24H Le Mans: Jan Lammers geeft op na elf uren racen, Peugeot leidt
Met nog één uur te gaan voor halfweg koers, rijdt de Peugeot van Marc Gené, Nicolas Minassian en Jacques Villeneuve op kop van de race. Op één ronde volgt momenteel de #2 Audi R10 van Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish. De Peugeot van Klien/Montagny/Zonta hangt derde.
Iets na middernacht ging Marcel Fässler zwaar van de baan in de Porsche Curves. De Courage-ORECA was achteraan helemaal vernield en Fässler werd voor een check-up weggebracht. Dit zorgde meteen ook voor de eerste safety-car situatie.
Eerste benzine-proto is nog steeds de #17 Pescarolo Judd van Treluyer/Tinseau/Primat, voor de #5 Courage Oreca van Ayari/Duval/Groppi. De sterk presterende Dome S102 kende een zwaar probleem en verloor een ronde of twintig, maar reed wel meer dan negen uur sterk mee, zonder één enkel probleem. De Japanse auto hangt nu 26ste.
Vanina Ickx is knap twaalfde in de Rollcentre Pescarolo. Marc Goossens is ondertussen opgeschoven tot de 34e plek. Jan Lammers heeft helaas moeten opgeven in de Charouz Lola. De wagen die hij deelde met Greg Pickett en Klaus Graf kende een terminaal ophangingsprobleem.
In LMP2 is het nog steeds een heftige strijd tussen de Van Merksteijn Porsche en de Essex Porsche. Beiden worden nu gescheiden door één rondje La Sarthe. De Speedy Racing Lola is derde.
David Brabham, Antonio Garcia en Darren Turner rijden momenteel op kop in GT1 met de Aston Martin Racing DBR9, gevolgd door de de Corvette van Fellows/O'Connell/Magnussen en de zusterauto van Frentzen/Wendlinger/Piccini. Jos Menten is zesde in de Team Modena Aston Martin, terwijl Hezemans/Kox het ene na het andere problemen kennen op de prachtige Lamborghini.
Ferrari alom in GT2, waarin de eerste vijf plaatsen bekleed worden door de Italiaanse wagens. Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni rijden momenteel op kop. Beide Spykers hebben jammergenoeg de strijd moeten staken.
24H Le Mans: Open race na zeven uren, heftige strijd in alle klassen
De afgelopen uren zijn zeer rustig geweest qua incidenten, maar de race zelf is allesbehalve rustig geweest. Momenteel spelen de #7 en #9 Peugeots haasje over voor de leiding van de wedstrijd, en tot voor enkele minuten reed Christian Klien op kop in de #9. Klien ging zonet wel van de baan in de Ford Chicanes en stak een tijdje vast in het grind.
Eerste benzine-proto is momenteel de Courage-Oreca van Ayari/Duval/Groppi, gevolgd door de #17 Pescarolo Judd. Daarachter volgt de #8 Peugeot die een heel pak tijd verloor wegens versnellingsbakproblemen. Op de negende plek rijdt de sterk presterende Dome S102 rond.
Van Merksteijn Motorsport rijdt weer aan de leiding in LMP2, nadat enkele minuten geleden de Team Essex Porsche RS Spyder met een lekke band moest binnenkomen. De Deense Porsche heeft nu ongeveer een ronde achterstand op "onze" Porsche.
Ook een verrassend sterke prestatie is er van de Embassy Racing Zytek. De wagen kende al het ganse seizoen problemen in de LMS, maar hangt nu knap vierde in LMP2 met op dit moment Jonny Kane achter het stuur.
Vanina Ickx is veertiende in de Rollcentre Pescarolo, Jan Lammers hangt op een achttiende plek. Marc Goossens is in de Creation na talloze problemen teruggevallen naar de veertigste plaats.
In GT1 rijdt de #63 Corvette op kop voor de #009 Aston Martin, Jos Menten is zesde. Peter Kox en Mike Hezemans kenden al vrij veel problemen in de IPB Spartak Lamborghini en zijn laatste in GT1. Melo/Bruni/Salo leiden in GT2, terwijl de officiële Spyker van Dumbreck/Kelleners/Vasilliev moest opgeven met motorproblemen.
Twee en een half uur onderweg in de 24 uren van Le Mans 2008 en er is al zeer veel gebeurd, zoals altijd.
Claude-Yves Gosselin ging van de baan bij het ingaan van de eerste Ford Chicane en moest opgeven met de Trading Performance Zytek LMP2. Even daarvoor kwam de eerste officiële opgave in de vorm van de #83 Risi-Krohn Ferrari F430 van onder meer Eric van de Poele. De Ferrari was van de baan gegaan in "Virage du Karting".
Even later was er chaos over het ganse circuit toen de Lola Aston Martin van Jan Charouz van de baan schoof in de Dunlop Chicane en hard achterwaarts de muur invloog. De Lola was één van de benzine-favorieten en reed zevende. Charouz lukte er wonderwel nog in om de wagen terug te brengen naar de pitlane, ondanks het verlies van talloze onderdelen op weg naar de pitlane.
In GT2 was er ook drama toen de leidende Porsches van IMSA Matmut en Flying Lizard met mekaar in aanraking kwamen vlak voor Indianapolis. De IMSA Porsche zou hebben opgegeven met een afgebroken wiel, terwijl Seth Neimann de Flying Lizard Porsche nog terugbracht naar de pits, met een half afgebroken wiel en een beschadigde radiator.
Enkele minuten geleden kwam de leidende #8 Peugeot binnen voor een pitstop, maar de wagen werd vlak voor vertrek snel binnengeduwd in de pitbox met vermoedelijk een versnellingsbakprobleem. De #9 van Christian Klien werd een zwarte vlag met oranje bol getoond wegens het niet werken van het licht rechtsvooraan.
Even later nog meer drama toen Emmanuel Collard spinde bij het voorbijsteken van een Epsilon Euskadi en een Corvette en daardoor zijn Pescarolo vrij fel beschadigde. Ook Stuart Hall kwam binnen met de Creation-AIM (van onder meer Marc Goossens) wegens een lekke band.
Momenteel rijdt Alan McNish op kop in de #2 Audi R10, gevolgd door de #7 Peugeot.
Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn zijn nog steeds leiders in LMP2, zonder al te veel problemen.
BRNO - De 24 uur van Le Mans ging om 15:00h van start op het zelfde moment startte ook de FIA WTCC kwalificatie. Met als verrassende snelste Alessandro Zanardi. De Italiaan was de concurrentie te snel af in zijn BMW 320si. Alain Menu moest slechts een tiende van een seconde op de tijd van Zanardi toegeven en start morgen als tweede. Felix Porteiro heeft morgen uitzicht op de achterkant van Zanardi bij de start. De Spanjaard finishte de kwalificatie met een derde tijd.
Tom Coronel kende een goede tweede vrije training, maar in de kwalificatie moest hij toch zijn meerdere erkennen in de SEAT Léon TDI's. Coronel vangt morgen de race als vijftiende aan. Olivier Tielemans en Jaap van Lagen starten morgen als twintigste en drieëntwintigste.
FIA WTCC kwalificatie Brno
01. Alessandro ZANARDI BMW 320si 2:08.913
02. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.126
03. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.187
04. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.191
05. Gabriele TARQUINI SEAT Leon TDI +00.586
06. Tiago MONTEIRO SEAT Leon TDI +00.743
07. James THOMPSON Honda Accord Euro R +00.850
08. Augusto FARFUS BMW 320si +00.888
09. Jordi GENE SEAT Leon TDI +00.896
10. Andy PRIAULX BMW 320si +01.180
11. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +01.372
12. Nicola LARINI Chevrolet Lacetti +01.411
13. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +01.428
14. Rickard RYDELL SEAT Leon TDI +01.437
15. Tom CORONEL SEAT Leon +01.569
16. Pierre-Yves CORTHALS SEAT Leon +01.684
17. Jorg MULLER BMW 320si +01.762
18. Franz ENGSTLER BMW 320si +02.210
19. Michal MATEJOVSKY SEAT Leon +02.319
20. Oliver TIELEMANS BMW 320si +02.522
21. Stefano D'ASTE BMW 320si +02.770
22. Andrei ROMANOV BMW 320si +03.134
23. Jaap van LAGEN Lada 110 +03.231
24. Ibrahim OKYAY BMW 320si +03.956
25. Viktor SHAPOVALOV Lada 110 +04.841
26. Alexander LVOV Honda Accord Euro R +05.614
Een dik uur geleden ging de 76ste editie van de 24 Heures du Mans van start, met de drie Peugeots 908 op kop. Het Franse merk rijdt op dit moment nog steeds op kop, met de #8 van Lamy voor de #9 van Montagny en de #7 van Minassian.
Op bijna 50 seconden van de leider volgt dan de eerste Audi van Alan McNish, gevolgd door de zuster Audi's van Biela en Luhr. Eerste benzine is momenteel de Pescarolo Judd van Jean-Christophe Bouillon, voor de sterk presterende Dome S102.
Na ongeveer een half uur was er een crash voor Tommy Erdos in de RML Lola LMP2. Erdos werd bij het afremmen voor de eerste chicane gehinderd door Greg Pickett in de Charouz Lola, van onder meer Jan Lammers, en vloog hard de vangrail in. De wagen staat momenteel nog steeds in de pits. Ook de Charouz Lola moest binnen voor een check-up.
Jeroen Bleekemolen rijdt op kop in LMP2, maar wordt op amper twee tienden gevolgd door Casper Elgaard in de Essex Porsche RS Spyder. Marc Goossens is in de Creation-AIM, die tijdig hersteld raakte voor de race, zeventiende algemeen.
In GT1 rijden beide officiële Corvettes momenteel op kop, voor de beide Aston Martin Racing DBR9's. Peter Kox kwam na enkele ronden al de pitlane in wegens een technisch probleem met de Lamborghini en is voorlaatste algemeen, met zeven ronden achterstand op de leidende Corvette.
Johannes van Overbeek leidt in GT2, voor Jaime Melo.
WTCC: Jörg Müller klokt opnieuw een snelste tijd voor BMW
BRNO - Jörg Müller staat bovenaan de uitslag van de tweede vrije training van het FIA WTCC op Brno. Het asfalt was wat afgekoeld ten opzichte van de eerste training vandaag, waardoor het voor sommige coureurs moeilijker was een goed resultaat neer te zetten. Snelste man van de eerste sessie Andy Priaulx wist nu niet verder te komen dan een elfde tijd. Hoewel de BMW's erg sterk zijn in Tsjechië moeten zij wel opletten op de Chevy's. Rob Huff finishte de sessie namelijk met een tweede tijd. Augusto Farfus eiste de derde plaats op.
Tom Coronel reed zich naar een keurige zesde tijd met zijn SEAT Léon. De overige Nederlanders eindigde buiten de toptien. Nu zullen de heren coureurs zich gaan opmaken voor het kwalificatiegevecht dat vanmiddag zal los barsten op Brno.
Top 10 FIA WTCC Vrije Training #02 Brno
01. Jorg MULLER BMW 320si 2:09.564
02. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.195
03. Augusto FARFUS BMW 320si +00.343
04. Alessandro ZANARDI BMW 320si +00.394
05. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.451
06. Tom CORONEL SEAT Leon +00.473
07. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.578
08. Rickard RYDELL SEAT Leon TDI +01.125
09. Franz ENGSTLER BMW 320si +01.601
10. Sergio HERNANDEZ BMW 320si +01.604
--.
13. Oliver TIELEMANS BMW 320si +01.664
20. Jaap van LAGEN Lada 110 +02.387
BRNO - Deze ochtend wist Andy Priaulx als een "duveltje uit een doosje" de snelste tijd neer te zetten. Tijdens de eerste vrije training op het Tsjechische circuit van Brno was het de Brit die een tijd reed van 2:10.360. Hij was hiermee een anderhalve seconde sneller dan de pole position van vorig jaar. Dit komt mede doordat de Tsjechen het circuit voorzien hebben van een nieuwe laag asfalt. Achter de BMW van Priaulx eindigde merkgenoot Felix Porteiro. De derde tijd werd door Alain Menu gereden in zijn Chevrolet Lacetti.
De Nederlanders wisten geen toptien resultaat neer te zetten. Na een weekend aan zich voorbij te hebben laten gaan, kwam Tielemans sterk terug door de derde tijd in de Independents Trophy neer te zetten. Olivier Tielemans was met de dertiende tijd de best geklasseerde Nederlander.
Tom Coronel volgde op een vijftiende plaats en Jaap van Lagen wist teamgenoot Viktor Shapovalov met ruim een seconde voor te blijven, maar kwam helaas niet verder dan een tweeëntwintigste tijd. De Belg Pierre-Yves Corthals begon sterk aan het Tsjechische weekend. De SEAT-rijder was met zijn elfde tijd de beste Independents-rijder.
Top 10 FIA WTCC Vrije Training #01 Brno
01. Andy PRIAULX BMW 320si 2:10.360
02. Felix PORTEIRO BMW 320si +00.273
03. Alain MENU Chevrolet Lacetti +00.347
04. Alessandro ZANARDI BMW 320si +00.355
05. Augusto FARFUS BMW 320si +00.572
06. Gabriele TARQUINI SEAT Leon TDI +00.588
07. Jorg MULLER BMW 320si +00.879
08. James THOMPSON Honda Accord Euro R +00.932
09. Robert HUFF Chevrolet Lacetti +00.976
10. Yvan MULLER SEAT Leon TDI +01.183
--.
11. Pierre-Yves Corthals SEAT Leon +01.277
13. Oliver TIELEMANS BMW 320si +01.451
15. Tom CORONEL SEAT Leon +01.518
22. Jaap van LAGEN Lada 110 +03.136
Oud Champcar-coureur Alex Zanardi pakte met zijn BMW 320si in de allerlaatste seconden de pole in het Tsjechische Brno.
Het wordt een harde strijd voor Tom Coronel in Brno
Pole voor Zanardi Met een uitermate spectaculaire qualifying lap pakte oud Champcar-coureur Alex Zanardi de pole in het Tsjechische Brno. Met een tijd van 2.08.813 verpulverde hij het baanrecord dat de Zweed Rickard Rydell in 2004 vestigde. Aanvankelijk leken de Chevrolets aanspraak op de eerste startrij te maken maar door de fantastische tijd van Zanardi verhuisde Alain Menu voor de Sprintrace naar de tweede startplek.Wel moet aangetekend worden dat de Italiaan over de lichtste auto uit het gehele startveld beschikte. De Spanjaard Felix Porteiro kwalificeerde zich met zijn BMW als derde gevolgd door de Brit Rob Huff met een Chevrolet Lacetti. De Seat TDIs kwamen tijdens de kwalificatie in Brno eenvoudig topsnelheid te kort en met een vijfde tijd was de Italiaan Gabriele Tarquini de beste Seat afgevaardigde. BMW veteraam Jörg Múller parkeerde zijn BMW 320si in het begin van de sessie in de grindbak en kwam niet verder dan een teleurstellende zeventiende tijd. Bij de independents ging de pole naar Sergio Hernandez. Tom Coronel kwalificeerde zich als vijftiende en Olivier Tielemans als 20e. De Brit James Thompson zorgde voor een verrassing door zich met de Honda Accord R als zevende te kwalificeren. Ook Thompson leek geruime tijd aanspraak op de pole te maken. Jaap van Lagen kwalificeerde zich met zijn Lada als 23e.
Kwalificatie Brno 1. Alex Zanardi BMW 320si 2.08.813 2. Alain Menu Chevrolet Lacetti 2.09.039 3 Felix Porteiro BMW 320si 2.09.100 4. Rob Huff Chevrolet Lacetti 2.09.100 5. Gabriele Tarquini Seat Leon TDI 2.09.499 6. Tiago Montiero Seat Leon TDI 2.09.656 7. James Thompson Honda Accord Euro R 2.09.763 8. Agusto Farfus BMW 320si 2.09.801 9. Jordi Gene Seat Leon TDI 2.09.809 10.Andy Priaulx BMW 320Si 2.10.093
Ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de historische Le Mans winst
in 1988 zal de winnende Silk Cut Jaguar XJR-9LM terugkeren op het
Circuit de la Sarthe, voor een speciale ereronde vlak voor de start van
de 24 uur van Le Mans om drie uur op zaterdagmiddag. Tijdens zijn F1
periode richtte Jan Lammers zich ook op Le Mans. Niet zonder succes.
Hij won Le Mans in 1988.
De auto, tegenwoordig in het bezit van de Jaguar Daimler Heritage Trust
in Coventry, zal daarbij bestuurd worden door Jan Lammers, die daarmee
voor even terugkeert in zijn XJR-9LM.
Jan reed samen met teamgenoten Andy Wallace en Johnny Dumfries de
XJR-9LM naar de winst vanaf een zesde startpositie van de 56e 24 uur
van Le Mans.
De XJR-9LM was een doorontwikkeling van de XJR9, is ontworpen door Tony
Southgate en gebouwd door Tom Walkinshaw Racing (TWR), speciaal voor de
24 uur van Le Mans. Daar werd vanwege de hoge snelheden op het rechte
stuk van Mulsanne, toen nog zonder de twee chicanes en ruim 7
kilometer! lang, een aerodynamisch pakket vereist met minimale
weerstand.
Jaguar ging naar Le Mans met maar liefst vijf XJR-9 autos,
allemaal aangedreven door de Jaguar V12 met een vermogen van 750 pk en
een inhoud van 7 liter. Deze motor was gebaseerd op de 5.3 liter V12
uit de XJS. Aan het einde van de race reden er nog drie autos,
als eerste, vierde en zestiende.
De winnende Jaguar van Jan, Andy en Johnny reed in totaal 394 ronden en
legde daarbij een afstand van 5332 km af (3313 mijl). Ter vergelijk, de
winnende D-Type legde in 1957 een afstand af van 4397 km.
Samen met Jan gaan we even 20 jaar terug in de tijd; Die
overwinning in 1988 was heel bijzonder, maar dat besefte ik me
eigenlijk pas na de race. Het was voor Jaguar de eerste sinds 1957 en
het sloeg een brug van 30 jaar. Ik heb zelf tijdens de race veel kunnen
rijden, dat maakte het voor mij ook bijzonder, net als de atmosfeer
langs de baan. Die was echt waanzinnig. Het was bovendien de eerste
echte lange afstandsrace voor Andy Wallace, die nu één
van de weinige coureurs is die zowel Le Mans, Daytona en Sebring
gewonnen hebben. Het zijn er niet veel die dat kunnen zeggen,
aldus Jan die ook nog een vergelijk maakt tussen toen en nu wat de
autos en het Circuit de la Sarthe betreft.
Het grootste verschil op het circuit is natuurlijk de aanleg van
de twee chicanes op Mulsanne. Anders hadden we daar nog steeds over de
400 km per uur gereden. Het is echt een stuk veiliger geworden daarmee.
Toch zie je dan ook hoe snel de ontwikkeling van de autos gaat.
De Peugeots halen met de chicanes erbij toch nog 346 km/u, anders
hadden ze wellicht op 430 km/ u topsnelheid gezeten. De autos
zelf zijn ook wat veiligheid betreft flink vooruitgegaan. Dat zie je
vooral bij de forse klappers van de laatste tijd, waarbij het letsel
voor de coureurs beperkt blijft. Als ik mijn Jaguar vergelijk met de
Peugeot nu (overigens beide dichte prototypes) dan zit er volgens mij
niet zoveel verschil in het vermogen, maar is er natuurlijk wel een
flink verschil in de neerwaartse druk en luchtweerstand, daar is een
hoop ontwikkeling geweest. Het is veel meer verfijnd nu. Om op zaterdag
in mijn oude auto te rijden, daar kijk ik natuurlijk enorm naar uit. Ik
ben benieuwd of ze mijn oude stoeltje nog bewaard hebben. Waar ik ook
nieuwsgierig naar ben is hoe het aan gaat voelen, is het na twee
bochten weer vertrouwd of lijkt het ineens een compleet andere
wereld..
24U Le Mans: Jos Menten krijgt portie pech voor zijn kiezen
Op maandag 9 en dinsdag 10 juni zijn 54 van de 55 deelnemende wagens de
technische controle gepasseerd. Enkel de Lucchini Judd-proto van het
Italiaanse Racing Box bleef achter op het circuit van Le Mans. Onder de
54 wagens bevond zich ook de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Om
10u50 bood het team rond Rik Bryan en Graham Schulz zich aan op de
traditionele pesage aan de Place des Jacobins. Ook Jos
Menten en zijn teamgenoten Christian Fittipaldi en Terry Borcheller
waren van de partij.
Ik ben echt blij dat ik er opnieuw bij ben. Vorig jaar moest ik
me nog aanpassen aan het circuit, maar dit jaar kunnen we ons op andere
dingen concentreren. We hebben alledrie ervaring met de Aston Martin en
we kennen het circuit. Bovendien kan het team verder borduren op data
van de voorbije drie jaar. Ik denk wel dat je kunt stellen dat wij de
sterkste bezetting uit de privateers hebben. Wanneer de fabriekswagens
vooraan een steekje laten vallen, zijn wij klaar om het commando over
te nemen, klinkt het bij een strijdlustige Jos Menten.
Toch lopen de kwalificatiesessies op woensdag niet van een leien dakje.
Een probleem met de voorruit houdt de Aston Martin DBR9 vanaf 20u00 in
de pitbox. De drie rijders klagen over het zicht, waarop het team
besluit om een nieuwe voorruit te monteren. Een niet zo
vanzelfsprekende opgave, waarbij de hulp van specialisten wordt
ingeroepen: Het zicht is troebel. We dachten eerst dat onze
tear offs de boosdoeners waren, maar blijkbaar ligt de
voorruit zelf aan de basis van het onheil. Het team gaat nu de voorruit
vervangen zodat we tussen 22u00 en middernacht kunnen aanvallen,
aldus de coureur uit Haelen.
Om 22u00 gaat het licht op groen voor de tweede woensdagsessie. Met de
zonsondergang in de achtergrond maakt Team Modena zich klaar maken om
alle rijders de drie verplichte nachtrondjes af te laten werken. Maar
ook in de tweede sessie staat Dame Fortuna niet aan de zijde van Menten
en co. Een motorprobleem dwingt het Britse team om de nachttraining na
30 minuten af te breken. Terry Borcheller heeft geen andere keuze dan
de Aston Martin naast de piste te parkeren, nadat de cockpit zich met
blauwe rook vult. Olieverlies luidt het verdict. Gelukkig heeft de
Aston Martin V10-krachtbron geen schade geleden en kan er op donderdag
opnieuw met dezelfde motor gereden worden. De Aston Martin DBR9 #59
sluit de woensdagkwalificaties af op de tiende plaats in de
LMGT1-klasse met een povere 3:58 op de klokken.
Wie denkt dat de pechduivel het team uit High Wycombe op donderdag met
rust zou laten, heeft het mis. Na de stints van Fittipaldi en
Borcheller gaat het rond 21u00 opnieuw fout: De wielmoer
rechtsachter kwam los, waardoor ik mijn wiel verloor. Einde van de
derde sessie, met een minimum aan kilometers in de benen. Hopelijk
kunnen we onze achterstand in de laatste twee uur goedmaken. We zullen
de laatste sessie verstandig moeten gebruiken want we moeten nog onze
verplichte night laps afwerken, doet Menten zijn relaas.
In de laatste twee kwalificatie-uurtjes gaat het beter. De drie rijders
werken alledrie hun verplichte rondjes af, waarna Menten en Fittipaldi
een versnelling hoger schakelen. De 3:58 van woensdag maakt
plaats voor een 3:53, goed voor de achtste plek in LMGT1:
Het had sneller gekund, maar dan hadden we zachte banden moeten
monteren. Uiteindelijk zijn we best tevreden met de vooruitgang die we
geboekt hebben. Op gebied van set-up zitten we goed. De afstelling van
de wagen is immers primordiaal in een slijtageslag als de 24 Hours of
Le Mans. Hopelijk hebben wij onze portie pech nu achter de kiezen en
gaan we een probleemloze wedstrijd tegemoet.
Het Aston Martin Racing team kende een succesvolle laatste
kwalificatiesessie voor de 76e editie van de 24 uur van Le Mans. Na de
vier uur durende sessie, hebben de 009 en 007 wagens zich
respectievelijk als vierde en vijfde geplaatst op de GT1 grid. In de
Car 007 zullen oud F1 coureurs Heinz-Harald Frentzen en Karl Wendlinger
en FIA GT rijder Andrea Piccini plaatsnemen achter het stuur. In 009
wagen rijdt onder andere David Brabham.
We komen nu in het goede ritme, vertelde Frentzen na
afloop van de sessie. Het feit dat de conditie van de baan de
hele dag hetzelfde bleef, heeft ons erg geholpen. Tijdens de testdagen
konden wij door de condities namelijk geen goed beeld krijgen van waar
wij werkelijk stonden. Nu hebben wij daar een duidelijk beeld van en
dat moedigt mij sterk aan. De wagen voelde erg goed en ik denk dat wij
in een goede vorm verkeren.
Ik had een goed gevoel bij de auto vanaf de start van de eerste
sessie, liet Karl Wendlinger weten. Dat gevoel is niet
echt meer veranderd. Vandaag moest er alleen nog aan details gewerkt
worden. Het waren meer evoluties dan grote revoluties, wat een goed
teken is. Ik heb ook het gevoel dat ik de auto goed ken en daarmee zijn
wij zeer goed voorbereid.
Sarrazin/Lamy/Würz pakken pole, Lammers eerste Nederlander
LE MANS - Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy en F1 testrijder
Alexander Würz hebben de pole gepakt met de Peugeot 908 HDI FAP in
de 76e editie van de 24uren van Le Mans. Het trio deed dat voor de
zusterauto's van Montagny/Klien/Zonta en Gene/Minassian/Villeneuve. De
derde wagen van Peugeot, de nummer 9 met aan boord Ricardo Zonta, ging
in de tweede kwalificatie nog van de baan. De Braziliaan maakte een
zware klapper en was duidelijk ontgoocheld. De monococque schijnt niet
te zwaar beschadigd te zijn en de auto zou tijdig hersteld kunnen
worden voor de race.
De plaatsen vier, vijf en zeven gaan naar de Audi R10 TDI diesels. Alan
McNish verbeterde zijn tijd en vertrekt zaterdag vanaf de tweede
startrij. De Audi van Team Joest met de jongelingen Rockenfeller, Luhr
en Premat draaide de vijfde tijd, voor de verrassend snelle Stephan
Mücke in de Lola Aston Martin. Eerst was de Lola Aston trager dan
de Charouz Lola van vorig jaar, maar Mücke wist na een
tijdsverbetering de Audi van Biela/Werner/Pirro achter zich te houden
met vier tienden voorsprong.
Ook de fonkelnieuwe Dome S102 deed het goed. De wagen van de Japanners
zette de achtste tijd neer, en was daarmee de tweede benzine
aangedreven LMP1. Romain Dumas had oorspronkelijk de 'pole' in LMP1 bij
de benzines, maar werd verwezen naar de negende plaats algemeen. De
Charouz Lola Judd van Gregg Picket, Klaus Graf en snelste Nederlander
in de kwalificatie Jan Lammers wist de twaalfde tijd neer te zetten.
Maar dan is er nog die andere Nederlander... ene Jos Verstappen. 'The
Boss' verpulverde niet alleen de concurrentie in LMP2, maar hij bleef
ook de beide Epsilon Euskadi's (LMP1) voor. Het verschil tussen de LMP1
van Lammers en de Porsche RS Spyder LMP2 was een dikke seconde en
dubbel zo groot als het verschil tussen Verstappen en Porsche
fabrieksrijder Sascha Maassen. De Duitser moest in de Team Essex
Porsche RS Spyder een halve seconde toegeven op de Nederlander, die in
tegenstelling tot Maassen nog maar een half jaartje met de Porsche
rijdt. De Kruse Schiller Motorsport Lola Mazda kwam niet meer in actie
tijdens de tweede kwalificatie.
De Belgische amazone Vanina Ickx start als achttiende, voor Marc
Goossens op de 21e plaats. Tenminste, als het team de Creation tijdig
krijgt klaargestoomd voor de wedstrijd. Stuart Hall ging gisteren hard
van de baan, de voorkant was flink beschadigd en er zaten nog maar drie
wielen aan de wagen. Hall werd naar het ziekenhuis gebracht voor een
medische check-up, maar het team vermoed dat hij weer fit zal zijn voor
zaterdag. Nu is alleen nog de vraag of de auto op tijd gerepareerd is.
Een kleine halve minuut na de poletijd volgt de Corvette C6.R van Ron
Fellows, O'Connell en Magnussen. Het trio moest moeite doen om de
Larbre Saleen S7-R achter zich te houden, gepiloteerd door Christophe
Bouchut. De derde plaats in GT1 ging naar de tweede fabrieks Corvette,
voor de beide Aston Martins 009 en 007. Peter Kox en Mike Hezemans
sluiten aan achter de Gulf gesponsorde Britten, de Team Modena Aston
Martin van Jos Menten is derdelaatste. Menten verloor overigens
gisteren ook nog een wiel.
