Oostenrijker wint proloog Ronde van België, Van Avermaet meteen op post

© Belga

Matthias Brändle (IAM Cycling) heeft woensdag de proloog in de Baloise Belgium Tour (2.BC) gewonnen, over 6,85 kilometer in de straten van Bornem. De 25-jarige Oostenrijker haalde het in de straten van Bornem in een tijd van 7:54. Tweede werd de Australiër Rohan Dennis op 0:02. De verrassend sterke Waal Gaëtan Bille werd beste Belg op een derde plaats en de Zwitser Martin Elmiger finishte als vierde. Greg Van Avermaet eindigde als vijfde en deed van de favorieten voor de eindzege de beste zaak.

vml

Het was wachten tot Yves Lampaert, als achttiende gestart, vooraleer we met 8:13 een eerste scherpe tijd kregen. Martin Elmiger knalde daar meteen tien seconden van af. De Luxemburger Jean-Pierre Drucker benaderde de tijd van Elmiger maar kwam met 8:10 toch zeven seconden tekort om de Zwitser enigszins te bedreigen. De Fransman William Bonnet deed het in 8:13 ook niet onaardig en posteerde zich daarmee op de voorlopige derde plaats.

Tot Matthias Brändle zich op gang trok in de straten van Bornem. De gewezen werelduurrecordhouder zoefde over het parcours en klokte uiteindelijk af in 7:54. Meteen was hij de eerste renner die onder de magische grens dook van de acht minuten en stootte hij zijn teamgenoot bij IAM Cycling, Martin Elmiger, onherroepelijk van de 'hot seat'. Greg Van Avermaet was halfweg de derde beste, bevestigde in het tweede gedeelte van de proloog en behield zijn positie in een tijd van 8:05.

Maar dan kwam de Waal Gaetan Bille aanzetten en die deed zelfs nog drie seconden af van de tijd van Greg Van Avermaet. Bille klokte af in 8:02 en strandde zo op 0:09 van Matthias Brandle. De Australiër Rohan Dennis was aan het tussenpunt sneller dan Brändle. Dennis - net als Brändle een ex-werelduurrecordhouder - verloor echter te veel tijd in het tweede gedeelte en finishte uiteindelijk in een tijd van 7:56, net 0:02 trager dan de Oostenrijker Brandle die meteen de eerste leider is van deze rittenkoers.

Morgen/donderdag volgt de eerste rit in lijn van deze Baloise Belgium Tour. De start wordt gegeven te Lochristi en de renners bereiken na 178,5 kilometer de aankomstzone in Knokke-Heist (zie lager). De Ronde van België eindigt zondag, dan kennen we de opvolger van Tony Martin. De Duitse hardrijder was de voorbije drie jaar eindlaureaat maar neemt dit jaar niet deel.

Uitslag:

1. Matthias Brändle (Oos) 6,8 km in 7’54”2. Rohan Dennis (Aus) +2”3. Gaëtan Bille (BEL) +9”4. Martin Elmiger (Zwi) +9”5. Greg Van Avermaet (BEL) +11”

Via kust en Vlaamse Ardennen naar echte Ardennen

Donderdag gaat het vanuit Lochristi via Lokeren, Zelzate, Eeklo en Maldegem naar de kust waar in Knokke-Heist na 117,5 km koers nog eens twee plaatselijke ronden volgen van elk 30,5 km. Op vrijdag staan de Vlaamse Ardennen centraal. Men verlaat dan Knokke-Heist om in een streep naar de Wolvenberg te trekken, de eerste helling van de dag na 67 km. Na de kasseizones van de Paddestraat en Lippenhovestraat bereikt men de aankomstsite in Herzele waar twee lussen getrokken worden met daarin telkens de beklimming van de Valkenberg, Leberg, Berendries en de twee reeds eerder geciteerde kasseistroken.

Wallonië wordt een eerste keer aangedaan op zaterdag met de etappe met start en aankomst in Lacs de l’Eau d’Heure te Froidchapelle. In deze etappe wordt viermaal de ‘Petit Poggio’ beklommen. Een eerste keer na 111 km en dan in de drie plaatselijke ronden van elk 13,8 km. De Baloise Belgium Tour wordt afgesloten op zondag 31 mei met de ‘Ardennenetappe’ met start en aankomst in Duitstalig landsgebied Sankt Vith, meteen de koninginnenrit. De Côte de Brume opent na 39 km het feest gevolgd door de Côte de Wanne en de Côte de Stockeu. Eens in de buurt van Sankt Vith is er de Côte Bergstrasse om na 88 km aan een lange lus te beginnen waarin de hellingen Côte Haute Levee, Côte de Rosier, Côte de Brume, Côte de Wanne, Côte de Stockeu en tot slot de Côte Bergstrasse verweven zitten.

Boonen: ‘Niet ontevreden na oorlog in Giro’

© BELGA

Tom Boonen legde woensdag zijn 6,85 km in de proloog van de Baloise Belgium Tour (2.BC) af in 8:21. Daarmee bleef hij zowat een halve minuut achter de toptijden. ‘Ik mag niet ontevreden zijn’, reageerde de renner van Etixx-Quick.Step.

De Giro op Sportwereld.be

Boonen komt recht uit de Giro, waar hij na twee weken afstapte. ‘Het was er vanaf dag één erg zwaar. Elke rit koersten ze met het mes tussen de tanden. Het was echt elke dag oorlog. Dan krijg je al snel rekeningen die openstaan tussen enkele ploegen en wordt het alsmaar lastiger en harder’, zegt Boonen, die toestemming moest krijgen van de Giro-bazen en de UCI om te kunnen starten in deze Belgische rittenkoers.

‘Ik ben met ambitie naar hier gekomen’, aldus Boonen. ‘Ten eerste wil ik een ritzege pakken. Morgen finishen we in Knokke. Ik heb daar al een paar keer gewonnen. De slotkilometers zijn er erg verraderlijk. Indien mogelijk wil ik zeker een gooi doen naar de eindoverwinning. De etappe van zondag, in en rond Sankt Vith, wordt wel andere koek.’

Brändle: ‘Ja, ik kan deze ronde ook winnen’

© Photo News

Ex-werelduurrecordhouder Mathias Brändle (IAM Cycling) was de eerste die onder de magische grens van acht minuten dook tijdens de proloog van de Baloise Belgium Tour. Brandle legde de tocht af in 7:54, meteen snel genoeg om zich de zege toe te eigenen.

‘Ik ben echt heel snel gestart en bleef telkens tot op de limiet rijden. Op het einde werd het nog gevaarlijk want Rohan Dennis was dichtbij gekomen. Bij het tussenpunt was hij zelfs een beetje sneller dan mij doorgekomen maar uiteindelijk bleek ik mijn tijdrit toch iets beter dan hem ingedeeld te hebben’, meldde hij.

‘Mijn hoofddoel dit seizoen is natuurlijk de Tour de France. Ik rijd na deze Baloise Belgium Tour ook nog de Dauphiné om dan naar Utrecht te trekken. Natuurlijk is ook deze rittenkoers voor mij belangrijk. De proloog was al in mijn voordeel en dat op een ideaal parcours. Ik maakte de juiste beslissing om hier te starten. Ik kan immers terugvallen op een sterke ploeg die me kan helpen om mijn leiderstrui te verdedigen.’

‘Ik heb dit jaar ook voor het eerst de klassiekers gereden. Zo heb ik toch weer wat meer parcourservaring in dat type wedstrijden opgedaan. Of ik in staat ben deze Beloise Belgium Tour te winnen? Ik denk van wel. Ik ga alvast mijn uiterste best doen om dat te verwezenlijken.’

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen