Volgens vakbond FNV zullen actievoerende medewerkers tussen 5.00 uur ‘s ochtends tot 23.00 uur ’s avonds bij elke vlucht tien minuten het werk neerleggen. Ze eisen dat KLM niet gaat snijden in de bemanning aan boord.
Reizigers zullen door de acties waarschijnlijk zeker tien minuten langer moeten wachten bij de gate, aldus FNV. De werkonderbrekingen zullen telkens plaatsvinden voor de passagiers aan boord mogen.
Ook KLM vreest vertragingen of een langere wachttijd voor het instappen. De maatschappij stelt in een reactie de hardere acties te betreuren. Daarbij is KLM ervan overtuigd dat overleg de oplossing is om uit deze situatie te komen.
Overhoop
De luchtvaartmaatschappij en de vakbeweging liggen met elkaar overhoop over een besluit om met ingang van eind oktober minder cabinepersoneel in te zetten op sommige lange vluchten.
De maatregel is volgens KLM noodzakelijk om de eigen doelstellingen voor verbetering van de productiviteit te halen, zolang de bonden niet bereid zijn te praten over een nieuwe cao.
De vakbond wil dat KLM deze kostenbesparende maatregel van tafel haalt t en hield daarom al stiptheidsacties.
KLM
KLM gaat ermee akkoord dat het aantal personeelsleden aan boord tijdens vluchten gelijk blijft, maar dan moet de leidinggevende in de cabine wel meewerken waar er eerder sprake was van een aansturende functie.
Een woordvoerder van het luchtvaartbedrijf noemt dat de beste oplossing voor personeel en klanten waarbij de verbeterdoelen die het bedrijf zichzelf heeft gesteld worden gehaald. KLM wil nog steeds met de vakbond om de tafel zitten om te komen tot een oplossing.
Recent werd er wel een cao gesloten met het grondpersoneel. Eerder werd er al overeenstemming bereikt met de piloten van KLM.
KLM heeft ongeveer tienduizend cabinemedewerkers in dienst. Een deel daarvan is lid van vakbond FNV, het merendeel van vakbond VNC.