe op de fotoclub ...) vanachter t stuur toen ik aan t rijden was. Uiteraard kan dit geen goeie foto's opleveren en om er maar een beetje pit in te steken, heb ik er een hdr (high dynamic range) effectje op losgelaten. k Zou zo nu en dan wel eens willen stoppen en uitstappen voor foto's te nemen, maar aan de andere kant wil ik niet al te veel tijd verliezen om toch telkens op een treffelijk uur in het hotel aan te komen. Soit, er komen nog dagen.







    03-03-2008 om 19:51 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Odense
    Voila se, k heb mijn eerste autorit achter de kiezen. Zo'n slordige 970 km auto-zitten heb k toch wel goed verteerd.
    Voorlopig nog geen beeldjes want ik ben hier aan t typen op de pc van t hotel (in de lobby). t Lukte me niet om mijn laptopke aan de praat te krijgen ; alle, wat de internetverbinding toch betreft. Blijkt nu dat ik eerst een paswoord moet aanvragen....
    Grrrr .... zo'n deens toetsenbord is ook niet alles ; k heb nog nooit zoveel mijn 'backspace' gebruikt : ø å æ zijn hier toetsen waarvoor je geen combinatie moet intoetsen
    k Laat het hier nu voorlopig ; eerst een stappeke zetten in "t stad"

    02-03-2008 om 20:46 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente in t land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Blijkbaar is in het zuiden van Zweden nu al de lente ingetreden Evil or Very Mad
    Dit las ik vandaag toch in de krant ....
    Maar voor sledehonderennen is er toch écht wel sneeuw nodig. Nu ja, de plaats waar het kampioenschap doorgaat, ligt toch veel noordelijker dan het "zuiden" waarover de krant het heeft.
    Toch sluipt er wat angst (voor gebrek aan sneeuw) binnen ... "t is toch nie meer wat t geweest is", denk je dan
    De organisatie heeft wel een soort rampscenario uitgedacht door een hoger gelegen parcours achter de hand te houden. Mijn probleem echter hierbij : ik vind de plaats Storghogna op geen enkele kaart. Soit, daags voor de start van het WK ga ik al even naar Asarna en kan ik wel alles eens navragen.
    Och ja, "no panic", t zal wel doorgaan in een mooi winters sneeuwlandschap.


    27-02-2008 om 19:28 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Countdown
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf nu wordt het toch aftellen naar t moment dat ik me in de sneeuw (hopelijk toch) mag gooien om die rennende honden op de sensor vast te leggen.

    Alvast nog een beeldje van 2 jaar terug ; in Frauenwald (Duitsland)



    26-02-2008 om 23:20 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval Roeselare
    Om toch even te oefenen eer ik vertrek en zo niet voor verrassingen komen te staan, voeg ik hierbij een berichtje mét foto.

    Gisteren even naar de carnavalstoet in Roeselare gaan kijken. Op fotografisch gebied is het niet zo'n meevaller geworden .... k had er meer van verwacht. Nu ja, ik heb niet het ganse parcours afgestapt, dus kan ik eigenlijk niet zeggen of er eventueel betere plaatsen waren.

    Gelukkig was het droog en zonnig ; die confetti zou nogal plakken op mijn toestel en lens ...

    Wat de beeldjes betreft, beperk ik me tot enkele 'portretjes'. Niet echt super, maar wel fel in kleuren.













    25-02-2008 om 18:00 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    Welkom op mijn Blog.

    De bedoeling is een reisverhaal 'neer te poten' van mijn trip naar Zweden. Om maar niet telkens naar iedereen beeldjes en verslagen door te mailen, heb ik "Beeldverhaal" opgezet.

    Als ik het na mijn reis nog zie zitten (lees: tijd genoeg heb), ga 'k verder met de blog na mijn reis ;  met allerhande fotoreportages.

    Hierbij zet ik ook al een linkje naar de site van het Wereldkampioenschap Hondeslederennen, de voornaamse reden waarom ik naar Zweden trek : http://www.polarhundsvm2008.se/ENGLISH/index.htm


    25-02-2008 om 17:59 geschreven door Krist

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs