22 juli 2017 om 03:00
Luister naar

De vroegste zonde die ik mij kan herinneren was toen ik vijf was. Die had een iconisch karakter

Er woedt momenteel een stevig debat over de historiciteit van de zondeval. Ik volg de discussie nauwlettend. Als toeschouwer. Ik deel punten uit, joel bij gemene overtredingen, erger mij aan domme acties en praat aan de borreltafel vrolijk mee over de beste opstelling. Die nauwlettendheid valt overigens wel mee. Ik ben weleens wat afgeleid. Associeer door over bijzaken. Zo vroeg ik mij opeens af of ik mijn eigen zondeval wel op de tijdbalk kon situeren. Dat gaat dus niet. De vroegste zonde die ik mij kan herinneren was toen ik vijf was. En ik weet van onze kinderen dat ik al lang voordat zij vijf waren, ontdekte dat ook zij in zonden ontvangen en geboren waren. Mijn zondeval rust dus ook in een mythisch verleden.

bergen afval

Maar mijn zonde als vijfjarige had wel een iconisch karakter. Wij woonden vijf hoog in een flat aan de rand van een groeistad onder de rook van Amsterdam. Vanaf het ene balkon keek ik over de concentrische groeicirkels rond de oude kern van Amstelveen. Vanaf het andere balkon keek je op het onbebouwde deel, waar de heipalen al in de grond staken en de beton af en aan gereden werd. Die flat was voor mij een klein Arcadië. Volop kinderen en volop speelruimte. De Koude Oorlog was ver weg. Dagelijks trok ik op met Eildert. Ook vijf jaar. Omdat wij aan de rand van de nieuwbouw woonden, struinden wij door bouwputten, over zandheuvels en speelden met bouwafval. Naar bouwvakkers kijken inspireert. Vooral als ze regelmatig bergen afval verbranden. Wij droomden van fikkie stoken. In eerste instantie bleef het bij dromen. Wij konden nog geen lucifer aansteken. Maar dat leerde ik snel. Als mijn vader een sigaret pakte, holde ik al naar de lucifers. Op enig moment besloten wij het groter aan te pakken. Sluw hield ik mij enige dagen in de keuken op wanneer mijn moeder aan het koken was. De lucifers lagen dan niet onbereikbaar hoog, maar op het aanrecht. Als de gelegenheid zich voordeed, pakte ik er enkele en verstopte die in mijn slaapkamer. Na een week had ik een handvol van de begeerde stokjes. Zwaluw. Eildert had een leeg doosje uit de vuilnisbak gered. Uit school waren wij langs zo’n afvalhoop gekomen. Hout en wat asfalt voor op daken (bitumen). Met onze lucifers probeerden wij het hout aan te steken. Ik weet nog hoe mijn hart klopte. Hoe gedachten en gevoelens door elkaar heen dwarrelden. Verlangen om vuur te maken, stoer willen zijn, sensatie, maar ook angst dat het zou lukken. Ergens was ik vooral blij dat het niet lukte. Mij niet en Eildert niet. Dat laatste was wel zo belangrijk. Uiteindelijk staken wij de rest van onze lucifers met het doosje in één keer aan. Toen vatte het asfalt vlam. Zo’n walmende stinkende vlam. Weg holden wij. Huiverend. Weer die gemengde gevoelens: trots en angst, vreugde en ontzetting.

de hele berg was verbrand

Ik wist het. Ik had gezondigd. En ik heb die zonde veel overdacht. Het stiekeme ophouden in de keuken, het stelen, het verbergen en het moedwillig mijzelf en anderen in gevaar brengen. Ik ontdekte dat zonde gepaard gaat met schaamte, schuld, scheiding maar ook met begeerte, trots, macht en vrijheid. Van God vond ik het vooral vervelend dat Hij het wist. Maar God was nog niet zozeer mijn God. Het was meer de God van mijn vader en moeder. Als kind heb je een heel ander beeld bij ‘drie-eenheid’. Ik zat dus meer in mijn maag met het bedriegen van mijn ouders. Ik verborg mij in de bosjes, omdat ik mij naakt wist. En tegelijkertijd het besef dat ik als een bouwvakker vuur kon maken. Want de hele berg was verbrand. Dat zagen wij de volgende dag.

Veel zicht op de historiciteit van de zondeval biedt dit verhaaltje niet. Ergens is het een treurig verhaal. Zoals Genesis 3 vooral ook een treurig verhaal is. Eens te meer besef ik dat met het verhaal van de eerste zondeval het eigenlijke over de mens wel gezegd is.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.