Weyts: "Door Zaventem te wurgen, wurgt Brussel zichzelf"

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) haalde in "De zevende dag" zwaar uit naar de houding van de Brusselse regering in het luchthavendossier én naar de uitspraken van Brussels minister van Economie Didier Gosuin (FDF). "Ik vind het hallucinant dat hij beweert dat het hem niet interesseert of de luchthaven open of dicht is, terwijl het Brussels Gewest met een werkloosheidsgraad van 18 procent zit."

Vanaf 1 januari wil de Brusselse regering een nultolerantie invoeren voor vliegtuigen die de Brusselse geluidsnormen overschrijden. Het gevolg? Meer vliegtuigen zullen worden beboet, waardoor luchtvaartmaatschappijen vluchten zullen schrappen en bepaalde routes zullen worden vermeden. De Vlaamse regering vreest voor de economische gevolgen van de beslissing en heeft daarom een belangenconflict ingeroepen, waardoor de beslissing voor minstens 60 dagen wordt opgeschort.

"De Vlaamse Rand wordt nu al overmatig bevlogen", verklaart minister Weyts het belangenconflict in "De zevende dag". "Er zijn bovendien internationale geluidsnormen, maar toch zijn die van Brussel nog strenger. Is de Brusselaar dan gevoeliger voor geluid dan de rest van de wereld?"

Weyts begrijpt bovendien niet waarom de economische voordelen van de luchthaven zijn Brusselse collega-minister Didier Gosiun koud lijken te laten. De werkloosheid in het Brusselse Gewest is volgens de minister immers twee keer zo groot als in Vlaanderen. "Een kwart van de mensen die op de luchthaven werkt, komt uit het Brusselse Gewest," benadrukt hij. "Bovendien kunnen veel laaggeschoolden terecht op en rond de luchthaven. Ik vind het hallucinant dat een minister van tewerkstelling dan zo'n uitspraken durft te doen. Dat is alsof je een pyromaan commandant maakt van de brandweer. Brussel is Zaventem aan het wurgen, maar wurgt zo ook zichzelf."

Federale vliegwet

Volgens Weyts moet er daarom dringend werk worden gemaakt van een federale vliegwet, die de routes en procedures op papier vastlegt. "Ik denk dat het plan-Schouppe dat destijds is opgesteld een goed vertrektpunt is", zegt hij. "Brussel ontloopt nu zijn verantwoordelijkheid, maar door het belangenconflict in te roepen, willen we hen verplichten opnieuw aan tafel te schuiven. De Brusselse regering heeft nog geen 2 maanden na de aanslagen beslist de geluidsnormen te verstrengen. Er waren toen al minder vluchten, maar toch duwden ze de vinger nog dieper in de wonde."

Meest gelezen