literatuurblog
Volg mijn literature belevenissen!
Inhoud blog
  • evolutie leesstijl
  • Christophe Vekeman
  • Joost Zwagerman
  • Blog:”boek uit” verwerkt
  • eerste boek
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    23-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie leesstijl

    We zitten nu in het laatste jaar van de humaniora. We hebben al vele speciale momenten meegemaakt in die 6 jaar middelbare school, dat het zeer aannemelijk is dat we gegroeid zijn op vele vlakken. We zijn niet alleen  verstandiger geworden, maar onze manier van handelen en ook van lezen, is, in mijn geval toch, geëvolueerd in de loop der jaren.

    In de eerste graad kon ik veel lezen en toch nog goede resultaten halen op school. Ik slaagde er zelfs in om een examen Nederlands te maken alhoewel ik maar de helft van mijn cursus kon leren en haalde toch nog 68/100. De boeken die ik toen las versschilden zeker en vast met de boeken die ik nu lees / zou lezen. Op dat moment zat ik in de overgangsfase van boeken die ik in de lagere school las en boeken waarvoor ik mij meer en meer begon te interesseren, zoals fantasy voor die leeftijd en andere avontuurboeken.

    Ik begon me meer en meer voor fantasy te interseren naarmate ik ouder werd, al las ik ook nog andere avontuurboeken, maar de beste fantasy die ik tot nu toe heb gelezen is die van de Eragon serie. Ik had het eerste boek gelezen toen de film net uit was, al was ik de film niet gaan zien. Ik werd verliefd op de stijl van beschrijven en kon me helemaal laten opgaan in het boek, ik kon alle beelden voor het oog halen en wat ik dan zag was het 'mooiste' wat ik tot dan had gezien 'via' boeken. Dus heb ik direct het 2de deel in mijn handen genomen en ook hier zat ik direct midden in het verhaal. Toen het 3de deel er was heb ik ook deze in een snel tempo uitgelezen. Op dit moment wacht ik nog op het 4de en laatste deel van de eragon-serie en ik hoop dat het net zo spannend of, beter nog, nog spannender zal zijn.

    Dit jaar echter heb ik op de boeken van het school na niets gelezen. De opdrachten van school en ook de rest van mijn vrije tijd zorgden ervoor dat ik enkel voor de boeken die ik verplicht was voor het school tijd kan vrijmaken. Ik heb nu enkel C. Vekeman, Alle mussen zullen sterven; J.Zwagerman, Vals Licht en Stephen Fry, Geschiedenis maken voor mijn leesportfolio gelezen. Voor mijn eindwerk heb ik ook enkele boeken gelezen, maar dat zijn enkel informatieve werken en zal ik dus geen titels geven. Tenslotte heb ik voor Frans 2 boeken gelezen: Les Joueurs d'echecs en La planète des singes; en voor engels mag je er About a boy ook nog een bij rekenen.

    Voor mij persoonlijk heeft niemand mij echt speciaal gemotiveerd om te lezen. Ik lees gewoon graag, omdat ik mij op die manier even kan afsluiten van de wereld. Je kunt dit dan letterlijkopnemen, want als dan iemand iets tegen mij zegt, zal je geluk moeten heb dat ik op dat moment aan het luisteren bent; anders joor ik je ook, maar mijn hersenen zullen het dan minder belangrijk vinden; gevolg: ik hoor het merendeel van het omgevingsgeluid niet meer. Dit komt omdat ik mij zo kan inleven in een boek, dat mijn hersenen zich in hoofdzake bezig houden met het boek te verwerken tot beelden, in plaats van ook naar de omgeving te luisteren. Op deze manier kom ik ook tot een 1 of andere rust, kalmte, terwijl ik toch soms zeer spannende momenten lees. Voor mij is lezen als een sorrt therapie.

    Hopelijk tot na de examens, als ik weer een boek kan lezen en hierover zal berichten. ;-)





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per maand
  • 05-2010
  • 10-2009
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs