1 wedstrijd en 40.000 euro boete voor ‘racistische’ Super Mario

Een ‘racistische’ afbeelding op de scociale media heeft Liverpool-spits Balotelli een schorsing van één wedstrijd en een boete van 40.000 euro gekost. Die straf werd de Italiaanse international van Ghanese afkomst donderdag opgelegd door de Engelse voetbalfederatie FA. Zondag mist Balotelli de topper tegen Arsenal.

vml

Balotelli, zelf herhaaldelijk slachtoffer van racisme, had een afbeelding gepost van computerspelfiguurtje Super Mario Bros, met de tekst ‘Wees niet racistisch. Wees als Mario. Een Italiaanse loodgieter, gecreëerd door de Japanners, die Engels praat, een snor heeft als een Mexicaan, springt als een zwarte en muntjes raapt als een Jood.’

‘Het was bedoeld om op een humoristische manier in te gaan tegen racisme’, aldus de spits. Maar die redenering werd niet gevolgd door de FA, die sprak van een ‘agressief, beledigend en onjuist bericht, met racistische en antisemitische stereotypen’.

Balotelli verontschuldigde zich eerder al en herhaalde donderdag die excuses. ‘De beslissing van de FA heeft aangetoond dat ik fout zat. Ik bied mijn excuses aan aan mijn teamgenoten en supporters van Liverpool FC voor het feit dat zij gestraft worden voor iets wat ik heb gedaan en waar ik nu spijt van heb. Ik respecteer de uitspraak van de FA en zal zorgen dat dit nooit meer gebeurt’, twitterde de 24-jarige Italiaan donderdag.

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer