Formule 1: Voorlopige racekalender 2009 gepresenteerd door FIA
De voorlopige racekalender voor de Formule 1 in 2009 is door de FIA gepresenteerd. Er staan voor komend jaar 19 Grand Prix gepland, waarbij de Grote Prijs van Abu Dhabi een nieuwkomer is.
Het seizoen begint wederom in Australië. Dat zal in het laatste weekend van maart zijn. Op 15 november is de finale in Abu Dhabi.
Voorlopige F1-kalender 2009: 29 maart Australië 5 april Malaisië 19 april Bahrain 10 mei Spanje 24 mei Monaco 7 juni Canada 21 juni Groot-Brittannië 28 juni Frankrijk 12 juli Duitsland 26 juli Hongarije 9 augustus Turkije 23 augustus Europa (in Valencia) 6 september Italië 13 september België 27 september Singapore 11 oktober Japan 18 oktober China 1 november Brazilië 15 november Abu Dhabi
Na een kort ziekbed is vorige week Tinus Korevaar overleden.
Tinus Korevaar heeft heel lang in de autosport gezeten. Eerst in de
autocross waar hij veel overwinningen heeft geboekt, daarna in de
rallycross. De Lekkerkerker was ploeggenoot van Piet Dam, die ook
recentelijk is overleden. Veel autosportliefhebbers zullen Tinus kennen
van de tv-beelden van Avro's rallycross op het circuit van
Valkenswaard. Tinus Korevaar is 68 jaar geworden.
Een nieuw bord bij de ingang van het circuit heet bezoekers in tien talen welkom
De 24 Uur van Le Mans zijn weer achter de rug. De gemiste slaap
is ingehaald (nou ja, enigszins), de natte kleding weer droog en de
thuisreis ging goed, ondanks aangekondigde blokkade-acties van Franse
vrachtwagenchauffeurs onder de aanduiding "Operation Escargot". Slakken
vinden we prima, maar alleen om te eten! Er zijn nog diverse impressies
vanuit Le Mans die we graag tijdens het weekeinde al online gezet
hadden, maar helaas werkte de techniek niet helemaal mee zoals gepland.
Bij deze echter alsnog.
Naast het circuit is een bezoek aan het automuseum een must. Tal
van Le Mans-winnende auto's staan er opgesteld, plus een heel aantal
normale straatauto's, met, en dat zal niemand verwonderen, vooral veel
aandacht voor Franse merken.
De auto van de eerste - en tot nu toe enige - Japanse zege op Le Mans, de winnende Mazda uit 1991
Paars en wit is niet alleen het kenmerk van Van Merksteijn, maar ook van de beroemde Silk Cut-Jaguars
Maar natuurlijk komen ook de Franse auto's niet tekort, met blauw
als overheersende kleur, zoals bij de DB met Citroën-motor uit
1948 (nummer 42)
Van recenter datum is de winnende Audi uit 2002
En wel heel mooi: alle Le Mans-winnaars als miniatuur
De officiële shop van de 24 Uur van Le Mans is de afgelopen
winter verplaatst van het hoofdkantoor van de ACO naar het museum.
Kleding, boeken, posters (ook herdrukken) en tal van souvenirs zijn
hier te vinden.
De Carrefour is de dichtstbijzijnde supermarkt in de omgeving van
het circuit. Tijdens de raceweek wordt er vooral veel bier omgezet, op
ruime afstand gevolgd door barbecuevlees en mineraalwater.
Volgens goed geïnformeerde bronnen draait men er in de
raceweek ruim 15 procent van de jaaromzet! De reclame-aanduidingen
zijn tweetalig in het Frans en Engels.
Een absolute must voor wie van de historie van de race houdt, is een
bezoek aan het Hotel de France in La-Chartre-sur-le-Loir, zo'n 40
kilometer vanaf het circuit. Tal van raceteams waren hier vroeger
ondergebracht, waaronder het fabrieksteam van Aston Martin en daarna de
teams van John Wyer met onder andere Ford en Porsche. Na de
nachttrainingen reden de coureurs met de raceauto's gewoon over de weg
naar het hotel en er zijn vele foto's waarop te zien is hoe er op het
dorpsplein aan de auto's werd gewerkt. Het eten is er prima.
Gijs van Lennep ontdekte er aan de wand een foto van zichzelf in
actie met de Porsche 936 in Martini-kleuren, waarin hij in 1976 samen
met Jacky Ickx won
Wederom de tweevoudig Le Mans-winnaar, hier met Dick Braakhekke,
manager PR van Cadillac, Corvette & Hummer Europe in Breukelen, die
in Le Mans was om de verrichtingen van het Corvette-fabrieksteam te
volgen
De beroemde Oostenrijkse verslaggever Heinz Prüller, wiens
boekenserie "Grand Prix Story" door uw eigen AUTOSPORT.NL-reporter als
kind al werd verslonden, was voor het eerst sinds jaren ook in Le Mans
aanwezig. Geen wonder, want met Alexander Wurz, Christian Klien en Karl
Wendlinger (hier rechts op de foto, in het midden Frau Wendlinger,
genaamd Sophie), waren er maar liefst drie Oostenrijkse oud-Formule
1-coureurs in Le Mans actief
Over de prestaties van Jos Verstappen bij zijn debuut in Le Mans is
al heel wat gezegd en geschreven, en terecht, want met zijn
fantastische optreden, met name in de regen, stond hij aan de basis van
de klassezege van Van Merksteijn Motorsport. Ook klasse: na een
viervoudige stint in de late avond en de vroege nacht was hij niet te
beroerd om nog even verslag te doen van zijn ervaringen voor de Duitse
Eurosport. Hier zit hij in de cabine met de Duitse
Eurosport-commentator Stefan Heinrich
En dan, op speciaal verzoek, ook nog wat (kerkelijke) cultuur. Ook
Le Mans heeft een kathedraal, zoals zovele Franse steden. De
Cathédrale St. Julien is een gotisch bouwwerk, dat met zijn
bogen wel wat doet denken aan de veel beroemdere kathedraal van
Chartres.
Het interieur ademt een serene rust uit, hier geen overdadigde barokken versieringen
Ook in de kathedraal van Le Mans is het nodige glas-in-lood te vinden
Rondom de kathedraal het mooie historisch stadshart, een schril
contrast met de nieuwbouw aan de overkant van de Place des Jacobins
Nou ja, en als we dan toch bezig zijn, mag de kathedraal van Chartres eigenlijk niet ontbreken
Het glas-in-lood is er adembenemend, met schitterende roosvensters
Maar ook het beeldhouwwerk is indrukwekkend, zoals hier rondom het koor...
Nico Verdonck versterkt Jaquar X-type van Thiry Racing in 12U Spa
Enkele dagen voor de start van de belangrijkste wedstrijd van de
Belgian Touring Car Series 2008, ziet Thiry Racing International zich
verplicht om voor de 12 Uren van Spa op zekerheid te spelen. Een
tiental dagen geleden was Marc Duez immers het slachtoffer van een
verkeersongeval en is het nog niet zeker of hij aan het stuur van de
X-Type, langere stints zal kunnen volbrengen.
Maar er wordt zelfs nog niet overwogen om de Vliegende Ardennees te
vervangen en dus blijft hij nr 1 op de Jaguar. Toch is een versterking
uiteraard welkom en het is de Belgische vertegenwoordiger in het
Italiaanse F3-kampioenschap Nico Verdonck, die werd opgeroepen. Een
uitgelezen moment voor de jonge Brusselaar, die in de Formule Renault
1.6 zijn eerste stappen mocht zetten en tijdens de 12 Uren de
mogelijkheid krijgt om zich in een dikke auto, met andere grote
kanonnen te meten.
Met Marc Duez, Jerome Thiry, Ludovic Sougnez en Nico Verdonck zal de
Jaguar X-Type Silhouette TRI een te duchten tegenstander worden tijdens
zijn eerste verschijning in het BTCS 2008.
The place to be: De 12Uren van Spa. De datum: 21 juni. De 12 Uren van
Spa start om 14.30 uur en de gratis kaarten kunnen gedownload worden
via de site van de organisatie www.btcseries.be
Tijdens de Canadese Grand Prix ging Ken Anderson op bezoek bij
Ross Brawn van Honda. Hoewel er volgens de buitenwereld niet al teveel
in dit bezoek gezien moet worden heeft dit de afgelopen dagen tot de
wildste speculaties geleid. Na het Super Aguri debakel zou men bij
Honda toch opnieuw de voelhorens naar een tweede team willen uitsteken.
In de toekomst geen Honda GP van St. Petersburg voor de Indycars maar voor de F1?
Het zou voor Ecclestone een welkom geschenk zijn.
Amerikaanse F1 Honda? Honda Amerika beschikt over behoorlijk veel faciliteiten en
men is betrokken bij de IRL en ALMS-series. In de media wordt druk over
een tweede Honda Team gespeculeerd dat in de VS gestationeerd is.
Insiders achten het mogelijk dat Honda Japan zaken gedaan heeft met de
Amerikanen buiten medeweten van Honda F1 om. Ken Anderson is ervan
overtuigd dat hij in de VS de nodige financiële middelen voor een
F1 team kan vinden. Het team zou dan bestaan uit Takuma Sato en een
Amerikaanse rijder. Recentelijk viel de naam Danica Patrick ivm een F1
Test bij Honda.
Ken Anderson
Ken Anderson begon zijn carrière bij Penske en was daar
verantwoordelijk voor de schokbrekers. Later werkte hij als
race-ingenieur voor Rick Mears en kwam bij Ligier in de F1 terecht. De
Ligier JS 33 eindigde destijds als vijfde met René Arnoux als
vijfde in de Canadese Grand Prix. Vervolgens werkte hij bij Onyx en
Chip Ganassi. In 1996 ontwierp Anderson de eerste G-Force Indycar
waarmee Arie Luyendijk in 1997 de Indy 500 won. Na een mislukte
IRL-avontuur met het Falcon chassis dat de Dallaras moest
verslaan kwam Anderson bij het Haas CNC NASCAR Team terecht. Hoewel dit
team nog steeds operationeel is verblijft eigenaar Gene Haas in verband
met belastingfraude achter de tralies. Haas en Anderson investeerden
enkele jaren geleden in een zeer geavanceerd windtunnelproject waar
veel F1 teams belangstelling voor hebben. Een niet nader genoemd F1
team zou al deze maand hiervan gebruik maken. Ook andere teams zouden
gigantisch veel belangstelling voor deze windtunnel hebben.
Op dit moment behaalt Toyota veel publiciteit uit haar NASCAR project
terwijl de IRL en ALMS projecten van Honda weinig impact op de
Amerikaanse markt hebben. Een Amerikaans F1 project zou van Honda wel
eens het marketinginstrument kunnen zijn om de combinatie Toyota/NASCAR
te verslaan. HPD heeft in het verleden zelf motoren en chassis voor
IMSA, CART en de IRL ontwikkeld. Men beschikt in ieder geval over meer
know how dan Super Aguri. Gaat Honda Performance Development de vlag
van Super Aguri overnemen of motorenleverancier van een Amerikaans team
worden?
F3 Euro Serie: Mika Mäki gewond na verkeersongeval bij straatrace
De sterk beschadigde Nissan waarmee Mika Mäki betrokken was bij een ongeval
Mika Mäki, momenteel tweede in de stand van de Formule 3
Euro Serie en dit seizoen al tweemaal winnaar van een wedstrijd, is
afgelopen zaterdag in de omgeving van Tampere in zijn geboorteland
Finland gewond geraakt bij een auto-ongeval. Volgens de Finse krant
Italehti was Mäki met een Nissan op de openbare weg betrokken bij
een duel met een andere auto, waarbij hij bij het uitkomen van een
tunnel op hoge snelheid de controle over de Nissan verloor. De Nissan
raakte een afrastering die de rijbaan van het trottoir scheidt. De
buizen van het hek drongen in de auto. Ter plaatse geldt een maximum
snelheid van 40 km/u, terwijl de Nissan volgens de politie met veel
hogere snelheid reed. Mäki en de overige inzittenden van de Nissan
werden naar het ziekenhuis vervoerd. Justitie onderzoekt momenteel het
ongeval, waarbij Mäki voor minimaal zes maanden zijn rijbewijs
kwijt is. Naar verluidt kan hem zelfs een straf boven het hoofd hangen
van twee jaar gevangenis.
Div: Zaterdag gratis toegang bij De 12 Uren van Spa
Niet te missen. Een must. The place to be. Bovendien nodigt de
organisator je graag uit en is de datum ideaal: 21 juni, het begin van
de zomer. De 12 Uren van Spa is echter nog zoveel meer. Een feest van
de autosport en een groot festijn. Gratis. Fantastisch, niet?
De 12 Uren, geboren onder de benaming 2003 Miles van Spa, kregen een
plaats op de nationale Belgische kalender vanaf 2004. Sindsdien bleef
de uitstraling van de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series
toenemen en groeide de race uit tot een van de belangrijkste
evenementen van het autosportseizoen.
Vol programma De editie 2008 kondigt zich veelbelovend aan, want de trouwe
smaakmakers van de BTCS krijgen voor de gelegenheid het gezelschap van
een aantal teams dat vastbesloten is om de prestigieuze race op hun
naam te zetten. Maar, niet enkel uithouding staat die dag centraal,
want in het voorprogramma worden immers zes sprintraces verreden. De
Renault Clio Cup, Formula Renault 2.0 en Formula Ford zullen de
temperatuur opdrijven voor de start van de 12 Uren, die gegeven wordt
om 14.30 uur.
Gratis kaarten Meer dan ooit nodigt PRC Group zoveel mogelijk toeschouwers
uit om het evenement bij te wonen. Never change a winning formula.
Gratis inkomkaarten kunnen gedownload worden via de site van de
organisatie http://www.btcseries.be
Prachtige gelegenheid Voor de teams en de piloten is het een prachtige gelegenheid
om hun supporters en fans uit te nodigen om hen aan te moedigen, zonder
daarvoor een euro uit te moeten geven. Voor de liefhebbers is het een
mooie gelegenheid om een spannende race bij te wonen op het mooiste
circuit ter wereld.
Jos Menten: "Resultaat weerspiegelt niet ons potentieel"
Na de moeilijke kwalificaties op woensdag en donderdag, begint op
zaterdagmorgen voor Team Modena de zon te schijnen. Voor de warm-up
heeft het Britse team immers nog een verrassing in petto voor de
piloten. Een zelfontwikkeld aërodynamisch pakket en een
krachtigere motor moeten Jos Menten, ex F1 coureur Christian Fittipaldi
en Terry Borcheller vleugels geven. De vernieuwde Aston Martin DBR9
laat meteen een goede indruk achter, nadat Menten de bolide naar de
vijfde chrono in LMGT1 stuurt net achter het fabrieksgeweld.
Met deze goede berichten gaat het team de 24u race in.
De wagen voelt perfect aan. De nieuwe achtervleugel biedt minder
neerwaartse druk, waardoor het benzineverbruik lager komt te liggen. De
wedstrijdmotor is wel ietsje dorstiger, maar indien we verstandig
rijden kunnen we per stint toch een volledige ronde uitsparen,
aldus een optimistische Jos Menten vlak na de warm-up. De Team
Modena-piloten tellen gespannen af tot de start van de 76ste editie van
de 24 Hours of Le Mans, die dit jaar uitzonderlijk om 15u00 gegeven
wordt. Het is de Braziliaan Christian Fittipaldi die de start van de
etmaalrace voor zijn rekening neemt.
Fittipaldi komt goed weg en kan zich handhaven in de kopgroep. Na een
goede 50 minuten duikt de ex-Formule1 rijder de pits in, voor de eerste
geplande pitstop, om het stuur over te geven aan Terry Borcheller. De
Amerikaan kwijt zich perfect van zijn taak en laat na een dubbele
relais het stuur over aan Jos Menten. De Flying Dutchman zet enkele
snelle rondjes neer en vecht voor de vijfde plaats, net achter de
fabriekswagens. Jammer genoeg verliest Menten een halve ronde na een
lekke band links achteraan. Na de ongeplande pitstop valt de Britse
bolide terug naar de zesde plaats in de klasse, op anderhalve ronde van
de Luc Alphand Corvette C6.R.
Om 18u30 klautert Fittipaldi opnieuw achter het stuur van de Aston
Martin DBR9 met startnummer 59. De piloten van het team uit High
Wycombe zijn wel degelijk in the groove. Na foutloze en constante
stints van Fittipaldi en Borcheller is het opnieuw de beurt aan de man
uit Limburg: In mijn laatste rondje heb ik gekeken wat de banden
nog konden, met als resultaat een besttijd. We weten dat we nog een
marge hebben. Indien nodig kunnen we straks beginnen aan te
vallen.
Menten houdt woord want een paar uur later verdwijnt de voorsprong van
de LAA #72 als sneeuw voor de zon. De Nederlander klokt gemiddeld zeven
seconden per ronden sneller dan zijn directe concurrent: De
wagen is perfect. Zelfs na 10 uur wedstrijd laat de Aston zich vlot
besturen. Wanneer we op dit tempo verder gaan, zitten we rond 04u00
onder de achtervleugel van Alphand en co, vertelt Jos Menten na
zijn derde dubbele stint.
Toch verloopt de opmars niet zoals gepland. Rond de klok van 04u00
gooit een regenbui roet in het eten en even later dient Fittipaldi de
pits op te zoeken met een defecte versnellingsbak. De reparaties nemen
ongeveer twee uur in beslag: Toen zijn we verder gegaan met de
Olympische moraal in ons achterhoofd. Een top-vijf klassering in de
klasse zat er niet meer in, maar het blijft mooi om bij een
slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans onder de finishvlag te duiken.
Het team heeft er alles aan gedaan om ons een goede auto af te leveren.
De jongens hebben de afgelopen weken keihard gewerkt en het is jammer
dat dit resultaat niet ons potentieel weerspiegelt. Wanneer je onze
rondetijden vergelijkt met die van de concurrentie bij de privateers,
zie je dat we niet moesten onderdoen. Het is wel een grote eer dat ik
de wagen over de streep mocht brengen van het team, vertelt een
zichtbaar teleurgestelde Jos Menten na het overschrijden van de
finishlijn.
Jos Menten, Christian Fittipaldi en Terry Borcheller keren huiswaarts met de 30ste plaats algemeen; achtste in de LMGT1-klasse.
Larini niet blij met WTCC collega's: "Hoe sommige zich zo kunnen gedragen"
Chevrolet is er dit weekend in het Tsjechische Brno opnieuw in geslaagd
een prima resultaat neer te zetten, door de zevende podiumpositie van
het seizoen te realiseren. Alain Menu nam beslag op het podium, terwijl
Rob Huff en Nicola Larini het moeilijk hadden. Larini, die 75 F1 Grand
Prix op zijn naam heeft staan moest zijn wonden likken.
De podiumpositie van Alain Menu volgde na een slimme race van de
Zwitser, die zijn banden op het veeleisende asfalt van Brno lang wist
te sparen. De tweede race van het weekend was één van de
spannendste en meest felbevochten wedstrijden in de geschiedenis van
het WTCC, waarbij een groep van acht coureurs felle gevechten leverde
voor de tweede positie. Een fantastische wedstrijd om te zien, waarbij
niemand het aantal contacten, duwtjes en tikken kon tellen dat door de
diverse rijders werd uitgedeeld. Rob Huff profiteerde daar
oorspronkelijk het meest van met zijn derde positie, die hem na de race
echter door de sportcommissarissen werd ontnomen.
Nicola Larini had het dit weekend echter zwaar. Hij had moeite met het
vinden van een goede set-up, zijn terugverwijzing naar het achterveld
als straf omdat hij geen goedgekeurde racekleding droeg en uiteindelijk
ook de enorm hectische raceomstandigheden.
Nicola Larini (11e/11e): Het was absoluut geen goed weekend, van
het begin tot het einde! In de eerste race slaagde ik er dankzij mijn
ervaring in als 11e te finishen, ondanks het feit dat ik vanaf de
allerlaatste plek moest komen. Race 2 leek wel een rodeo, ik kan er
niet bij hoe sommige coureurs zich zo kunnen gedragen Het is
jammer, want ik kon de snelheid van Rob goed volgen, totdat ik echter
enkele malen door andere coureurs werd geraakt.
Alain Menu (3e/6e): Ik ben blij met mijn podiumfinish in Race 1.
Ik vond het persoonlijk één van mijn beste races dit
seizoen. Ondanks mijn startpositie op de voorste rij kon ik bij de
start weinig inbrengen tegen de achterwielaangedreven autos.
Gedurende de eerste ronden ben ik erg voorzichtig met mijn banden
omgesprongen en dat wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Ik kon het
tempo van de BMWs vóór me goed volgen door in hun
slipstream te blijven, waardoor ik mijn positie kon consolideren. Race
2 was een gekkenhuis. Het enige dat ik er over zeg is dat ik kans had
op de overwinning als ik er niet af was gezet.
an Lammers: "Gas bleef openstaan, contact uit en aan"
LE MANS - Voor Jan Lammers kende de 24 Uur van Le Mans 2008 na ruim 10
uur een voortijdig einde. De ex F1 coureur en Le Mans winnaar van 1988,
die voor deze 76e editie samen met Gregg Pickett en Klaus Graf de
Charouz Racing/Muscle Milk Lola Judd bestuurde, kreeg tijdens zijn
stint iets voor 1 uur in de nacht te maken met technische tegenslag.
Het was een gebroken klepveer waardoor we zijn uitgevallen",
verklaarde Lammers. "Toen ik achter de safety car reed (na de crash van
Marcel Fassler met de Courage), bleef in één keer mijn
gas openstaan. Ik heb door het contact uit en aan te zetten nog wel
naar de pits terug kunnen rijden. Ik had het gevoel dat de motor niet
op alle tien de cylinders liep. Hij klonk ook niet helemaal lekker. Het
team heeft het gechekt, maar kon niet direct iets zien en ik ben na de
groene vlag weer naar buiten gegaan. Toen was het eigenlijk meteen
over, ik heb het rechte stuk nog wel kunnen halen, maar daar daar was
het echt klaar, aldus Lammers die zelf verder weinig problemen
kende tijdens zijn stints, in tegenstelling tot zijn teamgenoten.
Eerst was het Gregg Pickett die tegen Tommy Erdos aankwam, daar
kon Gregg weinig aan doen. Tommy remde hem uit, maar ging meteen weer
terug naar zijn lijn. Dat was te vroeg. Daarna kwamen Klaus Graf en
Karem Ojeh elkaar tegen in de Ford Chicane. Klaus zette hem daar naast
de auto van Karem, die ineens naar binnen kwam. Hij was meteen uit de
race, wij hadden een rondje of zes verlies door schade. Het is een
lastig punt. Ik heb mijn auto daar zelf ook wel eens naast een ander
gezet, en dan hopen dat die niet naar binnen komt. Wat de race betreft
hadden we uiteindelijk niet veel beter kunnen doen uiteindelijk dan
waar we lagen toen we uitvielen, denk ik. Maar het is niet anders deze
keer."
Jaap van Lagen: "Het is slechts een kwestie van tijd"
BRNO - Jaap van Lagen was in Brno dicht bij zijn eerste podiumfinish in
het WTCC. In de tweede race dirigeerde de coureur uit Ede zijn Lada 110
WTCC naar een derde plek bij de privateers (privérijders),
totdat een elektronisch defect hem naar de pits dwong. Jaap van Lagen:
Heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch weet ik het na deze
week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we met de Lada de
eerste punten scoren bij de privateers.
De snelle Nederlander was in zijn derde raceweekeinde van het WK
toerwagens op weg naar een sensatie. Na een hectische aftrap van de
tweede race, waarin het nodige duw- en trekwerk plaats vond en enkele
concurrenten uitvielen, kon de Nederlander in de Lada van Russian Bears
Motorsport het potentieel van mens en machine tonen.
In de openingsfase was het vooral een kwestie van uit de
problemen blijven en daarna hard doorrijden, schetste Jaap van
Lagen. Dat lukte heel goed. Na vijf ronden lag ik op de derde
plek bij de privateers, achter Franz Engstler en Pierre-Yves Corthals,
en daarmee dus op podiumkoers. De derde plek was haalbaar, want er was
geen druk van achteruit.
Zover kwam het niet. Eén ronde later begon de Lada plotseling
hevig in te houden, vooral in bochten naar rechts. Hetzelfde probleem
dat teamgenoot en teameigenaar Viktor Shapovalov in de eerste race tot
overgave dwong; een race waarin Jaap van Lagen als 21e eindigde.
Een sensor in de motor had het begeven, zei de
Nederlander. Het was heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch
weet ik na deze week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we
met de Lada bij de privateers de eerste punten scoren.
Van Lagen toonde onder het toeziend oog van de directeur van Lada dat
de witte sedan steeds meer een racewagen wordt om rekening mee te
houden. Tijdens de officiële WTCC-testdag op donderdag boekte het
team flinke vooruitgang, dankzij een betere afstelling van het
onderstel. Samen met Chiel Bos, een Nederlandse rallykampioen
gespecialiseerd in het afstellen van raceautos, gingen Van Lagen
en het team aan het werk.
We hebben de vering en de demping aangepast en veel geleerd over
de temperatuur en de druk in de banden. De Lada is qua afstelling nu
nagenoeg perfect, vond de Nederlandse coureur in Russische
dienst. Echt een lekker autootje.
Nu het weggedrag op niveau is, gaat het team op zoek naar meer
pks in de motor om zo de snelheid op de rechte stukken te
verhogen. Als we daar in slagen, doen we mee op de
ereplaatsen, stelde Van Lagen onomwonden vast. Hij kijkt dan ook
zeer tevreden terug op de test en races in Tsjechië. We
heel veel geleerd!
In de tweede race finishte teamgenoot en teameigenaar Victor Shapovalov
als achttiende. De eerste race werd gewonnen door de Italiaan
Alessandro Zanardi in een BMW, de tweede race was een prooi voor zijn
landgenoot Gabriële Tarquini in een Seat.
De volgende ontmoeting voor het WTCC is op het circuit van Estoril (Portugal) in het weekeinde van 11 juli.
NEC Formule Renault 2.0: Twee thuiszeges voor Valtteri Bottas in Finland
Dat Valtteri Bottas oppermachtig is in zowel het NEC Formule
Renault 2.0 als in de Eurocup Formule Renault 2.0 was inmiddels wel
bekend. Niemand keek dan ook raar op dat Bottas juist op zijn
thuiscircuit in Finland wederom twee overwinningen in het NEC Formule
Renault 2.0 op zijn conto bijschreef.
Voor het derde raceweekend van het seizoen reisden de teams uit het NEC
Formule Renault 2.0 af naar Finland. Op ongeveer 2,5 uur rijden van
Helsinki bevindt zich het circuit van Alastaro temidden in een bosrijke
omgeving. Een luxe paddock of VIP boxen vindt men hier niet. Sterker
nog, de pitstraat van het circuit is niet eens voorzien van pitboxen,
maar van heuse partytenten. Geen modern circuit dus, maar wel een
uitdagende baan met de nodige charme.
Om de weg naar het circuit aan te duiden hebben ze wel erg lange borden nodig in Finland
Tijdens de kwalificatiesessies op zaterdag liet Bottas direct zien dat
het hem menens was. Op zijn thuiscircuit pakte hij ogenschijnlijk
eenvoudig de pole positie voor beide races. In de eerste kwalificatie
werden veel coureurs onaangenaam geconfronteerd met een gele vlag
situatie. Vanwege het feit dat zij juist op dat moment hun snelste tijd
klokten, werd deze tijd afgenomen en werden ze eveneens drie posities
op de grid teruggezet. Hierdoor kende de startopstelling voor deze
wedstrijd de nodige verrassingen.
De vaders van Nick Catsburg (links) en van Thomas Knopper (rechts) hadden het duidelijk naar hun zin in Alastaro
Verrassend was ook de start van de eerste race op zaterdag te noemen.
De startlichten bleken niet voor iedereen even goed zichtbaar en
daarnaast bleven de rode lichten bizar lang branden. Dit zorgde ervoor
dat de nodige rijders een valse start maakten. De wedstrijdleider kende
geen genade en bestrafte ondermeer Johan Jokinen, Antonio Felix da
Costa en Daniël Aho met een stop and go penalty.
Bottas had de leiding in de wedstrijd stevig in handen, terwijl Tobias
Hegewald op afstand probeerde te volgen. Achter hen was het een stuk
spannender. Zo hadden Nick Catsburg en Stef Dusseldorp een mooi gevecht
in de openingsfase van de race. Catsburg wist Dusseldorp al snel te
passeren, maar niet veel later stelde Dusseldorp orde op zaken door
zijn plek terug te pakken. Achter hen rukte Kuba Giermaziak inmiddels
op. De Poolse rijder wist uiteindelijk zowel Catsburg als Dusseldorp te
passeren.
In het middenveld was er ondertussen volop actie. Zo had Thomas Knopper
het flink aan de stok met Jesse Krohn. Tot aan het einde van de race
kon Knopper zijn negende stek met succes verdedigen. Zijn teamgenoot
bij AR Motorsport, Kelvin Snoeks, lag op de elfde plaats met
Daniël de Jong vlak achter zich. De Jong toonde aan goede
progressie te hebben geboekt sinds het begin van het seizoen en kon het
tempo prima volgen. Ook Bart Hylkema was aan een indrukwekkende
wedstrijd bezig. Hylkema had net te horen gekregen dat hij zijn VWO
examen met succes had afgerond. Dit gaf hem blijkbaar een dusdanige
boost dat hij zijn auto op de zevende plaats over de finish stuurde.
Na 25 minuten en maar liefst 21 ronden kwam Bottas met een voorsprong
van ruim 7,5 seconden over de finish. Het podium deelde hij
uiteindelijk met zijn teamgenoten Tobias Hegewald en Kuba Giermaziak.
Stef Dusseldorp werd vierde en Nick Catsburg vijfde.
Na een nacht met volop regen droogde het circuit van Alastaro vlak voor
de tweede wedstrijd op zondag geheel op. Met een waterig zonnetje in de
lucht kozen alle teams en rijders er dan ook voor om het asfalt op
slicks te betreden. Daniël Aho zorgde voor de nodige verwarring
door tijdens de formatieronde in de laatste bocht te spinnen. Zijn
startpositie was ondertussen echter ingenomen door een collega coureur,
waardoor Aho midden op de grid stilstond. Er was een nieuwe
formatieronde nodig om het een en ander weer in het gareel te krijgen.
Bij de start kwam Da Costa goed uit de startblokken en pakte brutaal de
leiding. Het duurde echter niet lang voordat Bottas de kleine Portugees
weer naar de tweede plek terug verwees. Hierachter was er genoeg aan de
gang. Zo liepen Mateusz Adamski en Kevin Kleveros schade op na een
touché. Thomas Knopper viel na een goede start terug naar het
middenveld en belandde net achter zijn teamgenoot Kelvin Snoeks. En ook
Nigel Melker kende een enerverende start en nam zo sportieve revanche
na zijn vroege uitvalbeurt in de eerste wedstrijd. Melker lag achtste
en behield de aansluiting met de rijders voor hem.
Stef Dusseldorp en Nick Catsburg hadden elkaar in de wedstrijd weer
gevonden en reden bij elkaar in de buurt op de tiende en elfde plek. Op
een gegeven moment wist Dusseldorp de negende positie te veroveren en
reed langzaam maar zeker naar zijn teamgenoot Nigel Melker toe. Iets
daarachter reden Kevin Kleveros, Daniël de Jong en Kelvin Snoeks
als aan een treintje. De drie coureurs waren flink aan elkaar gewaagd
en streden ronde na ronde om positie. Uiteindelijk ging Daniël de
Jong voorbij aan Kleveros en schoof door naar de twaalfde positie. Kort
hierna was er bij het inhalen van een achterblijver een ongelukkig
misverstand tussen Kelvin Snoeks en Thomas Knopper. Hun autos
kwamen met elkaar in aanraking, waarna Snoeks zijn race in het zand zag
eindigen.
Na 19 ronden werd Bottas andermaal als winnaar afgevlagd en bouwde zo
zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit. Antonio Felix da Costa
bekroonde een goede wedstrijd met de tweede podiumpositie, net voor
Tobias Hegewald. De beste Nederlander was Nigel Melker, die als achtste
over de finish kwam.
De volgende races van het NEC Formule Renault 2.0 worden verreden
tijdens het FIA GT evenement op het circuit van Oschersleben op 5 en 6
juli.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Alastaro zaterdag 14 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 21 ronden in 25:26.252
2. Tobias Hegewald, op 7.559
3. Kuba Giermaziak, op 12.256
4. Stef Dusseldorp, op 15.290
5. Nicky Catsburg, op 18.484
7. Bart Hylkema, op 20.808
9. Thomas Knopper, op 22.817
11. Kelvin Snoeks, op 25.453
17. Daniël de Jong, op 39.470
DNF Nigel Melker
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Alastaro zondag 15 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 19 ronden in 23:05.914
2. Antonio Felix da Costa, op 5.410
3. Tobias Hegewald, op 5.855
4. Johan Jokinen, op 10.341
5. Maximilian Wissel, op 14.803
8. Nigel Melker, op 18.043
9. Stef Dusseldorp, op 18.742
11. Nicky Catsburg, op 27.233
12. Daniël de Jong, op 35.556
14. Thomas Knopper, op 38.190
DNF Bart Hylkema
DNF Kelvin Snoeks
Bij AR Motorsport leefde men duidelijk mee met het Nederlands Elftal
Sportscars: Mooie foto's van winnend Van Merksteijn Motorsport op Le Mans
Een uniek beeld: een volledig Nederlands team dat op Le Mans
als winnaar wordt gehuldigd van één van de 24 uur
race-divisies. In dit artikel fraaie foto's van Frits van Eldik,
waardoor de prachtige LMP2-zege van Jos Verstappen, Jeroen
Bleekemolen en Peter van Merksteijn kan worden herbeleefd.
Brandstof toevoegen gebeurt tijdens de 24 uursrace zo'n 30 keer. Hier staat de crew klaar voor een van de stops.
Nadat het tanken klaar is, mogen vier monteurs pas de banden wisselen en de Porsche RS Spyder van nieuw rubber voorzien.
Prachtig: Le Mans in de schemering....
Gelukkig voor het team stond de Porsche bijzonder weinig in de pitbox....
De tegenstanders in de LMP2-klasse hebben louter naar de fraaie
achterkant van de RS Spyder kunnen kijken, want de bolide was niet bij
te houden voor de concurrentie.
Hup, Peter van Merksteijn springt uit de door de race nogal smerig geworden wagen....
.... maar wat maakt een vieze auto uit als je de race in je klasse
wint en tijdens de 24 uur van Le Mans ook nog de succeswensen van de
premier krijgt!
Dale Earnhardt jr. moest ruim 76 races lang wachten voordat hij
op Michigan weer een overwinning behaalde. De laatste zege behaalde hij
in 2006 op Richmond International Raceway, toen hij nog voor het team
van Dale Earnhardt Inc uitkwam.
Vickers reed het meeste aantal ronden aan kop.
Earnhardt wint fuel economy run op Michigan Eerder dit jaar won Dale Jr. de Bud Shoot Out op Daytona maar
die wedstrijd telde niet meer voor het kampioenschap. Eigenlijk wist
Earnhardt dat hij het niet tot de finish zou redden omdat hij brandstof
te kort kwam. Een neutralisatie voor een crash van Patrick Carpentier
bracht voor Earnhardt de verlossing. Ze kunnen schrijven wat ze
willen maar we hebben het toch maar gefikst verklaarde een
dolgelukkige Earnhardt na afloop van de wedstrijd. Earnhardt jr. reed
slechts veertien ronden op kop waarvan de laatste acht voor hem
beslissend waren.
Jimmie Johnson, de Roush Fords en Red Bull Toyota-coureur Brian Vickers
namen het merendeel voor hun rekening. Vickers liet andermaal zien dat
het Red Bull Toyota Team een serieuze tegenstander begint te worden.
Roush Fenway coureur Matt Kenseth maakte 12 ronden voor het einde zijn
laatste stop en stelde daarmee de derde plek veilig. Hetzelfde gold
voor Brian Vickers. Al voor de wedstrijd op Michigan voorspelde Jimmy
Johnson dat een crazy strategie niet in zijn voordeel zou
uitvallen. Een blunder van een NASCAR official verhinderde een
eventuele overwinning van Matt Kenseth. Omdat de man dacht dat de
Ford-coureur vier banden zou monteren ging hij doodleuk voor de
wegaccelererende Ford staan. Kenseth raakte hem niet maar het kostte
hem wel de overwinning. Eigenlijk had ik hier op een doorbraak
gehoopt mopperde Kenseth na afloop.
De neutralisatie voor de crash van Patrick Carpentier bezorgt Earnhardt de zege
op Michigan.
UITSLAG
1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 203 ronden
2. Kasey Kahne Dodge 203 ronden
3. Matt Kenseth Ford 203 ronden
4. Brian Vickers Toyota 203 ronden
5. Tony Stewart Toyota 203 ronden
6. Jimmie Johnson Chevrolet 203 ronden
7. Carl Edwards Ford 203 ronden
8. David Regan Ford 203 ronden
9. Elliott Sadler Dodge 203 ronden
10. Jamie McMurray Ford 203 ronden
BRNO - De stewards hebben besloten Robert Huff uit de uitslag te halen
van de tweede race. Dit vanwege het niet voldoen van de anti-roll bar
aan de voorkant van de auto volgens het technische regelement. Het
wegvallen van Huff betekend dat Augusto Farfus nu als derde geklasseerd
wordt en dat Andy Priaulx een punt pakt doordat hij nu achtste is in de
uitslag.
Ook hebben de stewards Stefano D'Aste en Franz Engstler bestraft, omdat
zij betrokken waren bij crashes. De straf houdt voor beide heren in dat
zij tijdens het FIA WTCC evenement op Estoril tien plaatsen terug gezet
worden op de startgrid en een boete van 1000 euro moeten betalen.
WTCC: Spectaculaire race op Brno met Tarquini als winnaar
BRNO - Een waanzinnige tweede race van het FIA WTCC op het circuit van
Brno. Vanaf start tot finish zat het publiek op het puntje van de stoel
overal in het veld waren hevige gevechten aan de gang. Gabriele
Tarquini wist uiteindelijk met Zanardi in de kofferbak de winst naar
zicht toe te trekken. Hiermee scoort de Italiaan de eerste zege voor
SEAT op het Automotodrom Brno. Zanardi reed een fantastische inhaal
race kwam net een ronde te kort voor de winst. Rob Huff ging voor niets
minder dan het podium na een paar fraaie inhaal acties finishte de Brit
als derde de race.
De achterbumpers vlogen in het rond en ook de nodige splitters bleven
niet heel. James Thompson startte vanaf de tweede positie de wedstrijd
en wist lange tijd de derde plaats vast te houden na de start een plek
verloren te hebben aan Yvan Muller. Achter Thompson was het echter
dringen geblazen wat resulteerde in geweldige gevechten waarbij de
heren coureurs soms wel vier dik een bocht door gingen. Uiteindelijk
moest de Honda-coureur zijn plaats afstaan aan Rob Huff, waarna
meerdere coureurs de Brit voorbij gingen. Thompson finishte zelfs
buiten de punten op een tiende plaats.
Sergio Hernandez pakt net als in de eerste race ook in de tweede
wedstrijd de winst naar zicht toe bij de privateers. Pierre-Yves
Corthals eindigde in het privateers kampioenschap als tweede en
zestiende overall. Tom Coronel werd vol onder druk gezet door onder
andere de BMW van Hernandez, maar wist deze voor te blijven. De
Nederlander eindigd de race als dertiende. Olivier Tielemans en Jaap
van Lagen zagen het zwart wit geblokt niet. Zij moesten hun strijd
vroegtijdig staken.
24H Le Mans: Audi wint spannende race, Van Merksteijn heerst in LMP2
De 76ste editie van de 24 Heures du Mans is er eentje voor de
geschiedenisboeken. Peugeot en Audi lostten beiden hun verwachtingen in
en maakten er een extreem boeiende strijd van. Op het einde zorgde de
regen nog voor nagelbijtende momenten, zeker toen Peugeot besloot om
Minassian door te laten rijden met slicks. Minassian kende alle moeite
van de wereld om de diesel op de baan te houden en misremde zich ook
enkele keren. Uiteindelijk kwam Tom Kristensen als eerste over de
streep, en wint de Deen samen met Alan McNish en Dindo Capello. Voor
McNish is dit de eerst overwinning met Audi, en ook tien jaar na zijn
vorige overwinning. De Peugeot van ex F1-coureurs Franck Montagny,
Ricardo Zonta en Christian Klien behaalde de derde podiumplek.
De "overwinning" bij de benzine proto's is voor de #17 Pescarolo van
Treluyer/Tinseau/Primat, die zevende algemeen werden. Knap is ook de
terugkeer van de Charouz Lola Aston Martin die gisteren zwaar van de
baan donderde en vele ronden verloor. De wagen van
Enge/Charouz/Mücke is knap negende en derde benzine.
Vanina Ickx behaalde een elfde plek met de Rollcentre Pescarolo Judd en Marc Goossens werd 24e na een zeer moeilijke race.
In LMP2 is er de schitterende overwinning voor Peter van Merksteijn,
Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen. De Nederlandse Porsche kende geen
enkel probleem gedurende de gehele race en wint met zes ronden
voorsprong op de Deense Porsche van John Nielsen, Casper Elgaard en
Sascha Maassen. Michaël Vergers werde 29e en voorlaatste in de
Barazi Epsilon Zytek.
Aston Martin Racing haalt het voor de tweede maal in twee jaar van
Corvette Racing. David Brabham, Darren Turner en Antonio Garcia hadden
ongeveer een rondje voorsprong op de Corvette van Ron Fellows, Johnny
O'Connell en Jan Magnussen. De wagen van Oliver Gavin, Olivier Beretta
en Max Papis stond als derde op het podium. Jos Menten werd voorlaatste
in GT1 met de Team Modena Aston Martin, negentien ronden achter de
winnaar. Peter Kox en Mike Hezemans kwamen ondanks talloze problemen
toch aan de finish, op een voorlaatste plaats algemeen.
Porsche zag gisteren al hun kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen,
toen Raymond Narac zijn Porsche hard in de zijkant van de Flying Lizard
Porsche plaatste en moest opgeven. De Flying Lizard Porsche kende
daarna zelf ook een heel pak problemen en meteen waren de topwagens van
Porsche buiten strijd voor de overwinning. Mika Salo, Jaime Melo en
Gianmaria Bruni behaalden de overwinning met acht ronden voorsprong op
de BMS Scuderia Italia Ferrari. Pierre Kaffer, Pierre Ehret en
Lars-Erik Nielsen finishten derde.
Het was weer een schitterende race met gelukkig geen echt grote
incidenten, waarvoor gevreesd werd. Op naar de volgende editie,
mogelijk zonder Audi in LMP1!
24H Le Mans: Jan Lammers geeft op na elf uren racen, Peugeot leidt
Met nog één uur te gaan voor halfweg koers, rijdt de
Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve
op kop van de race. Op één ronde volgt momenteel de #2
Audi R10 van Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish. De Peugeot van
Klien/Montagny/Zonta hangt derde.
Iets na middernacht ging Marcel Fässler zwaar van de baan in de
Porsche Curves. De Courage-ORECA was achteraan helemaal vernield en
Fässler werd voor een check-up weggebracht. Dit zorgde meteen ook
voor de eerste safety-car situatie.
Eerste benzine-proto is nog steeds de #17 Pescarolo Judd van
Treluyer/Tinseau/Primat, voor de #5 Courage Oreca van
Ayari/Duval/Groppi. De sterk presterende Dome S102 kende een zwaar
probleem en verloor een ronde of twintig, maar reed wel meer dan negen
uur sterk mee, zonder één enkel probleem. De Japanse auto
hangt nu 26ste.
Vanina Ickx is knap twaalfde in de Rollcentre Pescarolo. Marc Goossens
is ondertussen opgeschoven tot de 34e plek. Jan Lammers heeft helaas
moeten opgeven in de Charouz Lola. De wagen die hij deelde met Greg
Pickett en Klaus Graf kende een terminaal ophangingsprobleem.
In LMP2 is het nog steeds een heftige strijd tussen de Van Merksteijn
Porsche en de Essex Porsche. Beiden worden nu gescheiden door
één rondje La Sarthe. De Speedy Racing Lola is derde.
David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner rijden momenteel op kop
in GT1 met de Aston Martin Racing DBR9, gevolgd door de de Corvette van
Fellows/O'Connell/Magnussen en de zusterauto van
Frentzen/Wendlinger/Piccini. Jos Menten is zesde in de Team Modena
Aston Martin, terwijl Hezemans/Kox het ene na het andere problemen
kennen op de prachtige Lamborghini.
Ferrari alom in GT2, waarin de eerste vijf plaatsen bekleed worden door
de Italiaanse wagens. Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni rijden
momenteel op kop. Beide Spykers hebben jammergenoeg de strijd moeten
staken.
Echte winnaars: vlnr Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn
Een Nederlandse overwinning op Le Mans, dat is iets bijzonders.
Ongeacht of het daarbij nou gaat om een totaaloverwinning, zoals ooit
behaald door Jan Lammers in 1988 of door Gijs van Lennep in 1971 en in
1976, of om klassezeges, wat eerder ook bijvoorbeeld Peter Kox, Patrick
Huisman en Toine Hezemans al deden. Maar een klassezege met een geheel
Nederlands team, met alleen maar Nederlandse rijders, dat is een nog
niet eerder vertoond feit. En dat deden Jeroen Bleekemolen, Peter van
Merksteijn en Jos Verstappen vandaag tijdens de 76e editie van de 24
Uur van Le Mans. De prestatie met de Porsche RS Spyder van Van
Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur kan het team niet hoog genoeg
worden aangerekend het was immers de première van de
Porsche op Le Mans en de eerste keer dat het team er van start ging.
Een beter debuut had men zich niet kunnen wensen. Audi heeft al lang
niet meer de status van debutant, maar toch was men ook daar meer dan
blij met de zege in het algemeen klassement, de achtste in negen jaar.
Vanwege de spannende strijd met Peugeot was het zeker de felst
bevochten overwinning voor Audi ooit.
Porsche zonder enige problemen Maar allereerst terug naar het Nederlandse succes. Afgezien
van een klein probleem met vibratie in de vroege ochtenduren liep de
lila-witte Porsche RS Spyder zonder enig mankement, een toonbeeld van
betrouwbaarheid. Peter van Merksteijn kreeg de eer om de Porsche als
winnaar in de klasse over de eindstreep te mogen sturen, zoals hij dat
eerder dit seizoen bij de klassezege in de eerste LMS-race in Barcelona
ook al gedaan had. Het is echt ongelooflijk, dit is waar we met
zn allen naartoe gewerkt hebben, zei hij. Jeroen
Bleekemolen sprak van het grootste succes uit mijn
carrière. Hoewel, die gastrace in de Mini Challenge op Zandvoort
vorig jaar was ook wel goed, grapte hij. En voor Jos Verstappen
beviel de eerste kennismaking met het fenomeen 24-uursrace goed.
Het is een bijzondere ervaring, zei hij. De overwinning
in de klasse mag zeker ook op het conto worden bijgeschreven van Frans
Verschuur, die zorgde voor een uitstekende organisatie en de touwtjes
strak in handen hield. Toen een verslaggever tegen hem opmerkte dat hij
nu wel in een heel mooi rijtje stond, samen met andere Le Mans-winnende
teambazen als Reinhold Joest, Hugues de Chaunac, Dr. Ullrich van Audi
en tal van anderen, leek Verschuur zich voor het eerst te realiseren
wat hij, samen met vele betrokken en enthousiaste medewerkers, in korte
tijd allemaal voor elkaar heeft gebokst.
De winnende Audi, voor de achtste keer gaat de zege naar Ingolstadt
Audi profiteerde van problemen Peugeot
De strijd om de overwinning in het algemeen klassement werd beslecht in
het voordeel van Audi, dat kon profiteren van de problemen die de
Peugeots in de regen en daarnaast met de betrouwbaarheid hadden. Tom
Kristensen veroverde op een fantastische manier rond vijf uur in de
ochtend de leiding en Audi hield die positie vervolgens vast, hoewel
het verschil met Peugeot nooit meer was dan een ronde. In de slotfase
leek het nog even moeilijk te worden. Met nog een uur te gaan viel er
weer eens een flinke stortbui, waarna het rijden voor de coureurs net
zo lastig was als de aansluitende bandenkeuze. Tom Kristensen werd in
het laatste uur nog geraakt door zijn Deense landgenoot Juan Barazi in
de Barazi-Epsilon-Zytek, maar beide konden de race vervolgen. Diezelfde
Zytek, waarin ook Michael Vergers reed, eindigde op de vijfde plaats in
de klasse. Voor Audis Tom Kristensen betekende zijn zege de
achtste overwinning in Le Mans, waarmee hij zijn eigen record
verbeterde.
GT1 naar Aston Martin, GT2 naar Ferrari De zege in GT1 ging naar de Aston Martin van David Brabham,
Antonio Garcia en Darren Turner, gevolgd door de beide
fabrieks-Corvettes, waarbij Fellows, OConnell en Magnussen in
dezelfde ronde eindigden als de winnende Aston. Peter Kox en Mike
Hezemans werden samen met hun Russische teamgenoot Roman Rusinov in de
IPB Spartak Racing-Lamborghini Murcielago in het algemeen klassement
nog als 34e en laatste geklasseerd, maar in de klasse niet meer, omdat
ze minder dan de vereiste 70 procent van de totale afstand van de
winnaar hadden afgelegd. Jos Menten werd met teamgenoten Terry
Borcheller en Christian Fittipaldi in de Astn Martin DBR9 achtste in
zijn klasse. In GT2 won de Risi Competizione-Ferrari met Mika Salo,
Jaime Melo en Gimmi Bruni, die na het vroege uitvallen van de beide
Porsches aan kop van het veld het grootste deel van de wedstrijd aan de
leiding gereden had.
Uitslag: 1. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-Sch), Audi R10 TDI, 381 r. in 24.00.24,056 9gem. 216,300 km/u)
2. Gené-Minassian-Villeneuve (Spa-Fra-Can), Peugeot 908 HDi FAP, op 4.31,094
3. Montagny-Klien-Zonta (Fra-Oos-Bra), Peugeot 908 HDi FAP, op 2 ronden
4. Luhr-Prémat-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui), Audi R10 TDI, op 7 ronden
5. Lamy-Sarrazin-Wurz (Por-Fra-Oos), Peugeot 908 HDi FAP, op 13 ronden
6. Biela-Pirro-Werner (Dui-Ita-Dui), Audi R10 TDI, op 14 ronden
10. Bleekemolen-Van Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 27 ronden (1e LMP2)
29. Barazi-Vergers-Mosley (Den-Ned-GBr), Zytek, op 77 ronden (5e LMP2)
30. Fittipaldi-Borcheller-Menten (Bra-VSt-Ned), Aston Martin DBR9, op 79 ronden (8e GT1)
34. Rusinov-Kox-Hezemans (Rus-Ned-Ned), Lamborghini Murcielago, op 115 ronden
WTCC: Prachtige zege Alex Zanardi in Brno. Tarquini wint tweede race
De vijfde ronde van het WTCC in Brno kende veel spektakel. In
de eerste wedstrijd zegevierde Alex Zanardi, terwijl Gabriele Tarquini
voor Seat de tweede wedstrijd won en daarmee zijn positie in het
kampioenschap verstevigde.
Grote vreugde na de eerste dubbel-overwinning van het
BMW Italy/Spain Team van Roberto Ravaglia en Umberto
Grano
Zanardi man van de dag
Hoewel de concurrentie in haar PR-releases duidelijk maakte dat Alex
Zanardi over de lichtste auto van het WTCC-startveld beschikte was de
voormalige Champcarkampioen ongetwijfeld de man van de dag. In de
eerste wedstrijd kwam de pole-sitter slecht van zijn plaats af en moest
de leiding direct aan zijn BMW Italy/Spain teamgenoot Felix Porteiro
afstaan. Porteiro, Zanardi en Alain Menu konden direct bij de start een
gat slaan ten opzichte van de rest van het veld. Halverwege de
wedstrijd sloeg Zanardi toe en ging aan zijn BMW-teamgenoot voorbij.
Ook de andere BMW-coureurs lieten in de eerste wedstrijd prachitge
dingen zien.
Agusto Farfus reed vanuit een achtste positie naar een vierde plek,
terwijl Jörg Müller een schitterende inhaalrace reed. Na een
spin in de kwalificatie verknalde de Schnitzer-coureur enigszins zijn
kansen, maar een fantastische inhaaljacht vanaf de 15e startplek
leverde uiteindelijke een vijfde positie op. James Thompson eindigde
met de N-Tecnology Honda als zevende en zou vooral in de tweede
wedstrijd voor veel spektakel zorgen. Sergio Hernandez eindigde als
vijftiende en was daarmee de beste Independent gevolgd
door Franz Engstler, Pierre Yves Corthals en Tom Coronel, die later
door de Sportcommissarissen voor de grid van de tweede wedstrijd naar
de 24e startplek werd teruggezet.
Ook blijdschap bij Mario Theissen
Voor Alex Zanardi was het zijn derde WTCC-overwinning. De laatste
overwinning behaalde de oud -Champcarkampioen in 2006 in Turkije. Voor
het team van oud Toerwagenkampioen Roberto Ravaglia en Umberto Grano
was het tevens de eerste dubbel overwinning in het WTCC. Olivier
Tielemans die in Pau vanwege gezondheidsproblemen verstek moest laten
gaan eindigde ondanks een flinke dosis antibiotica in zijn lichaam als
negentiende en vijfde bij de privateers, terwijl Jaap van Lagen met
Lada 110 als
21e eindigde.
Tarquini verstevigt voorsprong in het kampioenschap
Ook in de tweede wedstrijd zorgt BMW Spain/Italy-coureur Alex Zanardi
voor het nodige spektakel. De beide Seats van Muller en Tarquini nemen
direct het voortouw maar de Fransman is niet alert genoeg en Tarquini
neemt direct de leiding. Zanardi had een redelijke start maar viel in
de tweede ronde van de zevende naar de tiende plek terug. Vervolgens
stootte de Italiaan vanuit de tiende positie door naar de vijfde plek.
Door N-Technology-coureur James Thompson met zijn Honda de boel ophield
kreeg de Italiaan aansluiting. Thompson zorgde met zijn Honda voor het
nodige spektakel waardoor er meerdere ronden lang soms wel vier/vijf
autos naast elkaar reden.
Tarquini op weg naar de zege in de tweede wedstrijd in Brno
Uiteindelijk viel Thompson na een beuk van een medestrijder in de
zevende ronde naar de tiende plaats terug. Technology liet vanmiddag
zien dat de Honda Accord Euro R over behoorlijk wat potentieel voor de
toekomst beschikt. Nadat Thompson uit de kopgroep verdween viel het
veld enigszins uit elkaar. Ook de Fransman Ivan Muller valt na contact
met Porteiro iets terug, maar de Fransman weet zijn Seat Leon TDI
ondanks een grindbankexcursie op de baan te houden en eindigde ten
slotte als achtste. Tom Coronel eindigde als dertiende, terwijl noch
Jaap van Lagen noch Olivier Tielemans het zwart-wit geblokt zagen.
Evenals in de eerste wedstrijd pakte Sergio Hernandez de volle winst
bij de Independents. Een touché van de teamgenoten
Franz Engstler en Stefano DAste zorgde in de laatste ronde nog
voor de nodige opschudding. Alex Zanardi kwam voor de allerlaatste
bocht nog eenmaal sterk opzetten, maar moest voor de finish inbinden en
eindigde met een miniem verschil van 0.360 seconden als tweede.
Race 1
1. Alessandro Zanardi BMW 320si 21:55.769
2. Felix Porteiro BMW 320si + 0.825 seconden
3. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 1.707 seconden
4. Augusto Farfus BMW 320si + 9.476 seconden
5. Jorg Muller BMW 320si + 12.184 seconden
6. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 15.840
7. James Thompson Honda Accord Euro R + 16.738 seconden
8. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 17.577 seconden
9. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 17.842 seconden
10. Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 19.573 seconden
Race 2
1. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI 22:04.109
2. Alessandro Zanardi BMW 320si + 0.360 seconden
3. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 5.410 seconden
4. Augusto Farfus BMW 320si + 5.718 seconden
5. Felix Porteiro BMW 320si + 8.192 seconden
6. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 11.931 seconden
7. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 12.143 seconden
8. Jorg Muller BMW 320si + 13.786 seconden
9. Andy Priaulx BMW 320si + 14.820 secondeb
10. James Thompson Honda Accord Euro R + 17.158 seconden