‘Een eigen winkel heeft alleen maar voordelen’

Antwerpen is een nieuwe interieurwinkel rijker, maar dan wel eentje met een bijzondere achtergrond. Ugly.be is namelijk het fysieke verlengstuk van het gelijknamige vastgoedconcept. ‘Een pluspunt voor het publiek én voor ons.’

Ellen De Muynck

Niet alle potentiële kopers kunnen meteen inschatten hoe een huis er kan uitzien, en vastgoed verkoop je sneller wanneer ook de inrichting aanspreekt. Dat was ook de Antwerpse vastgoedmakelaar Philippe Gillis niet ontgaan, en daarom startte hij in 2013 met het Ugly-concept, waarbij een stiliste het interieur onder handen neemt, al dan niet met de bestaande meubels.

Een concept dat aanslaat. ‘We zien wel een evolutie dat meer mensen ervoor openstaan, vastgoed is geen koele materie meer. Dat zien we ook aan de resultaten. Er is een goede doorverkoop van de panden: de meeste zijn binnen een maand verkocht.’

‘Wat we meest van de tijd doen, is een bestaand interieur via de juiste fotografie en kleine aanpassingen mooi in beeld brengen. Vaak is het niet eens nodig om andere meubels te gaan gebruiken, maar we denken mee met de klant of dat al dan niet nodig is’, aldus Gillis.

Maar voor nieuwbouw of leegstaande panden zijn dus wel meubels en decoratie nodig, en die hebben geleid tot een fysiek verlengstuk van het concept: een eigen interieurwinkel. Voor de opstart en invulling van de shop kon Gillis rekenen op interieurspecialiste Carolien Berckmans. Zij selecteerde onder meer de Scandinavische merken Nordic Tales en Woud, het Nederlandse FEST Amsterdam, maar ook het Belgische VONK krijgt er zijn plaats.

‘Het idee voor de winkel is organisch gegroeid. We kregen veel vragen over bepaalde meubels, en hebben toen ook een project met het buitenmeubilair erbij verkocht’, vertelt Gillis.

‘Rond de kerstperiode hebben we een pop-upshop geopend, met een aantal van de labels waarmee we samenwerken, maar ook jonge ondernemers in wie we geloven en onze vaste fotograaf. Toen het pand rechtover ons kantoor vrij kwam te staan, hebben we niet getwijfeld en vonden we de tijd rijp om een eigen winkel te openen.’

‘We hadden niet echt een uitwisselingsproject met de interieurlabels, maar hebben veel eigen meubels aangekocht die we stockeerden in een magazijn. Door het concept met een winkel te combineren, wordt het ook een stuk handiger voor ons.’

Maar ook voor de winkel zelf is die samenwerking een pluspunt. ‘De winkel is constant in beweging, halen we een sofa weg voor een woning, komt er een andere in de plaats. De meeste winkels veranderen hun aanbod pas bij elk ander seizoen, terwijl onze winkel er bij wijze van spreken elke week anders kan uitzien’, aldus Berckmans.

‘De bedoeling is dat we zo veel mogelijk gaan inrichten met de merken die we zelf verkopen, maar niet uitsluitend. We maken sowieso ook wel eens gebruik van vintage stukken, en kijken ook naar wat de ruimte nodig heeft. En dat kan iets anders zijn dan wat de winkel verkoopt.’

En nog een tip voor wie zijn interieur met weinig moeite wil upgraden? ‘Het meubelstuk dat vaak de grootste impact heeft op een interieur is de sofa, die fungeert toch vaak als blikvanger. De grote stukken doen uiteraard veel, maar ook de sfeer die je schept kan een ruimte compleet transformeren. Met wat planten of theelichtjes kan je al veel veranderen aan het gehele plaatje.’