Sven Nys: ‘Enkel tevreden met top drie’

© BELGA

Hij is zondag de enige ex-profwereldkampioen aan de start. Helaas is dat voor Sven Nys geen garantie op succes na een tegenvallende winter. Toch hoopt en droomt hij van een plaats op het podium. ‘Dit is mijn enige kans om nog iets van mijn seizoen te maken.’

Guy van den Langenbergh

Voor het eerst in lichtjaren zijn de ogen binnen de Belgische selectie niet langer gericht op Sven Nys. Niet dat het veldriticoon over het hoofd wordt gezien, maar de absolute blikvanger is Wout van Aert. ‘Mijn laatste overwinning dateert van Niel (11 november, nvdr.), dan heb je weinig reden om hoog van de toren te blazen’, vertelt een ontspannen Nys. ‘Is dat comfortabel? Neen, ik was hier liever als topfavoriet gestart. Dan wist ik dat ik heel goed was. Nu moet ik hopen op een superdag. Ben je topfavoriet, dan kan een ‘gewone’ dag volstaan. Ik fiets ook niet graag zonder druk. Net daarom wil ik zo graag mee op dat podium. Die nervositeit heb ik nodig. Het is ook mijn enige kans om nog iets van het seizoen te maken.’

Veldrijden op Sportwereld.be

Geen mentaal steekspel

Toch wil Nys er geen mentaal steekspel van maken. ‘Het ligt niet in mijn aard om op tegenstanders in te spelen. Ik ben wie ik ben en ga nu mijn karakter niet meer veranderen. Als ik ze niet kan kloppen zonder ze te koeioneren, dan hoeft het voor mij niet. Ik kan alleen maar hopen dat ik hun verschroeiende start overleef en dat ik samen met hen de laatste ronde kan ingaan. Want dan komt het erop aan wie het koelbloedigst is. Ook al is het lang geleden dat ik nog eens heb gewonnen, die koelbloedigheid verlies je nooit. (Snel) Al zal ik zondag al blij zijn als ik derde eindig na van Aert en Van der Poel.’

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen