Brusselaars kunnen voortaan administratieve documenten thuis afdrukken

De inwoners van de Stad Brussel hebben vanaf vandaag de mogelijkheid om vijf administratieve documenten vanop afstand af te drukken. Een primeur voor het Brusselse gewest die werd voorgesteld door Alain Courtois (MR), Brussels schepen van Demografie en Mohamed Ouriaghli (PS), Brussels schepen van Informatica en voorzitter van GIAL, de informaticapartner van de Stad Brussel.

Sinds het begin van 2016 konden de Brusselse inwoners het attest van gezinssamenstelling afdrukken. Ondanks een bescheiden publiciteit werd het document tijdens de maand januari al 895 keer afgedrukt.

Vanaf februari worden daar vier documenten aan toegevoegd: het attest van leven, het attest van nationaliteit, het attest van woonst, het attest van inschrijving. Samen zijn de vijf documenten goed voor 20 procent van de administratieve aanvragen. De opvraging van de documenten is gratis.

Tegen het eind van 2016 wil de Stad Brussel het aantal beschikbare documenten boven de 50 procent  brengen door het ter beschikking stellen van bijvoorbeeld de uittreksels van de burgerlijke stand of van het strafregister.

De inwoners kunnen de documenten op drie manieren opvragen. Ofwel van thuis uit via de website eloket.brussel.be, met een kaartlezer. Daarnaast is het ook mogelijk om de documenten te krijgen via twee terminals in het administratief centrum of via de gedecentraliseerde antenne in Laken.

Meest gelezen