Direct naar artikelinhoud

De Lijn wil (tijdelijk) minder trams en bussen in Antwerpen

Archieffoto.

Om het tijdelijke personeelstekort op te vangen, wil De Lijn Antwerpen de trams met een lagere frequentie laten rijden en enkele buslijnen schrappen. Dat blijkt uit een intern verslag van de openbare vervoermaatschappij, waarover de Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en De Standaard vandaag schrijven. De vakbonden verzetten zich tegen de plannen.

Op het Antwerpse stadsnet zouden er veertig chauffeurs te weinig zijn door een piek aan zieken en loopbaanonderbrekingen. Om dit op te vangen, onderzoekt De Lijn Antwerpen om de bovengrondse trams te laten rijden met de frequentie van een schoolvakantie. Concreet betekent dat om de tien minuten een tram in plaats van om de acht minuten. Er is ook sprake van het verder schrappen van enkele buslijnen.

De Lijn Antwerpen bevestigt dat er wordt gezocht naar oplossingen voor het tijdelijk personeelstekort. De uiteindelijke beslissing ligt bij Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA).

De socialistische vakbond ACOD sluit vakbondsacties niet uit, maar hoopt vooral een front te kunnen vormen met de reizigers. "Ik vrees het ergste", zegt Jef Maex (ACOD). "De impact van deze voorstellen op de kwaliteit van het vervoer is enorm." Oppositiepartij PVDA, die op het interne verslag botste, trekt aan de alarmbel. "Minder trams met nog meer volk op, dat betekent gewoon dat men mensen zal ontraden om het openbaar vervoer te nemen", zegt PVDA-fractieleider Peter Mertens, die vraagt aan minister Weyts om dit voorstel "onmiddellijk in de vuilbak te mikken".

De Lijn: "Voorstel om te snoeien in aanbod nooit ernstig overwogen"

De Lijn kampt in Antwerpen inderdaad met een ernstig personeelstekort, maar de interne nota die voorstelde om trams dan maar aan een lagere frequentie te laten rijden is nooit ernstig overwogen. Dat zegt de vervoersmaatschappij in een reactie. De Lijn erkent wel dat er af en toe ritten moeten worden geschrapt door ziekte van chauffeurs, maar spreekt dus tegen dat er structureel in het aanbod zal worden gesnoeid.

"Het aanbod verkleinen en de reiziger op die manier de dupe laten worden van interne problemen is nooit een goed idee", zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster van De Lijn. "Wat we wel gaan doen is een tandje bijsteken op het vlak van aanwerving. We gaan nog meer campagne voeren en ook actief contact opnemen met bijvoorbeeld mensen die aan de slag waren bij een bedrijf dat de deuren heeft moeten sluiten, zodat ze zo snel mogelijk bij ons in dienst zouden treden."

Hulhoven stelt dat De Lijn voor 2017 op zoek is naar 600 mensen voor heel Vlaanderen, waarvan 400 voor Antwerpen. "Dat is niet evident, want chauffeur is een knelpuntberoep waarvoor we veel concurrentie hebben van de privémarkt en andere vervoersmaatschappijen", zegt ze. "Het is bovendien een zwaar, vaak onderschat beroep, zeker in een stedelijke omgeving als Antwerpen." Dat er zoveel mensen in korte tijd moeten worden gezocht, zou veroorzaakt zijn door een combinatie van een piek aan zieken en loopbaanonderbrekingen enerzijds en natuurlijk verloop - chauffeurs die met pensioen gaan - anderzijds.

Het aanbod verkleinen en de reiziger op die manier de dupe laten worden van interne problemen is nooit een goed idee
De Lijn

Unizo: "Verkeerd signaal van De Lijn in eindejaarsperiode"

Dat De Lijn Antwerpen even overwogen heeft om trams minder frequent te laten rijden vanwege een tijdelijk personeelstekort, is een "zeer verkeerd signaal". Dat vindt de Antwerpse afdeling van Unizo. De ondernemersorganisatie stelt dat er zeker in de komende eindejaarsperiode en met de invoering van de Antwerpse lage-emissiezone voor de deur een grote nood is aan een goede dienstverlening van het openbaar vervoer.

"Met de drukke eindejaarsperiode erbij kan De Lijn een ongekend aantal gebruikers kennis laten maken met haar aanbod", vindt Nico Volckeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen-Stad. "Dit is dus zeker niet het moment om achterwege te blijven in je dienstverlening. Loopbaanonderbrekingen, pensioneringen en ziektes zijn personeelsproblemen waar Antwerpse ondernemers zelf ook mee geconfronteerd worden. Toch houdt ons dit niet tegen om steeds creatief te zijn in onze zoektocht naar oplossingen zodat onze klanten hier geen hinder van ondervinden. Wij verwachten eenzelfde engagement van De Lijn."

Unizo wijst ook op de langetermijneffecten van zo'n tijdelijke maatregel. "Zelfs als zou de verminderde dienstverlening maar enkele weken duren, dan nog is er het gebroken verwachtingspatroon van zovele gebruikers dat nog vele maanden kan aanslepen", klinkt het. "Maanden waarin De Lijn een cruciale rol speelt, denken we maar aan de soldenperiode in januari en de invoering van de lage-emissiezone vanaf februari."