Direct naar artikelinhoud
landen/tienen

Handrem vergeten: trein op hol was fout van machinist

Handrem vergeten: trein op hol was fout van machinist

De lege reizigerstrein die op 18 februari van dit jaar zonder bestuurder van Landen naar Tienen reed - een afstand van 12 kilometer - is het gevolg van een menselijke fout. Dat staat in een rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS).

De bestuurder was met de lege trein onderweg naar het station van Leuven, toen er een eindje voor het station van Landen een drukvermindering optrad in de leiding van de automatische rem. Daardoor kwam de trein vanzelf tot stilstand. In overleg met de pechdienst probeerde de treinbestuurder het drukverlies vanuit zijn stuurpost op te lossen, maar dat lukte niet.

De machinist besloot dan maar de buitenkant van de trein te inspecteren. Hij liet de trein echter in neutrale stand staan, waardoor het 'dodemanspedaal' niet werkte en zette de handrem ("vastzetrem") niet op.

Geen beveiligingssysteem
Toen het euvel uiteindelijk hersteld was, werd de automatische rem gelost en begon de trein heuvelafwaarts te rijden. Dat kon omdat het motorstel van de trein niet was uitgerust met een wegrolbeveiligingssysteem. Pas in het station van Tienen slaagde een andere treinbestuurder er uiteindelijk in op de trein te springen en die stil te leggen.

Bij het incident vielen geen slachtoffers en er was geen materiële schade.

"Lessen getrokken uit incident"
Spoorwegmaatschappij NMBS zegt dat ze lessen heeft getrokken uit het incident. Het wordt bijvoorbeeld besproken tijdens de bijscholing van de treinbestuurders, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. De betrokken machinist volgde een bijkomende opleiding met nadruk op de remregelgeving en legde daarvoor ook - met succes - een examen af.

Tegen 2023 zou voorts al het rollend materieel van spoorwegmaatschappij NMBS uitgerust moeten zijn met het beveiligingssysteem ETCS, dat ook een wegrolbeveiligings- en stopcontrolesystemen omvat.