24U Le Mans: Jos Menten krijgt portie pech voor zijn kiezen
Op maandag 9 en dinsdag 10 juni zijn 54 van de 55 deelnemende wagens de
technische controle gepasseerd. Enkel de Lucchini Judd-proto van het
Italiaanse Racing Box bleef achter op het circuit van Le Mans. Onder de
54 wagens bevond zich ook de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Om
10u50 bood het team rond Rik Bryan en Graham Schulz zich aan op de
traditionele pesage aan de Place des Jacobins. Ook Jos
Menten en zijn teamgenoten Christian Fittipaldi en Terry Borcheller
waren van de partij.
Ik ben echt blij dat ik er opnieuw bij ben. Vorig jaar moest ik
me nog aanpassen aan het circuit, maar dit jaar kunnen we ons op andere
dingen concentreren. We hebben alledrie ervaring met de Aston Martin en
we kennen het circuit. Bovendien kan het team verder borduren op data
van de voorbije drie jaar. Ik denk wel dat je kunt stellen dat wij de
sterkste bezetting uit de privateers hebben. Wanneer de fabriekswagens
vooraan een steekje laten vallen, zijn wij klaar om het commando over
te nemen, klinkt het bij een strijdlustige Jos Menten.
Toch lopen de kwalificatiesessies op woensdag niet van een leien dakje.
Een probleem met de voorruit houdt de Aston Martin DBR9 vanaf 20u00 in
de pitbox. De drie rijders klagen over het zicht, waarop het team
besluit om een nieuwe voorruit te monteren. Een niet zo
vanzelfsprekende opgave, waarbij de hulp van specialisten wordt
ingeroepen: Het zicht is troebel. We dachten eerst dat onze
tear offs de boosdoeners waren, maar blijkbaar ligt de
voorruit zelf aan de basis van het onheil. Het team gaat nu de voorruit
vervangen zodat we tussen 22u00 en middernacht kunnen aanvallen,
aldus de coureur uit Haelen.
Om 22u00 gaat het licht op groen voor de tweede woensdagsessie. Met de
zonsondergang in de achtergrond maakt Team Modena zich klaar maken om
alle rijders de drie verplichte nachtrondjes af te laten werken. Maar
ook in de tweede sessie staat Dame Fortuna niet aan de zijde van Menten
en co. Een motorprobleem dwingt het Britse team om de nachttraining na
30 minuten af te breken. Terry Borcheller heeft geen andere keuze dan
de Aston Martin naast de piste te parkeren, nadat de cockpit zich met
blauwe rook vult. Olieverlies luidt het verdict. Gelukkig heeft de
Aston Martin V10-krachtbron geen schade geleden en kan er op donderdag
opnieuw met dezelfde motor gereden worden. De Aston Martin DBR9 #59
sluit de woensdagkwalificaties af op de tiende plaats in de
LMGT1-klasse met een povere 3:58 op de klokken.
Wie denkt dat de pechduivel het team uit High Wycombe op donderdag met
rust zou laten, heeft het mis. Na de stints van Fittipaldi en
Borcheller gaat het rond 21u00 opnieuw fout: De wielmoer
rechtsachter kwam los, waardoor ik mijn wiel verloor. Einde van de
derde sessie, met een minimum aan kilometers in de benen. Hopelijk
kunnen we onze achterstand in de laatste twee uur goedmaken. We zullen
de laatste sessie verstandig moeten gebruiken want we moeten nog onze
verplichte night laps afwerken, doet Menten zijn relaas.
In de laatste twee kwalificatie-uurtjes gaat het beter. De drie rijders
werken alledrie hun verplichte rondjes af, waarna Menten en Fittipaldi
een versnelling hoger schakelen. De 3:58 van woensdag maakt
plaats voor een 3:53, goed voor de achtste plek in LMGT1:
Het had sneller gekund, maar dan hadden we zachte banden moeten
monteren. Uiteindelijk zijn we best tevreden met de vooruitgang die we
geboekt hebben. Op gebied van set-up zitten we goed. De afstelling van
de wagen is immers primordiaal in een slijtageslag als de 24 Hours of
Le Mans. Hopelijk hebben wij onze portie pech nu achter de kiezen en
gaan we een probleemloze wedstrijd tegemoet.