19 augustus 2017 om 03:00
Luister naar

Heerlijk, mijn mening is zonder mij op vakantie

Ik had u natuurlijk op een weloverwogen mening kunnen trakteren over, laten we zeggen, extreemrechts terrorisme of Koreaans-Amerikaanse escalaties, maar dat zal niet gaan. Mijn mening heb ik op vakantie gestuurd naar een all-in-resort op de Malediven. Zelf ben ik intussen met mijn gezin naar de Ardennen gegaan. Lekker rustig joh, zo zonder mening en … ik wilde zeggen: zonder nieuws, draagbare apparaten, wifi, mobiel bereik. Maar al die dingen heb ik hier nu net wél. Vandaar dat ik deze column kon tikken en naar de krant kon mailen en dat ik ook nog vaag, maar meningloos benul had van extreemrechts terrorisme en Koreaans-Amerikaanse escalaties.

tweehonderd blokhutten

In een van de brochures die deze regio aansmeren, las ik dat je hier als bezoeker kunt genieten van de ‘totale stilte’ en even ‘helemaal weg van de moderniteit’ bent (een uitermate modern verlangen, als je het mij vraagt). Het moet gezegd: ze doen hier met z’n allen erg hun best om die belofte waar te maken. Zo zit ik hier heerlijk primitief in een blokhut op een heuvel over de pittoreske Maasvallei te turen. Punt is: er staan op deze heuvel nog een kleine tweehonderd identieke blokhutten – voorzien van warm water, riolering, koelkast, tv, elektrische nep-haard en wifi – over de Maasvallei te turen.

Op dag twee van de vakantie kregen we een groep opgeschoten Twentse jongeren in de hut naast ons. Vaarwel ‘totale stilte’. Als mijn mening er ook was geweest, had hij er vast het zijne van gedacht. Gelukkig kwam een van die jongens zich meteen netjes voorstellen en vertellen dat we maar even moesten aankloppen als we last van ze hadden. Ach, het zijn toch zulke aardige jongens, denken mijn vrouw en ik nu, als we om twee uur ’s nachts wakker liggen van de harde muziek en het dronkemansgelal.

De natuur – uiteraard verkocht als ‘ongerept’ – is keurig verkaveld en met tolpoorten omheind. Hetzelfde geldt voor de cultuur, die ‘authentiek’ heet. ‘Weg van de moderniteit’ kost je heel moderne euro’s. Gaan kajakken doet eerder denken aan een pretparkattractie, inclusief wachtrijen, opstoppingen en ‘fotomoment bij de tweede waterval’, dan aan de beloofde ‘avontuurlijke wilderniservaring’.

Waar ontkom je eraan? In een klooster misschien? Wij bezochten de vermaarde benedictijner abdij van Maredsous op een gewone, doordeweekse dag. Een overvolle parkeerplaats, kinderen die spelen in de speeltuin van de kloostertuin, terwijl de ouders op het drukke terras genieten van de gelijknamige abdijkaas en -bier (die geen van beide overigens nog echt door de monniken zelf worden gemaakt). De gedachte is verleidelijk: zou de heilige kloostervader Benedictus, van wie een reliek bewaard wordt in de kloosterkerk, het zo bedoeld hebben? En hoe kunnen de monniken, die er toch ook nog leven, in zo’n omgeving echt monnik zijn?

écht onthecht

Zoiets zou ik vast ook gedacht hebben, als mijn mening erbij was geweest. Maar ik heb het in alle eerlijkheid prima naar mijn zin gehad in de abdij, en in de natuur, en tijdens het kajakken, en tijdens alle andere toeristische uitstapjes in de Ardennen.

Steeds meer raak ik ervan overtuigd, dat de mening een valse vriend is van onze redelijkheid en fijngevoeligheid, ja van heel ons geestelijke leven. De monnik van Maredsous leeft niet onthecht door zich van de dagtoeristen af te wenden, hij leeft écht onthecht door niet van alles van de dagtoeristen te vinden. En wij kunnen allemaal moderne monastieken zijn, wanneer we ons oefenen in de meningsvrijheid – ik bedoel niet de vrijheid om iets te mogen vinden, maar de veel diepere innerlijke vrijheid om ergens helemaal niets van te vinden.

Wie echt weg wil van de moderniteit, die probeert de toeristen en het lawaai en de valuta en de wifi niet te ontvluchten – een grondtrek van de moderniteit is nu net dat die zichzelf ontvluchten wil. Nee, beter laat hij zijn mening thuis. En leeft, glimlacht, geniet.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?

Lambert Pasterkamp

Neem de tijd. Daar wordt duurzaam leven niet alleen makkelijker maar ook leuker van

Bij duurzame keuzes denken we vooral aan ruimte. Ruimte voor natuur, en voor zonnepanelen ... Maar steek eens tijd in duurzaamheid, stelt Lambert Pasterkamp. Daar wordt het echt leuker van.

De regulering van emoties rond adoptie is in de media totaal anders dan rond draagmoederschap

Allerlei gevoelens en overwegingen rondom een adoptie doen er totaal niet meer toe bij draagmoederschap. Terwijl er toch overeenkomsten zijn. Vreemd, vindt Reina Wiskerke, die naar een documentaire van Theroux keek .