Inhoud blog
  • Donderdag 27 Maart
  • Vrijdag 22 Maart
  • Donderdag 21 Maart
  • Vrijdag 15 Maart 2024
  • Donderdag 14 Maart
  • Dinsdag 05 Maart
  • Vrijdag 23 Februari
  • Donderdag 22 Februari
  • Woensdag 07 Februari
  • Dinsdag 06 Februari
  • Zaterdag 27 01
  • Donderdag 25 01
  • Donderdag 18 01 2024
  • Woensdag 10 01 2024
  • Dagboek
  • Selectie
  • Het zomert !
  • Bericht van de W.E.V.
  • Vogelbeurzen W.E.V. Limburg
  • De ringmus
  • Werkgroepen Europese Vogels
  • De kleur van de ringen voor 2023 en 2024
  • SORGHUM
  • WITSTUITBARMSIJS
  • Cini of Europese kanarie
  • GEELGORS
  • GROENVINKEN
  • Uilenkopziekte
  • voorbereiding tot het nieuwe kweekseizoen
  • voorbereiding tot het nieuwe kweekseizoen
    Rondvraag / Poll
    Welke barmsijsmutatie geniet uw voorkeur ?
    Enkel de wildkleur
    Agaat
    Isabel (bruin-Agaat)
    Cobalt
    Bruin
    Agaat DF
    Bruin DF
    Pastel (meerdere kleuren)
    Gepareld (meerdere kleuren)
    Phaeo
    Ino
    Bonte
    Meer dan 1 mutatie
    Meer dan 2 mutatie's
    Meer dan 5 mutatie's
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Andere vogelsite's
  • Kardinalen
  • KBOF
  • W.E.V.
  • KEV
  • AOB
    Foto
    Foto
    Foto
    Algemene site's
  • bloggen.be
  • L&O music and lights
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Een interessant adres?
    BARMSIJZEN EN HUN MUTATIE'S HOUDEN EN KWEKEN
    Een kijk op het wel en wee van een hobbyvogelkweker
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht naar de kweek toe per week (2/2)

    Vandaag gaan we eens kijken wat er in de maand Maart ons te wachten staat .

    Week 9 (1 - 7/3) : Deze week nemen we alle vogels ter hand , we chekken de nagels , de reinheid van de pootjes  , controleren de bek , kijken naar de oogjes , de darmen , de bevedering , kortom een complete check up van de diertjes. Tevens nemen we nota waar nodig. Op deze check up zullen we ons grotendeels baseren om de kweekkoppels samen te stellen.

    Week 10 (8 - 14/3) : De kweekkooien hebben al een beurt gehad , maar nu gaan we de finale afwerking gaan realiseren ? T.t.z. kapelnestjes omhoog hangen , het nodige (nep)groen aanbrengen  , kleine aanpassingen die nog dienen te gebeuren ook nu nog uit voeren  (en niet tijdens de kweek).

    Week 11 (15-21/3) : In de loop van deze week plaats ik de popjes afzonderlijk in de kweekgelegenheid waar ze de komende maanden hun ding mogen doen.

    Week 12 (22-28/3) : Bij een prille zonnige dag zal ik de mannen bij de popjes plaatsen. Opgelet dit samenplaatsen kan evengoed begin April gebeuren (afhankelijk van de omstandigheden) 

    11-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht naar de kweek toe per week (1/2)
    Vandaag (en morgen ) ga ik eens een overzicht geven wat mij nog te doen staat als voorbereiding naar de kweek toe. Gedurende de ganse winterperiode hebben we zo veel als mogelijk de barmsijzen een gezonde rustperiode gegeven . De laatste weken voor de effectieve kweek aanvangt behandelen we nog enkele punten die de kweek alleen maar ten goede kan komen . Hierbij een overzicht per week ;

    Week 7 (15 - 21 /02) : Nadat ik bij de jonge popjes (2009) enige weken terug wat borstpluimpjes heb getrokken en de nodige roodstof heb toegediend  neem ik deze week de vogels ter hand voor een laatste algemene check up of het wel degelijk over popjes gaat. Finaal chekken we ook nog de ringgegevens en nemen nota waar nodig. Deze popjes worden nu geplaatst bij de overjaarse poppen.
    Tevens ga ik ten eerste naar de vogelhandel langs om nog wat extra nestmateriaal te halen , ten tweede bezoek ik ook de plaatselijke manege en haal ik mij daar wat paardehaar. 
    Verder kuur ik al mijn vogels deze week , ik gebruik de 5 - 3 - 5 methode.

    Week 8 (22 - 28/02) : Gedurende een gans jaar ben ik op mijn hoede voor luizen , bij reiniging van de kooien sla ik dan nooit een behandeling met de spuitbus over. Deze week besteed ik extra aandacht over de volledige kweekruimte voor deze ongewenste bezoekers . Alle mogelijke spleten/kieren , openingen behandel ik met "home shield" en met de spuitbus. De vogels zelf krijgen deze week ook nog eens extra behandeling tegen dit gespuis.Zijn eveneens bruikbaar in onze strijd : Dutchys, dubbelzijdig plakband, vaseline en bio-diesel.
    Ongetwijfeld kunt u zelf ook nog wel wat middelen en manieren opnoemen om de parasieten onder de knie te krijgen

    10-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RINGEN WIE , WAT , WANNEER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen OPGELET : VEEL BEZOEKERS MAILEN DAT DE ONDERSTAANDE RINGMATEN FOUT ZIJN , NIET WAAR DIT ZIJN DE AANGEPASTE RINGMATEN VANAF 2010 ZIE OOK DE AOB - KBOF - WEV - KEW WEBSITE'S!!!!!

    Dat inlandse vogels dienen geringd te zijn is algemeen geweten , met het oog op het nakende kweekseizoen hierbij nog even de correcte ringmaten 2010 voor de barmsijskwekers.

    Cabaret barmsijs : 2,3 mm (C)
    Grote/Noordse barmsijs : 2,5 mm (E)
    Witstuitbarmsijs : 2,5 mm (E)

    Weliswaar zijn het enkel de vogels die leven/voortkomen op Europees grondgebied die verplicht dienen geringd te zijn met de opgegeven maten.
    Evenwel is Het besluit niet van toepassing op gekweekte soorten die zich in zake uiterlijk , duidelijk onderscheiden van de soorten die in de natuur voorkomen. Hiermee wordt bedoeld mutatievogels die inzake bevedering (kleur) zich duidelijk onderscheiden van de wildkleur.
    Opgelet dit wil wel zeggen dat split vogels die wildkleur zijn wel correct dienen geringd te worden !!!

    Bijlagen:
    coditech_product_alu_anodise.jpg (25.6 KB)   

    09-02-2010 om 16:10 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWARTE GROENVINK
    Klinkt raar als je het niet gewoon bent . In Italie zou een liefhebber reeds tweemaal achter elkaar zwarte groenlingen hebben gekweekt, deze vogels zouden de eerste maal reeds te zien zijn geweest op de wereldkampioenschappen in Italie . Op sommige forums zijn er nogal wat heftige discussie's of het wel over een zuivere vogel gaat , sommige beweren er de zwarte sijs in te zien andere weer de himalaya groenvink. De twijfel zou vooral te wijten zijn aan het formaat van de vogel  dat nogal fel teruggedrongen is.
    Volgens de kweker zou hij deze gekweekt hebben uit broer en zus maal voorouderlijke mutant.
    Het betreft hier een autosomaal recessieve vererving.

    Het artikel en de foto's over de desbetreffende vogels kan je inkijken via de bijlage. Mocht er iemand het "parlaré Italiano " machtig zijn en hij voelt zich geroepen , kijken wij alvast uit naar een vertaling van het desbetreffende artikel.
    Ciao. 

    Bijlagen:
    Nuevo mutazione.pdf (257 KB)   

    08-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    07-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KRUISINGEN - BASTAARDEN - HYBRIEDEN MET DE BARMSIJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen ; ik kweek géén kruisingen met barmsijzen . Dit leidt tot niks , met de vogels zelf kan je achteraf ook niks meer doen , verder kweken met deze bastaarden mag je (voor het grootste gedeelte) vergeten.Maar pas op dit is mijn persoonlijke keuze en anderen moeten dit voor hun eigen uitmaken. In feite zijn er eigenlijk maar twee soorten liefhebbers die met deze vogels iets kunnen aanvangen . Ten eerste de exposanten en ten tweede de liefhebbers die een vogeltje voor de zang in hun voliere wensen te houden. In het eerste geval kunnen ze nog iets aanvangen met zowel de mannen als de poppen in het tweede geval zijn het enkel de mannen die van "nut" kunnen zijn.
    Je moet maar eens de "vraag & aanbod" site's afschuimen , dikwijls staan sommige advertentie's met kruisingen weken - soms maandenlang erop zonder maar één reaktie.
    Aan de andere kant moeten we wel eerlijk toegeven dat kruisingen met barmsijzen soms een streling zijn voor het oog , zo heb ik er al mogen zien met verschillende soorten sijzen (zowel europese als exotische) , ook kom je er tegen met groenvink , distelvink en goudvink. Toch was één van de speciaalste die ik al gezien heb deze met de kruisbek.
    De foto welke bij dit artikel geplaatst is is een barmsijs x zwartkopgroenvink.
    Mocht er iemand van jullie nog een mooie foto van een barmsijskruising bezitten mag hij deze altijd doormailen , dan plaats ik die erbij.

    07-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    06-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PHAEO BARMSIJS - SIZERIN PHAEO - PHAEO LESSER REDPOLL (part 2)
    Véél , onnoemelijk véél reactie's op de eerder geplaatste foto's van de Phaeo's . Daarom hier nog wat foto's en wat uitleg over het hoe en wat. Nog even vermelden dat er ook een artikel verscheen in het boekje van de WEV nr2 - jaargang 16 (2009) , evenals in het boekje van de AOB zelfde jaargang maar in de maand Mei (dacht ik) , geschreven door de heer Rudi van der Sijpe uit Overmere.
    Phaeo's zouden reeds enkele jaren gekweekt worden , van oorsprong ergens in het limburgse en in de vorm van de Noordse barmsijs. Phaeo vererft recessief met andere woorden zowel de mannen als de poppen zijn drager van de phaeofaktor. Regelmatig een vitaminekuur geven is geen overbodige luxe bij deze vogeltjes. Prijzen zijn aktueel nog niet vast en kunnen sterk verschillen van liefhebber naar liefhebber , voor meer info kijk eens rechts in het archief (ergens begin dit jaar).Voor de volgende foto's opnieuw een woordje van dank aan Emmanuel.















    06-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    05-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARMSIJZEN OP DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week had ik al een bericht geplaatst betreffende de voorbije wereldkampioenschappen in Portugal . Net toen ik eerder deze week dit nieuwe bericht schreef (ik schrijf de meeste berichten altijd eerder , tijdens één van mijn weinig vrije momenten )  , viel mijn oog op een binnenkomende e-mail. Het toeval wil dat het een mail betrof van één van onze kampioenen met barmsijzen in Portugal 2010 . Met name van de heer Bert De Meyer uit Sint Niklaas , Bert wees er mij op dat de belgen het zéér goed gedaan hadden in Portugal met hun barmsijzen. En terecht , als je nog even de lijst met de uitslagen erbij neemt (zie link http://www.mundial2010.fonp.pt/Portu...0premiados.pdf )  , zie je de uitslagen betreffende barmsijzen staan vanaf pagina 66 t.e.m. 72 .
    Bert behaalde goud met een bruine barmsijs cabaret en zilver met een barmsijs wildkleur. Verder vinden we ook nog Marc Laseure terug uit Ieper met brons voor zijn barmsijs cabaret wildkleur , bij de grote wildkleur barmsijzen vinden we de 3 kampioentitels terug voor de belgen tweemaal voor Paul Raymaekers en éénmaal voor Karel Stalmans. Bij de witstuitbarmsijzen gingen alle titels naar Duitse liefhebbers.
    Christiaan Derycke en Jacques Huvaere gingen eveneens met kampioenprijzen aan de haal.

    Aan allen een dikke proficiat en op naar 2011 in Frankrijk.

    05-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOUTSKOOL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In een eerder artikel (zie rechts in archief 21/11/2009) , schreef ik al dat ik regelmatig (vers) mos in de voliere plaatste vanwege het natuurlijk antibioticum dat de vogels er in terug vinden. Afwisselend met het mos gééf ik de barmsijzen ook weleens "houtskool" , jawel het gewone houtskool dat men gebruikt voor de BBQ (BBQ .. mmm , warm weer , sangriatje ... kmag er niet aan denken ) , euh bon sorry terug on topic , ik neem een stukje houtskool , ik leg dit op een houten plankje en klop het in zeer kleine stukjes. Dit geef ik dan weliswaar in kleine portie's aan mijn vogels , "ideaal voor de darmflora" , en lusten dat ze het doen!!!
    Om nog even te herhalen hier een overzicht van wat ik de barmsijzen verschaf ;  vitamienen periodiek in het water , 2 x per jaar een preventieve kuur (3 wel - 5 niet -3 wel) , wekelijks het nodige groenvoer , verschillende verse onkruiden/zaden (tijdens het seizoen) , tijdens de kweek en de aanloop ervan pinkie's en buffalo's , trosgierst , een goede barmsijsmengeling , wildzaad en teuniszaad. Het mos en de houtskool en van tijd tot tijd een tak met elsproppen.
    Het wat , waar , wanneer verhaal vind je in details weer in de archieven (zie rechts van uw scherm) of geef een sleutelwoord in de "zoekfunktie" (ook in het rechtse gedeelte terug te vinden).

    04-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOGELBEURS NU ZATERDAG
    Dit bericht kreeg ik zonet nog in de mailbox .

    VOGELVERKOOP MECHELEN A/D MAAS

    NU ZATERDAG VAN 13 TOT 17 UUR.

    WIJKCENTRUM OLYMPIALAAN
    ONDER DE SPORTHAL DE KOMMEL MAASMECHELEN

    GRATIS PARKING EN GRATIS INKOM

    Voor de affiche , zie bijlage

    Bijlagen:
    CCE03022010_00000 (2).jpg (207.6 KB)   

    03-02-2010 om 15:54 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOGELS GESTOLEN
    Schrikwekkende tittel niet ? Korte tijd terug kreeg ik een mail van iemand dat er in het noorden van Antwerpen een dievenbende reeds een drietal vogeldiefstallen hadden gepleegd. Eveneens stond er in het Januarinummer van de K.B.O.F. ook een drietal meldingen van diefstal bij liefhebbers uit Emblem en Sint-Niklaas.
    Veelal betreft het "Inlandse vogels" !!
    Men kan niet voorzichtig genoeg zijn , en wat je zeker moet in acht nemen is het hen zo moeilijk mogelijk maken.
    Daarom de volgende tips : Laat nooit iemand toe in uw vogelverblijven , doe uw ruimte's steeds slotvast (liefst nog met meerdere sloten) , gééf nooit uw adres door , noteer al de ringnummers van uw vogels , noteer nummerplaten van vreemde wagens rondom uw huis , vraag de buren om ook een extra oogje in het zeil te houden , plaats een alarminstallatie , plaats camera's , zet nooit uw adres op zogenaamde kwekerslijsten op internet , vraag om niet met uw adres vermeld te worden in de tentoonstellingsboekjes.
    Mocht je evenwel toch de dupe worden gééf dan zo snel als mogelijk alle beschikbare info door via de verschillende vogelsite's / blog's.
    Véél succes met deze maatregelen , hopelijk bljft men van uw vogels af.

    03-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FOTO'S : Geniet even mee van de volgende mutatie
















    02-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (1)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARMSIJSJES ZIJN ECHTE AKROBATEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De bovenzijde van mijn kweekboxen zijn "draad" , dit heb ik speciaal gedaan om zoveel mogelijk licht binnen te laten in de kweekhokken. De barmsijzen maken er dankbaar gebruik van om kun akrobatenkunsten te tonen.
    Zie ook bijgevoegd filmpje die u een zicht  op één van de kweekboxen met jonge (2009) poppen erin.

    Bijlagen:
    P1310005.MOV (3.2 MB)   

    01-02-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WITSTUITBARMSIJZEN FILMPJE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals ik gisteren al aanhaalde ben ik volop in de testfaze van filmpjes opnemen en plaatsen. Het volgende is van mindere kwaliteit maar we werken eraan.Enjoy "een zicht op witstuitbarmsijzen".
    Klik op de link

    Bijlagen:
    P1300002.MOV (6.5 MB)   

    31-01-2010 om 17:04 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    30-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARMSIJS FILM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf vandaag probeer ik eens iets nieuws uit , ik ga video's opnemen binnen mijn kweekruimte en die op mijn blog plaatsen.
    Aktueel ben ik nog volop in de testfaze , zowel wat opnemen betreft als het plaatsen ervan , ik weet dus nog niet precies hoe ik dit het best zal doen en wat het finale resultaat zal zijn.
    De volgende is er ene welke ik op youtube heb gevonden , deze handelt over de grote barmsijs man en poppen die in het wild aan een voederbak komen eten.
    In principe zou je het filmpje moeten zien als je op de bijgevoegde foto klikt , voor alle zekerheid zet ik er ook de link rechtstreeks op.

    Opgelet dit is dus eigenlijk "een probeersel" of de link en al de rest korrekt werkt . Als alles naar behoren gaat zet ik er morgen een eigen maaksel op. VTM here i come
    http://www.youtube.com/watch?v=_dqxDojNfhw

    30-01-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstellingen in 'the UK"
    Eerder had ik u reeds gemeld dat ik uitkeek naar "nieuwe kweekkooien" , ondertussen zijn de testexemplaren in bestelling (later daar meer over).
    Tijdens die zoektocht kwam ik via het worldwideweb ook op engelse site's terecht. Blijkbaar is er toch nog een vrij groot verschil tussen de kooien hier en de kooien in de UK , ik doel dan voornamenlijk de kooien voor de tentoonstellingen.
    Bijgaande foto's geven u een duidelijker beeld van hoe hun kooien er uit zien .
    Wat mij vooral opvalt is de "felle" groene kleur , hoe klein deze kooien wel zijn en vooral dat in het midden van het front een opening is langswaar de desbetreffende vogel dient te eten. Jawel u leest het goed , vooraan (buiten de kooi ) hangt men een bakje met het voedsel erin , de vogel steekt zijn kop door de daarvoor voorziene opening en maar vullen die maag.
    Op zich is dat zeker niet slecht , gezien er bij deze werkwijze geen "vuile" bakjes meer kunnen verkregen worden . Dus altijd propere randjes , géén uitwerpselen die rechtstreeks in aanraking komen met het voedsel , enz....
    Nadeel is dan weer dat er véél zaden zullen verloren gaan , op de grond ,.., enz.
    In bijlage twee foto's van de "Showcage British n° 2 en de "Showcage Britisch n° 3. 

    Iets om over na te denken ?



    29-01-2010 om 08:42 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    28-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldkampioenschappen Portugal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enige tijd geleden , schreef ik een bericht over de wereldkampioenschappen in Portugal . Dat mijn goede vriend Pol er ging deelnemen wist je ook al , welnu hij is teruggekeerd met twee kampioenstitels ene voor de gloster consort en ene voor de gloster corona. Proficiat Pol !!!

    Hierbij nog een link naar de uitslag  http://www.mundial2010.fonp.pt/Portu...0premiados.pdf

    Na opening verder naar beneden scrollen

    Verder wens ik alle deelnemers aan dit kampioenschap een dikke proficiat toe met de behaalde resultaten.

    PS : De persoon waarover ik je sprak zijn volledige naam is " Sermon Leopold" dus niet gaan zoeken achter "Pol " (zie pagina 35)

    C.O.M. Wereldshow 2011
    gaat door in Tours ( Frankrijk )
    op 28 - 29 en 30 januari 2011.
    Reisafstand Brussel - Tours 550 Km.
    Reistijd Brussel - Tours
    per TGV (Train à Grande Vitesse) = 3 uur.
    ( Retourticket 2de klas vanaf +/- 85 euro )

    28-01-2010 om 13:52 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleur van de kweekkooien
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn zoektocht naar welke mijn nieuwe kweekkooien ( in plastiek ) gaan worden zit ondertussen in een ver gevorderd stadium. T.t.z. ik heb mij twee stuks besteld welke ik het komende kweekseizoen als test ga gebruiken. Levertermijn tussen 2 à 4 weken , wat ideaal is.
    Bedoeling is , indien deze voldoen , ik mij er 8 stuks bijkoop voor het seizoen 2011.
    Details en foto's bezorg ik u in een afzonderlijk artikel van zo gauw ik de kooien in mijn bezit heb.
    Maar wat ik mij afvraag is ; Waarom zijn al deze kooien in het wit ? Je kan ze nergens verkrijgen in bv groen of beige. Ik weet wat jullie denken , dat is om onzuiverheden vlugger op te merken , onzuiverheden daarmee bedoel ik vuil , bloedluizen , uitwerpselen e. d. . , dat is juist maar laten we ook even stilstaan bij de vogels zelf of beter neem zelf eens plaats in een vierkante blok waar alles om u heen wit is. Om zot van te worden , daarentegen heeft wit als voordeel dat het in de hokken klaarder is.
    Als je over genoeg licht / klaarte beschikt is het volgens mij mischien toch nog iets beter om een minder fel kleur aan te brengen zoals beige of een zachtgroen.Ik heb mij allesinds voorgenomen om (op termijn) de wanden tegenover de kweekbakken in een andere zachte tint te verven.
    Mijn verbouwingswerken aan mijn huis lopen ten einde en er zullen wel wat overschotjes aan verf zijn die ik zal kunnen gebruiken.
    Maar eerst --> uitkijken naar de levering van de nieuwe (test)kweekkooien!!

    27-01-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nagels knippen bij vogels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

    Tijdens de periode van de voorbereidingen naar het kweekseizoen toe , is er steeds één item dat ik nooit uit de weg ga. Bij de laatste selectie van de vogels check ik dan ook de lengtes van de teennagels. Zo zijn er sommige bij waarvan de teennagels wel wat te lang zijn. Het nagels knippen moet zeer omzichtig gebeuren (met de nagelschaar of nagelknipper).
    We gaan de pootjes eerst deftig reinigen (soms zelfs wassen met lauw water) en vervolgens de nagels knippen. Met duim en wijsvinger van dezelfde hand houden we een pootje vast en keren het naar "het licht" toe (bij vogels met "bleke" nagels). Doorheen het nageltje zien we een adertje lopen. Ik knip steeds 1 à 2 mm van het adertje verwijderd , in elk geval opletten dat je niet te dicht tegen dat adertje afknipt. Mocht het adertje toch geraakt zijn, en heb je een lichte bloeding, dan moet men met het puntje van een gloeiende naald de wonde dichtbranden en daarna ontsmetten met jodium (gekend in de volksmond als "rood"). Wanneer U het echter voorzichtig doet gaat alles zonder problemen. Met een zacht nagelvijltje of een fijn schuurpapiertje kun je eventueel nog iets schuin bij vijlen. 
    Voor vogels met "donkere" nagels laat ik ongeveer 4 à 5 mm nagel staan en de rest knip ik eraf (4 à 5 mm is enkel geldig voor de kleinere vogelsoorten vb : barmsijzen - kanarie's) .
    Klik op de fotobijlage in dit bericht , om een grotere en duidelijkere foto te verkrijgen.

    Bijlagen:
    P1250006.JPG (889.1 KB)   

    26-01-2010 om 08:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONKRUIDZADEN
    Barmsijzen zijn echte smulpapen , hierbij een overzicht van welke onkruidzaden ze zeker eten. Degene die onderstreept zijn zijn de zaden/onkruiden die ik regelmatig geef. De andere eerder zelden tot sporadisch. Foto's en diepere lektuur over deze onkruiden vind je genoeg op internet dus daar ga ik nu niet echt diep op ingaan.
    Zeekraal , Ruwe berk , Zwarte Els , Vuurdoorn , Bernagie , Tuinsla , Moesdistel , Spiesmelde , Jacobs kruiskruid , Kleverig kruiskruid , Vergeet-mij-nietje , Gewone ereprijs , Overblijvende ossetong , Greppelrus , Kleine veldkers , Zwarte toorts , Koningskaars , Gele akkerhoningklaver , Rode klaver , Hanepoot , Zwaluwtong , Klein hoefblad , Engels raaigras , Veldzuring , Klein groen streepzaad , Klaproos , Madeliefje , Pitrus , Schorseneer (de bloem vd plant) , Knopige duizendknoop , Akkerkool , Muursla , Wilgenroosje , Schermhakskruid , Kompassla , Spurrie , Biggenkruid , Knikkende distel , Zachte dravik , Wilde kaardebol , Chicorei , Moersspirrea , Teunisbloem , Bijvoet , Steenraket , Raket , Herik , Kleine klis , Boerenwormkruid , Akkerdistel , Speerdistel , Kale jonker , Meganzevoet , Knoopkruid , Varkensgras , Perzikkruid , Robertskruid , Smalle weegbree , Grote weegbree , Gele morgenster , Melkdistel , Herderstasje , Straatgras , Paardebloem , Klein kruiskruid , Vogelmuur.

     

    25-01-2010 om 06:42 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleurslagen
    Zoals je de voorbije week kon zien bestaan er in de barmsijzen nogal wat kleurslagen aktueel . In de nabije toekomst zal ik nog regelmatig wat foto's bijplaatsen over barmsijsmutatie's , maar de komende dagen zal je alweer elke dag een informatief verslagje mogen verwachten.
     
    Eerder deze week hebben enkele bestuursleden van de Pestvogel/Geraardsbergen mij een bezoekje gebracht om me de ringen ven 2010 te bezorgen , bedankt daarvoor. Speciaal kleurtje hebben ze dit jaar !! Trouwens dit zijn de kleuren voor de komende jaren ;
    2011 > rood
    2012 > zwart
    2013 > donkerblauw

    Ondertussen zitten we in een laatste rechte lijn naar de kweek toe en zijn de voorbereidingen volop aan de gang.
    De kweekkooien staan reeds klaar , de kweekboxen ga ik deze week nog aanpakken met dettol. Al het kunstgroen zal ik de komende dagen nog even onderdompelen in een emmer met verdund bleekwater (dit is reeds gedaan geweest op het einde van vorig kweekseizoen , maar een tweede keer kan nooit kwaad).De houten stokken schuur ik nog even af met ruw schuurpapier (ik neem ruw schuurpapier om de stokken niet te glad te maken) , de plastiek zitstokken dompel ik ook nog even onder in javel. De vogels zelf geef ik tot het einde van de maand max. een tweetal keer per week een buffalloworm en een pinkie / vogel. In Februari drijf ik deze hoeveelheid een ietsje op.
    Verder ga ik deze week nog wat leveranciers bezoeken van plastiek kweekkooien en mischien neem ik de komende week wel al een beslissing hierover. 

    24-01-2010 om 00:00 geschreven door Frank


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 09/10-15/10 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 15/03-21/03 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 21/10-27/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 03/04-09/04 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009

    Zoeken in blog


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Startpagina !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs