Sarrazin/Lamy/Würz pakken pole, Lammers eerste Nederlander
LE MANS - Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en F1 testrijder
Alexander Würz hebben de pole gepakt met de Peugeot 908 HDI FAP in
de 76e editie van de 24uren van Le Mans. Het trio deed dat voor de
zusterauto's van Montagny/Klien/Zonta en Gene/Minassian/Villeneuve. De
derde wagen van Peugeot, de nummer 9 met aan boord Ricardo Zonta, ging
in de tweede kwalificatie nog van de baan. De Braziliaan maakte een
zware klapper en was duidelijk ontgoocheld. De monococque schijnt niet
te zwaar beschadigd te zijn en de auto zou tijdig hersteld kunnen
worden voor de race.
De plaatsen vier, vijf en zeven gaan naar de Audi R10 TDI diesels. Alan
McNish verbeterde zijn tijd en vertrekt zaterdag vanaf de tweede
startrij. De Audi van Team Joest met de jongelingen Rockenfeller, Luhr
en Premat draaide de vijfde tijd, voor de verrassend snelle Stephan
Mücke in de Lola Aston Martin. Eerst was de Lola Aston trager dan
de Charouz Lola van vorig jaar, maar Mücke wist na een
tijdsverbetering de Audi van Biela/Werner/Pirro achter zich te houden
met vier tienden voorsprong.
Ook de fonkelnieuwe Dome S102 deed het goed. De wagen van de Japanners
zette de achtste tijd neer, en was daarmee de tweede benzine
aangedreven LMP1. Romain Dumas had oorspronkelijk de 'pole' in LMP1 bij
de benzines, maar werd verwezen naar de negende plaats algemeen. De
Charouz Lola Judd van Gregg Picket, Klaus Graf en snelste Nederlander
in de kwalificatie Jan Lammers wist de twaalfde tijd neer te zetten.
Maar dan is er nog die andere Nederlander... ene Jos Verstappen. 'The
Boss' verpulverde niet alleen de concurrentie in LMP2, maar hij bleef
ook de beide Epsilon Euskadi's (LMP1) voor. Het verschil tussen de LMP1
van Lammers en de Porsche RS Spyder LMP2 was een dikke seconde en
dubbel zo groot als het verschil tussen Verstappen en Porsche
fabrieksrijder Sascha Maassen. De Duitser moest in de Team Essex
Porsche RS Spyder een halve seconde toegeven op de Nederlander, die in
tegenstelling tot Maassen nog maar een half jaartje met de Porsche
rijdt. De Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda kwam niet meer in actie
tijdens de tweede kwalificatie.
De Belgische amazone Vanina Ickx start als achttiende, voor Marc
Goossens op de 21e plaats. Tenminste, als het team de Creation tijdig
krijgt klaargestoomd voor de wedstrijd. Stuart Hall ging gisteren hard
van de baan, de voorkant was flink beschadigd en er zaten nog maar drie
wielen aan de wagen. Hall werd naar het ziekenhuis gebracht voor een
medische check-up, maar het team vermoed dat hij weer fit zal zijn voor
zaterdag. Nu is alleen nog de vraag of de auto op tijd gerepareerd is.
Een kleine halve minuut na de poletijd volgt de Corvette C6.R van Ron
Fellows, O'Connell en Magnussen. Het trio moest moeite doen om de
Larbre Saleen S7-R achter zich te houden, gepiloteerd door Christophe
Bouchut. De derde plaats in GT1 ging naar de tweede fabrieks Corvette,
voor de beide Aston Martins 009 en 007. Peter Kox en Mike Hezemans
sluiten aan achter de Gulf gesponsorde Britten, de Team Modena Aston
Martin van Jos Menten is derdelaatste. Menten verloor overigens
gisteren ook nog een wiel.
In GT2 tenslotte werd de rangschikking ook door mekaar geschud. De
Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister werd verwezen naar de vierde
plaats in GT2 en het was de IMSA Matmut Porsche die met de pole aan de
haal ging. Op de tweede plaats eveneens een Porsche, namelijk de
Felbermayer 997 GT3 RSR van Wolf Henzler, Davison en Horst Felbermayer
senior. Het trio Bell/Mullen/Sugden was op de derde plaats de eerste
Ferrari. Een 'tegenvallende' zesde tijd voor het trio Jaime Melo,
Gianmaria Bruni en Mika Salo wat toch wel bekend staat als een topteam
binnen de GT2 gelederen. De Spyker van het Nederlandse Spyker Squadron
klokte de negende tijd, de Ferrari van Eric van de Poele staat op de
voorlaatste plaats voor de Zwitserse Spyker.
Om 15.00u zaterdag wordt het startschot gegeven van de 76e editie van de 24uren van Le Mans.