Barwoutswaerder
Inhoud blog
  • recensies en optredens
  • Dirk Verbruggen
  • Pers
  • Bundelpresentatie 'Zonder' van Sylvie Marie
  • recensie: laat[avond]taal
    Zoeken in blog

    ___________ kabouters krijg je niet klein _________
    __________________ of, wat doet David Troch in de wereld?______________
    25-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lijstjes

    Hoeveel en welke boeken las jij al dit jaar? Die vraag stel ik mij regelmatig. En al is het nog maar februari, ik vergeet nu al titels. Een blog is een handig geheugensteuntje, leerde ik. Tegelijkertijd vervangt het ook de Excellijstjes die ik vroeger bijhield. In die lijstjes niet alleen titel en auteur van de boeken die ik las, ik noteerde ook het jaar van uitgave en het aantal bladzijden dat het boek telde. Want, zo redeneerde ik, je kan wel trots verkondigen dat je in een jaar tijd honderd boeken hebt verslonden, maar hoeveel bladzijden zijn dat dan? Zo gek was ik.

     

    En nog gekker. Ik noteerde ook de cd’s die ik me aanschafte (auteur, titel, jaartal), de films die ik zag (titel van de film en in welke bioscoop) en de dvd’s die ik bekeek.

     

    Een dergelijke administratie hou ik er nu niet meer op na. Nu heb ik deze blog. En kan ik niet alleen mezelf maar wie dan ook vertellen dat ik mij ondertussen ook amuseerde met De onverschilligen van Alberto Moravia (254 blz.) en Lunar Park van Bret Easton Ellis (381 blz.).

     

    Wie weet maak ik straks in december, net zoals ik dat vroeger deed, een rangschikking met al dat leesvoer…

    25-02-2008, 16:05 Geschreven door Barwoutswaerder


    19-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sweeny Todd

    Zaterdag, midden februari, Gent. De eerste bioscoopfilm dit jaar: Sweeny Todd. De wonderlijke jongedame is verzot op alles wat Tim Burton ooit maakte. De introductie vooraf door Kurt Vandemaele is verhelderend, schept nog meer verwachtingen. De wonderlijke jongedame zegt dat zo’n praatje voor elke film zou mogen. Vraag is of het op den duur niet als een belerend lesje overkomt. Ook de film lokt een vraag uit bij de wonderlijke jongedame, of Johnny Depp nog zonder speciaal kapsel kan spelen. Hier zorgt het, net als bij Jack Sparrow uit de Pirates of the Caribbean-trilogie, voor een ijzersterke vertolking. En hoe Burton alles in beeld brengt, bijvoorbeeld hoe het kleurgebruik duidelijk verduistert bij de wat, euh, duistere scènes. Magistraal. Misschien moet ik toch maar eens de dvd van Big Fish huren. De wonderlijke jongedame vraagt daar straks al jaren naar.

     

     

    19-02-2008, 15:06 Geschreven door Barwoutswaerder


    07-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtendag 2

    Gedichtendag. Vandaag is het precies een week minder lang wachten op de editie van 2009. Benieuwd waar ik dan sta voor te lezen. Vorige week deed ik dat samen met de wonderlijke jongedame te Kalmthout in de voormalige woonst van Ernest Albert, een plaatselijke kunstenaar die overleed nog voor ik geboren was. Was het daarom dat de wonderlijke jongedame en ik elkaar wel eens afwisselden met een gedicht dat de dood zijdelings aanraakte? Wellicht niet, het is moeilijk om tijdens een voordracht van drie kwartier géén gedicht over de dood te brengen. En, sinds wanneer de man dood is, ontdekte ik nu pas via Google. Wat een internettende mens toch bijleert op een dag. Maar goed, Gedichtendag dus. Het was geweldig, haast bij het publiek op de schoot en dat publiek aan onze lippen. En de knetterende open haard die het allemaal nog eens romantisch maakte ook. Zoiets mag het volgend jaar weer zijn. Of opteer ik dan toch voor een schouwburg, een microfoon en een publiek dat je niet ziet door verrekte verblindende spots?

    07-02-2008, 16:52 Geschreven door Barwoutswaerder


    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    links
  • David Troch
  • Zwerfheden
  • Sylvie Marie

  • Archief per maand
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs