© WDK

Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet

Het niet dragen van de veiligheidsgordel is nog altijd een belangrijke factor bij de dodelijke ongevallen op de Belgische autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders die bij zo’n ongeval betrokken was, had geen gordel om. Achterin loopt dat zelfs op tot meer dan zeventig procent. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

jns

Ongevallen die op de autosnelweg plaatsvinden, hebben vaak ernstigere gevolgen dan de verkeersongelukken die op een ander type weg gebeuren. Slechts zeven procent van de letselongevallen vindt in België op de autosnelweg plaats, maar die zijn wel verantwoordelijk voor zestien procent van het aantal verkeersdoden.

Het BIVV heeft daarom een onderzoek verricht naar die ongevallen. Daarvoor werden de pv’s onderzocht van de 521 dodelijke ongevallen die zich tussen 2009 en 2013 op de Belgische autosnelwegen voordeden. Bij die ongelukken vielen in totaal 582 doden.

Een van de opvallendste resultaten uit dat onderzoek is dat het niet dragen van de gordel een belangrijke doodsoorzaak blijft op de autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders (45,9 procent) die betrokken was bij een dodelijk ongeval, droeg geen gordel. Ook 40,7 procent van de passagiers voorin deed dat niet. Bij de passagiers achterin gaat het zelfs om 71,7 procent.

Overdreven snelheid

Overdreven of onaangepaste snelheid blijkt een rol te spelen bij minstens 27 procent van het aantal dodelijke ongevallen. Wanneer het gaat om ongevallen waarbij geen ander voertuig betrokken is, loopt dat zelfs op tot 55 procent.

‘Maar er was niet in alle gevallen informatie beschikbaar over de snelheid’, zo benadrukt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. ‘We veronderstellen dan ook dat het cijfer nog een onderschatting is.’ Alcohol blijkt in 12,8 procent van de gevallen een rol te hebben gespeeld.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER