Luister naar

Religiehuiver bij koranlessen aan salafistische moskeeën in Amsterdam is op z'n plaats

Nieuws
De Amsterdamse wethouder Arjan Vliegenthart schreef in deze krant over religiehuiver. Bij Koranlessen in salafistische moskeeën in de hoofdstad is die huiver op z’n plek. Maar scheer niet alle religie over één kam.
Diederik Boomsma Amanda Kluveld resp. historica publiciste
dinsdag 27 juni 2017 om 03:00
Er zijn goede redenen om te veronderstellen dat salafistisch geïnspireerd religieus onderwijs niet veel bijdraagt aan de ontwikkeling en participatie van kinderen in de Westerse samenleving. Enige huiver is daar op zijn plek.
Er zijn goede redenen om te veronderstellen dat salafistisch geïnspireerd religieus onderwijs niet veel bijdraagt aan de ontwikkeling en participatie van kinderen in de Westerse samenleving. Enige huiver is daar op zijn plek. anp / Bart Maat

Amsterdamse ouders met de laagste inkomens krijgen van de gemeente een scholierenvergoeding van 375 tot 500 euro per jaar. Dat geld mogen ze naar eigen inzicht besteden aan activiteiten voor hun kinderen: sport, kunst, muziek of iets anders. Omdat ouders zelf bepalen waar zij het aan uitgeven, zijn de uitvoeringskosten laag. De gemeenteraad ontdekte na een steekproef dat bijna drie ton van deze publieke gelden is besteed aan Koranlessen, in de moskee of bij particulieren. Slechts twee moskeeën konden bonnetjes aanleveren. Gevolg: grote ophef. De raad besloot direct dat armoedegeld voortaan niet meer voor ‘religieuze, levensbeschouwelijke en politieke scholing kan worden aangewend’. Dit leidde tot frustratie van de gereformeerde SP-wethouder Vliegenthart. Waarom zouden ouders dat geld wel aan balletles mogen geven, maar niet aan godsdienstonderwijs? De ‘ongelovige’ Amsterdamse raadsleden snappen niks van godsdienst, hebben last van religiehuiver en kwetsen daarmee de vele gelovigen die de stad telt. Heeft de wethouder gelijk?

verwarring

Wat de discussie in ieder geval blootlegt, is dat er verwarring ontstaat zodra religie in het spel komt. VVD, SP, GroenLinks en PvdA brengen tegen de besteding van dit geld aan Koranlessen twee bezwaren naar voren. Het zou in strijd zijn met de scheiding tussen kerk en staat. Verder zou religieus onderwijs er niet aan bijdragen om mensen ‘uit de armoede te helpen’ of ‘mee te doen’. Op beide claims is veel af te dingen.

De scheiding tussen kerk en staat betekent dat de Amsterdamse gemeenteraad niet per motie beslist of Mohammed wel of geen profeet was, Maria zonder zonden of de Koran ongeschapen. Zij houdt in dat de burgemeester geen farao of opperpriester is die zonden kan vergeven, en de kerk niet besluit over de besteding van belastinggeld. Veel seculiere raadsleden lijken ten onrechte te denken dat er nooit ook maar één euro van publiek geld via via terecht kan komen bij iets wat met religie te maken heeft. Zo vindt de Amsterdamse GroenLinks-leider Rutger Groot Wassink dat het bestaan van bijzonder onderwijs en artikel 23 van de Grondwet in strijd is met het scheidingsprincipe. Dat is niet het geval, zoals zijn eigen partijcongres hem uitlegde. Maar de scheiding tussen kerk en staat is nog altijd gewaarborgd wanneer ouders uitkeringen besteden aan Koranles.

ontwikkeling kind

Dan de claim dat religieuze lessen ‘niet bijdragen aan de ontwikkeling van het kind of fatsoenlijk meedoen’, zoals een PvdA-raadslid stelde. Sport, pianoles, balletles zijn leuk, gezond en goed voor de vorming en dragen zeker bij aan het ontwikkelen van discipline en concentratievermogen en andere vaardigheden. Zou dat niet kunnen gelden voor religieuze vorming? Het is heel nuttig als kinderen leren over het christelijk geloof, als fundament van onze beschaving. Veel joodse kinderen leren Hebreeuws en over de Torah en worden voor hun kennis beloond. De nadruk op lezen, kennis, en persoonlijke verantwoordelijkheid die daar wordt onderwezen, draagt ontegenzeggelijk veel bij aan vorming. Of dit alles voor Koranlessen ook opgaat, is voor ons minder duidelijk. Dat neemt niet weg dat christelijke en andere levensbeschouwelijke vorming morele waarden en deugden kan bijbrengen die het hele leven van pas komen. Eeuwenlang werden in onze lage landen calvinistische deugden als spaarzaamheid en vlijt gepredikt vanaf de kansel en bij de catechese. Dat kan nog steeds geen kwaad, nu veel jongeren in de armoede belanden omdat ze onvoldoende weerbaar zijn tegen allerhande verleidingen en zich in de schulden steken.

Maar dit alles betekent nog niet dat dergelijke lessen moeten worden betaald met belastinggeld uit het armoedebudget. Hoe nuttig ze ook zijn, het is in de eerste plaats aan religieuze gemeenschappen zelf om het godsdienstig onderwijs te organiseren en financieren en er voor te zorgen dat de armste kinderen mee kunnen doen. Zij hebben daarin zelf een verantwoordelijkheid. Het weinige geld dat ze hebben, kunnen minimagezinnen dan besteden aan andere activiteiten. Wij kennen overigens geen kerken of synagogen die de allerarmsten vragen om voor de religieuze vorming te betalen.

salafisme

Misschien is de huiver die Vliegenthart constateert vooral een huiver voor een probleem dat net wat specifieker van aard is dan ‘religie’. In januari luidde het Amsterdamse VVD-raadslid Samira Bouchibti opnieuw de noodklok over signalen van mishandeling tijdens Koranlessen. En uit onderzoek bleek onlangs dat de helft van de Marokkaanse moskeeën in Amsterdam onder invloed staat van het salafisme, dat de democratie en omgang met ‘ongelovigen’ afwijst. Er zijn goede redenen om te veronderstellen dat salafistisch geïnspireerd religieus onderwijs inderdaad niet veel bijdraagt aan de ontwikkeling en participatie van kinderen in de Westerse samenleving. Enige ‘huiver’ is dáár wel op zijn plek.

Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat alle Amsterdamse Koranlessen dat karakter kennen. Maar het zou van naïviteit getuigen om alle vormen van religieus onderwijs, van religie en van eventuele religiehuiver over één kam te scheren. Kortom, laat religieuze gemeenschappen zelf zorgdragen voor het godsdienstonderwijs van hun armste leden. Maar doe niet alsof elke vorm van religieus onderwijs op geen enkele manier kan bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling. Wie dat denkt, kan misschien zelf wel wat godsdienstonderwijs gebruiken. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.

Theo Basoski: 'In de beleving van veel jongeren ligt er een heel groot accent op het ene moment van openbare geloofsbelijdenis. Dat werkt onnodig drempelverhogend.'

Het kerkelijke gebruik van de openbare geloofsbelijdenis heeft in deze tijd ook keerzijde

Mooi dat jonge mensen belijdenis van hun geloof afleggen. Maar het gebruik van openbare geloofsbelijdenis, zoals die in veel protestantse kerken bekend is, heeft ook nadelen, stelt studentenpastor Theo Basoski.

CU-leider Mirjam Bikker en minister Carola Schouten van Armoedebestrijding op uitslagenavond van de laatste Tweede Kamerverkiezingen.

ChristenUnie peilt de geest van de tijd onvoldoende: kiezer ziet niet waar de partij verschil kan maken

Zijn er thema’s waarvan de Nederlander zegt ‘dat is typisch de ChristenUnie’? Nee, stellen drie partijgangers uit zuid-Nederland. Zij analyseren de tegenvallende verkiezingsuitslag.