Beatrice in Italië

08-06-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Long time no see

Ik weet dat ik de laatste tijd niet meer veel van mij heb laten horen, maar ik heb het ontzettend druk gehad met mijn masterproef. Vandaag is de deadline en ik zal blij zijn als dat ding eindelijk binnen is.

Ondertussen is er hier niet zo ontzettend veel gebeurd. Mama en 2 vriendinnen van haar zijn afgekomen en het weekend daarna papa en Niek. Het leven in de residentie is wel een pak rusiger geworden. Er zijn ondertussen al heel wat vaarwel-feestjes en-bbq's geweest en de residentie loopt stillaan leeg. Over enkele dagen zal wel een lading nieuwe studenten arriveren, nl. een groep australiers die hier een zomercusus komen volgen.

Ook de examens zorgen ervoor dat het leven iets rustiger verloopt. Ik heb er ondertussen al 2 opzitten (fotografie en afro-amerikaanse muziek) en die zijn bijzonder vlot verlopen. Echte examenstress heb je hier ook niet. De meeste proffen zijn bijzonder mild voor erasmusstudenten en het is niet heel erg moeilijk het maximum van de punten te halen. Het examensysteem in Italie zit ook iets anders in elkaar dan bij ons:
Voor elk vak zijn er 3 appèllen waarvoor je je kan inschrijven. Je kan zelf kiezen naar welk je gaat en als je op één niet door zou zijn, kan je het nog eens proberen bij het volgende appèl. Op de dag van het examen kom je aan de beurt in de volgorde waarin je je hebt ingeschreven (Als je bijvoorbeeld de dertigste persoon bent om aan de beurt te komen, weet je dat het niet meer voor die dag zal zijn maar dat je de volgende dag zal moeten terugkomen). Bijna alle examens zijn mondeling en je moet steeds je 'libretto' meenemen. Dat is een boekje waarin de prof de naam van het vak, het aantal studiepunten en je uitslag van je examen schrijft. De mondelinge examens duren gemiddeld 20 minuten tot een half uur. Je hebt geen voorbereidingstijd zoals in Belgie. Ikzelf heb nog 2 examens te gaan: 13 juni filmgeschiedenis en 23 juni psichologie.

Ondertussen zal ik wel nog een reisje maken naar Firenze en komen papa en mijn nonkel op bezoek. Zoals wel duidelijk is, zit je hier bijna steeds in een vakantiestemming. De zon schijnt bijna iedere dag en 's avonds eet iedereen samen buiten en spelen de mensen van de keuken op de vierde verdieping muziek: Italiaanse en Franse liedjes op gitaar, tamtam en accordion. Degenen die geen examens hebben, gaan overdag naar de zee en kamen 's avonds gebruind (of in de meeste gevallen rood) terug. Het kan hier echt ontzettend warm worden. De gewoonlijke (draagbare)temperatuur is hier 30 graden, maar we hebben hier ook enkele dagen gehad waarbij het om half 10 's morgens al 38 graden was. Op zulke dagen is het enige wat je kan doen binnen blijven en zo weinig mogelijk bewegen. De enige plaatsen die voor een beetje verkoeling zorgen zijn dan de kelder en de zee (aangezien ik moest studeren,bleef voor mij enkel de eerste optie over). Op een van die hete avonden heeft het in de verte geonweerd en werd donkere hemel door prachtige bliksemflitsen doorkliefd. Ze zijn naar de hoogste verdieping van het gebouw gegaan en hebben er foto's van getrokken (aangezien ik dat met mijn groter fototoestel heb gedaan, kan ik de resultaten ervan jammer genoeg niet uploaden).
Ik moet toegeven dat we naast dit hete weer vorige week ook enkele dagen het volstrekt tegenovergestelde hebben gehad. Vier dagen lang was het zo'n 15 graden en regende het aan 1 stuk door, dag en nacht. Door de wateroverlast hebben we zelfs 2 en een half uur zonder stroom gezeten op een avond. Die regen en koelte stoorde echter niet en kwam als een welkome afwisseling. De avond zonder stroom hebben we trouwens ook gezellig met kaarsen met z'n allen in de keuken doorgebracht.

Ziezo, dat is het voor deze keer. Ik zal proberen iets vaker op mijn blog te schrijven.







Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



Inhoud blog
  • laatste weken in la bella italia
  • firenze
  • Long time no see
  • Roma
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per week
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Gastenboek
  • examens
  • zomer
  • Hallow!
  • hela bea!
  • Hello, Belgium calling...

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs