‘Eerste stakingsdag verloopt perfect’

© Wim Kempenaers (WKB)

© Wim Kempenaers (WKB)

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De eerste provinciale stakingsdag van de vakbonden in Antwerpen, Limburg, Henegouwen en Luxemburg tegen de besparingsplannen van de federale en de Vlaamse regering, verloopt ‘perfect’. Dat was maandagmiddag te horen bij zowel de vakbonden als de politie. ‘Als een staking op deze manier gebeurt, is er eigenlijk geen enkele reden om ze niet te gedogen.’ De werkgevers zijn echter iets minder enthousiast.

Annelies Roose

De sectoren die het zwaarst zijn getroffen door de staking zijn de havens en het openbaar vervoer. De haven van Antwerpen ligt plat, maar ook die van Gent en tot kort na de middag die van Zeebrugge zijn getroffen, omdat de kust- en zeeloodsen mee staken. Treinen rijden er in Antwerpen en Limburg zo goed als geen, bussen en trams rijden er weinig. Verder wordt vooral in grotere bedrijven het werk neergelegd: in de industrie - onder meer in de chemie-, de metaal- en de voedingsindustrie - maar ook in de transportsector.

Ook in andere sectoren wordt gestaakt, maar daar is de hinder minder groot. De meeste scholen en crèches zijn open, behalve in de stad Antwerpen. In de zieken- en rusthuizen en in de welzijnssector wordt zo goed als normaal gewerkt, al zijn er in die laatste wel meldingen van instellingen die draaien op minimumbezetting. In de meeste gevangenissen moet de politie dan weer bijspringen om stakende cipiers te vervangen.

Ook de postbedeling ondervond weinig hinder. In Antwerpen en Limburg werd de meeste post uitgereikt, behalve in de stad Antwerpen, in Hasselt en in Heusden. Ook in de kmo’s is er weinig gestaakt, al ondervonden werknemers wel veel hinder om op het werk te geraken.

‘Dokwerkers willen niet worden afgeschilderd als amokmakers’

Zowel bij de vakbonden als bij de politie is de tevredenheid over de manier waarop de acties verlopen dan ook groot. ‘Het is een perfecte staking’, klinkt het bij Marc Loridan, de socialistische voorman van de havenarbeiders. Alle ogen zijn vandaag op hen gericht, omdat een aantal dokwerkers betrokken was bij de rellen waarin de nationale betoging in Brussel op 6 november ontaardde.

‘Mijn mensen hebben het werk neergelegd op de manier zoals we het hadden afgesproken’, zegt Loridan. ‘Het is natuurlijk nog maar middag, dus we moeten niet te vroeg juichen. Maar deze ochtend is alvast al duidelijk geworden dat de arbeiders helemaal niet wil afgeschilderd worden als amokmakers. Op vier externe relschoppers na, doet de grote meerderheid het echt fantastisch.’

Ook bij de politie is maandagmiddag enkel lof te horen. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) trommelde 600 extra agenten op, en de hondenbrigade is uitzonderlijk paraat. ‘Tot nu toe zijn de acties echter perfect verlopen’, zei Sven Lommaert, woordvoerder van de lokale politie van Antwerpen maandag na de middag. ‘We hebben nog geen enkele reden gehad om op te treden. Er is een aantal kruispunten bezet in de haven, en er was een aantal prikacties. Maar de hinder was beperkt. Als een staking op een manier als deze gebeurt, zonder incidenten, zonder gewonde agenten, zonder vernielingen, is er eigenlijk geen enkele reden om ze niet te gedogen.’

‘Forse imagoschade’

De werkgevers zijn echter minder enthousiast. Alles verloopt dan wel rustig aan de vier grote stakersposten in de haven, de hinder is wel ontzettend groot. ‘Het beeld dat wij krijgen verschilt van bedrijf tot bedrijf’, zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka en de Kamer van Koophandel van Antwerpen-Waasland. ‘Uit een eerste rondvraag bij onze ledenbedrijven blijkt dat vooral de havens en de industrie het meest zijn getroffen. Bij de KMO’s is het beeld genuanceerder. Van de ondervraagden ondervindt 14 procent hinder in de vorm van stakende medewerkers of een versperde toegang tot het bedrijf.’

‘Deze staking zorgt opnieuw voor forse imagoschade naar de internationale klanten toe’, zo is te horen bij Stephan Vanfraechem, directeur van havenbedrijvenkoepel Alfaport. ‘Vooral het laden en lossen van schepen wordt sterk gehinderd. Containerterminals liggen er werkloos bij. Dergelijke onderbrekingen worden niet snel uit het geheugen van investeerders en bedrijfsleiders gewist.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen