Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Brussels Airlines neemt Thomas Cook Airlines over

Brussels Airlines neemt Thomas Cook Airlines over

Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB), de luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook voor de Belgische markt, wordt opgenomen in Brussels Airlines. Beide bedrijven maakten de intentie hiervoor vanochtend bekend. Veertig banen bij het grondpersoneel gaan verloren, de procedure voor collectief ontslag is opgestart. 

"Brussels Airlines zal het merendeel van de Thomas Cook-vluchten verzekeren", klinkt het in een mededeling. "De klanten krijgen daardoor een grotere keuze van bestemmingen, vluchten en vertrekdata. Onder voorbehoud van een akkoord zullen de activiteiten van Thomas Cook Airlines Belgium opgaan in Brussels Airlines."

160 personeelsleden, waaronder piloten en cabinemedewerkers, worden mee overgenomen. Bij het grondpersoneel gaan veertig banen verloren

De deal moet komend najaar voltooid zijn. 160 personeelsleden, waaronder piloten en cabinemedewerkers, worden mee overgenomen. Bij de integratie in Brussels Airlines gaan wel veertig banen verloren bij het grondpersoneel. 

Ook alle landingsrechten en twee vliegtuigen van Thomas Cook Airlines verhuizen mee. De overige toestellen worden geïntegreerd in de vloot van Thomas Cook Group.

"Personeel zwaar aangeslagen"

Hoewel de vakbonden al langer het idee hadden dat het met Thomas Cook Airlines Belgium de verkeerde kant uitging, komt de klap van de veertig ontslagen erg hard aan. "De teloorgang van de luchtvaartindustrie blijft aanhouden", klinkt het bij de vakbonden. "Het gebrek aan een echt luchthavenbeleid is volgens ons één van de hoofdredenen."

'Voor een aantal mensen die het drama bij Sabena destijds hebben meegemaakt, is dit een nieuwe opdoffer'
Filip Lemberechts, ACLVB

"We zijn zwaar geshockeerd door wat hier bij TCAB vandaag gebeurt", zegt Olivier Van Camp, secretaris van de socialistische vakbond ABVV-BBTK. "Temeer omdat de werknemers in het verleden financiële inspanningen hebben geleverd, toen hun bedrijf het moeilijk had. Ze hebben loon en premies ingeleverd, en nu worden 40 van hen gewoon aan de kant gezet. We gaan in gemeenschappelijk vakbondsfront onderhandelingen aanknopen met Brussels Airlines om hen op hun verantwoordelijheid te wijzen. Het gaat niet op dat men de mooiste elementen uit de etalage pikt en de rest gewoon aan zijn lot overlaat."

"Toen we gisteren een uitnodiging kregen voor de ondernemingsraad was dat geen echte verrassing", zegt Filip Lemberechts, vakbondssecretaris van de liberale bond ACLVB. "We voelden dat er iets negatiefs op til was. Nu het hoge woord eruit is, valt vooral de verslagenheid op bij de mensen. Het gevoel leeft dat er niet genoeg is ingezet op commerciële opportuniteiten om dit drama te voorkomen. Voor een aantal mensen die het drama bij Sabena destijds hebben meegemaakt, is dit een nieuwe opdoffer."

"Personeel zwaar aangeslagen"

"We zullen er alles aan doen om voor de mensen die het willen een oplossing te zoeken", zegt Bjorn Vanden Eynde van ACV-Transcom. 

Het nieuws van vandaag is niet verwonderlijk, zegt Vanden Eynde, onder meer door de gang van zaken bij het zogeheten Volaris-plan. "Dat plan hadden we in het najaar 2016 uitgewerkt op Belgisch niveau. Vier toestellen van Thomas Cook Airlines zouden voor 8 tot 9 weken naar Guadalajara in het westen van Mexico verhuizen om van daaruit 17 bestemmingen in de VS te bedienen. Maar dat plan is doorkruist door het 'Fast track'-plan van Thomas Cook op groepsniveau. Plots verdween Volaris in de koelkast."

'Brussels Airlines staat waarschijnlijk ook nog voor reorganisaties. Indirect zullen als gevolg hiervan sowieso ook banen sneuvelen'
Kurt Callaerts, ACV-Transcom

"Ondertussen blijven nog twee grote Belgische luchtvaartmaatschappijen over: Brussels Airlines en Tui Airlines", concludeert Kurt Callaerts, sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom. Die eerste werd eerder dit jaar volledig eigendom van Lufthansa, dat al langer over een aandelenbelang van 45 procent beschikte. Het Duitse concern heeft zijn Belgische aanwinst met behoud van de eigen naam ondergebracht bij budgetmaatschappij Eurowings.

"Brussels Airlines staat waarschijnlijk ook nog voor reorganisaties", zegt Callaerts. "Ook andere bedrijven op de luchthavens zullen hiervan gevolgen dragen. Het effect op de handling, vliegtuigonderhoud en catering moet nog in detail bekeken worden. Indirect zullen als gevolg hiervan sowieso ook banen sneuvelen."