Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    15-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Jan Lammers geeft op na elf uren racen, Peugeot leidt


    Met nog één uur te gaan voor halfweg koers, rijdt de Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve op kop van de race. Op één ronde volgt momenteel de #2 Audi R10 van Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish. De Peugeot van Klien/Montagny/Zonta hangt derde.

    Iets na middernacht ging Marcel Fässler zwaar van de baan in de Porsche Curves. De Courage-ORECA was achteraan helemaal vernield en Fässler werd voor een check-up weggebracht. Dit zorgde meteen ook voor de eerste safety-car situatie.

    Eerste benzine-proto is nog steeds de #17 Pescarolo Judd van Treluyer/Tinseau/Primat, voor de #5 Courage Oreca van Ayari/Duval/Groppi. De sterk presterende Dome S102 kende een zwaar probleem en verloor een ronde of twintig, maar reed wel meer dan negen uur sterk mee, zonder één enkel probleem. De Japanse auto hangt nu 26ste.

    Vanina Ickx is knap twaalfde in de Rollcentre Pescarolo. Marc Goossens is ondertussen opgeschoven tot de 34e plek. Jan Lammers heeft helaas moeten opgeven in de Charouz Lola. De wagen die hij deelde met Greg Pickett en Klaus Graf kende een terminaal ophangingsprobleem.

    In LMP2 is het nog steeds een heftige strijd tussen de Van Merksteijn Porsche en de Essex Porsche. Beiden worden nu gescheiden door één rondje La Sarthe. De Speedy Racing Lola is derde.

    David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner rijden momenteel op kop in GT1 met de Aston Martin Racing DBR9, gevolgd door de de Corvette van Fellows/O'Connell/Magnussen en de zusterauto van Frentzen/Wendlinger/Piccini. Jos Menten is zesde in de Team Modena Aston Martin, terwijl Hezemans/Kox het ene na het andere problemen kennen op de prachtige Lamborghini.

    Ferrari alom in GT2, waarin de eerste vijf plaatsen bekleed worden door de Italiaanse wagens. Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni rijden momenteel op kop. Beide Spykers hebben jammergenoeg de strijd moeten staken.

    15-06-2008 om 21:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Van Merksteijn en Audi winnen Le Mans
    vm_motorsport_podium_lemans_480
    Echte winnaars: vlnr Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn

    Een Nederlandse overwinning op Le Mans, dat is iets bijzonders. Ongeacht of het daarbij nou gaat om een totaaloverwinning, zoals ooit behaald door Jan Lammers in 1988 of door Gijs van Lennep in 1971 en in 1976, of om klassezeges, wat eerder ook bijvoorbeeld Peter Kox, Patrick Huisman en Toine Hezemans al deden. Maar een klassezege met een geheel Nederlands team, met alleen maar Nederlandse rijders, dat is een nog niet eerder vertoond feit. En dat deden Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen vandaag tijdens de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. De prestatie met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur kan het team niet hoog genoeg worden aangerekend – het was immers de première van de Porsche op Le Mans en de eerste keer dat het team er van start ging. Een beter debuut had men zich niet kunnen wensen. Audi heeft al lang niet meer de status van debutant, maar toch was men ook daar meer dan blij met de zege in het algemeen klassement, de achtste in negen jaar. Vanwege de spannende strijd met Peugeot was het zeker de felst bevochten overwinning voor Audi ooit.

    Porsche zonder enige problemen
    Maar allereerst terug naar het Nederlandse succes. Afgezien van een klein probleem met vibratie in de vroege ochtenduren liep de lila-witte Porsche RS Spyder zonder enig mankement, een toonbeeld van betrouwbaarheid. Peter van Merksteijn kreeg de eer om de Porsche als winnaar in de klasse over de eindstreep te mogen sturen, zoals hij dat eerder dit seizoen bij de klassezege in de eerste LMS-race in Barcelona ook al gedaan had. “Het is echt ongelooflijk, dit is waar we met z’n allen naartoe gewerkt hebben”, zei hij. Jeroen Bleekemolen sprak van “het grootste succes uit mijn carrière. Hoewel, die gastrace in de Mini Challenge op Zandvoort vorig jaar was ook wel goed”, grapte hij. En voor Jos Verstappen beviel de eerste kennismaking met het fenomeen 24-uursrace goed. “Het is een bijzondere ervaring”, zei hij. De overwinning in de klasse mag zeker ook op het conto worden bijgeschreven van Frans Verschuur, die zorgde voor een uitstekende organisatie en de touwtjes strak in handen hield. Toen een verslaggever tegen hem opmerkte dat hij nu wel in een heel mooi rijtje stond, samen met andere Le Mans-winnende teambazen als Reinhold Joest, Hugues de Chaunac, Dr. Ullrich van Audi en tal van anderen, leek Verschuur zich voor het eerst te realiseren wat hij, samen met vele betrokken en enthousiaste medewerkers, in korte tijd allemaal voor elkaar heeft gebokst.


    le_mans_audi_finish
    De winnende Audi, voor de achtste keer gaat de zege naar Ingolstadt

    Audi profiteerde van problemen Peugeot
    De strijd om de overwinning in het algemeen klassement werd beslecht in het voordeel van Audi, dat kon profiteren van de problemen die de Peugeots in de regen en daarnaast met de betrouwbaarheid hadden. Tom Kristensen veroverde op een fantastische manier rond vijf uur in de ochtend de leiding en Audi hield die positie vervolgens vast, hoewel het verschil met Peugeot nooit meer was dan een ronde. In de slotfase leek het nog even moeilijk te worden. Met nog een uur te gaan viel er weer eens een flinke stortbui, waarna het rijden voor de coureurs net zo lastig was als de aansluitende bandenkeuze. Tom Kristensen werd in het laatste uur nog geraakt door zijn Deense landgenoot Juan Barazi in de Barazi-Epsilon-Zytek, maar beide konden de race vervolgen. Diezelfde Zytek, waarin ook Michael Vergers reed, eindigde op de vijfde plaats in de klasse. Voor Audi’s Tom Kristensen betekende zijn zege de achtste overwinning in Le Mans, waarmee hij zijn eigen record verbeterde.

    GT1 naar Aston Martin, GT2 naar Ferrari
    De zege in GT1 ging naar de Aston Martin van David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner, gevolgd door de beide fabrieks-Corvettes, waarbij Fellows, O’Connell en Magnussen in dezelfde ronde eindigden als de winnende Aston. Peter Kox en Mike Hezemans werden samen met hun Russische teamgenoot Roman Rusinov in de IPB Spartak Racing-Lamborghini Murcielago in het algemeen klassement nog als 34e en laatste geklasseerd, maar in de klasse niet meer, omdat ze minder dan de vereiste 70 procent van de totale afstand van de winnaar hadden afgelegd. Jos Menten werd met teamgenoten Terry Borcheller en Christian Fittipaldi in de Astn Martin DBR9 achtste in zijn klasse. In GT2 won de Risi Competizione-Ferrari met Mika Salo, Jaime Melo en Gimmi Bruni, die na het vroege uitvallen van de beide Porsches aan kop van het veld het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding gereden had.

    Uitslag:
    1. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-Sch), Audi R10 TDI, 381 r. in 24.00.24,056 9gem. 216,300 km/u)
    2. Gené-Minassian-Villeneuve (Spa-Fra-Can), Peugeot 908 HDi FAP, op 4.31,094
    3. Montagny-Klien-Zonta (Fra-Oos-Bra), Peugeot 908 HDi FAP, op 2 ronden
    4. Luhr-Prémat-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui), Audi R10 TDI, op 7 ronden
    5. Lamy-Sarrazin-Wurz (Por-Fra-Oos), Peugeot 908 HDi FAP, op 13 ronden
    6. Biela-Pirro-Werner (Dui-Ita-Dui), Audi R10 TDI, op 14 ronden
    10. Bleekemolen-Van Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 27 ronden (1e LMP2)
    29. Barazi-Vergers-Mosley (Den-Ned-GBr), Zytek, op 77 ronden (5e LMP2)
    30. Fittipaldi-Borcheller-Menten (Bra-VSt-Ned), Aston Martin DBR9, op 79 ronden (8e GT1)
    34. Rusinov-Kox-Hezemans (Rus-Ned-Ned), Lamborghini Murcielago, op 115 ronden

    15-06-2008 om 21:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Prachtige zege Alex Zanardi in Brno. Tarquini wint tweede race
    De vijfde ronde van het WTCC in Brno kende veel spektakel. In de eerste wedstrijd zegevierde Alex Zanardi, terwijl Gabriele Tarquini voor Seat de tweede wedstrijd won en daarmee zijn positie in het kampioenschap verstevigde.


    finish_brno
    Grote vreugde na de eerste dubbel-overwinning van het
    BMW Italy/Spain Team van Roberto Ravaglia en Umberto
    Grano

    Zanardi man van de dag
    Hoewel de concurrentie in haar PR-releases duidelijk maakte dat Alex Zanardi over de lichtste auto van het WTCC-startveld beschikte was de voormalige Champcarkampioen ongetwijfeld de man van de dag. In de eerste wedstrijd kwam de pole-sitter slecht van zijn plaats af en moest de leiding direct aan zijn BMW Italy/Spain teamgenoot Felix Porteiro afstaan. Porteiro, Zanardi en Alain Menu konden direct bij de start een gat slaan ten opzichte van de rest van het veld. Halverwege de wedstrijd sloeg Zanardi toe en ging aan zijn BMW-teamgenoot voorbij. Ook de andere BMW-coureurs lieten in de eerste wedstrijd prachitge dingen zien.

    Agusto Farfus reed vanuit een achtste positie naar een vierde plek, terwijl Jörg Müller een schitterende inhaalrace reed. Na een spin in de kwalificatie verknalde de Schnitzer-coureur enigszins zijn kansen, maar een fantastische inhaaljacht vanaf de 15e startplek leverde uiteindelijke een vijfde positie op. James Thompson eindigde met de N-Tecnology Honda als zevende en zou vooral in de tweede wedstrijd voor veel spektakel zorgen. Sergio Hernandez eindigde als vijftiende en was daarmee de beste “Independent” gevolgd door Franz Engstler, Pierre Yves Corthals en Tom Coronel, die later door de Sportcommissarissen voor de grid van de tweede wedstrijd naar de 24e startplek werd teruggezet.


    zanardi_brno
    Ook blijdschap bij Mario Theissen

    Voor Alex Zanardi was het zijn derde WTCC-overwinning. De laatste overwinning behaalde de oud -Champcarkampioen in 2006 in Turkije. Voor het team van oud Toerwagenkampioen Roberto Ravaglia en Umberto Grano was het tevens de eerste dubbel overwinning in het WTCC. Olivier Tielemans die in Pau vanwege gezondheidsproblemen verstek moest laten gaan eindigde ondanks een flinke dosis antibiotica in zijn lichaam als negentiende en vijfde bij de privateers, terwijl Jaap van Lagen met Lada 110 als
    21e eindigde.

    Tarquini verstevigt voorsprong in het kampioenschap
    Ook in de tweede wedstrijd zorgt BMW Spain/Italy-coureur Alex Zanardi voor het nodige spektakel. De beide Seats van Muller en Tarquini nemen direct het voortouw maar de Fransman is niet alert genoeg en Tarquini neemt direct de leiding. Zanardi had een redelijke start maar viel in de tweede ronde van de zevende naar de tiende plek terug. Vervolgens stootte de Italiaan vanuit de tiende positie door naar de vijfde plek. Door N-Technology-coureur James Thompson met zijn Honda de boel ophield kreeg de Italiaan aansluiting. Thompson zorgde met zijn Honda voor het nodige spektakel waardoor er meerdere ronden lang soms wel vier/vijf auto’s naast elkaar reden.


    race_2_brno
    Tarquini op weg naar de zege in de tweede wedstrijd in Brno

    Uiteindelijk viel Thompson na een beuk van een medestrijder in de zevende ronde naar de tiende plaats terug. Technology liet vanmiddag zien dat de Honda Accord Euro R over behoorlijk wat potentieel voor de toekomst beschikt. Nadat Thompson uit de kopgroep verdween viel het veld enigszins uit elkaar. Ook de Fransman Ivan Muller valt na contact met Porteiro iets terug, maar de Fransman weet zijn Seat Leon TDI ondanks een grindbankexcursie op de baan te houden en eindigde ten slotte als achtste. Tom Coronel eindigde als dertiende, terwijl noch Jaap van Lagen noch Olivier Tielemans het zwart-wit geblokt zagen. Evenals in de eerste wedstrijd pakte Sergio Hernandez de volle winst bij de ”Independents.” Een touché van de teamgenoten Franz Engstler en Stefano D’Aste zorgde in de laatste ronde nog voor de nodige opschudding. Alex Zanardi kwam voor de allerlaatste bocht nog eenmaal sterk opzetten, maar moest voor de finish inbinden en eindigde met een miniem verschil van 0.360 seconden als tweede.


    Race 1
    1. Alessandro Zanardi BMW 320si 21:55.769
    2. Felix Porteiro BMW 320si + 0.825 seconden
    3. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 1.707 seconden
    4. Augusto Farfus BMW 320si + 9.476 seconden
    5. Jorg Muller BMW 320si + 12.184 seconden
    6. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI + 15.840
    7. James Thompson Honda Accord Euro R + 16.738 seconden
    8. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 17.577 seconden
    9. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 17.842 seconden
    10. Rickard Rydell SEAT Leon TDI + 19.573 seconden


    Race 2
    1. Gabriele Tarquini SEAT Leon TDI 22:04.109
    2. Alessandro Zanardi BMW 320si + 0.360 seconden
    3. Robert Huff Chevrolet Lacetti + 5.410 seconden
    4. Augusto Farfus BMW 320si + 5.718 seconden
    5. Felix Porteiro BMW 320si + 8.192 seconden
    6. Yvan Muller SEAT Leon TDI + 11.931 seconden
    7. Alain Menu Chevrolet Lacetti + 12.143 seconden
    8. Jorg Muller BMW 320si + 13.786 seconden
    9. Andy Priaulx BMW 320si + 14.820 secondeb
    10. James Thompson Honda Accord Euro R + 17.158 seconden

    15-06-2008 om 21:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Fotogalerie 24h Le Mans
    le_mans_13
    De winnende constructeur van het voorgaande jaar brengt op de dag van de race de wisselbeker terug. Audi deed dat heel stijlvol met een oude Horch 853 uit de fabriekscollectie.

    We hebben dit jaar geen eigen fotograaf in Le Mans, maar dankzij de welwillende medewerking van Audi-imorteur Pon's Automobielhandel kunnen we beschikken over het werk van Raymond de Haan, die zichzelf bij deze 76e editie van de 24 Uur van Le Mans weer heeft overtroffen met fraai beeld. Hij was nagenoeg de hele middag, avond en nacht op pad en kwam terug met prachtig beeldmateriaal, waaruit we een kleine selectie tonen. Kijk mee en geniet...



    le_mans_14
    De InterProgressBank-Lamborghini Murcielago waarmee Peter Kox, Mike Hezemans en Roman Rusinov dit jaar in Le Mans rijden.

    le_mans_15
    Blauwe vlag voor de Felbermayr-Porsche wanneer de snellere Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur er voorbij wil.


    le_mans_16
    Audi TDI-power is sinds 2006 ongeslagen in Le Mans. Behaalt Audi dit jaar de hattrick?

    le_mans_17
    De opvallend wit en lila gespoten Van Merksteijn-Porsche.

    le_mans_18
    Met Aston Martin keren dit jaar de beroemde kleuren van oliesponsor Gulf terug op Le Mans. De kleuren werden niet alleen bekend door de Fords en Porsches van het team van John Wyer, maar vooral ook door de legendarische film "Le Mans" van Steve McQueen. Hier de Aston Martin met startnummer 007, die word bestuurd door Karl Wendlinger, Heinz-Harald Frentzen en Andrea Picinini.


    le_mans_19
    Ook de topauto's bleven niet van problemen gevrijwaard. Hier Christian Klien die bij de ingang van de pitrstaat in de rondte gaat met de Peugeot met startnummer 9.

    le_mans_20
    Ook bepaald niet zonder problemen: het Epsilon-Barazi-Zytek-team met onder andere Michael Vergers. Twee jaar geleden nog op het podium in de LMP2-klasse, maar nu ergens in de achterhoede.

    le_mans_21
    De Audi met nummer 2 lijkt op weg te zijn naar de zege. Voor Tom Kristensen zou het al de achtste Le Mans-zege zijn..

    .

    le_mans_24
    Nachtelijke pitstop voor de Audi, Allan McNish achter het stuur.

    le_mans_22
    Voor Jan Lammers viel bij zijn 21e Le Mans-deelname voortijdig het doek.

    le_mans_23
    Ook de beide Spykers (hier de auto van de Zwitserse Speedy Garage) haalde de eindstreep niet.

    15-06-2008 om 21:54 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jeroen Bleekemolen na twee stints aan de leiding in LMP2-klasse op Le Mans
    vm_motorsport_lemans2008_2
    Op zaterdagmiddag 15.00 uur is de 24 uur van Le Mans van start gegaan. Jeroen Bleekemolen opende het bal voor de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. De 26-jarige Aerdenhouter, die in zijn derde Le Mans racet, hield de koppositie in de LMP2-klasse, als moest hij wel hard werken om de andere Porsche RS Spyder van Team Essex achter zich te houden. Na twee stints gaf Jeroen het stuur over aan Jos Verstappen en deed hij kort zijn verhaal over de eerste uren.

    ,Mijn eerste twee stints zitten er op'', vertelt Bleekemolen. ,,Na de start had ik veel last van de LMP1-auto's om me heen. Die rijden je voorbij op de rechte stukken, maar houden je op in de bochten. Wel lag ik beide stints op kop in onze klasse, de LMP2. De andere Porsche van Essex, bereden door Elgaard, lag continu tweede en vlak achter me. Tijdens de eerste stint had ik veel last van overstuur, wat vaak zo is tijdens het eerste uur van de 24 uur. De tweede stint ging het al veel beter. De auto heeft verder geen enkel probleem, dus alles loopt lekker. Maar het is nog een heel eind naar de finish...''

    15-06-2008 om 21:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Jan Lammers geeft op na elf uren racen, Peugeot leidt


    Met nog één uur te gaan voor halfweg koers, rijdt de Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve op kop van de race. Op één ronde volgt momenteel de #2 Audi R10 van Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish. De Peugeot van Klien/Montagny/Zonta hangt derde.

    Iets na middernacht ging Marcel Fässler zwaar van de baan in de Porsche Curves. De Courage-ORECA was achteraan helemaal vernield en Fässler werd voor een check-up weggebracht. Dit zorgde meteen ook voor de eerste safety-car situatie.

    Eerste benzine-proto is nog steeds de #17 Pescarolo Judd van Treluyer/Tinseau/Primat, voor de #5 Courage Oreca van Ayari/Duval/Groppi. De sterk presterende Dome S102 kende een zwaar probleem en verloor een ronde of twintig, maar reed wel meer dan negen uur sterk mee, zonder één enkel probleem. De Japanse auto hangt nu 26ste.

    Vanina Ickx is knap twaalfde in de Rollcentre Pescarolo. Marc Goossens is ondertussen opgeschoven tot de 34e plek. Jan Lammers heeft helaas moeten opgeven in de Charouz Lola. De wagen die hij deelde met Greg Pickett en Klaus Graf kende een terminaal ophangingsprobleem.

    In LMP2 is het nog steeds een heftige strijd tussen de Van Merksteijn Porsche en de Essex Porsche. Beiden worden nu gescheiden door één rondje La Sarthe. De Speedy Racing Lola is derde.

    David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner rijden momenteel op kop in GT1 met de Aston Martin Racing DBR9, gevolgd door de de Corvette van Fellows/O'Connell/Magnussen en de zusterauto van Frentzen/Wendlinger/Piccini. Jos Menten is zesde in de Team Modena Aston Martin, terwijl Hezemans/Kox het ene na het andere problemen kennen op de prachtige Lamborghini.

    Ferrari alom in GT2, waarin de eerste vijf plaatsen bekleed worden door de Italiaanse wagens. Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni rijden momenteel op kop. Beide Spykers hebben jammergenoeg de strijd moeten staken.

    15-06-2008 om 02:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Open race na zeven uren, heftige strijd in alle klassen


    De afgelopen uren zijn zeer rustig geweest qua incidenten, maar de race zelf is allesbehalve rustig geweest. Momenteel spelen de #7 en #9 Peugeots haasje over voor de leiding van de wedstrijd, en tot voor enkele minuten reed Christian Klien op kop in de #9. Klien ging zonet wel van de baan in de Ford Chicanes en stak een tijdje vast in het grind.

    Eerste benzine-proto is momenteel de Courage-Oreca van Ayari/Duval/Groppi, gevolgd door de #17 Pescarolo Judd. Daarachter volgt de #8 Peugeot die een heel pak tijd verloor wegens versnellingsbakproblemen. Op de negende plek rijdt de sterk presterende Dome S102 rond.

    Van Merksteijn Motorsport rijdt weer aan de leiding in LMP2, nadat enkele minuten geleden de Team Essex Porsche RS Spyder met een lekke band moest binnenkomen. De Deense Porsche heeft nu ongeveer een ronde achterstand op "onze" Porsche.



    Ook een verrassend sterke prestatie is er van de Embassy Racing Zytek. De wagen kende al het ganse seizoen problemen in de LMS, maar hangt nu knap vierde in LMP2 met op dit moment Jonny Kane achter het stuur.

    Vanina Ickx is veertiende in de Rollcentre Pescarolo, Jan Lammers hangt op een achttiende plek. Marc Goossens is in de Creation na talloze problemen teruggevallen naar de veertigste plaats.

    In GT1 rijdt de #63 Corvette op kop voor de #009 Aston Martin, Jos Menten is zesde. Peter Kox en Mike Hezemans kenden al vrij veel problemen in de IPB Spartak Lamborghini en zijn laatste in GT1. Melo/Bruni/Salo leiden in GT2, terwijl de officiële Spyker van Dumbreck/Kelleners/Vasilliev moest opgeven met motorproblemen.

    15-06-2008 om 02:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Drama alom op La Sarthe!
    foto: Frits van Eldik


    Twee en een half uur onderweg in de 24 uren van Le Mans 2008 en er is al zeer veel gebeurd, zoals altijd.

    Claude-Yves Gosselin ging van de baan bij het ingaan van de eerste Ford Chicane en moest opgeven met de Trading Performance Zytek LMP2. Even daarvoor kwam de eerste officiële opgave in de vorm van de #83 Risi-Krohn Ferrari F430 van onder meer Eric van de Poele. De Ferrari was van de baan gegaan in "Virage du Karting".

    Even later was er chaos over het ganse circuit toen de Lola Aston Martin van Jan Charouz van de baan schoof in de Dunlop Chicane en hard achterwaarts de muur invloog. De Lola was één van de benzine-favorieten en reed zevende. Charouz lukte er wonderwel nog in om de wagen terug te brengen naar de pitlane, ondanks het verlies van talloze onderdelen op weg naar de pitlane.

    In GT2 was er ook drama toen de leidende Porsches van IMSA Matmut en Flying Lizard met mekaar in aanraking kwamen vlak voor Indianapolis. De IMSA Porsche zou hebben opgegeven met een afgebroken wiel, terwijl Seth Neimann de Flying Lizard Porsche nog terugbracht naar de pits, met een half afgebroken wiel en een beschadigde radiator.

    Enkele minuten geleden kwam de leidende #8 Peugeot binnen voor een pitstop, maar de wagen werd vlak voor vertrek snel binnengeduwd in de pitbox met vermoedelijk een versnellingsbakprobleem. De #9 van Christian Klien werd een zwarte vlag met oranje bol getoond wegens het niet werken van het licht rechtsvooraan.

    Even later nog meer drama toen Emmanuel Collard spinde bij het voorbijsteken van een Epsilon Euskadi en een Corvette en daardoor zijn Pescarolo vrij fel beschadigde. Ook Stuart Hall kwam binnen met de Creation-AIM (van onder meer Marc Goossens) wegens een lekke band.

    Momenteel rijdt Alan McNish op kop in de #2 Audi R10, gevolgd door de #7 Peugeot.

    Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn zijn nog steeds leiders in LMP2, zonder al te veel problemen.

    15-06-2008 om 02:58 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Zanardi grijpt de Pole Position op Brno
    BRNO - De 24 uur van Le Mans ging om 15:00h van start op het zelfde moment startte ook de FIA WTCC kwalificatie. Met als verrassende snelste Alessandro Zanardi. De Italiaan was de concurrentie te snel af in zijn BMW 320si. Alain Menu moest slechts een tiende van een seconde op de tijd van Zanardi toegeven en start morgen als tweede. Felix Porteiro heeft morgen uitzicht op de achterkant van Zanardi bij de start. De Spanjaard finishte de kwalificatie met een derde tijd.

    Alessandro Zanardi pakt Pole

    Tom Coronel kende een goede tweede vrije training, maar in de kwalificatie moest hij toch zijn meerdere erkennen in de SEAT Léon TDI's. Coronel vangt morgen de race als vijftiende aan. Olivier Tielemans en Jaap van Lagen starten morgen als twintigste en drieëntwintigste.

    FIA WTCC kwalificatie Brno
    01. Alessandro ZANARDI     BMW 320si            2:08.913
    02. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.126
    03. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.187
    04. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.191
    05. Gabriele TARQUINI SEAT Leon TDI +00.586
    06. Tiago MONTEIRO SEAT Leon TDI +00.743
    07. James THOMPSON Honda Accord Euro R +00.850
    08. Augusto FARFUS BMW 320si +00.888
    09. Jordi GENE SEAT Leon TDI +00.896
    10. Andy PRIAULX BMW 320si +01.180
    11. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +01.372
    12. Nicola LARINI Chevrolet Lacetti +01.411
    13. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +01.428
    14. Rickard RYDELL SEAT Leon TDI +01.437
    15. Tom CORONEL SEAT Leon +01.569
    16. Pierre-Yves CORTHALS SEAT Leon +01.684
    17. Jorg MULLER BMW 320si +01.762
    18. Franz ENGSTLER BMW 320si +02.210
    19. Michal MATEJOVSKY SEAT Leon +02.319
    20. Oliver TIELEMANS BMW 320si +02.522
    21. Stefano D'ASTE BMW 320si +02.770
    22. Andrei ROMANOV BMW 320si +03.134
    23. Jaap van LAGEN Lada 110 +03.231
    24. Ibrahim OKYAY BMW 320si +03.956
    25. Viktor SHAPOVALOV Lada 110 +04.841
    26. Alexander LVOV Honda Accord Euro R +05.614

    15-06-2008 om 02:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H Le Mans: Peugeot aan de leiding na één uur, Bleekemolen P1 in LMP2


    Een dik uur geleden ging de 76ste editie van de 24 Heures du Mans van start, met de drie Peugeots 908 op kop. Het Franse merk rijdt op dit moment nog steeds op kop, met de #8 van Lamy voor de #9 van Montagny en de #7 van Minassian.

    Op bijna 50 seconden van de leider volgt dan de eerste Audi van Alan McNish, gevolgd door de zuster Audi's van Biela en Luhr. Eerste benzine is momenteel de Pescarolo Judd van Jean-Christophe Bouillon, voor de sterk presterende Dome S102.

    Na ongeveer een half uur was er een crash voor Tommy Erdos in de RML Lola LMP2. Erdos werd bij het afremmen voor de eerste chicane gehinderd door Greg Pickett in de Charouz Lola, van onder meer Jan Lammers, en vloog hard de vangrail in. De wagen staat momenteel nog steeds in de pits. Ook de Charouz Lola moest binnen voor een check-up.

    Jeroen Bleekemolen rijdt op kop in LMP2, maar wordt op amper twee tienden gevolgd door Casper Elgaard in de Essex Porsche RS Spyder. Marc Goossens is in de Creation-AIM, die tijdig hersteld raakte voor de race, zeventiende algemeen.

    In GT1 rijden beide officiële Corvettes momenteel op kop, voor de beide Aston Martin Racing DBR9's. Peter Kox kwam na enkele ronden al de pitlane in wegens een technisch probleem met de Lamborghini en is voorlaatste algemeen, met zeven ronden achterstand op de leidende Corvette.

    Johannes van Overbeek leidt in GT2, voor Jaime Melo.

    15-06-2008 om 02:57 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Jörg Müller klokt opnieuw een snelste tijd voor BMW
    BRNO - Jörg Müller staat bovenaan de uitslag van de tweede vrije training van het FIA WTCC op Brno. Het asfalt was wat afgekoeld ten opzichte van de eerste training vandaag, waardoor het voor sommige coureurs moeilijker was een goed resultaat neer te zetten. Snelste man van de eerste sessie Andy Priaulx wist nu niet verder te komen dan een elfde tijd. Hoewel de BMW's erg sterk zijn in Tsjechië moeten zij wel opletten op de Chevy's. Rob Huff finishte de sessie namelijk met een tweede tijd. Augusto Farfus eiste de derde plaats op.

    Robert Huff in zijn Chevrolet Lacetti

    Tom Coronel reed zich naar een keurige zesde tijd met zijn SEAT Léon. De overige Nederlanders eindigde buiten de toptien. Nu zullen de heren coureurs zich gaan opmaken voor het kwalificatiegevecht dat vanmiddag zal los barsten op Brno.

    Top 10 FIA WTCC Vrije Training #02 Brno
    01. Jorg MULLER         BMW 320si           2:09.564
    02. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.195
    03. Augusto FARFUS BMW 320si +00.343
    04. Alessandro ZANARDI BMW 320si +00.394
    05. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.451
    06. Tom CORONEL SEAT Leon +00.473
    07. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.578
    08. Rickard RYDELL SEAT Leon TDI +01.125
    09. Franz ENGSTLER BMW 320si +01.601
    10. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +01.604
    --.
    13. Oliver TIELEMANS BMW 320si +01.664
    20. Jaap van LAGEN Lada 110 +02.387

    15-06-2008 om 02:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WTCC: Priaulx snel onderweg op Brno
    BRNO - Deze ochtend wist Andy Priaulx als een "duveltje uit een doosje" de snelste tijd neer te zetten. Tijdens de eerste vrije training op het Tsjechische circuit van Brno was het de Brit die een tijd reed van 2:10.360. Hij was hiermee een anderhalve seconde sneller dan de pole position van vorig jaar. Dit komt mede doordat de Tsjechen het circuit voorzien hebben van een nieuwe laag asfalt. Achter de BMW van Priaulx eindigde merkgenoot Felix Porteiro. De derde tijd werd door Alain Menu gereden in zijn Chevrolet Lacetti.

    Andy Priaulx

    De Nederlanders wisten geen toptien resultaat neer te zetten. Na een weekend aan zich voorbij te hebben laten gaan, kwam Tielemans sterk terug door de derde tijd in de Independents Trophy neer te zetten. Olivier Tielemans was met de dertiende tijd de best geklasseerde Nederlander.

    Tom Coronel volgde op een vijftiende plaats en Jaap van Lagen wist teamgenoot Viktor Shapovalov met ruim een seconde voor te blijven, maar kwam helaas niet verder dan een tweeëntwintigste tijd. De Belg Pierre-Yves Corthals begon sterk aan het Tsjechische weekend. De SEAT-rijder was met zijn elfde tijd de beste Independents-rijder.

    Top 10 FIA WTCC Vrije Training #01 Brno
    01. Andy PRIAULX         BMW 320si           2:10.360
    02. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.273
    03. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.347
    04. Alessandro ZANARDI BMW 320si +00.355
    05. Augusto FARFUS BMW 320si +00.572
    06. Gabriele TARQUINI SEAT Leon TDI +00.588
    07. Jorg MULLER BMW 320si +00.879
    08. James THOMPSON Honda Accord Euro R +00.932
    09. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.976
    10. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +01.183
    --.
    11. Pierre-Yves Corthals SEAT Leon +01.277
    13. Oliver TIELEMANS BMW 320si +01.451
    15. Tom CORONEL SEAT Leon +01.518
    22. Jaap van LAGEN Lada 110 +03.136

    15-06-2008 om 02:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Oud Champcar-coureur Alex Zanardi pakte met zijn BMW 320si in de allerlaatste seconden de pole in het Tsjechische Brno.


    tc_brno
    Het wordt een harde strijd voor Tom Coronel in Brno

    Pole voor Zanardi
    Met een uitermate spectaculaire qualifying lap pakte oud Champcar-coureur Alex Zanardi de pole in het Tsjechische Brno. Met een tijd van 2.08.813 verpulverde hij het baanrecord dat de Zweed Rickard Rydell in 2004 vestigde. Aanvankelijk leken de Chevrolets aanspraak op de eerste startrij te maken maar door de fantastische tijd van Zanardi verhuisde Alain Menu voor de Sprintrace naar de tweede startplek.Wel moet aangetekend worden dat de Italiaan over de lichtste auto uit het gehele startveld beschikte. De Spanjaard Felix Porteiro kwalificeerde zich met zijn BMW als derde gevolgd door de Brit Rob Huff met een Chevrolet Lacetti. De Seat TDI’s kwamen tijdens de kwalificatie in Brno eenvoudig topsnelheid te kort en met een vijfde tijd was de Italiaan Gabriele Tarquini de beste Seat afgevaardigde. BMW veteraam Jörg Múller parkeerde zijn BMW 320si in het begin van de sessie in de grindbak en kwam niet verder dan een teleurstellende zeventiende tijd. Bij de “independents” ging de pole naar Sergio Hernandez. Tom Coronel kwalificeerde zich als vijftiende en Olivier Tielemans als 20e. De Brit James Thompson zorgde voor een verrassing door zich met de Honda Accord R als zevende te kwalificeren. Ook Thompson leek geruime tijd aanspraak op de pole te maken. Jaap van Lagen kwalificeerde zich met zijn Lada als 23e.

    Kwalificatie Brno
    1. Alex Zanardi BMW 320si 2.08.813
    2. Alain Menu Chevrolet Lacetti 2.09.039
    3 Felix Porteiro BMW 320si 2.09.100
    4. Rob Huff Chevrolet Lacetti 2.09.100
    5. Gabriele Tarquini Seat Leon TDI 2.09.499
    6. Tiago Montiero Seat Leon TDI 2.09.656
    7. James Thompson Honda Accord Euro R 2.09.763
    8. Agusto Farfus BMW 320si 2.09.801
    9. Jordi Gene Seat Leon TDI 2.09.809
    10.Andy Priaulx BMW 320Si 2.10.093

    15-06-2008 om 02:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Back in time: Jan Lammers wint Le Mans
    Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de historische Le Mans winst in 1988 zal de winnende Silk Cut Jaguar XJR-9LM terugkeren op het Circuit de la Sarthe, voor een speciale ereronde vlak voor de start van de 24 uur van Le Mans om drie uur op zaterdagmiddag. Tijdens zijn F1 periode richtte Jan Lammers zich ook op Le Mans. Niet zonder succes. Hij won Le Mans in 1988.

    Jan Lammers wint Le Mans

    De auto, tegenwoordig in het bezit van de Jaguar Daimler Heritage Trust in Coventry, zal daarbij bestuurd worden door Jan Lammers, die daarmee voor even terugkeert in ‘zijn’ XJR-9LM.

    Jan reed samen met teamgenoten Andy Wallace en Johnny Dumfries de XJR-9LM naar de winst vanaf een zesde startpositie van de 56e 24 uur van Le Mans.

    De XJR-9LM was een doorontwikkeling van de XJR9, is ontworpen door Tony Southgate en gebouwd door Tom Walkinshaw Racing (TWR), speciaal voor de 24 uur van Le Mans. Daar werd vanwege de hoge snelheden op het rechte stuk van Mulsanne, toen nog zonder de twee chicanes en ruim 7 kilometer! lang, een aerodynamisch pakket vereist met minimale weerstand.

    Jaguar ging naar Le Mans met maar liefst vijf XJR-9 auto’s, allemaal aangedreven door de Jaguar V12 met een vermogen van 750 pk en een inhoud van 7 liter. Deze motor was gebaseerd op de 5.3 liter V12 uit de XJS. Aan het einde van de race reden er nog drie auto’s, als eerste, vierde en zestiende.

    De winnende Jaguar van Jan, Andy en Johnny reed in totaal 394 ronden en legde daarbij een afstand van 5332 km af (3313 mijl). Ter vergelijk, de winnende D-Type legde in 1957 een afstand af van 4397 km.

    Samen met Jan gaan we even 20 jaar terug in de tijd; “Die overwinning in 1988 was heel bijzonder, maar dat besefte ik me eigenlijk pas na de race. Het was voor Jaguar de eerste sinds 1957 en het sloeg een brug van 30 jaar. Ik heb zelf tijdens de race veel kunnen rijden, dat maakte het voor mij ook bijzonder, net als de atmosfeer langs de baan. Die was echt waanzinnig. Het was bovendien de eerste echte lange afstandsrace voor Andy Wallace, die nu één van de weinige coureurs is die zowel Le Mans, Daytona en Sebring gewonnen hebben. Het zijn er niet veel die dat kunnen zeggen,” aldus Jan die ook nog een vergelijk maakt tussen toen en nu wat de auto’s en het Circuit de la Sarthe betreft.

    “Het grootste verschil op het circuit is natuurlijk de aanleg van de twee chicanes op Mulsanne. Anders hadden we daar nog steeds over de 400 km per uur gereden. Het is echt een stuk veiliger geworden daarmee. Toch zie je dan ook hoe snel de ontwikkeling van de auto’s gaat. De Peugeots halen met de chicanes erbij toch nog 346 km/u, anders hadden ze wellicht op 430 km/ u topsnelheid gezeten. De auto’s zelf zijn ook wat veiligheid betreft flink vooruitgegaan. Dat zie je vooral bij de forse klappers van de laatste tijd, waarbij het letsel voor de coureurs beperkt blijft. Als ik mijn Jaguar vergelijk met de Peugeot nu (overigens beide dichte prototypes) dan zit er volgens mij niet zoveel verschil in het vermogen, maar is er natuurlijk wel een flink verschil in de neerwaartse druk en luchtweerstand, daar is een hoop ontwikkeling geweest. Het is veel meer verfijnd nu. Om op zaterdag in mijn oude auto te rijden, daar kijk ik natuurlijk enorm naar uit. Ik ben benieuwd of ze mijn oude stoeltje nog bewaard hebben. Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is hoe het aan gaat voelen, is het na twee bochten weer vertrouwd of lijkt het ineens een compleet andere wereld..”

    13-06-2008 om 20:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24U Le Mans: Jos Menten krijgt portie pech voor zijn kiezen
    Op maandag 9 en dinsdag 10 juni zijn 54 van de 55 deelnemende wagens de technische controle gepasseerd. Enkel de Lucchini Judd-proto van het Italiaanse Racing Box bleef achter op het circuit van Le Mans. Onder de 54 wagens bevond zich ook de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Om 10u50 bood het team rond Rik Bryan en Graham Schulz zich aan op de traditionele ‘pesage’ aan de Place des Jacobins. Ook Jos Menten en zijn teamgenoten Christian Fittipaldi en Terry Borcheller waren van de partij.

    Jos Menten spectaculair

    “Ik ben echt blij dat ik er opnieuw bij ben. Vorig jaar moest ik me nog aanpassen aan het circuit, maar dit jaar kunnen we ons op andere dingen concentreren. We hebben alledrie ervaring met de Aston Martin en we kennen het circuit. Bovendien kan het team verder borduren op data van de voorbije drie jaar. Ik denk wel dat je kunt stellen dat wij de sterkste bezetting uit de privateers hebben. Wanneer de fabriekswagens vooraan een steekje laten vallen, zijn wij klaar om het commando over te nemen”, klinkt het bij een strijdlustige Jos Menten.

    Toch lopen de kwalificatiesessies op woensdag niet van een leien dakje. Een probleem met de voorruit houdt de Aston Martin DBR9 vanaf 20u00 in de pitbox. De drie rijders klagen over het zicht, waarop het team besluit om een nieuwe voorruit te monteren. Een niet zo vanzelfsprekende opgave, waarbij de hulp van specialisten wordt ingeroepen: “Het zicht is troebel. We dachten eerst dat onze ‘tear offs’ de boosdoeners waren, maar blijkbaar ligt de voorruit zelf aan de basis van het onheil. Het team gaat nu de voorruit vervangen zodat we tussen 22u00 en middernacht kunnen aanvallen”, aldus de coureur uit Haelen.

    Om 22u00 gaat het licht op groen voor de tweede woensdagsessie. Met de zonsondergang in de achtergrond maakt Team Modena zich klaar maken om alle rijders de drie verplichte nachtrondjes af te laten werken. Maar ook in de tweede sessie staat Dame Fortuna niet aan de zijde van Menten en co. Een motorprobleem dwingt het Britse team om de nachttraining na 30 minuten af te breken. Terry Borcheller heeft geen andere keuze dan de Aston Martin naast de piste te parkeren, nadat de cockpit zich met blauwe rook vult. Olieverlies luidt het verdict. Gelukkig heeft de Aston Martin V10-krachtbron geen schade geleden en kan er op donderdag opnieuw met dezelfde motor gereden worden. De Aston Martin DBR9 #59 sluit de woensdagkwalificaties af op de tiende plaats in de LMGT1-klasse met een povere 3:58” op de klokken.

    Wie denkt dat de pechduivel het team uit High Wycombe op donderdag met rust zou laten, heeft het mis. Na de stints van Fittipaldi en Borcheller gaat het rond 21u00 opnieuw fout: “De wielmoer rechtsachter kwam los, waardoor ik mijn wiel verloor. Einde van de derde sessie, met een minimum aan kilometers in de benen. Hopelijk kunnen we onze achterstand in de laatste twee uur goedmaken. We zullen de laatste sessie verstandig moeten gebruiken want we moeten nog onze verplichte night laps afwerken”, doet Menten zijn relaas.

    In de laatste twee kwalificatie-uurtjes gaat het beter. De drie rijders werken alledrie hun verplichte rondjes af, waarna Menten en Fittipaldi een versnelling hoger schakelen. De 3:58” van woensdag maakt plaats voor een 3:53”, goed voor de achtste plek in LMGT1: “Het had sneller gekund, maar dan hadden we zachte banden moeten monteren. Uiteindelijk zijn we best tevreden met de vooruitgang die we geboekt hebben. Op gebied van set-up zitten we goed. De afstelling van de wagen is immers primordiaal in een slijtageslag als de 24 Hours of Le Mans. Hopelijk hebben wij onze portie pech nu achter de kiezen en gaan we een probleemloze wedstrijd tegemoet.”

    13-06-2008 om 20:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heinz-Harald Frentzen; Agent 007
    Het Aston Martin Racing team kende een succesvolle laatste kwalificatiesessie voor de 76e editie van de 24 uur van Le Mans. Na de vier uur durende sessie, hebben de 009 en 007 wagens zich respectievelijk als vierde en vijfde geplaatst op de GT1 grid. In de Car 007 zullen oud F1 coureurs Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger en FIA GT rijder Andrea Piccini plaatsnemen achter het stuur. In 009 wagen rijdt onder andere David Brabham.

    Heinz Harald Frentzen in de 007 Aston Martin

    “We komen nu in het goede ritme”, vertelde Frentzen na afloop van de sessie. “Het feit dat de conditie van de baan de hele dag hetzelfde bleef, heeft ons erg geholpen. Tijdens de testdagen konden wij door de condities namelijk geen goed beeld krijgen van waar wij werkelijk stonden. Nu hebben wij daar een duidelijk beeld van en dat moedigt mij sterk aan. De wagen voelde erg goed en ik denk dat wij in een goede vorm verkeren.”

    “Ik had een goed gevoel bij de auto vanaf de start van de eerste sessie”, liet Karl Wendlinger weten. “Dat gevoel is niet echt meer veranderd. Vandaag moest er alleen nog aan details gewerkt worden. Het waren meer evoluties dan grote revoluties, wat een goed teken is. Ik heb ook het gevoel dat ik de auto goed ken en daarmee zijn wij zeer goed voorbereid.”

    13-06-2008 om 20:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sarrazin/Lamy/Würz pakken pole, Lammers eerste Nederlander
    Peugeot at night

    LE MANS - Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en F1 testrijder Alexander Würz hebben de pole gepakt met de Peugeot 908 HDI FAP in de 76e editie van de 24uren van Le Mans. Het trio deed dat voor de zusterauto's van Montagny/Klien/Zonta en Gene/Minassian/Villeneuve. De derde wagen van Peugeot, de nummer 9 met aan boord Ricardo Zonta, ging in de tweede kwalificatie nog van de baan. De Braziliaan maakte een zware klapper en was duidelijk ontgoocheld. De monococque schijnt niet te zwaar beschadigd te zijn en de auto zou tijdig hersteld kunnen worden voor de race.

    De plaatsen vier, vijf en zeven gaan naar de Audi R10 TDI diesels. Alan McNish verbeterde zijn tijd en vertrekt zaterdag vanaf de tweede startrij. De Audi van Team Joest met de jongelingen Rockenfeller, Luhr en Premat draaide de vijfde tijd, voor de verrassend snelle Stephan Mücke in de Lola Aston Martin. Eerst was de Lola Aston trager dan de Charouz Lola van vorig jaar, maar Mücke wist na een tijdsverbetering de Audi van Biela/Werner/Pirro achter zich te houden met vier tienden voorsprong.

    Jan Lammers in de Muscle Milk Lola

    Ook de fonkelnieuwe Dome S102 deed het goed. De wagen van de Japanners zette de achtste tijd neer, en was daarmee de tweede benzine aangedreven LMP1. Romain Dumas had oorspronkelijk de 'pole' in LMP1 bij de benzines, maar werd verwezen naar de negende plaats algemeen. De Charouz Lola Judd van Gregg Picket, Klaus Graf en snelste Nederlander in de kwalificatie Jan Lammers wist de twaalfde tijd neer te zetten.

    Maar dan is er nog die andere Nederlander... ene Jos Verstappen. 'The Boss' verpulverde niet alleen de concurrentie in LMP2, maar hij bleef ook de beide Epsilon Euskadi's (LMP1) voor. Het verschil tussen de LMP1 van Lammers en de Porsche RS Spyder LMP2 was een dikke seconde en dubbel zo groot als het verschil tussen Verstappen en Porsche fabrieksrijder Sascha Maassen. De Duitser moest in de Team Essex Porsche RS Spyder een halve seconde toegeven op de Nederlander, die in tegenstelling tot Maassen nog maar een half jaartje met de Porsche rijdt. De Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda kwam niet meer in actie tijdens de tweede kwalificatie.

    JOS THE BOSS, FOTO: FRITS VAN ELDIK

    De Belgische amazone Vanina Ickx start als achttiende, voor Marc Goossens op de 21e plaats. Tenminste, als het team de Creation tijdig krijgt klaargestoomd voor de wedstrijd. Stuart Hall ging gisteren hard van de baan, de voorkant was flink beschadigd en er zaten nog maar drie wielen aan de wagen. Hall werd naar het ziekenhuis gebracht voor een medische check-up, maar het team vermoed dat hij weer fit zal zijn voor zaterdag. Nu is alleen nog de vraag of de auto op tijd gerepareerd is.

    Jos Menten

    Een kleine halve minuut na de poletijd volgt de Corvette C6.R van Ron Fellows, O'Connell en Magnussen. Het trio moest moeite doen om de Larbre Saleen S7-R achter zich te houden, gepiloteerd door Christophe Bouchut. De derde plaats in GT1 ging naar de tweede fabrieks Corvette, voor de beide Aston Martins 009 en 007. Peter Kox en Mike Hezemans sluiten aan achter de Gulf gesponsorde Britten, de Team Modena Aston Martin van Jos Menten is derdelaatste. Menten verloor overigens gisteren ook nog een wiel.

    In GT2 tenslotte werd de rangschikking ook door mekaar geschud. De Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister werd verwezen naar de vierde plaats in GT2 en het was de IMSA Matmut Porsche die met de pole aan de haal ging. Op de tweede plaats eveneens een Porsche, namelijk de Felbermayer 997 GT3 RSR van Wolf Henzler, Davison en Horst Felbermayer senior. Het trio Bell/Mullen/Sugden was op de derde plaats de eerste Ferrari. Een 'tegenvallende' zesde tijd voor het trio Jaime Melo, Gianmaria Bruni en Mika Salo wat toch wel bekend staat als een topteam binnen de GT2 gelederen. De Spyker van het Nederlandse Spyker Squadron klokte de negende tijd, de Ferrari van Eric van de Poele staat op de voorlaatste plaats voor de Zwitserse Spyker.

    Om 15.00u zaterdag wordt het startschot gegeven van de 76e editie van de 24uren van Le Mans.

    13-06-2008 om 20:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste actie FOTO's van nieuwe A1 GP bolide 'Powered by Ferrari'
    Deze week werd de nieuwe A1GP-wagen getest voor het nieuwe seizoen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Ferrari is bezig met de ontwikkeling van de nieuwe bolide.

    Nieuwe A1 GP bolide in actie

    Na een zeer geslaagde test op Fiorano, voelde Andrea Bertolini de door Ferrari motoren aangedreven wagen op Imola aan de tand. Dit was de eerste keer dat de bolide bestuurd werd buiten Fiorano.

    A1 GP by Ferrari

    Na twee lange testdagen op de dinsdag en de woensdag is de feedback over de auto nog steeds zeer positief, wat veel goeds beloofd voor het vierde A1GP-seizoen.

    A1 GP by Ferrari


    A1GP by Ferrari


    Ferrari geel

    13-06-2008 om 20:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstappen rijdt concurrentie zoek: "Werd zelfs twee keer opgehouden"
    LE MANS - Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en oud-F1-coureur Jos Verstappen starten morgen vanaf de pole-position in de LMP2-klasse voor de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. In de kwalificatie voor de Franse lange-afstandsrace reed Jos Verstappen op donderdagavond in de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur een rondetijd van 3.32,301 minuten op het 13,629 kilometer lange circuit. Dat was genoeg om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen.

    Jos Verstappen is het nog niet verleerd

    Zoals gebruikelijk in Le Mans was de kwalificatie verdeeld over de woensdag- en de donderdagavond met in totaal vier uur trainingstijd per avond. Op woensdagavond sloot het Nederlandse Porsche-team de training af als tweede in de klasse en als dertiende in het algemeen klassement, dankzij de tijd van 3.34,078 minuten van Jos Verstappen. Alle rijders werkten zonder problemen hun ronden af. Alleen Jos Verstappen kreeg eenmaal te maken met een lekke linker achterband, het gevolg van een aanrijding met een auto uit de langzamere GT2-klasse. Omdat dit kort voor de ingang van de pitstraat gebeurde, kon Verstappen direct binnenkomen voor een bandenwissel, waardoor het tijdverlies beperkt bleef. De kwalificatie op woensdagavond moest twee keer met de rode vlag worden onderbroken, nadat rijders met hun auto van de baan waren geraakt. Na de tweede rode vlag, kort voor middernacht met nog zo’n tien minuten resterend, besloot de wedstrijdleiding de sessie niet meer te hervatten.

    Op donderdagavond wist Jos Verstappen zijn rondetijd eerst te verbeteren naar 3.33,192 en daarna stelde hij met 3.32,301 zijn eigen tijd nogmaals scherper, nadat het team de motor had gewisseld, om alle eventuele risico’s voor de race uit te sluiten. Dat was tevens voldoende om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen. “Het ging probleemloos. Gisteren wist ik al dat er nog wat in zat en vandaag is het inderdaad gelukt”, aldus Verstappen. “Elke keer dat we naar buiten gaan is de auto beter, en zelf leer ik ook het circuit steeds beter kennen. Mijn snelste ronde was zelfs nog niet helemaal perfect, want ik werd nog twee keer opgehouden. Dank ook aan de monteurs, die door hun snelle en perfecte werk bij het wisselen van de motor een grote bijdrage hebben geleverd aan deze prestatie.” Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde: “Dit is waarop we gehoopt hadden, maar dat het ook daadwerkelijk gelukt is, is natuurlijk prachtig! Een prachtige prestatie voor ons team. Dank aan Porsche voor een perfecte auto, aan Michelin voor uitstekende banden en aan het team voor hun inzet. Zelf merk ik ook dat mijn prestaties steeds beter worden.” Jeroen Bleekemolen, die dit weekeinde in Le Mans zijn racepremière met de Porsche RS Spyder beleeft, meldde: “Nadat ik tijdens de testdag twee weken geleden niet meer dan vier ronden in de regen kon rijden, heb ik nu flink wat ervaring met de RS Spyder kunnen opdoen. De auto gaat enorm goed, dat geeft veel vertrouwen voor de race!”

    De vrijdag staat in Le Mans traditioneel in het teken van de rijdersparade van 18.00 tot 20.00 uur in het centrum. Op zaterdag vindt van 9.00 tot 9.45 uur de warm-up plaats, de start van de race is op zaterdag om 15.00 uur.

    13-06-2008 om 20:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamy/Sarrazin/Wurz op pole, Verstappen verpulvert concurrentie
    LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy, Stephane Sarrazin en Alexander Wurz heeft de pole gepakt voor de 76e editie van de 24u van Le Mans. In LMP2 was het Jos Verstappen die de concurrentie inmaakte. Verstappen zette een kanontijd van 3.32.301 op de tabellen in LMP2, maar liefst een volle seconde sneller dan Porsche RS Spyder expert Sascha Maassen in de Essex bolide.

    Jos the Boss back in business, foto Frits van Eldik

    In GT1 pakte de Corvette C6.R van Fellows/O'Connell/Magnussen zeer nipt de pole. Het verschil met de Saleen van Bouchut bedroeg 0.093 seconden. De pole in GT2 tenslotte werd een ware strijd. De Flying Lizard Porsche stond op voorlopige pole, maar werd verwezen naar P4. Het was de IMSA Matmut Porsche die de snelste tijd klokte door ruimschoots onder de vier minuten-barrière te gaan.

    13-06-2008 om 20:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs