DSC: Titelverdedigers Van der Hoek/Van der Zwaan tweede in Spa
Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan hebben afgelopen
zondag tijdens de Dutch Supercar Challenge in Spa-Francorchamps een
fraaie tweede plaats behaald. De coureurs, die in de GT-klasse de titel
verdedigen, hadden de pech dat de wedstrijd van zaterdag werd
afgebroken en niet meetelt voor het klassement. Want ook toen lag er
een topresultaat in het verschiet voor de mannen van Brinkmann
Motorsport. De wagen van Arjans broer Robert van der Zwaan kende
technische problemen en haalde de finish helaas niet.
Na een racepauze van zes weken mochten de supersnelle GT-wagens van de
Dutch Supercars weer in actie komen. Na de Nürburgring was het
fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps de tweede halte van het
DSC-seizoen. Spa is een baan met veel rechte stukken, waar de 450
paardenkrachten tellende DTM Audi TT-R van Arjan wat verliest op de
concurrentie. ,,Maar in de bochten zijn wij weer beduidend sneller,
waardoor we een mooi perspectief op succes hadden,
vertellen Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan.
Heerlijk uitleven ,,Tijdens het vorige raceweekend was er maar een heel korte
vrije training. Tevens was er vanwege het slechte weer op de
Nürburgring maar één wedstrijd verreden, dus had ik
al met al maar kort in de wagen gezeten, vervolgt Ardi
van der Hoek. ,,De donderdag in Spa-Francorchamps kon ik me heerlijk
uitleven. Ten eerste is Spa een prachtig mooi circuit. Bovendien ging
tijdens de vrije training alles oké en kon ik lekker 2,5
à 3 uur rijden. Het ging dermate goed dat ik de snelste
rondetijd van iedereen neerzette.
Kwalificatie Ardi van der Hoek nam vrijdagmiddag ook de kwalificatie voor
zijn rekening. Naast een snelle auto en goed kunnen racen is er
nóg een belangrijk punt om een goed kwalificatieresultaat neer
te kunnen zetten. ,,Er kwamen in Spa liefst zestig wagens tegelijk op
de baan. Om niet veel last van langzaam verkeer te hebben, moet je dus
goed uitkienen wanneer je het beste naar buiten kunt gaan om je
vliegende ronde te rijden. Binnen het team is dat heel goed uitgekiend,
want ik had een mooie vrije baan. Omdat ik ook lekker racete, klokte ik
een heel snelle tijd. Met een ronde van 2.23,666 was ik liefst 3,8
seconden sneller dan de nummer twee.
Starten vanaf pole Dankzij dit kwalificatieresultaat verdiende het duo Van der
Zwaan/ Van der Hoek niet alleen een bonuspunt voor het kampioenschap,
maar mocht het succesvolle kampioensteam tevens vanaf pole-position
vertrekken tijdens de eerste race. ,,Ik nam de start voor mijn rekening
en dat ging uitstekend. Ik was prima weg en heb vervolgens met Cor
Euser om de kop geknokt, vertelt Arjan. ,,Na ongeveer
twintig minuten deed zich echter een ongeluk voor. Terwijl de safety
car op de baan was, knalde een aantal wagens vol achterop deze safety
car en werd de wedstrijd afgebroken. Omdat we nog niet zeventig procent
van de wedstrijd hadden afgewerkt, is de race reglementair ongeldig
verklaard. Helaas dus geen punten, ondanks onze goede
wedstrijd.
Tweede race Gelukkig konden de coureurs op zondag nog een tweede race
rijden. ,,Ardi mocht tijdens de rollende start vanaf pole vertrekken en
was goed weg. De organisatie vond echter dat hij iets te vroeg gas gaf.
Daardoor kreeg hij een drive through penalty en verloren we als team
wat tijd, had Arjan gezien. ,,Ardi kwam als derde terug
de baan op. Nadat hij René Snel had ingehaald, hadden we 23
seconden achterstand op koploper Cor Euser. Hij heeft het verschil
terug kunnen brengen tot tien seconden, waarna ik halverwege de race
het stuur overnam. Ik ging ook goed en naderde Cor tot op vier
seconden. Helaas kreeg ik op dat moment last van een slippende
koppeling en zat er niet meer in dan de tweede plaats. Dat resultaat is
natuurlijk ook prima. Mede door het bonuspunt van de kwalificatie staan
we er uitstekend voor in het klassement. We staan tweede, erg close
achter Cor Euser. Dat ziet er dus goed uit.
Minder geluk Robert van der Zwaan Arjans broer Robert van der Zwaan kende minder geluk tijdens
het weekend op Spa. Na een 9de plaats in de kwalificatie, kenden Robert
en zijn racepartner Elmar Grimm technische problemen. Door een storing
in de elektronica kon Robert van der Zwaan, die ook bij Brinkmann
Motorsport in een DTM Audi TT-R rijdt, slechts zes van de acht
cilinders van zijn motor gebruiken. Nadat op zaterdag de wedstrijd was
afgebroken, deden de problemen zich zondag in race 2 wederom voor.
Elmar Grimm besloot daarop de race te verlaten.
Kalender In het laatste weekend van juni komen Arjan en Robert van der
Zwaan opnieuw in actie. Dan is het fraaie Duitse circuit van Hockenheim
het decor van de volgende twee races.
Als Bas Schothorst na de eerste race van de Samsung BMW 130i Cup,
verreden tijdens de Jubileumraces, naar huis was gegaan, dan had hij
terug kunnen kijken op een mooie zege. Bas nam echter ook aan de tweede
race op het jubilerende Circuit Park Zandvoort deel, hij deed iets wat
zo niet zo slim was en verloor daarmee zijn zege in de eerste race.
Schothorst ging tegen deze uitspraak in beroep en zal, zo mag verwacht
worden, het gelijk aan zijn zijde krijgen.
De tweede race kende een bizar verloop. Niemand wilde tweede
worden. Daarom heb ik die plaats maar gepakt, omschreef Allard
Kalff het treffend op zn Kalffs.
Oh ja, de races werden gewonnen door Bertus Sanders (eerste race) en Jan Joris Verheul.
Aanvankelijk zou de Samsung BMW 130i Cup al tijdens de Pinksterraces
rijden met verbeterde software van het motormanagementsysteem. Dat werd
uiteindelijk uitgesteld tot de Jubileumraces op Circuit Park Zandvoort,
die in het teken stonden van de zestigste verjaardag van het circuit.
De nieuwe software moet tot snellere rondetijden leiden. Tijdens de
Jubileumraces werd het ronderecord van de klasse nog niet verbeterd.
Klassementsaanvoerder Bas Schothorst was de snelste tijdens de eerste
kwalificatietraining. Bas, die op zondag zijn 29ste verjaardag vierde,
bleef tweede man Bertus Sanders slechts 0,132 seconde voor. Tim Coronel
kampte in de eerste ronden met een technische storing. Nadat het
probleem was verholpen, reed hij de derde tijd. Achter vierde man Jan
Joris Verheul verraste Luuk Glansdorp positief met de vijfde tijd, nog
voor Duncan Huisman.
Tijd kwijt
Tim Coronel raakte zijn snelste tijd kwijt. Zijn auto was in de
pitstraat bijgetankt en dat mag niet. Probleem voor Tim: zijn
één na snelste ronde was een tijd van 2:11.982. Dat
betekende dat hij achteraan moest starten.
Hij liet de tweede kwalificatietraining aan zich voorbijgaan. Ik
heb problemen met de nieuwe software, aldus Coronel. Mijn
auto gaf het signaal dat er geen benzine in de tank zat. Nadat het team
had getankt, deed de auto het goed. Nu is mijn tijd afgenomen. Ik ben
pisnijdig op de organisatie. Zij moeten zorgen dat de software goed
functioneert.
Goede prestatie
Bas Schothorst was ook in de tweede kwalificatiesessie de snelste. De
pole position was daarmee veiliggesteld. Met zijn tweede tijd in de
tweede kwalificatietraining stelde Luuk Glansdorp de derde startplek in
de eerste race veilig. Een mooie prestatie van de 18-jarige coureur,
die tijdens de Pinksterraces zijn debuut maakte in de Samsung BMW 130i
Cup.
Mijn team heeft hard aan de auto gewerkt, vertelde hij.
De auto is flink onder handen genomen. Ik merk onder meer dat de
wegligging van de auto beter en stabieler is.
Bertus Sanders reed de vierde tijd in de tweede training, dat was voldoende voor de tweede startplek.
Twaalf autos
Ricardo van der Ende was wel aanwezig op het circuit. Hij zou niet in
actie komen. Kijk maar. Mijn auto is van een ander startnummer
voorzien en mijn naam is verwijderd, wees hij op
zijn auto in de pitbox van Ekris Motorsport. Hij kon nog
niks melden over eventuele andere autosportactiviteiten dit seizoen.
Jan Lammers ontbrak eveneens, hij was actief op Le Mans waar de
voorbereidingen voor de 24-uursrace plaatsvonden. Allard Kalff nam zijn
plaats in.
Rintje Ritsma maakte binnen het Certainty Racing Team plaats voor
Dillon Koster. De schaatser reed een gastrace in de Formule Ford. Dit
zorgde alles bij elkaar voor een startveld van twaalf autos,
één minder dan tijdens de Pinksterraces.
Op zaterdagavond vertrok om 19 uur een bonte stoet autos van
Circuit Park Zandvoort naar het hartje van Zandvoort. Met zichtbaar
plezier reden enkele deelnemers van de BMW 130i Cup door de
straten van Zandvoort.
Start-finish zege
Bas Schothorst gaf zichzelf in de eerste race een mooi
verjaardagscadeau. Hij nam vanaf pole position de leiding en stond die
positie niet meer af. Bas zag in de eerste ronde kans om een klein
gaatje te slaan ten opzichte van zijn achtervolger, de van de tweede
startplek vertrokken Bertus Sanders. Schothorst hield zijn voorsprong
constant, tot de slotfase. Ik kampte met benzinegebrek,
verklaarde Bas de reden waarom hij in de laatste ronde nog moest vrezen
voor de zege. Het brandstofverbruik is hoger door de nieuwe
software in het motormanagementsysteem. Daar kwam ik op een vervelende
manier achter.
Bertus Sanders eindigde op slechts 0,2 seconde achter de winnaar als
tweede. In de eerste ronde was Bas heel snel, daarna kon ik mijn
achterstand constant houden. Dichterbij komen was moeilijk, tot de
laatste ronde. De race duurde voor mij een ronde tekort.
Prachtig resultaat
De verrassing van de race was Luuk Glansdorp, die een prachtige derde
plaats veiligstelde. Hij lag de hele race op de derde plek. Hij zag
kans om een kleine voorsprong op te bouwen op vierde man Duncan
Huisman, een marge die hij kwijtraakte na een schakelfout. Vervolgens
liep de jonge coureur weer een beetje weg bij de Ekris-coureur.
Luuk was ook zelf verrast. Na de Pinksterraces dacht ik dat ik
de BMW Drivers Trophy zou moeten kunnen winnen. Dit resultaat is boven
verwachting. Mijn doel is nu om het de top lastig te maken.
Duncan Huisman moest zich in de slotfase zorgen maken om zijn vierde
plaats. Tim Coronel vocht zich vanaf de twaalfde startpositie naar
voren en vond zo de aansluiting bij Huisman, die met een marge van 0,1
seconde toch nog de vierde plek pakte.
Beste trainingstijd ooit
Luuk Glansdorp mocht twee keer op het podium plaatsnemen, want hij won
ook de BMW Drivers Trophy. Bernhard van Oranje eindigde als tweede, na
een fraai duel met zijn tijdelijke teamgenoot Allard Kalff.
Pieter Christiaan van Oranje moest tot zijn teleurstelling genoegen
nemen met de derde podiumplaats. Ik heb een fantastische
kwalificatietraining achter de rug, aldus PC.
Ik reed 1:55.3, dat is met afstand mijn beste tijd ooit. Ik heb
de afgelopen week met mijn teamgenoot Bertus getraind en dat heeft zijn
vruchten afgeworpen. Ik verpestte het bij de start.
Ik schakelde mis, waardoor ik echt een baggerstart had. Het duurde een
tijdje voor ik langs Toine Nagel was, toen was mijn achterstand op de
rest al vrij groot. In mijn ijver om mij naar voren te vechten maakte
ik nog een dubbele 360 graden-spin.
Zege Jan Joris
Winnaar Bas Schothorst mocht na de race voor de derde keer dit seizoen
aan het Rad van Fortuin draaien. Het rad stopte bij het
cijfer acht, dat betekende dat de als achtste geëindigde Allard
Kalff in de tweede race vanaf pole position mocht vertrekken. De hele
eerste rij was gereserveerd voor coureurs uit Zandvoort, met Dillon
Koster op de tweede startplek. Jan Joris Verheul en Tim Coronel volgden
op de tweede startrij.
Jan Joris Verheul nam al snel de kop over van de racende reporter,
waarna ook Tim Coronel zich langs de gastrijder wurmde. Terwijl de twee
rijders op kop meteen een kleine voorsprong namen, moest Luuk Glansdorp
zijn BMW in de pits parkeren.
Duncan Huisman verruilde zijn vijfde startplek voor de derde plaats en
wist het gat met de koplopers te dichten, totdat zijn BMW stilviel.
Huisman: Dat gebeurde precies op het moment dat ik de aanval
wilde inzetten. Zonder enige aankondiging had ik opeens helemaal geen
vermogen meer. Achteraf bleek een storing in de regelunit van de
brandstofpomp de oorzaak van zijn uitvallen. Bertus Sanders en Bas
Schothorst profiteerden, zij namen de derde en vierde plaats in.
Aanvankelijk bedroeg hun achterstand op de koplopers twee seconden,
maar dat gat konden ze dichtrijden.
In de tiende ronde ging het fout. Schothorst verremde zich en raakte
zijn teamgenoot, waarbij ook de auto van Sanders beschadigd raakte. Jan
Joris Verheul zag het gebeuren en reed vervolgens naar een onbedreigde
zege.
Bizarre straf
Bertus Sanders viel terug met zijn beschadigde BMW, terwijl het
linkervoorwiel van de auto van Bas Schothorst een eigen leven begon te
leiden. Het zwabberde dusdanig vervaarlijk onder de auto dat zelfs de
grootste leek op autogebied kon zien dat dit niet lang goed kon gaan.
Bas probeerde de pits te halen, wat hem lukte, en had op dat moment
twaalf ronden afgelegd. Met andere woorden: hij had 75% van de
raceafstand afgelegd en was geklasseerd. Na een korte stop ging
Schothorst weer de baan op, met een wiel dat op het oog nog altijd op
het punt stond om los te breken.
Voor zijn rit naar de pits werd Bas na afloop gediskwalificeerd. Vanuit
het oogpunt van veiligheid lijkt dat terecht. Schothorst werd ook
gestraft voor het feit dat hij na zijn pitstop weer de baan op ging met
zijn nog altijd even gevaarlijke auto. De sanctie: diskwalificatie voor
de eerste race. Een bizarre straf. Een uitsluiting voor de volgende
races op het TT Circuit Assen was nog te verdedigen. Maar deze straf
wekte alleen maar verbazing.
Als een krab naar het podium Bertus Sanders kon zijn race vervolgen, maar meer dan de
uiteindelijke zevende plek zat er niet in. Tim Coronel wekte op
zn zachtst gezegd verbazing door met een volledig kromme auto,
die zich als een krab over het rechte stuk voortbewoog, naar de derde
plaats te rijden.
Hij moest slechts zijn meerdere erkennen in Allard Kalff, die op de finishlijn maar een dikke seconde voorsprong op Tim had.
Goede tactiek
In het begin probeerde ik weg te lopen, schetste Jan
Joris zijn tactiek. Toen dat niet ging, probeerde ik om het veld
bij elkaar te krijgen. Dat lukte wel. Zijn droomscenario werd
werkelijkheid: in de hitte van de strijd ging het fout achter hem.
Daarna was het gewoon een kwestie van uitrijden, aldus de
winnaar.
Allard Kalff werd tweede en daar had hij halverwege de race zeker niet
op gerekend. Het is lang geleden dat ik zon gekke race
heb gereden. Ik miste de snelheid, maar ik had wel geluk,
analyseerde hij zijn race. Niemand wilde tweede worden, daarom
heb ik die plek maar gepakt. Jan, bedankt dat je dit weekend op Le Mans
reed en je auto aan mij afstond.
Tim Coronel keek terug op een heftige slotfase. De Arie
Luyendijk Bocht, het Scheivlak en de Slotemakerbocht waren heel
spannend. Ondanks mijn kromme auto was deze race voor mij gunstig voor
het kampioenschap.
Vierde plek
Bernhard van Oranje eindigde op een mooie vierde plek. Hij had zicht op
het echte podium, maar kwam uiteindelijk anderhalve
seconde op Tim Coronel tekort. Tijdens de Paasraces lag ik op de
vierde plaats, toen heb ik gepusht en vloog ik van de baan. Nu nam ik
geen onnodige risicos, ik ben tevreden met mijn vierde
plek, vertelde hij. Pieter Christiaan van Oranje eindigde als
tweede in de BMW Drivers Trophy, voor Toine Nagel die daarmee zijn
eerste podiumplek veiligstelde.
Man wat was ik blij! Ik heb er nu nog geen woorden voor,
genoot hij van zijn beker en de champagne. Ik heb een goed
weekeinde achter de rug. Tijdens de kwalificatietraining reed ik
1:57.5, twee en een halve seconde sneller dan mijn tijd tijdens de
Pinksterraces. Het middenveld is in zicht. Mijn volgende doel is om nog
één tot anderhalve seconde te vinden.
Uitslag eerste race (onder voorbehoud):
1. Bertus Sanders, 10 ronden 19:24.997
2. Luuk Glansdorp, op 1.996
3. Duncan Huisman, op 3.108
4. Tim Coronel, op 3.207
5. Jan Joris Verheul, op 5.508
6. Dillon Koster, op 15.650
7. Allard Kalff, op 18.944
8. Bernhard van Oranje, op 19.192
9. Pieter Christiaan van Oranje, op 43.693
10. Toine Nagel, op 53.493
11. Lau Michielse, op 1:31.940
BMW Drivers Trophy:
1. Luuk Glansdorp
2. Bernhard van Oranje
3. Pieter Christiaan van Oranje
Uitslag tweede race (onder voorbehoud):
1. Jan Joris Verheul, 16 ronden in 31:21.608
2. Allard Kalff, op 14.375
3. Tim Coronel, op 15.704
4. Bernhard van Oranje, op 17.216
5. Dillon Koster, op 23.824
6. Pieter Christiaan van Oranje, op 36.155
7. Bertus Sanders, op 43.516
8. Toine Nagel, op 1:19.130
9. Lau Michielse, op 1:35.965
BMW Drivers Trophy:
1. Bernhard van Oranje
2. Pieter Christiaan van Oranje
3. Toine Nagel
Stand na zes races (onder voorbehoud; omdat Bas
Schothorst protest tegen zijn diskwalificatie heeft aangetekend blijven
zijn punten voorlopig behouden):
1. Bas Schothorst 46
2. Tim Coronel 39
3. Jan Joris Verheul 29
4. Bertus Sanders 26
5. Duncan Huisman 23
6. Jan Lammers 14
7. Ricardo van der Ende 12
8. Dillon Koster 11
9. Bernhard van Oranje 10
10. Allard Kalff 9
11. Luuk Glansdorp 7
12. Pieter Christiaan van Oranje 5
13. Rintje Ritsma 2
14. Toine Nagel 1
BMW Drivers Trophy:
1. Bernhard van Oranje 54
2. Pieter Christiaan van Oranje 35
3. Lau Michielse 29
DNRT: Nieuwe SP2-klasse is een aanwinst voor de 24H Series
Creventic en de DNRT introduceren tijdens de 2e ronde van de
24H Series (16-17 augustus 2008) op de Eurospeedway de SP2-klasse. Tot
nu toe gold voor deelnemende autos in de TOYO TIRES 24H of Dubai
en de 24H SERIES een maximum cilinderinhoud van 4 liter en een maximaal
aantal van 6 cilinders. Om een grotere variatie in het deelnemersveld
te creëren, heeft de organisatie besloten om vanaf de race in
Lausitz de deelname van autos toe te staan die deze waarden
overschrijden. Dit is met een nadrukkelijke pk-gewichtsregeling,
waarmee de toelating van snellere autos wordt voorkomen.
Het is zeker niet de bedoeling om nog snellere autos toe
te laten, want dan krijg je een scheve verhouding in het deelnemersveld
en wordt de typische DNRT sfeer - die wij heel belangrijk vinden -
verstoord, aldus Gerrie Willems van Creventic. Dat is
bijvoorbeeld ook de reden dat we geen gehoor hebben gegeven aan
suggesties om kleinere autos voortaan maar te weren.
Integendeel: Je moet met een SEAT Ibiza net zo goed kunnen racen als
met een Porsche 911.
Nieuwe klasse maakt deelname andere sportwagens mogelijk De nieuwe klasse houdt in dat het toch al uitgebreide en
sterke internationale veld nog meer variatie krijgt. Voorwaarde is wel
dat de auto's qua snelheid niet boven een gemiddeld Porsche GT3
uitstijgen. Een enthousiaste Gerrie Willems: We hebben al een
aantal inschrijvingen binnen voor deze nieuwe klasse, zoals Buddha
Motorsport uit Denemarken met een Aston Martin, VDS Racing Adventures
uit België met een Ford Mustang, Mal Rose Racing uit
Australië met een Nissan R35 GTR en SofrevAutosport
Promotion uit Frankrijk met een Ferrari 430. Andere autos die
mogelijk zijn in deze klasse zijn een BMW V8 GTR, Marcos Mantis, Panoz,
V8 Star Holden, Audi R8 etcetera.
Indeling Om de indeling vast te stellen, wordt uitgegaan van het
gewicht van de auto met lege tank plus dat van de rijder, gedeeld door
het vermogen op de wielen. Bedraagt de uitkomst van deze berekening 3,7
kg/pk of meer, dan mag de betreffende auto deelnemen. De meting
van het vermogen op de wielen wordt door ons uitgevoerd met behulp van
een zogeheten Powerlogger, die tijdens het evenement in
de auto wordt gemonteerd, legt Willems uit. Naar verwachting
starten tijdens de 24H EuroSpeedway zon 10 autos in de
nieuwe SP2 klasse.
Minimum gewicht Porsche 911 GT3 RSR met 25 kg verhoogd Om voor een nog betere strijd te zorgen is besloten om het
minimumgewicht van autos in de klasse A6 met een cilinderinhoud
tussen de 3750 en 4000 cc met 25 kg te verhogen. Het nieuwe
minimumgewicht voor autos in deze categorie, met name de in
Dubai zo sterke Porsche 911 GT3 RSR, bedraagt nu 1275 kg, terwijl dit
voor een Porsche GT3 met 3600 cc 1225 kg bedraagt.
Reglement 24H series 2008 Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het technische
en sportieve reglement van de 24H series 2008. Vanaf begin juni is dit
terug te vinden op de website. Mochten teams nu al vragen hebben over
het reglement en de nieuwe klasse dan kunnen ze via mail of telefoon
terecht bij Creventic.
Pre-registraties stromen binnen De afgelopen maanden was Creventic bij belangrijke races in
Europa aanwezig voor het promoten van de 24H Series. De
pre-registraties voor de verschillende races van de 24H Series komen
dagelijks binnen bij Creventic. Ook de aanmeldingen voor Dubai
in januari 2009 lopen hard. Het is zaak niet te lang te wachten, want
dit jaar was het maximale aantal van 90 teams ingeschreven. Voor teams
die zich vóór 7 juni 2008 inschrijven voor
één of meerdere races van de 24H Series, geldt een
aantrekkelijke korting die kan oplopen tot 2350 euro. Teams en
rijders kunnen voor meer informatie en een pre-registratie terecht op http://www.24hseries.com
Div: Preview op Dunlop Sport Maxx Endurance op Zolder
In het kader van de spectaculaire Go Fast X-Day, zondag op Zolder,
krijgen we met de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup de derde race van het
seizoen voorgeschoteld. De eerste twee wedstrijden gingen over
respectievelijk 3 en 2 uur. Nu zijn we aanbeland bij de op
één na langste wedstrijd van het seizoen, namelijk de
BonGou 500 km van Zolder, een race over 4 uur. Voor volle tribunes zal
Circuit Zolder opnieuw daveren op zijn grondvesten, zowel op als naast
de piste.
Als we de voorlopige deelnemerslijst bekijken, komen we tot de
vaststelling dat niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief de
Dunlop Sport Maxx Endurance Cup groeit. Onder meer een Aston Martin
Vantage V8, twee Ginettas G50 en een Lotus 2 Eleven zullen het
peloton komen versterken naast de reeds gevestigde waarden.
Genieten Het publiek zal kunnen genieten van 240 minuten close
racing waar teamstrategie een bepalende rol zal spelen. Net
zoals tijdens de Dunlop First Race zullen de teams immers rekening
moeten houden met twee verplichte pitstops. Een niet te miskennen
onderdeel van uithoudingswedstrijden. In de Klassen 2, 3
& 4, een onderverdeling aan de hand van de cilinderinhoud, kregen
we na twee wedstrijden reeds 15 verschillende wagens op het podium, en
dit terwijl ook telkens andere winnaars op het hoogste ereschavot
stonden. Kort samengevat: Het gaat er hard, spannend en vooral fair aan
toe in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Een uitgesproken favoriet
naar voor schuiven is dus uiterst moeilijk. Wat kan het publiek en een
organisator nog méér wensen.
Klasse 1 In Klasse 1 (+ 4501cc) krijgt de BMW GTR V8 van Neyens/Lamster
eindelijk concurrentie van de Speedlover - Aston Martin Vantage N24,
bestuurd door het trio Mattheus/Moonens/Redant. Deze Aston won enkele
weken geleden in Monza nog met Jurgen Van Hover een manche voor de GT4
European Cup.
Klasse 2 In de klasse 3500 tot 4500cc kreeg Porsche-land tijdens de
tweede wedstrijd het gezelschap van de Ultima van Belgium Racing die
meteen ook de pole voor zijn rekening nam. Op het einde van de race
verloor deze echter het linker achterwiel en zodoende ook een vrijwel
zekere podiumplaats. Derdaele zal méér dan waarschijnlijk
het stuur van de Ultima delen met Verhoeven en/of Empsen. In de
leidende BonGou Speedlover-Porsche krijgt Van Uytsel terug het
gezelschap van Van Beurden die zijn zitje in de vorige wedstrijd
afstond aan Jean-Pierre Verhoeven. De oppositie zal terug niet mals
zijn en de top in Klasse 2 leunt héél dicht bij elkaar
aan. First Motorsport, winnaar in Francorchamps, wil zijn slechte
ervaring tijdens de Belgian Race Kick Off snel vergeten. Jeuris/Vetters
volgen momenteel op 3 punten van de leiders.
Raus-Raus Maar ook de familie Raus, die de Belgian Race Kick Off achter
zijn naam schreef, volgt op amper 4 punten van stalgenoten Van
Beurden/Van Uytsel. Verder zeker niet te vergeten is de Porsche 996 GT3
RS van JD Competition by Astromega. De Laet en Vollebergh betraden de
arena pas tijdens het tweede treffen, maar scoorden sterk met de tweede
plaats. Voor de BonGou 500 km van Zolder krijgen ze het gezelschap van
de supersnelle Tim Verbergt. Nog enkele kansmakers op een podiumplaats
is het Speedlover-armada met Porsches voor De Coster/Van Loo/De Vocht,
Van Audenhove/Cracco en Gevers/Tavernier, aangevuld met vader en zoon
Van Rompuy (First Motorsport), De Coster/Brody (Albert Motorsport), Van
Roy/Poncelet (ProSpeed Competition) en PDG Racing die De Groote/De
Cooman afvaardigen. Last but not least is er de komst van KS Motorsport
met twee Ginettas G50. Eén geëvolueerd exemplaar
voor het duo Vanbellingen/Vandermaesen en een GT4-versie voor invoerder
Benny Smets en Walter Cleynhens. KS Motorsport en invoerder Benny Smets
kiezen voor de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup om de wagens in de
kijker te laten rijden. De Ginetta G5O is een snelle bolide met goede
rijdersduos. Zij zouden wel eens aangenaam kunnen verrassen.
Klasse 3 Ook klasse 3 (2500 tot 3499cc) wordt een exoot rijker. De AD
Sport-Lotus 2 Eleven van Bruynoghe/Steegmans zal een
aërodynamische metamorfose ondergaan en lager worden geplaatst dan
volgens de GT4-normen. Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken
betreft de nieuwkomer, maar de Lotus kan ongetwijfeld sterk uit de hoek
komen. In ieder geval een potente concurrent erbij voor de BMW-vloot en
de Mazda RX7 van de familie Van Herck. De Mazda, die tijdens de eerste
wedstrijd de concurrentie letterlijk wegblies, moest tijdens het tweede
treffen de handdoek gooien wegens een defecte rotor. Momenteel staat de
BMW M3 van de broers Werckx riant aan de leiding, maar voor de tweede
plaats is het drummen geblazen. De BMWs van De Doncker/De Neef,
Brinkmann/Jakobs, Beliën/Cuyvers, Van de Water/Dierckx,
Franssen/Franssen en de Mazda van Van Herck staan amper met twee punten
van elkaar gescheiden. We mogen ons dan ook aan een bitsige strijd
verwachten. Vooral de BMW 120 diesel van Beliën Motorsport,
uitgevallen in Francorchamps en winnaar op Circuit Zolder wil een
vervolg breien aan de goede prestatie op het Limburgse asfalt. Van de
Water/Dierckx blijven met de BMW E30 M3 zweren bij Klasse 3,
niettegenstaande hun overwinning in Francorchamps in Klasse 4 met deze
wagen. Bij MSE heeft men druk moeten sleutelen om de BMW 1M GTR van
Frank Jennen terug rijklaar te krijgen na een zware aanrijding tijdens
een donderdagse training. Verder verdwijnt de Compact van Van
Manshoven/Cassiers van het toneel en wordt vervangen door de ex-Jennen
1-serie, die net als het gele exemplaar wordt voorzien van een
indrukwekkende uitbouwkit. Nog bij MSE is Peter Beckers vlijtig aan de
slag een BMW 1 Coupé op te bouwen. MSE wil deze wagen
competitief aan te start krijgen tijdens de wedstrijd in het
voorprogramma van de 24 Hours of Zolder.
Klasse 4 In klasse 4 ( 1300 tot 2499cc) ten slotte krijgt
lonesome cowboy Herman Servranckx versterking van Eric
Crabbe en Patrick Michiels. Servranckx haspelde de eerste twee
wedstrijden alleen af en is actueel leider. Volgens het reglement mag
een piloot echter niet méér dan drie uur in de wagen
toeven. Meteen de reden waarom de Clio-rijder noodgedwongen moest
uitkijken naar bijkomende piloten voor deze 4-uurs race. Op drie punten
volgt momenteel de G&R Motorsport BMW E30 M3 van
Beyers/Geelen/Deckers. G&R Motorsport zet trouwens nog een Porsche
944 (2499cc) in voor het trio Serge Istas/Jasper Dierckx/Gerard van der
Sluis. Een voorlopige veilige derde plaats is er voor de Traxx
Racing-Clio met Voet/Van den Broeck die 11 punten voorsprong telt op de
Nederlandse Clio van de snelle formatie Polderman/Schippers. De rest
van het peloton hangt héél dicht bij elkaar. Enkele van
deze teams hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam staan en azen
uiteraard op revanche. Dan denken we vooral aan de Clio van
Dodemant/Lefebre, de Mégane van Van de Casteele/Vermeeren, de
MINIs van A+ Racing met Van de Plas/Van den Haute (2de in de
openingsmanche) en Peeters/Beckers. Verder is het nog uitkijken naar de
supersnelle Audi TT van BTS Racing. In optima forma is deze Audi TT een
te duchten favoriet in Klasse 4.
Go Fast De Go Fast X-Day op zondag 8 juni, is een familiedag op
Circuit Zolder waarin spektakel hoog in het vaandel staat. Naast de
Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn er ook de Superbikes met deelname
van Werner Daemen. Daarnaast ook demonstratie van stuntrijder JP Goy
van ondermeer Batman & James Bond, Precision Driving met Paul
Swift, Basejumping, Temptation Car Wash, driften en onze Kids Zone.
Méér info, timing & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
DSC: Succesvol weekend Spa voor Carworld Motorsport
Alweer het tweede evenement in de Dutch Supercar Challenge en
wel in het programma van de Spa Euro Race 6 weken na ons drama-weekend
op de Nurburgring. Deze keer wisten we zeker dat het geluidsprobleem
geen thema kon worden gezien je in Spa zoveel herrie mag maken als je
lief is. Spa Francorchamps is absolute ons favoriete circuit waar we in
het verleden vele overwinningen boekten.
Al tijdens de eerste tijdtraining was duidelijk dat we erbij zaten,
enkel de benodigde portie geluk was nog af te wachten. Het pechvogeltje
verscheen dan ook snel voor Erol Ertan en Nick vd Valk. Een van de
Moslers verremde zich in de kwalificatie en raakte Erol op zijn rechter
achterwiel met het gevolg dat zijn achterwielophanging afbrak en hij
zijn kwalificatie moest staken. Voor onze andere Meganes verliep
de kwalificatie beter, Jochen Habets kwalificeerde zich in de
supersport1 als 3e, Rene Wijnen als 4e , Erol en Nick toch nog als 5e
en Rob Frijns als 14e.
Drama weekend voor Rob Frijns Het slechte resultaat van Rob was heel duidelijk te wijten aan
een bandenprobleem , op alle standaard 997 GT3 Cup Porsches klapte de
linker achterband boven op de Eau Rouge. Zowel in de trainingen als in
de 1e race was dit ook bij Rob het geval. Na een hele hoop commotie is
uiteindelijk besloten toch te racen nadat Dunlop een en ander had
geanalyseerd en een bepaalde set-up had voorgeschreven. Helaas was met
deze set-up niet mee te rijden en was het voor Rob Frijns enkel zaak om
zijn bolide heel over de streep te brengen. Nick vd Valk kreeg in de
zondag race te kampen met een haperende sensor waardoor Nick en Erol 8
ronden achterstand opliepen. Erol Ertan wist daarna dezelfde
rondetijden als Rene en Jochen te realiseren enkel bracht zijn
inspanning geen mooi resultaat door de enorme achterstand
Rene Wijnen in actie
Rene Wijnen en Jochen Habets reden de mooiste races in hun carrière
Het waren Rene en Jochen die de smaakmakers van het weekend waren, het
een-tweetje in de (gestaakte) zaterdagrace, een eerste plaats voor
Jochen en een derde plaats voor Rene op zondag werden als een geschenk
uit de hemel ontvangen door het hele team. We hebben toch wel een
moeizame aanloop gehad, onderdelen die niet of te laat geleverd werden,
in het water gevallen testdagen het ongeluk van Pieter Dubois en de
geluidsproblemen in Duitsland droegen bepaald niet bij aan een perfecte
seizoensvoorbereiding. Deze TOP-score maakte gelukkig alles weer goed.
Onze Renault Meganes zijn in Spa ontwikkeld en dat was goed te merken.
Er was dan ook niets op te merken aan deze fantastische race
autos.
Ook het team draaide als een trein, de toch wel ingewikkelde schade aan
de Megane van Erol en Nick werd perfect gerepareerd. De Megane van
Jochen sputterde nog even tegen in de opwarmronde waar een olieslang
lek raakte en waarna ook hier een perfecte job door de mannen van
Carworld Motorsport werd geleverd. Nog voor dat de startvlag was
gevallen was de slang gerepareerd.
Jochen Habets reed de race van zijn leven
Jochen Habets moest starten vanuit de pitlane. Hij reed de race van
zijn leven en wist al voor de pitstops aan te sluiten bij de kopgroep.
Rene Wijnen reed op dat moment op de 4e plaats achter Nol Kohler hevig
in gevecht met de Rudolph Viper. Op het moment dat Jochen zijn
aansluiting vond ontstonden er prachtige beelden, als twee jonge honden
vochten ze tegen de sterke Porsches die uiteindelijk het tempo niet
konden volhouden, Rene wist Kohler uiteindelijk te verschalken en van
zich af te schudden. Jochen pakte uiteindelijk in de laatste ronde de
kop. Met deze prachtige resultaten op zak trakteerden beide coureurs
ons team met haar meer dan 500 gasten op een fantastisch cadeautje. Rob
Frijns wist ondanks zijn totaal onhandelbare Porsche toch nog als
achtste in de Supersport klasse te eindigen.
Erol Ertan en Nick van de Valk hebben alleen nog wat geluk nodig
Erol Ertan en Nick vd Valk werden als 14e af gevlagd. Voor Rob Frijns
verwachten we een evolutie i.z de banden waarna we Rob wellicht verder
vooraan zullen zien. Erol Ertan en Nick vd Valk toonden hun snelheid al
en wachten nu op hun portie geluk. We zijn er van overtuigd dat ook zij
zich tijdens de volgende races met de kop zullen bemoeien.
We willen dan ook nogmaals onze gasten van afgelopen weekend bedanken
voor hun steun en aanmoedigingen die duidelijk hun vruchten hebben
afgeworpen.
Graag verwijzen wij naar de TV uitzendingen op SBS6 in de komende weken
en wel op zondag ronde klok van 11.30uur waar u de prachtige beelden
zult terug zien.
Div: Veel bekijks parade met historische en moderne raceautoâs in centrum Zandvoort
Op zaterdagavond vertrok om 19 uur een bonte stoet autos van
Circuit Park Zandvoort naar het hartje van Zandvoort. Met duidelijk
zichtbaar plezier reden de bestuurders van prachtige historische
raceautos en ook vele coureurs die zaterdag nog aan de
Jubileumraces op het circuit hadden deelgenomen, door de straten van
Zandvoort.
Het plezier straalde niet alleen van de gezichten van de deelnemers aan
de parade, ook het publiek was massaal naar het Zandvoortse centrum
gekomen om de raceautos van dichtbij te kunnen bewonderen. Het
was goed om te zien dat met name de bewoners van Zandvoort in groten
getale waren gekomen. Hiermee wordt weer eens duidelijk gemaakt dat de
Zandvoorters zelf blij zijn met de aanwezigheid van het circuit.
Grote pluim
Een grote pluim verdienen de medewerkers van Circuit Park Zandvoort,
die de parade hebben mogelijk gemaakt. Met name de verjonging van het
team straalt veel enthousiasme uit en werkt hard om het circuit op een
positieve manier in de belangstelling te krijgen. En dat lukt zeker met
dit soort activiteiten die de mensen zichtbaar veel plezier doen.
Tentoonstelling Eindpunt van de route was het Gasthuisplein, waar de
tentoonstelling 60 jaar circuit Zandvoort in het
Zandvoorts Museum werd geopend door Hans Ernst en Michael Bleekemolen.
Een groot compliment hierbij verdient ook Rob Petersen, de speaker op
het circuit, die met zijn enorme kennis en zeer uitgebreide
autosportarchief een belangrijke bijdrage aan de tentoonstelling heeft
geleverd.
Prima sfeer
Voor de bezoekers was het plein omgetoverd tot mini-rennerskwartier met
diverse raceautos. Allard Kalff gaf op zijn eigen onnavolgbare
wijze commentaar bij de auto´s die langskwamen en interviewde
deelnemers aan de parade en hiermee wist hij een prima sfeer neer te
zetten. Het jubileum werd tot middernacht gevierd met live muziek van
onder andere The Clarks.
Fantastisch feest
Al met al kijken we terug op een fantastisch feest in Zandvoort, wat
maar weer bewijst dat Zandvoort en het circuit onlosmakelijk met elkaar
verbonden zijn! Op naar het 100-jarig jubileum dus!
Clio Cup: Robert van den Berg terug op het podium (lang)
Voormalig Clio-kampioen Robert van den Berg kon tijdens de eerste vier
races geen potten breken. Tijdens de Jubileumraces op Circuit Park
Zandvoort was hij helemaal terug: hij won, vanaf pole position, de
tweede race van de Dunlop SportMaxx Clio Cup. Pim van Riet zegevierde
in de eerste wedstrijd.
Het seizoen van Robert van den Berg viel tot nu toe tegen. Tijdens de
Jubileumraces presteerde de voormalig Clio-kampioen weer naar behoren.
Hij was de snelste tijdens de kwalificatietraining, voor Sebastiaan
Bleekemolen en Addie van de Ven. Ik rijd nu met een nieuwe
carrosserie. Mijn auto rijdt nu weer zoals het hoort, aldus de
Clio-kampioen van 2003.
Ronald Morien reed de achtste tijd en dat betekende dat hij, net als
tijdens de Paasraces, in de eerste race vanaf pole position mocht
starten. Pim van Riet stond naast hem op de eerste startrij, gevolgd
door Melvin de Groot en Hoevert Vos. Klassementsaanvoerder Paul Vahstal
kreeg de vijfde startplek toebedeeld.
De dames van het Landmacht-team kwamen niet verder dan de negende
(Sandra van der Sloot) en zeventiende (Sheila Verschuur) startplek. Ook
Marcel Duits en Michael Bleekemolen hadden weleens beter getraind, zij
reden de vijftiende en twaalfde trainingstijd.
Zege Pim van Riet
Het programma van de Jubileumraces was zo overvol dat de Dunlop
Sportmaxx Clio Cup op zaterdag een race van twaalf ronden reed, en dus
geen wedstrijd van 45 minuten inclusief verplichte pitstop.
Bij de start kon Ronald Morien de leiding nog behouden, maar hij moest
al in de tweede ronde zijn meerdere erkennen in Pim van Riet. De
routinier, tijdens de Paasraces al een keer winnaar, bouwde snel een
voorsprong op en liet zich niet meer verrassen.
Achter de winnaar werd er fel gestreden om de overige podiumplaatsen.
Ronald Morien werd al snel gepasseerd door Hoevert Vos en de naar voren
geschoten Sebastiaan Bleekemolen. Vos en Bleekemolen waren stevig in
gevecht, totdat het fout ging. Sebastiaan was sneller, maar zag geen
kans om zijn tegenstander te passeren. Na een aanrijding viel
Sebastiaan uit. Hoevert moest kort daarna de strijd staken.
Felle strijd
Achter Van Riet nestelde zich nu weer Ronald Morien op de tweede plek,
gevolgd door Melvin de Groot, Addie van de Ven, Paul Vahstal, Robert
van den Berg, Christiaan Jorissen, Michael Bleekemolen, Sandra van der
Sloot en Mickey Bertram die een groot deel van de race als aan een
touwtje reden.
De rijders in de colonne autos maakten nauwelijks of geen
fouten, zodat er geen positiewisselingen plaatsvonden. Morien eindigde
dus als tweede, voor De Groot die maar 0,126 seconde op de tweede man
tekort kwam.
Mickey Bertram won de strijd in de Olympia Cup. Hij eindigde als tiende
algemeen, op 7,7 seconden achter Pim van Riet en 4,7 seconden achter
tweede man Morien. Dat maakt duidelijk hoe close het allemaal was.
De kop van het veld is zo competitief, dat de kwalificatietraining het
belangrijkste moment van het raceweekeinde is. Zonder een goede
startpositie ben je veroordeeld tot meerijden in de groep
waarin je rijdt, zoals onder meer Michael Bleekemolen (achtste plaats)
en Sandra van der Sloot (negende) lieten zien.
Gelukje
Ik heb mijn auto voor de kwalificatie niet goed voor
elkaar, moest Pim van Riet vaststellen. Door een gelukje
mocht ik toch van de eerste startrij vertrekken. Dat heb ik optimaal
uitgebuit. Ik verwachtte dat zich achter mij een strijd zou ontspinnen,
die verwachting kwam uit.
Van Riet was ook goed te spreken over zijn racesnelheid. Voor de
race hebben we nog wat veranderd aan de auto. Dat pakte goed uit, ik
reed goede tijden, zei hij met gevoel voor understatement. Pim
reed immers de snelste raceronde.
Pim was een maatje te groot voor mij, gaf Ronald Morien
toe. Hij passeerde mij al snel. Ik had een probleem met het
vinden van mijn rempunt voor de Tarzanbocht, ik remde te vroeg.
Daardoor konden Hoevert en Sebastiaan mij passeren. Dat
probleem loste zich vanzelf op voor Morien.
Melvin de Groot zag de bui al hangen. Hoevert drong stevig bij
mij aan. Ik liet hem erlangs en liet Sebastiaan hem aanvallen. Ik zag
het vervolgens misgaan. Daarna heb ik een leuk gevecht gehad met
Ronald. Ik was sneller, maar ik wilde niet teveel risico nemen.
Derde zege
René Steenmetz was tijdens de tijdtraining de snelste rijder in
de Olympia Cup. Hij was slechts 0,035 seconde sneller dan titelfavoriet
Mickey Bertram. Na de start waren de rollen omgekeerd. Ik had
een superslechte start, aldus Steenmetz.
Ik verloor meteen drie plaatsen. Hij herstelde zich goed
en eindigde achter Bertram als tweede in de Olympia Cup. Ik moet
nog twee tot drie tienden zien te vinden, dan kan ik winnen,
analyseerde hij.
Voor klassementsaanvoerder Mickey Bertram was het alweer zijn derde
zege in de Olympia Cup. Peter Bergervoet eindigde op het derde treetje
van het podium.
Uitslag eerste race: 1. Pim van Riet, 12 ronden in 24:01.249
2. Ronald Morien, op 2.958
3. Melvin de Groot, op 3.084
4. Addie van de Ven, op 3.562
5. Robert van den Berg, op 3.757
6. Christiaan Jorissen, op 5.672
7. Paul Vahstal, op 6.630
8. Michael Bleekemolen, op 6.947
9. Sandra van der Sloot, op 7.254
10. Mickey Bertram, op 7.770
Olympia Cup:
1. Mickey Bertram, 12 ronden in 24:09.019
2. René Steenmetz, op 1.608
3. Peter Bergervoet, op 9.917
Mooie zege
Bij de start van de tweede race nam Robert van den Berg vanaf de pole
position de leiding. Sebastiaan Bleekemolen sloot aan, maar hij moest
al in de eerste ronde zijn meerdere erkennen in Paul Vahstal. Ook deze
keer zag Sebas de finish niet; de ophanging van het
linkervoorwiel brak. Mede hierdoor zagen de beide rijders op kop kans
om een gaatje te slaan. Het duo reed vervolgens vlak achter elkaar naar
de zege (Robert) en de tweede plaats.
Melvin de Groot lag in de beginfase op de vierde plaats, op de voet
gevolgd door Hoevert Vos, Pim van Riet en Christiaan Jorissen.
Achterligger Arthur Tjon reed dusdanig in de weg dat Melvin gelanceerd
werd, met als gevolg een danig kromme Clio. Dit incident gaf derde man
Addie van de Ven de ruimte. Hij reed onbedreigd en alleen naar de
laatste podiumplaats.
Hoevert Vos, Christiaan Jorissen, Pim van Riet en Ronald Morien hadden
het zwaar met elkaar aan de stok, met als inzet de vierde plaats. Vos
viel uit dit groepje weg nadat hij een drive through
penalty vanwege zijn rijgedrag kreeg.
Drie uur na de race kreeg Vos van de sportcommissarissen te horen dat
hij de volgende race niet mee mag doen vanwege zijn, in hun ogen niet
te tolereren, gedrag op de baan.
Christiaan Jorissen eindigde aldus als vierde. Een mooie prestatie van
de jonge coureur die vanaf de dertiende startplek aan zijn race begon,
in de eerste ronde vier plaatsen goedmaakte en zich vervolgens met zijn
maagdelijk witte Clio verder naar voren vocht.
Zware race Het was een zware race, vond winnaar Robert van
den Berg. Ik was de hele race in gevecht met Paul Vahstal. In de
eerste ronde kreeg ik een beuk op mijn linkerachterwiel, dat kostte mij
snelheid op het rechte stuk. Dat maakte mijn race extra lastig. Maar de
zege is binnen, ik ben supertevreden.
Klassementsaanvoerder Paul Vahstal zat in zijn Clio te rekenen.
Ik dacht aan de punten. Daarom heb ik geen onnodige
risicos genomen.
Addie van de Ven ging bij de start even dwars in de Tarzanbocht,
daarbij verloor hij een plekje aan zijn teamgenoot Paul Vahstal.
In de rest van de race was ik niet snel genoeg, ik had last van
onderstuur, vertelde hij. Met zijn derde plek zorgde hij er wel
voor dat het Wijzonol team alweer voor de derde keer met twee man op
het erepodium eindigde.
Spannend
Aan het begin van het seizoen werd Mickey Bertram aangewezen als grote
favoriet voor de titel in de Olympia Cup. René Steenmetz geeft
zich echter niet zomaar gewonnen. Hij won voor de tweede keer dit
seizoen de Olympische strijd, voor Peter Bergervoet en
Bertram. Deze keer had ik wel een goede start. Ik ben heel
tevreden, vooral ook met mijn achtste plek algemeen, aldus de
enthousiaste Steenmetz.
Moeilijk debuut
Martijn Stroet won vorig jaar de Dunlop Drivers Cup, een talentenjacht
met als hoofdprijs een weekeinde in de Dunlop Sportmaxx Clio Cup.
Tijdens de Jubileumraces mengde Martijn zich in de strijd. Dat viel
niet mee in het supercompetitieve veld.
Stroet begon zonder noemenswaardige testkilometers in een race-Clio,
hij reed (dus) achteraan maar boekte wel progressie en was enthousiast.
In de training kwam ik niet verder dan 2:09, in de eerste race
was ik al drie seconden sneller, vertelde de tijdelijke rijder
van Team Bleekemolen. In de tweede wedstrijd reed ik daar bijna
nog een seconde vanaf. Ik leer de auto steeds beter kennen.
Hij hoopt volgend seizoen een heel seizoen in de Dunlop Sportmaxx Clio
Cup uit te komen. Ik ben druk op zoek naar sponsoring.
Over de Dunlop Drivers Cup gesproken: de inschrijving voor de 2008-editie sluit op 22 juni. Race dus snel naar http://www.dunlopdriverscup.nl
Uitslag tweede race:
1. Robert van den Berg, 12 ronden in 24:03.239
2. Paul Vahstal, op 0.310
3. Addie van de Ven, op 4.501
4. Christiaan Jorissen, op 6.250
5. Pim van Riet, op 7.179
6. Ronald Morien, op 7.455
7. Michael Bleekemolen, op 8.542
8. René Steenmetz, op 11.655
9. Peter Bergervoet, op 13.798
10. Marcel Duits, op 14.458
Olympia Cup:
1. René Steenmetz, 12 ronden in 24:14.894
2. Peter Bergervoet, op 2.143
3. Mickey Bertram, op 3.224
Stand na zes races:
1. Paul Vahstal 81
2. Pim van Riet 75
3. Addie van de Ven 75
4. Ronald Morien 67
5. Sandra van der Sloot 60
6. Robert van den Berg 54
7. Melvin de Groot 51
8. Sheila Verschuur 48
9. Marcel Duits 45
10. Christiaan Jorissen 40
Olympia Cup:
1. Mickey Bertram 44
2. René Steenmetz 38
3. Peter Bergervoet 33
Op een zonovergoten circuit van Spa-Francorchamps wist Cor
Euser voor de tweede keer dit seizoen de overwinning te pakken! Een
mooie prestatie, want de overwinning kwam niet vanzelf. Vanaf de vierde
startplaats op de grid was Euser uiterst gemotiveerd om te gaan voor de
overwinning. De Marcos LM 600, voor insiders de Marcorelly, is uiterst
geschikt voor de lange, snelle stukken van het Ardenner circuit, maar
in de training kwam dat nog niet uit de verf. Tandenknarsend moest
Euser, Ardi van der Hoek met zijn C1000-Audi TTR voor laten gaan. Ardi
zette in de training zijn auto met 2.23.666 op pole position en bewees
daarmee het potentieel van de ex-DTM Audi. Een stuk sneller dan de twee
erop volgende Moslers met Harry Mecke en Kevin Riley en daarna pas
Euser. Maar tijdens de race veranderde de volgorde.
Ardi van der Hoek ging bij de rollende start vanuit de Bus-Stop-chicane
iets te vroeg op het gas en kreeg daarvoor een drive-through-penalty.
Weg fraaie eerste plaats. En Euser sprong als een kat naar voren en
passeerde al snel de twee voor hem gestartte Moslers. Mecke zakte al
snel terug en Kevin Riley kon het Marcos-geweld niet weerstaan,
waardoor Cor op de tweede plaats reed. Toen Van der Hoek binnenkwam
voor zijn straf viel hij ver terug in het veld en zat Cor op rozen: op
de eerste plaats en niet meer te passeren.
De oranje Porsche 996 GT2 van René Snel drong nog aan, maar kon
er toch ook niet voorbij. Uiteindelijk kreeg Snel te maken met een
ongeplande pitstop en technische problemen, hij werd toch nog tiende.
Lust voor het oog
Fraai was de opmars van Van der Hoek en Arjan van der Zwaan. Niet
gedemotiveerd door hun penalty reden zij een foutloze race en konden
toch nog weer opklimmen naar de tweede plaats. Een welverdiend
resultaat. Voor het publiek was Arjan zijn strijd met René Snel
(Porsche 996 GT2) een lust voor het oog. Arjan passeerde Snel in La
Source, nadat hij het op de lange rechte stukken steeds moest afleggen
tegen de Porsche. Snel was inderdaad snel! Derde werd de gele
Etec-Viper van De Graaff-Ribbens. Hun auto was voor het eerst uitgerust
met een sequentiële versnellingsbak en het monteurs-team van Jan
Lammers deed uitstekend werk. Derde plaats en een goede race op het
voor de Viper erg geschikte circuit.
Alles klopte
De grote vraag was hoe de Moslers zich zouden gedragen. Behalve in hun
eigen Mosler Challenge was het interessant om te zien hoe hun potentie
zich verhoud tot de andere GTs. In de training werd dat meteen
duidelijk: tweede (Harry Mecke) en derde (Riley) startplaats met
2:27.514 en 2:28.105.
De race gaf weer een ander beeld, Martin Short reed zijn fraaie witte
Mosler MT900R naar de vierde plaats en Barry van Elk beleefde dag van
zijn leven met een zesde plaats. Alles klopte in zijn race, een
verademing na de Nürburgring, waar Berry een wat moeizaam
Mosler-debuut beleefde.
Technische problemen
Moeizaam was het ook voor twee andere toppers. In de eerste bocht in de
opwarmronde, kon de zwart-grijze V8 Star van Van Buuren en Pastorelli
al aan de kant met technische problemen. Helaas, nog geen meter in de
race gereden.
Rudolph-rood Opgave was er ook voor de Rudolph Viper van Roger Grouwels. De
auto was door zijn technische crew helemaal opnieuw opgezet na de
Nürburgring. In technisch opzicht leek de wagen niet meer op de
bij Team Oreca uit Frankrijk aangeschafte auto, zoals die op de
Nürburgring debuteerde. Bovendien was de Viper weer in het
vertrouwde rode Rudolph-rood gespoten, hoewel het zwart-witte design
van de Nürburgring ook niet lelijk was. Het vele werk mocht echter
niet baten. Net voor La Source, de hairpin na start-finish, zette
Grouwels de auto aan de kant met panne. Niet de makkelijkste
parkeerplaats, maar in ieder geval kon iedereen vanuit de pits goed
zien wat er gebeurde. Jammer!
Megaspoiler In de overige klassen was ook veel spanning. Jochen Habets
wist de overwinning te pakken in zijn Renault Megane Trophy (inclusief
megaspoiler!), voor de Porsche 997 GT3 van Michael Donovan en zijn
teamgenoot Rene Wijnen met de tweede Renault. Peter van der Kolk was
nog niet helemaal in zijn element met zijn nieuwe, fraaie BMW 1-serie
en werd vijfde in de Supersport 1-divisie.
Wat klopt er niet in dit plaatje?
Nog geen succes
De Supersport 2-divisie werd gewonnen door Pieter van Soelen (BMW
1-serie) die de strijd won van Richard van den Bos met de ex-WTCC BMW
M3. De Aston Martins kennen nog wat technische problemen, maar
Marcel Norbart wist toch als derde te eindigen. Teamgenoot Kees Kreijne
moest uitvallen met elektronische problemen. Nog geen succes voor deze
erg fraaie autos; een regelrechte aanwinst voor het startveld.
Terugblik zaterdag
De zaterdagrace leverde ook veel spektakel. Was in de Eifel de dikke
mist de oorzaak dat de race gestopt werd, in de Ardennen was het veel
erger. Na twintig raceminuten ontstond een megacrash waarbij zelfs de
safetycar was betrokken. De Porsche van Jan Willems was stilgevallen op
een gevaarlijk punt, waardoor de safetycar uitrukte. Die kwam de baan
op achter de Marcos van koploper Cor Euser en liet zich vervolgens
terugzakken in het veld om toch voor Euser uit te kunnen rijden (red.
de safety car dient altijd voor de koploper van het veld te rijden als
hij in de baan is). Vanwege zijn extreem lage snelheid schrokken een
aantal rijders achter in het veld op uitgerekend het snelste stuk van
de baan, Blanchimont. Een Lamborghini Gallardo GT3-rijder maakte een
verkeerde inschatting en ging vol in de remmen. De BMW Compact van
Joost den Ouden knalde vol achterop, ging een paar keer over de kop en
raakte zelfs de safetycar. Bovendien sneuvelden de BMWs van
Gooshouwer en Angenent en de Marcos van De Wit-De Castro.
Veel schade aan de BMW.
De medische dienst moest zelfs uitrukken, maar behalve erg veel schade
viel het persoonlijk letsel nog alleszins mee. Alle betrokken konden
weer gewoon naar huis, na medisch te zijn onderzocht. Gelukkig maar,
want autoracen is dangerous staat niet voor niets op alle
toegangskaartjes. Toch een tevreden gevoel voor de vele aanwezige
raceliefhebbers. Het warme weer was daar debet aan, maar ook de fraaie
races van de derde ronde van het Dutch Supercar Challenge in
België.
Div: Jeroen Bleekemolen gastrijder in Duitse Mini Challenge
Jeroen Bleekemolen, vorig jaar bij zijn Mini-gastrace op Zandvoort.
Jeroen Bleekemolen zal komend weekend wederom zijn veelzijdige
rijtalent tonen. ,,Ik ga weer een gastrace rijden in de Duitse Mini
Challenge. Vorig jaar heb ik twee races op Zandvoort meegedaan en
gewonnen, vertelt de man, die afgelopen weekend nog met
Van Merksteijn Motorsport in een prototype over Le Mans scheurde.
Ik rijd voor hetzelfde team, legt Jeroen Bleekemolen uit.
,,Zij krijgen dit jaar ondersteuning van DSF, de Duitse sportzender. De
race is op Oschersleben. Misschien dat ik later in het jaar nog wel een
gastrace bij het team ga rijden, als er nog tijd voor is.
Druk weekje Het wordt een druk weekje voor Jeroen. ,,Want ik moet
donderdag testen op Spa voor de Porsche Supercup, dan door naar
Oschersleben voor het weekend met de Mini. Zondag na de race ga ik door
naar Le Mans, want daar moet ik maandag zijn voor de officiële
keuring in de stad. Dan ga ik dinsdag weer testen voor de Supercup op
Spa, dus op en neer vanuit Le Mans, en woensdag begint daar het hele
programma met de kwalificatie van de 24 uursrace. Die wedstrijd is op
zaterdag 14 en zondag 15 juni.
Na een aanzienlijk langere race dan de eerste race van het Spa Eurorace
weekend in de Dutch Supercar Challenge kon de snelle man uit Rockanje,
Pieter van Soelen, gisteren de grootste beker en champagne in ontvangst
nemen.
De wit met blauwe BMW 1-serie liep als de brandweer en liet hier eens
te meer zien dat er rekening mee gehouden dient te worden, de
concurrentie is gewaarschuwd Zo ook JR teamgenoot Van de
Zweerde, die zeker kon volgen met de BMW E36, maar aan de meet toch Van
Soelen moesten laten voorgaan.
Vanaf de startlijn wist Pieter wederom prima weg te komen en als eerste
in zijn klasse de bocht der bochten, Eau Rouge, te bedwingen. Door het
gas van meet af aan goed in te trappen kon hij direct beginnen aan het
opbouwen van een voorsprong, echter gisteren ging dat minder makkelijk
en met minder grote stappen dan op zaterdag het geval was. In de
zaterdagrace wist Van Soelen in 7 ronden tijd 20 seconden voorsprong te
nemen, vandaag werd het niet meer dan ongeveer 14 sec.
Door druk verkeer op de baan kon de BMW 1-serie niet zo hard opschieten
als meestal het geval is, het kon echter niet voorkomen dat de
overwinning toch in de pocket van de titelkandidaat verdween.
Na een degelijke en snelle eerste stint en een strakke pitstop moest
Van Soelen lijdzaam toezien hoe zijn collega van Van de Zweerde voor
hem zaten en bleven.
Binnen de JR Motorsport gelederen ontspon zich een fraai gevecht,
waarbij de wit blauwe 1-serie de achterstand in luttele ronden wist
dicht te rijden ten opzichte van de zwart met blauwe E36. De heren
bleken prima aan elkaar gewaagd en reden tezamen als enige in hun
klasse rondetijden van rond de 2:40 minuten.
Het werd duidelijk dat de heren elkaar opstuwden tot grote hoogten op
het mooie en uitdagende circuit in de Ardennen. Dat het een echt
rijdercircuit is en dat de baan niet alleen maar voor eenzitters
geweldig is, maar ook uitermate geschikt voor dit type
achterwielaangedreven autos, bleek uit de grijns die Van Soelen
naderhand op zijn gezicht had.
Vele coureurs van Nederlandse bodem blijken in België op het
legendarische circuit Spa-Francorchamps altijd weer net dat kleine
beetje meer te hebben dan op andere buitenlandse circuits. Ondanks dat
Van Soelen ook goed uit de voeten kan op deze baan lijkt hij niet net
iets meer te hebben op de Belgische baan, hij is overal voorin te
vinden en heeft niet voor niets de leiding in het kampioenschap stevig
in handen. In de Supersport 2 klasse neemt hij een steeds ruimere
voorsprong op zijn tegenstrevers en dreigt de titel voortijdig te gaan
veiligstellen als er niemand opstaat die de BMW weet af te stoppen.
Een uitermate tevreden Pieter liet achteraf horen: Dit is een
heel erg mooi resultaat en heel erg lekker voor het kampioenschap.
Jammer dat de race van zaterdag niet meetelde, maar ik heb in ieder
geval nog het punt voor de poleposition in mijn klasse aan de zaterdag
overgehouden. Met in totaal tweeëntwintig punten in de pocket gaan
we weer naar huis!
Deze uitermate mooie overwinning smaakte extra zoet omdat hij niet
zonder slag of stoot tot stand kwam. Technische moeilijkheden deden de
snelheid iets dalen en de rondetijden licht stijgen.
Over het gedrag en de techniek van de auto vertelde de na de race amper
vermoeid ogende coureur: Helaas kreeg ik halverwege te kampen
met een kapotte paddleshift. Het zelfde probleem als de vorige keer,
dus ik moest weer gaan koppelen en met de pook schakelen waardoor
mn tijden ietsjes inzakten. Hierdoor werd de auto ook wat
onrustiger en had ik het soms wel lastig. Maar ondanks de technische
moeilijkheden met de paddleshift kan ik ongehoord hard gaan met de
auto. Het team heeft weer een perfecte auto neergezet!
Eerste meters Robert Doornbos in Renault F1: "Dat is prima gelukt"
"Ik heb gisteren mijn eerste eerste meters gemaakt met het ING Renault
F1 Team op het Stowe circuit op Silverstone", liet Robert Doornbos
weten, na de shakedown met de ING Renault F1. "Het doel was om bekend
te geraken met de wagen, team en systemen. Dat is prima gelukt! Hoewel
het al best een tijdje geleden was sinds ik voor het laatst in een F1
had gereden, voelde ik me direct thuis in de cockpit."
Robert Doornbos verschijnt met de formule1 bolide van het ING Renault
F1 Team aan de start van Bavaria City Racing. ING, sponsor van het ING
Renault F1 Team en Robert Doornbos tekende onlangs een
samenwerkingsovereenkomst getekend. Dit betekent dat de Rotterdammer in
de F1-auto van het ING Renault F1 Team in actie komt tijdens ING RaceSalon en Bavaria City Racing.
Sebastien Loeb heeft met navigator Daniel Elena de Rally van
Griekenland gewonnen. Aan het eind van de 21 klassementsproeven over
343 kilometer had de Fransman een voorsprong van 1 minuut en 10
seconden op Petter Solberg. Mikko Hirvonen, voor aanvang van de rally
leider in het WK, werd derde.
Citroen piloot Loeb heeft met deze overwinning de leiding in de WK
tussenstand van Hirvonen overgenomen. Het was een lang en zwaar
weekend, maar gezien de omstandigheden hebben we een bijna perfecte
rally gereden. Het was voor ons allemaal moeilijk om onder deze zware
omstandigheden te rijden. Het was niet alleen een kwestie van hard
gaan, het ging er meer om te bepalen waar je snel kon gaan en op welke
plekken je het juist rustig aan moest doen om de auto niet te
beschadigen.
Petter Solberg die voor het eerst met de nieuwe Subaru Impreza S14 van
start ging, werd knap tweede. Het was een perfecte rally, we
hebben de hele wedstrijd geen problemen met de auto gehad. De jongens
in het team hebben een geweldige prestatie geleverd om de auto al voor
dit evenement klaar te krijgen en volgens mij ziet de toekomst er
fantastisch uit. De nieuwe auto heeft de benodigde snelheid en er zit
nog meer aan te komen! aldus de euforische Noor.
De derde plaats van Mikko Hirvonen stemde de Fin toch tevreden, ondanks
dat hij de leiding in het WK moest afstaan. Gisteren had ik nog
niet voor mogelijk gehouden dat ik als derde zou eindigen. Deze rally
was de zwaarste die ik ooit heb gereden. In het begin had ik zoveel
problemen dat ik blij ben derde te zijn geworden. Het is natuurlijk
jammer dat ik de leiding in het WK kwijt ben geraakt, maar ik sta maar
1 punt achter Loeb. Halverwege het seizoen is dat echt niet
verkeerd.
Uitslag, eerste acht:
1. Sebastian Loeb, Citroen C4 WRC, 3 uur 54 minuten 54,7 seconden
2. Petter Solberg, Subaru Impreza WRC S14, op 1:09,5
3. Mikko Hirvonen, Ford Focus RS WRC, op 1:56,1
4. Urmo Aava, Citroen C4 WRC, op 4:19,7
5. Dani Sordo, Citroen C4 WRC, op 4:49,4
6. Matthew Wilson, Ford Focus RS WRC, op 6:11,3
7. Jari-Matti Latvala, Ford Focus RS WRC, op 6:47,5
8. Henning Solberg, Ford Focus RS WRC, op 9:14,0
Testdag 24u Le Mans: Prestigestrijd Peugeot-Audi, Verstappen debuteert
Als opwarmer voor de 24u van Le Mans wordt tradioneel de prestigieuze
race geopend met de officiële testdag. De titanenstrijd tussen
Peugeot en Audi barstte opnieuw los. In de eerste sessie nam Audi de
snelste tijd voor haar rekening. In de tweede sessie was het de beurt
aan Peugeot, met onder meer ex F1 coureur; Alexander Wurz aan het
stuur. Peugeot profiteerde optimaal van het korte en droge moment en
liet de snelste tijd (3min 22.222 sec) van de dag noteren. Van
Merksteijn Motorsport met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter
van Merksteijn in de gelederen klokten de snelste rondetijd in de LMP2.
Voor Verstappen betekende het zijn eerste rondjes op het circuit van Le
Mans. Het trio Brabham, Garcia en Turner waren de rapste met de Aston
Martin DBR9 in de LM GT1 klasse, terwijl Salo, Melo en Bruni in LMGT2
de tabellen aanvoerden. Over iets meer dan een week begint
één van 's werelds grootste autosport evenement.
Chris van der Drift: "Het begon te regenen en veel crashten"
PAU - Chris van der Drift scheurde afgelopen weekend met overmacht door
de straten van de Zuid-Franse stad Pau tijdens het tweede raceweekend
van de International Formula Master. Na het behalen van de snelste
trainingstijden en de pole position, leek de 22-jarige Rotterdammer op
weg naar fantastische resultaten. Echter gooide een technisch probleem
met de versnellingsbak in de eerste race roet in het eten. Vertrokken
vanaf de 23e startpositie in race twee leek het talent alsnog punten
mee naar huis te kunnen nemen, voordat de wedstrijd door een reeks
crashes met de rode vlag werd beëindigd.
Na het behalen van de pole position en twee zeges tijdens het
openingsweekend in Valencia twee weken eerder, bevestigde Van der Drift
zijn vorm door in de twee trainingsessies de beste tijd te noteren. In
de kwalificatie die daarop volgde haalde Van der Drift alles uit de
kast en pakte hij pole position met een marge van maar liefst 1.2
seconde op de concurrentie. Een ongekend resultaat op een zeer smal
stratencircuit als Pau.
De eerste race vond onder natte omstandigheden plaats op zaterdag.
Chris had geluk dat deze wedstrijd achter de safety-car begon, omdat
hij niet over zijn eerste versnelling kon beschikken. Na de rollende
start vloog de rijder van JD Motorsport over het circuit, waarbij hij
met een seconde per ronde weg reed van zijn tegenstanders. Echter in de
zesde ronde sloeg het noodlot toe. De versnellingsbak haperde en dat
betekende het einde van zijn wedstrijd en de 23e startpositie voor de
tweede race. Ik had de race gemakkelijk kunnen winnen, maar de
versnellingsbak gaf voordat ik aan de wedstrijd begon al problemen. We
hebben in de pitstraat de elektronica nog gereset, maar dat hielp
uiteindelijk niet. Daarom hebben we geluk gehad dat de race achter de
safety-car begon, vertelde Van der Drift die meer pech kende.
In de zesde ronde ging er opnieuw iets mis met de
versnellingsbak waardoor ik moest opgeven.
Een zware taak wachtte de Nederlander op zondag. De tweede race die
over 45 minuten zou worden verreden, begon Van der Drift uitstekend.
Hoewel inhalen op het stratencircuit van Pau vrijwel onmogelijk is, lag
hij na drie ronden negende en had zodoende veertien (!) plaatsen goed
gemaakt. Daarna stuitte Chris op verzet van een tegenstander. In
gevecht voor de achtste positie zat hij er enkele keren naast, maar het
circuit bleek te krap om een inhaalpoging door te zetten. De wedstrijd
kwam acht minuten voor tijd ten einde toen hevige regen het
stratencircuit teisterde en veel piloten in de tweede bocht crashten.
Vanwege het vroegtijdige afvlaggen van de race werden er slechts halve
punten toegekend.
Het begin van de race was super. Bij de start had ik er gelijk
twee te pakken en in de eerste en tweede bocht stak ik meerdere
coureurs tegelijkertijd voorbij. Toen de safety-car de baan op kwam lag
ik negende en dat in drie ronden tijd, zei Van der Drift
opgetogen. Ik probeerde meerdere keren de nummer acht in te
halen, maar dat bleek erg moeilijk. Toen het begon te regenen en
meerdere rijders crashten, bleef ik uit de banden en lag ik vijfde.
Alleen toen werd de race afgevlagd en werd de uitslag van een ronde
eerder gebruikt.
Het volgende raceweekend vindt over twee weken plaats op Brno in
Tsjechië. Vorig jaar eindigde Chris tweemaal op het podium.
Gezien de snelheid die we hebben en de geweldige job het team
doet, moet Brno geen probleem zijn, besloot de snelle rijder die
na vier races de leiding in het kampioenschap in handen heeft.
Chris van der Drift strijdt mee om de F1 Driven Dutch Racedriver of the
Year award, een initiatief van Force India F1 mede-eigenaar Michiel
Mol. Onder leiding van Mol zal een ervaren jury het hele jaar de
raceactiviteiten van acht getalenteerde Nederlanders volgen, onder hen
ook Van der Drift. Autosportliefhebbers kunnen op Chris stemmen via
www.f1driven.com of SMS CHRIS naar 1008 (1,50 per
sms). Stemmers maken kans op diverse prijzen, waaronder een reis naar
een Grand Prix in Europa.
Uitslag race één International Formula Master, Pau, 31 mei:
1 Sergey Afanasiev, (RUS), J.D. Motorsport, 22 ronden in 34:59.379
2 Norbert Siedler, (AUT), ADM Motorsport, +2.604
3 Vladimir Arabadzhiev, (BUL), J.D. Motorsport, +24.174
DNF Chris van der Drift, (NED), J.D. Motorsport
Uitslag race twee International Formula Master, Pau, 1 juni:
1 Marcello Puglisi, (ITA), Pro motorsport, 23 ronden in 35:07.119
2 Kasper Andersen, (DEN), Trident Racing, +0.368
3 Alejandro Nunez, (ESP), Trident Racing, +0.572
9 Chris van der Drift, (NED) J.D. Motorsport, +2.165
Stand International Formula Master na vier races:
1 Chris van der Drift, (NED), J.D. Motorsport, 20 punten
2 Michael Ammermüller ,(GER), Iris Project, 17 punten
3 Sergey Afanasiev, (RUS), J.D. Motorsport, 15 punten
4 Kasper Andersen, (DEN), Trident Racing, 14 punten
5 Fabio Leimer, (SUI), Jenzer Motorsport, 11 punten
Chris wordt ondersteund door: Racing Pool, National Meats Ltd en BMW Ekris.
Renger van der Zande blij met tweede plaats in Pau
PAU - Renger van der Zande heeft zijn pole-position in de F3 Euroseries
in Pau helaas niet weten te verzilveren met een overwinning. Edoardo
Mortara, gestart vanaf de zesde plaats, was wat sneller dan de
22-jarige coureur uit Nijmegen en wist hem in de veertiende ronde te
passeren. Renger eindigde uiteindelijk nog wel als tweede, en is in het
kampioenschap naar de derde plaats gestegen.
De race startte vanwege de regen achter de Safety Car. Na drie ronden
werd de race vrijgegeven en Renger wist meteen weg te rijden van de als
tweede gestarte Michael Klein en een mooie voorsprong op te bouwen.
Vanaf de elfde ronde lag Mortara tweede en hij begon op dat moment
terrein goed te maken op Renger en drie ronden later wist hij hem dan
in te halen.
"Het was een prima race. Het grootste gedeelte heb ik aan de leiding
gelegen, maar het is me uiteindelijk niet gelukt om Mortara achter me
te houden", vertelde Renger. "Hij was echt een stuk sneller dan de rest
en had alles goed voor elkaar. Ik heb nog wel flink gepusht, maar ik
heb ook niet te veel risico genomen. De tweede plek levert me immers
wel vijf belangrijke punten op voor het kampioenschap. In het
kampioenschap ben ik nu een stap omhoog gegaan en sta ik nu derde."
"Dit is al met al een goed resultaat, omdat ik toch niet had verwacht
zo hard te kunnen rijden in de regen. In de kwalificatie, toen het ook
nat was, hadden we namelijk toch wel erg veel moeite met de afstelling.
We mogen dus best tevreden zijn met dit resultaat. Het was een solide
race, met vijf belangrijke punten."
Afgelopen weekend waren er twee feestjes in de Benelux. Zowel
Circuit Park Zandvoort als Circuit Zolder vierden hun jubileum. Het
Belgische circuit in de Vlaamse Provincie Limburg werd in 1963 geopend
Formule l, DTM, de Renault World Series en vele andere internationale
klasses waren er te gast. Het laatste hoogtepunt was de
Champcarworldseries. Doordat Kevin Kalkhoven de boel opdoekte werd de
Formula BMW Junior Europe ongewild tot hoofdprogramma gepromoveerd.
De Formula BMW Europe werd met dank aan Champcar hoofdmoot
Bijprogramma werd hoofdprogramma
De Formula BMW Junior behoort tot het bijprogramma van de Formule 1.
Dat deze internationale Juniorklasse door het verdwijnen van Champcar
hoofdprogramma werd, moet de stoutste verwachtingen van de Junioren
overtroffen hebben. Wie nu dacht dat de Formula BMW Europe in een
crashfestival zou ontaarden kwam bedrogen uit. Zelden zag uw
verslaggever bij een Juniorcategorie zo weinig crashes en zon
hoge professionele instelling tussen de 16 en 17-jarigen. Vergeleken
met 2007 is het niveau van de teams dramatisch gestegen evenals het
niveau van de rijders. Dit belooft wat voor de toekomst! Ook de
EuroBoss Series van Roger Cowman maakte deel uit van het pakket. Helaas
beschikken de ex F1, Champcar, Indycar en Formule Renault-bolides niet
altijd over voldoende betrouwbaarheid. Ook wisselt het aantal
inschrijvingen soms sterk per evenement waardoor er slechts een beperkt
aantal deelnemers kwam opdagen.
De EuroBoss Series. Fraaie bolides maar niet altijd even betrouwbaar. Frits van Eerd rijdt
nog aan de staart van het veld.
Frits van Eerd
Ter gelegenheid van het 45 jarige bestaan van Circuit Zolder mocht de
Nederlander Frits van Eerd met een ex-Alesi Ferrari uit 1993 een demo
geven. Ja dat was wel heel bijzonder verklaarde van Eerd
na afloop van het evenement. In de EuroBoss series werd Van Eerd
aanvankelijk door pech achtervolgd. Beide Tyrrell Cosworths hadden
s zaterdag last van nukkige kuren. Van Eerd, die naast
Geva-engineer Gerben Provily in de raceweekends ook over medewerkers
van het Minardi two-seater team beschikt: Het blijft natuurlijk
precisiewerk Je kunt hun dan ook niets verwijten als het een keer niet
loopt s Zaterdags reed van Eerd in beide Tyrrells niet meer dan
2 ronden. Tijdens de warming-up voor de tweede wedstrijd op zondag
realiseerde hij de tweede tijd. Hoewel hij in het kleine deelnemersveld
achteraan moest starten reed Frits een fraaie wedstrijd. Hij eindigde
als tweede achter de Oostenrijker Gerstl met een World Series Formule
Nissan.
Prachtige inhaalrace van Frits van Eerd met de Tyrrell in de tweede EuroBosswedstrijd
Van Eerd beschikt over een zwart en een wit exemplaar. Van Eerd:
Een zwart geverfde versie is er nooit geweest, maar wij hebben
dit gedaan om een spiegelbeeld effect te creëren. Tja, als beiden
niet hadden kunnen rijden, dan had ik zeker met de F1 Ferrari
geracet. Ook kwamen er twee prachtige ex-Schumacher Benettons in
actie. Met één ervan won de Brit Nigel Greensall de
wedstrijd op zaterdag. De auto van Greensall ging op de finishlijn
kapot terwijl de andere het ook begaf, waardoor het publiek s
zondags van deze fraaie historische acties verstoken bleef.
Het blijft mooi zo'n oude Schumacher Benetton.
De verwachtingen voor de nieuwe Superleaque zijn hooggespannen. Persconferentie Superleaque Formula
Tevens vond tijdens het 45st Anniversary Weekend een persconferentie
met betrekking tot de nieuwe Formula Superleaque plaats. Diego Barrosso
van Superleaque verwacht dat deze klasse in de toekomst boven de GP2
gepositioneerd kan worden en dat deze nieuwe klasse eveneens als
een alternatief voor Champcar gezien kan worden. Barosso
verklaarde dat Superleaque minstens net zo spectaculair als de Formule
l moet worden. Een raceweekend bestaat uit twee races waarbij de grid
voor de tweede wedstrijd wordt omgekeerd en de winnaar vanaf de
achterste rij mag starten. Over het bijprogramma van de SL weekends kon
Barosso niets concreets zeggen. Dit moet door de organiserende
circuits zelf worden ingevuld.
Persconferentie met de afvaardiging van Astromega(L), de heer de Jaeghere van
Circuit Zolder en Diego Barrosso van Superleaque
Ook Mikke van Hool Astromega was bij de persconferentie aanwezig. Ook
Astromega is bij SL met Anderlecht betrokken. Over de invulling van het
zitje kon Van Hool niets concreets zeggen. Wel dat hij met diverse
partijen in onderling stond. De voetbalclubs hebben geen
financiële inbreng in SL De rijder zal zelf voor de
financiële inbreng moeten zorgen. De betrokken clubs verlenen
alleen hun naam aan de desbetreffende auto of team. Op dit moment zijn
er 14 clubs die definitief een toezegging hebben gedaan. De verwachting
is dat dit de komende weken nog zal groeien. Het SL-weekend in Zolder
valt direct samen met de A1 GP in Zandvoort. Astromega is bij beide
series betrokken teambaas Mikke van Hool is ervan overtuigd dat dit met
een goede voorbereiding logistiek gezien weinig problemen zal
opleveren. Het kampioenschap bestaat in 2008 uit zes races, terwijl het
in 2009 uit negen races zal bestaan.
Fotografische Terugblik
Een klein feestje voor de start van de Formula BMW Europe op de grid
Een stille hint van BMW richting Belgian GT Championship?
Een Lotus sportscar tijdens de Historische parade
De herinnering moet je natuurlijk hoog houden. Zelfs in de autosport met Superleaque om
de hoek!
De pitcrew bij sommige EuroBoss Teams bestaat uit Moeder de Vrouw
De gridgirls stonden te trappelen van ongeduld
De polesitter?
Nee, want bij een Ferrari sta je natuurlijk altijd op pole!
Sportscars: Megaklapper Peugeot, Van Merksteijn (LMP2) snel bij Le Mans-test
Het Nederlandse team van Van Merksteijn Motorsport heeft tijdens de Le
Mans-test een snelle tijd neergezet. Het team van Jeroen Bleekemolen,
Jos Verstappen en Peter van Merksteijn noteerde de rapste chrono in de
LMP2-klasse. Peugeot was sneller dan titelverdediger Audi, maar zag wel
een van de drie autos snoeihard van de baan gaan. Op 14 en 15
juni is de nieuwe editie van de beroemde 24 uursrace in Le Mans.
Van Merksteijn rap Het Nederlandse LMP2-team van Van Merksteijn noteerde met
3:42,191 de 14de tijd algemeen en de snelste chrono van het complete
LMP2-pak. Het Barazi-team waar onder meer Michael Vergers voor racet,
eindigde op 3,5 seconden van Van Merksteijn als derde in de LMP2.
'Veel gebeurd' ,,Er is tijdens de test veel gebeurd'', vertelde Jeroen
Bleekemolen na afloop. ,,Bijna de hele dag was er regen, slecht 45
minuten was de baan droog. Peugeot was het snelste, met een supertijd.
Daar zal Audi zich wel een beetje zorgen over maken, denk ik. Ook had
Peugeot met Gené een megacrash. De auto is totaal verwoest, dus
ze moeten hem opnieuw opbouwen. Gené kan wel meedoen
over twee weken, ondanks een nachtje ziekenhuis.
Goede ochtendsessie Van Merksteijn Motorsport ,,Bij ons begon Jos in de ochtend'', vervolgt Jeroen. ,,Omdat
hij nog nooit Le Mans gedaan heeft, moet hij verplicht tien ronden
rijden. Die wilden we eerst achter de rug hebben, zodat alle
formaliteiten achter de rug zijn. Hij reed in de regen en behoorde
meteen tot de snelsten van onze klasse, de LMP2. Daarna is Peter van
Merksteijn gaan rijden, hij moest in de middag weg. Bij hem droogde het
iets op, maar even later begon het weer te regenen. Toen ben ik
ingestapt en was in de regen het snelste van onze klasse. Op het einde
van de ochtendsessie heeft Jos nog even gereden.''
Blij Bleekemolen: ,,In de middag begon Jos op een droge baan. Hij
reed de snelste tijd in onze klasse, dus dat was top. Daarna begon het
heftig te regenen en hebben we de rest van de middag, net als vele
teams, in de pits gestaan. Ik ben op het eind van de dag nog een rondje
uitgegaan, maar meteen weer de pits ingereden, toen het weer begon te
regenen. We zijn blij weggegaan daar, want de auto deed het super en
alle rijders waren tevreden'', aldus een happy Jeroen.
Jan Lammers Jan Lammers rijdt dit jaar op Le Mans in de LMP1 voor Charouz
Racing System. Met zijn ploeggenoten Pickett en Graf noteerde Lammers
tijdens de test een 3:39,584, goed voor de 12de tijd algemeen.
Kox en Hezemans De op Le Mans zeker geen onbekenden Peter Kox en Mike Hezemans
gaan het dit jaar gezamenlijk in de LMGT1 proberen. Met partner Rusinov
kwamen ze tot een 4:03,404, de 37ste tijd algemeen en 9de in de klasse.
Jos Menten rijdt voor Team Modena in de LMGT1 en eindigde
met 4.01,021 vier plaatsen hoger dan Kox/Hezemans. Er doen
dit jaar 55 equipes mee aan de slijtageslag.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas regeert in de Zandvoortse duinen (lang)
Afgelopen weekend kwam het NEC Formule Renault 2.0 in actie op
het circuit van Zandvoort. Na de seizoensopener in Hockenheim werden
tijdens de Jubileumraces de derde en vierde ronde van het kampioenschap
verreden. Evenals in Hockenheim was Valtteri Bottas ook dit keer the man to beat. Hij voegde in Zandvoort wederom twee pole positions en twee overwinningen aan zijn totaal toe.
Tijdens de kwalificaties op zaterdagmiddag zette Valtteri Bottas al
duidelijk de toon door voor beide races de pole position op te eisen.
Vooral de eerste kwalificatie verliep erg rommelig. Juist toen alle
rijders halverwege de sessie naar buiten gingen om een tijd neer te
zetten, klapte Daniël Aho vol in de banden. Met nog slechts 4
minuten op de klok werd de kwalificatie middels een code rood
stilgelegd.
Nadat de brokstukken waren opgeruimd, konden alle rijders een ultieme
poging wagen om alsnog een snellere tijd neer te zetten. Nick Catsburg
pakte voor de eerste race uiteindelijk een prima zesde startpositie en
was daarmee de best geklasseerde Nederlander in het veld. Voor de
tweede race was deze eer aan Stef Dusseldorp, die Catsburg nipt voor
wist te blijven en de zesde plaats pakte.
De eerste race van het weekend werd verreden op zondagochtend. Bij het
doven van de startlichten kwam Valtteri Bottas uitstekend van zijn
plaats en pakte de leiding. Achter hem kwamen Daniël Ivarson en
Marlene Dietrich hard met elkaar in aanraking. Een flinke tegenvaller
voor Ivarson en zijn team, gezien het feit dat zij juist met een
hagelnieuwe auto aan de start waren verschenen. De auto van Ivarson was
dusdanig beschadigd dat de safety car de baan op werd gestuurd om de
rest van de deelnemers in het gareel te houden.
Na 3 ronden werd het veld weer losgelaten. Hegewald had de beste
herstart, verraste Bottas en greep de leiding in de race. Niet veel
later ging het compleet mis voor Hegewald. Hij spinde en viel ver
terug, waardoor Bottas de koppositie in de schoot geworpen kreeg.
Nick Catsburg van MP Motorsport had zich intussen opgewerkt naar de
vijfde plaats en had op gepaste afstand zicht op het treintje rijders
van Motopark Academy voor hem. Minder gelukkig was Stef Dusseldorp. Hij
kende een goede start, maar verslikte zich, liggende op de zevende
plek, in de lastige baancondities. Dusseldorp wist nog enkele posities
te winnen en kwamen uiteindelijk op de 13e plaats over de finish.
Valtteri Bottas kon zijn voorsprong in de laatste fase van de wedstrijd
gestaag uitbouwen en kwam na 13 ronden met ruim 4 seconden voorsprong
als winnaar over de finish. Het podium deelde hij met zijn teamgenoten
Da Costa en Giermaziak. Nick Catsburg was de best geklasseerde
Nederlander en finishte de race als vijfde, twee plaatsen voor Kelvin
Snoeks van AR Motorsport.
In de namiddag stond de tweede wedstrijd van het weekend op het
programma. Grote afwezige was Daniël Ivarson. Zijn bolide bleek na
de crash in de eerste race van de dag dusdanig beschadigd dat deze niet
meer te repareren was voor aanvang van de tweede wedstrijd.
Valtteri Bottas kende een prima start en leidde het veld richting de
Tarzanbocht. Tobias Hegewald was wederom de enige die het tempo van
zijn Finse collega goed kon volgen. Ook Nick Catsburg had een goede
start en won twee posities.
Hierna ontpopte zich een prachtig gevecht om de vijfde positie.
Giermaziak hield de boel aardig op, waardoor het veld achter hem als
een harmonica in elkaar schoof. Catsburg voerde de druk flink op bij
Giermaziak, maar de coureur van Motopark Academy hield zijn hoofd koel.
Na nog een actie van Catsburg wist Stef Dusseldorp te profiteren van
het gevecht voor hem en verschalkte in een prachtige manoeuvre zowel
Catsburg als Giermaziak.
Niet veel later positioneerde Nick Catsburg zich opnieuw voor een
inhaalactie op Giermaziak, deze gooide echter roet in het eten. Bij het
uitkomen van de Tarzanbocht torpedeerde hij Nick, waardoor de
laatstgenoemde een ongewenste excursie door de grindbak moest maken.
Vanwege een schade aan zijn auto spinde hij hierna en belandde naast de
baan. Catsburg hield zijn auto aan de praat, maar zag zijn hoop op een
goede eindklassering vervliegen.
Voorin het veld reden Bottas en Hegewald hun eigen race. Hegewald kon
het tempo goed volgen, maar kon geen enkele keer een serieuze aanval op
Bottas plegen. Ondertussen was ook Kelvin Snoeks weer goed naar voren
gereden en lag in de laatste fase van de race op de achtste positie.
Daniël de Jong en Bart Hylkema toonden aan snelle leerlingen te
zijn door een constante wedstrijd in het middenveld te rijden. De
coureurs kwam respectievelijk als 13e en 14e over de finish.
Na 15 ronden vol actie en inhaalmanoeuvres pakte Valtteri Bottas als
eerste het zwart-wit geblokt. Hegewald pakte de tweede podiumpositie en
Da Costa de derde. Stef Dusseldorp kwam als eerste Nederlander over de
finish en werd vijfde.
De volgende races van het NEC Formule Renault 2.0 worden verreden op het Finse circuit van Alastaro op 14 en 15 juni.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Zandvoort zondag 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 13 ronden in 26:25.060
2. Antonio Felix da Costa, op 4.134
3. Kuba Giermaziak, op 4.784
4. Johan Jokinen, op 5.330
5. Nicky Catsburg, op 11.115
7. Kelvin Snoeks, op 18.017
10. Nigel Melker, op 21.165
13. Stef Dusseldorp, op 27.133
15. Bart Hylkema, op 29.463
16. Thomas Knopper, op 29.925
20. Daniël de Jong, op 41.052
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Zandvoort zondag 1 juni 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:16.735
2. Tobias Hegewald, op 0.888
3. Antonio Felix da Costa, op 8.292
4. Johan Jokinen, op 11.635
5. Stef Dusseldorp, op 23.300
8. Kelvin Snoeks, op 32.738
10. Thomas Knopper, op 34.368
13. Daniël de Jong, op 38.476
14. Bart Hylkema, op 43.398
18. Nicky Catsburg, op 51.543
22. Nigel Melker, op 1 ronde
Het zat de Australiër Ryan Briscoe na het behalen van de
F3 Euroseries titel in 2003 niet mee. De Toyota Development Driver
slaagde er niet in de F1 door te breken en een flinke crash op
Chicagoland in 2005 wierp hem ver terug. Bij het Penske Porsche RS
Spyder Team en het z.g. Satellite Team van Jay Penske op
Indianapolis in 2007 herwon de Australiër zijn zelfvertrouwen. Na
het vertrek van Sam Hornish jr. naar NASCAR mocht de Australiër
voor het seizoen 2008 diens fel begeerde stoeltje innemen. Op Milwaukee
betekende het de doorbraak van Briscoe
De ovals blijven gevaarlijk, maar is dit niet de essentie van het autoracen?
Eindelijk Ryan Briscoe!
Op Milkwaukee behaalde Ryan Briscoe in de A.J. Foyt 225 voor het team
van Penske zijn eerste Indycarzege. In de laatste 50 ronden vocht de
Penske-coureur een boeiend duel uit met Indy 500 winnaar Scott Dixon,
Een neutralisatie vier ronden voor het einde van de wedstrijd viel in
het voordeel van Briscoe uit. Voor de tweede week binnen een week was
Marco Andretti bij een aanrijding betrokken. Briscoe wist handig om de
autos van Marco Andretti, Ed Carpenter en Vitor Meira heen te
zeilen waarbij Meira zelfs nog even de lucht inging en tegen de
Safer Wall belandde. Van de 225 ronden lag Indy winnaar
Scott Dixon maar liefst 147 ronden aan de leiding. Vooral de laatste 15
ronden waren adembenemend. Had Dixon de wedstrijd kunnen winnen? Scott
Dixon: Dat had gewoon aan het verkeer gelegen. De race had in
zijn voordeel beslist kunnen worden maar ook in het mijne. Ik ben
allang blij dat we niet bij de crash betrokken waren. In de
openingsfase maakte Townsend Bell enorm veel indruk door maar liefst
elf deelnemers te passeren. Ironisch genoeg eindigde hij ook als elfde
op één ronde achterstand.
Hier heeft Ryan Briscoe lang op moeten wachten
Voor Briscoe was zijn eerste overwinning na het Indy 500 drama een
enorme opluchting. Briscoe: Indianapolis heb ik achter me gezet,
het beste was om vooruit te blikken en eigenlijk is er geen betere
manier om dat direct dan maar het volgende weekend te doen toch?
Tony Kanaan eindigde met zijn AGR-Dallara Honda als derde.
Danica Patrick wel of niet omstreden?
Briscoe en Patrick hebben Indianapolis achter zich gelaten. De lucht tussen Danica Patrick en Ryan Briscoe was na een
gesprek tussen beide partijen vrijdag al opgeklaard. Maar Danica
weigerde haar excuses aan de Penske rijder aan te bieden. Patrick:
Voor elke gebeurtenis is er een reden en als je naar een
bepaalde situatie terugkijk zijn er dingen die ik moet veranderen of
beter moet doen. Eén van de elementen binnen mijn leven is dat
het zich voor de cameras afspeelt. Daarom betreur ik mijn
beslissingen niet. Brian Barnhart van de IRL: Ik wil
zeker niet voorkomen dat rijders zich niet kunnen uiten. Ze liep aan de
verkeerde kant van pitmuur. De race was nog bezig en zij behoorde daar
niet te zijn. Ironisch genoeg reed Mevrouw Patrick tijdens de
maand mei een medewerker van een ander team het ziekenhuis in.
Scott Dixon: Eigenlijk was Ryan in een no-win
situatie. Als Danica naar hem toegekomen was en hij had teruggeslagen
dan was hij gelyncht door de media. Als hij was blijven zitten hadden
ze hem een softie gevonden. Vorig jaar werd zijn teamgenoot Dan
Wheldon het slachtoffer van Danica. Scott Dixon: Als zoiets met
mij zou gebeuren zou ik er onmiddellijk vandoor gaan. Het ziet er dan
gewoon slecht voor je uit. Anderzijds heeft ze de Indycar toch
prachtige publiciteit bezorgd. Iedereen praat er over.
Emotionele taferelen bij Team Penske na aloop.
UITSLAG
1. Ryan Briscoe Dallara Honda 225 ronden
2. Scott Dixon Dallara Honda 225 ronden
3. Tony Kanaan Dallara Honda 225 ronden
4. Dan Wheldon Dallara Honda 225 ronden
5. Helio Castroneves Dallara Honda 225 ronden
6. Oriol Servia Dallara Honda 225 ronden
7. Justin Wilson Dallara Honda 224 ronden
8. E.J. Viso Dallara Honda 224 ronden
9. Danica Patrick Dallara Honda 224 ronden
10.Buddy Rice Dallara Honda 224 ronden
Hoewel Toyota-coureur Kyle Busch in de support races op Dover in de
Craftsman Truck en Nationwide races tot tweemaal toe de zege aan zijn
neus voorbij zag glippen, pakte hij in de NASCAR Sprint Cup voor de
vierde maal de hoofdprijs.
Grote vreugde bij Kyle Busch na zijn vierde overwinning dit seizoen.
Kyle Busch ijzersterk
Voor de vierde maal in zeven races zegevierde Kyle Busch met zijn
Toyota. Kyle Busch: Eigenlijk hadden we vandaag nog niet eens
zon goede auto maar ik probeerde wel de concurrentie te verslaan
en dat is me gelukt. Busch won de wedstrijd met een ruime voorsprong
van 4,2 seconden, Van de laatste zeven maal dat hij op Dover startte
eindigde de Toyota-coureur maar liefst vijfmaal in de Top 5. Tevens
zegevierde hij in de Craftsman Truckrace in 2005. De Fords van Carl
Edwards en Greg Biffle probeerden aanvankelijk nog wat tegenstand te
bieden maar zij waren eenvoudig genoeg niet tegen de ijzersterke Busch
opgewassen. Biffle kampte zelfs nog met een probleem met de
wisselstroomdynamo. Matt Kenseth en Jeff Gordon eindigden
respectievelijk als vierde en vijfde in dezelfde ronde.
Rode vlag
Het team van Joe Gibbs Racing verging het minder goed. Bij een
aanrijding in de 17e ronde waren maar liefst 10 autos betrokken.
Tony Stewart die bij een confrontatie tussen Elliott Sadler en David
Gilliland te dicht achter Sadler reed trok alle blaam naar zich toe. De
wedstrijd moest ruim 16 minuten onderbroken worden. Alleen Sadler en
Hamlin kwamen niet meer terug op de baan. Slechts zes autos
eindigden in dezelfde ronde.
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 400 ronden
2. Carl Edwards Ford 400 ronden
3. Greg Biffle Ford 400 ronden
4. Matt Kenseth Ford 400 ronden
5. Jeff Gordon Chevrolet 400 ronden
6. Martin Truex jr. Chevrolet 399 ronden
7. Jimmie Johnson Chevrolet 399 ronden
8. Jeff Burton Chevrolet 399 ronden
9. Dave Blaney Toyota 399 ronden
10.Jamie McMurray Ford 399 ronden