In GT2 tenslotte werd de rangschikking ook door mekaar geschud. De
Flying Lizard Porsche van Jorg Bergmeister werd verwezen naar de vierde
plaats in GT2 en het was de IMSA Matmut Porsche die met de pole aan de
haal ging. Op de tweede plaats eveneens een Porsche, namelijk de
Felbermayer 997 GT3 RSR van Wolf Henzler, Davison en Horst Felbermayer
senior. Het trio Bell/Mullen/Sugden was op de derde plaats de eerste
Ferrari. Een 'tegenvallende' zesde tijd voor het trio Jaime Melo,
Gianmaria Bruni en Mika Salo wat toch wel bekend staat als een topteam
binnen de GT2 gelederen. De Spyker van het Nederlandse Spyker Squadron
klokte de negende tijd, de Ferrari van Eric van de Poele staat op de
voorlaatste plaats voor de Zwitserse Spyker.
Om 15.00u zaterdag wordt het startschot gegeven van de 76e editie van de 24uren van Le Mans.
Eerste actie FOTO's van nieuwe A1 GP bolide 'Powered by Ferrari'
Deze week werd de nieuwe A1GP-wagen getest voor het nieuwe seizoen op
het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Ferrari is bezig met de
ontwikkeling van de nieuwe bolide.
Na een zeer geslaagde test op Fiorano, voelde Andrea Bertolini de door
Ferrari motoren aangedreven wagen op Imola aan de tand. Dit was de
eerste keer dat de bolide bestuurd werd buiten Fiorano.
Na twee lange testdagen op de dinsdag en de woensdag is de feedback
over de auto nog steeds zeer positief, wat veel goeds beloofd voor het
vierde A1GP-seizoen.
Verstappen rijdt concurrentie zoek: "Werd zelfs twee keer opgehouden"
LE MANS - Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en oud-F1-coureur
Jos Verstappen starten morgen vanaf de pole-position in de LMP2-klasse
voor de 76e editie van de 24 Uur van Le Mans. In de kwalificatie voor
de Franse lange-afstandsrace reed Jos Verstappen op donderdagavond in
de Porsche RS Spyder van het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur een rondetijd van 3.32,301 minuten op het 13,629 kilometer
lange circuit. Dat was genoeg om de beste startpositie in de klasse
voor zich op te eisen.
Zoals gebruikelijk in Le Mans was de kwalificatie verdeeld over de
woensdag- en de donderdagavond met in totaal vier uur trainingstijd per
avond. Op woensdagavond sloot het Nederlandse Porsche-team de training
af als tweede in de klasse en als dertiende in het algemeen klassement,
dankzij de tijd van 3.34,078 minuten van Jos Verstappen. Alle rijders
werkten zonder problemen hun ronden af. Alleen Jos Verstappen kreeg
eenmaal te maken met een lekke linker achterband, het gevolg van een
aanrijding met een auto uit de langzamere GT2-klasse. Omdat dit kort
voor de ingang van de pitstraat gebeurde, kon Verstappen direct
binnenkomen voor een bandenwissel, waardoor het tijdverlies beperkt
bleef. De kwalificatie op woensdagavond moest twee keer met de rode
vlag worden onderbroken, nadat rijders met hun auto van de baan waren
geraakt. Na de tweede rode vlag, kort voor middernacht met nog
zon tien minuten resterend, besloot de wedstrijdleiding de
sessie niet meer te hervatten.
Op donderdagavond wist Jos Verstappen zijn rondetijd eerst te
verbeteren naar 3.33,192 en daarna stelde hij met 3.32,301 zijn eigen
tijd nogmaals scherper, nadat het team de motor had gewisseld, om alle
eventuele risicos voor de race uit te sluiten. Dat was tevens
voldoende om de beste startpositie in de klasse voor zich op te eisen.
Het ging probleemloos. Gisteren wist ik al dat er nog wat in zat
en vandaag is het inderdaad gelukt, aldus Verstappen.
Elke keer dat we naar buiten gaan is de auto beter, en zelf leer
ik ook het circuit steeds beter kennen. Mijn snelste ronde was zelfs
nog niet helemaal perfect, want ik werd nog twee keer opgehouden. Dank
ook aan de monteurs, die door hun snelle en perfecte werk bij het
wisselen van de motor een grote bijdrage hebben geleverd aan deze
prestatie. Teameigenaar Peter van Merksteijn verklaarde:
Dit is waarop we gehoopt hadden, maar dat het ook daadwerkelijk
gelukt is, is natuurlijk prachtig! Een prachtige prestatie voor ons
team. Dank aan Porsche voor een perfecte auto, aan Michelin voor
uitstekende banden en aan het team voor hun inzet. Zelf merk ik ook dat
mijn prestaties steeds beter worden. Jeroen Bleekemolen, die dit
weekeinde in Le Mans zijn racepremière met de Porsche RS Spyder
beleeft, meldde: Nadat ik tijdens de testdag twee weken geleden
niet meer dan vier ronden in de regen kon rijden, heb ik nu flink wat
ervaring met de RS Spyder kunnen opdoen. De auto gaat enorm goed, dat
geeft veel vertrouwen voor de race!
De vrijdag staat in Le Mans traditioneel in het teken van de
rijdersparade van 18.00 tot 20.00 uur in het centrum. Op zaterdag vindt
van 9.00 tot 9.45 uur de warm-up plaats, de start van de race is op
zaterdag om 15.00 uur.
Lamy/Sarrazin/Wurz op pole, Verstappen verpulvert concurrentie
LE MANS - De Peugeot van Pedro Lamy, Stephane Sarrazin en Alexander
Wurz heeft de pole gepakt voor de 76e editie van de 24u van Le Mans. In
LMP2 was het Jos Verstappen die de concurrentie inmaakte. Verstappen
zette een kanontijd van 3.32.301 op de tabellen in LMP2, maar liefst
een volle seconde sneller dan Porsche RS Spyder expert Sascha Maassen
in de Essex bolide.
In GT1 pakte de Corvette C6.R van Fellows/O'Connell/Magnussen zeer nipt
de pole. Het verschil met de Saleen van Bouchut bedroeg 0.093 seconden.
De pole in GT2 tenslotte werd een ware strijd. De Flying Lizard Porsche
stond op voorlopige pole, maar werd verwezen naar P4. Het was de IMSA
Matmut Porsche die de snelste tijd klokte door ruimschoots onder de
vier minuten-barrière te gaan.
Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Ik mag zaterdag starten vanaf de LMP2 pole!'
,,We hebben pole in de LMP2!'', was de eerste reactie van Van
Merksteijn Motorsport-coureur Jeroen Bleekemolen na de vierde en
laatste kwalificatiesessie voor de 24 uur van Le Mans. ,,Ik heb nu al
zin in de race'', aldus de Aerdenhouter, die zaterdag en zondag met Jos
Verstappen en Peter van Merksteijn zal strijden op het beroemde Franse
race-asfalt.
,,Het team heeft vanavond tussen de eerste en tweede kwalificatiesessie
van twee uur de motor in een recordtempo gewisseld en we konden al heel
vroeg naar buiten, toen het nog licht was'', vertelt Jeroen. ,,De motor
was goed, dus Jos kon nog een keer met de qualifyers de baan op en
verbeterde onze tijd. Daarna hebben we de auto in de box gezet en niet
meer gereden. Alles werkt en de auto is klaar voor de race. Vrijdag
hebben we de rijdersparade in de stad. Zaterdag hebben we dan nog een
warm-up en om 15.00 uur begint de race.''
'Ik zal starten' ,,Ik zal zaterdagmiddag de start doen. Daar heb ik veel zin
in. Het blijft uniek hier van start te gaan. Eén keer eerder heb
ik dat gedaan met de Spyker. We hebben er vertrouwen in! Groeten vanuit
Le Mans.''
Sportscars: Jeroen Bleekemolen: 'Pole in LMP2 klasse Le Mans voorlopig teruggepakt'
Tijdens de voorlaatste kwalificatie voor de 24 uur van Le Mans heeft de
Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport vanavond de pole in de
LMP2-klasse voorlopig teruggepakt. Jeroen Bleekemolen, die met Jos
Verstappen en Peter van Merksteijn het team vormt, doet zijn verhaal.
,,We hebben net de 1e kwalificatie van vandaag achter de rug'', vertelt
Jeroen Bleekemolen voordat de laatste kwalificatie om 22.00 (tot
middernacht) begint. ,,We hebben voorlopig de pole terug gepakt van de
andere LMP2 Porsche. Ik ben begonnen in de auto die helemaal opnieuw in
elkaar gezet was. Heel veel onderdelen die we in de race gaan
gebruiken, zijn vandaag op de auto gezet. Dus moest ik rustig beginnen
en gingen we kijken of alles goed was. Ik heb één
tijdronde gedaan en ondanks veel verkeer zag ik dat de baan veel
sneller was dan gisteren. Ik reed nog op het hardere compound banden,
maar voelde dat de auto veel grip had. Daarna is Peter gaan rijden en
reed super rondentijden en erg constant.''
Jos op qualifyers ,,Jos is na Peter ingestapt en begon op zachte banden'',
vervolgt Jeroen. ,,Toen was hij al bijna sneller dan zijn tijd van
gisteren. Daarna is hij uitgegaan op qualifyers en daarmee pakte hij de
voorlopige pole in de LMP2 terug. Of het genoeg is, weten we over een
paar uur.''
Motor wisselen ,,We hebben wel op de data gezien dat de oliedruk niet
helemaal optimaal is. We gaan de motor wisselen. Het is meer uit
voorzorg en hopelijk kunnen we aan het eind van de avond nog even de
baan op om te kijken of de nieuwe motor helemaal goed is. Verder is er
heel veel schade gereden hier. Onder andere Peugeot en Création
hebben veel schade, maar er zijn er al meer vanaf gegaan. Straks meer
uit Le Mans.''
Zal Peugeot zijn prestatie van 15 jaar geleden kunnen evenaren?
Dat is de vraag. Vijftien jaar geleden stonden de drie Peugeot 905's
gebroederlijk op het podium in de prestigieuze 24 Uren van Le Mans.
Destijds won de wagen van Bouchut/Brabham/Hélary. Twee van hen,
Christophe Bouchut en David Brabham, staan nu tegenover elkaar in de
GT1 in respectievelijk de Larbre Saleen en de officiële Aston
Martin. Heden vandaag staat Peugeot weer sterk in de endurance racerij.
Vorig jaar was Audi met zijn R10's een klasse te sterk voor de
Peugeots, of lag het gewoon aan het feit dat het pas de eerste 24 uurs
race was voor de Peugeot 908 HDI FAP?
Gisteren palmden de drie Peugeots, met aan de leiding de #8 van
Stephane Sarazin/Pedro Lamy/Alexander Wurz, de eerste drie plaatsen in
tijdens de eerste kwalificatiesessie. Vandaag staat de tweede
kwalificatie op het programma, waarin de diesels de strijd zullen
voeren voor de definitieve pole positie. Wordt het een eerste startrij
met enkel Audi's of enkel Peugeots, of een mix...? Speelde Audi
gisteren verstoppertje, hadden ze last van verkeer of kunnen ze het
tempo van de Peugeots niet aan? Volg het straks live vanaf 19.00!
"Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen niet
ongevaarlijk is. Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een
zware crash met zijn Peugeot maakte", zegt Jos Verstappen in zijn
column in de Telegraaf. De oud F1 coureur debuteert momenteel op Le
Mans, dat nu al een grote indruk op hem gemaakt heeft. Verstappen over
zijn deelname aan de 24 Uren van Le Mans.
"Ik heb in de aanloop naar mijn eerste 24 Uren van Le Mans al veel
gehoord en gelezen over de beroemdste langeafstandsrace ter wereld",
vervolgt Verstappen. "Maar nu ik begin deze maand aan de pre-test heb
meegedaan en afgelopen dagen bij de technische keuringen ben geweest,
besef ik wat een enorm festijn het is. Je zou kunnen zeggen dat Le Mans
behalve een race ook vooral een evenement is. Er komt altijd heel veel
publiek op af en naar ik weet maken daarvan de Nederlandse racefans een
groot deel uit. Tienduizenden wel. Naar de 1000 km-race van Spa kwamen
ook al heel veel Nederlanders kijken. Ik vond het prachtig te zien hoe
zij toen de tribunes oranje kleurden. Dat verwacht ik ook in Le Mans en
alleen daarom al kijk ik naar de race uit."
"En ik mag meedoen! Nu lijkt dat misschien voor de hand te liggen omdat
we met onze Nederlandse Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport
al waren toegelaten tot de pre-test, maar je mag pas echt aan de 24
Uren meedoen als je in de pre-test tien ronden hebt afgelegd. Nu was
dat niet zo'n probleem, maar op een half natte, half droge baan was het
toch uitkijken. Het is en blijft een lastig circuit, vooral omdat het
zaterdag wellicht zou kunnen gaan regenen. Je kunt er dan makkelijk een
wagen afschrijven."
"Dat hebben we kunnen zien toen Gene in de pre-test een zware crash met
zijn Peugeot maakte. Dat liep voor hem gelukkig goed af en dan zie je
ook hoe veilig en sterk die wagens zijn gebouwd. Hij was wel zo
geschrokken dat hij later vertelde dat hij dacht dat hij de crash niet
zou overleven. Als je zo'n klap meemaakt, besef je wel weer dat racen
niet ongevaarlijk is. Daarom moet je altijd je koppie erbij houden."
Verder geeft Verstappen een reactie op de Canadese Grand Prix en het
incident met Lewis Hamilton. "Ik heb me dan ook afgelopen zondag zeer
verbaasd over Lewis Hamilton, die in de Grand Prix van Canada zo maar
pardoes tegen de wagen van Kimi Räikkönen aanreed. Het was
een kostbare en stomme fout van hem. Onder druk gaat hij dan toch
foutjes maken, zoals hij dat ook vorig jaar deed en daardoor de
wereldtitel verspeelde. Hamilton is een heel goede coureur, maar
doordat zijn pitstop stroef verliep en hij zag dat Räikkönen
en Kubica hem in de pitstraat voorbijreden raakte hij toch opgefokt. Ik
vond wel dat zijn team hem had moeten waarschuwen dat het licht in de
pitstraat nog op rood stond."
"Maar nu eerst mijn eerste 24 Uren van Le Mans, waarvoor de eerste
tijdtrainingen al gisteravond zijn begonnen. Met mijn teamgenoten Peter
van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen gaan we ons best doen om de
LMP2-klasse te winnen. We weten dat de race lang duurt. Onze auto is
snel genoeg en daarom kunnen we het ons permitteren het iets rustiger
aan te doen. Dat is natuurlijk maar betrekkelijk. Ik bedoel er mee te
zeggen dat we niet zwaar moeten tillen aan twee seconden die je
mogelijk verliest bij het inhalen van andere deelnemers. Beter even de
tijd nemen op het circuit dat ruim 13 kilometer lang is, dan onbezonnen
te keer gaan. Zoals gezegd: het koppie erbij houden!"
Peugeot slaat Audi bijna 'knock-out'! Mega klapper Noda + uitslagen
De eerste krachtmeting in de 24u van Le Mans zit erop, met direct veel
spektakel en een totale overmacht van Peugeot. Het Franse merk
versterkte zich dit jaar met diverse oud Formule1 gedienden. Gedurende
de eerste kwalificatie voor de 24u van Le Mans bleken de drie Peugeots
oppermachtig en verwezen Audi naar een grote achterstand. Jan Lammers
deed het goed met de Lola op een twaalfde stek. Datzelfde gold voor VM
Motorsport, dat ondanks een klapband van Jos Verstappen naar de tweede
positie in de LMP2 klasse reed. Peter Kox en Mike Hezemans streden
uitstekend mee in de GT1 klasse met een vierde positie.
Uiteindelijk konden geen van de topteams hun tijden in de tweede sessie
verbeteren en bleven de snelste rondetijden uit het eerste deel van de
kwalificatie nagenoeg staan. Peugeot deelde een mokerslag uit aan Audi.
Het Franse merk nam de eerste drie plaatsen voor haar rekening.
Daarachter volgden de drie Audis op een grote achterstand van
meer dan vijf seconden. De beste benzine wagen was die van Pescarolo.
Of het team daar blij mee is, moet nog bezien worden. Dumas crashte de
nummer 16 auto in de tweede sessie. De grote verassing is DOME met haar
gloednieuwe bolide. Het Japanse trio pakte een voorlopige achtste plek.
Jan Lammers met aan zijn zijde Greg Pickett en Klaus Graf in de Charouz
Racing - Cytosport Lola-Judd trainde naar een twaalfde plek, terwijl VM
Motorsport met Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn de 14e plek
noteerde. Daarmee zette de Nederlandse bemanning een tweede tijd neer
in de LMP2 gevolgd door Michael Vergers op een 16e plek. De Belgische
dame Vanina Ickx in de RollCentre Racing Pescarolo zette een 18e tijd
voor vlak voor Marc Goossens (19e) in de Creation. Overigens werd de
sessie meer dan een half uur onderbroken door de olielekkende Aston
Martin DBR9 van Team Modena, waar onder meer de Nederlander Jos Menten
aan het stuur zit. Peter Kox en Mike Hezemans doen het uitstekend in de
Reiter Lamborghini en noteerden een vierde stek in de GT1.
Morgen volgt de tweede kwalificatiedag. Same time, same place!