Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    26-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Voorlopige racekalender 2009 gepresenteerd door FIA
    trulli-glock

    De voorlopige racekalender voor de Formule 1 in 2009 is door de FIA gepresenteerd. Er staan voor komend jaar 19 Grand Prix’ gepland, waarbij de Grote Prijs van Abu Dhabi een nieuwkomer is.

    Het seizoen begint wederom in Australië. Dat zal in het laatste weekend van maart zijn. Op 15 november is de finale in Abu Dhabi.

    Voorlopige F1-kalender 2009:
    29 maart Australië
    5 april Malaisië
    19 april Bahrain
    10 mei Spanje
    24 mei Monaco
    7 juni Canada
    21 juni Groot-Brittannië
    28 juni Frankrijk
    12 juli Duitsland
    26 juli Hongarije
    9 augustus Turkije
    23 augustus Europa (in Valencia)
    6 september Italië
    13 september België
    27 september Singapore
    11 oktober Japan
    18 oktober China
    1 november Brazilië
    15 november Abu Dhabi

    26-06-2008 om 21:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Tinus Korevaar overleden
    Na een kort ziekbed is vorige week Tinus Korevaar overleden. Tinus Korevaar heeft heel lang in de autosport gezeten. Eerst in de autocross waar hij veel overwinningen heeft geboekt, daarna in de rallycross. De Lekkerkerker was ploeggenoot van Piet Dam, die ook recentelijk is overleden. Veel autosportliefhebbers zullen Tinus kennen van de tv-beelden van Avro's rallycross op het circuit van Valkenswaard. Tinus Korevaar is 68 jaar geworden.

    tinus_korevaar

    19-06-2008 om 19:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Groeten uit Le Mans 2
    le_mans_25
    Een nieuw bord bij de ingang van het circuit heet bezoekers in tien talen welkom

    De 24 Uur van Le Mans zijn weer achter de rug. De gemiste slaap is ingehaald (nou ja, enigszins), de natte kleding weer droog en de thuisreis ging goed, ondanks aangekondigde blokkade-acties van Franse vrachtwagenchauffeurs onder de aanduiding "Operation Escargot". Slakken vinden we prima, maar alleen om te eten! Er zijn nog diverse impressies vanuit Le Mans die we graag tijdens het weekeinde al online gezet hadden, maar helaas werkte de techniek niet helemaal mee zoals gepland. Bij deze echter alsnog.



    le_mans_26
    Naast het circuit is een bezoek aan het automuseum een must. Tal van Le Mans-winnende auto's staan er opgesteld, plus een heel aantal normale straatauto's, met, en dat zal niemand verwonderen, vooral veel aandacht voor Franse merken.

    le_mans_27
    De auto van de eerste - en tot nu toe enige - Japanse zege op Le Mans, de winnende Mazda uit 1991

    le_mans_28
    Paars en wit is niet alleen het kenmerk van Van Merksteijn, maar ook van de beroemde Silk Cut-Jaguars

    le_mans_29
    Maar natuurlijk komen ook de Franse auto's niet tekort, met blauw als overheersende kleur, zoals bij de DB met Citroën-motor uit 1948 (nummer 42)

    le_mans_30
    Van recenter datum is de winnende Audi uit 2002

    le_mans_31
    En wel heel mooi: alle Le Mans-winnaars als miniatuur

    le_mans_32
    De officiële shop van de 24 Uur van Le Mans is de afgelopen winter verplaatst van het hoofdkantoor van de ACO naar het museum. Kleding, boeken, posters (ook herdrukken) en tal van souvenirs zijn hier te vinden.

    le_mans_33
    De Carrefour is de dichtstbijzijnde supermarkt in de omgeving van het circuit. Tijdens de raceweek wordt er vooral veel bier omgezet, op ruime afstand gevolgd door barbecuevlees en mineraalwater. Volgens goed geïnformeerde bronnen draait men er in de raceweek ruim 15 procent van de jaaromzet! De reclame-aanduidingen zijn tweetalig in het Frans en Engels.

    le_mans_34 
    Een absolute must voor wie van de historie van de race houdt, is een bezoek aan het Hotel de France in La-Chartre-sur-le-Loir, zo'n 40 kilometer vanaf het circuit. Tal van raceteams waren hier vroeger ondergebracht, waaronder het fabrieksteam van Aston Martin en daarna de teams van John Wyer met onder andere Ford en Porsche. Na de nachttrainingen reden de coureurs met de raceauto's gewoon over de weg naar het hotel en er zijn vele foto's waarop te zien is hoe er op het dorpsplein aan de auto's werd gewerkt. Het eten is er prima.


    le_mans_35
    Gijs van Lennep ontdekte er aan de wand een foto van zichzelf in actie met de Porsche 936 in Martini-kleuren, waarin hij in 1976 samen met Jacky Ickx won

    le_mans_36
    Wederom de tweevoudig Le Mans-winnaar, hier met Dick Braakhekke, manager PR van Cadillac, Corvette & Hummer Europe in Breukelen, die in Le Mans was om de verrichtingen van het Corvette-fabrieksteam te volgen

    le_mans_37
    De beroemde Oostenrijkse verslaggever Heinz Prüller, wiens boekenserie "Grand Prix Story" door uw eigen AUTOSPORT.NL-reporter als kind al werd verslonden, was voor het eerst sinds jaren ook in Le Mans aanwezig. Geen wonder, want met Alexander Wurz, Christian Klien en Karl Wendlinger (hier rechts op de foto, in het midden Frau Wendlinger, genaamd Sophie), waren er maar liefst drie Oostenrijkse oud-Formule 1-coureurs in Le Mans actief

    le_mans_38
    Over de prestaties van Jos Verstappen bij zijn debuut in Le Mans is al heel wat gezegd en geschreven, en terecht, want met zijn fantastische optreden, met name in de regen, stond hij aan de basis van de klassezege van Van Merksteijn Motorsport. Ook klasse: na een viervoudige stint in de late avond en de vroege nacht was hij niet te beroerd om nog even verslag te doen van zijn ervaringen voor de Duitse Eurosport. Hier zit hij in de cabine met de Duitse Eurosport-commentator Stefan Heinrich


    le_mans_39

    En dan, op speciaal verzoek, ook nog wat (kerkelijke) cultuur. Ook Le Mans heeft een kathedraal, zoals zovele Franse steden. De Cathédrale St. Julien is een gotisch bouwwerk, dat met zijn bogen wel wat doet denken aan de veel beroemdere kathedraal van Chartres.

    le_mans_40
    Het interieur ademt een serene rust uit, hier geen overdadigde barokken versieringen

    le_mans_41
    Ook in de kathedraal van Le Mans is het nodige glas-in-lood te vinden

    le_mans_42
    Rondom de kathedraal het mooie historisch stadshart, een schril contrast met de nieuwbouw aan de overkant van de Place des Jacobins


    le_mans_43
    Nou ja, en als we dan toch bezig zijn, mag de kathedraal van Chartres eigenlijk niet ontbreken

    le_mans_44
    Het glas-in-lood is er adembenemend, met schitterende roosvensters

    le_mans_45
    Maar ook het beeldhouwwerk is indrukwekkend, zoals hier rondom het koor...

    le_mans_46


    ...en bij een van de portalen aan de zijkant.

    18-06-2008 om 19:44 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck versterkt Jaquar X-type van Thiry Racing in 12U Spa
    Enkele dagen voor de start van de belangrijkste wedstrijd van de Belgian Touring Car Series 2008, ziet Thiry Racing International zich verplicht om voor de 12 Uren van Spa op zekerheid te spelen. Een tiental dagen geleden was Marc Duez immers het slachtoffer van een verkeersongeval en is het nog niet zeker of hij aan het stuur van de X-Type, langere stints zal kunnen volbrengen.

    Jaguar X-type

    Maar er wordt zelfs nog niet overwogen om de Vliegende Ardennees te vervangen en dus blijft hij nr 1 op de Jaguar. Toch is een versterking uiteraard welkom en het is de Belgische vertegenwoordiger in het Italiaanse F3-kampioenschap Nico Verdonck, die werd opgeroepen. Een uitgelezen moment voor de jonge Brusselaar, die in de Formule Renault 1.6 zijn eerste stappen mocht zetten en tijdens de 12 Uren de mogelijkheid krijgt om zich in een dikke auto, met andere grote kanonnen te meten.

    Met Marc Duez, Jerome Thiry, Ludovic Sougnez en Nico Verdonck zal de Jaguar X-Type Silhouette TRI een te duchten tegenstander worden tijdens zijn eerste verschijning in het BTCS 2008.

    The place to be: De 12Uren van Spa. De datum: 21 juni. De 12 Uren van Spa start om 14.30 uur en de gratis kaarten kunnen gedownload worden via de site van de organisatie www.btcseries.be

    17-06-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 1: Amerikaans Honda F1 Team in 2009?
    Tijdens de Canadese Grand Prix ging Ken Anderson op bezoek bij Ross Brawn van Honda. Hoewel er volgens de buitenwereld niet al teveel in dit bezoek gezien moet worden heeft dit de afgelopen dagen tot de wildste speculaties geleid. Na het Super Aguri debakel zou men bij Honda toch opnieuw de voelhorens naar een tweede team willen uitsteken.


    st_petersburg
    In de toekomst geen Honda GP van St. Petersburg voor de Indycars maar voor de F1?
    Het zou voor Ecclestone een welkom geschenk zijn.

    Amerikaanse F1 Honda?
    Honda Amerika beschikt over behoorlijk veel faciliteiten en men is betrokken bij de IRL en ALMS-series. In de media wordt druk over een tweede Honda Team gespeculeerd dat in de VS gestationeerd is. Insiders achten het mogelijk dat Honda Japan zaken gedaan heeft met de Amerikanen buiten medeweten van Honda F1 om. Ken Anderson is ervan overtuigd dat hij in de VS de nodige financiële middelen voor een F1 team kan vinden. Het team zou dan bestaan uit Takuma Sato en een Amerikaanse rijder. Recentelijk viel de naam Danica Patrick ivm een F1 Test bij Honda.

    Ken Anderson
    Ken Anderson begon zijn carrière bij Penske en was daar verantwoordelijk voor de schokbrekers. Later werkte hij als race-ingenieur voor Rick Mears en kwam bij Ligier in de F1 terecht. De Ligier JS 33 eindigde destijds als vijfde met René Arnoux als vijfde in de Canadese Grand Prix. Vervolgens werkte hij bij Onyx en Chip Ganassi. In 1996 ontwierp Anderson de eerste G-Force Indycar waarmee Arie Luyendijk in 1997 de Indy 500 won. Na een mislukte IRL-avontuur met het Falcon chassis dat de Dallara’s moest verslaan kwam Anderson bij het Haas CNC NASCAR Team terecht. Hoewel dit team nog steeds operationeel is verblijft eigenaar Gene Haas in verband met belastingfraude achter de tralies. Haas en Anderson investeerden enkele jaren geleden in een zeer geavanceerd windtunnelproject waar veel F1 teams belangstelling voor hebben. Een niet nader genoemd F1 team zou al deze maand hiervan gebruik maken. Ook andere teams zouden gigantisch veel belangstelling voor deze windtunnel hebben.

    Op dit moment behaalt Toyota veel publiciteit uit haar NASCAR project terwijl de IRL en ALMS projecten van Honda weinig impact op de Amerikaanse markt hebben. Een Amerikaans F1 project zou van Honda wel eens het marketinginstrument kunnen zijn om de combinatie Toyota/NASCAR te verslaan. HPD heeft in het verleden zelf motoren en chassis voor IMSA, CART en de IRL ontwikkeld. Men beschikt in ieder geval over meer know how dan Super Aguri. Gaat Honda Performance Development de vlag van Super Aguri overnemen of motorenleverancier van een Amerikaans team worden?

    17-06-2008 om 21:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F3 Euro Serie: Mika Mäki gewond na verkeersongeval bij straatrace
    maki
    De sterk beschadigde Nissan waarmee Mika Mäki betrokken was bij een ongeval

    Mika Mäki, momenteel tweede in de stand van de Formule 3 Euro Serie en dit seizoen al tweemaal winnaar van een wedstrijd, is afgelopen zaterdag in de omgeving van Tampere in zijn geboorteland Finland gewond geraakt bij een auto-ongeval. Volgens de Finse krant Italehti was Mäki met een Nissan op de openbare weg betrokken bij een duel met een andere auto, waarbij hij bij het uitkomen van een tunnel op hoge snelheid de controle over de Nissan verloor. De Nissan raakte een afrastering die de rijbaan van het trottoir scheidt. De buizen van het hek drongen in de auto. Ter plaatse geldt een maximum snelheid van 40 km/u, terwijl de Nissan volgens de politie met veel hogere snelheid reed. Mäki en de overige inzittenden van de Nissan werden naar het ziekenhuis vervoerd. Justitie onderzoekt momenteel het ongeval, waarbij Mäki voor minimaal zes maanden zijn rijbewijs kwijt is. Naar verluidt kan hem zelfs een straf boven het hoofd hangen van twee jaar gevangenis.

    17-06-2008 om 21:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Zaterdag gratis toegang bij De 12 Uren van Spa
    essers_spa_12_u_2

    Niet te missen. Een must. The place to be. Bovendien nodigt de organisator je graag uit en is de datum ideaal: 21 juni, het begin van de zomer. De 12 Uren van Spa is echter nog zoveel meer. Een feest van de autosport en een groot festijn. Gratis. Fantastisch, niet?

    De 12 Uren, geboren onder de benaming 2003 Miles van Spa, kregen een plaats op de nationale Belgische kalender vanaf 2004. Sindsdien bleef de uitstraling van de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series toenemen en groeide de race uit tot een van de belangrijkste evenementen van het autosportseizoen.

    Vol programma
    De editie 2008 kondigt zich veelbelovend aan, want de trouwe smaakmakers van de BTCS krijgen voor de gelegenheid het gezelschap van een aantal teams dat vastbesloten is om de prestigieuze race op hun naam te zetten. Maar, niet enkel uithouding staat die dag centraal, want in het voorprogramma worden immers zes sprintraces verreden. De Renault Clio Cup, Formula Renault 2.0 en Formula Ford zullen de temperatuur opdrijven voor de start van de 12 Uren, die gegeven wordt om 14.30 uur.

    Gratis kaarten
    Meer dan ooit nodigt PRC Group zoveel mogelijk toeschouwers uit om het evenement bij te wonen. Never change a winning formula. Gratis inkomkaarten kunnen gedownload worden via de site van de organisatie http://www.btcseries.be

    Prachtige gelegenheid
    Voor de teams en de piloten is het een prachtige gelegenheid om hun supporters en fans uit te nodigen om hen aan te moedigen, zonder daarvoor een euro uit te moeten geven. Voor de liefhebbers is het een mooie gelegenheid om een spannende race bij te wonen op het mooiste circuit ter wereld.

    17-06-2008 om 21:52 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Menten: "Resultaat weerspiegelt niet ons potentieel"
    Na de moeilijke kwalificaties op woensdag en donderdag, begint op zaterdagmorgen voor Team Modena de zon te schijnen. Voor de warm-up heeft het Britse team immers nog een verrassing in petto voor de piloten. Een zelfontwikkeld aërodynamisch pakket en een krachtigere motor moeten Jos Menten, ex F1 coureur Christian Fittipaldi en Terry Borcheller vleugels geven. De vernieuwde Aston Martin DBR9 laat meteen een goede indruk achter, nadat Menten de bolide naar de vijfde chrono in LMGT1 stuurt – net achter het fabrieksgeweld. Met deze goede berichten gaat het team de 24u race in.

    Jos Menten

    “De wagen voelt perfect aan. De nieuwe achtervleugel biedt minder neerwaartse druk, waardoor het benzineverbruik lager komt te liggen. De wedstrijdmotor is wel ietsje dorstiger, maar indien we verstandig rijden kunnen we per stint toch een volledige ronde uitsparen”, aldus een optimistische Jos Menten vlak na de warm-up. De Team Modena-piloten tellen gespannen af tot de start van de 76ste editie van de 24 Hours of Le Mans, die dit jaar uitzonderlijk om 15u00 gegeven wordt. Het is de Braziliaan Christian Fittipaldi die de start van de etmaalrace voor zijn rekening neemt.

    Fittipaldi komt goed weg en kan zich handhaven in de kopgroep. Na een goede 50 minuten duikt de ex-Formule1 rijder de pits in, voor de eerste geplande pitstop, om het stuur over te geven aan Terry Borcheller. De Amerikaan kwijt zich perfect van zijn taak en laat na een dubbele relais het stuur over aan Jos Menten. De Flying Dutchman zet enkele snelle rondjes neer en vecht voor de vijfde plaats, net achter de fabriekswagens. Jammer genoeg verliest Menten een halve ronde na een lekke band links achteraan. Na de ongeplande pitstop valt de Britse bolide terug naar de zesde plaats in de klasse, op anderhalve ronde van de Luc Alphand Corvette C6.R.

    Om 18u30 klautert Fittipaldi opnieuw achter het stuur van de Aston Martin DBR9 met startnummer 59. De piloten van het team uit High Wycombe zijn wel degelijk in the groove. Na foutloze en constante stints van Fittipaldi en Borcheller is het opnieuw de beurt aan de man uit Limburg: “In mijn laatste rondje heb ik gekeken wat de banden nog konden, met als resultaat een besttijd. We weten dat we nog een marge hebben. Indien nodig kunnen we straks beginnen aan te vallen.”

    Menten houdt woord want een paar uur later verdwijnt de voorsprong van de LAA #72 als sneeuw voor de zon. De Nederlander klokt gemiddeld zeven seconden per ronden sneller dan zijn directe concurrent: “De wagen is perfect. Zelfs na 10 uur wedstrijd laat de Aston zich vlot besturen. Wanneer we op dit tempo verder gaan, zitten we rond 04u00 onder de achtervleugel van Alphand en co”, vertelt Jos Menten na zijn derde dubbele stint.

    Toch verloopt de opmars niet zoals gepland. Rond de klok van 04u00 gooit een regenbui roet in het eten en even later dient Fittipaldi de pits op te zoeken met een defecte versnellingsbak. De reparaties nemen ongeveer twee uur in beslag: “Toen zijn we verder gegaan met de Olympische moraal in ons achterhoofd. Een top-vijf klassering in de klasse zat er niet meer in, maar het blijft mooi om bij een slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans onder de finishvlag te duiken. Het team heeft er alles aan gedaan om ons een goede auto af te leveren. De jongens hebben de afgelopen weken keihard gewerkt en het is jammer dat dit resultaat niet ons potentieel weerspiegelt. Wanneer je onze rondetijden vergelijkt met die van de concurrentie bij de privateers, zie je dat we niet moesten onderdoen. Het is wel een grote eer dat ik de wagen over de streep mocht brengen van het team”, vertelt een zichtbaar teleurgestelde Jos Menten na het overschrijden van de finishlijn.

    Jos Menten, Christian Fittipaldi en Terry Borcheller keren huiswaarts met de 30ste plaats algemeen; achtste in de LMGT1-klasse.

    16-06-2008 om 22:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Larini niet blij met WTCC collega's: "Hoe sommige zich zo kunnen gedragen"
    Chevrolet is er dit weekend in het Tsjechische Brno opnieuw in geslaagd een prima resultaat neer te zetten, door de zevende podiumpositie van het seizoen te realiseren. Alain Menu nam beslag op het podium, terwijl Rob Huff en Nicola Larini het moeilijk hadden. Larini, die 75 F1 Grand Prix op zijn naam heeft staan moest zijn wonden likken.

    Nicola Larini

    De podiumpositie van Alain Menu volgde na een slimme race van de Zwitser, die zijn banden op het veeleisende asfalt van Brno lang wist te sparen. De tweede race van het weekend was één van de spannendste en meest felbevochten wedstrijden in de geschiedenis van het WTCC, waarbij een groep van acht coureurs felle gevechten leverde voor de tweede positie. Een fantastische wedstrijd om te zien, waarbij niemand het aantal contacten, duwtjes en tikken kon tellen dat door de diverse rijders werd uitgedeeld. Rob Huff profiteerde daar oorspronkelijk het meest van met zijn derde positie, die hem na de race echter door de sportcommissarissen werd ontnomen.

    Nicola Larini had het dit weekend echter zwaar. Hij had moeite met het vinden van een goede set-up, zijn terugverwijzing naar het achterveld als straf omdat hij geen goedgekeurde racekleding droeg en uiteindelijk ook de enorm hectische raceomstandigheden.

    Nicola Larini (11e/11e): “Het was absoluut geen goed weekend, van het begin tot het einde! In de eerste race slaagde ik er dankzij mijn ervaring in als 11e te finishen, ondanks het feit dat ik vanaf de allerlaatste plek moest komen. Race 2 leek wel een rodeo, ik kan er niet bij hoe sommige coureurs zich zo kunnen gedragen… Het is jammer, want ik kon de snelheid van Rob goed volgen, totdat ik echter enkele malen door andere coureurs werd geraakt.”

    Alain Menu (3e/6e): “Ik ben blij met mijn podiumfinish in Race 1. Ik vond het persoonlijk één van mijn beste races dit seizoen. Ondanks mijn startpositie op de voorste rij kon ik bij de start weinig inbrengen tegen de achterwielaangedreven auto’s. Gedurende de eerste ronden ben ik erg voorzichtig met mijn banden omgesprongen en dat wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Ik kon het tempo van de BMW’s vóór me goed volgen door in hun slipstream te blijven, waardoor ik mijn positie kon consolideren. Race 2 was een gekkenhuis. Het enige dat ik er over zeg is dat ik kans had op de overwinning als ik er niet af was gezet.”

    16-06-2008 om 22:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.an Lammers: "Gas bleef openstaan, contact uit en aan"
    LE MANS - Voor Jan Lammers kende de 24 Uur van Le Mans 2008 na ruim 10 uur een voortijdig einde. De ex F1 coureur en Le Mans winnaar van 1988, die voor deze 76e editie samen met Gregg Pickett en Klaus Graf de Charouz Racing/Muscle Milk Lola Judd bestuurde, kreeg tijdens zijn stint iets voor 1 uur in de nacht te maken met technische tegenslag.

    Jan Lammers

    “Het was een gebroken klepveer waardoor we zijn uitgevallen", verklaarde Lammers. "Toen ik achter de safety car reed (na de crash van Marcel Fassler met de Courage), bleef in één keer mijn gas openstaan. Ik heb door het contact uit en aan te zetten nog wel naar de pits terug kunnen rijden. Ik had het gevoel dat de motor niet op alle tien de cylinders liep. Hij klonk ook niet helemaal lekker. Het team heeft het gechekt, maar kon niet direct iets zien en ik ben na de groene vlag weer naar buiten gegaan. Toen was het eigenlijk meteen over, ik heb het rechte stuk nog wel kunnen halen, maar daar daar was het echt klaar,” aldus Lammers die zelf verder weinig problemen kende tijdens zijn stints, in tegenstelling tot zijn teamgenoten.

    “Eerst was het Gregg Pickett die tegen Tommy Erdos aankwam, daar kon Gregg weinig aan doen. Tommy remde hem uit, maar ging meteen weer terug naar zijn lijn. Dat was te vroeg. Daarna kwamen Klaus Graf en Karem Ojeh elkaar tegen in de Ford Chicane. Klaus zette hem daar naast de auto van Karem, die ineens naar binnen kwam. Hij was meteen uit de race, wij hadden een rondje of zes verlies door schade. Het is een lastig punt. Ik heb mijn auto daar zelf ook wel eens naast een ander gezet, en dan hopen dat die niet naar binnen komt. Wat de race betreft hadden we uiteindelijk niet veel beter kunnen doen uiteindelijk dan waar we lagen toen we uitvielen, denk ik. Maar het is niet anders deze keer."

    16-06-2008 om 22:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaap van Lagen: "Het is slechts een kwestie van tijd"
    BRNO - Jaap van Lagen was in Brno dicht bij zijn eerste podiumfinish in het WTCC. In de tweede race dirigeerde de coureur uit Ede zijn Lada 110 WTCC naar een derde plek bij de privateers (privérijders), totdat een elektronisch defect hem naar de pits dwong. Jaap van Lagen: “Heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch weet ik het na deze week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we met de Lada de eerste punten scoren bij de privateers.”

    Jaap van Lagen

    De snelle Nederlander was in zijn derde raceweekeinde van het WK toerwagens op weg naar een sensatie. Na een hectische aftrap van de tweede race, waarin het nodige duw- en trekwerk plaats vond en enkele concurrenten uitvielen, kon de Nederlander in de Lada van Russian Bears Motorsport het potentieel van mens en machine tonen.

    “In de openingsfase was het vooral een kwestie van uit de problemen blijven en daarna hard doorrijden”, schetste Jaap van Lagen. “Dat lukte heel goed. Na vijf ronden lag ik op de derde plek bij de privateers, achter Franz Engstler en Pierre-Yves Corthals, en daarmee dus op podiumkoers. De derde plek was haalbaar, want er was geen druk van achteruit.”

    Zover kwam het niet. Eén ronde later begon de Lada plotseling hevig in te houden, vooral in bochten naar rechts. Hetzelfde probleem dat teamgenoot en teameigenaar Viktor Shapovalov in de eerste race tot overgave dwong; een race waarin Jaap van Lagen als 21e eindigde.

    “Een sensor in de motor had het begeven”, zei de Nederlander. “Het was heel erg jammer dat ik moest opgeven. Toch weet ik na deze week zeker: het is slechts een kwestie van tijd voor we met de Lada bij de privateers de eerste punten scoren.”

    Van Lagen toonde onder het toeziend oog van de directeur van Lada dat de witte sedan steeds meer een racewagen wordt om rekening mee te houden. Tijdens de officiële WTCC-testdag op donderdag boekte het team flinke vooruitgang, dankzij een betere afstelling van het onderstel. Samen met Chiel Bos, een Nederlandse rallykampioen gespecialiseerd in het afstellen van raceauto’s, gingen Van Lagen en het team aan het werk.

    “We hebben de vering en de demping aangepast en veel geleerd over de temperatuur en de druk in de banden. De Lada is qua afstelling nu nagenoeg perfect”, vond de Nederlandse coureur in Russische dienst. “Echt een lekker autootje.”

    Nu het weggedrag op niveau is, gaat het team op zoek naar meer pk’s in de motor om zo de snelheid op de rechte stukken te verhogen. “Als we daar in slagen, doen we mee op de ereplaatsen”, stelde Van Lagen onomwonden vast. Hij kijkt dan ook zeer tevreden terug op de test en races in Tsjechië. “We heel veel geleerd!”

    In de tweede race finishte teamgenoot en teameigenaar Victor Shapovalov als achttiende. De eerste race werd gewonnen door de Italiaan Alessandro Zanardi in een BMW, de tweede race was een prooi voor zijn landgenoot Gabriële Tarquini in een Seat.

    De volgende ontmoeting voor het WTCC is op het circuit van Estoril (Portugal) in het weekeinde van 11 juli.

    16-06-2008 om 22:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Twee thuiszeges voor Valtteri Bottas in Finland
    Dat Valtteri Bottas oppermachtig is in zowel het NEC Formule Renault 2.0 als in de Eurocup Formule Renault 2.0 was inmiddels wel bekend. Niemand keek dan ook raar op dat Bottas juist op zijn thuiscircuit in Finland wederom twee overwinningen in het NEC Formule Renault 2.0 op zijn conto bijschreef.


    1

    Voor het derde raceweekend van het seizoen reisden de teams uit het NEC Formule Renault 2.0 af naar Finland. Op ongeveer 2,5 uur rijden van Helsinki bevindt zich het circuit van Alastaro temidden in een bosrijke omgeving. Een luxe paddock of VIP boxen vindt men hier niet. Sterker nog, de pitstraat van het circuit is niet eens voorzien van pitboxen, maar van heuse partytenten. Geen modern circuit dus, maar wel een uitdagende baan met de nodige charme.

    2008necalasxtra1
    Om de weg naar het circuit aan te duiden hebben ze wel erg lange borden nodig in Finland


    2008necalasxtra5

    Tijdens de kwalificatiesessies op zaterdag liet Bottas direct zien dat het hem menens was. Op zijn thuiscircuit pakte hij ogenschijnlijk eenvoudig de pole positie voor beide races. In de eerste kwalificatie werden veel coureurs onaangenaam geconfronteerd met een gele vlag situatie. Vanwege het feit dat zij juist op dat moment hun snelste tijd klokten, werd deze tijd afgenomen en werden ze eveneens drie posities op de grid teruggezet. Hierdoor kende de startopstelling voor deze wedstrijd de nodige verrassingen.

    2008necalas27018
    De vaders van Nick Catsburg (links) en van Thomas Knopper (rechts) hadden het duidelijk naar hun zin in Alastaro


    Verrassend was ook de start van de eerste race op zaterdag te noemen. De startlichten bleken niet voor iedereen even goed zichtbaar en daarnaast bleven de rode lichten bizar lang branden. Dit zorgde ervoor dat de nodige rijders een valse start maakten. De wedstrijdleider kende geen genade en bestrafte ondermeer Johan Jokinen, Antonio Felix da Costa en Daniël Aho met een stop and go penalty.

    4

    Bottas had de leiding in de wedstrijd stevig in handen, terwijl Tobias Hegewald op afstand probeerde te volgen. Achter hen was het een stuk spannender. Zo hadden Nick Catsburg en Stef Dusseldorp een mooi gevecht in de openingsfase van de race. Catsburg wist Dusseldorp al snel te passeren, maar niet veel later stelde Dusseldorp orde op zaken door zijn plek terug te pakken. Achter hen rukte Kuba Giermaziak inmiddels op. De Poolse rijder wist uiteindelijk zowel Catsburg als Dusseldorp te passeren.


    5

    In het middenveld was er ondertussen volop actie. Zo had Thomas Knopper het flink aan de stok met Jesse Krohn. Tot aan het einde van de race kon Knopper zijn negende stek met succes verdedigen. Zijn teamgenoot bij AR Motorsport, Kelvin Snoeks, lag op de elfde plaats met Daniël de Jong vlak achter zich. De Jong toonde aan goede progressie te hebben geboekt sinds het begin van het seizoen en kon het tempo prima volgen. Ook Bart Hylkema was aan een indrukwekkende wedstrijd bezig. Hylkema had net te horen gekregen dat hij zijn VWO examen met succes had afgerond. Dit gaf hem blijkbaar een dusdanige boost dat hij zijn auto op de zevende plaats over de finish stuurde.

    6

    Na 25 minuten en maar liefst 21 ronden kwam Bottas met een voorsprong van ruim 7,5 seconden over de finish. Het podium deelde hij uiteindelijk met zijn teamgenoten Tobias Hegewald en Kuba Giermaziak. Stef Dusseldorp werd vierde en Nick Catsburg vijfde.

    Na een nacht met volop regen droogde het circuit van Alastaro vlak voor de tweede wedstrijd op zondag geheel op. Met een waterig zonnetje in de lucht kozen alle teams en rijders er dan ook voor om het asfalt op slicks te betreden. Daniël Aho zorgde voor de nodige verwarring door tijdens de formatieronde in de laatste bocht te spinnen. Zijn startpositie was ondertussen echter ingenomen door een collega coureur, waardoor Aho midden op de grid stilstond. Er was een nieuwe formatieronde nodig om het een en ander weer in het gareel te krijgen.

    9

    Bij de start kwam Da Costa goed uit de startblokken en pakte brutaal de leiding. Het duurde echter niet lang voordat Bottas de kleine Portugees weer naar de tweede plek terug verwees. Hierachter was er genoeg aan de gang. Zo liepen Mateusz Adamski en Kevin Kleveros schade op na een touché. Thomas Knopper viel na een goede start terug naar het middenveld en belandde net achter zijn teamgenoot Kelvin Snoeks. En ook Nigel Melker kende een enerverende start en nam zo sportieve revanche na zijn vroege uitvalbeurt in de eerste wedstrijd. Melker lag achtste en behield de aansluiting met de rijders voor hem.

    2

    Stef Dusseldorp en Nick Catsburg hadden elkaar in de wedstrijd weer gevonden en reden bij elkaar in de buurt op de tiende en elfde plek. Op een gegeven moment wist Dusseldorp de negende positie te veroveren en reed langzaam maar zeker naar zijn teamgenoot Nigel Melker toe. Iets daarachter reden Kevin Kleveros, Daniël de Jong en Kelvin Snoeks als aan een treintje. De drie coureurs waren flink aan elkaar gewaagd en streden ronde na ronde om positie. Uiteindelijk ging Daniël de Jong voorbij aan Kleveros en schoof door naar de twaalfde positie. Kort hierna was er bij het inhalen van een achterblijver een ongelukkig misverstand tussen Kelvin Snoeks en Thomas Knopper. Hun auto’s kwamen met elkaar in aanraking, waarna Snoeks zijn race in het zand zag eindigen.

    8

    Na 19 ronden werd Bottas andermaal als winnaar afgevlagd en bouwde zo zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit. Antonio Felix da Costa bekroonde een goede wedstrijd met de tweede podiumpositie, net voor Tobias Hegewald. De beste Nederlander was Nigel Melker, die als achtste over de finish kwam.

    De volgende races van het NEC Formule Renault 2.0 worden verreden tijdens het FIA GT evenement op het circuit van Oschersleben op 5 en 6 juli.

    3


    Uitslag race 1 – NEC Formule Renault 2.0
    Alastaro – zaterdag 14 juni 2008
    1. Valtteri Bottas, 21 ronden in 25:26.252
    2. Tobias Hegewald, op 7.559
    3. Kuba Giermaziak, op 12.256
    4. Stef Dusseldorp, op 15.290
    5. Nicky Catsburg, op 18.484
    7. Bart Hylkema, op 20.808
    9. Thomas Knopper, op 22.817
    11. Kelvin Snoeks, op 25.453
    17. Daniël de Jong, op 39.470
    DNF Nigel Melker

    Uitslag race 2 – NEC Formule Renault 2.0
    Alastaro – zondag 15 juni 2008

    1. Valtteri Bottas, 19 ronden in 23:05.914
    2. Antonio Felix da Costa, op 5.410
    3. Tobias Hegewald, op 5.855
    4. Johan Jokinen, op 10.341
    5. Maximilian Wissel, op 14.803
    8. Nigel Melker, op 18.043
    9. Stef Dusseldorp, op 18.742
    11. Nicky Catsburg, op 27.233
    12. Daniël de Jong, op 35.556
    14. Thomas Knopper, op 38.190
    DNF Bart Hylkema
    DNF Kelvin Snoeks

    7
    Bij AR Motorsport leefde men duidelijk mee met het Nederlands Elftal




    16-06-2008 om 22:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Mooie foto's van winnend Van Merksteijn Motorsport op Le Mans
    winst_van_merksteijn_lm9
    Een uniek beeld: een volledig Nederlands team dat op Le Mans als winnaar wordt gehuldigd van één van de 24 uur race-divisies. In dit artikel fraaie foto's van Frits van Eldik, waardoor de prachtige LMP2-zege van Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn kan worden herbeleefd.



    winst_van_merksteijn_lm1

    Brandstof toevoegen gebeurt tijdens de 24 uursrace zo'n 30 keer. Hier staat de crew klaar voor een van de stops.

    winst_van_merksteijn_lm2

    Nadat het tanken klaar is, mogen vier monteurs pas de banden wisselen en de Porsche RS Spyder van nieuw rubber voorzien.

    winst_van_merksteijn_lm4

    Prachtig: Le Mans in de schemering....

    winst_van_merksteijn_lm5



    winst_van_merksteijn_lm6

    Gelukkig voor het team stond de Porsche bijzonder weinig in de pitbox....

    winst_van_merksteijn_lm7

    De tegenstanders in de LMP2-klasse hebben louter naar de fraaie achterkant van de RS Spyder kunnen kijken, want de bolide was niet bij te houden voor de concurrentie.


    winst_van_merksteijn_lm8

    Hup, Peter van Merksteijn springt uit de door de race nogal smerig geworden wagen....

    balkenende_pvm_josv

    .... maar wat maakt een vieze auto uit als je de race in je klasse wint en tijdens de 24 uur van Le Mans ook nog de succeswensen van de premier krijgt!

    16-06-2008 om 22:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR: Eindelijk Dale Earnhardt jr.!
    Dale Earnhardt jr. moest ruim 76 races lang wachten voordat hij op Michigan weer een overwinning behaalde. De laatste zege behaalde hij in 2006 op Richmond International Raceway, toen hij nog voor het team van Dale Earnhardt Inc uitkwam.

    pitstop_vickers
    Vickers reed het meeste aantal ronden aan kop.

    Earnhardt wint fuel economy run op Michigan
    Eerder dit jaar won Dale Jr. de Bud Shoot Out op Daytona maar die wedstrijd telde niet meer voor het kampioenschap. Eigenlijk wist Earnhardt dat hij het niet tot de finish zou redden omdat hij brandstof te kort kwam. Een neutralisatie voor een crash van Patrick Carpentier bracht voor Earnhardt de verlossing. “Ze kunnen schrijven wat ze willen maar we hebben het toch maar gefikst” verklaarde een dolgelukkige Earnhardt na afloop van de wedstrijd. Earnhardt jr. reed slechts veertien ronden op kop waarvan de laatste acht voor hem beslissend waren.

    Jimmie Johnson, de Roush Fords en Red Bull Toyota-coureur Brian Vickers namen het merendeel voor hun rekening. Vickers liet andermaal zien dat het Red Bull Toyota Team een serieuze tegenstander begint te worden. Roush Fenway coureur Matt Kenseth maakte 12 ronden voor het einde zijn laatste stop en stelde daarmee de derde plek veilig. Hetzelfde gold voor Brian Vickers. Al voor de wedstrijd op Michigan voorspelde Jimmy Johnson dat een “crazy strategie” niet in zijn voordeel zou uitvallen. Een blunder van een NASCAR official verhinderde een eventuele overwinning van Matt Kenseth. Omdat de man dacht dat de Ford-coureur vier banden zou monteren ging hij doodleuk voor de wegaccelererende Ford staan. Kenseth raakte hem niet maar het kostte hem wel de overwinning. “Eigenlijk had ik hier op een doorbraak gehoopt” mopperde Kenseth na afloop.

    earnhardt-jr
    De neutralisatie voor de crash van Patrick Carpentier bezorgt Earnhardt de zege
    op Michigan.

    UITSLAG
    1. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 203 ronden
    2. Kasey Kahne Dodge 203 ronden
    3. Matt Kenseth Ford 203 ronden
    4. Brian Vickers Toyota 203 ronden
    5. Tony Stewart Toyota 203 ronden
    6. Jimmie Johnson Chevrolet 203 ronden
    7. Carl Edwards Ford 203 ronden
    8. David Regan Ford 203 ronden
    9. Elliott Sadler Dodge 203 ronden
    10. Jamie McMurray Ford 203 ronden

    16-06-2008 om 22:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Rob Huff raakt zijn derde plaats kwijt
    BRNO - De stewards hebben besloten Robert Huff uit de uitslag te halen van de tweede race. Dit vanwege het niet voldoen van de anti-roll bar aan de voorkant van de auto volgens het technische regelement. Het wegvallen van Huff betekend dat Augusto Farfus nu als derde geklasseerd wordt en dat Andy Priaulx een punt pakt doordat hij nu achtste is in de uitslag.

    Ook hebben de stewards Stefano D'Aste en Franz Engstler bestraft, omdat zij betrokken waren bij crashes. De straf houdt voor beide heren in dat zij tijdens het FIA WTCC evenement op Estoril tien plaatsen terug gezet worden op de startgrid en een boete van 1000 euro moeten betalen.

    Rob Huff in gevecht om plaats drie in de race

    15-06-2008 om 22:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Spectaculaire race op Brno met Tarquini als winnaar
    BRNO - Een waanzinnige tweede race van het FIA WTCC op het circuit van Brno. Vanaf start tot finish zat het publiek op het puntje van de stoel overal in het veld waren hevige gevechten aan de gang. Gabriele Tarquini wist uiteindelijk met Zanardi in de kofferbak de winst naar zicht toe te trekken. Hiermee scoort de Italiaan de eerste zege voor SEAT op het Automotodrom Brno. Zanardi reed een fantastische inhaal race kwam net een ronde te kort voor de winst. Rob Huff ging voor niets minder dan het podium na een paar fraaie inhaal acties finishte de Brit als derde de race.

    Gabriele Tarquini en Alessandro Zanardi

    De achterbumpers vlogen in het rond en ook de nodige splitters bleven niet heel. James Thompson startte vanaf de tweede positie de wedstrijd en wist lange tijd de derde plaats vast te houden na de start een plek verloren te hebben aan Yvan Muller. Achter Thompson was het echter dringen geblazen wat resulteerde in geweldige gevechten waarbij de heren coureurs soms wel vier dik een bocht door gingen. Uiteindelijk moest de Honda-coureur zijn plaats afstaan aan Rob Huff, waarna meerdere coureurs de Brit voorbij gingen. Thompson finishte zelfs buiten de punten op een tiende plaats.

    Sergio Hernandez pakt net als in de eerste race ook in de tweede wedstrijd de winst naar zicht toe bij de privateers. Pierre-Yves Corthals eindigde in het privateers kampioenschap als tweede en zestiende overall. Tom Coronel werd vol onder druk gezet door onder andere de BMW van Hernandez, maar wist deze voor te blijven. De Nederlander eindigd de race als dertiende. Olivier Tielemans en Jaap van Lagen zagen het zwart wit geblokt niet. Zij moesten hun strijd vroegtijdig staken.

    Uitslag FIA WTCC Race #02 Brno
    01. Gabriele Tarquini      SEAT Leon TDI          22:04.109

    02. Alessandro Zanardi BMW 320si +00.360

    03. Robert Huff Chevrolet Lacetti +05.410

    04. Augusto Farfus BMW 320si +05.718

    05. Felix Porteiro BMW 320si +08.192

    06. Yvan Muller SEAT Leon TDI +11.931

    07. Alain Menu Chevrolet Lacetti +12.143

    08. Jorg Muller BMW 320si +13.786

    09. Andy Priaulx BMW 320si +14.820

    10. James Thompson Honda Accord Euro R +17.158

    11. Tiago Monteiro SEAT Leon TDI +17.416

    12. Nicola Larini Chevrolet Lacetti +17.818

    13. Tom Coronel SEAT Leon +21.348

    14. Sergio Hernandez BMW 320si +23.866

    15. Jordi Gene SEAT Leon TDI +25.633

    16. Pierre-Yves Corthals SEAT Leon +27.391

    17. Andrei Romanov BMW 320si +32.001

    18. Rickard Rydell SEAT Leon TDI +33.936

    19. Viktor Shapovalov Lada 110 +36.385

    20. Ibrahim Okyay BMW 320si +40.991

    21. Alexander Lvov Honda Accord Euro R +46.894

    22. Stefano D'aste BMW 320si +1:22.034

    23. Andrey Smetsky Honda Accord Euro R +2:20.510

    24. Franz Engstler BMW 320si +1 lap

    --. Jaap Van Lagen Lada 110 D.N.F.

    --. Oliver Tielemans BMW 320si D.N.F.

    --. Michal Matejovsky SEAT Leon D.N.F.

    15-06-2008 om 22:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Audi wint spannende race, Van Merksteijn heerst in LMP2
    Kristensen wint achtste Le Mans 24H


    De 76ste editie van de 24 Heures du Mans is er eentje voor de geschiedenisboeken. Peugeot en Audi lostten beiden hun verwachtingen in en maakten er een extreem boeiende strijd van. Op het einde zorgde de regen nog voor nagelbijtende momenten, zeker toen Peugeot besloot om Minassian door te laten rijden met slicks. Minassian kende alle moeite van de wereld om de diesel op de baan te houden en misremde zich ook enkele keren. Uiteindelijk kwam Tom Kristensen als eerste over de streep, en wint de Deen samen met Alan McNish en Dindo Capello. Voor McNish is dit de eerst overwinning met Audi, en ook tien jaar na zijn vorige overwinning. De Peugeot van ex F1-coureurs Franck Montagny, Ricardo Zonta en Christian Klien behaalde de derde podiumplek.



    De "overwinning" bij de benzine proto's is voor de #17 Pescarolo van Treluyer/Tinseau/Primat, die zevende algemeen werden. Knap is ook de terugkeer van de Charouz Lola Aston Martin die gisteren zwaar van de baan donderde en vele ronden verloor. De wagen van Enge/Charouz/Mücke is knap negende en derde benzine.

    Vanina Ickx behaalde een elfde plek met de Rollcentre Pescarolo Judd en Marc Goossens werd 24e na een zeer moeilijke race.

    In LMP2 is er de schitterende overwinning voor Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen. De Nederlandse Porsche kende geen enkel probleem gedurende de gehele race en wint met zes ronden voorsprong op de Deense Porsche van John Nielsen, Casper Elgaard en Sascha Maassen. Michaël Vergers werde 29e en voorlaatste in de Barazi Epsilon Zytek.

    VM Motorsport wint LMP2/foto: Frits van Eldik


    Aston Martin Racing haalt het voor de tweede maal in twee jaar van Corvette Racing. David Brabham, Darren Turner en Antonio Garcia hadden ongeveer een rondje voorsprong op de Corvette van Ron Fellows, Johnny O'Connell en Jan Magnussen. De wagen van Oliver Gavin, Olivier Beretta en Max Papis stond als derde op het podium. Jos Menten werd voorlaatste in GT1 met de Team Modena Aston Martin, negentien ronden achter de winnaar. Peter Kox en Mike Hezemans kwamen ondanks talloze problemen toch aan de finish, op een voorlaatste plaats algemeen.

    Porsche zag gisteren al hun kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen, toen Raymond Narac zijn Porsche hard in de zijkant van de Flying Lizard Porsche plaatste en moest opgeven. De Flying Lizard Porsche kende daarna zelf ook een heel pak problemen en meteen waren de topwagens van Porsche buiten strijd voor de overwinning. Mika Salo, Jaime Melo en Gianmaria Bruni behaalden de overwinning met acht ronden voorsprong op de BMS Scuderia Italia Ferrari. Pierre Kaffer, Pierre Ehret en Lars-Erik Nielsen finishten derde.

    Het was weer een schitterende race met gelukkig geen echt grote incidenten, waarvoor gevreesd werd. Op naar de volgende editie, mogelijk zonder Audi in LMP1!

    15-06-2008 om 22:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Jan Lammers geeft op na elf uren racen, Peugeot leidt


    Met nog één uur te gaan voor halfweg koers, rijdt de Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve op kop van de race. Op één ronde volgt momenteel de #2 Audi R10 van Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish. De Peugeot van Klien/Montagny/Zonta hangt derde.

    Iets na middernacht ging Marcel Fässler zwaar van de baan in de Porsche Curves. De Courage-ORECA was achteraan helemaal vernield en Fässler werd voor een check-up weggebracht. Dit zorgde meteen ook voor de eerste safety-car situatie.

    Eerste benzine-proto is nog steeds de #17 Pescarolo Judd van Treluyer/Tinseau/Primat, voor de #5 Courage Oreca van Ayari/Duval/Groppi. De sterk presterende Dome S102 kende een zwaar probleem en verloor een ronde of twintig, maar reed wel meer dan negen uur sterk mee, zonder één enkel probleem. De Japanse auto hangt nu 26ste.

    Vanina Ickx is knap twaalfde in de Rollcentre Pescarolo. Marc Goossens is ondertussen opgeschoven tot de 34e plek. Jan Lammers heeft helaas moeten opgeven in de Charouz Lola. De wagen die hij deelde met Greg Pickett en Klaus Graf kende een terminaal ophangingsprobleem.

    In LMP2 is het nog steeds een heftige strijd tussen de Van Merksteijn Porsche en de Essex Porsche. Beiden worden nu gescheiden door één rondje La Sarthe. De Speedy Racing Lola is derde.

    David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner rijden momenteel op kop in GT1 met de Aston Martin Racing DBR9, gevolgd door de de Corvette van Fellows/O'Connell/Magnussen en de zusterauto van Frentzen/Wendlinger/Piccini. Jos Menten is zesde in de Team Modena Aston Martin, terwijl Hezemans/Kox het ene na het andere problemen kennen op de prachtige Lamborghini.

    Ferrari alom in GT2, waarin de eerste vijf plaatsen bekleed worden door de Italiaanse wagens. Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni rijden momenteel op kop. Beide Spykers hebben jammergenoeg de strijd moeten staken.

    15-06-2008 om 21:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Van Merksteijn en Audi winnen Le Mans
    vm_motorsport_podium_lemans_480
    Echte winnaars: vlnr Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn

    Een Nederlandse overwinning op Le Mans, dat is iets bijzonders. Ongeacht of het daarbij nou gaat om een totaaloverwinning, zoals ooit behaald door Jan Lammers in 1988 of door Gijs van Lennep in 1971 en in 1976, of om klassezeges, wat eerder ook bijvoorbeeld Peter Kox, Patrick Huisman en Toine Hezemans al deden. Maar een klassezege met een geheel Nederlands team, met alleen maar Nederlandse rijders, dat is een nog niet eerder vertoond feit. En dat deden Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen vandaag tijdens de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. De prestatie met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur kan het team niet hoog genoeg worden aangerekend – het was immers de première van de Porsche op Le Mans en de eerste keer dat het team er van start ging. Een beter debuut had men zich niet kunnen wensen. Audi heeft al lang niet meer de status van debutant, maar toch was men ook daar meer dan blij met de zege in het algemeen klassement, de achtste in negen jaar. Vanwege de spannende strijd met Peugeot was het zeker de felst bevochten overwinning voor Audi ooit.

    Porsche zonder enige problemen
    Maar allereerst terug naar het Nederlandse succes. Afgezien van een klein probleem met vibratie in de vroege ochtenduren liep de lila-witte Porsche RS Spyder zonder enig mankement, een toonbeeld van betrouwbaarheid. Peter van Merksteijn kreeg de eer om de Porsche als winnaar in de klasse over de eindstreep te mogen sturen, zoals hij dat eerder dit seizoen bij de klassezege in de eerste LMS-race in Barcelona ook al gedaan had. “Het is echt ongelooflijk, dit is waar we met z’n allen naartoe gewerkt hebben”, zei hij. Jeroen Bleekemolen sprak van “het grootste succes uit mijn carrière. Hoewel, die gastrace in de Mini Challenge op Zandvoort vorig jaar was ook wel goed”, grapte hij. En voor Jos Verstappen beviel de eerste kennismaking met het fenomeen 24-uursrace goed. “Het is een bijzondere ervaring”, zei hij. De overwinning in de klasse mag zeker ook op het conto worden bijgeschreven van Frans Verschuur, die zorgde voor een uitstekende organisatie en de touwtjes strak in handen hield. Toen een verslaggever tegen hem opmerkte dat hij nu wel in een heel mooi rijtje stond, samen met andere Le Mans-winnende teambazen als Reinhold Joest, Hugues de Chaunac, Dr. Ullrich van Audi en tal van anderen, leek Verschuur zich voor het eerst te realiseren wat hij, samen met vele betrokken en enthousiaste medewerkers, in korte tijd allemaal voor elkaar heeft gebokst.


    le_mans_audi_finish
    De winnende Audi, voor de achtste keer gaat de zege naar Ingolstadt

    Audi profiteerde van problemen Peugeot
    De strijd om de overwinning in het algemeen klassement werd beslecht in het voordeel van Audi, dat kon profiteren van de problemen die de Peugeots in de regen en daarnaast met de betrouwbaarheid hadden. Tom Kristensen veroverde op een fantastische manier rond vijf uur in de ochtend de leiding en Audi hield die positie vervolgens vast, hoewel het verschil met Peugeot nooit meer was dan een ronde. In de slotfase leek het nog even moeilijk te worden. Met nog een uur te gaan viel er weer eens een flinke stortbui, waarna het rijden voor de coureurs net zo lastig was als de aansluitende bandenkeuze. Tom Kristensen werd in het laatste uur nog geraakt door zijn Deense landgenoot Juan Barazi in de Barazi-Epsilon-Zytek, maar beide konden de race vervolgen. Diezelfde Zytek, waarin ook Michael Vergers reed, eindigde op de vijfde plaats in de klasse. Voor Audi’s Tom Kristensen betekende zijn zege de achtste overwinning in Le Mans, waarmee hij zijn eigen record verbeterde.

    GT1 naar Aston Martin, GT2 naar Ferrari
    De zege in GT1 ging naar de Aston Martin van David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner, gevolgd door de beide fabrieks-Corvettes, waarbij Fellows, O’Connell en Magnussen in dezelfde ronde eindigden als de winnende Aston. Peter Kox en Mike Hezemans werden samen met hun Russische teamgenoot Roman Rusinov in de IPB Spartak Racing-Lamborghini Murcielago in het algemeen klassement nog als 34e en laatste geklasseerd, maar in de klasse niet meer, omdat ze minder dan de vereiste 70 procent van de totale afstand van de winnaar hadden afgelegd. Jos Menten werd met teamgenoten Terry Borcheller en Christian Fittipaldi in de Astn Martin DBR9 achtste in zijn klasse. In GT2 won de Risi Competizione-Ferrari met Mika Salo, Jaime Melo en Gimmi Bruni, die na het vroege uitvallen van de beide Porsches aan kop van het veld het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding gereden had.

    Uitslag:
    1. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-Sch), Audi R10 TDI, 381 r. in 24.00.24,056 9gem. 216,300 km/u)
    2. Gené-Minassian-Villeneuve (Spa-Fra-Can), Peugeot 908 HDi FAP, op 4.31,094
    3. Montagny-Klien-Zonta (Fra-Oos-Bra), Peugeot 908 HDi FAP, op 2 ronden
    4. Luhr-Prémat-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui), Audi R10 TDI, op 7 ronden
    5. Lamy-Sarrazin-Wurz (Por-Fra-Oos), Peugeot 908 HDi FAP, op 13 ronden
    6. Biela-Pirro-Werner (Dui-Ita-Dui), Audi R10 TDI, op 14 ronden
    10. Bleekemolen-Van Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 27 ronden (1e LMP2)
    29. Barazi-Vergers-Mosley (Den-Ned-GBr), Zytek, op 77 ronden (5e LMP2)
    30. Fittipaldi-Borcheller-Menten (Bra-VSt-Ned), Aston Martin DBR9, op 79 ronden (8e GT1)
    34. Rusinov-Kox-Hezemans (Rus-Ned-Ned), Lamborghini Murcielago, op 115 ronden

    15-06-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Prachtige zege Alex Zanardi in Brno. Tarquini wint tweede race
    De vijfde ronde van het WTCC in Brno kende veel spektakel. In de eerste wedstrijd zegevierde Alex Zanardi, terwijl Gabriele Tarquini voor Seat de tweede wedstrijd won en daarmee zijn positie in het kampioenschap verstevigde.


    finish_brno
    Grote vreugde na de eerste dubbel-overwinning van het
    BMW Italy/Spain Team van Roberto Ravaglia en Umberto
    Grano

    Zanardi man van de dag
    Hoewel de concurrentie in haar PR-releases duidelijk maakte dat Alex Zanardi over de lichtste auto van het WTCC-startveld beschikte was de voormalige Champcarkampioen ongetwijfeld de man van de dag. In de eerste wedstrijd kwam de pole-sitter slecht van zijn plaats af en moest de leiding direct aan zijn BMW Italy/Spain teamgenoot Felix Porteiro afstaan. Porteiro, Zanardi en Alain Menu konden direct bij de start een gat slaan ten opzichte van de rest van het veld. Halverwege de wedstrijd sloeg Zanardi toe en ging aan zijn BMW-teamgenoot voorbij. Ook de andere BMW-coureurs lieten in de eerste wedstrijd prachitge dingen zien.

    Agusto Farfus reed vanuit een achtste positie naar een vierde plek, terwijl Jörg Müller een schitterende inhaalrace reed. Na een spin in de kwalificatie verknalde de Schnitzer-coureur enigszins zijn kansen, maar een fantastische inhaaljacht vanaf de 15e startplek leverde uiteindelijke een vijfde positie op. James Thompson eindigde met de N-Tecnology Honda als zevende en zou vooral in de tweede wedstrijd voor veel spektakel zorgen. Sergio Hernandez eindigde als vijftiende en was daarmee de beste “Independent” gevolgd door Franz Engstler, Pierre Yves Corthals en Tom Coronel, die later door de Sportcommissarissen voor de grid van de tweede wedstrijd naar de 24e startplek werd teruggezet.


    zanardi_brno
    Ook blijdschap bij Mario Theissen

    Voor Alex Zanardi was het zijn derde WTCC-overwinning. De laatste overwinning behaalde de oud -Champcarkampioen in 2006 in Turkije. Voor het team van oud Toerwagenkampioen Roberto Ravaglia en Umberto Grano was het tevens de eerste dubbel overwinning in het WTCC. Olivier Tielemans die in Pau vanwege gezondheidsproblemen verstek moest laten gaan eindigde ondanks een flinke dosis antibiotica in zijn lichaam als negentiende en vijfde bij de privateers, terwijl Jaap van Lagen met Lada 110 als
    21e eindigde.

    Tarquini verstevigt voorsprong in het kampioenschap
    Ook in de tweede wedstrijd zorgt BMW Spain/Italy-coureur Alex Zanardi voor het nodige spektakel. De beide Seats van Muller en Tarquini nemen direct het voortouw maar de Fransman is niet alert genoeg en Tarquini neemt direct de leiding. Zanardi had een redelijke start maar viel in de tweede ronde van de zevende naar de tiende plek terug. Vervolgens stootte de Italiaan vanuit de tiende positie door naar de vijfde plek. Door N-Technology-coureur James Thompson met zijn Honda de boel ophield kreeg de Italiaan aansluiting. Thompson zorgde met zijn Honda voor het nodige spektakel waardoor er meerdere ronden lang soms wel vier/vijf auto’s naast elkaar reden.


    race_2_brno
    Tarquini op weg naar de zege in de tweede wedstrijd in Brno

    Uiteindelijk viel Thompson na een beuk van een medestrijder in de zevende ronde naar de tiende plaats terug. Technology liet vanmiddag zien dat de Honda Accord Euro R over behoorlijk wat potentieel voor de toekomst beschikt. Nadat Thompson uit de kopgroep verdween viel het veld enigszins uit elkaar. Ook de Fransman Ivan Muller valt na contact met Porteiro iets terug, maar de Fransman weet zijn Seat Leon TDI ondanks een grindbankexcursie op de baan te houden en eindigde ten slotte als achtste. Tom Coronel eindigde als dertiende, terwijl noch Jaap van Lagen noch Olivier Tielemans het zwart-wit geblokt zagen. Evenals in de eerste wedstrijd pakte Sergio Hernandez de volle winst bij de ”Independents.” Een touché van de teamgenoten Franz Engstler en Stefano D’Aste zorgde in de laatste ronde nog voor de nodige opschudding. Alex Zanardi kwam voor de allerlaatste bocht nog eenmaal sterk opzetten, maar moest voor de finish inbinden en eindigde met een miniem verschil van 0.360 seconden als tweede.


    Race 1
    1. Alessandro Zanardi BMW 320si 21:55.769
    2. Felix Porteiro BMW 320si + 0.825 seconden
    3. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 1.707 seconden
    4. Augusto Farfus BMW 320si + 9.476 seconden
    5. Jorg Muller BMW 320si + 12.184 seconden
    6. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 15.840
    7. James Thompson Honda Accord Euro R + 16.738 seconden
    8. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 17.577 seconden
    9. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 17.842 seconden
    10. Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 19.573 seconden


    Race 2
    1. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI 22:04.109
    2. Alessandro Zanardi BMW 320si + 0.360 seconden
    3. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 5.410 seconden
    4. Augusto Farfus BMW 320si + 5.718 seconden
    5. Felix Porteiro BMW 320si + 8.192 seconden
    6. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 11.931 seconden
    7. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 12.143 seconden
    8. Jorg Muller BMW 320si + 13.786 seconden
    9. Andy Priaulx BMW 320si + 14.820 secondeb
    10. James Thompson Honda Accord Euro R + 17.158 seconden

    15-06-2008 om 21:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs