© BELGA

Buys opgelucht na lastige kwalificatie op WK: “Had de indruk een totaal verkeerde race te hebben gezwommen”

Met een dertiende tijd in de reeksen van de 100 meter vlinderslag mag Kimberly Buys zondag in de vooravond de halve finales zwemmen op het wereldkampioenschap in Boedapest. En dat was een hele opluchting voor de leading lady van het Belgische zwemmen na een race die niet verliep zoals zij had verwacht.

belga

Kimberly Buys startte met een chrono van 26.60 na de eerste 50 meter perfect, maar in de tweede helft van de 100 m vlinderslag viel ze stil. Uiteindelijk tikte ze als vierde aan in haar reeks met een tijd van 58.45Daarmee zette ze de dertiende tijd neer op 46 deelneemsters. Het Belgische record van Buys bedraagt 57.91. Die chrono zwom ze vorige zomer op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en evenaarde ze in mei tijdens het BK in Antwerpen.

De snelste tijd kwam zondag in de reeksen op naam van de Zweedse wereldrecordhoudster Sarah Sjostrom. Zij was goed voor 55.96 (WR 55.48). De halve finales worden zondag rond 17.45 uur gezwommen.

In de mixed zone wachtte ze met een zekere nervositeit op het eindverdict. Toen ze zag dat haar resultaat goed was voor een dertiende plaats, reageerde ze opgelucht. “Oef, ik had de indruk een totaal verkeerde race te hebben gezwommen. De eerste 50 meter zwom ik heel vlot maar na het keerpunt zag ik mijn tegenstrevers over mij gaan en dat gaf geen goed gevoel. In de laatste 10 meters probeerde ik nog te versnellen maar dat lukte niet meer.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Andere sporten