• End of stay...
  • Sailingtrip - pictures
  • Hoist the colors!
  • Holiday!!
  • Cancelled sailingtrip & snow!
    agenda

Belangrijke data in mijn agenda

Noors avontuur!

04-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Preikestolen!
    Een onderdeel van onze opleiding hier is het maken van een "personal trip". Alles zelf organiseren, uitzoeken, (betalen) én beleven! Preikestolen is het fenomeen der fenomenen in Zuid-Noorwegen en dat moesten we toch een keertje met onze eigen ogen gezien hebben. Wij dus de bus en boot op richting Jørpeland, een dorpje aan de voet van Preikestolen.

Donderdagmiddag vertrokken we (meer dan) gepakt en gezakt, nog fris ruikend & vol goede moed voor een lange reis. Drie uur op de bus naar Stavanger, onderweg even met de bus de ferry op. Van de busreis zelf hebben we niet zoveel meegemaakt, slaap ingehaald daarentegen =) Eénmaal in Stavanger aangekomen moesten we op zoek naar de haven om er terug een ferry te nemen richting Tau. Na een uur cirkels te draaien en vijf keer op hetzelfde verkeerde punt aan te komen raakten we uiteindelijk toch daar waar we moesten zijn. Net op tijd om de ferry te halen sprongen we op de loopbrug (die het net niet begaf onder ons gewicht) en zetten we koers naar Tau. Na een korte (wat wil je met een expressferry) vaartijd kwamen we aan in Tau en konden we meteen de bus nemen naar Jørpeland.

Doel was om daar een kampplaats te zoeken waar we (gratis weliswaar) onze tenten en lavvu's konden opzetten. Twee uur later hadden we nog steeds niets gevonden, behalve een zeer mooi ogend grasveld. Helaas had dat grasveld om één of andere reden besloten om voor het politiebureau te liggen en konden we het dus wel vergeten om daar te kamperen. Ten minste dat dachten we toch. In Noorwegen mag je overal je tent opzetten, zolang je 150m van huizen en straten wegblijft. Geen straten in de buurt (check), wel het politiebureau. Na kort overleg besloten we om het risico toch maar niet te nemen en eerst toestemming te gaan vragen. Annelies en ik het gebouw binnen en wat 5 minuten vrouwelijke charme toch al niet voor elkaar kan krijgen =) Toestemming om right in front of the police office te kamperen! We wilden het goede nieuws meteen gaan vertellen aan de rest van de groep toen bleek dat zij nog beter nieuws hadden =) Twee vrachtwagenchauffeurs boden hun trailer aan in ruil voor een gezellige babbel. Aangezien dat we niet slecht zijn in babbelen gingen we maar al te graag op hun voorstel in, al moesten Noël, Jon en ik de anderen toch wat kidnapscenario's uit het hoofd praten.

De volgende ochtend was een heel vroege ochtend, want onze twee gastheren moesten voor 7 uur al terug de baan op en dat deden ze liever zonder ons in hun achterbak. Voordeel was natuurlijk dat wij daardoor ook vroeg op onze eindbestemming zouden raken: Preikestolen. Na een goedkope taxirit kwamen we aan de DNT-cabin aan (zeg maar hotel) en moesten we op zoek naar nieuwe slaapplaats.

This is private property, not allowed to camp in this area.

Lap! Halve paniek want geld voor "het hotel" hadden we helemaal niet. Nadat we wat hadden rondgevraagd bleek dat "this area" een straal van 300m rond de cabin was en we dus gewoon 400m moesten wandelen om onze tent te kunnen opzetten. Het enige nadeel was dat het 400m bergop was, en met zware backpacks is dat geen lachertje! Afzien, geen meter vooruit geraken, het hoorde er allemaal bij maar het was meer dan de moeite waard; na een klein uur klimmen vonden we een geschikte kampplaats en konden we onze tenten beginnen opzetten. Snel iets eten en dan verder klimmen, all the way to Preikestolen!

Onze steile rotswand, 604m hoog boven de Lysefjord was het klimmen meer dan waard! Iedereen op eigen tempo naar boven, af en toe een keer een break om op adem te komen en te genieten van het uitzicht, ik kan amper beschrijven hoe het ging. Je merkt wel dat dit een toeristische plek is, alles is aangelegd (of toch bewerkt) en het krioelt er van de wegwijzers. Al dit verdween echter in het niets toen we eenmaal boven stonden. Met bibberende knieën naderen we tot op een aantal meter van de rand, om vervolgens plat op onze buik verder te kruipen met ons hoofd over de klif! Gewoon onbeschrijfelijk, zelfs foto's geven niet weer hoe het was, compleet overdonderd zaten we meer dan een halfuur neer en genoten we van alles.

We kregen echter kou en besloten om onze trip verder te zetten en terug naar ons kamp te gaan, vuur te maken en dan vroeg onder de wol te kruipen. Onze plek bleek echter niet zo ideaal als we dachten en halverwege de nacht lag Noël gewoon buiten omdat ze begon weg te waaien. Daarvoor heb je dan jongens mee op trip: die staan op en haken als weer vast terwijl wij konden blijven liggen.

Zaterdagochtend braken we ons kamp op om het beneden aan het meer terug op te bouwen. We splitsten ons op in twee groepen en ik vertrok met Jon en Noël voor een langere hike (wandeling) rond het meer. Annelies, Deb en Martijn gingen voor een korte wandeling en zouden voor het eten zorgen wanneer we terugkwamen. De hike rond het meer was prachtig, met 3 LO'ers bleven we niet zo heel veel op het pad maar gingen we voor avontuur! Chocolade en thee break halverwege was zalig! Met drie dicht tegen elkaar om ons tegen de kou te beschermen met een kopje thee en stuk chocolade om terug op krachten te komen, het klinkt gek als je het achteraf bedenkt maar zo fijn op het moment zelf!

Na een vermoeiende dag was de spaghetti die we op het kampvuur (gelijk de echten) hebben bereid meer dan welkom. De dagen korten hier en hoewel we dachten dat het al rond middernacht was bleek het slechts 20u te zijn toen we ons vuur doofden en doodop in onze slaapzak kropen. We leren van onze fouten en deze nacht bleef onze lavvu wel stevig staan =)

Zondagochtend vroeg pakten we alles terug in en begaven we ons naar de bushalte om de lange weg naar huis terug aan te vatten. We maakten kennis met Cédrik, een Zwitser die 30 dagen door Europa trekt en zijn laatste week (en geld) in Noorwegen spendeert. Hij moest de hele weg met ons mee en zelf nog een stukje verder (helemaal naar Bergen). Hij kon het niet laten om op te merken hoe apart onze geur wel was waarop wij fijntjes wezen op het feit dat het 5 dagen geleden was dat wij nog een douche hadden gezien. Om maar even de andere kant van onze avonturen te laten weten =) We zijn wel uitgenodigd in Zurich voor een gratis rondleiding en wij maakten daar een wederzijds voorstel van. Om 10u 's ochtends hadden we Preikestolen verlaten, en om 16u waren we terug home sweet home.

Mountain trip is gecancelled wegens storm, orkaan en nog veel slechter weer en gaat door op latere datum. Zoals het er nu naar uitziet vertrekken we donderdag maar dat is allemaal nog heel onzeker. Ik hou jullie op de hoogte!

Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?

• 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010

Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!